PDA

Bekijk Volledige Versie : "eer" in Jordanië ??



jaja
11-09-03, 10:41
Jordan's dilemma over 'honour killings'
By Clare Murphy
BBC News Online
"A woman is like an olive tree. When its branch catches woodworm, it has to be chopped off so that society stays clean and pure."

So declared one tribal leader when pressed on the issue of "honour killings" in Jordan, where approximately every two weeks a woman is killed by a male relative because of the shame she has brought upon her family by an alleged sexual transgression - "sins" which include being raped. Her killer will, on average, receive a sentence of some six months' imprisonment. Latest efforts to impose a harsher penalty on men who kill their daughters and sisters suffered a fresh setback in parliament this week, after deputies refused to sanction an amendment to the penal code.
The day after parliament sat, three brothers hacked to death their two sisters with axes "to cleanse the family honour".
Parliament's failure to approve the amendment is likely to be a disappointment for Jordan's King Abdullah, who is keen to present his country to the outside world as a pioneering model for reform and a beacon of moderate Islam. It is widely agreed that the root and cause of honour killing is a complex, historical phenomenon which has no justification in Islam's holy book, the Koran, and which has also been known to occur elsewhere in the world and among other religions. Nonetheless, it is the insistence within Islamic culture of the need to preserve women's purity - and the disgrace that any stain on this purity may bring upon the family - that appears to be making it so tough in Jordan to stamp out the crime and to bring their perpetrators to court on murder charges.
Identity issues
The issue was poignantly brought to international attention earlier this year with the publication of the book Forbidden Love by Norma Khouri, who wrote a tribute to her best friend Dalia - killed by her father in Amman after she started an affair with a Christian boy. Dalia's case may have focused minds, but since her death dozens of other women have been killed at the hands of fathers and brothers.
Those found guilty of such killings rarely receive sentences longer than one year, and many serve terms of one month. They tend to be sentenced under legislation which reduces sentences for crimes committed in a "fit of rage" sparked by an "unlawful action" on the part of the victim. According to campaigning journalist Rana Husseini, actions such as leaving the family home for a period, or uttering words such as "This is my life. I am free to do as I choose" were all considered unlawful acts in verdicts on honour killings issued last year.
For the deputies who rejected the amendments, invoking harsher punishments against the perpetrators threatens the very fabric of conservative Jordanian society. Lenient sentencing, they argue, dissuades women from committing "sin" in the first place. "It's also a question of culture and identity," says Adab Saoud, one of six female deputies who holds her seat thanks to a royal-imposed quota and one of the MPs who voted against the bill. "Obviously these killings are wrong and against our religion. But the notion of honour is a very important one in our society. And we need to accept that."
Ms Husseini agrees that Jordan's cultural identity is proving a sticking point in the campaign to change the law. "One of the main problems with the debate over the past few years are the terms which were set. The king told parliament they should look at this because Jordan was being criticised by the West. "It was the wrong way to present it, because it seemed as though the West was being allowed to impose itself on our sovereign affairs. And that got people's backs up."
Victimhood
Curiously, when it comes to determining who is ultimately to blame for the killing of young women by their male relatives, there is reluctance to point the finger at the men themselves. "I know it would be much simpler and easier if there were certain types of men who did this," said Norma Khouri shortly after her book was published. "But Dalia's father was not a cruel monster - in many ways, he was a typical Arab man, just like my dad." Ms Husseini goes as far as talking about the men as being themselves "victims". "It is so hard to understand the extent of the social, cultural and traditional pressures on these men. They are constantly told the family honour is at stake, they are virtually blackmailed."
Female relatives also play a role in the murder of their daughters, sisters and nieces. Many do so because they are scared they will be tarred with the same brush if they refuse to co-operate, others because they too believe the family honour has been disgraced.
Rania Arafat, who lived in Amman, might have turned 27 this year if her two aunts had not turned up at her door one morning to say they had arranged a secret meeting with her boyfriend, with whom she had been conducting an illicit affair. When the three arrived at the supposed rendezvous point, the aunts stepped aside and Rania was shot in the head by her brother.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3094736.stm

