PDA

Bekijk Volledige Versie : VPRO trekt Palestijnse docu terug



Onno26
19-09-03, 11:22
De VPRO heeft de spraakmakende documentaire Ford Transit teruggetrokken van het Nederlands Filmfestival. Vorig jaar november zond de VPRO de docu nog uit in het programma Dokwerk. De omroep is nu tegen verdere vertoning van de film omdat enkele cruciale fragmenten in scčne blijken te zijn gezet.

De documentaire gaat over taxidiensten die Palestijnen in de bezette gebieden gebruiken om de controleposten van het Israëlische leger te omzeilen. De filmmaker, de Nederlandse Palestijn Hany Abu Assad uit Amsterdam, volgde de taxibusjes en hun passagiers langs de stoffige wegen, omleidingen en wegblokkades tussen Jeruzalem en Ramallah. Ford Transit is indertijd tot stand gekomen met bijdragen van de VPRO en het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties. In Jeruzalem won Assad vorig jaar nog een prijs voor de documentaire.

Naar nu blijkt is de hoofdpersoon in de film in werkelijkheid echter helemaal geen taxichauffeur, en zijn cruciale scčnes door acteurs gespeeld. De stomp die een taxichauffeur in zijn maag krijgt van een militair is niet echt. Oók het schot dat een Israëlische soldaat lost als het taxibusje van de weg raakt is niet authentiek.

De VPRO vindt dat de regisseur zichzelf te veel vrijheid heeft gegund. Dat mag, maar dan moet je je film geen documentaire noemen, aldus een woordvoerder van de omroep.



Binnenkort een documentaire over Jenin????

antonius
19-09-03, 12:06
Pure propaganda dus. ik heb deze docu zelf al meerdere malen gezien. wel een minne actie om dat in scene te zetten

Fillastiene
19-09-03, 15:16
Dit neemt niet weg dat de zaken die aan de kaak werden gesteld, ook daadwerkelijk gebeuren. Of is dat zo moeilijk voor te stellen?

Jezus. We hebben helemaal geen documantaires -gedramatiseerd of niet- nodig om te beseffen wat daar gebeurd.

Ach ja...
Laat ook maar.

Maarten
19-09-03, 15:20
Geplaatst door antonius
Pure propaganda dus. ik heb deze docu zelf al meerdere malen gezien. wel een minne actie om dat in scene te zetten

Het eerdere topic over Ford Transit staat hier:
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=51300&perpage=40&display=&pagenumber=1

daar staan ook weer nieuwe reacties sinds het laatste nieuws. Ook de mijne, die ik hier graag even opnieuw plaats.

-----------



Geplaatst door Brie
Zo blijkt inderdaad maar weer wat een geweldig wapen propaganda kan zijn. (en hoe goedgelovig de zieltjes hier zijn )

Zie hier een schóolvoorbeeld van hoe Israelische propaganda werkt!!!

En tevens van hoe simpele zielen als Brie zich kunnen laten manipuleren, en zichzelf zelfs vol overtuiging aan een fantoomwereld kunnen overgeven! (Of noem het gewoon dómheid, net als bij antonius.. En dan mogen de heren nog blij zijn, want de verdenking van manipulatie ligt óok al op de loer!)

De kritiek gaat namelijk helemaal niet over de betekenis van het getoonde.. De inhoud van de boodschap blijft volkomen onaangetast. Uit vele bronnen blijkt zelfs, dat de wantoestanden aan die controleposten nog veel groter zijn, dan hier bleek. Een paar klappen zijn peanuts. Schoten ook, want daar zijn voortdurend beelden van op het journaal e.a. Er zijn ernstige mishandelingen, doodslag, vrouwen die aan de posten bevallen, voortdurende vernederingen, roof enz!

Maar de maker van de film makte een zéer kwalijke fout, door het verwarren van feit en fictie. Wie een film ziet, die als documentaire gepresenteerd wordt, die moet er op kunnen vertrouwen dat de beelden werkelijkheid zijn. Hier past een zero-tolerance, want hier staat meteen de integriteit van het fenomeen "documentaire" op het spel. Integriteit is een wézenskwaliteit van documentaires.

Nu kun je de inhoud van de docu zonder meer als waarheidsgetrouw aanmerken, en was de ducu in die zin zónder meer integer. Maar een aantal beelden dus niet, en dan is meteen terecht dat de BBC de zaak weigert, en de docu van het festival verdwijnt!
Maar speel niet de heilige. In alle mediaproducten over politiek wordt flink gemanipuleerd. Er wordt voorgekookt en geknipt en gesuggereerd enz.. Denk ook aan de vele zogenaamd spontene interviews, die vaak tot in de details van te voren geregisseerd zijn. Wie ooit een interview deed, die verbaast zich er over hoeveel er gesleuteld wordt. Gemanipuleerd worden we tóch, en daar is dít misschien niet eens een goed voorbeeld van. Er zijn journaal- en NOVA-uitzendingen die beslist veel erger zijn.

