PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkanen willen zelf ook spreiding



Zagora
14-09-03, 23:16
Marokkanen willen zelf ook spreiding


Wat de autochtonen wensen, willen in ieder geval ook Marokkanen. "Net als veel Nederlanders willen ze binnen een redelijke afstand van hun contacten wonen, dan hoeft daar niet de hele bevolkingsgroep omheen te zitten, "zegt stadsgeograaf Gideon Bolt van de Universiteit Utrecht.

Uit een woonbehoefteonzderzoek onder allochtonen blijkt dat 58 procent van de Marikkanen geen voorkeur heeft voor een woonbuurt met 'eigen mensen', constateerde etnomarketingsbureau Foquz in 2002.

Een kleine groep Marokkanen (18 procent) heeft wel voorkeur voor een wijk waar 'eigen mensen' wonen.

Bolt ergert zich mateloos ana de discussie over spreiding van de allochtonen. Hij vindt de politieke voorstanders van spreiding bovenmatig opportunistisch reageren op opiniepeilingen. "Als straks blijkt dat spreiding niet uitvoerbaar is, blijkt iedereen weer bij de neus genomen en voelen burgers zich opnieuw door de politiek in de steek gelaten."

Volgens Bolt blijkt uit zijn promotieonderzoek naar de wensen van allochtonen onder meer dat ook zij graag in de 'betere'wijken willen wonen en dat hun kinderen ook met autochtone kinderen omgaan. Het is maar een kleine groep allochtonen die graag met elkaar klit. De meeste van hen zien ook wel dat hun wijk niet de mooiste is, onveilig is en de huizen van slechte kwaliteit zijn. Dus willen ze ook graag wegtrekken, maar ze hebben nu eenmaal weinig te kiezen."

Bolt gelooft niet in de spreiding als oplossing die nu in een onvolledige discussie wordt besproken. "Als je assimilatie in rap tempo voor elkaar wilt krijgen door met mensen te gaan slepen, vergist de politiek zich schromelijk. Allochtonen voelen zich op deze manier aangevallen. Velen zullen zich dan eerder afzetten tegen de Nederlandse samenleving en dan ben je nog verder.'

ANP/ De Telegraaf

Zagora
14-09-03, 23:34
190 views already en niemand die de moeite neemt om te reageren?

barfly
14-09-03, 23:38
Geplaatst door Zagora
190 views already en niemand die de moeite neemt om te reageren?

Nee, sorry, kan me niet echt boeien :)

Zagora
14-09-03, 23:42
Geplaatst door barfly
Nee, sorry, kan me niet echt boeien :)

Reageer dan niet ^*&^%$%$#@!@

barfly
14-09-03, 23:46
Geplaatst door Zagora
Reageer dan niet ^*&^%$%$#@!@

Ondankbaar ventje!

Marsipulami
15-09-03, 00:02
Geplaatst door Zagora
Marokkanen willen zelf ook spreiding


Wat de autochtonen wensen, willen in ieder geval ook Marokkanen. "Net als veel Nederlanders willen ze binnen een redelijke afstand van hun contacten wonen, dan hoeft daar niet de hele bevolkingsgroep omheen te zitten, "zegt stadsgeograaf Gideon Bolt van de Universiteit Utrecht.

Uit een woonbehoefteonzderzoek onder allochtonen blijkt dat 58 procent van de Marikkanen geen voorkeur heeft voor een woonbuurt met 'eigen mensen', constateerde etnomarketingsbureau Foquz in 2002.

Een kleine groep Marokkanen (18 procent) heeft wel voorkeur voor een wijk waar 'eigen mensen' wonen.

Bolt ergert zich mateloos ana de discussie over spreiding van de allochtonen. Hij vindt de politieke voorstanders van spreiding bovenmatig opportunistisch reageren op opiniepeilingen. "Als straks blijkt dat spreiding niet uitvoerbaar is, blijkt iedereen weer bij de neus genomen en voelen burgers zich opnieuw door de politiek in de steek gelaten."

Volgens Bolt blijkt uit zijn promotieonderzoek naar de wensen van allochtonen onder meer dat ook zij graag in de 'betere'wijken willen wonen en dat hun kinderen ook met autochtone kinderen omgaan. Het is maar een kleine groep allochtonen die graag met elkaar klit. De meeste van hen zien ook wel dat hun wijk niet de mooiste is, onveilig is en de huizen van slechte kwaliteit zijn. Dus willen ze ook graag wegtrekken, maar ze hebben nu eenmaal weinig te kiezen."

