PDA

Bekijk Volledige Versie : AEL reactie op troonrede



Zgeheu
16-09-03, 18:28
BALKENENDE II MONOCULTUREEL EN ASOCIAAL
(Dinsdag 16 September 2003 10:21:35)

Op Prinsjesdag 2003 heeft het kabinet Balkenende II haar plannen en begroting gepresenteerd aan de Tweede Kamer. Deze plannen zijn negatief voor minderheden en zeer nadelig voor de multiculturele samenleving.

Balkendende II monocultureel en asociaal

Op Prinsjesdag 2003 heeft het kabinet Balkenende II haar plannen en begroting gepresenteerd aan de Tweede Kamer. Deze plannen zijn negatief voor minderheden en zeer nadelig voor de multiculturele samenleving. Het beleid is erop gericht zo weinig mogelijk minderheden (gezinsvormers en vluchtelingen) toe te laten. Minderheden die al in Nederland zijn gevestigd moeten onder druk en financiële dreiging zo snel mogelijk assimileren. Het recht op een eigen cultuur en identiteit wordt geleidelijk ontzegd.

De AEL veroordeelt deze illusiepolitiek, die wil bewerkstelligen dat minderheden hun identiteit opgeven en die zal leiden tot een groei van de illegaliteit. Jongeren worden met de repressie van de identificatieplicht en Nederlandse instellingen geconfronteerd; in het buitenland wordt de bezetting van Palestina en Irak gesteund.

De AEL stelt hiertegenover:

- Een multicultureel beleid met ruimte voor iedereen om zichzelf te zijn.
- Een realistische wet op tijdelijke arbeid, waardoor mensen uit het zuiden kansen krijgen op werk en inkomen.
- Een intercultureel jeugdbeleid om jongeren te helpen volgens onze normen en waarden.
- Een beleid gericht op zelfbeschikking voor Irak en Palestina en tegen de bezetting daarvan door westerse en zionistische troepen.


Het kabinet werkt verder aan de afbraak van de verzorgingstaat. De last van draconische bezuinigingen wordt gelegd bij de lage inkomens. Stijging van ziekenfondspremies, kortingen op de bijzondere bijstand en het armoedebeleid en afschaffing van de Melkertbanen zijn slechts enkele voorbeelden hiervan. De AEL is voor een eerlijke verdeling van de lasten en vindt dat de rijken meer moeten betalen om de crisis te bestrijden.

Op zaterdag 20 september 2003 demonstreren vakbonden en linkse partijen tegen het kabinetsbeleid. De AEL ziet af van deelname omdat enerzijds vele van deze partijen in meerderheid tegen het asociale beleid zijn, maar anderzijds geen voorstanders zijn van een multiculturele samenleving. De AEL staat voor actieve deelname van Arabieren en moslims aan de samenleving met behoud van cultuur, identiteit en religie en stelt in de huidige multiculturele en multireligieuze werkelijkheid een moslimdemocratische politiek als enige optie voor daadwerkelijke vertegenwoordiging.

Bestuur AEL Nederland

Zwarte Schaap
16-09-03, 18:40
Geplaatst door Zgeheu
De AEL staat voor actieve deelname van Arabieren en moslims aan de samenleving met behoud van cultuur, identiteit en religie en stelt in de huidige multiculturele en multireligieuze werkelijkheid een moslimdemocratische politiek als enige optie voor daadwerkelijke vertegenwoordiging.

Bestuur AEL Nederland

Die gasten van het AEL blijven blind voor de werkelijkheid. Hoeveel arabiertjes leven er in Nederland? Op wie richt het AEL zich nou?

Blade20
16-09-03, 18:42
Gelukkig dat het AEL hier niets te vertellen heeft en ook nooit zal hebben.

Zgeheu
16-09-03, 18:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Die gasten van het AEL blijven blind voor de werkelijkheid. Hoeveel arabiertjes leven er in Nederland? Op wie richt het AEL zich nou?

Zolang Marokko deel is van de Arabische wereld vallen hier Maqrokkanen onder...en de 20.000 Irakezen die hier leven ...en de nog tienduizenden Egyptenaren...enz.

Als je nu nog niet weet dat de "A" van AEL niets met genetica temaken heeft heb je 6 maanden op MArs gewoond mijn beste vriend.

Zwarte Schaap
16-09-03, 18:54
Geplaatst door Zgeheu
Zolang Marokko deel is van de Arabische wereld vallen hier Maqrokkanen onder...en de 20.000 Irakezen die hier leven ...en de nog tienduizenden Egyptenaren...enz.

Als je nu nog niet weet dat de "A" van AEL niets met genetica temaken heeft heb je 6 maanden op MArs gewoond mijn beste vriend.

Dat maakt mij en de rest van de Marokkanen waar ze hun stem vandaan hopen te halen niet tot arabier. Zolang onze identiteit gereduceerd wordt tot een arabische identiteit is het AEL niet geschikt voor Marokkanen.

De naam AEL is dus per definitie fout gekozen. Zo te zien streven ze idealen na die niet de onze zijn maar wel gebruik maken van het marokkaanse voetvolk.

Zgeheu
16-09-03, 19:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat maakt mij en de rest van de Marokkanen waar ze hun stem vandaan hopen te halen niet tot arabier. Zolang onze identiteit gereduceerd wordt tot een arabische identiteit is het AEL niet geschikt voor Marokkanen.


Nee dat maakt ons geen arabier maar wel afkomstig uit een arabisch land en onze cultuur taal en religie is daar onafscheidbaar mee verweven. En AEL wordt voor 99% geleid door Marokkanen die zich hier niet alleen van bewust zijn maar ook trots op zijn. En zo accepteren ze alle facetten van hun identiteit en zetten ze zich in om de Amazigh taal en cultuur te behouden en ook erkend te krijgen.



De naam AEL is dus per definitie fout gekozen. Zo te zien streven ze idealen na die niet de onze zijn maar wel gebruik maken van het marokkaanse voetvolk.

Als die idealen zijn dat Arabieren en Imazighen uit elkaar gerukt moeten worden (dat betekent dat ik mezelf in 2 moet delen) dan zijn dat inderdaad geen AEL idealen.
Maar als het betekent dat Imazighen, Arabieren, Nubieers, Armeenen, Druzen, Yemenieten, enz enz enz naar eenheid streven en hun verbondenheid versterken door elkaars taal en cultuur en religie te aanvaarden en te beschermen....dan is dat inderdaad een ideaal dat AEL nastreeft.

freya
16-09-03, 19:45
Op zaterdag 20 september 2003 demonstreren vakbonden en linkse partijen tegen het kabinetsbeleid. De AEL ziet af van deelname omdat enerzijds vele van deze partijen in meerderheid tegen het asociale beleid zijn, maar anderzijds geen voorstanders zijn van een multiculturele samenleving.

Iedereen loopt daar toch mee met een eigen agenda maar ook met 1 gemeenschappelijk doel: protesteren tegen deze asociale regering.



De AEL staat voor actieve deelname van Arabieren en moslims aan de samenleving met behoud van cultuur, identiteit en religie

Moet je dan niet juist wel aanwezig zijn bij zo'n demonstratie?

an3sdej
16-09-03, 19:50
Maar als het betekent dat Imazighen, Arabieren, Nubieers, Armeenen, Druzen, Yemenieten, enz enz enz naar eenheid streven en hun verbondenheid versterken door elkaars taal en cultuur en religie te aanvaarden en te beschermen....dan is dat inderdaad een ideaal dat AEL nastreeft.

Moet dat in Nederland, België en Frankrijk? Ga gewoon Nederlander zijn, en steek al de energie in de opbouw van een fijne Nederlandse staat, waarin we goed met elkaar kunnen leven, en waar je het 'Arabier/moslim zijn' in het eigen huis en in de moskee kan zijn, maar in het alledaagse leven ben je Nederlander, met een mooi kleurtje.

000NobelPrizes
16-09-03, 20:10
Geplaatst door Zgeheu
Nee dat maakt ons geen arabier maar wel afkomstig uit een arabisch land en onze cultuur taal en religie is daar onafscheidbaar mee verweven.
Mee eens: dus zouden de Marokkanen wonende & geboren in Nederland ook onafscheidbaar met de Nederlandse cultuur verweven kunnen worden. Of is dat wat anders?

Want daarop zeg je dit:


Maar als het betekent dat Imazighen, Arabieren, Nubieers, Armeenen, Druzen, Yemenieten, enz enz enz naar eenheid streven en hun verbondenheid versterken door elkaars taal en cultuur en religie te aanvaarden en te beschermen....dan is dat inderdaad een ideaal dat AEL nastreeft.

Hier heb je het weer over beschermen van eigen taal & cultuur (religie is zowiezo vrij). Dus niet verweven met de Nederlandse cultuur.

Afrux
16-09-03, 20:34
Geplaatst door Zgeheu
Zolang Marokko deel is van de Arabische wereld vallen hier Maqrokkanen onder...en de 20.000 Irakezen die hier leven ...en de nog tienduizenden Egyptenaren...enz.

Als je nu nog niet weet dat de "A" van AEL niets met genetica temaken heeft heb je 6 maanden op MArs gewoond mijn beste vriend.

Ik ken geen enkel irakees (behalve die half aghyur) die voor ael is, de meeste zijn in tegen stelling ALBAATH ontvlucht vanwege zijn nationalisme en zullen niet kiezen voor een ander Baath. Dat ten tweede zijn velen van hun christen, communist en intelectuelen die niet achter ael zullen hollen...

Maar nog maals, ael kan verklaringen blijven uitgeven, velen zijn nog dommer dan de top van ael, maar invloed zullen ze niet hebben en nooit krijgen.... Daden geen woorden... maar dat kunnen ze niet...

AEL WERELD KAMPIOEN VERKLARINGEN UITGEVEN 2003

zIJN ZE VAN PLAN OM DE PRIJS TE PROLONGEREN???

barfly
16-09-03, 20:36
Geplaatst door Zgeheu
Zolang Marokko deel is van de Arabische wereld vallen hier Maqrokkanen onder...en de 20.000 Irakezen die hier leven ...en de nog tienduizenden Egyptenaren...enz.

Als je nu nog niet weet dat de "A" van AEL niets met genetica temaken heeft heb je 6 maanden op MArs gewoond mijn beste vriend.

Tja, ik heb met de AEL 2 problemen:

1: Arabier zijn
2: moslim zijn

Das discriminatie.
Als de AEL volwassen zou zijn, over 10 jaar ofzo, dan zou het de moslim liga/partij/organisatie heten.
Ik heb geen problemen met Arabieren, Marokkanen of moslims etc. Maar, wel tegen een clubje zielepietjes die wel ff zullen vertellen hoe men hier conform de AEL zou moeten leven.
Als de AEL een serieuse partij en gesprekspartner wil worden dan wel in samenspraak met de rest van de gemeenschap en niet als nieuwe LPF met een ander sausje.
Mijn advies voor de AEL: Get real! Get a live! :p

Afrux
16-09-03, 20:44
Geplaatst door Zgeheu
Nee dat maakt ons geen arabier maar wel afkomstig uit een arabisch land en onze cultuur taal en religie is daar onafscheidbaar mee verweven. En AEL wordt voor 99% geleid door Marokkanen die zich hier niet alleen van bewust zijn maar ook trots op zijn. En zo accepteren ze alle facetten van hun identiteit en zetten ze zich in om de Amazigh taal en cultuur te behouden en ook erkend te krijgen.