jaja
11-09-03, 10:42
Fresh 'honour killing' in Jordan
Three brothers hacked their two sisters to death in Jordan in an "honour killing", one day after parliament rejected tougher sentences for such crime, officials are quoted as saying.
The unidentified sisters, aged 20 and 27, were killed with axes in the capital Amman on Monday, according to a report in the Jordan Times newspaper.
Officials told the paper the three brothers - who are in detention - admitted that they carried out the killing for reasons of "family honour".
On Sunday Jordan's parliament rejected a bill imposing harsher penalties for such killings, which are often carried out by brothers and fathers against women deemed to have soiled the family's reputation.
Getting off lightly
The 27-year-old left her family home nearly two years ago to marry a man without her family's consent, the paper says.
Her 20-year-old sister ran away three months ago to join her.
Tipped on their whereabouts, the brothers went to their home with axes, and hacked their sisters to death, the paper says.
"It was a brutal scene. One victim's head was nearly cut clean off," an official is quoted as saying.
The older sister's 10-month-old baby and her husband escaped unharmed, according to the report.
The killings bring to 12 the number of women reported killed for reasons of "family honour" in Jordan this year, the Jordan Times says.
Under the existing law, people found guilty of committing honour killings often receive sentences as light as six months in prison.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3097728.stm

Zwarte Schaap
11-09-03, 10:51
Geplaatst door jaja
hij heeft de laatste tijd heel weinig mails waarin hij uitlegt wat de Islam echt is ... en dat driekwart van de moslims de islam verkeerd begrijpt ... Over Israel is ie zo nu en dan ook al bereid nuances aan te brengen ... Zou ie soft worden? :)

Aha..... jij neemt dus de rol over om de nuance aan te brengen.

taouanza
11-09-03, 10:59
Beste Jaja,

Na de dood van koning van Jordanie hoorde ik een precentage van werkeloosheid dat zo hoog was dat ik dacht dat ik het verkeerd had gehoord. Mischien dat je daarover iets kan vinden.(Als je echt geinteresseerd bent in de welzijn van Islamitische vrouwen.)
Persoonlijk denk ik dat daar de oorzaak van de problemen zit.


Plus hoor je steeds hoe geweldig de vrouw van koning Abdullah zich inzet voor de de zwakkeren onder de bevolking. Nou merk er bar weinig van. :rolleyes:

jaja
11-09-03, 11:45
Geplaatst door taouanza
Beste Jaja,

Na de dood van koning van Jordanie hoorde ik een precentage van werkeloosheid dat zo hoog was dat ik dacht dat ik het verkeerd had gehoord. Mischien dat je daarover iets kan vinden.(Als je echt geinteresseerd bent in de welzijn van Islamitische vrouwen.)
Persoonlijk denk ik dat daar de oorzaak van de problemen zit.


Plus hoor je steeds hoe geweldig de vrouw van koning Abdullah zich inzet voor de de zwakkeren onder de bevolking. Nou merk er bar weinig van. :rolleyes: Ik zeg helemaal niet dat het jordaanse bewind fantastisch is ... De economie is een puinhoop - alhoewel de koning daar maar heel beperkt wat aan kan doen. Het land is nu eenmaal vooral afhankelijk van toerisme ... en met Irak en Palestina als buren ... valt dat wat tegen.
De geweldige inzet van vrouwen van regeringsleiders is altijd wat "bedenkelijk". Heel soms is het echt zo, vaak is het "propaganda". Daar lig ik niet erg wakker van. (waarbij ook nog speelt dat het protokol soms ook remmend kan werken - zie Prins Claus in Nederland!)
Het enige wat ik met deze berichten laat zien is dat er nog steeds iets gebeurd in die regio - het vermoorden van vrouwen omdat ze bijvoorbeeld trouwen met een man - goede moslim etc etc - die de familie niet voor hen heeft uitgekozen. Er staat ook heel duidelijk in die berichten dat dit NIET islamitisch is, maar "lokale folklore". Echter ook dat de lokalen als verdediging voor die "folklore" wel hun zogenaamde islamitsche achtergrond in het geding brengen.
Zoals ik het in India - waar een variant ook wijdverbreid is - veroordeel, zo vind ik het in jordanië ook een grof schandaal!

Afrux
11-09-03, 12:00
De dictatuur en crimineel wijlen koning Hussain heeft meer Palestijnen in een dag vermoord dan Sharon in zijn hele leven.

Zoals jullie weten is meer dan 60% van de inwoners van Jordanie van Palestijns afkomst. Zij worden gezien als tweedereangs burgers en behandeld als uitschot... Tot twee keer toe heeft hij op een dag duizenden vermoord na een opstand.