Bolt gelooft niet in de spreiding als oplossing die nu in een onvolledige discussie wordt besproken. "Als je assimilatie in rap tempo voor elkaar wilt krijgen door met mensen te gaan slepen, vergist de politiek zich schromelijk. Allochtonen voelen zich op deze manier aangevallen. Velen zullen zich dan eerder afzetten tegen de Nederlandse samenleving en dan ben je nog verder.'

ANP/ De Telegraaf

Ik denk dat het artikeltje zo ongeveer helemaal klopt.

-concentratie daar zijn wel een aantal sociaal economische factoren voor aan te wijzen
- Volgens mij willen weinig Marokkanen in een Marokkaanse wijk wonen. Ze wonen het liefst in een rustige buurt zonder allochtonen en als het even kan ook nog zonder autochtonen :p
-gedwongen spreiding zal een averechts effect hebben, men zal zich aangevallen voelen en nog meer terugplooien op zichzelf. (Nou ja, klopt ook niet helemaal, maar toch).

Maar die Marokkanen zijn ook wel een raar volkje hoor. Ik heb er al veel horen zeggen dat ze niks te maken willen hebben met Marokkanen, maar in het leven van alledag vrijwel uitsluitend met Marokkanen omgaan.

Zagora
15-09-03, 00:10
Geplaatst door Marsipulami
Ik denk dat het artikeltje zo ongeveer helemaal klopt.

-concentratie daar zijn wel een aantal sociaal economische factoren voor aan te wijzen
- Volgens mij willen weinig Marokkanen in een Marokkaanse wijk wonen. Ze wonen het liefst in een rustige buurt zonder allochtonen en als het even kan ook nog zonder autochtonen :p
-gedwongen spreiding zal een averechts effect hebben, men zal zich aangevallen voelen en nog meer terugplooien op zichzelf. (Nou ja, klopt ook niet helemaal, maar toch).

Maar die Marokkanen zijn ook wel een raar volkje hoor. Ik heb er al veel horen zeggen dat ze niks te maken willen hebben met Marokkanen, maar in het leven van alledag vrijwel uitsluitend met Marokkanen omgaan.

Eindelijk een verstandige reactie.


Mars, de grootste criticasters van de Marokkanen zijn de Marokkanen zelf. De kritiek is alleen minder acceptabel als het uit de mond komt van een blondharige, blauwogige neo-kolonist. Maar wat in dit artikel staat is eigenlijk vanzelfsprekend. Ik denk dat niemand in een wijk wil wonen waar het onprettig leven is, of althans, waar het leven minder prettig is dan in een schone, witte wijk.

Marsipulami
15-09-03, 00:24
Geplaatst door Zagora
Eindelijk een verstandige reactie.

Nou val je me weer aan op mijn identiteit als domme Belg :p


Mars, de grootste criticasters van de Marokkanen zijn de Marokkanen zelf.

Ja, klopt als een bus. Ik kom zelden Marokkanen tegen die iets goeds te vertellen hebben over 'andere' Marokkanen.


De kritiek is alleen minder acceptabel als het uit de mond komt van een blondharige, blauwogige neo-kolonist.

Als de kritiek van 'buiten' komt zijn Marokkanen wel solidair met elkaar.


Maar wat in dit artikel staat is eigenlijk vanzelfsprekend.

Ja, in plaats van het probleem te ethniseren en Marokkaniseren zou men beter wat proberen te doen aan kansarmoede en de verloedering van buurten.


Ik denk dat niemand in een wijk wil wonen waar het onprettig leven is, of althans, waar het leven minder prettig is dan in een schone, witte wijk.

Dat woordje 'witte' hoort helemaal niet thuis in die laatste zin. Volgens mij ben jij een racist :p

Zagora
15-09-03, 00:30
Ach ja, voor de interculturaliteit zijn altijd wel witte mensen nodig.


"Dus willen ze ook graag wegtrekken, maar ze hebben nu eenmaal weinig te kiezen."


Dit is een essentieël punt dat helaas te vaak wordt genegeerd. Het toont aan dat er een wil is om de omstandigheden te verbeteren en het ontzenuwt tegelijkertijd de myhthe dat die mensen moedwillig samenklitten.

Marsipulami
15-09-03, 00:37
Geplaatst door Zagora
Ach ja, voor de interculturaliteit zijn altijd wel witte mensen nodig.


"Dus willen ze ook graag wegtrekken, maar ze hebben nu eenmaal weinig te kiezen."


Dit is een essentieël punt dat helaas te vaak wordt genegeerd. Het toont aan dat er een wil is om de omstandigheden te verbeteren en het ontzenuwt tegelijkertijd de myhthe dat die mensen moedwillig samenklitten.