Als die idealen zijn dat Arabieren en Imazighen uit elkaar gerukt moeten worden (dat betekent dat ik mezelf in 2 moet delen) dan zijn dat inderdaad geen AEL idealen.
Maar als het betekent dat Imazighen, Arabieren, Nubieers, Armeenen, Druzen, Yemenieten, enz enz enz naar eenheid streven en hun verbondenheid versterken door elkaars taal en cultuur en religie te aanvaarden en te beschermen....dan is dat inderdaad een ideaal dat AEL nastreeft.


Qua ras is meer dan 95% van de marokkanen Amazigh
Qua identiteit zijn ze nog steeds in d emeerderheid (70% tot 80%), hoe kom je eraan dat het een Arabische land is... Dat een Walonier uit Belgie komt wil niet zeggen dat hij een Vlaming is... Maar ighyar blijven ighyar..

OOk staat nergens dat marokko een Arabische land is in de wetboek. Er staat dat marokko een islamitische land is en dat Arabisch zijn taal is, en het gaat niet lang duren voordat tamazight erbij komt. De strijd is nog niet klaar maar begint al zijn vruchten af te werpen.. de elite sterft uit en de nieuwe mensne zijn wel allemaal bewust. je moet niet vergeten dat de A,mazigh beweging op de universiteiten van Marokko de grootste is, je moet niet alleen denken aan Fes, Oujda, Agadir, Marrakech, maar ook aan Rabat en casa , etc..

Marokko is een Arabisch land in jouw ogen en die van d eextremisten..
Niets is Arabisch aan marokko, Alles is Amazigh, dit is geen belediging, maar de feiten, denk aan de cultuur, keuken, architicture, kunst, etc... dat jij het Arabisch maakt met nog een stelletje ighyar is geen ....

Marokko = marueccos = marakuch ---> gesticht door de amazigh dynasty Almarbits
Mar Akuch = Tamurt + akuc = land van god, zelf d enaam is dus Amazigh....

Afrux
16-09-03, 20:49
Maar als het betekent dat Imazighen, Arabieren, Nubieers, Armeenen, Druzen, Yemenieten, enz enz enz naar eenheid streven en hun verbondenheid versterken door elkaars taal en cultuur en religie te aanvaarden en te beschermen....dan is dat inderdaad een ideaal dat AEL nastreeft.

Hoe zo? heeft iemand mij verboden om mijn cultuur, taal, identiteit en relegie af te staan...

Ik heb nooit zoveel relegieus en identeteits rechten pas toen ik hier was... Er leven moslims in europe die door de Arabische nationalistische regimes bij verstek ter dood veroordeeld zijn, terwijl ze hier voor imams spelen...

Ik mocht mijn taal 3000 km verder wel leren, terwijl het in mijn land strafbar was als je een Tifinagh letter schreef (tifinagh = amazigh alfabet)..

Ik heb hier alle bandjes van kich geluisterd waarvoor je in Libanon, marokko en alle andere islamitische landen de bak in ging, in syrie kon je daarvoor de doodstraf krijgen...


Mocht dit het hoofdoel zijn van ael, dan moeten ze maar ophouden met het bestaan, want dit klopt niet, iedereen mag zichzelf zijn hier, gelukkig want het zijn democraties maar geen arabische racistische nationalistische regimes...

Zgeheu
16-09-03, 20:51
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Mee eens: dus zouden de Marokkanen wonende & geboren in Nederland ook onafscheidbaar met de Nederlandse cultuur verweven kunnen worden. Of is dat wat anders?



Mee eens

Zgeheu
16-09-03, 20:53
Geplaatst door Afrux
Ik ken geen enkel irakees (behalve die half aghyur) die voor ael is, de meeste zijn in tegen stelling ALBAATH ontvlucht vanwege zijn nationalisme en zullen niet kiezen voor een ander Baath. Dat ten tweede zijn velen van hun christen, communist en intelectuelen die niet achter ael zullen hollen...

Maar nog maals, ael kan verklaringen blijven uitgeven, velen zijn nog dommer dan de top van ael, maar invloed zullen ze niet hebben en nooit krijgen.... Daden geen woorden... maar dat kunnen ze niet...

AEL WERELD KAMPIOEN VERKLARINGEN UITGEVEN 2003

zIJN ZE VAN PLAN OM DE PRIJS TE PROLONGEREN???

Die halve aghyur weet in tegen stelling tot jou (100% aghyur) dat AEL geen flikker te maken heeft met Baath-bullshit.

000NobelPrizes
16-09-03, 20:57
Geplaatst door Zgeheu
Mee eens


Fijn. Maar nou kan ik er helemaal geen chocola meer van maken.

Want tegelijkertijd streeft AEL naar eenheid en berscherming van die hele rits verschillende culturen die jij net opnoemde.

Verloopt die eenheid en zo daarvan tegelijk met het verweven met de cultuur van Nederland?

Wij hebben geen regering nodig: wij hebben een laboratorium nodig geloof ik :cheefbek:

Zgeheu
16-09-03, 20:59
Geplaatst door Afrux
Maar als het betekent dat Imazighen, Arabieren, Nubieers, Armeenen, Druzen, Yemenieten, enz enz enz naar eenheid streven en hun verbondenheid versterken door elkaars taal en cultuur en religie te aanvaarden en te beschermen....dan is dat inderdaad een ideaal dat AEL nastreeft.

Hoe zo? heeft iemand mij verboden om mijn cultuur, taal, identiteit en relegie af te staan...

Ik heb nooit zoveel relegieus en identeteits rechten pas toen ik hier was... Er leven moslims in europe die door de Arabische nationalistische regimes bij verstek ter dood veroordeeld zijn, terwijl ze hier voor imams spelen...

Ik mocht mijn taal 3000 km verder wel leren, terwijl het in mijn land strafbar was als je een Tifinagh letter schreef (tifinagh = amazigh alfabet)..

Ik heb hier alle bandjes van kich geluisterd waarvoor je in Libanon, marokko en alle andere islamitische landen de bak in ging, in syrie kon je daarvoor de doodstraf krijgen...


Mocht dit het hoofdoel zijn van ael, dan moeten ze maar ophouden met het bestaan, want dit klopt niet, iedereen mag zichzelf zijn hier, gelukkig want het zijn democraties maar geen arabische racistische nationalistische regimes...

Allemaal de schuld van de arabieren.....kill em all

Tomas
16-09-03, 21:04
Geplaatst door Zgeheu
Allemaal de schuld van de arabieren.....kill em all
:haha:

Komop, jij kan het toch wel zo verdraaien dat het aan mijn groepje ligt. Dit kan beter!

Afrux
16-09-03, 21:22
Geplaatst door Tomas
:haha:

Komop, jij kan het toch wel zo verdraaien dat het aan mijn groepje ligt. Dit kan beter!


Zijn reacties zijn alles behalve inhoudelijk, meer kan hij ook niet... waarschijnelijk heeft hij ook de visie van zijn god abu takhna niet gelezen..

In mijn reacties heb ik het over de Nationalisten (lees de ideologie van ael eens a yaghyur).. Bij deze nodig ik je uit om samen met mij en de drie arabieren (waarvan twee zelfs mee zijn gegaan naar mijn dorp in Arif) en kopje koffie te drinken. Ik kan je wel alvst teleurstellen, zij zijn tegen de ael. Je kunt ze ook gelijk vragen hoe ik in elkaar zit en hoe zij behandeld werden door Imazighen in Marokko.

Aan jouw domme polemiek komt geen einde, je kunt geen touwtjes meer aan vast knopen...

Tomas
16-09-03, 21:26
Geplaatst door Afrux
Aan jouw domme polemiek komt geen einde, je kunt geen touwtjes meer aan vast knopen...

Nou hoop ik wel dat je dit tegen Zgeheu hebt..

:(

Zou je anders wat meer kunnen vertellen hoe ik de Amazigh onderdrukking in Marokko moet zien? Is het echt systematisch of misschien meer zoals de ael zich hier in nl als onderdrukt beschouwd?

Afrux
16-09-03, 21:42
Geplaatst door Tomas
Nou hoop ik wel dat je dit tegen Zgeheu hebt..

:(

Zou je anders wat meer kunnen vertellen hoe ik de Amazigh onderdrukking in Marokko moet zien? Is het echt systematisch of misschien meer zoals de ael zich hier in nl als onderdrukt beschouwd?

Een overbodig vraag, natuurlijk was het tegen zegeu bedoeld:

Ik zal d eonderdrukkign illustreren aan d ehand van een paar voorbeeld.

(dit terzijde in een dictatuur wordt iedereen onderdrukt, maar imazighen worden ook cultureel onderdrukt).

- Onze taal werd verboden 40 jaar geleden na de komst van een Arabische nationalistische regime, de taal van de meerderheid van Marokko dus. Zelfs het schrijven van een letter Tamazight was strafbaar.

- De overheid gebruikt enkel frans en Arabisch, Imazighen die deze talen niet kennen, moeten nog steeds tolken meenemen, het komt vaak hier in nl voor bij de consulaten. Alle overheidsbrochures zijn dan ook in die twee talen.

- Amazigh namen van personen waren pas nog verboden (in sommige provincies nog steeds)

- Amazigh namen van plaatsen worden vervangen door Aarbische (dit allemaal in het kader van de arabesiringpolitiek)

- Imazighen (de meerderheid van marokko) hebben nog steeds geen publiek media, alle publieke zenders zijn Arabisch of Frans. Een aanvraag voor een Amazigh privaat zender is afgewezen.

- Amazigh cultuur en kunst wordt niet gesubsideerd

- Amazigh verenigingen worden tegengewerkt en veel wetenschappelijke en culturele bijeenkomsten worden verboden.

- Vorig jaar besloot d egemeente raad om de verkersborden te vervagen door borden die naast Arabisch en Frans ook Tamazight staat. na de plaatsing van een paar werden deze door de militairen verwijderd en het werd verboden. Dit in een Amazigh stad waar 98% van d ebevolking nog steeds Amazigh is.

- etc, etc, etc ik kan tot morgen doorgaan...
, sinds dit jaar wordt het weer

Zwarte Schaap
16-09-03, 21:50
Geplaatst door Zgeheu
Nee dat maakt ons geen arabier maar wel afkomstig uit een arabisch land en onze cultuur taal en religie is daar onafscheidbaar mee verweven. En AEL wordt voor 99% geleid door Marokkanen die zich hier niet alleen van bewust zijn maar ook trots op zijn. En zo accepteren ze alle facetten van hun identiteit en zetten ze zich in om de Amazigh taal en cultuur te behouden en ook erkend te krijgen.



Als die idealen zijn dat Arabieren en Imazighen uit elkaar gerukt moeten worden (dat betekent dat ik mezelf in 2 moet delen) dan zijn dat inderdaad geen AEL idealen.
Maar als het betekent dat Imazighen, Arabieren, Nubieers, Armeenen, Druzen, Yemenieten, enz enz enz naar eenheid streven en hun verbondenheid versterken door elkaars taal en cultuur en religie te aanvaarden en te beschermen....dan is dat inderdaad een ideaal dat AEL nastreeft.

ALs je mij wilt aanspreken dan moet je me nooit arabier noemen want onder die noemer voel ik me absoluut niet thuis. Mijn turkse vrienden die veel achter de AEL ideeen staan voelen zich evenmin thuis als men het elke keer heeft over Arabieren.

Ze kunnen dat woord van arabisch en arabieren beter achterwege laten en een andere formule bedenken waardoor anderen zich niet buiten gesloten voelen. Wat ons bindt is niet de arabische identiteit maar de moslim minderheden identiteit. Wat dacht je van Moslim Minderheden Liga?

Afrux
16-09-03, 22:04
Geplaatst door Zwarte Schaap
ALs je mij wilt aanspreken dan moet je me nooit arabier noemen want onder die noemer voel ik me absoluut niet thuis. Mijn turkse vrienden die veel achter de AEL ideeen staan voelen zich evenmin thuis als men het elke keer heeft over Arabieren.

Ze kunnen dat woord van arabisch en arabieren beter achterwege laten en een andere formule bedenken waardoor anderen zich niet buiten gesloten voelen. Wat ons bindt is niet de arabische identiteit maar de moslim minderheden identiteit. Wat dacht je van Moslim Minderheden Liga?

Kijk dat is het het, want allah heeft niet egzegd wij hebebn u arabieren egschappen..
maar:
- wij hebben u van verschillende volkeren en stammen met verschillende talen geschappen... de meeste gewaardeerde bij allah van jullie is d egelovigste (en niet de arabierste)

- de profeet moedigde de sahaba aan om andere talen te leren..

en zei o.a.:
Er is geen verschil tussen een arabier en niet arabier, een blanke en zwarte, etc... alleen in de mate waarin die gelooft (en niet in de mate waarin hij Arabisch spreekt)...

Als ze vanaf het begin hadden over Islamitisch liga, dan was ael nu al van betekenis, maar zo komen ze nergens, want tot nutoe hebben ze geen moer uitgehaald.... en zullen ze ook niet doen.. een stelletje zielepoten nationalisten en kuffars...

Simon
16-09-03, 23:29
Het is wel apart te lezen hoe de conclusie van de AEL "het recht op een eigen cultuur en identiteit wordt geleidelijk ontzegd" nu eigenlijk als een boemerang terugkeert naar de boodschapper.

Simon

Maarten
17-09-03, 01:36
Geplaatst door Simon
Het is wel apart te lezen hoe de conclusie van de AEL "het recht op een eigen cultuur en identiteit wordt geleidelijk ontzegd" nu eigenlijk als een boemerang terugkeert naar de boodschapper.

Simon

Mij valt net het ómgekeerde op!! (hoewel je misschien hetzelfde bedoeld als ik..)
Het zijn juist de mensen die zeggen aanhanger van AEL te zijn, en die zeggen de boodschap te onderschijven, dat díe juist de boodschap schenden. en die ook nog tegen AEL richten!!

AEL is van origine gewoon een Bélgische club, onder leiding van een Libanees (arabier), met een hoop Marokkanen zijn eigen dingen op zijn eigen manier is gaan doen!
Die hebben dus een naam verzonnen, die naar hun gevoel het best paste, bij de doelgroep, die ze voor ogen hadden. Dat zijn óverduidelijk de "naffers", met van alles er omheen. ze gebruikten dus de naam Arabisch, omdat die héel gangbaar is, ook al is die etnisch niet juist, en is er gedonder tusen die groepen.
Vermoedelijk is Aboe Jaja als Libanees niet erg gevoelig geweest voor dat conflict, ook al kent hij dat, en bovendien had AEL wel even HEEL andere dingen aan zijn hoofd, dan dat conflict!
En of het nou gelukkig gekozen is, of niet, HIJ deed het zo! En dat is ZIJN zaak!

Er is niet ens een goed alternatief!!
Moslim?? Dat is te bepálend! dat is ook niet de hoofdzaak! Hoofdzaak, dat zijn de ménsen, die zélf hun dingen uitmaken! En die willen ook erkénd zien dát ze de dingen zelf mogen uitmaken! Niet meer vóor mensen of óver mensen, maar dóor mensen! het is duidelijk een emancipátieclub! Ménsen staan centraal, niet de leer van de Moskee waar ze heen gaan!

Intussen laat AEL alle ruimte voor het conflict. Amazigen worden nergens toe gedwongen! Natuurlijk ziet AEL het liefste eenheid in eigen kring, maar de leer van AEL is juist, dat groepen zélf de dienst uitmaken hoe ze dingen doen.
AEL is vooral gericht tegen de negatieve kanten van de Autochtone samenleving en de positie van de "naffers" daarin, of misschien van álle allochtonen. AEL beoogt een plátform daarvoor te zijn. dat betekent dat zijn aanhang/achterban heel divers kan zijn. En eigenlijk past het hele conflict niet eens in het wérkterrein van AEL! Ik weet niet of ze er een standpunt in hebben, maar ze hóeven niet eens! AEL gaat over de relatie tot autochtonen!

Dat gedonder hierboven vind ik dus echt gezeik. lijkt een beetje op hoe Sharon zich mengt in wie de palestijnse leiding nou eigenlijk moet zijn, en wat hun werkwijze zou moeten zijn!
AEL is gewoon wat het is, en heet zoals het heet! En daar kan íedereen zich achter scharen, ook al is die géen moslim of Arabier! En bevalt het je allemaal niet, dan richt je gewoon je éigen club op!

Echt bespottelijk dat AEL hier de Amazig-kwestie tegengeworpen krijgt, alleen vanwege de naam, die gewoon zo gegroeid is!

En speciaal voor Simon: Wij hadden een keer iets vergelijkbaars over Gretta Duisenberg. Jij vond dat ze moest aftreden van "Stop de Bezettting".. Daarop zei ik, dat het gewoon een initiatief van een paar mensen was, die zelf wel uitmaken wat ze doen! Die kiezen zélf hoe, wie en wat! "Aftreden" zou zelfs wel eens onmógelijk kunnen zijn, als die hele club op haar drijft! intussen staat het íedereen vrij om iets vergelijkbaars te doen, en dat is nota bene precíe wat SdB wil!!

Ik begrijp al die gillers dus niet, die zich menen te kunnen bemoeien met andermans persoonlijke initiatieven, en daar allerlei eisen in stellen.

Maarten
17-09-03, 02:23
Dan praat je dus over die importhuwelijken, waarvan het grootste deel weer snel kapot gaat!
En dus over mensen, die door gebrek aan kennis van- en aansluiting óp deze samenleving, dan in de periferie terecht komen!

Ik snap best dat Marokkanen héel graag zien, dat mensen die dáar rot zitten, híer een kans krijgen. Maar je kunt ze niet allemaal hierheen halen he? Het is een druppel op de gloeiende plaat.
Maar voor Nederland is het dat intussen niet. De grote steden puilen sowieso al uit, en er is bovendien onrust onder autochtonen, over de grote hoeveelheden allochtonen, die hier binnen zijn gekomen, met name weer in de grote steden.
De oorspronkelijke bedoeling van de gezinshereniging was eigenlijk, dat mensen die hier werkten hun gezin konden laten overkomen. Maar in feite kwam er door allerlei constructies een véelvoud daarvan hier. Dat is nooit de bedoeling geweest. Autochtonen mógen daar nu dus een probleem mee hebben, of ze daar nou goede redenen voor hebben of niet!
Een méerderheid mág gewoon vinden dat het nu wel welletjes geweest is, en dat vínden ze!
En dit heeft níets te maken met de welkomheid van de allochtonen die er al zijn! De overgrote meerderheid van Autochtonen vind namelijk, dat die moeten blijven, en álle kansen en rechten moeten hebben! En die visie is écht al heel oud, dus níemand hoeft zich hier buitengesloten te voelen vanwege de algemene houding naar Allochtonen!

Autochtonen vinden in het algemeen gewoon, dat er relatief veel problemen binnengehaald worden met Allochtonen, en dat lijkt zeker met die huwelijken het geval te zijn. Als er zó veel snel kapot gaan, dan kun je je afvragen wat er met die scheidende nieuwkomers gebeurt. Daar zullen er relatief veel van in de bijstand komen, en/of beroep op andere voorzieningen doen.
En dat is een land, waarin het straks al een probleem wordt om de bejáarden van een minimaal inkomen te voorzien??!..
Nou, deze vorm van “ontwikkelingshulp” lijkt me dus géen goed idee!
Wél asielzoekers, maar de rest voorlopig gewoon niet meer.

En wat helemaal een idioot verhaal is, dat zijn die argumentaties bij die huwelijken. De turkse/marokkaanse man deugt niet meer. De marokkaanse/turkse vrouw deugt niet meer. Men zoekt het graag in eigen kring, maar de landgenoten deugen zo weinig, dat driekwart het in het búitenland moet zoeken! Leg maar uit wat hier mis is hoor, maar Nederland píkt dit gewoon niet meer. Er klopt toch ergens iets totaal niet?

Betere vorm van ontwikkelingshulp lijkt me, dat Marokkanen, die hier vaak een studie kunnen doen, zich daarna inzetten voor betere uitwisseling met Marokko. Of die daar know-how gaan brengen. Wie weet kan de handel verbeterd worden, maar dan heb je dus ontwikkelde Marokkanen nodig die de mógelijkheden gaan zien.

Simon
17-09-03, 08:00
Geplaatst door Maarten
Mij valt net het ómgekeerde op!! (hoewel je misschien hetzelfde bedoeld als ik..)
Het zijn juist de mensen die zeggen aanhanger van AEL te zijn, en die zeggen de boodschap te onderschijven, dat díe juist de boodschap schenden. en die ook nog tegen AEL richten!!

AEL is van origine gewoon een Bélgische club, onder leiding van een Libanees (arabier), met een hoop Marokkanen zijn eigen dingen op zijn eigen manier is gaan doen!

Ja maar blijkbaar herkennen veel mensen zich daar niet in. Niet zo verwonderlijk als je weet dat Marokko geleden heeft onder de Arabische overheersing. En in dit geval is dat helemaal logisch omdat het commentaar van de AEL op de troonrede juist zorg om het behoud van de eigen cultuur en identiteit betreft. Overigens vind ik niet veel terug in de troonrede wat daar een bedreiging voor vormt.

Simon

freya
17-09-03, 08:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
ALs je mij wilt aanspreken dan moet je me nooit arabier noemen want onder die noemer voel ik me absoluut niet thuis. Mijn turkse vrienden die veel achter de AEL ideeen staan voelen zich evenmin thuis als men het elke keer heeft over Arabieren.

Ze kunnen dat woord van arabisch en arabieren beter achterwege laten en een andere formule bedenken waardoor anderen zich niet buiten gesloten voelen. Wat ons bindt is niet de arabische identiteit maar de moslim minderheden identiteit. Wat dacht je van Moslim Minderheden Liga?

UH.......... Schaap, in een ander topic zeg je dit:


Volgens mij ben je echt blind. Vanaf het begin probeert men de berberidentiteit te propageren niet omdat men om de amazighen geeft maar om een verdeel en heerspolitiek te kunnen bewerkstelligen. men wil de amazighen gebruiken om marokko en andere landen los te weken van de arabisch islamitische wereld.
klik hier voor bewijs (http://)

Wat is het nu?