Het zelfde geldt voor Syrie, De dictatuur en Crimeneel Asad heeft meer dan 15000 moslims (en intelectuelen) in een dag vermoord....

Zwarte Schaap
11-09-03, 12:11
Geplaatst door jaja

Het enige wat ik met deze berichten laat zien is dat er nog steeds iets gebeurd in die regio -

Als het maar niet gaat over de israelische staatsmisdaden in de regio.

Zwarte Schaap
11-09-03, 12:12
Geplaatst door Afrux
De dictatuur en crimineel wijlen koning Hussain heeft meer Palestijnen in een dag vermoord dan Sharon in zijn hele leven.

Zoals jullie weten is meer dan 60% van de inwoners van Jordanie van Palestijns afkomst. Zij worden gezien als tweedereangs burgers en behandeld als uitschot... Tot twee keer toe heeft hij op een dag duizenden vermoord na een opstand.

Het zelfde geldt voor Syrie, De dictatuur en Crimeneel Asad heeft meer dan 15000 moslims (en intelectuelen) in een dag vermoord....

Kun je mischien jouw visie met ons delen hoe dat zo allemaal is gekomen?

taouanza
11-09-03, 13:16
Geplaatst door jaja
Ik zeg helemaal niet dat het jordaanse bewind fantastisch is ... De economie is een puinhoop - alhoewel de koning daar maar heel beperkt wat aan kan doen. Het land is nu eenmaal vooral afhankelijk van toerisme ... en met Irak en Palestina als buren ... valt dat wat tegen.
De geweldige inzet van vrouwen van regeringsleiders is altijd wat "bedenkelijk". Heel soms is het echt zo, vaak is het "propaganda". Daar lig ik niet erg wakker van. (waarbij ook nog speelt dat het protokol soms ook remmend kan werken - zie Prins Claus in Nederland!)
Het enige wat ik met deze berichten laat zien is dat er nog steeds iets gebeurd in die regio - het vermoorden van vrouwen omdat ze bijvoorbeeld trouwen met een man - goede moslim etc etc - die de familie niet voor hen heeft uitgekozen. Er staat ook heel duidelijk in die berichten dat dit NIET islamitisch is, maar "lokale folklore". Echter ook dat de lokalen als verdediging voor die "folklore" wel hun zogenaamde islamitsche achtergrond in het geding brengen.
Zoals ik het in India - waar een variant ook wijdverbreid is - veroordeel, zo vind ik het in jordanië ook een grof schandaal!


Nou ja zeg! Ik stel gewoon een vraag!:verward:

jaja
11-09-03, 13:47
Geplaatst door taouanza
Nou ja zeg! Ik stel gewoon een vraag!:verward: ok ... sorry ... mijn fout ... :nerveus:
ik probeerde een link te zien tussen jouw vraag en de geplaatste teksten. Daarom las ik er een zekere boosheid in omdat ik deze berichten geplaatst had ... Een beetje van het type .. "die koning doet wel heel leuk en aardig, maar hij is het niet" terwijl voor mij het plaatsen van de teksten niets met de koning te maken had ...
kortom, de werkeloosheidcijfers van Jordanië ken ik zo niet. Over de koningin zie boven.

NB: dit gedrag - honour killing - is ouder dan de huidge dynastie in Jordanië, dus werkeloosheid en armoede alleen verklaren niet alles ... zeker ook omdat het ook in rijkere kringen voorkomt ...

Abdul Karim
11-09-03, 17:47
Voorzover ik het weet heeft Bas ooit eens een keer hier een topic over geopend.

Maarten
12-09-03, 04:14
Verbijsterend verhaal!
Vooral die parlementsleden.
en die moeders en tantes.
en die meiden dóen ook nog bijna niks.
En het heeft nog invloed gehad, dat de koning heeft gewezen op de westerse kritiek!
Ontzettend veel opmerkelijke dingen in dit stuk..

Taouanza, ik zie wél een verband met de werkeloosheid. Een land waar ze dít soort dingen (ook het parlement) doen, dat kán ook helemaal niet draaien. als irrationaliteit zó'n immense rol speelt, dan kríjg je volgens mij ook niets opgebouwd. dan verzand waarschijnlijk álles in gekrakeel.
En met irrationaliteit bedoel ik nog niet eens de éer, want dát begrijp ik nog. maar ik begrijp níet meer, dat ineens de feiten totaal onbelangrijk worden, zodra er iemand Eer roept.
En duidelijk is, dat ze de regels van islam nog lang niet streng genoeg vinden.

