PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokko gidsland: Berbers werpen dam op tegen islamextremisme



Marsipulami
16-09-03, 01:36
Berbers krijgt plaatsje in Marokkaans onderwijs

BRUSSEL -- Het schooljaar begon gisteren in Marokko met een belangrijke vernieuwing: in 317 lagere scholen staat voor het eerst de Berber-taal op het programma. Het is de bedoeling dat die taal binnen de tien jaar op alle lagere en middelbare scholen onderwezen wordt.


Daarmee komt koning Mohammed tegemoet aan een belangrijke verzuchting van de Berbers die de grote meerderheid van zijn bevolking van dertig miljoen vormen.

De Berbers, of Amazigh zoals ze in hun eigen taal heten, zijn de oorspronkelijke bevolking van Noord-Afrika. Dat werd als een bedreiging gezien door de Arabische veroveraars die in de zevende eeuw het gebied overrompelden en de islam als godsdienst oplegden. De Berbers konden maar aan de politieke en economische macht deelnemen als ze zich totaal assimileerden aan de Arabische elite. Vorige eeuw werd het de Amazigh in Marokko ook verboden hun kinderen Berberse namen te geven.

Koning Mohammed, die vier jaar geleden zijn vader, Hassan, opvolgde, toont wat meer begrip. Zo richtte hij in 2001 het Koninklijk Instituut voor de Amazigh Cultuur. Daardoor kunnen de Berber-geschiedenis en -cultuur, die de Arabische een twintigtal eeuwen voorafgaan, nu toch besproken en bestudeerd worden.

Over het aandeel van de Berbers in de Marokkaanse bevolking lopen de schattingen uiteen, van tenminste 60 tot bijna 80 procent. Het hangt ervan af of men ook de totaal gearabiseerde Berbers meetelt.

Sinds enige tijd krijgt de strijd van de Noord-Afrikaanse Berbers tegen hun discriminatie meer internationale aandacht.

In december vorig jaar ontving de Marokkaan Mohammed Chafik in Nederland de Prins Clausprijs. Chafik (77) werkt als schrijver en wetenschapper sinds tientallen jaren aan de emancipatie van de Amazigh-taal en cultuur, tegen de stroom in. Hij stelde een driedelig woordenboek Berbers-Arabisch samen.

In een interview dat Chafik toen aan de Volkskrant gaf (11 december 2002) liet hij verstaan dat de Berber-cultuur een dam kan zijn tegen het islam-fundamentalisme dat inmiddels ook in Marokko tot anti-semitische aanslagen heeft geleid. ,,Het arabisme (het streven naar eenheid onder de Arabieren, red.) is niet Marokkaans, het komt ver weg uit het Oosten. (...) Nu zie je dat het arabisme zich transformeert in islamisme en dat is een gevaarlijke ontwikkeling. Ook daar verzetten de Berbers zich tegen.''


16/09/2003 (md)

©Copyright De Standaard

Zagora
16-09-03, 09:07
Nou ja, economische voorspoed is toch veel belangrijker in de strijd tegen de fundamentalisering.

Marsipulami
16-09-03, 10:44
Geplaatst door Zagora
Nou ja, economische voorspoed is toch veel belangrijker in de strijd tegen de fundamentalisering.

Hmm, ik weet het niet. Osama Bin Laden was echt niet zo arm, net als veel van zijn sympathisanten. Armoede is slechts één van de vele factoren die volgens mij een rol spelen.

Ik denk vooral dat mensen existentieel bang geworden zijn, in een veel te snel evoluerende wereld. Alles wat vroeger waarheid was en waardevol wordt aan een snel tempo onderuit gehaald door een aantal evoluties. De rechtstreekse confrontatie met andere culturen via media en in de eigen levenssfeer, de hogere scholings- en ontwikkelingsgraad van mensen overal ter wereld. En dan vooral nog de onthutsende vaststelling dat andersdenkenden ook nog goede, eerlijke, enz., mensen kunnen zijn. Eén en ander veroorzaakt een existentiele angst. Men tracht die angst te bezweren door zich vast te klampen aan absolute zekerheden die boven alle twijfel staan.

Economische welvaart is niet in staat om die angst te laten verdwijnen. Misschien is zelfs het omgekeerde het geval. Hoe minder mensen verwikkeld zijn in een dagelijkse strijd om te overleven, hoe méér die angst bezit van hen neemt.

Zagora
16-09-03, 11:18
Geplaatst door Marsipulami
Hmm, ik weet het niet. Osama Bin Laden was echt niet zo arm, net als veel van zijn sympathisanten. Armoede is slechts één van de vele factoren die volgens mij een rol spelen.

Ik denk vooral dat mensen existentieel bang geworden zijn, in een veel te snel evoluerende wereld. Alles wat vroeger waarheid was en waardevol wordt aan een snel tempo onderuit gehaald door een aantal evoluties. De rechtstreekse confrontatie met andere culturen via media en in de eigen levenssfeer, de hogere scholings- en ontwikkelingsgraad van mensen overal ter wereld. En dan vooral nog de onthutsende vaststelling dat andersdenkenden ook nog goede, eerlijke, enz., mensen kunnen zijn. Eén en ander veroorzaakt een existentiele angst. Men tracht die angst te bezweren door zich vast te klampen aan absolute zekerheden die boven alle twijfel staan.

Economische welvaart is niet in staat om die angst te laten verdwijnen. Misschien is zelfs het omgekeerde het geval. Hoe minder mensen verwikkeld zijn in een dagelijkse strijd om te overleven, hoe méér die angst bezit van hen neemt.

Die jongens die zichzelf in Casablanca opbliezen waren arme jongens.

Zwarte Schaap
16-09-03, 12:17
Geplaatst door Marsipulami
In een interview dat Chafik toen aan de Volkskrant gaf (11 december 2002) liet hij verstaan dat de Berber-cultuur een dam kan zijn tegen het islam-fundamentalisme dat inmiddels ook in Marokko tot anti-semitische aanslagen heeft geleid. ,,Het arabisme (het streven naar eenheid onder de Arabieren, red.) is niet Marokkaans, het komt ver weg uit het Oosten. (...) Nu zie je dat het arabisme zich transformeert in islamisme en dat is een gevaarlijke ontwikkeling. Ook daar verzetten de Berbers zich tegen.

Met zulke uitspraken vind ik dit een zéér gevaarlijke man. Hij wil de Amazighen laten gebruiken voor wat westerlingen al eeuwen de berbers hebben willen inzetten.

Zagora
16-09-03, 12:21
Geplaatst door Zwarte Schaap
Met zulke uitspraken vind ik dit een zéér gevaarlijke man. Hij wil de Amazighen laten gebruiken voor wat westerlingen al eeuwen de berbers hebben willen inzetten.


Hij zegt alleen dat het een dam kan zijn tegen het islam-fundamentalisme. Meer niet lijkt me.

Zwarte Schaap
16-09-03, 12:31
Geplaatst door Zagora
Hij zegt alleen dat het een dam kan zijn tegen het islam-fundamentalisme. Meer niet lijkt me. Wij amazighen hebben oorspronkelijkere beweegredenen. We hoeven niemand te paaien door woorden in de mond te nemen die tegenwoordig goed in het gehoor klinken van de imperialisten en hun schoothondjes.

000NobelPrizes
16-09-03, 12:37
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wij amazighen hebben oorspronkelijkere beweegredenen. We hoeven niemand te paaien door woorden in de mond te nemen die tegenwoordig goed in het gehoor klinken van de imperialisten en hun schoothondjes.

Je polariseert weer enorm.
Zulke overdreven teksten & gedachten snijden geen hout.

Zwarte Schaap
16-09-03, 12:43
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Je polariseert weer enorm.
Zulke overdreven teksten & gedachten snijden geen hout.

Dat vind ik dus ook van de uitspraken van die berberse oetlul.

Mark
16-09-03, 12:55
Geplaatst door Zwarte Schaap
Met zulke uitspraken vind ik dit een zéér gevaarlijke man. Hij wil de Amazighen laten gebruiken voor wat westerlingen al eeuwen de berbers hebben willen inzetten.

In tegenstelling tot de Arabieren die de berbers nooit ergens voor hebben gebruikt?

000NobelPrizes
16-09-03, 12:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat vind ik dus ook van de uitspraken van die berberse oetlul.
Hij is allesbehalve een berberse oetlul, baklava for brains.

Zgeheu
16-09-03, 12:58
Bij deze berber zitten ze in iedergeval aan het verkeerde adres.

Fun-di for life bandiet

Zagora
16-09-03, 13:04
Geplaatst door Zgeheu
Bij deze berber zitten ze in iedergeval aan het verkeerde adres.

Fun-di for life bandiet

Jij bent een hangjongere for life

Marsipulami
16-09-03, 13:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
Met zulke uitspraken vind ik dit een zéér gevaarlijke man. Hij wil de Amazighen laten gebruiken voor wat westerlingen al eeuwen de berbers hebben willen inzetten.

Nou, behalve alle slechte dingen die te vertellen zijn over Marokko en de opeenvolgende regimes aldaar. Dingen die zonder twijfel grotendeels waar zijn. Blijft toch de vaststelling dat Marokko (Niet alleen het regime, maar zeker ook het gewone Marokkaanse volk) altijd een erg open houding heeft gehad naar Europa en gans de niet-islamitische wereld. Die openheid en tolerantie van de Marokkanen is méér dan het napraten van imperialisten om op een goed blaadje te komen bij de macht. Het is de erfenis van een eeuwenoude culturele traditie van gastvrijheid en tolerantie. Je doet volgens mij de Amazighen wel tekort als je zegt dat ze geen eigen standpunt hebben en slechts anderen napraten. Marokko is wel een gidsland op vlak van verzoening van tegenstellingen.

Zwarte Schaap
16-09-03, 13:10
Geplaatst door Mark
In tegenstelling tot de Arabieren die de berbers nooit ergens voor hebben gebruikt?

De betekenis van het woord arabier ken je niet eens laat staan de geschiedenis van marokko.

Zagora
16-09-03, 13:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
De betekenis van het woord arabier ken je niet eens laat staan de geschiedenis van marokko.

leg het hem uit dan

Zwarte Schaap
16-09-03, 13:16
Geplaatst door Marsipulami
Nou, behalve alle slechte dingen die te vertellen zijn over Marokko en de opeenvolgende regimes aldaar. Dingen die zonder twijfel grotendeels waar zijn. Blijft toch de vaststelling dat Marokko (Niet alleen het regime, maar zeker ook het gewone Marokkaanse volk) altijd een erg open houding heeft gehad naar Europa en gans de niet-islamitische wereld. Die openheid en tolerantie van de Marokkanen is méér dan het napraten van imperialisten om op een goed blaadje te komen bij de macht. Het is de erfenis van een eeuwenoude culturele traditie van gastvrijheid en tolerantie. Je doet volgens mij de Amazighen wel tekort als je zegt dat ze geen eigen standpunt hebben en slechts anderen napraten. Marokko is wel een gidsland op vlak van verzoening van tegenstellingen.

Marokko is gewoon een keieharde dictatuur waar de dictator meer aan zijn eigen belangen denkt dan aan de belangen van zijn volk.

Ik zeg verder nergens dat amazighen geen eigen standpunt hebben, ik zeg dat de standpunt van de berberse oetlul een gevaarlijke standpunt is. Ik als pure amazigh met mijn amazighstandpunt zeg dat hij mijn belangen niet hoeft te dienen met zulke domme napraterij.

Wij hoeven niet op een dergelijke manier goedkeuring en steun te krijgen voor onze zaak.

Zgeheu
16-09-03, 13:23
Geplaatst door Zagora
Jij bent een hangjongere for life

Grietje.....piss off

Zagora
16-09-03, 13:25
Geplaatst door Zgeheu
Grietje.....piss off

Grietje?

freya
16-09-03, 13:30
Geplaatst door Zwarte Schaap
Marokko is gewoon een keieharde dictatuur waar de dictator meer aan zijn eigen belangen denkt dan aan de belangen van zijn volk.

Ik zeg verder nergens dat amazighen geen eigen standpunt hebben, ik zeg dat de standpunt van de berberse oetlul een gevaarlijke standpunt is. Ik als pure amazigh met mijn amazighstandpunt zeg dat hij mijn belangen niet hoeft te dienen met zulke domme napraterij.

Wij hoeven niet op een dergelijke manier goedkeuring en steun te krijgen voor onze zaak.

Waarom is stellingnemen tegen islam-fundamentalisme per definitie napraterij?

Is dat zo onmogelijk, een Amazigh die geen moslim fundamentalist is?

Hoe weet jij zo zeker dat deze meneer niet helemaal zelf tot zijn standpunt is gekomen?

Zwarte Schaap
16-09-03, 13:38
Geplaatst door freya
Waarom is stellingnemen tegen islam-fundamentalisme per definitie napraterij?
Zulks is nimmer door mij beweerd.


Is dat zo onmogelijk, een Amazigh die geen moslim fundamentalist is? Dat is niet onmogelijk.


Hoe weet jij zo zeker dat deze meneer niet helemaal zelf tot zijn standpunt is gekomen? Ik heb nergens beweerd dat ik zeker weet dat de berberse oetlul niet helemaal zelf tot zijn standpunt is gekomen.

freya
16-09-03, 13:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zulks is nimmer door mij beweerd.

Dat is niet onmogelijk.

Ik heb nergens beweerd dat ik zeker weet dat de berberse oetlul niet helemaal zelf tot zijn standpunt is gekomen.


Geplaatst door Zagora
Hij zegt alleen dat het een dam kan zijn tegen het islam-fundamentalisme. Meer niet lijkt me.

Zwarte Schaap:
Wij amazighen hebben oorspronkelijkere beweegredenen. We hoeven niemand te paaien door woorden in de mond te nemen die tegenwoordig goed in het gehoor klinken van de imperialisten en hun schoothondjes.

Wat bedoel je hier dan mee?

:moe:

Het maakt niet zo'n intelligente en integere indruk als je alles wat je zelf zegt, steeds weer ontkent.

Soms gaat het niet alleen om letterlijke woorden, maar ook om de boodschap achter woorden. En het is nogal laf om steeds te roepen dat je verkeerd begrepen wordt als je wordt aangevallen. :aanwal:

Zwarte Schaap
16-09-03, 14:08
Geplaatst door freya
Wat bedoel je hier dan mee?

:moe:

Het maakt niet zo'n intelligente en integere indruk als je alles wat je zelf zegt, steeds weer ontkent.

Soms gaat het niet alleen om letterlijke woorden, maar ook om de boodschap achter woorden. En het is nogal laf om steeds te roepen dat je verkeerd begrepen wordt als je wordt aangevallen. :aanwal:

Leer nou maar eens eerst hoe je vragen moet stellen. Je vraagstelling deugt niet en komt niet overeen met mijn uitspraken.

Mark
16-09-03, 14:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
De betekenis van het woord arabier ken je niet eens laat staan de geschiedenis van marokko.

Ohw? Legt u het dan maar eens uit... is Marokko niet eeuwen geleden overspoeld met Arabieren? Kijk het kan best zijn dat je liever door de een gedomineerd wordt dan door de ander.... mag best.

freya
16-09-03, 14:11
Geplaatst door Zwarte Schaap
Leer nou maar eens eerst hoe je vragen moet stellen. Je vraagstelling deugt niet en komt niet overeen met mijn uitspraken.

Standaard reactie van jou als je het niet meer weet.

:zwaai:

Zwarte Schaap
16-09-03, 14:29
Geplaatst door freya
Standaard reactie van jou als je het niet meer weet.

:zwaai:

Geloof maar waar je in wilt geloven maar ik blijf bij mijn stelling dat er veel scheelt aan je taalbegrip en gebruikte taallogica. Je hebt precies de antwoorden gekregen die op jouw vragen mogelijk zijn. Wil je iets anders horen leer dan je vragen goed onder woorden brengen.

Zwarte Schaap
16-09-03, 14:38
Geplaatst door Mark
Ohw? Legt u het dan maar eens uit... is Marokko niet eeuwen geleden overspoeld met Arabieren? Kijk het kan best zijn dat je liever door de een gedomineerd wordt dan door de ander.... mag best.

Fout ! Marokko is niet overspoeld door arabieren, in de hoogtijdagen van de aanwezigheid van de arabieren in Marokko is hun aanwezigheid nooit meer als 5 % van de totale bevolking geweest. Ook je voorstelling van dominantie van de arabieren is fout doordat je niet weet wat de definitie is van een arabier.

Jimi
16-09-03, 14:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Fout ! Marokko is niet overspoeld door arabieren, in de hoogtijdagen van de aanwezigheid van de arabieren in Marokko is hun aanwezigheid nooit meer als 5 % van de totale bevolking geweest. Ook je voorstelling van dominantie van de arabieren is fout doordat je niet weet wat de definitie is van een arabier.

Standaard reactie van jou als je het niet meer weet

Mark
16-09-03, 14:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Fout ! Marokko is niet overspoeld door arabieren, in de hoogtijdagen van de aanwezigheid van de arabieren in Marokko is hun aanwezigheid nooit meer als 5 % van de totale bevolking geweest. Ook je voorstelling van dominantie van de arabieren is fout doordat je niet weet wat de definitie is van een arabier.

Ohw ok, dan neem ik die verhalen over onderdrukking van berbers en hun taal voortaan ook met een korreltje zout.

Zwarte Schaap
16-09-03, 14:59
Geplaatst door Mark
Ohw ok, dan neem ik die verhalen over onderdrukking van berbers en hun taal voortaan ook met een korreltje zout.