Marokko is voor (meer dan) 80% Berber, maar hoort wel bij de Arabisch islamitische wereld, maar als de AEL het woord Arabisch gebruikt terwijl ze voornamelijk Marokkaanse leden hebben dan is t weer niet goed. :confused:

Het is bij jou ook nooit goed of het deugt niet :moe:

freya
17-09-03, 08:54
Geplaatst door Maarten
Dan praat je dus over die importhuwelijken, waarvan het grootste deel weer snel kapot gaat!

....................

Wél asielzoekers, maar de rest voorlopig gewoon niet meer.



Dus ook geen Taise, Poolse, Russische, Zuid-Amerikaanse, Australische, Franse, en Zweedse importbruiden meer?

Tomas
17-09-03, 09:15
Geplaatst door Afrux
- Vorig jaar besloot d egemeente raad om de verkersborden te vervagen door borden die naast Arabisch en Frans ook Tamazight staat. na de plaatsing van een paar werden deze door de militairen verwijderd en het werd verboden. Dit in een Amazigh stad waar 98% van d ebevolking nog steeds Amazigh is.


De militairen?! Kwist niet dat het nog zo dictatoriaal was...

Het is een indrukwekkend lijstje. Ik weet genoeg...

Maar als ik elders las dat niet meer dan 5% ofzo arabisch is in Marokko, hoe kan deze repressie dan zo groot zijn? Is dat nog een vreemd gevolg van de Franse kolonialisatie of meer de vermenging van Arabische cultuur elementen in de Islam?

Afrux
17-09-03, 09:34
Geplaatst door Tomas
De militairen?! Kwist niet dat het nog zo dictatoriaal was...

Het is een indrukwekkend lijstje. Ik weet genoeg...

Maar als ik elders las dat niet meer dan 5% ofzo arabisch is in Marokko, hoe kan deze repressie dan zo groot zijn? Is dat nog een vreemd gevolg van de Franse kolonialisatie of meer de vermenging van Arabische cultuur elementen in de Islam?

Zoals in alle landen die gekolonialiseerd zijn, is de macht na het vertrek van de Europees dieven overgedragen aan een selecte gezelschap... In het geval van Marokko was het de macht overgedragen aan een Arabisch elite. Die hebben nog steeds alle macht zoals in alle dictaoriale landen, de zoon van d ekoning neemt d emacht over, net als de zoonb van de president (denk aan syrie bijvoorbeeld)..

Historisch gezien is Marokko qua ras voor meer dan 95% van Amazigh afkomst, Maar inmiddels spreken nog eens ongeveer 30% Ddarija, velen van hun zien zichzelf dan Als Arabieren. Ddarija (wat men marokkans Arabisch noemt staat wel heel ver van het Arabisch).
Ddarija is een mix van Tamazight 40%, Arabisch ook zoiets en d erest is frans, spaans, portugees, etc... het wordt wel gesproken met Amazigh Grammatica regels. Kort na de onafhankelijkheid was men begonnen met d eArabesiringpolitiek, niet enkel de namen van plaatsne en personen werden vervalst, maar het Tamazight werd verbannen van scholen en met veel olie dollars zijn 60000 Arabische leraren uit het midden osten gehaald. De eerste groep gearabiseerden kreeg lage functies binnen het apparaat en toen begon de ellende, want iedereen wil zijn onderdrukkende functie behouden... Er zijn daarna miljarden oliedollars uit MO geinvesteerd in de Arabesiringpolitiek, terwijl zij beter in het land geinvesteerdhadden moeten worden.

Kijk tot een paar aar geleden werd je opgepakt als je voor je amazigh identiteit opkwam, walleen al een gedicht schrijven deed je in het geheim, het was erg moelijk in een land waar duizenden mensne spoorloos verdwijnen..

maar nu er toch wat meer (schijn) democratie in Marokko begint te komen, is het dus niet meer zo erg dat je opgepakt wordt voor je Amazigh identiteit. Daarom is d ebewustwoording ook zo groot. Het is niet voor niets dat de Amaqzigh beweging zo groot is.

Het onderwijs dat dit jaar begonnen is, is niet uit de lucht komen vallen, de dictatuurs voelen de hete Adem van Imazighen. In het verleden (verdeel en hers) hielpen ze de islamitische beweging om een einde te maken aan de Amazigh beweging. Die islamitische beweging was op een gegeven moment zo groot dat ze zelf ervan schrokken. Zioj hebben inmiddels ingezien waar dat naartoe leidt (aanslagen), dus heeft de Amazigh beweging meer ruimte gekregen. En er worden steeds meer eisen ingewilligd, zolas het onderwijs, die overgines niet alleen voor Imazighen is, maar op den duur verplicht zal zijn voor ieder marokkaan. Ik mocht mijn taal niet leren, want ik moest Arabisch leren, de taal van het Paradijs, zeiden ze... (hhahaha)


Er zijn tientallen Amazigh organisaties bezig met d evoorbereiding van een Nationale Mars, waar naar verwachting miljoenen mensne aan mee zullen doen, het is nu al 6 jaar geleden toen het idee geboren was, maar nog steeds kunnen ze geen toestemming krijgen...

Zgeheu
17-09-03, 09:35
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Fijn. Maar nou kan ik er helemaal geen chocola meer van maken.

Want tegelijkertijd streeft AEL naar eenheid en berscherming van die hele rits verschillende culturen die jij net opnoemde.

Verloopt die eenheid en zo daarvan tegelijk met het verweven met de cultuur van Nederland?

Wij hebben geen regering nodig: wij hebben een laboratorium nodig geloof ik :cheefbek:

dwang en repressie daar gaat het om

an3sdej
17-09-03, 09:38
dwang en repressie daar gaat het om

Dat is wat juist in de Arabische wereld gebeurt. En gezien de mails van ADJ , de AEL ook niet vies van is.

Zgeheu
17-09-03, 09:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
ALs je mij wilt aanspreken dan moet je me nooit arabier noemen want onder die noemer voel ik me absoluut niet thuis. Mijn turkse vrienden die veel achter de AEL ideeen staan voelen zich evenmin thuis als men het elke keer heeft over Arabieren.

Ze kunnen dat woord van arabisch en arabieren beter achterwege laten en een andere formule bedenken waardoor anderen zich niet buiten gesloten voelen. Wat ons bindt is niet de arabische identiteit maar de moslim minderheden identiteit. Wat dacht je van Moslim Minderheden Liga?

Toch zijn er veel die het anders zien.
Gelukkig dan maar dat je niet verplicht wordt om lid te zijn van de AEL.

000NobelPrizes
17-09-03, 09:47
Geplaatst door Zgeheu
dwang en repressie daar gaat het om

Eh... om in te voeren of om af te schaffen?
:watte?:

Zgeheu
17-09-03, 10:40
:aanwal:

Zwarte Schaap
17-09-03, 11:15
Geplaatst door Zgeheu
Toch zijn er veel die het anders zien.
Gelukkig dan maar dat je niet verplicht wordt om lid te zijn van de AEL.


Laat ik duidelijk maken dat ik de ideeen en de inzet van het AEL een goede zaak vind. De naam arabische is op zich niets mis mee, maar na alle comotie had ik verwacht dat ze in hun persberichten niet meer de nadruk zouden leggen op de arabische identiteit. :duim:

(Overigens heb ik al in eerdere berichtje van mij in een oudere thread al gezegd dat ik het niet vreemd vind dat abu jahjah het arabische europese liga noemt, aangezien het voor hem een logische naam is omdat zijn achtergrond arabisch is.)

Puk
17-09-03, 13:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Laat ik duidelijk maken dat ik de ideeen en de inzet van het AEL een goede zaak vind. De naam arabische is op zich niets mis mee, maar na alle comotie had ik verwacht dat ze in hun persberichten niet meer de nadruk zouden leggen op de arabische identiteit. :duim:

(Overigens heb ik al in eerdere berichtje van mij in een oudere thread al gezegd dat ik het niet vreemd vind dat abu jahjah het arabische europese liga noemt, aangezien het voor hem een logische naam is omdat zijn achtergrond arabisch is.)

Ja, maar een Arabier is nog altijd de meest echte moslim.
Daar doe je niets aan.

Afrux
17-09-03, 13:37
Geplaatst door Puk
Ja, maar een Arabier is nog altijd de meest echte moslim.
Daar doe je niets aan.

Wat is dit voor onzin??
Afkomst heeft niets te maken met het geloof... Nog steeds zijn de absolute meerderheid van d emoslims meer dan 85% niet Arabisch. Bovendien zijn niet alle Arabieren moslims, de enige Islamitische ras die vrijwel voor 100% moslim is gewordne zijn Imazighen.

Maar of je een Arabier, Amazigh, turk dat telt niet, het enige wat telt is dat je een goede moslim bent en dat is niet te relateren aan afkomst.

Puk
17-09-03, 13:42
Geplaatst door Afrux
Wat is dit voor onzin??
Afkomst heeft niets te maken met het geloof... Nog steeds zijn de absolute meerderheid van d emoslims meer dan 85% niet Arabisch. Bovendien zijn niet alle Arabieren moslims, de enige Islamitische ras die vrijwel voor 100% moslim is gewordne zijn Imazighen.

Maar of je een Arabier, Amazigh, turk dat telt niet, het enige wat telt is dat je een goede moslim bent en dat is niet te relateren aan afkomst.

De Arabieren zijn het eerst op het idee van de Islam gekomen. Dat is nu eenmaal zo.

Maarten
17-09-03, 17:27
Geplaatst door freya
Dus ook geen Taise, Poolse, Russische, Zuid-Amerikaanse, Australische, Franse, en Zweedse importbruiden meer?

Ik dacht gewoon even aan wat ik in praktijk wilde, niet aan de juridische constructie.
Juridisch is het in feite een behoorlijk lastig probleem.. je kúnt gewoon geen discriminerende wetgeving maken, ook al bestaan er verschillende praktijken, waarbij de ene geen- en de andere wél onwenselijke dingen tot gevolg heeft.
Uitzondering kan bijvoorbeeld de EU zijn. Als je daar vrij verkeer van werknemers toestaat, dan moet dat met huwelijken ook kunnen.

ik vind het allemaal érg moeilijk. je houdt echte liefde ook tegen he?
En je maakt het de echte autochtonen ook moeilijk he? Die hebben altijd een buitenlandse partner kunnen zoeken (ik ben er zelf een kind van!: Russische moeder.) maar dat wordt nou ook een probleem!
dat geeft schrijnende gevallen hoor!
Een vriend van me werd verliefd in Afrika, en trouwde daar. Het duurde maar liefst 13 maanden om haar hier te krijgen. En die kinderen waren en groter probleem. Eentje zwierf daar nog een jaar langs de straten in zijn eentje, voor het geregeld was!

Hebben Turken en Marokkanen het probleem dus veroorzaakt, door consequent driekwart der partners uit het buitenland te halen? Zijn die nou de oorzaak, dat huwelijken uit echte liefde nu óok problemen krijgen? ik vind het allemaal heel moeilijk om hier schuldvragen te stellen. maar dat er dingen zijn die niet kloppen rond die import-huwelijken, dat vind ik wel. ze zien het allemáal mede als manier om hier mensen binnen te krijgen, dus dat die deur dan een keer dicht gaat, daar hoeven ze zich niet over te beklagen! ze wisten dat het een manier was om die verblijfs-vergunningen-toestand te omzeilen, dus ja.. En er is ontzettend gerotzooid met néphuwelijken vanwege de centen! En nou klagen? Nee.
maar ik hou m'n mond maar even, want er zijn heel veel dingen over te zeggen..