Schaap, ik riep ook al bijna "als het maar niet over de israelische misdaden gaat", want jaja ontwijkt dat allemaal flink (vind ik), maar dít verhaal is toch echt wel erg bijzonder, vind ik. In Pakistan gaat het ook al zo..

an3sdej
12-09-03, 06:59
Volgens mij stamt dit doden "om de eer van de familie" toch al veel lander dan de werkloosheid en het bestaan van Houssein.

taouanza
12-09-03, 08:16
Geplaatst door an3sdej
Volgens mij stamt dit doden "om de eer van de familie" toch al veel lander dan de werkloosheid en het bestaan van Houssein.


Ik zag een paar jaar geleden een docu over geweld tegen vrouwen in Mexico. Daar worden in een bepaalde streek vrouwen en meisjes aan de lopende band verkracht. Deze worden gewoon na werktijd opgewacht en kunnen geen kant op. Werkloosheid onder de mannen speelde daarbij een grote rol. Ben vergeten waarom de vrouwen wel en de mannen niet werkte, maar de mannen voelde zich daardoor wel minderwaardig. De vrouwen werken aan de lopende band in een autoradiofabriek en woonden ik kartonnenkrotten. Thats the American Dream for ya.:rolleyes:
En volgens mij zijn ze in Mexico alles behalve moslim.

Trouwens dat Jaja heleboel gewoontes die door armoe zijn onstaan worden door rijke mensen overgenomen. Zoals vissoep en kibbeling.

Hiphop begon ook in de ghetto's maar is voor iedereen nu.Sterker nog het gaat steeds meer alleen over tjing-tjing en de bling-bling dan over het harde leven in de ghetto.

En de Middelandse Zee wordt ook niet,met gevaar voor eigen leven, alleen meer overgestoken door arme sloebers, genoeg debielen die het doen voor de kick of uit verveling.

taouanza
12-09-03, 08:19
Geplaatst door Maarten
Verbijsterend verhaal!
Vooral die parlementsleden.
en die moeders en tantes.
en die meiden dóen ook nog bijna niks.
En het heeft nog invloed gehad, dat de koning heeft gewezen op de westerse kritiek!
Ontzettend veel opmerkelijke dingen in dit stuk..

Taouanza, ik zie wél een verband met de werkeloosheid. Een land waar ze dít soort dingen (ook het parlement) doen, dat kán ook helemaal niet draaien. als irrationaliteit zó'n immense rol speelt, dan kríjg je volgens mij ook niets opgebouwd. dan verzand waarschijnlijk álles in gekrakeel.
En met irrationaliteit bedoel ik nog niet eens de éer, want dát begrijp ik nog. maar ik begrijp níet meer, dat ineens de feiten totaal onbelangrijk worden, zodra er iemand Eer roept.
En duidelijk is, dat ze de regels van islam nog lang niet streng genoeg vinden.



Het is logisch denk ik, dat het parlement niet ingrijpt. Want zolang die gasten hun vrouwen en zusters terroriseren houden ze zich niet bezig met politiek. Houd ze van de straat, zeg maar.:moe:

jaja
12-09-03, 10:23
Geplaatst door taouanza
Het is logisch denk ik, dat het parlement niet ingrijpt. Want zolang die gasten hun vrouwen en zusters terroriseren houden ze zich niet bezig met politiek. Houd ze van de straat, zeg maar.:moe: het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat zij vinden dat een samenleving zo behoort te functioneren. Of te wel ze zijn het met die moordenaars eens. Zij vinden ook dat die vrouwen de familie-eer bezoedeld hebben ...

taouanza
12-09-03, 10:27
Geplaatst door jaja
het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat zij vinden dat een samenleving zo behoort te functioneren. Of te wel ze zijn het met die moordenaars eens. Zij vinden ook dat die vrouwen de familie-eer bezoedeld hebben ...

Ja het kan.
Koffiekan
theekan
Marokkan
alleen Wim Kan niet. :vierkant:

Maarten
12-09-03, 14:00
Geplaatst door jaja
het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat zij vinden dat een samenleving zo behoort te functioneren. Of te wel ze zijn het met die moordenaars eens. Zij vinden ook dat die vrouwen de familie-eer bezoedeld hebben ...

