PDA

Bekijk Volledige Versie : Mijn zoon Marc Dutroux, Standaard Uitgeverij, 160 blz, 16,95 euro.



Marsipulami
16-09-03, 15:12
Vader van Marc Dutroux erg kritisch over zijn eigen boek
,,Ik werkte mee voor het geld''

,,Schuldig? Waarom zou ik mij schuldig voelen voor wat Marc Dutroux heeft gedaan? Ik heb hem goed opgevoed.'' Victor Dutroux (75) stelde gisteren zijn boek Mijn zoon Marc Dutroux voor, dat hij schreef samen met journalist Guy Van Gestel. ,,Speurtocht van een vader naar de wortels van het kwaad'', is de ondertitel. Vader Victor Dutroux: ,,Ik werkte mee voor het geld''.


Is het eigenlijk wel fatsoenlijk om als vader van Marc Dutroux geld te verdienen aan de wandaden van je zoon? Het is een vraag die Victor Dutroux niet begrijpt en dus ook niet beantwoordt. Hij voelt zich op geen enkele manier verantwoordelijk voor de gruweldaden van de man die hij consequent ,,Marc Dutroux'' noemt. Dat het mis ging met zijn zoon was de schuld van anderen. Op dat vlak lijken vader en zoon flink op elkaar.

Victor - Torry - Dutroux is ervan overtuigd dat Dutroux niet eens zijn eigen zoon is. Hij noemt hem een buitenechtelijk kind, net als verschillende andere van zijn kinderen. In het boek schetst hij een vernietigend beeld van zijn ex-vrouw Jeannine. ,,Zij is het eigenlijke monster'', zegt hij onomwonden. Zij zorgde er ook voor dat Marc op het verkeerde pad geraakte ,,door hem onbewust de schuld te geven van haar vroege zwangerschap''. En ook de grootmoeder speelde een nefaste rol ,,door Marc te verwennen en door zijn leugens over mishandeling thuis te geloven en te belonen.''


Gefascineerd door geld
Bij de voorstelling van het boek bleek Victor Dutroux, die als een eenzaat in de Gentse binnenstad leeft, gefascineerd door geld. ,,Ik heb alleen meegewerkt aan het boek omdat ik 1.000 euro tekengeld kreeg. Van Gespel (Guy van Gestel, red.) heeft lang aangedrongen, maar ik heb hem verschillende keren naar de duvel gestuurd. Tot de deurwaarder mijn 2.000 schaakboeken en mijn orchideeënverzameling in beslag dreigde te nemen. Ik had dringend geld nodig en daarom heb ik ingestemd.''

Van Gestel en Victor hebben samen uren zitten praten. Ze staan ook broederlijk bijeen op de achterflap. Toch heeft Victor geen goed woord over voor Van Gestel. En weer blijkt geld de grote splijtzwam. ,,Hij zou over zijn relatie met zijn vader schrijven en ik zou vertellen over mijn zoon. Maar uiteindelijk ging bijna de hele tekst over mij. Dan wilde ik ook een groter percentage van de royalties.''

Een verklaring voor de wandaden van Dutroux geeft het boek niet. Het kan ook moeilijk, want sinds zijn vechtscheiding in 1971 heeft Victor zijn zoon amper vijf keer gezien. En ook voordien was hun relatie koel en afstandelijk. ,,Ik haat Marc Dutroux niet'', schrijft Victor. Maar heeft hij ooit echt van hem gehouden? ,,Natuurlijk. Ik ben voor hem gestopt met roken en drinken. Hoeveel vaders doen dat?''


Mijn zoon Marc Dutroux, Standaard Uitgeverij, 160 blz, 16,95 euro. ,,Ik had geld nodig om mijn schaakboeken en orchideeën te redden''



16/09/2003 (SDB)

©Copyright De Standaard

ontevreden
29-06-10, 13:05
Ik ken Victor Dutroux al ruim 20j en ik mag jullie verzekeren hij is een oplichter en een manipulator. Niks is nooit zijn schuld maar altijd van een ander. Zoekt conflicten op om voordeel uit te trekken. Hij is een gevaar voor de maatschappij! Hij gelooft enorm in altarnatieve geneeskunde en "uitdrijvingen" zo beweer hij kanker te kunnen genezen met lookteentje en melk! Zwakke personnen zoekt hij het liefst op om ze op te lichten.