Daarom is het handig om te weten wat de term arabier inhoudt.

Puk
16-09-03, 15:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
Daarom is het handig om te weten wat de term arabier inhoudt.

Ik hou het niet meer Schaap. De spanning is ondragelijk geworden.
Wat is een Arabier?

Zagora
16-09-03, 16:29
Wat Schaap gaat zeggen is dat Berbers zichzelf onderdrukken aangezien niet meer dan 6% van de Marokkaan ook daadwerkelijk Arabisch is. Het is daarom niet juist om te spreken van Arabieren versus Berbers. Zeg ik dat goed ZS?

Zwarte Schaap
16-09-03, 16:42
Geplaatst door Zagora
Wat Schaap gaat zeggen is dat Berbers zichzelf onderdrukken aangezien niet meer dan 6% van de Marokkaan ook daadwerkelijk Arabisch is. Het is daarom niet juist om te spreken van Arabieren versus Berbers. Zeg ik dat goed ZS? nee.

Dat in een periode de marokkaanse bevolking 5 % uit arabieren is geweest wil niet zeggen dat ze in Marokko zijn gebleven en wil ook niet zeggen dat hun eventuele nakomelingen nog als arabier aan te merken zijn.

Je stelling dat onderdrukking van de huidige amazighen door hun eigen broeders gebeurt is wel juist naar mijn mening. Marokkanen onderdrukken zichzelf en hun broeders de arabischsprekenden en de berbersprekenden.

Of je nu in de Rif of Rabat of Casablanca woont, allen merken de onderdrukking.

Asma2
16-09-03, 17:07
Azul Amazighen!!!!!

Dit werd tijd..... Amazighen krijgen erkenning!!!
Dit is nog maar het begin...... er zit nog geen eind aan!!!

Mohamed Ben Abdelkarim Elkatabie uit Ajdir Alhoceima die hier voor heeft gestreven en zijn leven voor heeft gegeven heeft eindelijk zijn recht gekregen. De Amazigh cultuur en taal kunnen en mogen niet door de huidige regering en samenleving worden onderdrukt en worden verboden!!!!

Amazighe hebben Marokko gemaakt!!!

Jarenlang moesten de Amazighen zwijgen
Van de arabieren mochten we niet blijven
we werden genegeerd, beledigd, maar onze Held Mohamed Ben Abdelkarim Elkatabie heeft ons verdedigd.
Zoals ONZe voorouders de Fransen en de Spanjaarden hebben verjaagd, worden de Amazighen nu verjaagd. De Arabieren denken echt dat ze het hebben gemaakt. Maar die AASGIEREN moeten eens weten, dat WIJ de AMAZIGHEN Marokko hebben gemaakt.

Azulllll Amazighennn,

Thirillleeeeee komt inzicht

Afrux
16-09-03, 17:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat vind ik dus ook van de uitspraken van die berberse oetlul.

Die berber Oetlul behoort wel toevallig tot de beste wetenschappers van Marokko. pro. Chafik is d emeeste gerespecteerde en de beste in Marokko wat betreft d eArabische, Franse en Tamazight taal. Maar ighyar zoals jij, willen dat inzien. Ik ben het in sommige dingen niet met hem eens, vooral om praktische dingen zoals het onderwijzen van de huidige koning, etc... Maar ik heb veel respect voor hem. Hij heeft de marokkanse wetenschap meer geboden dan jij of 10000 van jouw soort ooit kunnen doen.

By the way, hij was een makker van jouw god (abddslam yasin), de leider van de extremistische Adl wilhsan, deze is ook een Amazigh. Zij hebben samen onderwijs genoten in Azru, in de tijd dat Tamazight nog niet verboden werd. Later kwamen ze in het o0nderwijs terecht, waar ze beide kritiek leverden over het systeem... het verschil dat prof. Chafik zijn verstand is blijven houden en jouw god yasin verloor zijn verstand nadat hij zijn Imam sex vond bedrijven met zijn vrouw....

Afrux
16-09-03, 17:24
Geplaatst door Marsipulami
Nou, behalve alle slechte dingen die te vertellen zijn over Marokko en de opeenvolgende regimes aldaar. Dingen die zonder twijfel grotendeels waar zijn. Blijft toch de vaststelling dat Marokko (Niet alleen het regime, maar zeker ook het gewone Marokkaanse volk) altijd een erg open houding heeft gehad naar Europa en gans de niet-islamitische wereld. Die openheid en tolerantie van de Marokkanen is méér dan het napraten van imperialisten om op een goed blaadje te komen bij de macht. Het is de erfenis van een eeuwenoude culturele traditie van gastvrijheid en tolerantie. Je doet volgens mij de Amazighen wel tekort als je zegt dat ze geen eigen standpunt hebben en slechts anderen napraten. Marokko is wel een gidsland op vlak van verzoening van tegenstellingen.

Volledig mee eens, het was de Amazigh dynasty van Yusuf Bin Tashfin die voor het eerst in d egeschiedenis van de islam een wet uitvaardigde die de joden en de christenen beschermde (rond het jaar 1100 ad)... En altijd heeft iedereen in Marokko samengeleefd, zonder problemen. Als zwarte schaap aan zijn vader vraagt, dan zal deze zeker een jood kennen die in het dopr een of ander ambt uitoefende, zonder problemen.

Abd elkrim nam ook een wet aan in de wetboek van de republiek Arif die de joden beschermde. De inhoud en tekst van deze wet, werd in het Historische tijdschrift Alamal (Rabat) gepubliceerd.

Totdat de Wahhabisme en extremisme uit het midden oosten over waaide, zijn d ezaken anders geworden, maar gellukig zijn het nog steeds een kleine gezelschap.....


Koran vertaald naar het Tamazight

Door: Benzino, Telquel, Maroc

De vertaling van de koran naar Tamazight zorgt voor onrust, terwijl het enkel gaat een om vertaling, zoals al eerder is gedaan naar 40 talen. Waarom zorgt de vertaling van de koran naar het Tamazight dan wel voor problematiek? Het antwoord is niet duidelijk, het is gewoon betekenisloos (Onbegrijpelijk en onbevattelijk dat er een rel veroorzaakt wordt door de extremisten over de vertaling van de koran naar het Tamazight). Het is niets meer dan een gunst voor Imazighen, die het Arabisch niet spreken. Zij zijn altijd veroordeeld geweest om teksten te reciteren in een taal die ze niet begrepen....

De vertaler Houcine Jouhadi, had eerder stof doen opwaaien in de jaren negentig. Nadat hij een biografie van het leven van de profeet Mohammed had gepubliceerd in het Tamazight. Waarvan drie duizend exemplaren waren verspreid aan Amazigh imams in het zuiden van Marokko. De polemiek rond zijn persoon was verhit in 1999, nadat een artikel gepubliceerd was in the ecomonist (onderaan is een vertaling van het artikel in The economist geplaatst), waarin hij zijn project van de vertaling van de koran naar het Tamazight besprak. Kort daarna kreeg Jouhadi bezoek van “onbekende” agenten, die hem molesteerden en bedreigden. We weten niets meer daarvan, want sindsdien weigerde hij nog interviews of over zijn project te praten. Tot afgelopen juni, toen zijn werk getiteld “Vertaling van de grondregels van de heilige koran” verscheen. Ondanks het feit dat het om een letterlijke vertaling gaat met een oplage van 3000 exemplaren, die gedistribueerd werden door de auteur aan vertrouwelingen, spreken de lezers vol lof over het werk. Het is net of de koran naar Ddarija vertaald zou zijn, het gebruik van simpele woorden stelt de lezer in staat om de koran beter te begrijpen en zich te ontdoen van de ontoegankelijkheid van het klassieke Arabisch waarmee de koran is geschreven. De toegankelijkheid van de koran is wat de Extremisten stoort, pech voor ze en een winst voor de islamitische wetenschap.

Artikel The economist
De Berber wederopstanding is onderweg in Marokko.
De Berbers vechten terug.(The Economist)

Een geschiedenis docent in Casablanca veroorzaakt onrust bij de Noord Afrikaanse orthodoxe moslims. Johadi Lhoucine is een project aan het afronden dat het establishment in Marokko erg verontrust.. De afgelopen decennia heeft hij zijn vrije tijd besteed aan het vertalen van de 114 surat’s uit de koran van het Arabisch naar het Tamazight (berber taal). Zijn voornemen om de koran toegankelijk te maken voor de meerderheid van Marokko is Redelijk, zullen sommigen denken.

Maar de mogelijkheid voor de Imazighen (Berbers) om het woord van god in eigen taal aan te schouwen, riskeert felle tegenstand van de religieuze autoriteiten en de regerende Koning, de aanvoerder/prins van de gelovigen (Amir Almuminin). Amazigh (Berber) intellectuelen zeggen dat de vertaling van de koran voor een revolutie zal zorgen, dat te vergelijken is met de vertaling van de bijbel in de middeleeuwen. De kerk bood veel tegenstand en reageerde geschokt. De heer Lhoucine wordt nu al gezien als de berber Martin Luther King, de oplegger van een protestante islam.

De koran is vertaald naar meer dan 40 talen. Turkije, Pakistan, Indonesië en Iran hebben eigen vertalingen en interpretaties, de Imazighen in Marokko hebben dat niet. In de 10de eeuw heeft de Amazigh Barghwata dynastie de koran vertaald naar het Tamazight. De Barghwata zijn aangevallen door de Soennieten en werden gezien als ongelovigen en afvalligen. Zij hebben de korans verbrand, hiervan zijn fragmenten bewaard gebleven die zich in westerse musea bevinden.

Het ontbreken van de koran in het Tamazight maakt duidelijk, waarom Marokko tot de Arabische wereld behoort, terwijl voor landen zoals Turkije en Iran niet het geval is. Na de komst van de Arabieren in 800 AD, die een absolute minderheid vormden in Noord Afrika, zijn ze vaak aan de macht geweest. De Autoriteiten willen het graag zo houden om hun macht te handhaven. Bronnen binnen het Marokkaanse ministerie van religieuze zaken, voorspellen dat de publicatie van de koran in het Tamazight verboden zal worden.

De Arabisering van Marokko versnelde in hoog tempo na een mislukte Berber Coup in 1971. Tamazight was verbannen uit het Paleis, er werden Egyptische en Syrische leraren gepost in de atlas om jonge Imazighen te Arabiseren. Marokko heeft het hoogste analfabetisme percentage, de reden daarvoor wordt gezocht bij de moeite die de Imazighen hebben om in een vreemde taal opgeleid te worden. Tegelijkertijd werd een golf Muarribeen (gearabiseerden) voortgebracht, die ondergeschikte functies binnen het overheidsapparaat kreeg. De groep nam ook functies over van het verbannen islamitische partij (Adl walihsan). AL adl walihsan predikt het Arabisch als een heilige taal en meent dat het het enige paspoort is tot het Paradijs.

De Imazighen laten nu duidelijk van zich horen, zij zijn de Arabiseringpolitiek zat en verzetten zich heftig tegen het Arabische kolonialisme. Zij willen Tamazight onderwijs op scholen, Omroep in eigen taal en de erkenning van het Tamazight. Zij merken op dat hun identiteit in Marokko ligt en niet in Arabia.

Een groep intellectuelen is bezig de Barghwata geschiedenis terug te brengen in onderwijsgeschiedenisboeken. Dit jaar is al een behoorlijk aantal publicaties verschenen, niet enkel over de Barghwata maar ook over de Marokkaanse geschiedenis van voor de komst van de Arabieren, die niet voorkomt in de geschiedenisboeken. Deze geschiedenis brengt de activisten duizenden jaren terug en naar plaatsen die strekken van de Nijl (Egypte) tot de Kanarische Eilanden.

De islamitische beweging in Marokko beschouwt deze Berbers als Afvalligen en bestempelt ze als: ‘’de nieuwe Barghwata’. De Berbers vechten terug. “in de 70er jaren was alles wat we wilden: gelijke rechten voor het Arabisch en het Tamazight” zegt de Heer Aseed, Filosoof en professor aan de universiteit van Rabat, “Nu, 30 jaar later is nog steeds niets veranderd, de extremisten schreeuwen nu voor de berber overheersing, de strijd is begonnen”.

Zwarte Schaap
16-09-03, 17:28
Geplaatst door Afrux
Die berber Oetlul behoort wel toevallig tot de beste wetenschappers van Marokko. pro. Chafik is d emeeste gerespecteerde en de beste in Marokko wat betreft d eArabische, Franse en Tamazight taal. Maar ighyar zoals jij, willen dat inzien. Ik ben het in sommige dingen niet met hem eens, vooral om praktische dingen zoals het onderwijzen van de huidige koning, etc... Maar ik heb veel respect voor hem. Hij heeft de marokkanse wetenschap meer geboden dan jij of 10000 van jouw soort ooit kunnen doen.

By the way, hij was een makker van jouw god (abddslam yasin), de leider van de extremistische Adl wilhsan, deze is ook een Amazigh. Zij hebben samen onderwijs genoten in Azru, in de tijd dat Tamazight nog niet verboden werd. Later kwamen ze in het o0nderwijs terecht, waar ze beide kritiek leverden over het systeem... het verschil dat prof. Chafik zijn verstand is blijven houden en jouw god yasin verloor zijn verstand nadat hij zijn Imam sex vond bedrijven met zijn vrouw....

he berberse oetlul, mijn kritiek is gericht op zijn uitspraak de rest van zijn leven heb ik geen commentaar opgeleverd.

Verder snap ik niet dat je yassin erbij haalt en beledigt omdat je het niet eens bent met mij. Ook je onzinverhaaltje dat ik hem als een God zie getuigt dat je ergens je verstand bent kwijtgeraakt. Ik hoop dat je snel beter wordt.

Afrux
16-09-03, 17:45
Wat is verkerd aan zijn uitspraak:

Hij zegt dat de islam misbruikt wordt voor extremistische doeleinden, dat klopt helemaal. Want islam (islam = vrede) is geen godsdienst van terrorisme en geweld, waar jouw god yasin naar streeft..

Hij zegt ook dat Islam gebruikt wordt om het Arabisme te verkondigen, dat klopt ook, kijk naar Arabische Racistische nationalisten zoals Saddam, hun ideologie ontkent zelfs het bestaan van allah, maar zij gebruiken wel de islam om hun zieke ideologie te verspreiden... Je hoeft niet ver te zoeken, kijk maar naar ael.... Abu die bidt noch vast, bovendien is hij een neppe schieet (met een christelijke orthodoxe moeder en een niet praktiserende schitische vader)... Maar gebruikt de islam wel om vooral Imazighen te hersenpoelen... En dat is percies wat chafik zegt... hij heeft volkomen gelijk...

Trouwens, ik lever kritiek op het schitisme omdat ze in mijn ogen verkeerd bezig zijn.
Ali wordt heiliger verklaard dan Mohammed en de andere Khulafa Arrachidin zijn volgens hun Kuffar, zij hebebn ze dan ook allemaal vermoor. Om maar een voorbeeld te noemen, er zijn nog veel rare dingen die tegen mijn islam zijn...

Zwarte Schaap
16-09-03, 17:53
Geplaatst door Afrux
Wat is verkeerd aan zijn uitspraak


In een interview dat Chafik toen aan de Volkskrant gaf (11 december 2002) liet hij verstaan dat de Berber-cultuur een dam kan zijn tegen het islam-fundamentalisme.


Met zulke uitspraken vind ik dit een zéér gevaarlijke man. Hij wil de Amazighen laten gebruiken voor wat westerlingen al eeuwen de berbers hebben willen inzetten.

Wij amazighen hebben oorspronkelijkere beweegredenen. We hoeven niemand te paaien door woorden in de mond te nemen die tegenwoordig goed in het gehoor klinken van de imperialisten en hun schoothondjes.

Afrux
16-09-03, 20:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Met zulke uitspraken vind ik dit een zéér gevaarlijke man. Hij wil de Amazighen laten gebruiken voor wat westerlingen al eeuwen de berbers hebben willen inzetten.

Wij amazighen hebben oorspronkelijkere beweegredenen. We hoeven niemand te paaien door woorden in de mond te nemen die tegenwoordig goed in het gehoor klinken van de imperialisten en hun schoothondjes.

Niemand gebruikt de berbers, niemand heeft ooit de berbers gebruikt... De grotste onzin die er is beweren dat westerlingen berbers willen gebruiken... hoe dan? hoe hebben ze het gedaan?

Ik ken geen enkel Amazigh vereniging die contact heeft met welke regering dan ook? of gebruikt wordt, het spookt in je hoofd, die onzin moet je vergeten, want het zijn leugens..

Of doel je op wat de Istiklal (ook een Arabische nationalistische partij) heeft genoemd Berber pact. Dat is ook weer een leugen, het zijn teksten die zij zelf hebben verzonnen, de pact waarover ze het hebben, heet ten eerste iets anders dan Berber Pact en is nooit getekend door Imazighen, maar door de ARabische elite... Bovendien heeft het niets te maken met wat istiklal en d eextremisten beweren..
Lees het boek: Berber Pact: de grootste politieke leugen in d egeschiedenis van marokko.

Een dam tegen extremisten, daar bedoelt hij mee dat de bewustwoording een obstakel kan zijn voor d einvloed van de extremisten. Ik hoop dat het ook zou zal zijn, want zij hebben al genoeg zielen gehersenspoeld..