"It's also a question of culture and identity," says Adab Saoud, one of six female deputies who holds her seat thanks to a royal-imposed quota and one of the MPs who voted against the bill.
"Obviously these killings are wrong and against our religion. But the notion of honour is a very important one in our society. And we need to accept that."

Kortom, er zitten vrouwen in dat parlement, omdat de koning daar een bepaalde hoeveelheid vrouwen in wil hebben. De vraag is wie ze kiest, en van wie ze afhankelijk zijn. Goed mogelijk, dat ze er na deining de volgende keer er niet in komen, of vrezen ze dat.

Die deining die kríjgen ze. Vergelijk de ophef die er al over gemaakt werd, dat het om westerse kritiek ging, die ook nog via de koning ging. Alleen dat al is een sort aantasting van de eer, of mobiliseert de emoties er over.

Verder is moeilijk uit te maken of ze vinden dat het zo hóort, of dat ze denken, dat je het verschijnsel enkel kunt accepteren als voldongen feit.

maar..hihi.. ik probeer me voor te stellen wat er gebeurt, als zo'n vrouw zegt: "Heren, het gaat om de strafmaat. Er zijn gevallen waarin het meisje wegloopt (naar haar zus), en alleen al om die reden vermoord wordt." Ik denk dat geheid het halve land loopt te gillen, dat die vrouw het weglopen van meisjes wil stimuleren.
En dit soort geluiden krijg je waarschijnlijk in álle gevallen van normovertreding door meisjes, en wordt nog niet eens overwógen of dat wel reden voor moord oplevert.

Ook mogelijk is, dat die vrouwen niet zozeer een eigen méning hebben, maar kijken welke mening van mánnen hen het meest overtuigend overkomt. Een soort plaatsvervangend denken of zo. Mogelijk luisteren ze gewoon naar degene in wie ze doorgaans het meeste vertrouwen hebben. En zo'n man heeft ook kiezers te vrezen.

Maarten
12-09-03, 16:43
Geplaatst door taouanza Trouwens dat Jaja heleboel gewoontes die door armoe zijn ontstaan worden door rijke mensen overgenomen. Zoals vissoep en kibbeling.

Hiphop begon ook in de ghetto's maar is voor iedereen nu. Sterker nog het gaat steeds meer alleen over tjing-tjing en de bling-bling dan over het harde leven in de ghetto.


Overgenomen, is een groot woord. Iedereen maakt gebruik van dingen die in een cultuur voorhanden zijn. De onderlaag produceert natuurlijk ook wat. En alles wat kracht heeft wordt benut.
En Kunst? Ook hier leven ideeën, dat kunstenaars vooral arm gehouden moeten worden, omdat ze dan het beste produceren. Dat is niet meer de heersende mening. Maar het zal een substelling zijn van de waarheid, dat mensen beter presteren, naar mate het voor hen noodzakelijk is om dat te doen.

Vergis je niet in die rappers. Ik hoorde een grote een keer zeggen: we worden allemaal miljonair, alleen al omdat meisjes van 14 hun moeder willen ergeren. Ik moet die jongens niet: teveel fake. Bijna allemaal fake.

Maarten
12-09-03, 16:43
Geplaatst door taouanza Ik zag een paar jaar geleden een docu over geweld tegen vrouwen in Mexico. Daar worden in een bepaalde streek vrouwen en meisjes aan de lopende band verkracht. Deze worden gewoon na werktijd opgewacht en kunnen geen kant op. Werkloosheid onder de mannen speelde daarbij een grote rol.


Bij nader inzien geef ik je wel gelijk. Verkrachting is voor een groot deel een machts-verschijnsel, en dat kan het normale gevoel van machteloosheid even verdringen. Seks is sowieso al een manier om de dagelijkse ellende even te vergeten.
Oorzaak is dan misschien niet de werkeloosheid op zich, maar de armoede en de uitzichtloosheid.

Ik sprak eens een vrouw, die een half jaar door Zuid-Amerika toerde, en dat probeerde te bekostigen, door daar werk aan te nemen. Die zei: élke baan daar gaat via het bed van de werkgever!! Die vrouw was niet eens erg aantrekkelijk, of opvallend door uiterlijk of gedrag.

