PDA

Bekijk Volledige Versie : Donner wil overvallers naar Nederland halen.



Zgeheu
13-09-03, 13:37
Donner probeert scholieren uit cel Tsjechië te halen

Uitgegeven: 13 september 2003 14:15

ROME - Minister Donner van Justitie heeft zaterdag een beroep gedaan op zijn Tsjechische collega Pavel Rychetsky om twee Nederlandse scholieren uit Zoetermeer hun resterende straf in Nederland uit te laten zitten. De jongens zijn in Tsjechië wegens een overval veroordeeld tot een celstraf van een jaar.

Donner kreeg zaterdag in de marge van een overleg van justitieministers van de Europese Unie in Rome nog geen concrete toezegging van zijn Tsjechische ambtsgenoot. "Hij heeft zich echter wel coöperatief opgesteld", aldus Donner.

Het is verder ook afhankelijk van de juridische procedures in Tsjechië of het tweetal dit najaar nog naar Nederland kan komen. Zo moet ook de plaatselijke gevangenisdirecteur zich nog uitspreken over een transfer van het tweetal naar Nederland. Op grond van internationale afspraken bestaat wel de mogelijkheid dat een in Tsjechië opgelegde straf onder Nederlandse voorwaarden ook in eigen land wordt uitgezeten.

De twee jongeren uit Zoetermeer (zestien en zeventien jaar) pleegden in mei tijdens een schoolreis naar Tsjechië een gewelddadige overval op een bejaarde vrouw. De jongens maakten deel uit van een groep van 46 scholieren uit 4 havo en 5 vwo van het Erasmus College in Zoetermeer. De twee jongens verlieten in de nacht hun pension en beroofden de vrouw. De politie hield ze later aan.

De knapen zeggen dat ze gehandeld hebben in een opwelling. Drank zou aan de overval ten grondslag liggen. De Tsjechische rechter wilde van een dergelijke verzachtende omstandigheid niets weten. De twee scholieren zijn eind juni via een zeer snelle juridische procedure veroordeeld tot een jaar.
-----------------------------------------------------





Naast dat ik ook liever heb dat deze jongens in Nederland zijn vraag ik me wel af of Donner het zelfde gedaan zou hebben als het om Marokkaanse jongens zou gaan.

Tomas
13-09-03, 15:37
Geplaatst door Brie
Ik vraag me af waarom je minister Donner met racisme in verband brengt en hoe je aan de kennis komt dat het hier geen Marokkaanse jongens betrof?

Duuhhh... Het gaat om 2 jongens uit havo en vwo...

Ja, mij is racisme vreemd, net zoals Donner...

Hoedanook ze mogen van mij part daar blijven. Ettertjes. Hebben ze echtwel verdiend. Dit is namelijk geen kwajongensstreek meer.

sadeeQ
13-09-03, 16:14
Geplaatst door Brie
Ik vraag me af waarom je minister Donner met racisme in verband brengt en hoe je aan de kennis komt dat het hier geen Marokkaanse jongens betrof? :slapen: ach duvel op strontzak

als het marokkaanen waren ,had het met hoofdletters erbij gestaan :D

Maarten
14-09-03, 07:41
Geplaatst door Brie
Ik vraag me af waarom je minister Donner met racisme in verband brengt en hoe je aan de kennis komt dat het hier geen Marokkaanse jongens betrof?

Toch blijft het een interessante vraag...

Mark
14-09-03, 08:29
Gewoon lekker daar laten

"If you can't do the time, don't do the crime"

Maarten
14-09-03, 17:38
Geplaatst door Mark
Gewoon lekker daar laten

"If you can't do the time, don't do the crime"

alleen jammer dat je tussentijds crepeert, doordat je geen familie hebt, die voedsel en water komt brengen.
Je doet me denken aan die eerste chirurgen uit de 19e eeuw, die de operatie uiterst geslaag noemden, hoewel de patient overleden was..

an3sdej
14-09-03, 17:46
Naast dat ik ook liever heb dat deze jongens in Nederland zijn vraag ik me wel af of Donner het zelfde gedaan zou hebben als het om Marokkaanse jongens zou gaan.

Nederlanders zijn Nederlanders voor de regering hoor, wat weer een vreemde opmerking :auw2:

Maarten
15-09-03, 00:19
Geplaatst door an3sdej
Nederlanders zijn Nederlanders voor de regering hoor, wat weer een vreemde opmerking :auw2:

Hopen nederlanders hebben hun straf in marokko uitgezeten!
Het is vrij nieuw om overplaatsing te vragen.
Of ze daar wel aan beginnen, als het om een Marokkaan gaat, dat is inderdaad nog de vraag.
Voor zoiets wordt in de voorfase flink gelobby-ed.. Of dat met een Marokkaan zou lukken weet ik niet.. hij is zo zielig, want wilde enkel een partij hasj naar Nederland smokkelen? Weet niet.. Zelfde geldt voor moord, verkrachting, mishandeling enz.. Een groot deel zal denken: die zijn we kwijt!..

Tomas
15-09-03, 08:51
Geplaatst door Maarten
Hopen nederlanders hebben hun straf in marokko uitgezeten!
Het is vrij nieuw om overplaatsing te vragen.
Of ze daar wel aan beginnen, als het om een Marokkaan gaat, dat is inderdaad nog de vraag.
Voor zoiets wordt in de voorfase flink gelobby-ed.. Of dat met een Marokkaan zou lukken weet ik niet.. hij is zo zielig, want wilde enkel een partij hasj naar Nederland smokkelen? Weet niet.. Zelfde geldt voor moord, verkrachting, mishandeling enz.. Een groot deel zal denken: die zijn we kwijt!..

Er komen ook maar verrekte weinig autochtone nederlanders naar Nederland als ze elders een straf moeten uitzitten. Tot ophanging aan toe.

Aangezien ik niet zo erg onder de indruk ben van het nederlandse strafrecht maak ik me daar dus ook niet echt druk om. Dat doe ik dus pas als ik achter ons eigen strafrecht kan staan.

jaja
15-09-03, 08:58
Geplaatst door Maarten
Hopen nederlanders hebben hun straf in marokko uitgezeten!
Het is vrij nieuw om overplaatsing te vragen.
Of ze daar wel aan beginnen, als het om een Marokkaan gaat, dat is inderdaad nog de vraag.
Voor zoiets wordt in de voorfase flink gelobby-ed.. Of dat met een Marokkaan zou lukken weet ik niet.. hij is zo zielig, want wilde enkel een partij hasj naar Nederland smokkelen? Weet niet.. Zelfde geldt voor moord, verkrachting, mishandeling enz.. Een groot deel zal denken: die zijn we kwijt!.. eehhh jij hield toch van wetenschap ?? Jij wil toch uitspraken op basis van onderzoek? Jij leeft in het rechten wereldje..? Dan kun jij dat toch nagaan?
Overigens weet ik uit ervaring dat de ambassade ook voor "gekleurde" nederlanders die met buitenlandse rechters in aanraking komen zich soms stevig inzetten ...
PS: je moet wel een nederlands paspoort hebben ...

Mark
15-09-03, 09:39
Geplaatst door Maarten
alleen jammer dat je tussentijds crepeert, doordat je geen familie hebt, die voedsel en water komt brengen.
Je doet me denken aan die eerste chirurgen uit de 19e eeuw, die de operatie uiterst geslaag noemden, hoewel de patient overleden was..

Hoe dan ook, ze zullen dit niet meer zo snel doen :)