Weet je wie de extremisten uitroeien, dat zijn de Arabische nationalistische regeringen, Zoals recent in Marokko, waar mer dan 1200 moslims opgepakt zijn, al hebben ze niet egdaan, puur omdat ze een baard dragen. Of in Saudi, waar duizenden moslims vermoord, opgepakt of opgesloten zitten (recent nog twee duizend imams ontsalgen), in Egypte waar LA VACHE QUI RIT (oftewel Mubarak) tientallen moslims opgepakt heeft (over het jaar zijn het honderden), ik kan zo doorgaan tot morgen....

Zwarte Schaap
16-09-03, 21:36
Geplaatst door Afrux
Niemand gebruikt de berbers, niemand heeft ooit de berbers gebruikt... De grotste onzin die er is beweren dat westerlingen berbers willen gebruiken... hoe dan? hoe hebben ze het gedaan?


Volgens mij ben je echt blind. Vanaf het begin probeert men de berberidentiteit te propageren niet omdat men om de amazighen geeft maar om een verdeel en heerspolitiek te kunnen bewerkstelligen. men wil de amazighen gebruiken om marokko en andere landen los te weken van de arabisch islamitische wereld.

Denk bijvoorbeeld aan de vergeefse invoering van de berberdahir, waar men de islamitische wetgeving wilde terugdringen bij de amazighen.

Een goede boek over hoe men de amazighen heeft gebruikt en willen gebruiken voor de westerse geheime politiek is:

Imperial identities, stereotyping, prejudice and race in colonial algeria van Patricia M. E. Lorcin.

Afrux
16-09-03, 21:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Volgens mij ben je echt blind. Vanaf het begin probeert men de berberidentiteit te propageren niet omdat men om de amazighen geeft maar om een verdeel en heerspolitiek te kunnen bewerkstelligen. men wil de amazighen gebruiken om marokko en andere landen los te weken van de arabisch islamitische wereld.

Denk bijvoorbeeld aan de vergeefse invoering van de berberdahir, waar men de islamitische wetgeving wilde terugdringen bij de amazighen.

Een goede boek over hoe men de amazighen heeft gebruikt en willen gebruiken voor de westerse geheime politiek is:

Imperial identities, stereotyping, prejudice and race in colonial algeria van Patricia M. E. Lorcin.

Wie is men en wat men heeft gedaan.

Als je mijn bericht gelezen had dan was je inmiddels dat de berberdahir een sprookje was.
Vorig jaar is een boek verschenen in Marokko getiteld: Berberdahir de grootste leugen in de geschiedenis van marokko.

De teksten zijn verzonnen door de Arabische nationalisten om zielen zoals jij op het verkeerde spoor te zetten.
De tiel klopt ten eerste niet, want er bestaat geen Berberdahir.. de dahir die vervalst is, is nooit getekend door Imazighen maar door de makhzen zelf, bovendien heeft de inhoud niets te maken met wat zij beweren. het is dus een leugen..

Ik wal van het feit dat iedereen over Dahirberber heeft, terwijl niemand en zeker jij niet eens een regel van kent..

lees het bovengenoemde boek zou ik zeggen! of kan jij geen Arabisch lezen..

Ik kan hier ook gaan lopen verkondigen men beweert men tegen men op te hitsten..

Ik vroeg je om een concrete voorbeeld... Nog maals Berberdahir bestaat niet, het is een verzinsel van Allal fasi en de zijne, dat is inmiddels bewezen...

baseer je zelf niet op de geschiedenis van marokko, die is namelijk vervalst. een van de eisen van Imazighen is trouwens de herschrijving van de geschiedenis..

dat hadden (ironisch genoeg) Chafik en yasin samen geiist 30 jaar geleden...

Afrux
16-09-03, 22:00
Imazighen hebebn tot 1960 altijd hun eigen wetgeving gehandhaafd, dus niet de islamitische wetgeving, maar dat makt ze geen kuffars, want zij zijn het enige islamitische volk die voor 99,99% moslim zijn geworden, terwijl het precentage bij andere moslim rassen veel lager ligt...

bij the way de islamitische wetgeving wordt enkel in Noord Nigeria en nog en paar achterlijke land gebruikt, waar vrouwen levend tot hun nek begraven worden en dan gestenigd tot de dood...

Een interessante boek over Amazigh wetgeving: Izerfan n Imazighen (Amazighwetgeving) door mr. dr. Arehmouch (advocat te rabat): Drie talig (Frans/tamazight/arabisch).
Er worden documenten aangehaald van almorabitin die dezelfde wetgeving hanteerden dus meer dan 1000 jaar geleden, maar ook documenten en manuscripten van 100 of 200 jaar egleden, waarin deze wettten vastgesteld werden, zoals in de huidige wetboeken... Het is gewoon een wetgeving die geen leefstraffen kent en anders straft dat de islam doet (dat wil niet zeggen dat het dan in tegenspraak is met d eislam)

Het is indeed een unieke wetgeving omdat het geen lijfstraffen kent, voorbeeld:
Je steekt iemand op zijn gezicht met een mes. Als hij beter is gaat hij naar de rechter, de rechter loopt met kleine stappen naar achter bij het slachtoffer vandaan. Totdat hij de wond niet meer zien. De dader moet dan het aantal stappen in schappen betalen. Heeft hij die niet, dan wordt hij de herder van het slachtoffer. Voor een vrou, waarvoor uiterlijk veel belangrijker is zijn het geen schappen maar koeien..

Dit is maar een voorbeeld hoe het ging, maar dat wil niet zeggen dat ze kafirs zijn. Omdat z egeen martel en verkrachtingsprakti9jken kennen....

Zwarte Schaap
16-09-03, 22:10
Geplaatst door Afrux
Wie is men en wat men heeft gedaan.

Als je mijn bericht gelezen had dan was je inmiddels dat de berberdahir een sprookje was.
Vorig jaar is een boek verschenen in Marokko getiteld: Berberdahir de grootste leugen in de geschiedenis van marokko.

De teksten zijn verzonnen door de Arabische nationalisten om zielen zoals jij op het verkeerde spoor te zetten.
De tiel klopt ten eerste niet, want er bestaat geen Berberdahir.. de dahir die vervalst is, is nooit getekend door Imazighen maar door de makhzen zelf, bovendien heeft de inhoud niets te maken met wat zij beweren. het is dus een leugen..

Ik wal van het feit dat iedereen over Dahirberber heeft, terwijl niemand en zeker jij niet eens een regel van kent..

lees het bovengenoemde boek zou ik zeggen! of kan jij geen Arabisch lezen..

Ik kan hier ook gaan lopen verkondigen men beweert men tegen men op te hitsten..

Ik vroeg je om een concrete voorbeeld... Nog maals Berberdahir bestaat niet, het is een verzinsel van Allal fasi en de zijne, dat is inmiddels bewezen...

baseer je zelf niet op de geschiedenis van marokko, die is namelijk vervalst. een van de eisen van Imazighen is trouwens de herschrijving van de geschiedenis..

dat hadden (ironisch genoeg) Chafik en yasin samen geiist 30 jaar geleden...

Het gaat er niet om wie de berberdahir ondertekende maar wat men er mee wilde bereiken. Zoals ik het geleerd heb is dat de fransen dat aan de arabische machthebbers aanboden zodat de amazighen niet meer onder een bepaalde deel van de islamitische wetgeving vielen. Als ik er naast zit zou het fijn zijn als je ons nu direct meedeelde wat vervalst is.

Verder vind ik het vreemd dat frankrijk nooit zo een beschuldiging heeft tegengesproken. Frankrijk was immers één van de partijen en als zodanig had ik veel meer weerstand van ze verwacht als de berberdahir een verzinsel was. Overigens heb ik mijn informatie alleen van Nederlandstalige boeken, ik kan geen arabisch lezen.

Afrux
16-09-03, 22:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het gaat er niet om wie de berberdahir ondertekende maar wat men er mee wilde bereiken. Zoals ik het geleerd heb is dat de fransen dat aan de arabische machthebbers aanboden zodat de amazighen niet meer onder een bepaalde deel van de islamitische wetgeving vielen. Als ik er naast zit zou het fijn zijn als je ons nu direct meedeelde wat vervalst is.

Verder vind ik het vreemd dat frankrijk nooit zo een beschuldiging heeft tegengesproken. Frankrijk was immers één van de partijen en als zodanig had ik veel meer weerstand van ze verwacht als de berberdahir een verzinsel was. Overigens heb ik mijn informatie alleen van Nederlandstalige boeken, ik kan geen arabisch lezen.

Wat heb jij geleerd? dde dahir zelf??
Of wat allal alfasi zegt..

Ik raad je aan om het boek te lezen
Addahir albarbary akbar ukduba siyasiyya fi almaghreb
de berberdahir de grootste politieke leugen in d egeschiedenis van marokko..

verder is wat jij zegt over die dahir, dus wat ze jou verteld hebben gewoon onzin, iemand die moslim is zal niet door een dahir of wat dan ook van de islam gescheiden worden, het is onzin om te beweren dat Imazighen door zo een Dahir (die overgines geen enkel Amazigh kent), want alleen d enationalisten hebben het erover, kuffars worden en zich tegen hun islamitische broeders gaan verzetten...

Zwarte Schaap
17-09-03, 00:37
Geplaatst door Afrux
Wat heb jij geleerd? dde dahir zelf??
Of wat allal alfasi zegt..

Ik raad je aan om het boek te lezen
Addahir albarbary akbar ukduba siyasiyya fi almaghreb
de berberdahir de grootste politieke leugen in d egeschiedenis van marokko..

verder is wat jij zegt over die dahir, dus wat ze jou verteld hebben gewoon onzin, iemand die moslim is zal niet door een dahir of wat dan ook van de islam gescheiden worden, het is onzin om te beweren dat Imazighen door zo een Dahir (die overgines geen enkel Amazigh kent), want alleen d enationalisten hebben het erover, kuffars worden en zich tegen hun islamitische broeders gaan verzetten...


Vertel maar wat niet klopt over de berberdahir. Onderstaande is mijn bron:



Vanaf het allereerste begin hebben de fransen geprobeerd een verdeel en heerspolitiek toe te passen. Feodale families in de Hoge Atlas die tijdens de economische crisis van het einde van de negentiende eeuw grote rijkdommen hadden verworven, werden door de fransen actief ingeschakeld, zowel bij het ''pacificeren''(lees veroveren) als bij het lokaal bestuur.

De berberse bevolking zou gemakkelijker voor de franse belangen inegzet kunnen wordendan de arabieren. Franse wetenschappers beweerden dat de oorspronkelijke bevolking van marokko van europese afkomst was, dat de Islam en de arabisering aan de Berbers waren opgedrongen door de arabische veroveraars en dat hun gehechtheid aan de eigen taal en gewoonten een bewijs vormden van hun onafhankelijkheid ten opzichte van de arabisch sprekende bevolking van de steden en de vlaktes.

De koloniale propaganda benadrukte dat Noord-Afrika een lange tijd de geschiedenis van europa had gedeeld, vooral tijdens de bloeitijd van het romeinse rijk. De arabische overheersing werd voorgesteld als een periode van verval, en onder frans bestuur zou alles voortaan beter gaan.

De karaktereigenschappen van de berbers werden vergeleken met die van de fransen. Uiterlijk, taal gewoontes, alles werd door de antropologen aangehaald om te bewijzen dat de berbers dichterbij de europeanen stonden. Franse inlichtingendiensten brachten de taalsituatie in kaart en constanteerden dat slechts 10 a 15 % van de marokkaanse bevolking volledig verarabiseerd was, 40 % half berber half arabisch en 40 a 45 % volledig berber.

Één van de doelstellingen van de franse politiek was de arabisering een halt toe roepen. Lyautey stelde :''we moeten de berbers geen taal leren die ze nooit hebben gebruikt''. In de berbersprekende regios werd naast het berbers alleen in het frans les gegeven om de berbertradities in stand te houden. Zo werd in 1924 in azrou in de midden atlas een frans berber opleidingsinstituut geopend voor ambtenaren en officieren, waar frans en berbers werden onderwezen en waar voor het arabisch geen plaats was.

In katholieke kringen zag men ook een rol weggelegd voor de missie. De berbers zouden gemakkelijk gekerstend kunnen worden. Op een aantal berberscholen werden tot het christendom bekeerde algerijnse onderwijzers benoemd. In een missietijdschrift schreef een franciscaner pater:'' Wijn een vrolijke stoere drank, zal de groene, verwijfde mintthee als nationale drank vervangen als de berbers gekerstend zijn''.
(Nu snap ik waarom rode wijn gretig word gedronken in de atlas)

Het nieuwe testament werd in het berbers vertaald en ter gelegenheid van de ondertekening van het berberdecreet van 1930 werd in aanwezigheid van de franse autoriteiten in de kathedraal van Rabat een plechtige Deum gezongen.

Matregelen moesten de afzonderlijke rechtspositie van de berbers vergroten en zo het onderscheid met het arabischsprekende deel van de bevolking benadrukken. Het gewoonterecht van de berbers kreeg erkenning, ook als dit afweek van de officiele islamitische recht. In de jaren 1924-1930 werden initiatieven genomen in deze richting. Terwijl de sultan vasthield aan het principe dat de ''gepacificeerde stammen'' zich moesten houden aan de sjaria, de islamitische wet, stimuleerden de fransen de eigen rechtsspraak van de berbers volgens het gewoonterecht. Maar ook de franse juristen moesten toegeven dat de sjaria in alle domeinen van het rechtssysteem was doordrongen, dat de autoriteit van de sultan door iedereen werd erkend en dat er slechts op ondergeschikte punten afwijkingen waren die nergens duidelijk waren gecodificeerd. Dat moest nu gebeuren. In plaats van een oud, bestaand systeem te handhaven schiep men, min of meer een kunstmatige, een nieuwe rechtsorde.

In 1930 overspeelden de fransen hun hand. Zij wilden de sultan een wetsvoorstel laten goedkeuren waarin werd bepaald dat de berberregios aan de rechtsmacht van de sultan zouden worden onttrokken. Voor het burgelijk recht zou het berber gewoonterecht gaan gelden, waarop de Djema, een hoge raad voor berbers, toezicht moest gaan houden. Voor het strafrecht zouden de franse wetten gaan eglden. Dit lokte heftige protesten uit bij een groot deel van de marokkaanse bevolking, die dit initiatief zag als het begin van de kerstening van de berbers. De felle protesten die hierna volgden vormden het begin van de nationalistische beweging

Bron: De geschiedenis van Marokko door: Herman obdeijn, Paolo de Mas en Philip Hermans, uitgeverij Bulaaq

P.S. Voor de onwetenden De meeste marokkanen in Nederland zijn andere berbers dan waarover hier wordt gesproken. Ruim 70 % van de marokkanen in Nederland zijn Riffijnen. In de Rif waren de spanjaarden de imperialisten en zij hebben veel minder invloed gehad op deze amazighen.

Afrux
17-09-03, 09:15
Beste zwart schaap,

Wat jij schreef is een analyse van een nationalist, maar niet d einhoud van de Dahirberber. Zo heette het pact niet, d etitel is verzonnen door de nationalisten, De werkelijke titel van het pact luidt als volgt:
De berberwetgeveving voor berbergebieden.
In het pact staat niets meer en niets minder dat in de gebieden waar Imazighen wonen geen centrale wetgevings ingevoerd zal worden maar dat berbers hun wetgeving mogen houden.

De nationalisten hebben het na 30 jaar ineens Dahirberber gemaakt en de inhoud vervalst. en dat soort betekenis aangegeven zoals jij boven neerzette.

Moeten we dan ook zeggen dat de sultan tweedracht probeerde te zaaien door eendezelfde dahir uit te vaardigen.

koninkelijk Dahir
wat betreft de wetgeving bij Imazighen.
--- Omdat Imazighen van oudsheer een eigen wetgeving hebben, is het voor erg moelijk voor ze om over te stappen naar ander wetgeving, daarom mogen ze hun wetgeving handhaven....
Rabat 11 sept 1914
Bron: Izerfan n Imazighen (Amazigh wetgeving) door mr. dr. Arehmouch (advocaat te rabat)..

In deze dahir staat hetzelfde wat in die zogenaamde dahirberber (Nog maals zo hette het niet)...

Afrux
17-09-03, 12:09
Moroccan schools teach Berber

By Sebastian Usher
BBC correspondent in Rabat
BBC World

The Berber language is being taught in Moroccan schools for the first time from Monday.

The classes will be taught in just a few hundred primary schools to begin with, but the government says the aim is to have Berber classes taught in all schools and at all levels within the next 10 years.


Some 60% of Moroccans are ethnically Berber
The move is a sign of increasing recognition of Moroccan Berbers, who have long complained of being denied their rights despite constituting the majority of the population.

As the new academic year begins in Morocco, 317 primary schools will start giving their first-year pupils lessons in the Berber language.

It is the first step in the fulfilment of a promise made nearly 10 years ago by the late King Hassan to bring Berber into the classroom.

Many had doubted it would ever happen at all.

Although it is estimated that at least 60% of Moroccans are ethnically Berber, or Amazigh as they are known in their own language, Morocco's constitution enshrines Arabic as the country's only official language.

The fact that Berbers were the original inhabitants of North Africa before the Arab invasions of the 7th century has been seen as a potential challenge to their authority by Morocco's Arab rulers ever since.

In the 20th century, there were several Berber rebellions.

As a result the freedom even to choose a Berber name for a child has been banned.

Cultural survival

Berber activists say the Moroccan authorities' refusal to accept their distinctive heritage amounts to an attempt to destroy their cultural and linguistic identity.

But under King Mohammed, who succeeded his father Hassan four years ago, there has been some progress towards recognising greater Berber rights.