Maar het geval jordanie valt vooral op door het gedrag in het parlement. Het gaat niet om de incidentele mannen, maar om het feit, dat de volksnorm blijkbaar is, dat meisjes hun totale waarde als mens blijkbaar verliezen na kleinigheden. De woede van en man, daar hoeft niet eens een goede reden voor te zijn. Het kan zelfs om misverstanden gaan. Doorslaggevend is gewoon, dat hij het gevóel gehad heeft, dat de eer werd aangetast! Dat kan dus al na een simpele roddel in het theehuis..

Je kunt je afvragen of die meisjes wel óoit als mens gezien zijn. Soms hoor je ontsnapte vrouwen er over vertellen. Dan hoor je bijna altijd – ook in het geval van die Naima – dat ze altijd al het gevoel meegekregen hebben, dat ze niets waard waren!

Maarten
12-09-03, 16:44
Geplaatst door taouanza [/B]

Godsdienst, Strengheid, en Vrouwen..

Ik zeg niet graag iets slechts van Islam. Allereerst geloof ik niet dat de leer zélf zo slecht is: in beginsel ademt het een sfeer van moraliteit, die we vanuit christendom ook goed kennen. Er zijn wel allerlei vraagtekens, maar er moet eerst goed naar gekeken worden voor er over gegild wordt. Ten tweede kijk ik naar wat moslims van islam brouwen, en dan blijken er hopen moslims met een zeer respectabele moraal te zijn. Mensen weten blijkbaar iets te doen met die godsdienst. Ik doe dus niet mee aan al dat gekrakeel over moslims, hoewel ik ook kritiek heb..Maar…

Jaja heeft hier wel een beetje een punt. Dat moorden is slecht, en is tégen Islam, zo erkennen de tegenstanders van de wet met hogere straffen.
Maar anderzijds is Islam een strenge godsdienst, en genereert dus ook samenlevingen met een strenge moraal. Die moraal kan dan een eigen vorm gaan krijgen, die niet meer overeenstemt met de rest van de leer. Er zijn echt heel veel factoren, die de samenlevings-moraal bepalen, niet alleen een leer. Maar als een leer streng is, dan heb je dus kans, dat allerlei slechte krachten daar gebruik van maken, zoals woede, jaloezie, zelfzuchtigheid enz.
Of anders gezegd: als de officiele leer er al een is, die strenge normen en sacties kent, dan creëert dat al een sfeer van strenge sancties, en krijgen ándere krachten die óok strenge sancties willen óok een kans.
Of nog anders gezegd: Als de godsdienst al strenge sancties kent, dan raakt men gewend aan het bestaan van strenge sancties, en schrikt men dus ook minder terug voor strenge sancties in gevallen die helemáal geen verband met de leer hebben. Dat stimuleert dan dat er minder goed nagedacht wordt in gevallen waarin strenge sancties plaats dreigen te vinden.

Dit is een vorm van westerse kritiek op islam, waar misschien wél over nagedacht moet worden. Wij kennen in christendom net zo goed sterk moralistische varianten, en zagen daar voornamelijk ellende van komen. Gegeven is gewoon dat mensen in beginsel snel en slecht oordelen, totdat ze beter leren. Maar dat kan lang duren. Strengheid bleek ook bepaald niet hetzelfde als echt gelovig zijn. Strengheid leek ook eerder een façade in de cultuur te worden, die de echte gelovigheid misschien nog eerder in de weg stond, dan wat anders. De mening van de buren wordt ineens ook veel belangrijker, en daar wordt het gedrag behoorlijk door bepaald. Die hebben gewoon het machtsmiddel van de roddel over normschendingen. Dat kan een sterke kracht zijn, die het gedrag veel meer bepaalt, dan de geloofsvrijheid, of het eigen geweten!
Ook blijkt, dat in sterk moralistische gemeenschappen veel meer gekrakeeld wordt over de moraal, en veel minder nar de feiten, die tot een oordeel moeten leiden. Vergelijk ook die eer, die onmiddellijk alle feiten opzij drukt.

