PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlands gezin kraakt in haar voegen....



Wizdom
12-09-03, 19:26
Spitsuur in gezin leidt tot stress

van onze redactie samenleving

DEN HAAG - Werkende ouders met kinderen zijn steeds vaker


'spitsuurgezinnen'. Beide ouders sloven zich enorm uit om hun baan te combineren met de zorg voor hun kinderen. Dit spanningsveld leidt in toenemende mate tot 'gezinsstress'.

Dat blijkt uit een gisteren verschenen driejaarlijks onderzoek naar de bevolkingsontwikkeling van onder andere het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het demografisch instituut NIDI.

Nederlandse vrouwen hebben hun achterstand op de arbeidsmarkt in vergelijking met andere landen inmiddels ingelopen. Steeds meer vrouwen blijven na de geboorte van het eerste kind werken, zij het parttime. Sinds 1990 is de arbeidsdeelname van vrouwen met partner en kind verdubbeld. Omdat de meeste mannen voltijds blijven werken, komt de zorg voor het gezin meestal op de schouders van de vrouwen terecht. Zij leiden dus het meest onder de gezinsstress. ,,Het is rennen, regelen en schipperen met de tijd'', aldus de onderzoekers. De meeste ouders maken gebruik van een of andere vorm van kinderopvang. De oppas is nog altijd het populairste. Het aantal betaalde 'witte' kinderopvangplaatsen is de afgelopen jaren toegenomen, van 50.000 in 1990 tot 172.000 in 2003.

Het spitsuurgezin krijgt het in de toekomst alleen maar drukker, vermoeden de onderzoekers. Vrouwen gaan niet minder, maar juist méér werken, waardoor de druk op het gezin toeneemt. Ter compensatie gaat een aantal mannen misschien iets minder werken, maar de onderzoekers verwachten daar niet veel van. Een andere reden voor het steeds drukker en langer wordende spitsuur in het gezin is dat veel vrouwen pas op latere leeftijd kinderen krijgen; gemiddeld op hun 29e. De zorg voor hun jonge kinderen speelt zich af in een periode dat hun eigen (schoon)ouders hulpbehoevend worden. ,,Deze gezinnen lopen dus de grootste kans op een dubbele zorgtaak: die voor hun eigen kinderen en die voor hun ouders'', aldus de onderzoekers.

Opvallend is dat het aantal huishoudens de afgelopen jaren sterker groeide dan het aantal inwoners. Die huishoudens zijn steeds vaker eenpersoonshuishoudens en minder vaak gezinnen met kinderen. Ook constateren de onderzoekers een toename van het aantal eenoudergezinnen. Bij hen is sowieso sprake van spitsdrukte. Eén op de zes gezinnen is anno 2003 een eenoudergezin. Gemiddeld hebben ze maar een kind. Relatief veel ouders scheiden voordat ze aan een tweede kind beginnen, vermoeden de onderzoekers.

Blade20
12-09-03, 19:37
Ja, zonder werkende geemancipeerde vrouwen gaat de economie en de welvaart eraan.

Hier thuis is het ook altijd zo geweest dat mam en pap constant aan het werken waren. Mijn vader kan er goed mee omgaan, mijn moeder iets minder maar goed genoeg. Ikzelf heb er geen last van. En desondanks hebben ze mijn voldoende manieren weten te leren door zowel thuis als op school er aandacht aan te besteden (vindt ik).

Ik kan wel begrijpen dat als je weinig zelfbeheersing hebt of warm bloed je 'unne sjab' (zoals wij ze noemen hier) kunt worden.
Ik denk dat dit goed kan worden gecompenseerd door zowel vader als moeder parttime te laten werken. Op deze manier kan de vader zelf wat meer aandacht besteden aan zijn kinderen en toch nog werken.
En hoeft de vrouw niet achter het fornhuis te zitten.

Ik hoop dat je dat bedoelde door het plaatsen van dit bericht.

Enne, ik mag toch niet hopen dat je hiermee subtiel wou zeggen:' het enigste recht van een vrouw is het aanrecht' :moe: