PDA

Bekijk Volledige Versie : Zweden stemt over euro



Simon
14-09-03, 15:14
Zweden stemt over euro

Uitgegeven: 14 september 2003 08:52
Laatst gewijzigd: 14 september 2003 12:04

STOCKHOLM - Terwijl de politie foto’s van een verdachte heeft vrijgegeven en er DNA-onderzoek wordt verricht op het mes waarmee minister van buitenlandse zaken Anna Lindh werd vermoord, mogen de inwoners van Zweden zich in een referendum uitspreken over de invoering van de euro.

In aanloop naar het referendum is er breed verzet tegen de euro geweest in het Scandinavische land met negen miljoen inwoners. Maar de moord op Lindh, een fervent voorstander van de euro, heeft de stemming doen omslaan en de peilingen voorspellen een nek-aan-nek race tussen voor- en tegenstemmers.

“Ik ben ervan overtuigd dat er een kleine meerderheid voor het ja-kamp is”, zei minister van financiën Bosse Ringholm op een bijeenkomst met zijn Europese collega’s in het Italiaanse Stresa. “Mijn gevoel van de laatste dagen en weken zegt mij dat er een kans is op ‘ja’.”

Vorderingen

De politie zegt vorderingen te maken in hun zoektocht naar de man die Lindh in een warenhuis zo bruusk neerstak. Er is echter nog geen verdachte aangehouden drie dagen na de aanslag die een rouwsluier legde over het land, dat nog steeds achtervolgd wordt door de moord op premier Olof Palme in 1986.

Anders dan in de Palme-zaak, waarin geen wapen werd gevonden, heeft de politie het jachtmes dat gebruikt is voor de moord op Lindh en tracht ze aan de hand van DNA-onderzoek de dader te vinden. Deze wordt door getuigen omschreven als een ongeveer 30-jarige pezige en pokdalige man met halflang haar.

Foto's

Rechercheurs hebben ook foto’s vrijgegeven van een beveiligingscamera uit het warenhuis met een man die aan het signalement voldoet. Hij was gehuld in een blauwe baseballpet en een grijze Nike-sweater met opgerolde mouwen.

De politie besloot de foto’s vrij te geven nadat twee kranten ze in hun bezit hadden gekregen en hadden gepubliceerd.

bron: nu.nl

Timoesh
15-09-03, 12:47
56% van de Zweden wijzen de europese munt af.


van 81 procent, stemde 56,1 procent tegen en 41,8 procent voor, bij 2,5 procent blanco en 0,5 procent ongeldige stemmen.