Hé ho niet te snel. Ik ben ook wel eens ooit in Marokko geweest en daar 100 liter thee met na3na3 gedronken. Dat was allemaal heel tof, maar toen ik thuis kwam was ik toch wel blij dat ik me op een lekker pak vettige frieten kon storten en gewoon Vlaams spreken. Ik denk dat vooral de eerste generatie Marokkanen het ook wel leuk vindt om in den vreemde een hallal slager en een moskee op de hoek te hebben. Bovendien is het fijn als je bij een wandelingetje in de buurt ook eens iemand tegenkomt die je eigen moedertaal, manier van denken begrijpt, enz.

Zagora
15-09-03, 00:42
Geplaatst door Marsipulami
Hé ho niet te snel. Ik ben ook wel eens ooit in Marokko geweest en daar 100 liter thee met na3na3 gedronken. Dat was allemaal heel tof, maar toen ik thuis kwam was ik toch wel blij dat ik me op een lekker pak vettige frieten kon storten en gewoon Vlaams spreken. Ik denk dat vooral de eerste generatie Marokkanen het ook wel leuk vindt om in den vreemde een hallal slager en een moskee op de hoek te hebben. Bovendien is het fijn als je bij een wandelingetje in de buurt ook eens iemand tegenkomt die je eigen moedertaal, manier van denken begrijpt, enz.

In Amsterdam moet je wel heel goed je best doen wil je geen Marokkaan of halalslager tegenkomen. Nee, het stomme van dit alles is, is dat er een ondertoon van bestraffing zit in de hele discussie over spreidingsbeleid. Zo van; en nu gaan jullie zwarte apen goddomme doen wat wij jullie opdragen en snel ook! Het is die ondertoon die heel voelbaar is en die er voor zorgt dat allochtonen zich aangevallen voelen.

Marsipulami
15-09-03, 00:49
Geplaatst door Zagora
Nee, het stomme van dit alles is, is dat er een ondertoon van bestraffing zit in de hele discussie over spreidingsbeleid. Zo van; en nu gaan jullie zwarte apen goddomme doen wat wij jullie opdragen en snel ook! Het is die ondertoon die heel voelbaar is en die er voor zorgt dat allochtonen zich aangevallen voelen.

Ach vroeger zond Europa missionarissen uit naar Afrika om daar te gaan uitleggen welke onze superieure opvattingen waren en hoe achterlijk men ginder wel niet was.

Toen Afrika naar hier kwam en de missionarissen uitgestorven waren hebben de politici en de welzijnswerkers de paternalistische rol van de missionarissen overgenomen en proberen ze de allochtonen uit te leggen dat zij beter dan zijzelf weten wat goed is voor hen.

Zagora
15-09-03, 00:53
Geplaatst door Marsipulami
Ach vroeger zond Europa missionarissen uit naar Afrika om daar te gaan uitleggen welke onze superieure opvattingen waren en hoe achterlijk men ginder wel niet was.

Toen Afrika naar hier kwam en de missionarissen uitgestorven waren hebben de politici en de welzijnswerkers de paternalistische rol van de missionarissen overgenomen en proberen ze de allochtonen uit te leggen dat zij beter dan zijzelf weten wat goed is voor hen.

Zei de missionaris. Maar wat zou jij voorstellen?

Marsipulami
15-09-03, 01:05
Geplaatst door Zagora
Zei de missionaris. Maar wat zou jij voorstellen?

Nou,... over spreidingsbeleid ? Gewoon zorgen dat de mensen zelf kunnen kiezen waar ze wonen. Dat betekent dus dat men kansarmoede moet bestrijden met scholing, jobs, enz. Het opknappen van verloederde buurten, de leefbaarheid verhogen, zodat er ook meer welgestelden willen komen wonen enz.

Belangrijke factor is ook racisme bestrijden. Marokkanen met een hekel aan Marokkanen moeten de kans krijgen om geaccepteerd te worden door autochtonen.

Verder denk ik over de multiculturele samenleving dat men maar eens de moed moet hebben om af te zien van assimilatie als uiteindelijke (onuitgesproken) doelstelling. Het anders-zijn van de anderen leert respecteren, zonder van de anderen een spiegelbeeld van zichzelf te willen maken.

Anderzijds kan niemand zich opsluiten in zijn eigen culturele systemen. Integratie moet van twee kanten komen. De fundies moeten toegeven en de autochtonen moeten hun heimelijk onbewust superioriteitsdenken leren afleggen.

Waarheid is symphonisch.

Zagora
15-09-03, 01:10
Voordat we de geesten van mensen kunnen veranderen moeten er eerst praktische veranderingen plaatsvinden, denk ik. Stel dat spreiding de verhoudingen werkelijk ten goede zou kunnen komen; hoe zou je dat dan op een humane en respectvolle manier kunnen bewerkstelligen?

