PDA

Bekijk Volledige Versie : Ook brave burgers voelen harde politiehand



Zwarte Schaap
12-09-03, 12:39
Ook brave burgers voelen harde politiehand

Bram Hulzebos

groningen -

Agenten mogen een 'grote bek' van burgers niet langer tolereren, vindt minister Remkes. Een kleine analyse van een aantal gevallen 'belediging van een agent' in de afgelopen maanden, leert dat niet alleen zatte ettertjes de harde politiehand voelen.

Vrijwel wekelijks arresteren agenten in de binnenstad van Groningen dronken bezoekers die hun middelvinger heffen, de broek laten zakken of schelden. Toch zijn het niet alleen ladderzatte ettertjes in het uitgaansleven, die op de bon worden geslingerd nadat ze agenten het bloed onder de nagels vandaan hebben getreiterd. Ook als keurige burgerman kan het je gebeuren dat je op straat staat te wachten op je vriendin en dat je, na een verbale schermutseling, met enig geweld in de politiewagen wordt gewerkt, vertelt Johan de Lange.

Advies

In juni stond hij met z'n auto achter V&D. ''Ik wist dat ik daar niet goed stond, maar mijn vriendin kon er ieder moment aankomen.'' Dat zei hij ook tegen de agenten die net begonnen met het uitschrijven van bonnen. 'Rij dan maar even een blokje om', adviseerde de agent, aldus De Lange. ''Maar op dat moment stapte mijn vriendin al in en die agent zei: 'En nu wegwezen. Je krijgt alsnog een bon'. En toen heb ik gezegd: 'wat ben je een zeikerd, zeg'.'' Gevolg: De ene agent pakte De Lange beet, een ander greep hem om de nek en werkte hem in de surveillancewagen.

In maart brachten beledigingen aan het adres van stadswachten in Vinkhuizen een behoorlijke politiemacht op de been. Een en ander liep gierend uit de klauwen, toen de beledigende schobbejakken het huis van een vriendinnetje invluchtten, op de hielen gezeten door agenten. Toen de vader van het meisje voor zijn dochter in de bres sprong, werd hij bespoten met pepperspray en afgevoerd.

Beledigde parkeerwachter

Onlangs nog rukte de politie met zes wagens en twee motoren uit om een beledigde parkeerwachter bijstand te verlenen. Niet alleen de Brabander die bij deze gelegenheid het genoegen smaakte om, naar eigen zeggen, 'met de armen op de rug gebonden in de wagen geworpen te worden als een varken', vond de aandacht voor zijn persoon wat overdreven. Hij stond tenslotte alleen maar verkeerd geparkeerd en had daartegen wat al te expliciet bezwaar aangetekend. Ook de meneer die het tafereel vanaf zijn balkon bekeek, kwam tot de conclusie dat de Brabander in kwestie 'niet aardig is behandeld'.

Het blijkt standaardbeleid bij het Groninger politiekorps dat agenten die vragen om assistentie wegens belediging door meerdere collega's te hulp geschoten worden. Dus niet alleen dronken ettertjes. Ook 'brave' burgers moeten goed nadenken wat ze in de hitte van een discussie met agenten over bijvoorbeeld wildplassen dan wel een parkeerbon zoal te berde brengen.

Bron: Dagblad van het Noorden 12/09/03