Afrux
18-09-03, 00:01
Geplaatst door Puk
De Arabieren zijn het eerst op het idee van de Islam gekomen. Dat is nu eenmaal zo.

Wat is dit voor onzin weer. islam is geen idee van de Arabieren maar komt van allah (althans volgens mijn overtuiging).. de Arabieren zijn als instrument gebruikt, niet omdat ze zo goed waren, maar omdat ze juist op dat moment een profeet nodig hadden.

Dit is de geschiedenis, het heeft dus niet met racisme te maken (dit is voor jou bedoeld Zegeu):

De komst van de islam heeft beschaving mee gebracht naar het zuiden van midden oosten (want de Arabieren leefden alleen daar), het was een onbeschofte volk, die alleen maar dronk en oorlog voerde tegen elkaar. Meisjes werden bijvoorbeeld levend begraven. Terwijl ze grenzen aan twee beschavingen/rijken: Perzie in Iran en het huidige irak en het Oost Romeins rijk: In het huidige Libanon, israel, palestina, syrie, jordanie -- vandaar dat er in deze landen nog steeds veel christenen wonen. (het Oostelijke Romeins srijk wordt ook wel byzantynse rijk genoemd), maar in principe was het de romeins rijk, die inmiddels in Noord Afrika en west europe verdwenen was)


I. Hoe zag het midden oosten eruit voor komst van de islam?

Voor de komst van de Islam werd het grootste gedeelte van het gebied dat we nu het Midden Oosten noemen betwist door twee reusachtige, elkaar bestrijdende rijken: Het Oost-Romeinse Rijk en het Perzische Rijk. (met name het noordelijke gedeelte ervan ten noorden van wat we vandaag kennen als Saudi Arabie), in het zuiden leefden de Arabische stammen.

Het Oost Romeinse Rijk (Byzantijnse rijk)

Het Oost Romeinse Rijk wordt tegenwoordig het Byzantijnse Rijk genoemd, en omvatte de huidige Balkan, en in het oosten het huidige Turkije, toen Anatolie genoemd, maar ook Syrië, Jordanië en Libanon. De hoofdstad was Constantinopel. Het rijk was een lijnrechte voortzetting van het Romeinse Rijk, dat feitelijk alleen in het westen ten onder was gegaan. De inwoners noemden zichzelf geen Byzantijnen maar Romeinen, en hadden een Grieks -Christelijke cultuur. Het christendom had zich, nadat het door Keizer Constantijn tot officiële godsdienst van de Romeinen was gemaakt, verspreid over een groot deel van het Midden Oosten.

Het Perzische rijk.

Het Perzische Rijk had een roemruchte geschiedenis achter de rug en had een prachtige hoofdstad in Persepolis. Het strekte zich uit van de (wisselende) grens met het Byzantijnse Rijk in het westen, tot aan India in het oosten en Arabie in het zuiden. De inwoners werden door de Grieken en Romeinen Perzen genoemd, maar zelf noemden zij hun land Iran, wat land van de Ariers (Indo-Europeanen) betekent. Ook hier had zich een monotheistische religie ontwikkeld, verkondigd door een profeet genaamd Zoroaster, of Zarathoestra.
Er zijn nog steeds mensen in Perzie, die dit geloof aanhangen. Maar daarnaast tref je ook andere relegies, die een mix van de bovengenoemde geloven en de islam tot hun godsdienst hebebn gemaakt, zoals de Yeziditen (zij worden ook wel aanbidders van de duivel genoemd) wereldwijd tellen ze meer dan twee miljoen aanhangers waarvan meer dan 1,5 miljoen in het huidige Irak leven.

Het Arabische schiereiland

Het gebied ten zuiden van Irak (wat toen dus grensde aan het Perzische rijk), was een immens gebied, dat door de woestijn bijna ontoegankelijk was. Het was daardoor tot dan toe weinig beïnvloed door de Griekse, de Romeinse of de Christelijke wereld. Ook bij de verkondiging van het christelijk geloof was het woestijnschiereiland Arabië grotendeels ongemoeid gelaten, met uitzondering van de zuidelijke kuststrook (Jemen), waar de permanent gevestigde bevolking wel groepjes christenen en joden telde. Immers ook in wat we vandaag kennen als Saudi Arabie lefde her en der joodse stammen.

De Arabieren waren in tegen stelling tot de Byzantijen en de perzen polytheïsten. In Mekka alleen waren er meer dan 360 afgoden. Het waren stammen die op dat moment onbeschaafd waren. Hun maatschappij was opgebouwd uit verschillende stammen die verwikkeld waren in veel bloedvetes en voortdurend oorlogen met elkaar uitvochten. Op moreel gebied waren de Arabieren een onethisch volk. Het waren dronkaards, (het woord alcohol komt uit het Arabisch), gokkers, slavenhandelaars en vrouwen mishandelaars. Vrouwen hadden geen rechten, ze hadden een heel slechte status. Soms werden pasgeboren meisjes levend bergraven, omdat ze liever zonen hadden. Het was een ontwrichte maatschappij, die in zekere mate een sterke persoon nodig had om een einde te maken aan deze inferieur en barbaarse praktijken. Dat kwam dus later in de persoon van Mohammed.

Puk
18-09-03, 01:03
Nee, volgens mij heeft Mohammed de Islam zelf bedacht. Als zodanig komt de Islam het meest aan de Arabieren toe. Daar doe je niets aan.

De Arabieren zijn dan ook de meest echte en originele moslims. Vind ik.

Maarten
18-09-03, 04:47
Puk! :hihi: Schei uit met moslimpje pesten! Bij elke 3 woorden van jou hier over, kan Afrux weer een A4tje uittrekken! Knap trouwens..
Ik weet niet of afrux gelooft, dat je het verschil ziet tussen een Turk, Arabier, Berber, Bedouin, Pers enz.. plus hoe ze moslim zijn. Blijkbaar wel.. Dat moet híj weten! hihi..

Afrux
18-09-03, 10:00
Geplaatst door Puk
Nee, volgens mij heeft Mohammed de Islam zelf bedacht. Als zodanig komt de Islam het meest aan de Arabieren toe. Daar doe je niets aan.

De Arabieren zijn dan ook de meest echte en originele moslims. Vind ik.

Ooh bedoelde je het zo, nou dan verschillen we daarin, ik kan het natuurlijk niet bewijzen, het is een kwestie van geloof. Ik zeg altijd: als je niet gelooft dan is je geloof dat je niet gelooft, nog ongelovigen nog gelovigen (van die duizenden godsdiensten) kunnen bewijzen dan hun waarheid de waarheid is.

Puk! Schei uit met moslimpje pesten! Bij elke 3 woorden van jou hier over, kan Afrux weer een A4tje uittrekken! Knap trouwens..
Ik weet niet of afrux gelooft, dat je het verschil ziet tussen een Turk, Arabier, Berber, Bedouin, Pers enz.. plus hoe ze moslim zijn. Blijkbaar wel.. Dat moet híj weten! hihi..

natuurlijk zijn er grote verschillen tussen d emoslims, een chineze moslim verschilt enorm van een Amazigh moslim, etc... iedereen heeft zijn eigen identiteit en cultuur..

Een mooie voorbeeld:
Bij de Tuareg (ook wel blauwe mannen genoemd), Imazighen van het zuiden, dragen de mannen hoofddoeken, maar de vrouwen niet :)

Puk
18-09-03, 12:47
Geplaatst door Afrux
Ooh bedoelde je het zo, nou dan verschillen we daarin, ik kan het natuurlijk niet bewijzen, het is een kwestie van geloof. Ik zeg altijd: als je niet gelooft dan is je geloof dat je niet gelooft, nog ongelovigen nog gelovigen (van die duizenden godsdiensten) kunnen bewijzen dan hun waarheid de waarheid is.

Puk! Schei uit met moslimpje pesten! Bij elke 3 woorden van jou hier over, kan Afrux weer een A4tje uittrekken! Knap trouwens..
Ik weet niet of afrux gelooft, dat je het verschil ziet tussen een Turk, Arabier, Berber, Bedouin, Pers enz.. plus hoe ze moslim zijn. Blijkbaar wel.. Dat moet híj weten! hihi..

natuurlijk zijn er grote verschillen tussen d emoslims, een chineze moslim verschilt enorm van een Amazigh moslim, etc... iedereen heeft zijn eigen identiteit en cultuur..

Een mooie voorbeeld:
Bij de Tuareg (ook wel blauwe mannen genoemd), Imazighen van het zuiden, dragen de mannen hoofddoeken, maar de vrouwen niet :)

Kunnen we die Tuareg-versie van de Islam (let wel: dit is niet de originele Arabische versie) dan niet algemeen invoeren in Nederland en wijde omtrek? :nijn:

Puk
18-09-03, 12:54
Geplaatst door Maarten
Puk! :hihi: Schei uit met moslimpje pesten! Bij elke 3 woorden van jou hier over, kan Afrux weer een A4tje uittrekken! Knap trouwens..
Ik weet niet of afrux gelooft, dat je het verschil ziet tussen een Turk, Arabier, Berber, Bedouin, Pers enz.. plus hoe ze moslim zijn. Blijkbaar wel.. Dat moet híj weten! hihi..

Moslimpje pesten... dat zijn jouw wóórden!

Dan enkele vragen voor jou:

Wie hebben de heilige steden Mekka en Medina?
Wie geven er in Nederland het meeste geld uit aan moskeeën?
Wie zijn het WTC in gevlogen?
Wie hakken het meest handen af?

Juist ja, Arabische moslims.

:lole:

Maarten
18-09-03, 13:30
Geplaatst door Puk
Moslimpje pesten... dat zijn jouw wóórden!

Dan enkele vragen voor jou:

Wie hebben de heilige steden Mekka en Medina?
Wie geven er in Nederland het meeste geld uit aan moskeeën?
Wie zijn het WTC in gevlogen?
Wie hakken het meest handen af?

Juist ja, Arabische moslims.

:lole:

:hihi: Fijn Puk! dat je hier even neer zet wat de échte moslim precies is!
Was je niet vergeten dat Arabieren hun "meest echte moslim zijn" ook nog eens bewijzen doordat zij hun vrouwen voldoende mishandelen? :hihi:

Puk, je loopt hier nou lang genoeg rond, om beter te weten.. Als je zegt dat Mohammed "de islam zelf bedacht heeft", dan beledig je ongeveer álle moslims, en ontken je zo ongeveer de hele godsdienst.
Als je dan ook nog zegt te weten wat de beste moslims zijn, dan komen die niet meer bij! :hihi: En als je dat dan ook nog beargumanteert met het ontstaan van Islam in die streken, danslaat het nergens meer op.
Ja hoor Puk, de beste christenen wonen in Israel, omdat het daar ontstaan is nietwaar? :hihi:
de enigen die pretenderen een fundamenteel islamitische staat te hebben, dat zijn de Iraniers, en dat zijn Perzen, geen Arabieren..