Schokkend vind ik wel, dat de chauffeur gespeeld blijkt. Dat maakt véel dingen eigenlijk nep. Maar als je even gaat nadenken: welke chauffeur zou zich hier voor lenen??.. Hoe lang overleeft een hoofdrolspeler in een spraakmakende docu??.. Hoe moeilijk wordt het hem gemaakt aan een controlepost? Een vent die de Israelische zaak een behoorlijke schade toebrengt, hoe wordt die behandeld, als zelfs het geringste al aanleiding kan zijn tot mishandeling, of urenlang treiteren??.. De echte chauffeurs zullen feestelijk bedankt hebben! Ze zijn daar niet gék, wel?

De walgelijke israelische PR maakt hier dankbaar gebruik van. Noem het gerust standaardgedrag wat je dan ziet. Vergelijk ook joods.nl.. Als bijvoorbeeld het woord Jenin valt, dan gaat het bijna áltijd over die teveel gemelde doden, en dus nooit over het feit, dat daar alles in puin geschoten werd. Ook Gretta's 6 miljoen werden accuut een plakplaatje, waarmee álles wat ze te melden had weggedrukt werd. Alles werkt daar zo, en op joods.nl of in de opinie zie je daar complete bloemlezingen van. Of neem de beschuldigingen van antisemitisme aan het adres van de complete VN! je ziet het verschijnsel wekelijks in de media.

Dat lot gaat ook deze docu treffen. Waarschijnlijk komt er zelfs nog iemand over op TV, en daarna zal élke keer als het woord "grenspost" valt, geprotesteerd worden onder verwijzing naar deze docu, waarbij dan verzwegen wordt dat de inhoud weliswaar op delen niet autentiek was, maar wél waarheidsgetrouw! Zó werkt dat!
Driekwart van de israelische PR hangt van dit soort scenario's aan elkaar, driftig gesteund door onze media.

De docu-maker heeft de kwestie van de grensposten een ernstige schade toegebracht. En dat weten de makers. Noem dat gerust bijzonder triest, want de inhoudelijke integriteit van de info mag wel 100% genoemd worden. Het vergt moed om zoiets te maken. En dan zwijg ik nog maar over de bittere noodzaak om de totale israelische misdaad aan het licht te brengen..
Intussen krijgt de zaak waarschijnlijk meer aandacht, dan menig door zijn kop geschoten Palestijnse kind..

taouanza
19-09-03, 15:21
Geplaatst door antonius
Pure propaganda dus. ik heb deze docu zelf al meerdere malen gezien. wel een minne actie om dat in scene te zetten

Ja dat vind ik bij Opsporing Verzocht ook altijd.

Fillastiene
19-09-03, 15:22
Geplaatst door taouanza
Ja dat vind ik bij Opsporing Verzocht ook altijd.

:D Wat dacht je van Spoorloos?

taouanza
19-09-03, 15:24
Geplaatst door Fillastiene
:D Wat dacht je van Spoorloos?

Ja het lef van sommige mensen!:mad:
:jammer:




ps: hoestie?:wink:

Lagbar la atar

Fillastiene
19-09-03, 15:26
Geplaatst door taouanza
Ja het lef van sommige mensen!:mad:
:jammer:




ps: hoestie?:wink:

Lagbar la atar

Leven is het meervoud van lef, ofzo. Loesje.

Ps. Het gaat stabiel. Jij? :)

taouanza
19-09-03, 15:30
Geplaatst door Fillastiene
Leven is het meervoud van lef, ofzo. Loesje.

Ps. Het gaat stabiel. Jij? :)


geweldig! ik zit al drie weken op school en heb nog een keer huiswerk gemaakt.
I just wanna shoot myself! :knife_hea

Fillastiene
19-09-03, 15:39
Geplaatst door taouanza
geweldig! ik zit al drie weken op school en heb nog een keer huiswerk gemaakt.
I just wanna shoot myself! :knife_hea

Het is altijd weer wennen om op school te zitten. Tenminste, dat heb ik altijd na een lange periode van afwezigheid. Dan wil ik mezelf tegen een muur aan zetten en Mussolini uit de dood opwekken om te vragen hoe hij het ook al weer altijd deed.