A royal institute for Amazigh culture was set up in 2001; Berber history pre-dating the Arab invasion can now be discussed and taught.

Bringing the language into the classroom will go some way towards answering the concerns of Berber parents that not being able to speak their first language at school makes it harder for their children to achieve literacy.

Zwarte Schaap
18-09-03, 06:17
Geplaatst door Afrux
Beste zwart schaap,

Wat jij schreef is een analyse van een nationalist, maar niet d einhoud van de Dahirberber. Zo heette het pact niet, d etitel is verzonnen door de nationalisten, De werkelijke titel van het pact luidt als volgt:
De berberwetgeveving voor berbergebieden.
In het pact staat niets meer en niets minder dat in de gebieden waar Imazighen wonen geen centrale wetgevings ingevoerd zal worden maar dat berbers hun wetgeving mogen houden.

De nationalisten hebben het na 30 jaar ineens Dahirberber gemaakt en de inhoud vervalst. en dat soort betekenis aangegeven zoals jij boven neerzette.

Moeten we dan ook zeggen dat de sultan tweedracht probeerde te zaaien door eendezelfde dahir uit te vaardigen.

koninkelijk Dahir
wat betreft de wetgeving bij Imazighen.
--- Omdat Imazighen van oudsheer een eigen wetgeving hebben, is het voor erg moelijk voor ze om over te stappen naar ander wetgeving, daarom mogen ze hun wetgeving handhaven....
Rabat 11 sept 1914
Bron: Izerfan n Imazighen (Amazigh wetgeving) door mr. dr. Arehmouch (advocaat te rabat)..

In deze dahir staat hetzelfde wat in die zogenaamde dahirberber (Nog maals zo hette het niet)...

Ik snap niet wat je moeilijk doet om een naam. Noem het voor mijn part wat je wilt, het gaat niet om de naam maar wat men met de berberdahir wilde bereiken.

Verder zeg je dat het woorden zijn van een nationalist maar dat is het niet. Mijn stukje tekst is (buiten mijn typfouten om) een letterlijke weergave van bladzijde 129 en 130 van De geschiedenis van Marokko door: Herman obdeijn, Paolo de Mas en Philip Hermans, uitgeverij Bulaaq
Zijn deze wetenschappers dan zo nationalistisch dat ze bewust liegen of zijn ze niet zorgvuldig geweest in hun informatieverzameling? Het enige commentaar wat ik van je krijg is dat het gelogen is en dat het niet zo heet. Ik wil concrete voorbeelden hebben wat nu zo vervalst is.

Het gaat erom dat de fransen de berbers gebruiken voor hun eigen imperialistische politiek en waar men een scheiding van het marokkaanse volk probeerden te bewerkstelligen in een arabisch sprekend deel en een berbersprekend deel.

Onze discussie ging daarover, de berberdahir was een voorbeeld van het inzetten van de berbers voor kwalijke buitenlandse politiek.

Komen we terug bij onze discussie, dat die ene chafik imperialisten napraat en ze probeert te paaien met dat berbers een dam kunnen zijn tegen het moslimfundamentalisme.

Wij amazighen hebben oorspronkelijkere beweegredenen. We hoeven niemand te paaien door woorden in de mond te nemen die tegenwoordig goed in het gehoor klinken van de imperialisten en hun schoothondjes.



Het Berberdecreet.

Door de slechte economische situatie van het einde van de jaren 20 en de pogingen van de fransen om de situatie bij voortduring naar hun hand te zetten, groeide onder een groot deel van de Marokkaanse bevolking de ontevredenheid. De pogingen in 1930 om de berberbevolking bij decreet te ontrekken aan het Marokkaanse rechtssysteem vormden de aanleidingvoor grootschalig verzet tegen de franse autoriteiten.

Aanvankelijk had de bevolking nauwelijks door wat er op het spel stond. De jonge sultan Mohammed v, die in 1927 als 18 jarige zijn vader was opgevolgd had uit onwetendheid, of onder pressie, de wet ondertekend. De nationalisten grepen dit aan om de ontevredenheid te kanaliseren. Politieke manifestaties waren weliswaar verboden, maar de moskee was een domein waar de fransen weinig greep op hadden. Hier begon het. In preken werd opgeroepen om de eenheid van berbers en arabieren (lees: berber- en arabischsprekenden) te bewaren. Men reciteerde het traditionele klaaggebed 'Jaa Latief (Oh Redder), berscherm ons tegen rampspoed door het noodlot en laat niets ons van onze broeders, de Berbers te scheiden'.

Deze klaagzang werd een soort leitmotiv van alle predikingen. De nationalisten uit fes stuurden een delegatie naar de sultan om hem te bewegen de dahir, het decreet, in te trekken, maar de sultan durfde nog niet tot actie over te gaan. Op verschillende plaatsen braken rellen uit die de fransen slechts met groot machtsvertoon wisten neer te slaan. Maar de geest was uit de fles. Zelfs de berberbevolking was weinig ingenomen met de hervormingen, die zij beschouwden als een truc van de fransen om hun woongebieden beter te kunnen controleren.

Marokkaanse studenten in Parijs waren begonnen de publieke opinie en de internationale pers te bewerken. Zij richtten zich op de moslims elders in de wereld. Van Cairo tot in Nederlands-Indie vond hun campagne weerklank. In Parijs verscheen in 1931 het pamflet: Le tempete sur le Maroc ou les erreurs d'une politique berbere onder de opvallende pseudoniem Mouslim Barbari, waarachter Marokkaanse studenten schuilgingen. Zij waren ook de initiatiefnemers van het tijdschrift M*GREB, dat van juli 1932 tot mei 1934 in Parijs verscheen. De fransen trokken als gevolg van de kritiek enkele bepalingen van de dahir uit 1930 weer in. Zo vielen misdrijven opnieuw onder de islamitische wet.

Bron: blz 145/146 uit De geschiedenis van Marokko door: Herman obdeijn, Paolo de Mas en Philip Hermans, uitgeverij Bulaaq

Afrux
18-09-03, 09:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik snap niet wat je moeilijk doet om een naam. Noem het voor mijn part wat je wilt, het gaat niet om de naam maar wat men met de berberdahir wilde bereiken.

Verder zeg je dat het woorden zijn van een nationalist maar dat is het niet. Mijn stukje tekst is (buiten mijn typfouten om) een letterlijke weergave van bladzijde 129 en 130 van De geschiedenis van Marokko door: Herman obdeijn, Paolo de Mas en Philip Hermans, uitgeverij Bulaaq
Zijn deze wetenschappers dan zo nationalistisch dat ze bewust liegen of zijn ze niet zorgvuldig geweest in hun informatieverzameling? Het enige commentaar wat ik van je krijg is dat het gelogen is en dat het niet zo heet. Ik wil concrete voorbeelden hebben wat nu zo vervalst is.

Het gaat erom dat de fransen de berbers gebruiken voor hun eigen imperialistische politiek en waar men een scheiding van het marokkaanse volk probeerden te bewerkstelligen in een arabisch sprekend deel en een berbersprekend deel.

Onze discussie ging daarover, de berberdahir was een voorbeeld van het inzetten van de berbers voor kwalijke buitenlandse politiek.

Komen we terug bij onze discussie, dat die ene chafik imperialisten napraat en ze probeert te paaien met dat berbers een dam kunnen zijn tegen het moslimfundamentalisme.

Wij amazighen hebben oorspronkelijkere beweegredenen. We hoeven niemand te paaien door woorden in de mond te nemen die tegenwoordig goed in het gehoor klinken van de imperialisten en hun schoothondjes.

[/QUOTE]

Nog maals er bestaat geen berberdahir, begrijp het nou. het is een verzinsel van de nationalisten. Waarom hebben ze het juist Berberdahir genoemd... De berbers hebben hem ook niet getekened....

Beste zwarte schaap: IK verzin een dahir die ik noem zwarteschaapdahir, en ik ik zeg dat de inhoud verklaard dat zwarte schaap een anti islamist is en dat de bush daarmee wil bereiken...

Zo is het met de Bereberdahir waarover ze het heben, die bestaat niet, hWaaraom juist dan die naam?

Afrux
18-09-03, 09:50
Geplaatst door Afrux


Nog maals er bestaat geen berberdahir, begrijp het nou. het is een verzinsel van de nationalisten. Waarom hebben ze het juist Berberdahir genoemd... De berbers hebben hem ook niet getekened....

Beste zwarte schaap: IK verzin een dahir die ik noem zwarteschaapdahir, en ik ik zeg dat de inhoud verklaard dat zwarte schaap een anti islamist is en dat de bush daarmee wil bereiken...

Zo is het met de Bereberdahir waarover ze het heben, die bestaat niet, hWaaraom juist dan die naam? [/B][/QUOTE]

Koop het boek:
ADDahiralbarbary akbar Ukduba Siyasiyya fi tarikh almaghreb..

Daarin wordt de inhoud van de dahir behandeld en uitgeled, om te beginnen de tiele is ook niet zo. Nog maals de dahir waarover ze het hebben en die dus iets anders heet in werkelijkheid (amazigghwetgeving in amazigh gebieden) staat niets meer of minder in dan dat Imazighen hun wetgeveing mogen houden en niet de kolonialistische wetgeving hanteren zoals d esultan en de nationalisten.

Zwarte Schaap
18-09-03, 11:42
Geplaatst door Afrux
Nog maals er bestaat geen berberdahir, begrijp het nou. het is een verzinsel van de nationalisten. Waarom hebben ze het juist Berberdahir genoemd... De berbers hebben hem ook niet getekened....

Beste zwarte schaap: IK verzin een dahir die ik noem zwarteschaapdahir, en ik ik zeg dat de inhoud verklaard dat zwarte schaap een anti islamist is en dat de bush daarmee wil bereiken...

Zo is het met de Bereberdahir waarover ze het heben, die bestaat niet, hWaaraom juist dan die naam?

Koop het boek:
ADDahiralbarbary akbar Ukduba Siyasiyya fi tarikh almaghreb..

Daarin wordt de inhoud van de dahir behandeld en uitgeled, om te beginnen de tiele is ook niet zo. Nog maals de dahir waarover ze het hebben en die dus iets anders heet in werkelijkheid (amazigghwetgeving in amazigh gebieden) staat niets meer of minder in dan dat Imazighen hun wetgeveing mogen houden en niet de kolonialistische wetgeving hanteren zoals d esultan en de nationalisten.

ELmoehiem je hebt niets nieuws te vertellen dan dat ik het boek moet lezen. (Al heb ik er niets aan want ik kan geen arabisch lezen)De imperialisten hadden en hebben het allemaal dus goed bedoelt met de marokkanen? Dat geloof je toch zelf niet?

Ik heb je mijn bronnen geciteerd, kun je mischien stukken die niet kloppen citeren en van commentaar voorzien?

Afrux
18-09-03, 15:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
ELmoehiem je hebt niets nieuws te vertellen dan dat ik het boek moet lezen. (Al heb ik er niets aan want ik kan geen arabisch lezen)De imperialisten hadden en hebben het allemaal dus goed bedoelt met de marokkanen? Dat geloof je toch zelf niet?

Ik heb je mijn bronnen geciteerd, kun je mischien stukken die niet kloppen citeren en van commentaar voorzien?

Kijk dat is jou probleem, jij trekt zelf conclusies.
Voor de duidelijkheid, Abd Elrkim was de eerste in de gecshiedenis die zich verzette tegen het imperialisme. Hij was trouwens ook d eeerste in de geschiedenis die een moderne islamitische staat heeft opgericht, gebaseerd op de Amazigh democratische tradities. Met andere woorden, er werden geen islamitische wetten toegepast, maar Amazigh wetten, zoals het pact dat geen berber pact heet (zoals ze jou hebebn wijs gemaakt), maar gewoon het Pact voor amazigh wetgeving (iofzo). Hij was een Amazigh. In de tijd als men zeide Afrikanen eingelijk Berbers bedoelde (het waren de enige afrikanen die in contact waren met de wereld). Dus werden de Berbers Afrikanen genoemd, was Massinisa (amazigh koning) de eerste in de geschiedenis die tegen de bezetting vocht: zij bekende uitspraak luidt: Afrika voor de Imazighen (Afrikanen).

met andere woorden Imazighen stonden aan de basis van het aanvechten van imperialisme en kolonialisme, het waren de Kabylers die hard vochten voor d eonafhankelijkheid.

De systemen die nu regeren zijn juist de colobarateurs en geinstaleerd door de kolonialisten en imperialisten na hun vertrek..

Waarom wilde abdelkrim niet terug komen naar Marokko: omdat hij zei dat de imperialisten nog steeds aan de macht zijn...

natuurlijk was het in het belang van d eimperialisten om iederen tegen elkaar op te zetten, maar dat wil niet zeggen dat het gebeurd is wat betreft Imazighen of dat een documnet dat vervalst is door d enationalisten daar een bewijs van is.

Zwarte Schaap
18-09-03, 22:24
Geplaatst door Afrux
Kijk dat is jou probleem, jij trekt zelf conclusies.
Voor de duidelijkheid, Abd Elrkim was de eerste in de gecshiedenis die zich verzette tegen het imperialisme. Hij was trouwens ook d eeerste in de geschiedenis die een moderne islamitische staat heeft opgericht, gebaseerd op de Amazigh democratische tradities. Met andere woorden, er werden geen islamitische wetten toegepast, maar Amazigh wetten, zoals het pact dat geen berber pact heet (zoals ze jou hebebn wijs gemaakt), maar gewoon het Pact voor amazigh wetgeving (iofzo). Hij was een Amazigh. In de tijd als men zeide Afrikanen eingelijk Berbers bedoelde (het waren de enige afrikanen die in contact waren met de wereld). Dus werden de Berbers Afrikanen genoemd, was Massinisa (amazigh koning) de eerste in de geschiedenis die tegen de bezetting vocht: zij bekende uitspraak luidt: Afrika voor de Imazighen (Afrikanen).

met andere woorden Imazighen stonden aan de basis van het aanvechten van imperialisme en kolonialisme, het waren de Kabylers die hard vochten voor d eonafhankelijkheid.

De systemen die nu regeren zijn juist de colobarateurs en geinstaleerd door de kolonialisten en imperialisten na hun vertrek..

Waarom wilde abdelkrim niet terug komen naar Marokko: omdat hij zei dat de imperialisten nog steeds aan de macht zijn...

natuurlijk was het in het belang van d eimperialisten om iederen tegen elkaar op te zetten, maar dat wil niet zeggen dat het gebeurd is wat betreft Imazighen of dat een documnet dat vervalst is door d enationalisten daar een bewijs van is.

Meneer afrux heb je wel eens gehoord van effectief discuseren? Je ontloopt de discussie en geeft geen antwoorden op mijn vragen/inbreng.

En verder ga ik hier niet redetwisten over het aandeel van de amazighen in de strijd tegen de imperialisten, die is namelijk overduidelijk. Over abdelkrim hoef je me ook weinig te vertellen ik kom immers zelf uit dezelfde streek.

Bij mij gaat het erom dat we ons niet moeten laten misbruiken door de landveraders en nieuwe imperialisten. De inbreng van chafik schaar ik onder het paaien van de imperialisten door ons te laten gebruiken als dam tegen het moslimfundamentalisme.

thijs
19-09-03, 13:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Meneer afrux heb je wel eens gehoord van effectief discuseren? Je ontloopt de discussie en geeft geen antwoorden op mijn vragen/inbreng.

En verder ga ik hier niet redetwisten over het aandeel van de amazighen in de strijd tegen de imperialisten, die is namelijk overduidelijk. Over abdelkrim hoef je me ook weinig te vertellen ik kom immers zelf uit dezelfde streek.

Bij mij gaat het erom dat we ons niet moeten laten misbruiken door de landveraders en nieuwe imperialisten. De inbreng van chafik schaar ik onder het paaien van de imperialisten door ons te laten gebruiken als dam tegen het moslimfundamentalisme.

Ik lees deze thread met veel interesse, en ik kan inhoudelijk niet echt ingaan op alle argumenten omdat ik er simpelweg te weinig van weet. Zwart Schaap, ik wil je wel argument technisch een vraag stellen.

Kan het zo zijn dat door jouw blinde haat / woede / frustratie (of die terecht is stel ik niet ter discussie overigens) jegens wat jij nieuwe imperialisten / landverraders noemt, ieder gezamelijk belang tussen Berbers en deze groepen bij voorbaat wordt verworpen? In mijn ogen kan namelijk deze dam tegen islamitisch fundamentalisme zowel in het belang van de Berbers als van de 'nieuwe imperialisten' zijn. Dus ook al heb je commentaar op de motieven van de laatste groep, de Berbers zouden toch beter af kunnen zijn. Ik heb vaak het idee dat in het Midden Oosten dergelijke op haat / frustratie / woede gebaseerde argumenten alle positieve ontwikkelingen remmen. Een beetje pragmatisme zou misschien niet misstaan, volgens mij spreekt ook de Profeet Mohammed daar heel specifiek over.

Zwarte Schaap
19-09-03, 14:42
Geplaatst door thijs
Kan het zo zijn dat door jouw blinde haat / woede / frustratie (of die terecht is stel ik niet ter discussie overigens) jegens wat jij nieuwe imperialisten / landverraders noemt, ieder gezamelijk belang tussen Berbers en deze groepen bij voorbaat wordt verworpen?

Mijn kritiek is niet gebasseerd op blinde haat, woede frustratie.


In mijn ogen kan namelijk deze dam tegen islamitisch fundamentalisme zowel in het belang van de Berbers als van de 'nieuwe imperialisten' zijn. Dus ook al heb je commentaar op de motieven van de laatste groep, de Berbers zouden toch beter af kunnen zijn Wat is het belang dan voor de amazighen als zij een dam opwerpen tegen het moslimfundamentalisme? Wat is er mis met het moslimfundamentalisme en waarom zouden de berbers beter af zijn als zij voor de imperialisten een dam opwerpen tegen het moslimfundamentalisme?


Dus ook al heb je commentaar op de motieven van de laatste groep, de Berbers zouden toch beter af kunnen zijn. Zie kritiek hierboven, waarom zouden de amazighen beter af zijn?


Ik heb vaak het idee dat in het Midden Oosten dergelijke op haat / frustratie / woede gebaseerde argumenten alle positieve ontwikkelingen remmen. Kun je me aangeven waar mijn argumenten gebasseerd zijn op haat/woede/frustratie? Welke positieve ontwikkelingen worden er geremd?


Een beetje pragmatisme zou misschien niet misstaan, volgens mij spreekt ook de Profeet Mohammed daar heel specifiek over. Pragmatisme is niet klakkeloos alles aannemen van de imperialisten en hun schoothondjes die alleen hun eigen belang nastreven en geen cent geven om de amazigh belangen.

Wat bedoel jij met pragmatisme en over welk specifiek pragmatisme spreekt de profeet die de belangen van de gelovigen ondergeschikt stelt aan die van de imperialisten en hun schoothondjes?

Mark
19-09-03, 14:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mijn kritiek is niet gebasseerd op blinde haat, woede frustratie.



dit moet je als disclaimer onder al je berichten zetten ;)


Trouwens, waarom discussieer je alleen nog maar hier, zijn de niet-topper berichten soms niet goed genoeg voor je? :traan1:

Zwarte Schaap
19-09-03, 15:13
Geplaatst door Mark
Trouwens, waarom discussieer je alleen nog maar hier, zijn de niet-topper berichten soms niet goed genoeg voor je? :traan1:

1) Ik was al met deze discussie bezig voordat het een TOPPER werd.
2) De meeste threads/onderwerpen zijn al tot den treure herhaald en ik heb geen zin om mijn kritiek voor de zoveelste keer te herhalen. Dit onderwerp heeft een nieuw element waar ik wel iets kan bijdragen zonder teveel in herhaling te treden.
3) Ik heb niet zoveel tijd meer om overal op te reageren

Afrux
19-09-03, 17:57
Zwarte Schaap

Iedereen moet een dam tegen d eextremisten vormen, ook in het belang van d eislam. Want de extremisten berokkenen meer schade aan d eislam dan wat zij zien als vijand.

Imazighen zijn altijd liberaal geweest in hun geloof. Ik hoop dat je het hiermee eens bent, de geschiedenis heeft het ook al bewezen. Zij hebben iederen geaccepteerd en gerespecteerd, zolang ze in hun waarde gelaten zijn, ongeacht afkomst of relegie. Maar zij hebben zich heftig verzet tegen iederen die ze onderdrukt en hun vrijheis wilde beroven (dat heeft ook d egeschiedenis bewezen).
Imazighen beteken niet voor niets Vrije Mensen.

Het zijn niet Imazighen die de extremisten uitroeien, al sta ik erachter dat ze een dam moeten vormen tegen het extremisme en hun liberale, vredige, harmbartige, etc etc islam behouden en zich afkeren tegen extremisme. In mijn ogen is dat ook de ware islam, het woord Islam betekent immers vrede. De islam zegt dit: Wie een mens van het leven onterecht berooft, is net of hij heel d ewereld van het leven heeft berooft. Wie een leven redt is net of hij de hele wereld heeft gered.

het zijn de Arabische nationalistische regimes die de extremisten uitmoorden.
Voorbeelden: Asad heeft in een dag 15000 moslims laten uitmoorden.
koning Hussain idem dito (Palestijnse moslim activisten).
In Egypte wordne dagelijks moslims opgepakt, vorig week nog 20 van alikhwan al moslimin.
In Libya ben je al dood als je alleen al het wahhabisme aanhangt.
In Algerije zijn d emoslims door de Baathisten van hun gewonnen verkiezingen (meer dan 80% van de stemmen) en daarna 100 duizenden vermoord.
In Tunisie mag je niet een hoofdoek op straat dragen, etc, etc, etc Toevallig zijn deze regimes allemaal op het Arabisme gebaseerd.

In Marokko zijn ook inmiddels meer dan 1400 mensen ivm de aanslagen van Casa opgepakt aldan niet tercht of schuldig, niet door Imazighen (want die zijn nog aan het vechten voor hun waardigheid), maar door de ARabische nationalistische Ichtiraki en istiklal partij.
Ik kan doorgaan tot morgen met voorbeelden. In 1985 werd de baard van mijn pa mettang afgerukt omdat hij gewien werd voor een extremist.

Wat prof. Chafik bedoeld is dat de Imazighen het extremisme niet moeetn anhangen, maar de ware islam (vrede en gerchtigheid) moeten blijven aanhangen zoals altijd het geval is geweest. daar sta ik volledig achter.

Ik vind wel dat de schuldige extremisten hun straf moeten krijgen, maar onschuldigen mogen niet zomaar opgepakt worden, zolang ze niemand kwaad doen. Want iedereen moet zijn overtuiging kunnen uitoefnen.

Ironisch genoeg leven veel van de extremisten waarvan sommige bij verstek veroordeeld worden om het moslim zijn in Islamitische landen (vooral Arabische nationalistische landen zoals: Egypte, Irak, etc) in Europa waar ze alle vrijheid hebben om hun geloof te belijden.

Wie zijn de imperialisten? Ik kan je en ding garanderen de vrijheid van godsdienst die je hier hebt zal je in geen enkele Arabisch of islamitisch land hebben.

gaviel
19-09-03, 18:17
Sorry jongens zo geleerd als jullie bezig zijn ben ik niet dus zeg ik wat ik gehoord en gezien heb toen ik nog in marokko woonde.

Nogmaals sorry maar uit de verhalen van oudstrijders uit het verzet tegen de fransen waren de marokkaanse berbers en de marokkaanse arabieren broeders als het ging om het bevrijden van hun land.
Enkele priaten (colabrateurs) daargelaten.

Schaap ik snap heel goed dat je geen arabisch kunt lezen. Ben zelf al meer dan 30 jaar bezig brrrr snap er nog geen ene malle ehum van.
Een paar lettertjes daargelaten.
Dus vraag ik me al vanaf 1972 af waarom de gesproken taal niet gewoon de geschreven taal is en er niet in wordt lesgegeven??
Zelf spreek ik vrij goed darishja maar arabisch nee dank je.

Vertaling van het woord dahir is trouwens de achtergrond van iets of iemand.

Afrux ik moet je wel een beetje gelijk geven. kijk alleen maar naar omslachtige administratie systeem en de lange wachttijden als je een (o wee) formuliertje nodig heb.
Voor de rest is het schoolsysteem ook hoognodig aan verbetering toe alleen hoop ik dat ze dan niet naar holland gaan kijken brrrr.

Zgeheu
19-09-03, 18:37
Toch maar even een reactie op dit geval hierboven.



Geplaatst door Afrux
Zwarte Schaap

Iedereen moet een dam tegen d eextremisten vormen, ook in het belang van d eislam. Want de extremisten berokkenen meer schade aan d eislam dan wat zij zien als vijand.


Extremisme is relatief. Wat voor de een extremistisch is kan voor een ander als gematigd gelden. Jij met je apologetische houding hanteert schijnbaar de maatsaf van Sharon en Bush.



Imazighen zijn altijd liberaal geweest in hun geloof. Ik hoop dat je het hiermee eens bent, de geschiedenis heeft het ook al bewezen.


Vreemd...van ander Amazigh-nationalisten zoals jou hoor ik altijd dat zij zo streng Moslim zijn en dat arabieren te liberaal zijn. (Zelfde arabieren waarvan ze claimen dat ze eigenlijk imazighen zijn)



Zij hebben iederen geaccepteerd en gerespecteerd, zolang ze in hun waarde gelaten zijn, ongeacht afkomst of relegie. Maar zij hebben zich heftig verzet tegen iederen die ze onderdrukt en hun vrijheis wilde beroven (dat heeft ook d egeschiedenis bewezen).
Imazighen beteken niet voor niets Vrije Mensen.


Laten we het erop houden dat ook Imazighen gewonen mensen zijn en ze niet een mythische onfeilbaarheid toekennen.



Het zijn niet Imazighen die de extremisten uitroeien, al sta ik erachter dat ze een dam moeten vormen tegen het extremisme en hun liberale, vredige, harmbartige, etc etc islam behouden en zich afkeren tegen extremisme. In mijn ogen is dat ook de ware islam, het woord Islam betekent immers vrede. De islam zegt dit: Wie een mens van het leven onterecht berooft, is net of hij heel d ewereld van het leven heeft berooft. Wie een leven redt is net of hij de hele wereld heeft gered.


Vervang het word "wereld" door "mensheid".



het zijn de Arabische nationalistische regimes die de extremisten uitmoorden.


Met hulp steun en geld uit Washinton/London/Tel Aviv.
Belangrijke note bij deze kwestie is dat geen van die dictaturen de steun van het volk geniet....DE Arabieren.



Voorbeelden: Asad heeft in een dag 15000 moslims laten uitmoorden.
koning Hussain idem dito (Palestijnse moslim activisten).
In Egypte wordne dagelijks moslims opgepakt, vorig week nog 20 van alikhwan al moslimin.
In Libya ben je al dood als je alleen al het wahhabisme aanhangt.
In Algerije zijn d emoslims door de Baathisten van hun gewonnen verkiezingen (meer dan 80% van de stemmen) en daarna 100 duizenden vermoord.
In Tunisie mag je niet een hoofdoek op straat dragen, etc, etc, etc Toevallig zijn deze regimes allemaal op het Arabisme gebaseerd.


Arabisme ? What the hell is arabisme dan wel niet, en hoe draagt dat bij aan het geen een stel zieke dictators uitvreten zonder de steun van het ARABISCHE volk ??



In Marokko zijn ook inmiddels meer dan 1400 mensen ivm de aanslagen van Casa opgepakt aldan niet tercht of schuldig, niet door Imazighen (want die zijn nog aan het vechten voor hun waardigheid),
[QUOTE]

??? Dus die 1% arabieren in Marokko hebben dit op hun geweten ? 99% van de bevolking die Imazighen zijn (volgens jou cijfers) "vechten voor hun waardigheid" en hebben geen aandeel in het ambtenaren apparaat ??

[QUOTE]
maar door de ARabische nationalistische Ichtiraki en istiklal partij.
Ik kan doorgaan tot morgen met voorbeelden. In 1985 werd de baard van mijn pa mettang afgerukt omdat hij gewien werd voor een extremist.


Ah !!!!! Dat verklaart jou racistische en extremistische houding t.o. Arabieren en alles wat arabisch is. Je bent de Hirschi Ali van de Imazighen....getraumatiseerd in je verleden en dat weerspiegel je op alle arabieren. Nogmaals....de arabische dictaturen vertegenwoordigen het arabische volk niet....misschien dat dat je enige ziele rust kan geven.



Wat prof. Chafik bedoeld is dat de Imazighen het extremisme niet moeetn anhangen, maar de ware islam (vrede en gerchtigheid) moeten blijven aanhangen zoals altijd het geval is geweest. daar sta ik volledig achter.


Who the hell is deze prof dan wel niet om te gaan bepalen wat wel en niet extremistisch is en wat mensen wel of niet moeten aanhangen ?? Net als jou een apologeet en een kontelikker van Europa.



Ik vind wel dat de schuldige extremisten hun straf moeten krijgen, maar onschuldigen mogen niet zomaar opgepakt worden, zolang ze niemand kwaad doen. Want iedereen moet zijn overtuiging kunnen uitoefnen.

Ironisch genoeg leven veel van de extremisten waarvan sommige bij verstek veroordeeld worden om het moslim zijn in Islamitische landen (vooral Arabische nationalistische landen zoals: Egypte, Irak, etc) in Europa waar ze alle vrijheid hebben om hun geloof te belijden.

Wie zijn de imperialisten? Ik kan je en ding garanderen de vrijheid van godsdienst die je hier hebt zal je in geen enkele Arabisch of islamitisch land hebben.

Je brengt die zieke gedachtes van je alsware het de schuld van arabieren dat de situatie in die landen zo is. Dat je het arabisch islamitische landen noemt en geen dictaturen zoals het hoort zegt al genoeg over jou blinde en zieke haat tegen alles wat arabisch is.

Afoks.....go see the doctor.

Zgeheu
19-09-03, 18:42
Geplaatst door gaviel
Sorry jongens zo geleerd als jullie bezig zijn ben ik niet dus zeg ik wat ik gehoord en gezien heb toen ik nog in marokko woonde.

Nogmaals sorry maar uit de verhalen van oudstrijders uit het verzet tegen de fransen waren de marokkaanse berbers en de marokkaanse arabieren broeders als het ging om het bevrijden van hun land.
Enkele priaten (colabrateurs) daargelaten.




[Afroks mode=on]
Niet waar !!! alle arabieren moeten dood. Het zijn allemaal Baathisten en nationalisten. Ze zijn laf en willen alleen de berbers onderdrukken en uitmoorden.

Imazghen hebben alles uitgevonden en staan aan het begin van elke vorm van beschaving in Noord-Afrika. Zij zijn de echte Moslims. De arabieren moeten dood dood dood !!!
[Afroks mode=off]

:

gaviel
19-09-03, 18:54
Beste Zgheu Och arme dolende zielen, mijn pesoonlijke kijk komt niet uit het arabisch maar nu ga je waarschijnlijk nog harder van leer ben een echte hollandse ehum althans wat er als echt betiteld kan worden!!!!!!

Trouwens sterkte met zo een kijk op je wereldje dat beloofd voor de toekomst nog wat.

Zgeheu
19-09-03, 18:57
wie kan gaviel even uitleg geven ? :nerveus:

Afrux
19-09-03, 20:11
Geplaatst door Zgeheu
[Afroks mode=on]
Niet waar !!! alle arabieren moeten dood. Het zijn allemaal Baathisten en nationalisten. Ze zijn laf en willen alleen de berbers onderdrukken en uitmoorden.

Imazghen hebben alles uitgevonden en staan aan het begin van elke vorm van beschaving in Noord-Afrika. Zij zijn de echte Moslims. De arabieren moeten dood dood dood !!!
[Afroks mode=off]

:

Zegeu, ik kan ze chinezen noemen maar het blijven regimes die zichzelf Arabische nationalisten noemen (Alqawmiyya Alarabiyye)...

Aan jouw achterlijke verdraaingen komt geen einde.. Ik heb het steeds over de dictatoriale regimes die gebaseerd zijn op Arabische nationalisme... Die term heb ik niet zelf vezonnen, je kunt wel hier d eheilige gaan spelen.. Kijk eens naar ALjazira, ik hoor niet anders dan De Arabische-Israelische kwestie, de ARabische,dit, de Arabische dat... Waarom verwacht je van mij dat ik die dictauurs Koreanen moet noemen...

Om te zeggen dat Sharon of bush ze steunt is natuurlijk een fabeltje... Ik merk bij velen dat ze zo een systeem niet hadden meegemaakt. Nog steeds willen meer dan 80% van de jongeren uit die landen naar het westen gaan om de ellende te vluchten (lees arab human report geschreven door Arabieren).. Wees allah dankbaar dat je hier bent. je hebt geluk dat je hier van alle vrijheden geniet....

Afrux
19-09-03, 20:20
Ik weet niet wat jouw definitie van nationalisme is, maar ik als Amazigh (daar ben ik zeker trots op netzoals een Arabier of chines trots op zijn afkomst moet en mag zijn) en ieder democraat in marokko streef naar d etotale erkenning van mijn identiteit en cultuur en de onmiddelijke stopzetting van de culturele en taalkundige onderdrukking van Imazighen en de politieke onderdrukking van het Marokkaanse volk. Ben ik nationalist volgens jou daarom dan ben ik het graag.

En als ik zeg het zijn Arabische nationalsiten, dan baseer ik me op de ideologie van de regerings partijen na de onafhankelijkheid. Je kan wel wat maken als je wil, maar d ewaarheid is dat ze nationalistisch. De een gebaseerd op het Nassirisme (een van d egrootste dictatuurs van de eeuwen, heeft meer dan 80000 Ikhwan almuslimin uitgemoord en meer dan 100 Nubian dorpen helemaal uitgeroeid). Zijn ideologie is gebaseerd op Arabisme, Arabisme en de rest moet dood. De ander partij baseert zich op Albaath. De bekendste Arabisch nationalistische beweging. Uitgevonden door een christelijke Syrier die vond dat de christenen door de moslims gedeskrimeneerd werden en het atheistische ARabische nationalistische Baath. De ideologie is duidelijk, Wij zijn allemaal Arabieren.. Over d emisdaden van Saddam hoef ik je niets te vertellen, hij heeft meer moslims om zeep geholpen dan 1001 Sharons ooit kunnen doen.. hetzelfde geldt voor Asad.

Word wakker man, jij bevestigt de conclusie van het Arab Human report (geschreven door de beste Arabische geleerden), dat de Arabische wereld achteraan aan d ebeschaving hobbelt. Volgens mij zit jij nog in 1700 AD.

Marsipulami
20-09-03, 00:24
Geplaatst door Zwarte Schaap



Mijn kritiek is niet gebasseerd op blinde haat, woede frustratie.

Nee, zeker niet.


Wat is het belang dan voor de amazighen als zij een dam opwerpen tegen het moslimfundamentalisme? Wat is er mis met het moslimfundamentalisme en waarom zouden de berbers beter af zijn als zij voor de imperialisten een dam opwerpen tegen het moslimfundamentalisme?

Ikzelf maak meestal een onderscheid tussen moslimfundamentalisten en moslimextremisten. De eersten zijn scrupuleuze mensen die niemand kwaad doen en hun best doen om een goed moslim te zijn. Met zulke mensen kan ik leven, ook al denk ik dat ze zich meer laten leiden door hun angst dan door hun geloof in God.

De tweede groep -moslimextremisten- zijn misdadigers, die zichzelf, anderen en de islam veel schade doen. Het zijn gifmengers die -al dan niet bewust- leugens overgieten met een sausje van waarheid om zoals een rattenvanger van Hamelen goede mensen naar de ondergang te leiden.

Maar goed, niet iedereen maakt dat onderscheid tussen fundamentalisten en extremisten. Ik denk dat veel mensen met moslimfundamentalisme eigenlijk moslimextremisme bedoelen. Zo ook de man in bovenstaand artikel. Ik denk dat een dam opwerpen tegen moslimextremisme geen imperialistisch belang is, ook geen Amazighen belang, zelfs geen Arabich belang, maar gewoon 'ieders' belang. Elke genocide is historisch begonnen bij de ontmenselijking van anderen die men insecten of kakkerlakken ging noemen. :(


Zie kritiek hierboven, waarom zouden de amazighen beter af zijn?

Omdat met vrede, respect, barmhartigheid, gerechtigheid en tolerantie ieders belang gediend is, dus ook dat van de Amazighen.


Pragmatisme is niet klakkeloos alles aannemen van de imperialisten en hun schoothondjes die alleen hun eigen belang nastreven en geen cent geven om de amazigh belangen.

Pragmatisme is ook niet de anderen demoniseren in allerlei wit-zwart redeneringen. Verder klopt het niet dat alle westerlingen imperialisten zijn en nog minder dat geen enkele westerling 'geen cent geeft om Amazighen'.Hulde aan de twijfelaars, want oorlog, racisme en waarheid hebben dit met elkaar gemeen dat er heel wat 'collateral damage' is.


Wat bedoel jij met pragmatisme en over welk specifiek pragmatisme spreekt de profeet die de belangen van de gelovigen ondergeschikt stelt aan die van de imperialisten en hun schoothondjes?

Niet iedereen die extremisme bestrijdt is een imperialist of een schoothondje van imperialisten.

Afrux
20-09-03, 11:11
Geplaatst door Marsipulami
Nee, zeker niet.



Ikzelf maak meestal een onderscheid tussen moslimfundamentalisten en moslimextremisten. De eersten zijn scrupuleuze mensen die niemand kwaad doen en hun best doen om een goed moslim te zijn. Met zulke mensen kan ik leven, ook al denk ik dat ze zich meer laten leiden door hun angst dan door hun geloof in God.

De tweede groep -moslimextremisten- zijn misdadigers, die zichzelf, anderen en de islam veel schade doen. Het zijn gifmengers die -al dan niet bewust- leugens overgieten met een sausje van waarheid om zoals een rattenvanger van Hamelen goede mensen naar de ondergang te leiden.

Maar goed, niet iedereen maakt dat onderscheid tussen fundamentalisten en extremisten. Ik denk dat veel mensen met moslimfundamentalisme eigenlijk moslimextremisme bedoelen. Zo ook de man in bovenstaand artikel. Ik denk dat een dam opwerpen tegen moslimextremisme geen imperialistisch belang is, ook geen Amazighen belang, zelfs geen Arabich belang, maar gewoon 'ieders' belang. Elke genocide is historisch begonnen bij de ontmenselijking van anderen die men insecten of kakkerlakken ging noemen. :(



Omdat met vrede, respect, barmhartigheid, gerechtigheid en tolerantie ieders belang gediend is, dus ook dat van de Amazighen.



Pragmatisme is ook niet de anderen demoniseren in allerlei wit-zwart redeneringen. Verder klopt het niet dat alle westerlingen imperialisten zijn en nog minder dat geen enkele westerling 'geen cent geeft om Amazighen'.Hulde aan de twijfelaars, want oorlog, racisme en waarheid hebben dit met elkaar gemeen dat er heel wat 'collateral damage' is.



Niet iedereen die extremisme bestrijdt is een imperialist of een schoothondje van imperialisten.

Dankjewel ik had het niet beter kunnen doen...

Ik wilde nog even eraan toevoegen, dat in de tijd dat Imazighen van al hun culturele en taalkundige rechten ontnomen waren. Dankzij het westen veel onderzoek is gedaan naar de Tamazight taal en cultuur. Voorbeel op d euniversiteit van Leiden zijn meer dan 6 professors, doctor bezig met onderzoek naar de Tamazight taal en cultuur. Of zijn de unevrsiteit van Tokyo en Leiden imperisalisten en willen haat zaaien volgens jou Shaap??? Het waren niet de nige universiteiten waar maar nog's een 100tal anderen.

Zwarte Schaap
20-09-03, 11:23
Geplaatst door Afrux
Zwarte Schaap

Iedereen moet een dam tegen de extremisten vormen, ook in het belang van de islam. Want de extremisten berokkenen meer schade aan de islam dan wat zij zien als vijand.

Ik geloof niet dat je het extremisme kan tegen houden met dammen. Je kunt beter de oorzaak gaan aanpakken die een goede klimaat schept dat het extremisme doet toenemen. Wat dacht je van corruptie aanpakken, eerlijke rechtspraak en een rechtvaardige landsbestuur?

Chafik wil een dam opwerpen tegen het fundamentalisme door de inzet van de amazighen. Hoe moet ik dat zien? Ik zie het als dat hij bedoelt dat de Amazigh identiteit ingezet moet worden tegen het fundamentalisme. Hoe kun je nu een identiteit inzetten tegen een ongenoegen die zich hoofdzakelijk verzet tegen de onderdrukking en onrechtvaardigheid?

Moeten de mensen gehersenspoeld worden met hun identiteit zodat ze zich niet meer verzetten tegen de onrechtvaardigheid en onderdrukking en zich alleen maar bezig houden met zaken die hun identiteit aangaan?

Extremisme pak je aan door de oorzaken die dat mogelijk maken op te heffen.


Imazighen zijn altijd liberaal geweest in hun geloof. Ik hoop dat je het hiermee eens bent, de geschiedenis heeft het ook al bewezen. Zij hebben iedereen geaccepteerd en gerespecteerd, zolang ze in hun waarde gelaten zijn, ongeacht afkomst of religie. Maar zij hebben zich heftig verzet tegen iedereen die ze onderdrukt en hun vrijheid wilde beroven (dat heeft ook d geschiedenis bewezen).
Imazighen betekenen niet voor niets Vrije Mensen. Het FIS dat opgericht is door hoofdzakelijk Imazighen in Algerije die in opstand kwamen tegen de corruptie, onderdrukking werden bij een democratisch succes verboden en tot extremisten bestempeld. Ook moet vermeld worden dat de Amazigh partijen in Algerije heel goed samenwerkten met het FIS. Hierna heeft men geprobeerd om ze tegen elkaar uit te spelen door de Imazighen een dam te laten opwerpen tegen het FIS. De gevolgen van de hardhandige onderdrukking en het tegen elkaar uitspelen van het Algerijnse volk heeft onder andere geleid tot nog meer extremisme. Dit moeten we niet in Marokko hebben.


Het zijn niet Imazighen die de extremisten uitroeien, al sta ik erachter dat ze een dam moeten vormen tegen het extremisme en hun liberale, vredige, barmhartige, etc islam behouden en zich afkeren tegen extremisme. In mijn ogen is dat ook de ware islam, het woord Islam betekent immers vrede. De islam zegt dit: wie een mens van het leven onterecht berooft, is net of hij heel de wereld van het leven heeft beroofd. Wie een leven redt is net of hij de hele wereld heeft gered. Zie mijn antwoord hierboven. Het enige wat ik eraan toe te voegen heb is hoe wil je nu met de amazigh-identiteit de extremisten tegenhouden door gebruik te maken van het geloof? Je noemt namelijk de berberidentiteit inzetten maar in je voorbeelden heb je het over een barmhartige islam promoten. Dan kun je het extremisme beter tegengaan door een vredige Islam te propageren en de Amazigh identiteit erbuiten houden. Anders krijgen we nog meer groepen in Marokko en worden ze tegen elkaar opgezet terwijl ze eigenlijk hetzelfde willen bestrijden namelijk de onderdrukking, corruptie en staatsterreur.


het zijn de Arabische nationalistische regimes die de extremisten uitmoorden.
Voorbeelden: Asad heeft in een dag 15000 moslims laten uitmoorden.
Koning Hussain idem dito (Palestijnse moslim activisten).
In Egypte worden dagelijks moslims opgepakt, vorig week nog 20 van alikhwan al moslimin.
In Libya ben je al dood als je alleen al het wahhabisme aanhangt.
In Algerije zijn de moslims door de Baathisten van hun gewonnen verkiezingen (meer dan 80% van de stemmen) en daarna 100 duizenden vermoord.
In Tunesië mag je niet een hoofddoek op straat dragen, etc, etc, etc Toevallig zijn deze regimes allemaal op het Arabisme gebaseerd.


Je praat ook over het arabisme als racistische ideologie die alleen maar op moord uit is. Voor mij is het arabisme waar jij op doelt een bevrijdingsideologie om zich te ontdoen van de imperialistische invloeden en een eenheidsideologie te creëren zoals de Europese unie in europa. Dat corrupte leiders hiervan gebruik maken en mensen doden wil niet zeggen dat het zogenaamde arabisme ervoor verantwoordelijk is.

Ook haal je vaak het zogenaamde arabisme en het extremisme en staatsterreur van een dictator door elkaar.

Het arabisme is een vrijheids en eenheidsideologie om de Arabischsprekende wereld tot een eenheid te smeden.

De staatsterreur die een dictator toepast om de macht te behouden maakt gebruik van de arabisme als het hem goed uitkomt, net zoals er gebruik wordt gemaakt van het geloof

Fundamentalisten hebben schoon genoeg van al dat misbruik en grijpen terug naar hun geloof en de bronnen daarvan.

Sommige ontevreden burgers gebruiken actief geweld tegen de onderdrukking bij hun verzet, die noemen we extremisten . Sommige daarvan grijpen terug op het geloof als bindmiddel. Sommige grijpen terug op andere bindmiddelen zoals etniciteit of politieke ideologie zoals het communisme, maar allen kunnen hun extremisten voortbrengen.

Het artikel dat hier gepost is speelt handig op de onwetendheid van mensen en koppelt fundamentalisme met het extremisme. Alsof het fundamentalisme automatisch extremistisch is.

Jij maakt te vak uitstapjes buiten de discussie en gooit alles op een hoop dat de discussie vervuilt zodat het nog ondoorzichtiger wordt.


In Marokko zijn ook inmiddels meer dan 1400 mensen ivm de aanslagen van Casa opgepakt aldan niet terecht of schuldig, niet door Imazighen (want die zijn nog aan het vechten voor hun waardigheid), maar door de ARabische nationalistische Ichtiraki en istiklal partij.
Ik kan doorgaan tot morgen met voorbeelden. In 1985 werd de baard van mijn pa met tang afgerukt omdat hij gezien werd voor een extremist.

Dit is een goede voorbeeld waarom er extremisten gecreëerd worden. Jouw vrome vader werd door zijn baard aangezien voor extremist en mishandelt. Dat is niet gebeurd op grond van het arabisme maar door de onderdrukking en willekeur waaraan je in een staatsdictatuur uitgeleverd wordt.


Wat prof. Chafik bedoeld is dat de Imazighen het extremisme niet moeten aanhangen, maar de ware islam (vrede en gerechtigheid) moeten blijven aanhangen zoals altijd het geval is geweest. Daar sta ik volledig achter. Wat heeft identiteit met de ware islam aanhangen te maken? Kunnen Marokkanen dan alleen de ware islam aanhangen als ze hun Amazigh identiteit in de strijd te gooien? Strijd tegen het extremisme en de Amazigh identiteit moeten niet door elkaar gehaald worden.


Wie zijn de imperialisten? Ik kan je en ding garanderen de vrijheid van godsdienst die je hier hebt zal je in geen enkele Arabisch of islamitisch land hebben. Snap je nu wat de oorzaak is van extremisme? Dan weet europa ook wat haar te doen staat in plaats van extreem blind te zijn voor het onrecht en alleen haar eigen belangen na te streven.

Zwarte Schaap
20-09-03, 11:43
Geplaatst door Marsipulami
Maar goed, niet iedereen maakt dat onderscheid tussen fundamentalisten en extremisten. Ik denk dat veel mensen met moslimfundamentalisme eigenlijk moslimextremisme bedoelen. Zo ook de man in bovenstaand artikel. Ik denk dat een dam opwerpen tegen moslimextremisme geen imperialistisch belang is, ook geen Amazighen belang, zelfs geen Arabich belang, maar gewoon 'ieders' belang. Elke genocide is historisch begonnen bij de ontmenselijking van anderen die men insecten of kakkerlakken ging noemen. :(

De meeste imperialisten maken die onderscheid expres niet. De verwarring wordt bewust gecreerd omdat de islam ook als schadelijk wordt gezien. Het komt ze dus goed uit om extremisme en fundamentalisme met elkaar te vermengen.

Als men een dam wil opwerpen tegen het extremisme dan kan men beter de voedingsbodem wegnemen. Dat is namelijk onderdrukking, rechteloosheid, corruptie, willekeur...etc. De Berber identiteit moet zich niet voor het karrretje laten spannen van de imperialisten en hun schoothondjes.


Omdat met vrede, respect, barmhartigheid, gerechtigheid en tolerantie ieders belang gediend is, dus ook dat van de Amazighen Dat is een open deur mars, dat wil iedereen. Daar maak ik geen bezwaar tegen, ik maak bezwaar dat men de berberidentiteit in wil zetten tegen de extremisten die zich verzetten tegen de onderdrukking die iedereen treft zoals ook de berberidentiteit onderdrukt is en nog onderdrukt wordt.

Nu er pas geweld gebruikt wordt tegen het staatsterreur is de berberidentiteit wel ineens goed genoeg. Waar gaan de klappen vallen als de Imazighen een dam gaan opwerpen tegen het extremisme? Krijgen ze dan wel de vrede, respect ...etc als zij zich als gewillige dam gaan opwerpen tegen de extremisten die juist de onderdrukkers willen bestrijden? No way, laaat de imperialisten en onderdrukkers maar hun eigen gezinnen inzetten tegen de extremisten en laat de onschuldige Imazighen met rust.


Pragmatisme is ook niet de anderen demoniseren in allerlei wit-zwart redeneringen. Verder klopt het niet dat alle westerlingen imperialisten zijn en nog minder dat geen enkele westerling 'geen cent geeft om Amazighen'.Hulde aan de twijfelaars, want oorlog, racisme en waarheid hebben dit met elkaar gemeen dat er heel wat 'collateral damage' is. Wie demoniseert wie? Verder heb ik nergens beweerd dat westerlingen gelijk staanaan imperialisten. De imperialisten zijn wel westerlingen maar omgekeerd zijn niet alle westerlingen imperialisten.

Door de Imazighen in te zetten tegen de fundamentalisten/extremisten (hier gaat het al fout men gebruikt de termen door elkaar en ontstaat al de eerste verwarring, dat zegt al genoeg) zal de colleteral damage vooral gelegen zijn bij de Imazighen. Imazighen moeten geen kannonenvlees zijn voor de imperialisten en hun schoothondjes.

stormbringer
20-09-03, 22:52
Geplaatst door Zwarte Schaap
Leer nou maar eens eerst hoe je vragen moet stellen. Je vraagstelling deugt niet en komt niet overeen met mijn uitspraken.

Phoehahah, de makkelijkste manier om overal vanaf te komen :)

Zwarte Schaap
20-09-03, 23:06
Geplaatst door stormbringer
Phoehahah, de makkelijkste manier om overal vanaf te komen :)


Windjesmaker of windjeslater? ..poehahah :hihi:

stormbringer
20-09-03, 23:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
Windjesmaker of windjeslater? ..poehahah :hihi:

Leer nou maar eens eerst hoe je vragen moet stellen. Je vraagstelling deugt niet en komt niet overeen met mijn uitspraken. :D

Zwarte Schaap
20-09-03, 23:12
Geplaatst door stormbringer
Leer nou maar eens eerst hoe je vragen moet stellen. Je vraagstelling deugt niet en komt niet overeen met mijn uitspraken. :D


Geplaatst door stormbringer
Phoehahah, de makkelijkste manier om overal vanaf te komen :) :lol: :hihi:

Afrux
21-09-03, 09:15
Het arabisme is een vrijheids en eenheidsideologie om de Arabischsprekende wereld tot een eenheid te smeden

Wij hebebn gezien hoe verenigd de "zogenaamde" Arabische wereld is, dankzij de racistische nationalistische bewegingen van de afgelopen 30 jaar. Ik daag je uit om een Arabische land te noemen die niet in conflict is met een andere Arabische, islamitische of buurland.

verdre vind ik het een schande dat jij hier een racistische/dictatoriale/moordenaars ideologie zit te bombarderen tot een vrijheidsbeweging!!

De Baath en nasser ideologie is verantwoordelijk voor de achterlijkheid waarin de "zogenaamde" Arabische landen en voor d edood van miljoenen moslims. In 21 van de Arabische landen wonen minderheden (in Marokko is het een meerderheid), nergens hebben ze rechten. Weet je waarom? Omdat ze geen Arabier zijn in deze landen waar het ARabisme het voor het zeggen heeft.

Zwarte Schaap
21-09-03, 11:51
Geplaatst door Afrux

Arabisme...blablabla.......racistische nationalistische bewegingen van de conflict ...blablabla arabisme......... Arabische.......arabisme moordenaars.......blablabla...............

Arabisme............blablabka........schande...... ....blabla... racistische/dictatoriale/moordenaars ideologie ....blablabla
De Baath en nasser ideologie.....blablabla.....is verantwoordelijk voor de achterlijkheid...........blablablabla............A rabisme.......
..........blablabla...........

Heb je niets meer te vertellen afrough dat je teruggrijpt op je toverwoord het arabisme?


Al eerder geplaatst door Zwarte Schaap

Je praat ook over het arabisme als racistische ideologie die alleen maar op moord uit is. Voor mij is het arabisme waar jij op doelt een bevrijdingsideologie om zich te ontdoen van de imperialistische invloeden en een eenheidsideologie te creëren zoals de Europese unie in europa. Dat corrupte leiders hiervan gebruik maken en mensen doden wil niet zeggen dat het zogenaamde arabisme ervoor verantwoordelijk is.

Ook haal je vaak het zogenaamde arabisme en het extremisme en staatsterreur van een dictator door elkaar.

Het arabisme is een vrijheids en eenheidsideologie om de Arabischsprekende wereld tot een eenheid te smeden.

De staatsterreur die een dictator toepast om de macht te behouden maakt gebruik van de arabisme als het hem goed uitkomt, net zoals er gebruik wordt gemaakt van het geloof

Fundamentalisten hebben schoon genoeg van al dat misbruik en grijpen terug naar hun geloof en de bronnen daarvan.

Sommige ontevreden burgers gebruiken actief geweld tegen de onderdrukking bij hun verzet, die noemen we extremisten . Sommige daarvan grijpen terug op het geloof als bindmiddel. Sommige grijpen terug op andere bindmiddelen zoals etniciteit of politieke ideologie zoals het communisme, maar allen kunnen hun extremisten voortbrengen.

Het artikel dat hier gepost is speelt handig op de onwetendheid van mensen en koppelt fundamentalisme met het extremisme. Alsof het fundamentalisme automatisch extremistisch is.

Jij maakt te vak uitstapjes buiten de discussie en gooit alles op een hoop dat de discussie vervuilt zodat het nog ondoorzichtiger wordt.

Als je niets nieuws over het onderwerp te vertellen hebt dan kunnen we beter er mee kappen.

Afrux
21-09-03, 19:11
Goed lezen, het zijn feiten of ben jiij weer jouw manier van het verdedigen van mordenaars aan het bijstellen.

Het arabisme is een vrijheids en eenheidsideologie om de Arabischsprekende wereld tot een eenheid te smeden

Wij hebebn gezien hoe verenigd de "zogenaamde" Arabische wereld is, dankzij de racistische nationalistische bewegingen van de afgelopen 30 jaar. Ik daag je uit om een Arabische land te noemen die niet in conflict is met een andere Arabische, islamitische of buurland.

verdre vind ik het een schande dat jij hier een racistische/dictatoriale/moordenaars ideologie zit te bombarderen tot een vrijheidsbeweging!!

De Baath en nasser ideologie is verantwoordelijk voor de achterlijkheid waarin de "zogenaamde" Arabische landen en voor d edood van miljoenen moslims. In 21 van de Arabische landen wonen minderheden (in Marokko is het een meerderheid), nergens hebben ze rechten. Weet je waarom? Omdat ze geen Arabier zijn in deze landen waar het ARabisme het voor het zeggen heeft.

Zgeheu
21-09-03, 19:32
Geplaatst door Afrux
Goed lezen, het zijn feiten of ben jiij weer jouw manier van het verdedigen van mordenaars aan het bijstellen.

Het arabisme is een vrijheids en eenheidsideologie om de Arabischsprekende wereld tot een eenheid te smeden

Wij hebebn gezien hoe verenigd de "zogenaamde" Arabische wereld is, dankzij de racistische nationalistische bewegingen van de afgelopen 30 jaar. Ik daag je uit om een Arabische land te noemen die niet in conflict is met een andere Arabische, islamitische of buurland.


Er is wel degelijk vereniging van de arabische harten maar wat niet tot jou botte kop wil doordringen is dat je hier praat over staten die geleid worden door dictators. In elke arabische straat voelen de mensen zich nauw verbonden met de mensen in de straten van Bagdad, Rammalah, Cairo en Tanger.



verdre vind ik het een schande dat jij hier een racistische/dictatoriale/moordenaars ideologie zit te bombarderen tot een vrijheidsbeweging!!

De Baath en nasser ideologie is verantwoordelijk voor de achterlijkheid waarin de "zogenaamde" Arabische landen en voor d edood van miljoenen moslims. In 21 van de Arabische landen wonen minderheden (in Marokko is het een meerderheid), nergens hebben ze rechten. Weet je waarom? Omdat ze geen Arabier zijn in deze landen waar het ARabisme het voor het zeggen heeft.

DAt zijn niet meer dan jou verachtelijke en haatdragende hersenspinsels die dit willen doen voorkomen. Je wilt doen voorkomen alsof Baathisten en Nasser patent hebben op en vertegenwoordiger zijn van arabisme. En nogmaals voor die verharde bergapen schedel van je : De rechten van minderheden worden hun niet ontnomen door arabieren maar door dictators die een verdeel en heers politiek voeren en een permanente macht willen behouden over alles wat zich in dat land begeeft.

ps. Wie was president van Egypte toen Abdelkarim El Khattabi in Cairo woonde ?

Zwarte Schaap
21-09-03, 21:13
Geplaatst door Afrux
Goed lezen, het zijn feiten of ben jiij weer jouw manier van het verdedigen van mordenaars aan het bijstellen.

Het arabisme is een vrijheids en eenheidsideologie om de Arabischsprekende wereld tot een eenheid te smeden

Wij hebebn gezien hoe verenigd de "zogenaamde" Arabische wereld is, dankzij de racistische nationalistische bewegingen van de afgelopen 30 jaar. Ik daag je uit om een Arabische land te noemen die niet in conflict is met een andere Arabische, islamitische of buurland.

verdre vind ik het een schande dat jij hier een racistische/dictatoriale/moordenaars ideologie zit te bombarderen tot een vrijheidsbeweging!!

De Baath en nasser ideologie is verantwoordelijk voor de achterlijkheid waarin de "zogenaamde" Arabische landen en voor d edood van miljoenen moslims. In 21 van de Arabische landen wonen minderheden (in Marokko is het een meerderheid), nergens hebben ze rechten. Weet je waarom? Omdat ze geen Arabier zijn in deze landen waar het ARabisme het voor het zeggen heeft.


Wa afrough hardhoofd,

Moeten berbers daarom een dam opwerpen tegen het fundamentalisme?

De fundamentalisten worden het ergst bestreden door de door jou genoemde nationalisten. De door jou gehate Nasser was een fervente fundamentalistenbestrijder.

Moeten berbers nu het vuile werk opknappen door een dam op te werpen tegen de fundamentalisten?

Jij haat deze dictators maar wil wel dat de Imazighen een dam gaan opwerpen tegen de fundamentalisten voor deze dictatoriale leiders?

Voor de rest verwijs ik naat Zgeheu's kritiek.

Marquis
21-09-03, 21:44
wat ik mis in deze discusie is het esensiele punt dat berbersche moslims toch veel verschillen van arabische moslims.


marquis

Zwarte Schaap
21-09-03, 22:32
Geplaatst door Marquis
wat ik mis in deze discusie is het esensiele punt dat berbersche moslims toch veel verschillen van arabische moslims.
marquis

Kun je bovenstaande toelichten aub? Graag zou ik zien wat je bedoelt met arabische moslims. Bedoel je daarmee de arabisch sprekende marokkanen of de arabieren uit het midden-Oosten.

Wat is het verschil dan volgens jou?

Marsipulami
21-09-03, 23:37
Geplaatst door Zwarte Schaap


Geplaatst door Marquis
wat ik mis in deze discusie is het esensiele punt dat berbersche moslims toch veel verschillen van arabische moslims.
marquis


Kun je bovenstaande toelichten aub? Graag zou ik zien wat je bedoelt met arabische moslims. Bedoel je daarmee de arabisch sprekende marokkanen of de arabieren uit het midden-Oosten.

Wat is het verschil dan volgens jou?

Ik zal eens een poging ondernemen :fplet:

De berbercultuur is in oorsprong (net als bv de Turkse cultuur) verschillend van de Arabische cultuur. Toch zijn het allemaal moslimculturen.

Meestal is men het erover eens dat men een onderscheid dient te maken tussen religie en cultuur. Niet alles wat eigen is aan de Berberse of Turkse cultuur is per definitie in strijd met de islam (bv het gebruik van de Berbertaal bijvoorbeeld, de berberkunst, enz.)

De cultuur van het Arabische schiereiland is de cultuur waar de islam tot wasdom is gekomen. De bewoners aldaar ervaren nauwelijks enige spanning tussen hun eigen tradities en de islam, bijgevolg maken ze dat onderscheid ook niet echt en beschouwen ze zowat alles wat indruist tegen hun eigen gewoonten als strijdig met de islam.

Anders dan bij de bewoners van het Arabische Schiereiland stelt die vraag naar het onderscheid tussen religie en cultuur zich veel scherper bij de Berbers, omdat de Arabische cultuur botst met de Berbercultuur. Het gevolg is een doorgedreven bezinning over wat wezenlijk, en wat bijkomstig is in het islamitische geloof. De vraag naar de wezenlijke boodschap, de echte kern, los van tradities en cultuur wordt door de Berbers indringender gesteld dan door de Arabische moslims.

Het resultaat is dat je vanzelf een mildere en meer doordachte vorm van islamitische geloofsbeleving krijgt, waar men geleerd heeft om een onderscheid te maken tussen hoofd-en bijzaak. Een Berberse islambeleving die meer dan de Arabische variant geneigd is om andere culturen de waarderen omdat hun eigen cultuur die leerschool ook heeft doorgemaakt. Uiteindelijk komt men uit bij een veel mildere, maar toch authentieke vorm van islambeleving.

Het komt me voor dat de Arabieren geneigd zijn om onder het voorwendsel van geloofsverkondiging ook hun hele cultuur op te dringen aan anderen.

Tot zover mijn poging :p

Azenzar
22-09-03, 06:15
Onlangs is er door een Lybische Amazigh site (http://www.tawalt.com) een interview afgenomen met M. Chafik (in het Arabisch). Hier te bekijken. (http://www.sawvideo.com/images/movie/441.rpm) (RM)

Groetjes.

Zwarte Schaap
22-09-03, 20:59
Geplaatst door Marsipulami
Kun je bovenstaande toelichten aub? Graag zou ik zien wat je bedoelt met arabische moslims. Bedoel je daarmee de arabisch sprekende marokkanen of de arabieren uit het midden-Oosten.

Wat is het verschil dan volgens jou?

Ik zal eens een poging ondernemen :fplet:

De berbercultuur is in oorsprong (net als bv de Turkse cultuur) verschillend van de Arabische cultuur. Toch zijn het allemaal moslimculturen.

Meestal is men het erover eens dat men een onderscheid dient te maken tussen religie en cultuur. Niet alles wat eigen is aan de Berberse of Turkse cultuur is per definitie in strijd met de islam (bv het gebruik van de Berbertaal bijvoorbeeld, de berberkunst, enz.)

De cultuur van het Arabische schiereiland is de cultuur waar de islam tot wasdom is gekomen. De bewoners aldaar ervaren nauwelijks enige spanning tussen hun eigen tradities en de islam, bijgevolg maken ze dat onderscheid ook niet echt en beschouwen ze zowat alles wat indruist tegen hun eigen gewoonten als strijdig met de islam.

Anders dan bij de bewoners van het Arabische Schiereiland stelt die vraag naar het onderscheid tussen religie en cultuur zich veel scherper bij de Berbers, omdat de Arabische cultuur botst met de Berbercultuur. Het gevolg is een doorgedreven bezinning over wat wezenlijk, en wat bijkomstig is in het islamitische geloof. De vraag naar de wezenlijke boodschap, de echte kern, los van tradities en cultuur wordt door de Berbers indringender gesteld dan door de Arabische moslims.

Het resultaat is dat je vanzelf een mildere en meer doordachte vorm van islamitische geloofsbeleving krijgt, waar men geleerd heeft om een onderscheid te maken tussen hoofd-en bijzaak. Een Berberse islambeleving die meer dan de Arabische variant geneigd is om andere culturen de waarderen omdat hun eigen cultuur die leerschool ook heeft doorgemaakt. Uiteindelijk komt men uit bij een veel mildere, maar toch authentieke vorm van islambeleving.

Het komt me voor dat de Arabieren geneigd zijn om onder het voorwendsel van geloofsverkondiging ook hun hele cultuur op te dringen aan anderen.

Tot zover mijn poging :p

Bedankt voor je bijdrage mars. Het is wel een compliment voor de Imazighen maar ik ben bang dat we er niets aan hebben.

Op de eerste plaats drijven we te ver weg van de eigenlijke discussie. Hoe de arabieren of hoe de Imazighen hun geloof beleven door zogenaamde cultuurverschillen is van geen nut in deze discussie aangezien de discussie gaat over marokkanen. Ik zal toch ietsje op je berichtje ingaan.

Op de tweede plaats neem jij blind aan dat de islam een neerslag is van de arabische cultuur. De Islam heeft zich aan de arabische cultuur aangepast. Daar geloof ik niet in. Ik denk dat het ''succes'' van de Islam juist gelegen is in de universele karakter.

Ook de cultuur ten tijde van de profeet was een totaal andere cultuur als de huidige arabische cultuur. Dat was merendeel een nomadische cultuur. De huidige inwoners van de arabische schiereiland zijn nu merendeel stadbewoners die een andere cultuur hebben.

Dit waren maar een paar simpele kritieken op jouw berichtje. Als we jouw bijdrage in verband zouden brengen met de eigenlijke discussie kunnen we er eigenlijk niets mee. De zogenaamde fundamentalisten zijn gewoon marokkaanse imazighen die geen moeite hebben om de Islam te beleven naast hun berberse achtergrond. Ze zijn niet fundamentalistisch geworden door de arabsiche cultuur of iets dergelijks. Ze zijn fundamentalistisch geworden doordat ze een hogere rechtvaardigheid nastreven dan die ze in hun land krijgen.

Afrux
22-09-03, 21:19
In het interview heeft de heer Chafik ook over (zoals hij dat zegt) wat ze Dahirberber noemen. Maar naast de vervalsingen, krijgen ook Imazighen de schuld hiervan...

Ma.w. Imazighen kenenn de Dahir niet en hebebn het ook niet ondertekend, ik kan hier ook een DahirZwarteschaap gaan schrijven, maar daarom hoef je aan de hand daarvan niet verantwoordelijk geteld wordne voor de rare dingen die ik daarin over je zeg. Verschil is wel dat de Dahir volgens de nationalisten een ander betekenis heeft gekregen dan de oorspronkelijke Dahir: Berber Azref (wetgeving).

Over berber wetgeving zegt Chafik in het interview:
Dit verhaal speelt zich in de jaren zestig, net nadat d eAmazigh wetgeving voor d eeerste keer in d egeschiedenis van Imazighen in marokko afgeschaft is.
Een man komt voor de rechter en de rechter ziet dat die man volgens de Amaizgh wetgeving berecht wilde worden. De rechter zegt wat Amazigh wetgeving, wat over de Sharia (islamwetgeving) dan?

de Amazigh antwoordt: Amazigh wetgeving is eingelijk de shraia op ene rechtvaardige manier. Niet zoals dat door jullie toegepast wordt.

hoe dan?
Kijk als iemand een ander in zijn oog steekt, dan moet hij volgens de islam betalen, weigert de man het bedrag, dan wordt de dader ook in zijn oog gestoken. Bij ons is het anders, niemand wordt gestoken, wij hebebn liever maar een blinde in het dopr dan twee.

Wij kennen zelf geen doodstraf, de hoogste straf bij Imazighen is verbanning. Natuurlijk wordt d edader altijd economisch getroffen.

Amazigh wetgeving die tot de jaren Zestig door Imazighen in Marokko gehanteerd werd (ook tijdens de Islamitische rifrepubliek), kent geen lijfstraffen.


Een andere voorbeeld die chafik gaf.

Bij het malen van graan/tarwe/etc, betaalt men met een percentage van het prudcut, dat wordt opgeslagen in het magazijn van d emolen, dat 24 uur bewaakt wordt. Als er genoeg vooraad is, dan vervalt de bewaking en kunnen de Armen de producten ongezien komen halen, waardoor ze zich niet beledigd voelen tussen het volk.


Dit zijn de dingen de cultuur verschillen waar Marsipulami over heeft. Het geldt niet alleen voor Imazighen, maar ook voor de turkse, chineze, indonische, etc moslims... En natuurlijk ook voor de Arabieren, alleen willen d enationalisten in Marokko de Amazigh identiteit/cultuur wegvagen, ondanks dat zij seculair zijn, maken ze misbruik van d eislam door te eisen dat enkel Ade Arabische cultuur/identeit moslim is, anders ben je kafir ....

