PDA

Bekijk Volledige Versie : Vaticaan prijst Mel Gibsons ´Passion´



Marsipulami
16-09-03, 12:37
Vaticaan prijst Mel Gibsons ´Passion´
--------------------------------------------------------------------------------

Een beeld uit de film ´The Passion´ van Mel Gibson

Geplaatst op 16-9-2003 om 10:55u.

VAITCAANSTAD (KerkNet/RKnieuws.net) - De Amerikaanse aartsbisschop John P. Foley, de voorzitter van de Pauselijke Raad voor de Media, is enthousiast over de nieuwe film ‘The Passion’ van Mel Gibson, die pas volgend jaar in de bioscopen komt.

Mgr. Foley reageerde op het zien van de trailers van de nieuwe film over de laatste twaalf uur uit het leven van Christus. Hij zei te hopen dat hij de film kan vertonen in het Vaticaan, en dat hij twijfelt of de kritiek op de film terecht is.

De film is controversieel omdat hij volgens sommige groepen zou aansporen tot antisemitisme. Gibson antwoordde daarop dat hij eventueel nog enkele aanpassingen wil doorvoeren.

Uitstekende film

"Van wat ik van de trailers kon zien, lijkt het een uitstekende film te worden", zei Foley.

"Ik denk niet dat de kritiek goed gefundeerd is, omdat al het materiaal in de film direct uit de getuigenissen van de Evangeliën komt. Er is niets in de film dat niet uit het Evangelie komt".

"Dus als men kritiek heeft op de film, dan zou men ook kritiek hebben op het Evangelie".

Bedoeld om te inspireren

De acteur en regisseur Mel Gibson, die in het verleden al een Oscar heeft ontvangen voor zijn werk, heeft zo´n 30 miljoen dollar uitgegeven aan de productie van de film. Hij heeft zich altijd tegen de kritiek verdedigd en zegt trouw te zijn gebleven aan de Evangelieteksten. De film is volgens hem bedoeld "om te inspireren, niet om te kwetsen".

Foley zei zich te realiseren dat hij nog niet de hele film gezien heeft. "Maar er was niets bezwaarlijks in wat ik heb gezien. Het was erg trouw aan het Evangelie".

Ontmoeting met Gibson

De aartsbisschop had vorige maand een ontmoeting met Gibson in Washington.

"Ik heb met hem gesproken over de film. Het zou mooi zijn als er een mogelijkheid was om de film te vertonen in onze eigen Vaticaanse Pauselijke Raad voor Sociale Communicatie. Maar ik heb sindsdien niets meer van hem gehoord".

Ultraconservatief

Hij voegde eraan toe dat hij niet met de acteur heeft gesproken over diens visie op het Vaticaan. Gibson is lid van een ultraconservatieve katholieke beweging die het Tweede Vaticaans Concilie verwerpt, en weigert het gezag van de laatste pausen te erkennen.

"We hebben het daar helemaal niet over gehad", zei Foley, "onze ontmoeting was heel aangenaam". (RV)

View the trailer

http://www.passion-movie.com/english/trailer.html

Simon
16-09-03, 13:44
Wel een beetje voortijdig, deze reactie op wat losse filmfragmenten. Ik neem aan dat dit geen officiële reactie kan zijn.

Simon