PDA

Bekijk Volledige Versie : Heers en verdeel: Turkije en VS gaan samenwerken tegen Koerdische rebellen in Noord-I



Zagora
12-09-03, 23:19
Turkije en VS gaan samenwerken tegen Koerdische rebellen in Noord-Irak


Turkije en de Verenigde Staten gaan samenwerken bij de bestrijding van Koerdische rebellen in het noorden van Irak. Dat heeft een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken vrijdag bekendgemaakt.

Washington heeft Turkije gevraagd deel te nemen aan de internationale vredesmacht in Irak, maar Turkije heeft als voorwaarde gesteld dat de Koerdische rebellen, die jarenlang hebben gevochten voor een onafhankelijke Koerdische staat in het zuiden van Turkije, worden aangepakt. De VS maakten vrijdag bekend te hebben ingestemd met een gezamenlijk plan van aanpak. Details zijn vooralsnog niet bekendgemaakt. We hebben begrip voor de zorgen van Turkije over de Koerdische verzetsstrijders, verklaarde Lynn Pasco, een Amerikaanse gezant die vrijdag gesprekken voerde met de Turkse regering en de legertop over de situatie in Noord-Irak. In dat gebied houden zich duizenden strijders en activisten op van KADEK, de opvolger van de voormalige Koerdische Arbeiderspartij PKK die verantwoordelijk is voor een jarenlange guerrilla-oorlog tegen het Turkse leger.

De Turkse premier Recep Tayyip Erdogan zei vrijdag dat er op 19 september een besluit zal worden genomen over deelname aan de legermacht die onder Amerikaans bevel Irak bezet houdt.

Bij de strijd van de PKK voor een Koerdische staat zijn tussen 1984 tot 1999 ongeveer 37.000 mensen om het leven gekomen. De PKK kondigde in 1999 na de gevangenneming van Abdullah Öcalan een eenzijdig bestand af. De Turkse regering weigert mee te doen met een staakt-het-vuren en stelt dat alle rebellen zich over moeten geven. Wel heeft de Turkse regering een beperkte amnestie afgekondigd voor Koerdische strijders die zich vrijwillig over geven. De PKK en KADEK zijn door de VS op de lijst van internationale terreurorganisaties gezet.


[Copyright 2003, Novum Nieuws / Associated Press]

Blade20
13-09-03, 07:21
De VS is weer bezig met zijn oude truukjes. Eerst gebruiken ze een bepaalde bevolkingsgroep om Saddam mee te bevechten en vervolgens proberen ze hun uit te roeien.
Natuurlijk moet die rebellen worden gestopt. Hoe meer landen er komen op de wereld hoe gefragmenteerder onze samenleving wordt. (die van de hele wereld)
Het uitroeien van de Koerdische rebellen vindt ik nodig, maar het kan ook anders, met minder bloedvergieten. (al staat er niet dat ze geweld gaan gebruiken, maar ik denk dat dat wel voor de hand ligt)

taouanza
13-09-03, 08:22
Geplaatst door Blade20
De VS is weer bezig met zijn oude truukjes. Eerst gebruiken ze een bepaalde bevolkingsgroep om Saddam mee te bevechten en vervolgens proberen ze hun uit te roeien.
Natuurlijk moet die rebellen worden gestopt. Hoe meer landen er komen op de wereld hoe gefragmenteerder onze samenleving wordt. (die van de hele wereld)
Het uitroeien van de Koerdische rebellen vindt ik nodig, maar het kan ook anders, met minder bloedvergieten. (al staat er niet dat ze geweld gaan gebruiken, maar ik denk dat dat wel voor de hand ligt)


Go,Einstein! :moe:

Blade20
13-09-03, 13:03
Geplaatst door taouanza
Go,Einstein! :moe:

Briljante reactie, daar zul je wel behoorlijk wat uurtjes voor nodig hebben gehad. :moe:

Tomas
13-09-03, 13:05
't is verdeel en heers, neerlandicus...

Zagora
13-09-03, 14:05
Geplaatst door Tomas
't is verdeel en heers, neerlandicus...

Zei de kat die er geen erg in ziet om 'ik vindt' te schrijven. :wohaa:

Tomas
13-09-03, 15:14
Geplaatst door Zagora
Zei de kat die er geen erg in ziet om 'ik vindt' te schrijven. :wohaa:

Ik bent dan ook geen neerlandicus.

Snake
13-09-03, 16:26
Dat is de juiste beloning voor de Koerden die de Amerikanen hebben geholpen. :duim:

taouanza
13-09-03, 21:36
Geplaatst door Blade20
Briljante reactie, daar zul je wel behoorlijk wat uurtjes voor nodig hebben gehad. :moe:

Je moest eens weten! hijg puf zweet:moe: