PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtonenstop geschrapt



Shaheed
12-09-03, 10:04
Allochtonenstop geschrapt
Door Jeroen Schmale

Er komt geen allochtonenstop in Rotterdam. Het CDA en de VVD, die in Rotterdam samen met Leefbaar Rotterdam het college van B en W vormen, denken er niet aan die onorthodoxe maatregel in te voeren.

Dat werd gisteren duidelijk tijdens een debat in de gemeenteraad, over uitspraken van Leefbaar Rotterdam-wethouder Pastors. Hij pleitte onlangs voor zo'n stop, omdat Rotterdam volgens hem eerst de problemen moet oplossen met de huidige inwoners.

In het interpellatiedebat over de uitspraken van Pastors, dat was aangevraagd door PvdA-fractievoorzitter Cremers, bleek dat een allochtonenstop voor de VVD en het CDA te ver gaat. ,,Je maakt dan een scheiding op etniciteit en dat is een slechte zaak'', oordeelden fractievoorzitters Geluk (CDA) en Van Gent (VVD) na het debat.

Volgens fractievoorzitter Sörensen van Leefbaar Rotterdam kan er uiteindelijk toch een verkapte vorm van een allochtonenstop in Rotterdam komen. ,,Alleen heet het dan kansarmenstop. Maar de meeste kansarmen zijn allochtoon, dus het maakt niet zoveel uit hoe je het beestje noemt.'' CDA'er Geluk denkt niet dat er een dergelijke kansarmenstop komt. ,,Het water loopt ons in Rotterdam over de voeten, dus een discussie over deze onderwerpen is prima. Ik denk alleen niet dat het goed is een bepaalde bevolkingsgroep, of dat nou allochtonen of kansarmen zijn, uit te sluiten. Praten over het terugbrengen van het aantal kansarmen is prima, maar uitsluiten, nee.''

Wethouder Pastors was het hele debat op zijn hoede. Met grote voorzichtigheid sprak hij zijn woorden uit. Hij benadrukte dat het college niets zal ondernemen dat in strijd is met de Grondwet of het college-akkoord. ,,Dat komt doordat we het over een heikel onderwerp hebben, waar niemand licht over mag denken. Iedereen heeft bepaalde gevoelens over dit onderwerp, daar moet je rekening mee houden.''

De wethouder heeft niet het gevoel dat hij in zijn hemd staat nu blijkt dat hij alleen van zijn eigen partij steun krijgt voor een allochtonenstop. ,,Al langer werd in de gemeenteraad gesproken over problemen met kansarmen, terwijl iedereen wist dat we het vooral over problemen met allochtonen hebben. Je moet die problemen wel bij de naam durven noemen en dat heb ik vorige week dan ook gedaan. Het resultaat is dat er in alle openheid over problemen met allochtonen wordt gesproken. Dat had veel eerder moeten gebeuren.''

Pastors gelooft nog steeds in spreiding van allochtonen over de stad als goede oplossing. ,,En dat hoeft niet met dwang, in wijken waar veel allochtonen wonen wordt over het algemeen ook veel verhuisd. We kunnen kijken welke bestemming we een vrijgekomen huis geven, dat kan heel soepel.''

PvdA'er Cremers vindt dat Pastors 'eerst zichzelf maar moet ontdekken, voor hij met nieuwe plannen komt'. ,,Hij weet niet wat hij zelf wil. Pastors heeft zich de afgelopen tijd veel te vaak tegengesproken, dat maakt hem niet geloofwaardiger.''


Ik voel er ook best wel voor om allochtonen te verspreiden over de stad al denk ik dat het een onzin regel is , in heel Rotterdam wonen zowieso allochtonen dus verspreiden is onzin.

Al zou ik best wel in een duurdere wijk willen wonen met een groter huis, zou ik subsidie krijgen als ik gedwongen wordt om te verhuizen?

000NobelPrizes
12-09-03, 10:09
Geplaatst door Shaheed
Al zou ik best wel in een duurdere wijk willen wonen met een groter huis, zou ik subsidie krijgen als ik gedwongen wordt om te verhuizen?

Je zou ook kunnen overwegen om bij te leren zodat je een betere baan krijgt, en zelf een duurder huis kunt betalen in een wijk waar jij wilt wonen.
Of is dat een absurde gedachte?

~Panthera~
12-09-03, 10:10
Huursubsidie om in een beter huis te kunnen wonen?
Lachen met jou, die wordt nou net verder naar beneden geschroefd. :moe:
Das dus weer pech hebben met deze regering. :D

*sarcasme mode*

taouanza
12-09-03, 10:11
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Je zou ook kunnen overwegen om bij te leren zodat je een betere baan krijgt, en zelf een duurder huis kunt betalen in een wijk waar jij wilt wonen.
Of is dat een absurde gedachte?


Ja tuurlijk is dat absurd!
Hoe kan je dat nou vragen van een allochtoon, een moslim nog wel?!:verward:

Jij moet eens een keertje ophouden met die onzin,jij!!!

Shaheed
12-09-03, 10:18
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Je zou ook kunnen overwegen om bij te leren zodat je een betere baan krijgt, en zelf een duurder huis kunt betalen in een wijk waar jij wilt wonen.
Of is dat een absurde gedachte?

Als ik gedwongen word betaal ik niks, dat zou mooi wezen zeg.

Dus als jij gedwongen wordt om te verhuizen mag je ook nog eens voor de kosten opdraaien.

~Panthera~
12-09-03, 10:22
Geplaatst door taouanza
Ja tuurlijk is dat absurd!
Hoe kan je dat nou vragen van een allochtoon, een moslim nog wel?!:verward:

Jij moet eens een keertje ophouden met die onzin,jij!!!
---------------------------------

:hihi: kon het even niet laten.

taouanza
12-09-03, 10:25
Geplaatst door ~Panthera~
---------------------------------

:hihi: kon het even niet laten.






:jeweetog:

000NobelPrizes
12-09-03, 10:30
Geplaatst door Shaheed
Als ik gedwongen word betaal ik niks, dat zou mooi wezen zeg.

Dus als jij gedwongen wordt om te verhuizen mag je ook nog eens voor de kosten opdraaien.
Ik meende even een wens tussen je regels door te lezen dat je in een duurdere wijk/groter huis terecht wilde komen.
Misschien ook niet. Maar zo ja, dan zou je inderdaad de door de overheid gesubsidieerde move kunnen afwachten (dat loont, duurt alleen langer is kostbaar voor de overheid) of er zelf aan gaan werken, volgens de methode die ik net suggereerde. Maar volgens mij kun je ook gewoon blijven zitten waar je zit als je daar happy bent.

Shaheed
12-09-03, 11:05
Wel jammer dat die spreidings beleid niet word ingevoerd, dacht er een slaatje uit te slaan maar helaas :cheefbek: .

Ach ja dan maar wachten wanneer ze verplichte nederlandse taalcursussen gaan geven.
Heb een zwager die wacht nou al meer dan jaar om een nederlandse taalcusrsus te mogen volgen, staat nog steeds op de wachtlijst.

Dan maar wachten tot hij wordt gedwongen, hoeft hij ook niks te betalen :) .

an3sdej
12-09-03, 11:10
misschien moet hij eens op een klaverjas vereniging?? ;)

Shaheed
12-09-03, 11:17
Geplaatst door Brie
Hoe verzin je het, absurde gedachte zeg! Wat heb je het trouwens over een baan? Volgens mij leeft Shaheed van een uitkering! Onder het motto: "waarom werken als het niet nodig is".
:rambo:


yeah right...........wie loopt er hier nou dag en nacht te prikken.

Syphax
12-09-03, 13:02
Vaag allemaal. Het komt over als wegwerken, maar waar naar toe?
Ik denk dat je bij verplichting vooral protest zult krijgen van autochtonen die liever geen allochtonen in de wijk willen.
Ik heb zelfs gehoord van wijken waar men dat als autochtone gemeeschap bewust tegenhoudt, door te zorgen dat woningen in de wijk altijd in handen komen/blijven van autochtonen. Als het moet kopen ze gezamelijk dat huis op, totdat een autochtoon een bod doet.
Zolang die angst voor elkaar aanwezig is, kan je dit probleem niet verhelpen. Je kunt wel duurdere woningen gaan bouwen, maar die zullen bevolkt worden door allochtonen met een dikke beurs. Die zijn er namelijk ook.

000NobelPrizes
12-09-03, 13:39
Geplaatst door Shaheed
Wel jammer dat die spreidings beleid niet word ingevoerd, dacht er een slaatje uit te slaan maar helaas :cheefbek: .

Ach ja dan maar wachten wanneer ze verplichte nederlandse taalcursussen gaan geven.
Heb een zwager die wacht nou al meer dan jaar om een nederlandse taalcusrsus te mogen volgen, staat nog steeds op de wachtlijst.

Dan maar wachten tot hij wordt gedwongen, hoeft hij ook niks te betalen :) .
Grappig ja.
Ik heb een Japanse vriendin die ook op zo'n wachtlijst stond. Ze heeft op eigen houtje een boek gekocht, en is er hard aan gaan werken in plaats van te wachten totdat het voor haar werd opgelost.
Zo heeft ze zich de taal zelf aangeleerd; het boek kostte 12 euro of zo.

Jimi
12-09-03, 13:51
Geplaatst door 151 NobelPrizes
het boek kostte 12 euro of zo.

Goeie tip voor je zwager, Achmed!

taouanza
12-09-03, 14:29
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Grappig ja.
Ik heb een Japanse vriendin die ook op zo'n wachtlijst stond. Ze heeft op eigen houtje een boek gekocht, en is er hard aan gaan werken in plaats van te wachten totdat het voor haar werd opgelost.
Zo heeft ze zich de taal zelf aangeleerd; het boek kostte 12 euro of zo.


Sesamstraat helpt ook. :)