Begin ook maar niet over gewelddadigheid, want dan heeft 2000 jaar christendom een aardige staat van dienst, die waarschijnlijk hoger scoort dan die van de moslims.

Dat moet je allemaal wel bijna weten als je hier al zo lang rondfietst, en daarom noem ik het "moslimpje pesten"..

Puk
18-09-03, 13:44
Geplaatst door Maarten
:hihi: Fijn Puk! dat je hier even neer zet wat de échte moslim precies is!
Was je niet vergeten dat Arabieren hun "meest echte moslim zijn" ook nog eens bewijzen doordat zij hun vrouwen voldoende mishandelen? :hihi:

Puk, je loopt hier nou lang genoeg rond, om beter te weten.. Als je zegt dat Mohammed "de islam zelf bedacht heeft", dan beledig je ongeveer álle moslims, en ontken je zo ongeveer de hele godsdienst.
Als je dan ook nog zegt te weten wat de beste moslims zijn, dan komen die niet meer bij! :hihi: En als je dat dan ook nog beargumanteert met het ontstaan van Islam in die streken, danslaat het nergens meer op.
Ja hoor Puk, de beste christenen wonen in Israel, omdat het daar ontstaan is nietwaar? :hihi:
de enigen die pretenderen een fundamenteel islamitische staat te hebben, dat zijn de Iraniers, en dat zijn Perzen, geen Arabieren..

Begin ook maar niet over gewelddadigheid, want dan heeft 2000 jaar christendom een aardige staat van dienst, die waarschijnlijk hoger scoort dan die van de moslims.

Dat moet je allemaal wel bijna weten als je hier al zo lang rondfietst, en daarom noem ik het "moslimpje pesten"..

Als ik geloof dat Mohammed de Islam zélf bedacht heeft dan beledig ik álle moslims. Mooi is dat... Er is Godsdienstvrijheid in Nederland Máárten! En als ik geloof dat de Islam een ideetje was van Mohammed mág ik dat geloven. Hoe zullen we het nú hebben?!

Nog een voorbeeld: éen van die moslims die berecht worden i.v.m. de aanslagen op Bali heeft spijt! Zoiets zou je een goede islamitische Arabier nóóit horen zeggen. Ik bedoel maar.

freya
18-09-03, 13:47
Geplaatst door Puk
Kunnen we die Tuareg-versie van de Islam (let wel: dit is niet de originele Arabische versie) dan niet algemeen invoeren in Nederland en wijde omtrek? :nijn:

Je bedoelt dat je dan tenminste je kop in een doek kan verstoppen ipv zo'n zware helm? :haha:

Puk
18-09-03, 13:50
Geplaatst door freya
Je bedoelt dat je dan tenminste je kop in een doek kan verstoppen ipv zo'n zware helm? :haha:

Prezakt! En wat weegt die van jou? :boer:

freya
18-09-03, 14:11
Geplaatst door Puk
Prezakt! En wat weegt die van jou? :boer:

Uit het feit dat ik als vrouw nu al de keus heb voor het dragen van een verhullende hoofddoek, ipv mijn elegante en stijlvolle hoofdbedekking die mijn gehele gezicht vrijlaat en dat toch niet doe, kan je afleiden dat IK niets hoef te verstoppen

:ego: :p

Puk
18-09-03, 14:37
Geplaatst door freya
Uit het feit dat ik als vrouw nu al de keus heb voor het dragen van een verhullende hoofddoek, ipv mijn elegante en stijlvolle hoofdbedekking die mijn gehele gezicht vrijlaat en dat toch niet doe, kan je afleiden dat IK niets hoef te verstoppen

:ego: :p

Neen, dat lieftallige gezichtje zou ik gaan missen.
Maar ik ga es op zoek naar een andere Avatar! Verdorie.

Afrux
18-09-03, 15:36
Geplaatst door Maarten
:hihi: Fijn Puk! dat je hier even neer zet wat de échte moslim precies is!
Was je niet vergeten dat Arabieren hun "meest echte moslim zijn" ook nog eens bewijzen doordat zij hun vrouwen voldoende mishandelen? :hihi:

Puk, je loopt hier nou lang genoeg rond, om beter te weten.. Als je zegt dat Mohammed "de islam zelf bedacht heeft", dan beledig je ongeveer álle moslims, en ontken je zo ongeveer de hele godsdienst.
Als je dan ook nog zegt te weten wat de beste moslims zijn, dan komen die niet meer bij! :hihi: En als je dat dan ook nog beargumanteert met het ontstaan van Islam in die streken, danslaat het nergens meer op.
Ja hoor Puk, de beste christenen wonen in Israel, omdat het daar ontstaan is nietwaar? :hihi:
de enigen die pretenderen een fundamenteel islamitische staat te hebben, dat zijn de Iraniers, en dat zijn Perzen, geen Arabieren..

Begin ook maar niet over gewelddadigheid, want dan heeft 2000 jaar christendom een aardige staat van dienst, die waarschijnlijk hoger scoort dan die van de moslims.

Dat moet je allemaal wel bijna weten als je hier al zo lang rondfietst, en daarom noem ik het "moslimpje pesten"..

Nou een belediging van alle moslims???
meer dan d ehelf van de genen die zich moslim noemt doet geen fuck aan zijn islam.. (moslims van naam dus)
Zoals Hassan Nbenna (ironisch genoeg d euitvinder van de islam fundamentalisme), rond het jaar 1920 na terugkomst uit europe waar hij collegs had gehouden zei: Ik ben in europe geweest en heb de islam gezien maar geen moslims (normen en waarden). Ik ben nu terug in egypte, iedereen is moslim maar ik zie geen islam.
\
Er zijn meer dan 200 miljoen moslims (zoals Bu takhna) die shieet zijn, zij erkennen niet een sMohammed en zeggen dat Ali de profeet is.. Alleen al in Irak wonen 1,5 miljoen Yeziditen moslims, die niet naar mekka bidden maar naar de zon. en zij aanbieden d eduivel (daarom worden ze duivel aanbieders genoemd), etc

Zij beledigt in principe niemand, zij is alleen overtuigd van iets waarvan ik weer van overtuigd ben dat ze naast zit.

Puk
18-09-03, 15:42
Geplaatst door Afrux
Nou een belediging van alle moslims???
meer dan d ehelf van de genen die zich moslim noemt doet geen fuck aan zijn islam.. (moslims van naam dus)
Zoals Hassan Nbenna (ironisch genoeg d euitvinder van de islam fundamentalisme), rond het jaar 1920 na terugkomst uit europe waar hij collegs had gehouden zei: Ik ben in europe geweest en heb de islam gezien maar geen moslims (normen en waarden). Ik ben nu terug in egypte, iedereen is moslim maar ik zie geen islam.
\
Er zijn meer dan 200 miljoen moslims (zoals Bu takhna) die shieet zijn, zij erkennen niet een sMohammed en zeggen dat Ali de profeet is.. Alleen al in Irak wonen 1,5 miljoen Yeziditen moslims, die niet naar mekka bidden maar naar de zon. en zij aanbieden d eduivel (daarom worden ze duivel aanbieders genoemd), etc

Zij beledigt in principe niemand, zij is alleen overtuigd van iets waarvan ik weer van overtuigd ben dat ze naast zit.

Kijk Maarten, dát bedoel ik dus! Thnx Afrux...

freya
18-09-03, 18:04
Geplaatst door Puk

Maar ik ga es op zoek naar een andere Avatar! Verdorie.

Is dat een verbetering?
Wat vindt je zelf?
:argwaan:

Maarten
18-09-03, 18:59
Geplaatst door Afrux

Er zijn meer dan 200 miljoen moslims (zoals Bu takhna) die shieet zijn, zij erkennen niet een sMohammed en zeggen dat Ali de profeet is..

En die erkennen niet dat Mohammed de boodschap ontving?? Ik betwijfel of er moslims op deze wereld zijn, die deze groep als moslim beschouwt..

Puk
18-09-03, 19:14
Geplaatst door freya
Is dat een verbetering?
Wat vindt je zelf?
:argwaan:

Hmm... niet leuk... als blauwe Tuareg?
Hier word ik knap onzeker van!

:droef:

Zgeheu
18-09-03, 19:18
Al-Azhar Universiteit:

His Excellency was asked:
Some believe that, for a Muslim to have religiously correct worship and dealing, it is necessary to follow one of the four known schools of thought, whereas, "al-Shia al-Imamiyyah" school of thought is not one of them nor "al-Shia al-Zaidiyyah." Do your Excellency agree with this opinion, and prohibit following "al-Shia al-Imamiyyah al-Ithna Ashariyyah" school of thought, for example?

His Excellency replied:
1) Islam does not require a Muslim to follow a particular Madh'hab (school of thought). Rather, we say: every Muslim has the right to follow one of the schools of thought which has been correctly narrated and its verdicts have been compiled in its books. And, everyone who is following such Madhahib [schools of thought] can transfer to another school, and there shall be no crime on him for doing so.

2) The Ja'fari school of thought, which is also known as "al-Shia al- Imamiyyah al-Ithna Ashariyyah" (i.e., The Twelver Imami Shi'ites) is a school of thought that is religiously correct to follow in worship as are other Sunni schools of thought.

Muslims must know this, and ought to refrain from unjust prejudice to any particular school of thought, since the religion of Allah and His Divine Law (Shari'ah) was never restricted to a particular school of thought. Their jurists (Mujtahidoon) are accepted by Almighty Allah, and it is permissible to the "non-Mujtahid" to follow them and to accord with their teaching whether in worship (Ibadaat) or transactions (Mu'amilaat).

Signed,

Mahmood Shaltoot.
The above Fatwa was announced on July 6, 1959 from the Head of al-Azhar University, and was subsequently published in many publications in the middle east which include, but are not limited to:

al-Sha'ab newspaper (Egypt), issue of July 7, 1959.
al-Kifah newspaper (Lebanon), issue of July 8, 1959.
The above segment can also be found in the book "Inquiries about Islam", by Muhammad ***** Chirri, Director of the Islamic Center of America, 1986 Detroit, Michigan.
----------------------------------------------------

Hiernaast heb ik nog nooit een shieet horen zeggen dat Ali (schoonzoon profeet Mohammed (vzmh) ) een profeet is.

Afrux
18-09-03, 20:04
Geplaatst door Zgeheu
Al-Azhar Universiteit:

His Excellency was asked:
Some believe that, for a Muslim to have religiously correct worship and dealing, it is necessary to follow one of the four known schools of thought, whereas, "al-Shia al-Imamiyyah" school of thought is not one of them nor "al-Shia al-Zaidiyyah." Do your Excellency agree with this opinion, and prohibit following "al-Shia al-Imamiyyah al-Ithna Ashariyyah" school of thought, for example?

His Excellency replied:
1) Islam does not require a Muslim to follow a particular Madh'hab (school of thought). Rather, we say: every Muslim has the right to follow one of the schools of thought which has been correctly narrated and its verdicts have been compiled in its books. And, everyone who is following such Madhahib [schools of thought] can transfer to another school, and there shall be no crime on him for doing so.

2) The Ja'fari school of thought, which is also known as "al-Shia al- Imamiyyah al-Ithna Ashariyyah" (i.e., The Twelver Imami Shi'ites) is a school of thought that is religiously correct to follow in worship as are other Sunni schools of thought.

