PDA

Bekijk Volledige Versie : 'VS verklaarden nooit dat Saddam achter 9/11 zat'



Zwarte Schaap
17-09-03, 07:38
'VS verklaarden nooit dat Saddam achter 9/11 zat'

WASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse nationale veiligheidsadviseur Condoleezza Rice heeft dinsdag gezegd dat de regering van president George Bush de verdreven Iraakse president Saddam Hussein nooit heeft beschuldigd achter de aanslagen van 11 september te zitten.

Ze maakte de opmerking tijdens een interview opgenomen voor het ABC-programma Nightline. De Amerikaanse regering heeft Saddam Hussein veelvuldig beschuldigd van banden met al-Qaeda, de groep die achter de aanslagen in 2001 op New York en Washington zat.

De aantijgingen van de regering gaven voer aan het wijdverspreide geloof onder de Amerikanen dat Saddam Hussein een rol heeft gespeeld in de aanslagen. De oppositionele Democraten zeggen dat de regering een ,,valse impressie'' heeft gecreëerd bij de bevolking.

,,We hebben nooit beweerd dat Saddam Hussein supervisie of controle had over 11 september'', zei Rice. Volgens de nationale veiligheidsadviseur vormde Saddam Hussein een bedreiging ,,uit een regio waaruit de dreiging van 11 september is voortgekomen''.

Onderzoek

Uit een onderzoek deze maand van The Washington Post blijkt dat 69 procent van de Amerikanen gelooft dat Saddam Hussein persoonlijk betrokken was bij de aanslagen op het World Trade Center in New York en het Pentagon in Washington. Hiervoor is tot nu toe geen enkel bewijs gevonden.

Tijdens de campagne om steun te verwerven voor de oorlog tegen Irak beschuldigde Bush Saddam Hussein geregeld van banden met al-Qaeda. ,,Je kunt geen onderscheid maken tussen al-Qaeda en Saddam wanneer je spreekt over de oorlog tegen het terrorisme'', zei Bush in september 2002.

Minister van Defensie Donald Rumsfeld zei tijdens een hoorzitting van het Congres: ,,Er is over de jaren een aantal malen contact geweest tussen Irak en al-Qaeda. We weten dat Saddam persoonlijk opdracht heeft gegeven

Bron: ANP 17/09/03

lennart
17-09-03, 12:54
,,uit een regio waaruit de dreiging van 11 september is voortgekomen''.


Volgens mij kwam de dreiging van 11 september uit Afghanistan en de UK... Maar ik kan me vergissen hoor. :p