PDA

Bekijk Volledige Versie : Assimilatiedruk of integratie: Zwarte vrouwen willen lichtere huidskleur



Zwarte Schaap
20-09-03, 11:55
Zaterdag 20 September 2003

Zwarte vrouwen willen lichtere huidskleur

http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/upload/rdagblad.artikel.foto/1064037745_31177.jpg

Een van de vele middeltjes die op internet te koop zijn. (Foto van internet)


Utrecht - Veel vrouwelijke immigranten bleken hun huid. Vooral Ghanese vrouwen gebruiken allerlei middelen om er blanker uit te zien. Bij langdurig gebruik bereiken zij het tegenovergestelde effect en vertoont de huid donkere vlekken, zo blijkt uit gegevens van Nivel, het onderzoeksinstituut van de gezondheidszorg.

Het instituut ondervroeg landelijk 1400 Turkse, Marokkaanse, Antilliaanse en Surinaamse vrouwen en mannen. In Amsterdam Zuidoost richtten onderzoekers zich op ruim vijftig Ghanese vrouwen. Uit de gesprekken bleek dat 1 procent van de Marokkanen, 2 procent van de Surinamers en Turken, 4 procent van de Creoolse Surinamers en 6 procent van de Antillianen producten gebruiken om hun gezicht of hele huid te bleken. Bijna de helft van de Ghanese vrouwen (44 procent) gaf aan met dergelijke middelen te smeren. Zij doen dit om allerlei redenen. ,,Uit een aantal antropologische studies blijkt dat het gebruik hoger zou zijn in maatschappijen waar zwart naast blank leeft,'' aldus projectleider migrantenonderzoek W. Devillé van het Nivel. De vrouwen willen blanker worden om meer succes te hebben in de maatschappij.

Met name Ghanese ondervraagden zeiden dat ze er mooier wilden uitzien, omdat hun partners dat aantrekkelijker vinden. Ze denken dat ze dan meer worden geaccepteerd door anderen. Ook gebruiken veel vrouwen de middelen om zelfverzekerder te worden. Bovendien verwijst in sommige culturen een donkere huid naar werken op het platteland. Mensen met een licht gelaat zouden hoger op de maatschappelijke ladder staan.

Veel vrouwen bereiken het omgekeerde effect, weet Devillé. Bij te veel en te lang gebruik ontstaan er verdikkingen en donkere vlekken in de huid. Maar de vrouwen gaan met de bijwerkingen zelden naar een arts. ,,Meestal worden bleekmiddelen onder de toonbank verkocht in bijvoorbeeld toko's of uit het buitenland meegenomen.''

Bron: Rotterdams Dagblad 20/09/03

plexus
20-09-03, 11:58
zie het meer als een kwestie van zelfvertrouwen & dom gedrag! want laten we eerlijk zijn wie wil er nou pale zijn :duizelig:

000NobelPrizes
20-09-03, 12:06
Interessant feit is ook dat in Japan de praktijken van de plastische chirurgen vol zitten met mannen en vrouwen die zich laten opereren om een meer 'westerse look' te krijgen.

En westerlingen zitten en masse in de zonnecentra voor een bruin kleurtje. :loens:

Mark
20-09-03, 12:10
In vrijwel elk donker land waar ik ben geweest stikt het van de "whitening"cremes.

Zwarte mensen onderling discrimineren ook nog eens naar gradatie van donkerheid.

Vuile racisten.

Plaats in dit rijtje ook je kroeshaar eruit halen, kleurlenzen enzo.

Tomas
20-09-03, 12:31
Ik heb wel eens gehoord dat vroeger de zwarten in Botswana naar de zee trokken in Zuid-Afrika om een lichtere tint te krijgen. Ik meen zelfs dat ze daarvoor zoutwater dronken, maar dat weet ik niet zeker.

Volgens mij is het exact hetzelfde als blanken die jusit weer hun uiterste best doen om een kleurtje krijgen. En ook die discrimineren elkaar onderling, als je niet bruin genoeg bent, dan zal je wel een oniteressante sloeber zijn die of a. geen zonvakantie kan veroorloven of b. zich daar niet mee bezig houdt en dus wel een nerd zal zijn ofzo...

Ik ben vanzelfsprekend hartstikke bruin. :)

Mark
20-09-03, 13:18
Zo ik ga nu naar Den Haag op het strand liggen totdat ik met swa wordt aangesproken biraat