Puk
22-09-03, 21:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Bedankt voor je bijdrage mars. Het is wel een compliment voor de Imazighen maar ik ben bang dat we er niets aan hebben.

Op de eerste plaats drijven we te ver weg van de eigenlijke discussie. Hoe de arabieren of hoe de Imazighen hun geloof beleven door zogenaamde cultuurverschillen is van geen nut in deze discussie aangezien de discussie gaat over marokkanen. Ik zal toch ietsje op je berichtje ingaan.

Op de tweede plaats neem jij blind aan dat de islam een neerslag is van de arabische cultuur. De Islam heeft zich aan de arabische cultuur aangepast. Daar geloof ik niet in. Ik denk dat het ''succes'' van de Islam juist gelegen is in de universele karakter.

Ook de cultuur ten tijde van de profeet was een totaal andere cultuur als de huidige arabische cultuur. Dat was merendeel een nomadische cultuur. De huidige inwoners van de arabische schiereiland zijn nu merendeel stadbewoners die een andere cultuur hebben.

Dit waren maar een paar simpele kritieken op jouw berichtje. Als we jouw bijdrage in verband zouden brengen met de eigenlijke discussie kunnen we er eigenlijk niets mee. De zogenaamde fundamentalisten zijn gewoon marokkaanse imazighen die geen moeite hebben om de Islam te beleven naast hun berberse achtergrond. Ze zijn niet fundamentalistisch geworden door de arabsiche cultuur of iets dergelijks. Ze zijn fundamentalistisch geworden doordat ze een hogere rechtvaardigheid nastreven dan die ze in hun land krijgen.

Er zijn teveel wannabee-Arabieren!

Noem mij 1 echte moslim.
En zie... het is 1 trotse Arabier.

Voorwaar, ik zeg u.

Zgeheu
22-09-03, 21:40
Geplaatst door Puk
Er zijn teveel wannabee-Arabieren!

Noem mij 1 echte moslim.
En zie... het is 1 trotse Arabier.

Voorwaar, ik zeg u.

Puk...ga terug in je mand en stop met dat gelik tussen je benen.

Puk
22-09-03, 21:46
Geplaatst door Zgeheu
Puk...ga terug in je mand en stop met dat gelik tussen je benen.

Ik noem er 1: De geweldige Abou Jahjah! 1 Trotse Arabier.

Puk
22-09-03, 21:58
Geplaatst door aQua
Abu Jahjah = echte Moslim?

Hoe weet jij dat :confused:

Abou Jahjah is 1 Trotse Arabier = 1 echte moslim.

Zwarte Schaap
22-09-03, 22:15
Geplaatst door Afrux
In het interview heeft de heer Chafik ook over (zoals hij dat zegt) wat ze Dahirberber noemen. Maar naast de vervalsingen, krijgen ook Imazighen de schuld hiervan...

Ma.w. Imazighen kenenn de Dahir niet en hebebn het ook niet ondertekend, ik kan hier ook een DahirZwarteschaap gaan schrijven, maar daarom hoef je aan de hand daarvan niet verantwoordelijk geteld wordne voor de rare dingen die ik daarin over je zeg. Verschil is wel dat de Dahir volgens de nationalisten een ander betekenis heeft gekregen dan de oorspronkelijke Dahir: Berber Azref (wetgeving).

Wie geeft de imazighen de schuld van de berberdahir? Ik in iedere geval niet. Het is toch duidelijk dat de marokkaanse koning dat ondertekend heeft, dat weet toch iedereen. Heb ik dat ooit beweerd? Val ik hier als amazigh de de imazighen aan dan? Je snapt je het echt niet afrough. Je mag echt een keertje mijn bijdrages gaan lezen dan had je allang kunnen weten dat in mijn geciteerde posten uit het boek 'de geschiedenis van Marokko'' blijkt dat de berberdahir een aangelegenheid was tussen de fransen en de toenmalige koning.


Amazigh wetgeving die tot de jaren Zestig door Imazighen in Marokko gehanteerd werd (ook tijdens de Islamitische rifrepubliek), kent geen lijfstraffen.
Hoe verklaar je dan dat abdelkrim de doodstraf oplegde voor homosexualiteit?


Dit zijn de dingen de cultuur verschillen waar Marsipulami over heeft. Het geldt niet alleen voor Imazighen, maar ook voor de turkse, chineze, indonische, etc moslims... En natuurlijk ook voor de Arabieren, alleen willen d enationalisten in Marokko de Amazigh identiteit/cultuur wegvagen, ondanks dat zij seculair zijn, maken ze misbruik van d eislam door te eisen dat enkel Ade Arabische cultuur/identeit moslim is, anders ben je kafir ....

Wie zijn nu de arabisten, de Dictatoriale staatsapparaat of de fundamentalisten? Tegen wie moeten de Imazighen een dam opwerpen? Laat de hersens even kraken afrough...!

Zwarte Schaap
22-09-03, 23:17
Berbers uit de Rif, hun onafhankelijkheid en de Islam.


Alhoewel de Imazighen van de Rif vaak overtroffen werden in aantal en vaak aangevallen zijn, hebben ze zich nog nooit onderworpen voor de komst van de Spanjaarden. Trotse, dappere, harde moeilijke, zich zelf noemende Imazighen''Het volk'', verkozen liever de dood dan buitenlandse overheersing.

Sir John Drummon-Hay, Britse minister in Tanger tijdens de laatste helft van de 19de eeuw, zei over deze stammen:''Ze zijn wild en wetteloos, maar de meest rasechte sportmannen, en in staat om tot grote prestaties en toeweiding te kunnen komen. En een anonieme engelsman schreef in de Tangier Gazette in 1905, zei:''Pathetisch als dat het mischien lijkt, er is geen man van de Rif tot aan de Atlas die niet gelooft dat hij en zijn broeders, gewapend met roestige remmingtons (geweren) en honderd windingen met kogels, niet op zouden kunnen tegen elke leger in de wereld die zich tegen hen keert.

Deze 500.000 mensen bestaande uit geharde moelijke vlaktebewoners en bergbewoners geloven, ook, in een God...en eerlijk gezegd zoals wij in geld, onze marine, en in andere tasbare zaken geloven.......een God die vecht voor de Islam. En zij achten het verdienen van een plaats in de hemel door te sterven in een heilige oorlog hoger dan het toegeven aan een interventie in de zaken van de Islam

Een Noord-Afrikaanse gezegde spreekt van: De Tunesier is een vrouw, de Algerijn is een man, en de Marokkaan is een leeuw. Je zou, eenmaal ontwaakt, aan toe kunnen voegen dat de Marokkaanse Imazighen een bijzondere wrede/woeste leeuw zijn.

Dit is het volk waarmee de Spanjaarden en eventueel Frankrijk mee te maken zullen hebben. Het is met zekerheid te zeggen dat geen ene imperialistische of koloniale mogendheid ergens in de wereld ooit met zo een formidabelere tegenstander slaags is geraakt dan de Imazighen van de Rif.

Bron: Rebels of the Rif, Abd el Krim en the Rif rebellion
door: David S. Woolman, Blz 30.
Vertaald uit het Engels door: Zwarte Schaap

Afrux
23-09-03, 08:25
natuurlijk vechten Imazighen tegen de ARabisch nationalisten (racisten), trouwens al 45 jaar, want toen is de Arabesiring begonnen en zijn deze Racistische bewegingen ontstaan.

Waarom moeten ze vechten tegen de moslims, Imazighen zijn zelf het enige islamitische volk dat voor 99,9% bekeerd zijn. Maar toch wordt dezelfde islam misbruikt door de seculaire racisten om ze te beschuldigen van mperialisme en westergezind zijn.

Een dam tegen extremisten wil niets meer en niets minder zegen, dat Imazighen zich niet laten beinvloeden door extreme vormen van islam die geimporteerd zijn uit het midden oosten, die enkel haat zaait en mensen aanspoort om alles wat niet moslim is uit te roeien. Daar moeetn ze zeker een dam tegen vormen en zich niet laten meeslepen.

Waar kom je steeds met BerberDahir dan? Waarom krijgen Imazighen ieder keer dat ze het over hun rechten hebebn te horen over Berberdahir.. (zoals eerder gezegd, is het een gewone dahir en de inhoud was vervalst door Allal Alfasi en d ezijne.)

Mag ik een bron van d edoostraf van abdelkrim??
Ik heb hier drie wetenschappelijk/historisch edities van Alamal die helemaal gewijd zijn aan abdalkrim en met name over de wetgeving, kan ik nergens terug vinden!!!

Zwarte Schaap
23-09-03, 21:03
Geplaatst door Afrux
natuurlijk vechten Imazighen tegen de ARabisch nationalisten (racisten), trouwens al 45 jaar, want toen is de Arabesiring begonnen en zijn deze Racistische bewegingen ontstaan.

Waarom moeten ze vechten tegen de moslims, Imazighen zijn zelf het enige islamitische volk dat voor 99,9% bekeerd zijn. Maar toch wordt dezelfde islam misbruikt door de seculaire racisten om ze te beschuldigen van mperialisme en westergezind zijn.

Zijn fundamentalisten seculiere rascisten? Zijn zij de arabisering begonnen? Denk maar heel goed na over wat je hierboven zegt.


This historic and epic experience, initiated by the architects of the Revolution of August 20, 1953 was a school of true Moroccan nationalism, dedicated to the protection of the nation's unity, its territorial integrity and to the cohesiveness of the doctrinal Malekite rite. It derived strength and support from the symbiotic ties between the people and the Throne. These bonds which acted as a solid shield against all conspiracies, were also highly instrumental in helping to meet all challenges. Bovenstaande komt van de toepsraak van de koning op 19 augustus 2003. Is dit hierboven niet waar jij je tegen verzet? Snap je dat een dam opwerpen met de door jouw gevoerde argumenten nergens op slaat?


Een dam tegen extremisten wil niets meer en niets minder zegen, dat Imazighen zich niet laten beinvloeden door extreme vormen van islam die geimporteerd zijn uit het midden oosten, die enkel haat zaait en mensen aanspoort om alles wat niet moslim is uit te roeien. Daar moeetn ze zeker een dam tegen vormen en zich niet laten meeslepen. Dit heb ik al vele malen al beantwoord. Ik wil eraan toevoegen dat nadat de amerikanen een zak geld achtergelaten hebben kwam de koning met zijn uitspraak dat hij geen andere islam tolereert in marokko dan de malekitische stroming en alleen met hem als de top religieuze leider. Chafik praat in zijn slijmpoging deze Imperialisten en schoothondjes na.


Waar kom je steeds met BerberDahir dan? Waarom krijgen Imazighen ieder keer dat ze het over hun rechten hebebn te horen over Berberdahir.. (zoals eerder gezegd, is het een gewone dahir en de inhoud was vervalst door Allal Alfasi en d ezijne.) Volgens mij vergis jij je. Ik heb de berberdahir maar 1 keer genoemd als voorbeeld hoe imperialisten een tweedeling in marokko nastreven. Jij bleef daar maar over doorzeuren dat het niet waar is en dat de berbers dat niet ondertekend hebben terwijl ik dat geen ene keer beweerd heb. Zodoende was jij diegene die nutteloos afdreef.


Mag ik een bron van de doostraf van abdelkrim??

''The Riffians where generaly of a very different sort, and Abd el Krim made sodomy punishable by death''.

Bron: Rebels of the Rif, Abd el Krim en the Rif rebellion
door: David S. Woolman, Blz 30.

Afrux
23-09-03, 21:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zijn fundamentalisten seculiere rascisten? Zijn zij de arabisering begonnen? Denk maar heel goed na over wat je hierboven zegt.

Bovenstaande komt van de toepsraak van de koning op 19 augustus 2003. Is dit hierboven niet waar jij je tegen verzet? Snap je dat een dam opwerpen met de door jouw gevoerde argumenten nergens op slaat?

Dit heb ik al vele malen al beantwoord. Ik wil eraan toevoegen dat nadat de amerikanen een zak geld achtergelaten hebben kwam de koning met zijn uitspraak dat hij geen andere islam tolereert in marokko dan de malekitische stroming en alleen met hem als de top religieuze leider. Chafik praat in zijn slijmpoging deze Imperialisten en schoothondjes na.

Volgens mij vergis jij je. Ik heb de berberdahir maar 1 keer genoemd als voorbeeld hoe imperialisten een tweedeling in marokko nastreven. Jij bleef daar maar over doorzeuren dat het niet waar is en dat de berbers dat niet ondertekend hebben terwijl ik dat geen ene keer beweerd heb. Zodoende was jij diegene die nutteloos afdreef.



''The Riffians where generaly of a very different sort, and Abd el Krim made sodomy punishable by death''.

Bron: Rebels of the Rif, Abd el Krim en the Rif rebellion
door: David S. Woolman, Blz 30.

Goed lezen:
Ik zeg imazighen vechten tegen d eArabische nationalisten (ongelovige seculairen) en niet tegen d emoslims, waarom zouden ze, zij zijn zelf moslims..

Afrux
23-09-03, 21:24
''The Riffians where generaly of a very different sort, and Abd el Krim made sodomy punishable by death''.

Bron: Rebels of the Rif, Abd el Krim en the Rif rebellion
door: David S. Woolman, Blz 30.


Dit moet ik even goed uitzoeken, ik heb nooit over de doodstraf bij Abd elkrim, nou nu voor het eerst..

ik ben geen van van M6 en vecht steeds tegen zijn dictatuur (alhoewel hij in wijze niets enkel dient als een instrument om d eArabo-andalus rijken die de macht werkelijk hebben.

Maar zelfs zij beginnen in te zien dat marokko zijn eigen identiteit moet herstellen en niet meer de hoer spelen vanwege de Petrodollars. Identiteit crisis leidt tot gevaarlijke tafarelen.

de regering zelf is degenen die haat zaait niet de imperialisten (al vraag ik me steeds af wat je nog hier doet dna als je deze mensne ziet als imperialisten en kuffars!!). De nationalisten hebben jaren lang de islamitische beweging gesteund in ruil voor haar diensten om een dam te vormen tegen de Imazighen (Amazigh beweging) en de Arabische nationalistisceh ideologie op te dringen. Voordat ze het wisten begon de islamitische beweging zo groot te worden dat het een egvaar vor ze werd.

Misschien gaan ze nu juist de Amazigh beweging steunen om de extremistische islam tegen te houden??

verdeel en heers! heet het toch???

Wie zijn d eimperialisten = de arabische nationalisten die aan d emacht zijn in Noord Afrika en Midden Oosten

Zegeu: Arabische nationalisetn die aan de macht zijn (zoals ael dat hier is in belgie en nl, nou ja wat er van overgebleven is)... ben je nou tevreden...

Zwarte Schaap
23-09-03, 21:25
Geplaatst door Afrux
Goed lezen:
Ik zeg imazighen vechten tegen d eArabische nationalisten (ongelovige seculairen) en niet tegen d emoslims, waarom zouden ze, zij zijn zelf moslims.. Weet je eigenlijk wel waar deze discussie over gaat?

Zwarte Schaap
23-09-03, 21:50
Geplaatst door Afrux

ik ben geen van van M6 en vecht steeds tegen zijn dictatuur (alhoewel hij in wijze niets enkel dient als een instrument om d eArabo-andalus rijken die de macht werkelijk hebben.

Daarom zeg ik dat je elke keer alles doorelkaar haalt. De fundamentalisten bestrijden deze corrupte zaken en de Imazighen moeten dan een dam opwerpen tegen hun. Waarom het vuile werk opknappen?


Maar zelfs zij beginnen in te zien dat marokko zijn eigen identiteit moet herstellen en niet meer de hoer spelen vanwege de Petrodollars. Identiteit crisis leidt tot gevaarlijke tafarelen. Even een chronologische volgorde van nieuwsfeiten.
1) Amerikaanse bezoek aan marokko met achterlaten van een zak dollars.
2) Marokkanen beloven actief de amerikaanse belangen te dienen.
3) Chafik wil de berberidentiteit inzetten als dam tegen de fundamentalisten.

begint het al een beetje te dagen waarom ik spreek van Imperialisten en schoothondjes napraten?


(al vraag ik me steeds af wat je nog hier doet dna als je deze mensne ziet als imperialisten en kuffars!!). Welke mensen zie ik dan volgens jou als imperialisten en kuffaars? Ook je domme gebruik van kuffars snap ik niet. Wie heeft het nu over kuffars?? Je lijkt nu net zo een domme autochtoon die met zijn goedkope woordgebruik zoals kufaar een puntje wil scoren !


De nationalisten hebben jaren lang de islamitische beweging gesteund in ruil voor haar diensten om een dam te vormen tegen de Imazighen (Amazigh beweging) en de Arabische nationalistisceh ideologie op te dringen. Voordat ze het wisten begon de islamitische beweging zo groot te worden dat het een egvaar vor ze werd.

En nu de fundamentalisten zich de corruptie en onrechtvaardigheid keren moeten de Imazighen een dam tegen ze opwerpen? Rare strategieen hang jij aan. Jij wil de Imazghen constant in hete vuren leiden.


Misschien gaan ze nu juist de Amazigh beweging steunen om de extremistische islam tegen te houden??

verdeel en heers! heet het toch???


Ik vind zulke handelingen niet goed voor de Imazighen. Zo blijven de Imazighen constant het leidend voorwerp van de verdeel en heerspolitiek en als zodanig verzet ik me daartegen.


Wie zijn d eimperialisten = de arabische nationalisten die aan d emacht zijn in Noord Afrika en Midden Oosten Waar jij over praat noem ik schoothondjes die alleen hun eigen belangen dienen door de imperialsiten te dienen.