Muslims must know this, and ought to refrain from unjust prejudice to any particular school of thought, since the religion of Allah and His Divine Law (Shari'ah) was never restricted to a particular school of thought. Their jurists (Mujtahidoon) are accepted by Almighty Allah, and it is permissible to the "non-Mujtahid" to follow them and to accord with their teaching whether in worship (Ibadaat) or transactions (Mu'amilaat).

Signed,

Mahmood Shaltoot.
The above Fatwa was announced on July 6, 1959 from the Head of al-Azhar University, and was subsequently published in many publications in the middle east which include, but are not limited to:

al-Sha'ab newspaper (Egypt), issue of July 7, 1959.
al-Kifah newspaper (Lebanon), issue of July 8, 1959.
The above segment can also be found in the book "Inquiries about Islam", by Muhammad ***** Chirri, Director of the Islamic Center of America, 1986 Detroit, Michigan.
----------------------------------------------------

Hiernaast heb ik nog nooit een shieet horen zeggen dat Ali (schoonzoon profeet Mohammed (vzmh) ) een profeet is.

Je moet niet aangesproken voelen, omdat jouw god shiet is (Abu Taklhna) ... Ik zat nog zaterdag avond aan een tafel met een Alevit (volgelingen van ali voornamelijk turkije en een shiet uit Iran).. Deze had een grote doek hangen met Ali erop in zijn woonkamer. De discussie ging ook daarover. De Aleviten in Turkije (je weet wel zij dragen veel de zwaard van ali als sieraad), is ali heel erg heilig, maar zij geloven dat Mohammed de profeet is. De shieten uit Iran en Irak zeggen dat alle khulafa arrachidin kuffars zijn en dat Ali de heiligste is.

an3sdej
18-09-03, 20:11
Betekent het 'heilig' zijn bij moslims hetzelfde als in de RK kerk??

Zgeheu
18-09-03, 20:55
Geplaatst door Afrux
Je moet niet aangesproken voelen, omdat jouw god shiet is (Abu Taklhna) ... Ik zat nog zaterdag avond aan een tafel met een Alevit (volgelingen van ali voornamelijk turkije en een shiet uit Iran).. Deze had een grote doek hangen met Ali erop in zijn woonkamer. De discussie ging ook daarover. De Aleviten in Turkije (je weet wel zij dragen veel de zwaard van ali als sieraad), is ali heel erg heilig, maar zij geloven dat Mohammed de profeet is. De shieten uit Iran en Irak zeggen dat alle khulafa arrachidin kuffars zijn en dat Ali de heiligste is.

bla bla bla draai er maar om heen. Waar het om ging is dat je zei dat shieeten claimen dat Ali een profeet zou zijn Mohammed (vzmh) niet erkenen.

maw je bent bent hier de grootste aghyur op dit bord.

En als je enig benul had van wie mijn God was dan zou je wel anders piepen. Maar die zaken laat ik voor jou rekening.

Maarten
19-09-03, 00:52
Geplaatst door Zgeheu
bla bla bla draai er maar om heen. Waar het om ging is dat je zei dat shieeten claimen dat Ali een profeet zou zijn Mohammed (vzmh) niet erkenen.

maw je bent bent hier de grootste aghyur op dit bord.

En als je enig benul had van wie mijn God was dan zou je wel anders piepen. Maar die zaken laat ik voor jou rekening.

Precies! ik stond ook even met m'n ogen te knipperen! ik had al aan die 200 miljoen moeten zien, dat hij de hele Shiaa-aanhang bedoelde. Alsof die Mohammed niet als de Profeet zien!
Vervolgens begint ie over wie jou God zou zijn!
Mensen die zo slordig zijn, daar moet je helemaal niet mee over godsdienst praten.
Net iemand die over schaken zegt, dat de stukken alleen schuin mogen slaan. Die zal daarna zeggen: sorry, verspreking.. maar niemand die hem daarna nog serieus neemt over schaken..

dehmed
19-09-03, 13:33
Geplaatst door Afrux
Een overbodig vraag, natuurlijk was het tegen zegeu bedoeld:

Ik zal d eonderdrukkign illustreren aan d ehand van een paar voorbeeld.

(dit terzijde in een dictatuur wordt iedereen onderdrukt, maar imazighen worden ook cultureel onderdrukt).

- Onze taal werd verboden 40 jaar geleden na de komst van een Arabische nationalistische regime, de taal van de meerderheid van Marokko dus. Zelfs het schrijven van een letter Tamazight was strafbaar.
Tamazight 40 jaar geleden verboden? Waar heb je het over? Wij Shlouh spreken nog steeds tashelhiejt en jullie nog steeds tariefiejt dacht ik zo.


- De overheid gebruikt enkel frans en Arabisch, Imazighen die deze talen niet kennen, moeten nog steeds tolken meenemen, het komt vaak hier in nl voor bij de consulaten. Alle overheidsbrochures zijn dan ook in die twee talen.
Een fries die geen abn spreekt zal waarschijnlijk ook een tolk moeten meenemen als hij bij de overheid moet zijn.

- Amazigh namen van personen waren pas nog verboden (in sommige provincies nog steeds)
Bij ons niet tenminste.

- Amazigh namen van plaatsen worden vervangen door Aarbische (dit allemaal in het kader van de arabesiringpolitiek)


- Imazighen (de meerderheid van marokko) hebben nog steeds geen publiek media, alle publieke zenders zijn Arabisch of Frans. Een aanvraag voor een Amazigh privaat zender is afgewezen.
De imazighen zijn dan wel de meerderhied van marokko maar volgens mij weet je daar net zo weinig over als de Islam. Oh ik begrijp het al. Die 2 netten vind je te weinig keuzevrijheid. Zeg dat dan. Ik vind het al heel wat dat het journaal 1 keer per dag in 5 verschillende dialecten wordt uitgezonden. Ook al zit dat van mij er niet bij.

- Amazigh cultuur en kunst wordt niet gesubsideerd
Subsidie in Marokko? :melig:

- Amazigh verenigingen worden tegengewerkt en veel wetenschappelijke en culturele bijeenkomsten worden verboden.
Welke verenigingen en bijeenkomsten worden in Marokko niet tegengewerkt of verboden?

- Vorig jaar besloot d egemeente raad om de verkersborden te vervagen door borden die naast Arabisch en Frans ook Tamazight staat. na de plaatsing van een paar werden deze door de militairen verwijderd en het werd verboden. Dit in een Amazigh stad waar 98% van d ebevolking nog steeds Amazigh is.
Als je bij jullie overal Amazigh-verkeersborden en straatnamen ziet ben je dan blij?

Ik zal het doorgeven aan M6. :zwaai:

Afrux
19-09-03, 16:25
- Tamazight 40 jaar geleden verboden? Waar heb je het over? Wij Shlouh spreken nog steeds tashelhiejt en jullie nog steeds tariefiejt dacht ik zo.

Tamazight werd na de onafhankelijkheid verbannen uit school en verklaard tot een verboden taal. Ik weet niet wat een verbod bij jou inhoudt, het zou wel heel erg zijn als zezelfs het spreken ervan verbieden. (zoals in Libya). Vorig jaar nog werden verkeersborden verwijderd uit d estraten van Nador (een amazigh stad waar d einwoners voor 99% Imazighen zijn) omdat naast het Arabisch (een vreemde taal voor d eautochtonen nu ook teksten in Het Tamzight erop stonden. Dus naast Qif ook Bedd. Waar praat je over...


- Een fries die geen abn spreekt zal waarschijnlijk ook een tolk moeten meenemen als hij bij de overheid moet zijn.

Wat is dit voor een domme vergelijking. Ten eerst wordt Ddarija bij d einstanties gesproken, ten tweede is d emeerderheid van Marokko een Amazigh, zij hoeven niet een ander taal te leren om met hun vertegenwoordigers te communiceren. Daarija is geen klassiek Arabisch,een Belgische walonier hoeft geen Nederlands te spreken om geholpen te worden door zijn autoriteiten het geldt ook voor een Vlaming. De overheidsdocumenten zijn gebaseerd op d einwoners ( dus frans/nederlands/ duits/ of beide). Europese documenten wordne ook naar alle talen vertaald. IN Zwitserland zijn ook vier officiele talen, waarvan een gesproken door minder dan 0.5%, maar na een referendum heeft de beschaafde bevolking van Zwitserland gekozen om het tniet af te schffen als officiele en nationale taal. Alle overheids documneten zijn dus viertalig...


- De imazighen zijn dan wel de meerderhied van marokko maar volgens mij weet je daar net zo weinig over als de Islam. Oh ik begrijp het al. Die 2 netten vind je te weinig keuzevrijheid. Zeg dat dan. Ik vind het al heel wat dat het journaal 1 keer per dag in 5 verschillende dialecten wordt uitgezonden. Ook al zit dat van mij er niet bij.

Jij bent gewoon doorgedraaid extremistje, de meerderheid betaalt belasting, de publieke omroep wordt betaald door de belasting van het volk. Dus zo het andersom moeten zijn. % minuten nieuws is een lachertje. Imazighen hebebn recht op wa ze toekomt, het is geen bedelen, maar gewoon ons recht. Waarom wordt dan een aanvraag voor een privaat station verboden? Lees Amazigh manifest.


- subsidie in Marokko? :melig:

Ik weet niet wie niets weet van Marokko, lees even d ebegroting en kijk hoeveel naar d eArabische cultuur en kunst gaat, maar geen cent naar de Amazigh cultuur en kunst...


- Welke verenigingen en bijeenkomsten worden in Marokko niet tegengewerkt of verboden?

Natuurlijk wordne alle verenigingen etgengewerkt, maar Amazigh vernigingen mochten tot voor kort niet ens bestaan en worden dubbel gestraft, dus naast de politieke onderdrukking ook cultureel. Een paar voorbeelden van verbods: > een wetenschappelijke conferentie over de gifgassen door Spanje in Arif (uit onderzoek is gebleken dat daar ****** 8 keer meer komt dan in de rest van Marokko)wordt al tien jaar verboden. tawadda een landelijke Amazigh mars (waar naar verwachting miljoenen mensne aan zullen meedoen) wordt ook al 8 jaar verboden. Bijeenkomst om een nieuwe politieke partij door Imazighen te bespreken wordt ook al jaren verboden, dit is een top van d eijsberg.

Als je bij jullie overal Amazigh-verkeersborden en straatnamen ziet ben je dan blij?

Dit geeft aan hoe kinderachtig je bent en dom je ook bent. Natuurlijk zou ik blij zijn, want dat is in d eeerste plaats erkenning en in d etweede plaats erg normaal (niet voor extermisten zoals jij).. In Frankrijk kom ik ook geen Arabische borden, maar in Marokko wel terwijl verkeersborden in de taal van het volk verboden worde.

M6 die is bezig met jouw broeders extremisten ana het oppakken, vandaag hebben weer 3 mensne levenlang gekregen (onder druk van Frankrijk is het geen doodstraf geworden), omdat een van hun een franse man was.

Maar gellukig zijn mensne hard op weg in Marokko, het onderwijs dat pas hervat is is niet uit d elucht komen vallen, Imazighen krijgen steeds meer invloed. Bereid je al voor het zijn niet enkel Imazighen die vroeger verplicht werden om drie vreemde talen te leren en hun taal was verboden die Tamazight gaan leren. Maar ieder Marokkaans kind gaat Tamazight leren en binnen 10 jaar op alle niveaus (basis en middelbaar scholen) en alle scholen. IRCAM heeft gekozen voor een geleidelijke invoering om het proces te laten slagen. En dan komen de universiteiten aan de beurt. Wereldwijd werd al Tamzight gedoceerd op een honderdtal unversiteiten. Alleen in het land van Imazighen was het verboden.

Op de uni van Leiden zijn 280 Amazigh manuscripten uit de 12de en 13de eeuw ook voor jou beschikbaar, ga eens kijken. Terwijl in Marokko Amazigh manuscripten achter slot en grendel zitten en niet eens beschikbaar voor wetenschappelijk onderzoek. Prof. Strromer werd herhaaldelijk d etoegang geweigerd tot deze manuscripten.

Tomas
19-09-03, 18:09
Geplaatst door dehmed
Een fries die geen abn spreekt zal waarschijnlijk ook een tolk moeten meenemen als hij bij de overheid moet zijn.


Niet als ie naar de lokale friese overheid moet, dan kan ie in zijn eigen taal terecht,

Dit even voor de duidelijkheid, ook al heeft Afrux al voldoende argumenten aangegeven dat dit niet vergelijkbaar is.

Tomas
19-09-03, 18:13
Geplaatst door dehmed
Als je bij jullie overal Amazigh-verkeersborden en straatnamen ziet ben je dan blij?


Ook dit is het geval in Friesland en na een lange strijd nu ook op Corsica. Alleen zijn de autochtone Corsicanen het niet eens met de volgorde: In het groot bovenaan de franse versie van de plaatsnaam en daaronder ineht klein de Corsicaanse. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Geen Fransman die in zo'n dorpje woont en wel willen bepalen hoe je de naam uitspreekt? Komnou.

Maar Dehmed, ben jij dan Arabisch of waarom heb jij anders zo'n aversie tegen het Amazigh?

Afrux
20-09-03, 00:12
Geplaatst door Tomas
Ook dit is het geval in Friesland en na een lange strijd nu ook op Corsica. Alleen zijn de autochtone Corsicanen het niet eens met de volgorde: In het groot bovenaan de franse versie van de plaatsnaam en daaronder ineht klein de Corsicaanse. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Geen Fransman die in zo'n dorpje woont en wel willen bepalen hoe je de naam uitspreekt? Komnou.

Maar Dehmed, ben jij dan Arabisch of waarom heb jij anders zo'n aversie tegen het Amazigh?

De vergelijking tussen Fries en nederlands is niet van toeppassing op het Arabisch en Tamazight.

ten eerste staat de gecshreven Arabisch in Marokko heel erg ver van Ddarija (wat ook wel Marokkaans Arabisch genoemd), maar Ddarija wordt met Amazigh grammatica regels gesproken en bestaat ook uit 40% Tamazight, 40% Arabisch en d erest frans , spaans, etc...
HeNiemand in Marokko spreekt op straat het gesproken ARabisch, je komt het dus allen tegen op school, documenten, sommige tv-programma's enz. Daarom behoort Het Arabisch (zoals de taalkundigen dat noemen) tot de dode talen. Het egyptisch Arabisch is ook niet vergelijken met het Marokkaans Arabisch. nergens in de Arabische wereld wordt Arabisch op straat gesproken, mar dialecten en varianten die beinvloed zijn door de lokale talen, etc...

De vergelijking Tussen Taamzight en Arabisch in marokko is zoals het Frans en Nederlands in Belgie, alleen zijn Imazighen daar in de meerderheid.

dehmed
26-09-03, 11:51
Geplaatst door Afrux
- Tamazight 40 jaar geleden verboden? Waar heb je het over? Wij Shlouh spreken nog steeds tashelhiejt en jullie nog steeds tariefiejt dacht ik zo.

Tamazight werd na de onafhankelijkheid verbannen uit school en verklaard tot een verboden taal. Ik weet niet wat een verbod bij jou inhoudt, het zou wel heel erg zijn als zezelfs het spreken ervan verbieden. (zoals in Libya). Vorig jaar nog werden verkeersborden verwijderd uit d estraten van Nador (een amazigh stad waar d einwoners voor 99% Imazighen zijn) omdat naast het Arabisch (een vreemde taal voor d eautochtonen nu ook teksten in Het Tamzight erop stonden. Dus naast Qif ook Bedd. Waar praat je over...


- Een fries die geen abn spreekt zal waarschijnlijk ook een tolk moeten meenemen als hij bij de overheid moet zijn.

Wat is dit voor een domme vergelijking. Ten eerst wordt Ddarija bij d einstanties gesproken, ten tweede is d emeerderheid van Marokko een Amazigh, zij hoeven niet een ander taal te leren om met hun vertegenwoordigers te communiceren. Daarija is geen klassiek Arabisch,een Belgische walonier hoeft geen Nederlands te spreken om geholpen te worden door zijn autoriteiten het geldt ook voor een Vlaming. De overheidsdocumenten zijn gebaseerd op d einwoners ( dus frans/nederlands/ duits/ of beide). Europese documenten wordne ook naar alle talen vertaald. IN Zwitserland zijn ook vier officiele talen, waarvan een gesproken door minder dan 0.5%, maar na een referendum heeft de beschaafde bevolking van Zwitserland gekozen om het tniet af te schffen als officiele en nationale taal. Alle overheids documneten zijn dus viertalig...


- De imazighen zijn dan wel de meerderhied van marokko maar volgens mij weet je daar net zo weinig over als de Islam. Oh ik begrijp het al. Die 2 netten vind je te weinig keuzevrijheid. Zeg dat dan. Ik vind het al heel wat dat het journaal 1 keer per dag in 5 verschillende dialecten wordt uitgezonden. Ook al zit dat van mij er niet bij.

Jij bent gewoon doorgedraaid extremistje, de meerderheid betaalt belasting, de publieke omroep wordt betaald door de belasting van het volk. Dus zo het andersom moeten zijn. % minuten nieuws is een lachertje. Imazighen hebebn recht op wa ze toekomt, het is geen bedelen, maar gewoon ons recht. Waarom wordt dan een aanvraag voor een privaat station verboden? Lees Amazigh manifest.


- subsidie in Marokko? :melig:

Ik weet niet wie niets weet van Marokko, lees even d ebegroting en kijk hoeveel naar d eArabische cultuur en kunst gaat, maar geen cent naar de Amazigh cultuur en kunst...


- Welke verenigingen en bijeenkomsten worden in Marokko niet tegengewerkt of verboden?

Natuurlijk wordne alle verenigingen etgengewerkt, maar Amazigh vernigingen mochten tot voor kort niet ens bestaan en worden dubbel gestraft, dus naast de politieke onderdrukking ook cultureel. Een paar voorbeelden van verbods: > een wetenschappelijke conferentie over de gifgassen door Spanje in Arif (uit onderzoek is gebleken dat daar ****** 8 keer meer komt dan in de rest van Marokko)wordt al tien jaar verboden. tawadda een landelijke Amazigh mars (waar naar verwachting miljoenen mensne aan zullen meedoen) wordt ook al 8 jaar verboden. Bijeenkomst om een nieuwe politieke partij door Imazighen te bespreken wordt ook al jaren verboden, dit is een top van d eijsberg.

Als je bij jullie overal Amazigh-verkeersborden en straatnamen ziet ben je dan blij?

Dit geeft aan hoe kinderachtig je bent en dom je ook bent. Natuurlijk zou ik blij zijn, want dat is in d eeerste plaats erkenning en in d etweede plaats erg normaal (niet voor extermisten zoals jij).. In Frankrijk kom ik ook geen Arabische borden, maar in Marokko wel terwijl verkeersborden in de taal van het volk verboden worde.

M6 die is bezig met jouw broeders extremisten ana het oppakken, vandaag hebben weer 3 mensne levenlang gekregen (onder druk van Frankrijk is het geen doodstraf geworden), omdat een van hun een franse man was.

Maar gellukig zijn mensne hard op weg in Marokko, het onderwijs dat pas hervat is is niet uit d elucht komen vallen, Imazighen krijgen steeds meer invloed. Bereid je al voor het zijn niet enkel Imazighen die vroeger verplicht werden om drie vreemde talen te leren en hun taal was verboden die Tamazight gaan leren. Maar ieder Marokkaans kind gaat Tamazight leren en binnen 10 jaar op alle niveaus (basis en middelbaar scholen) en alle scholen. IRCAM heeft gekozen voor een geleidelijke invoering om het proces te laten slagen. En dan komen de universiteiten aan de beurt. Wereldwijd werd al Tamzight gedoceerd op een honderdtal unversiteiten. Alleen in het land van Imazighen was het verboden.

Op de uni van Leiden zijn 280 Amazigh manuscripten uit de 12de en 13de eeuw ook voor jou beschikbaar, ga eens kijken. Terwijl in Marokko Amazigh manuscripten achter slot en grendel zitten en niet eens beschikbaar voor wetenschappelijk onderzoek. Prof. Strromer werd herhaaldelijk d etoegang geweigerd tot deze manuscripten.

Assalaam oe3aleikoem,

Oertessient iewaloe a7nini ienoe. :jammer:

Wat je hierboven allemaal zegt kan allemaal wel kloppen, maar je maakt je volgens mij druk om niks. Ik heb de Marokkaanse corrupte overheid niet nodig om mijn taal en cultuur te leren kennen of te erkennen. De reden van al deze maatregelen en dan vooral voor een bepaalde groep van de Imazighen :roker: heeft een reden gehad die jij waarschijnlijk ook kent.

Welke amazigh-taal zal er dan op die universiteiten worden onderwezen die van jou of die van mij, of gaan we ze dan alle 168 dan maar invoeren. Wat heb je aan die talen? Moet je over een aantal decennia een tolk hebben voor elke enclave die je bezoekt?

Nee, de Arabische taal, ook al is dat darija, staat dichter bij de Arabische lfos7a die d.m.v. de koran lkariem voor de eenheid heeft gezorgd bij moslims wereldwijd. Dat is de taal die je moet kennen.

dehmed
26-09-03, 12:01
Geplaatst door Afrux

ten eerste staat de gecshreven Arabisch in Marokko heel erg ver van Ddarija (wat ook wel Marokkaans Arabisch genoemd), maar Ddarija wordt met Amazigh grammatica regels gesproken en bestaat ook uit 40% Tamazight, 40% Arabisch en d erest frans , spaans, etc...
HeNiemand in Marokko spreekt op straat het gesproken ARabisch, je komt het dus allen tegen op school, documenten, sommige tv-programma's enz. Daarom behoort Het Arabisch (zoals de taalkundigen dat noemen) tot de dode talen. Het egyptisch Arabisch is ook niet vergelijken met het Marokkaans Arabisch. nergens in de Arabische wereld wordt Arabisch op straat gesproken, mar dialecten en varianten die beinvloed zijn door de lokale talen, etc...



Als je lfos7a spreekt kun je je verstaanbaar maken bij alle inwoners van de Arabische wereld van Marokko tot Irak en van Mauritania tot Yemen. Als degene hoort dat je lfos7a spreekt zal iemand die op school gezeten heeft geen enkel probleem voor je zijn.