Dit is een van de dingen, die hier twijfel over islam geven. Wat we wél begrijpen, is dat mensen een strenge of strengere moraal willen. Maar wat we níet geloven, is dat God de mensheid zou willen opzadelen met een veelheid van strenge regels, omdat bekend is, dat daar nog veel grotere rotzooi van komt. Velen vinden daarom gewoon, dat het islamsysteem daarom slecht werkt. Die zien in de Profeet vooral een strenge moralist, die met al zijn goede bedoelingen alleen maar veroorzaakt, dat er nog veel méer rotzooi komt. Voor veel mensen is dit mechanisme ook zó evident, dat ze om díe reden al niet geloven, dat God dit product schiep.
En sterker nog: Als de Koran wél overduidelijk een sfeer schept met allerlei dreigingen en sancties er in, maar anderzijds nogal onduidelijk in zijn normen is (er zijn echt héel veel ethische vraagpunten hoor), dan dwingt dat sowieso al tot een sfeer van angstvalligheid, zonder dat men precies weet waar men (normatief) aan toe is. En dat werkt ook allerlei “van dik hout zaagt men planken”-oordelen en beslissingen in de hand, die vooral uit angstvalligheid geboren worden.

Ik geloof dat dit de kern van de westerse kritiek op Islam is. (dan praat ik niet over de vele Hema-achtige kritiek, die er óok is.)

Graag herhaal ik, dat dit nog geen kritiek op moslims is. Er zijn ook tijden geweest, waarin ik ontzettend veel kritiek op christendom had, omdat er vaak helemaal geen goede oplossingen voor zaken waren. Maar als je dan ging kijken wat ménsen van die godsdienst maakten, dan was ik vaak helemaal nog niet zo ontevreden. Blijkbaar geven ménsen zin aan de godsdienst, en zorgen díe er voor, dat de goede dingen uit de godsdienst gebruikt worden, waar de godsdienst zélf qua antwoorden eigenlijk in gebreke blijft.

En dat zie ik bij moslims eigenlijk ook. Je kunt van moslims echt niet zeggen, dat ze een slechte moraal hebben. Mijn ervaringen met moslims zijn eigenlijk alleen maar goed. En waar het niet goed is, zijn het geen moslims, of heeft het gedrag weinig met het geloof zelf te maken, en wordt dat gedrag ook niet door de leer gestimuleerd.

Toch heb ik een flinke dosis argwaan vanwege zaken, die het denken van moslims echt kunnen bedreigen. De leer zelf leent zich érg voor stimulering van allerlei fundamentalistische stelsels, waarbij de menging van de leer en cultuur zorgt voor allerlei ongenuanceerde oordelen en werkwijzen. Het opschroeven van de moraal en eer zorgt gewoon voor slecht kijken naar de feiten. En aangezien het een mannen-business is – waarbij de scheiding der seksen ook nog norm is – denk ik dat vooral de feiten uit het leven van vrouwen zwaar onderbelicht worden.
En ik denk dat dat zo blijft in alle fundamentalistische visies, totdat er moslimstromingen komen, waarbij fundamenteel met geloof om gaan, een totaal andere betekenis krijgt, dan in de bekende fundamentalistische stromingen.

Ik ben dus ook erg benieuwd wat moslima’s gaan doen, die echt moslim willen zijn, maar daarbij ook een realisatie van hun positie willen, zoals ze die in de Koran lezen. Het zal wel geen revolutie worden, maar ik denk dat ze toch veel harder tegen de stroom op moeten, dan ze denken.

jaja
19-09-03, 15:26
Trouw, dinsdag 16 september 2003
'637 eremoorden in Pakistan dit jaar'

KARACHI - Zeker 631 vrouwen en zes meisjes zijn in de eerste acht maanden van dit jaar in Pakistan het slachtoffer geworden van 'eremoord'. Dat maakte de mensenrechtenorganisatie Madadgar, een samenwerkingsverband van een Pakistaanse advocatenvereniging en het kinderfonds van de Verenigde Naties (Unicef), gisteren bekend. Het merendeel van de eremoorden is gepleegd door echtgenoten van de slachtoffers, maar ook broers, vaders, ooms en zoons zitten er vaak achter. De vrouwen worden omgebracht omdat zij de familie te schande zouden hebben gemaakt. Aanleiding voor de schande is meestal dat een vrouw een buitenechtelijke relatie heeft of daarvan verdacht wordt. De vrouw krijgt zelden de gelegenheid zich te verdedigen en daders worden bijna nooit berecht.

