PDA

Bekijk Volledige Versie : De multicultipraat begint te vervelen



Tomas
20-09-03, 13:00
In de Rode Hoed

- Ebru Umar is er niet. Ze zou met een introducé komen maar ze is niet komen opdagen.

Wat grappig. Er bestaat nog een Ebru Umar. En dat in Amsterdam, in de Rode Hoed nota bene. Dan dringt tot mijn overwerkte brein door dat het om mij gaat. En dat ik die stem ken. Ik draai me om en zie een dame in het zwart gehuld, gebogen over een gastenlijst. Ken ik moslims die er zo bijlopen en die Nederlandse volzinnen uitspreken?

- He! Ik ben er wel! Ik wist niet dat je me op de gastenlijst had gezet. Dit is Guido, dus we zijn zelfs met z'n tweeën.

Guido steekt zijn hand uit en stelt zich voor. Fuck, hoe zat dat ook alweer, moslim vrouwen in het zwart, accepteren die een uitgestoken mannenhand? Deze wel. De wereld wordt steeds minder zwart/ wit, geen wonder dat ik in de war raak. Dan herken ik in haar Canan, een collega van Haci Karacaer, voorzitter van Milli Görüs (MG), de Turks Islamitische Culturele Vereniging.

Haci Karacaer heeft ooit mijn respect en vertrouwen gewonnen door een simpel zinnetje: 'Ebru? Ebru is lid van een enkele partij. De Ebru-partij.' Een helder inzicht, ik ben een open boek. Hij streeft emancipatie en burgerschap van moslims in Nederland na, wil dat ze volwaardig lid zijn en deel uitmaken van onze samenleving. De fluwelen handschoen is niet zijn ding, confrontatie en betrokkenheid wel. Hij respecteert mensen met een mening en is hoeder van het open debat.

Ter opluistering van de afgeronde inburgeringscursus van 10 imams, organiseerde MG een debat in de Rode Hoed. De ego's aan tafel zijn van Rob Oudkerk, Elsbeth Etty, Sadik Harchaoui, en Hulusi Unye, respectievelijk de huisarts van de Pvda, een overjarige columniste die de rode haarverfbranche in haar eentje in stand houdt, een intelligente beroepsallochtoon en de mufti – opperimam- van MG. Allemaal onder leiding van het boegbeeld der Amsterdamse depressieve dertigers en runner up op de 'meneer Umar shortlist': Theodor Holman. En Job Cohen, die geen enkel multicultureel feestje schuwt.

Het is een paradoxale bijeenkomst en mijn zwart-witte wereldbeeld loopt weer een deukje op. De mufti heeft drie3 kinderen, die allen studeren. Zijn dochter zit in de zaal, met een grote hoofddoek. Als ze naar haar geloofsovertuiging gevraagd wordt, verdedigt ze deze vol vuur en temperament. Juist ja. Thuis aan tafel praat ze over alles met haar ouders. Etty mist de kans om haar te vragen of ze wel'ns in de spiegel kijkt voordat ze de deur uitgaat: 'Kind gooi die hoofddoek af, laat je krullen eens zien!'. Ze is niet benieuwd wat haar vader daarop zou zeggen, of waarom ze dat niet doet.

Nee Etty is feministe. Pas aan de bar hikt ze: 'Als zo'n meisje nou aan de pil wil, zou dat dan mogen van haar vader.' Met zevenmijlslaarzen door de emancipatie, je zou denken dat ze beter weet. En waarom vraagt ze dat dan niet gewoon tijdens het debat, gesterkt door het bezit van een microfoon? Duidelijk een gemiste kans.

Harchaoui is intelligent. De vraag is echter of dit debat, de multiculturele kwestie, met intelligentie of spierballen gewonnen gaat worden. In de beschermde omgeving van de Rode Hoed heerst de intelligentie, maar op de Amsterdamse straten?

Daar vindt namelijk volgens Pvda-er Oudkerk de vrijheid van meningsuiting haar grens bij het aanzetten tot ruzie of polarisatie. Een ware Pvda democraat, onze Rob.


Cohen maakt het er niet beter op. Holmans vraag welke inburgeringscursus goed is, kan hij niet beantwoorden. Hij heeft 'geen idee' hoe de cursussen georganiseerd zijn, wie ze geeft of welke goed is. Geen wonder dat deze miljoenenverslindende tak van sport geen resultaat oplevert. Dat de cursussen rond de 7.000 euro per inburgeraar kosten, geen eindtoetsen kennen, geen kwaliteitseisen hebben, en dat het afronden van de cursus geen garantie biedt voor Nederlandse taalbeheersing weet hij dus niet. Jammer, want deze geldverslindende exercitie wordt uitgevoerd op LOKAAL niveau, in dit geval Amsterdam, waar Oudkerk mede- maar Cohen eindverantwoordelijke voor is. Volgende week ga ik mij inschrijven, als vet belastingbetalende oudkomer heb ik ook recht op een cursus van 7000 euro.

