PDA

Bekijk Volledige Versie : imams aan zet



jesse
10-09-03, 10:14
Uitspraken van imams zijn de afgelopen jaren regelmatig aanleiding geweest voor heftige discussies. Denk aan de opmerkingen over homoseksuelen, democratie en rechtsstaat, de positie en de behandeling van de vrouw en antisemitische uitspraken. Opvallend in de reacties op deze uitspraken is dat de beroepsgroep zelf, de imams, schittert door afwezigheid. Het wordt tijd de religieuze leiders zélf aan het woord te laten.

Daarom organiseert de Turkse sociaal-religieuze stichting Milli Görüs in samenwerking met De Rode Hoed en FORUM (Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling) een debat waarin een aantal imams de hoofdrol speelt. Doel is dat burgers, religieuze leiders en ‘opinion-leaders’ met elkaar in contact komen en rechtstreeks met elkaar in gesprek gaan. Onder andere over het leven in een modern, westers land en het omgaan met culturele verschillen. ‘Imams aan zet!’ wil de verschillende opvattingen over belangrijke thema’s in Nederland bespreekbaar maken en de dialoog op gang te brengen tussen gasten met verschillende achtergronden.

Jimi
10-09-03, 10:22
Geplaatst door jesse
Uitspraken van imams zijn de afgelopen jaren regelmatig aanleiding geweest voor heftige discussies. Denk aan de opmerkingen over homoseksuelen, democratie en rechtsstaat, de positie en de behandeling van de vrouw en antisemitische uitspraken. Opvallend in de reacties op deze uitspraken is dat de beroepsgroep zelf, de imams, schittert door afwezigheid. Het wordt tijd de religieuze leiders zélf aan het woord te laten.

Daarom organiseert de Turkse sociaal-religieuze stichting Milli Görüs in samenwerking met De Rode Hoed en FORUM (Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling) een debat waarin een aantal imams de hoofdrol speelt. Doel is dat burgers, religieuze leiders en ‘opinion-leaders’ met elkaar in contact komen en rechtstreeks met elkaar in gesprek gaan. Onder andere over het leven in een modern, westers land en het omgaan met culturele verschillen. ‘Imams aan zet!’ wil de verschillende opvattingen over belangrijke thema’s in Nederland bespreekbaar maken en de dialoog op gang te brengen tussen gasten met verschillende achtergronden.

Geef maar een seintje als er iets wordt bereikt...

jesse
10-09-03, 10:33
Heb geen tijd vanavond. Vind het wel een goed initiatief. Ik ben benieuwd hoe de Turkse gemeenschap met de hele islam heissa omgaat.(Verwacht geen Marokkaanse imams)

Ron Haleber
10-09-03, 11:11
Geplaatst door jesse
Heb geen tijd vanavond.

Verwacht geen Marokkaanse imams

Geen Marokkaanse imams, maar Rafiq zal er wel zijn!

freya
10-09-03, 23:48
Ik vond het een prachtige avond.

En die mufti vond ik :verliefd:

Hij sprak over de vele stromingen die in de islam bestaan en legde de nadruk op de tollerantie die er in de islam is naar andere godsdiensten.
Hij pleitte voor meer tollerantie in eigen islamitische kring en voor meer dialoog met niet-islamieten

Zo zei hij graag met AHA te willen praten over vrouwenrechten in de islam.
En wie stormde meteen naar voren om een afspraak te maken? :)

Ik vond het een verademing, na een aantal vastgelopen discussies op o.a. het islamforum hier, om weer eens een mild islamitisch geluid te horen van een aantal duidelijk wijze mannen :)

jesse
11-09-03, 09:23
De Turkse gemeenschap doet het stiiletjes aan heel goed in Nederland.

Simon
11-09-03, 09:30
Geplaatst door jesse
De Turkse gemeenschap doet het stiiletjes aan heel goed in Nederland.

Ja daar ben ik het mee eens. Ze hebben een ondernemersgeest, net als de nederlanders. Verder is de secularisatie van de Godsdienst in Turkije natuurlijk een gegeven dat integratie in het westen vereenvoudigt.

Simon