Marsipulami
15-09-03, 01:23
Geplaatst door Zagora
Voordat we de geesten van mensen kunnen veranderen moeten er eerst praktische veranderingen plaatsvinden, denk ik. Stel dat spreiding de verhoudingen werkelijk ten goede zou kunnen komen; hoe zou je dat dan op een humane en respectvolle manier kunnen bewerkstelligen?

Huh ? Ik antwoordde toch al op die vraag: Scholing, jobs, racismebestrijding, opknappen van verloederde buurten, enz.

Verder is een samenleving een zelfregulerend levend organisme. Men moet behalve verstandige ideeën ook voldoende geduld hebben om te laten groeien wat begonnen is. Ik denk dat er in het verleden heel veel positieve aanzetten geweest zijn en dat de resultaten daarvan vooral door verzuurde autochtonen op de helling worden gezet. Kant en klare mirakeloplossingen zijn er niet. Ik stel voor om met de definitieve evaluatie van de multiculturele samenleving nog 50 jaar te wachten.

Zagora
15-09-03, 01:29
Geplaatst door Marsipulami
Huh ? Ik antwoordde toch al op die vraag: Scholing, jobs, racismebestrijding, opknappen van verloederde buurten, enz.

Verder is een samenleving een zelfregulerend levend organisme. Men moet behalve verstandige ideeën ook voldoende geduld hebben om te laten groeien wat begonnen is. Ik denk dat er in het verleden heel veel positieve aanzetten geweest zijn en dat de resultaten daarvan vooral door verzuurde autochtonen op de helling worden gezet. Kant en klare mirakeloplossingen zijn er niet. Ik stel voor om met de definitieve evaluatie van de multiculturele samenleving nog 50 jaar te wachten.

50 jaar? Dan beschik jij over engelengeduld. Jammer dat jij trouwens elke keer weer op heel simplistische wijze de schuld bij de autochtonen legt.

Marsipulami
15-09-03, 01:36
Geplaatst door Zagora
50 jaar? Dan beschik jij over engelengeduld. Jammer dat jij trouwens elke keer weer op heel simplistische wijze de schuld bij de autochtonen legt.


Ik vind het simplistisch om zoals jij te denken in termen van 'schuld' over die hele problematiek. Culturen verschillen nu eenmaal, dat is niemands schuld dat is gewoon het lot. Mensen die moeten opgroeien tussen twee culturen zijn het slachtoffer van het/hun lot en niet van de kwaadwilligheid van de anderen.

Zagora
15-09-03, 01:37
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind het simplistisch om zoals jij te denken in termen van 'schuld' over die hele problematiek. Culturen verschillen nu eenmaal, dat is niemands schuld dat is gewoon het lot. Mensen die moeten opgroeien tussen twee culturen zijn het slachtoffer van het/hun lot en niet van de kwaadwilligheid van de anderen.

Maar met medelijden kom je ook niet ver

Marsipulami
15-09-03, 01:42
Geplaatst door Zagora
Maar met medelijden kom je ook niet ver

Nee, maar wel met respect en begrip voor elkaar.

Zagora
15-09-03, 01:45
Geplaatst door Marsipulami
Nee, maar wel met respect en begrip voor elkaar.

Maar dat slaat al gauw om in medelijden. Ach, je kunt toch wel op een respectvolle manier met deze kwestie om gaan zonder de realiteit uit het oog te verliezen en zo nodig je conclusies uit die waargenomen realiteit te trekken? Dat moet toch in Judasnaam wel mogelijk zijn?!

Zagora
15-09-03, 01:57
Pfff... Fuk de multiculturele samenleving of welke samenleving dan ook. Uiteindelijk sterven we toch en komt er een eind aan ons miezerig leventje. Ik ga slapen :huil2:

Marsipulami
15-09-03, 01:58
Geplaatst door Zagora
Maar dat slaat al gauw om in medelijden.

Mede-lijden staat voor de kant van de lijdende mens kiezen. Allochtonen die zich in het -door het christendom historisch sterk beïnvloedde- Europa willen vestigen moeten er maar leren aan wennen dat dit mede-lijden er voor gezorgd heeft dat er in Europa slechts weinigen in armoede en ellende leven.


Ach, je kunt toch wel op een respectvolle manier met deze kwestie om gaan zonder de realiteit uit het oog te verliezen en zo nodig je conclusies uit die waargenomen realiteit te trekken?

Welke conclusies dan ?



Dat moet toch in Judasnaam wel mogelijk zijn?!

In Godsnaam ook hoor.