PDA

Bekijk Volledige Versie : PvdA vindt Leefbaar R'dam ''racistisch''



KomMaar
09-09-03, 00:41
De PvdA-top in Rotterdam vindt dat Leefbaar Rotterdam (LR) er racistische standpunten op nahoudt. Wethouder M. G. T. Pastors van LR wordt door de PvdA in de havenstad er zelfs van beschuldigd ''in feite racistisch te zijn''.

Pastors pleitte afgelopen week in een interview met het Rotterdams Dagblad voor een stop op de instroom van kansarme allochtonen. Die mogen onder meer niet worden toegelaten als ze een strafblad hebben. PvdA-raadslid Moti stoorde zich hieraan. ,,Dat betekent dat een blanke crimineel met een enorm strafblad welkom is en een allochtoon die veel minder op zijn kerfstok heeft niet''. Wethouder Pastors wil ook dat allochtonen die in Rotterdam wonen, geen andere huisvesting in de stad krijgen als ze verhuizen. Moti (zelf van allochtone komaf): ,,Dat betekent dat ik de stad uit moet op het moment dat ik bij mijn ouders wegga en op mijzelf ga wonen''.

PvdA-fractieleider H. P. L. Cremers zei het met Moti eens te zijn en kondigde aan komende donderdag in de gemeenteraad van leer te zullen trekken tegen de wethouder. Cremers vond ook dat Leefbaar Rotterdam populistisch bezig is. ,,Het is weer de tijd van Jacobse en van Es: Geen gezeik, iedereen rijk''.

De Charloise deelraadsbestuurder D. Schrijer verweet het college van Leefbaar Rotterdam, CDA en VVD te laks te zijn bij de bestrijding van de problemen waarmee een aantal wijken worstelt. Schrijer zwengelde onlangs zelf de discussie over de instroom van allochtonen aan. Hij zei dat er in de wijken die al grote problemen hebben geen kansarme nieuwkomers bij kunnen. De PvdA'er wil daarbij niet spreken van allochtonen. Het gaat hem om alle mensen aan de onderkant van de samenleving.

Schrijer wil daarbij overigens wel heel erg ver gaan. Te ver naar de zin van PvdA-leider Cremers, die een uitzondering wil maken voor huwelijksmigratie.

Minister ziet niets in spreiding

Vandaag was overigens VVD-minister Sybilla Dekker van VROM in Rotterdam op werkbezoek. Zij zei niets te voelen voor gedwongen spreiding van kansarmen over Rotterdam en daar buiten. Ook voelt zij niets voor plannen om mensen met lage inkomens geen woning in probleemgebieden toe te wijzen.