Copyright: Trouw

sadeeQ
19-09-03, 18:42
Geplaatst door jaja
Trouw, dinsdag 16 september 2003
'637 eremoorden in Pakistan dit jaar'

KARACHI - Zeker 631 vrouwen en zes meisjes zijn in de eerste acht maanden van dit jaar in Pakistan het slachtoffer geworden van 'eremoord'. Dat maakte de mensenrechtenorganisatie Madadgar, een samenwerkingsverband van een Pakistaanse advocatenvereniging en het kinderfonds van de Verenigde Naties (Unicef), gisteren bekend. Het merendeel van de eremoorden is gepleegd door echtgenoten van de slachtoffers, maar ook broers, vaders, ooms en zoons zitten er vaak achter. De vrouwen worden omgebracht omdat zij de familie te schande zouden hebben gemaakt. Aanleiding voor de schande is meestal dat een vrouw een buitenechtelijke relatie heeft of daarvan verdacht wordt. De vrouw krijgt zelden de gelegenheid zich te verdedigen en daders worden bijna nooit berecht.

Copyright: Trouw

:wijs: vraag me af hoeveel eer-moorden onder de nederlandse kaaskoppen plaats vinden.weekelijks lees je over mislukte relaties die met een doorgesneden keel eindigen.

schijnt dat bij 40% van alle moorden (bijna 300 per jaar )in nederland relationle problemen aan vooraf gaan.

130 doden op 16.000.000 inwoners
en 600 doden op 200.000.000 inwoners


hmmm een gigantische verschil hoor :maf:

Maarten
20-09-03, 03:33
Geplaatst door sadeeQ :wijs: vraag me af hoeveel eer-moorden onder de nederlandse kaaskoppen plaats vinden.wekelijks lees je over mislukte relaties die met een doorgesneden keel eindigen.


:hihi : dat zijn dan genaturaliseerde Arabieren, want die methode is hier niet in zwang ! :D
(dankzij maroc.nl weet ik nou wel hoe het moet! Een keer naar voren, en dan een keer terug, en dan moet het gebeurd zijn! :D)


schijnt dat bij 40% van alle moorden (bijna 300 per jaar )in nederland relationle problemen aan vooraf gaan.

130 doden op 16.000.000 inwoners
en 600 doden op 200.000.000 inwoners


Die 600, dat gaat alleen over eerwraak he ? Praten we nog niet over wat er gebeurt als de Kip niet smaakt, he?
En ik weet niet wat de gemiddelde Fries bij het klunen precies overboord zet, maar volgens mij is het hóogst zeldzaam, als hier iemand vermoord wordt voor enkel vreemd gaan..


Maar die vrouwen die zich hier mee bezig houden, die zijn niet blij met jou! Jij doet maar alsof het overal hetzelfde is, en denkt dus niet na waar het van komt. En dan mag je gerust denken aan culturen die erg streng voor vrouwen zijn, en waar vrouwen voortdurend de schuld van alles krijgen, enz.. Hopen dingen om over na te denken..

an3sdej
20-09-03, 08:30
Na de dood van koning van Jordanie hoorde ik een precentage van werkeloosheid dat zo hoog was dat ik dacht dat ik het verkeerd had gehoord. Mischien dat je daarover iets kan vinden.(Als je echt geinteresseerd bent in de welzijn van Islamitische vrouwen.)

Touanza, in de jaren '60 en '70 dachten wij (de linkse generatie) ook dat alles aan de 'foute' maatschappij lag, ondertussen 20/30 jaar later weten wij inmiddels beter :)

an3sdej
20-09-03, 08:33
schijnt dat bij 40% van alle moorden (bijna 300 per jaar )in nederland relationle problemen aan vooraf gaan.

Wedden dat DAT over de hele wereld ongeveer zo ligt!! :blowen:

Zwarte Schaap
20-09-03, 11:47
Geplaatst door an3sdej
Touanza, in de jaren '60 en '70 dachten wij (de linkse generatie) ook dat alles aan de 'foute' maatschappij lag, ondertussen 20/30 jaar later weten wij inmiddels beter :) Het ligt aan de allochtonen en hun islamgeloof wil je zeggen?

Maarten
20-09-03, 18:14
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het ligt aan de allochtonen en hun islamgeloof wil je zeggen?

Had iemand de Islam er al van beschuldigt, dat jij er een product van was? :D
(effe in voor een geintje..)