Oudkomer? Voor alle duidelijkheid: de politiek maakt onderscheid tussen Oudkomers en Nieuwkomers, mosterd na de maaltijd-allochtone cursisten en water naar zee dragen- allochtone cursisten. Ik ben absoluut voor taalcursussen. En betrokken bestuurders.

Je zou denken dat het debat voldoende reden tot huilen oplevert en mijn humeur niet verder kan dalen. Foutje. Ik sta na afloop koud drie seconden met Theodor Holman te praten, als een overjarig rood loeder luidruchtig aandacht komt eisen:

- En, gaan jullie trouwen?

Een fractie van een seconde ben ik van m'n ŕ propos. Heb ik eindelijk aandacht van de man die in al zijn columns meldt op zoek te zijn naar een huwelijkspartner, komt Elsbeth Etty de boel versjteren.

- Elsbeth Etty neemt de honneurs waar. Dag Theodor.
- Mag je wel van je vader trouwen met Theodor? (Elsbeth denkt gevoel voor humor te hebben. Try this: ze is duidelijk van de generatie uit de vorige eeuw die nog toestemming van paps nodig heeft. Ze is vast niet getrouwd.)
- Zie ik eruit als iemand die daar de toestemming van d'r vader voor nodig heeft?!
- Nou ja ik ken je vader niet.
- Is een schat. Die geeft geld toe.

Holman mengt zich ook in het gesprek:

- Ah, het wordt steeds interessanter!

Ik zwaai af naar de bar, naar beter gezelschap, en laat Holman in het rode gezelschap van Etty achter.

- Ga ik je nog zien?!

Ik blijk nog te kunnen lachen. Natuurlijk Theodor. Natuurlijk. Rest alleen nog die ene, laatste vraag van Nationaal Belang: hoe kan het dat een hele generatie mannen (30+) niet bekend is met de etiquette der suggestieve verleiding en hebben mannen van 40+ het alleenrecht op de zinnen die wij vrouwen willen horen? Dat ze nietszeggend zijn, of niets betekenen ok, dat weten wij vrouwen al lang. Maar ze zijn geweldig om te horen. GE WEL DIG.

Het wordt tijd voor nieuwe debatten, die multicultipraat begint te vervelen. Wat dacht u van 'De verloederende mores der verleiding' met als panelleden: Beau, Katja, Theo en Theodor, onder leiding van Chazia.

Wat een spektakel zou dat opleveren. Heerlijk.


(c) www.theovangogh.nl

Zou Ebru nu door de blanke man zijn gecorrumpeerd tot deze goddeloze bounty of zou ze ook als ze in Turkije was blijven wonen zo vrouwelijkcynisch en open zijn geweest?

Kortom bestaat de Bounty wel echt?

Mark
20-09-03, 13:08
Ik snap geen hol van dit stukje.

Kut intellectuelen in de grachtengordel.

Als ik aan de macht kom zet ik ze allemaal tegen de muur.

:tik:

Tomas
20-09-03, 13:26
Geplaatst door Mark
Ik snap geen hol van dit stukje.

Kut intellectuelen in de grachtengordel.

Als ik aan de macht kom zet ik ze allemaal tegen de muur.

:tik:

Boer.

Donna
20-09-03, 13:34
Geplaatst door Tomas
Boer.

:boer:


Ja, laten we weer eens een nieuw onderwerp kiezen om over te gaan zeiken. Ik ben dat multicultigedoe ook spuugzat ;)

Waterval
20-09-03, 13:51
Geplaatst door Donna
:boer:


Ja, laten we weer eens een nieuw onderwerp kiezen om over te gaan zeiken. Ik ben dat multicultigedoe ook spuugzat ;)

Jos de B. gaf vandaag een mooie aanzet in de Volkskrant.....

Tomas
20-09-03, 15:00
Nou, een ander onderwerp dan.... Eh... Heeft er eigenlijk iemand positieve ervaringen met Belgen?

mulan
20-09-03, 15:06
Frits Barend is een loser!!

Feit..

Oh en ik kan dit met feiten onderbouwen.... :slapen: