PDA

Bekijk Volledige Versie : Politici verzetten zich tegen Arabische taallessen die Marokkaanse jongeren volgen.



Marsipulami
10-09-03, 14:11
Artikel: CD&V Mechelen verzet zich tegen Arabische taallessen Rzoezie


Bij de Mechelse CD&V rijst kritiek over een cultuuren taalproject van het Marokkaanse jeugdhuis Rzoezie. De partij vindt het niet kunnen dat jongeren tussen 10 en 18 jaar met 76.030 euro subsidie van de Vlaamse Gemeenschap tijdens het weekend Arabische taallessen krijgen.

De taallessen op zaterdag en zondag bestaan in de Dijlestad al een tiental jaar. Ook dit schooljaar is er opnieuw een project opgestart voor een 200-tal kinderen. De lessen vinden plaats in het Centrum voor Basiseducatie in de Leopoldstraat. De kennismaking met de eigen cultuur en taal moeten het zelfwaardegevoel van kinderen en jongeren van Marokkaanse origine verhogen. Maar de christen-democraten zien dat anders.

“Op die manier creëren we taalkundige getto’s. We maken van die mensen opnieuw buitenlanders in plaats van Mechelaars. Dat is niet goed voor onze samenleving en voor de toekomst van de Marokkaanse kinderen en jongeren”, meent CD&V-voorzitter Karel Van Butsel.

Volgens hem heeft het geen enkele zin om geld te spenderen aan het project.“Arabische taallessen staan haaks op het beleid dat we samen met de coalitiepartners VLD, N-VA en Agalev nastreven. We hebben de categoriale aanpak afgezworen”, zegt Van Butsel nog. CD&V duidt ook op het tekort aan middelen om lessen Nederlands te geven aan jonge allochtone moeders. Schepen voor Integratie Ali Salmi (Agalev) verdedigt het project. “Uit onderzoek blijkt dat mensen die in hun moedertaal zijn gealfabetiseerd, gemakkelijker een andere taal leren”, aldus de schepen.

www.gva.be

an3sdej
10-09-03, 16:20
Daar lijkt mij gemeenschapsgeld ook niet voor bedoeld. :cheefbek:

Zgeheu
10-09-03, 16:30
je hebt gelijk an3sdej......die mensen worden ook niet gezien als deel van de gemeenschap blijkt dus.

Marsipulami
10-09-03, 17:43
Talenkennis wordt als een belangrijke troef beschouwd op de arbeidsmarkt, in de wetenschap, internationale handelsbetrekkingen, enz. behalve als het over Arabisch gaat, dan is het verspilling van gemeenschapsgeld.

sadeeQ
10-09-03, 18:06
Geplaatst door Marsipulami
Talenkennis wordt als een belangrijke troef beschouwd op de arbeidsmarkt, in de wetenschap, internationale handelsbetrekkingen, enz. behalve als het over Arabisch gaat, dan is het verspilling van gemeenschapsgeld.

:haha: :haha: scherp marsi


:fuckit2:

het blijven uiteindelijk toch achterlijke racistische honden :gek:

an3sdej
10-09-03, 18:27
Arabisch kun je ook gewoon bestuderen aan het reguliere onderwijs. Aparte potjes van de overheid leiden zeer vaak tot verspilling.

Laat ze dit geld maar aan gewoon onderwijs in moeilijke wijken geven!!!

sadeeQ
10-09-03, 18:30
Geplaatst door an3sdej
Arabisch kun je ook gewoon bestuderen aan het reguliere onderwijs. Aparte potjes van de overheid leiden zeer vaak tot verspilling.

Laat ze dit geld maar aan gewoon onderwijs in moeilijke wijken geven!!!

:lol: ben je nou werkelijk zo dom of doe je maar alsof ? :argwaan:

an3sdej
10-09-03, 18:34
Vertel eens SadeeQ, ik weet dat ik niet de allerslimste ben, maar wat is er ECHT dom aan mijn opmerking? :boer:

nefertiti
11-09-03, 08:29
Ik vind dat de chinezen, berbers, indiers, turken,koerden, somaliers, nigerianen, congolezen, zuid amerikanen, albanezen, russen etc.... (zo'n 150 verschillende nationaliteiten in Antwerpen alleen al)
OOK recht hebben op subsidies om taallessen van hun eigen moedertaal te krijgen!

Marsipulami
11-09-03, 09:00
Geplaatst door nefertiti
Ik vind dat de chinezen, berbers, indiers, turken,koerden, somaliers, nigerianen, congolezen, zuid amerikanen, albanezen, russen etc.... (zo'n 150 verschillende nationaliteiten in Antwerpen alleen al)
OOK recht hebben op subsidies om taallessen van hun eigen moedertaal te krijgen!

Dat lijkt me een goed idee. Een land dat zichzelf respecteert zou het menselijk kapitaal van de aanwezige talenrijkdom moeten koesteren. Bovendien gaat het om taallessen aan mensen die al een ruime voorkennis bezitten en affiniteit hebben met die talen. Het aanleren/bijschaven van die talen is dus goedkoper dan het leren van een totaal vreemde taal. Het nut van de kennis van het Arabisch onderscheidt zich dan nog eens extra door het feit dat het een wereldtaal is. Bovendien is het de taal van de islam en kan een betere kennis over elkaar leiden tot een groter wederzijds begrip in een globaliserende wereld.

nefertiti
11-09-03, 11:08
Er mogen natuurlijk ook EERST subsidies verleend worden voor Nederlandse taallessen aan ht verplegend personeel in de Brusselse ziekenhuizen!

Maar misschien is dat iets waar met beter een uitdovingsbeleid voor kan toepassen: het licht uit!