Hoezo zwartgallig? :D

taouanza
19-09-03, 15:40
Geplaatst door Fillastiene
Het is altijd weer wennen om op school te zitten. Tenminste, dat heb ik altijd na een lange periode van afwezigheid. Dan wil ik mezelf tegen een muur aan zetten en Mussolini uit de dood opwekken om te vragen hoe hij het ook al weer altijd deed.

Hoezo zwartgallig? :D

:hihi:

Onno26
19-09-03, 15:50
OK OK, Maarten wederom een schoolvoorbeeld van jou "alles is de fout van Israel visie"

Een Nederlandse Palestijn krijgt geld om een documentaire te maken over een van de aspecten van het dagelijks leven in Palestina.

Vervolgens draait deze meneer met behulp van andere Palestijnen het een of t'andere fictieve verhaal in elkaar. We zien "isrealiers" schieten en stompen, geportretteerd door Palestijnse acteurs.

Vervolgens wordt dit gepresenteerd als zijnde een documentaire.

en jouw conclusie is:


Zie hier een schóolvoorbeeld van hoe Israelische propaganda werkt!!!

Je bent een vreemd mannetje Maarten.

mrz
19-09-03, 16:04
Vraag is of reden het niet laten zien werkelijk iets met palestijnen te maken heeft natuurlijk...

Fillastiene !!!! Haha niet zo zwartgallig lol... :p


De docu-maker heeft de kwestie van de grensposten een ernstige schade toegebracht. En dat weten de makers. Noem dat gerust bijzonder triest, want de inhoudelijke integriteit van de info mag wel 100% genoemd worden. Het vergt moed om zoiets te maken. En dan zwijg ik nog maar over de bittere noodzaak om de totale israelische misdaad aan het licht te brengen..

Bittere noodzaak? Ja ik begrijp die reclame over die tandarts die dokter zou zijn ook niet helemaal :rolleyes:

Omg daar ga ik weer... :auw:

Afrux
19-09-03, 16:29
Jullie kunnen z=achter zoeken wat julie willen. D misdaden van de terroristische staat israel zijn iedereen bekend. net als het feit dat iedereen lastig gevallen wordt die bezig is wapens te maken om zichzelf te verdedigen, terwijl Israel in het bezit is van honderden atoomkoppen, zonder dat een hond iets van zegt.

War het hier omgaat is dat de VPRO heeft bijgedragen aan documentaire en zo had het moeten zijn. Anders hadden ze het een film kunnen noemen als er in geacteerd wortd. Het heeft dus met joodse propaganda te maken (al bgrijp ik het niet waarom, want d emaker is Palestijn).

Afrux
19-09-03, 16:29
Jullie kunnen z=achter zoeken wat julie willen. D misdaden van de terroristische staat israel zijn iedereen bekend. net als het feit dat iedereen lastig gevallen wordt die bezig is wapens te maken om zichzelf te verdedigen, terwijl Israel in het bezit is van honderden atoomkoppen, zonder dat een hond iets van zegt.

War het hier omgaat is dat de VPRO heeft bijgedragen aan documentaire en zo had het moeten zijn. Anders hadden ze het een film kunnen noemen als er in geacteerd wortd. Het heeft dus met joodse propaganda te maken (al bgrijp ik het niet waarom, want d emaker is Palestijn).

mrz
19-09-03, 18:10
je knut ook goewon de etrese en lastate ltteer van de wrodeon tkekin hoor maar het is wel hmour... :D

Maarten
20-09-03, 03:45
Geplaatst door Afrux

War het hier omgaat is dat de VPRO heeft bijgedragen aan documentaire en zo had het moeten zijn. Anders hadden ze het een film kunnen noemen als er in geacteerd wortd. Het heeft dus met joodse propaganda te maken (al bgrijp ik het niet waarom, want d emaker is Palestijn).

ik begrijp echt niet wat je bedoelt. maar ik zou ook niet te hard over joodse propaganda roepen, als niet duidelijk is wát, of je legt er niet bij uit hóe en waarom.. ik doe dat altijd wel, anders wordt "propaganda" gewoon een scheldwoord. En daar profiteren de israeli's dan van, want die misbruiken dat het meest. Die roepen het veel te vaak.

Simon
20-09-03, 08:25
Geplaatst door Fillastiene
Dit neemt niet weg dat de zaken die aan de kaak werden gesteld, ook daadwerkelijk gebeuren. Of is dat zo moeilijk voor te stellen?

Jezus. We hebben helemaal geen documantaires -gedramatiseerd of niet- nodig om te beseffen wat daar gebeurd.

Ach ja...
Laat ook maar.

Ja daarom is het ook zo stom om het op die manier te brengen. Maar hij had het ook een gedramatiseerde documentaire kunnen noemen gebaseerd op ware gebeurtenissen. Dan was er niks aan de hand geweest.

Simon