PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Goede theologie voorkomt Mariaverschijningen'



Zwarte Schaap
20-09-03, 23:35
'Goede theologie voorkomt Mariaverschijningen'


AMSTERDAM (ANP) - Een goede theologie voorkomt Mariaverschijningen en huilende Mariabeeldjes, die de aandacht van Jezus Christus afleiden. Dat zei de hervormde theoloog dr. B. ter Leede vrijdag in Amsterdam op het jubileumcongres van de charismatische beweging.

Binnen die beweging krijgt het geloof mede gestalte door de ruimte voor bepaalde gaven (charismata), zoals profetieën en wonderen. Het congres was gewijd aan de vraag hoe kan worden onderscheiden wat van God is en wat niet.

De pater benedictijn Joannes Touw uit Vaals zei dat de kerk al vanaf de derde eeuw Mariaverschijningen kent. Er gebeuren onverklaarbare dingen. Maar een zekere nuchterheid is volgens hem ook nodig. Hij repte van een niet nader genoemde Nederlandse bisschop die eens zei: ,,Zolang ik hier bisschop ben, gebeuren hier geen Mariaverschijningen''.

Deze terughoudendheid was secretaris-generaal ds. I. Bakker van de Raad van Kerken ook tijdens de studiedag opgevallen. Zij had een kritische houding geconstateerd tegenover arrogante mensen, die aan machtsdenken lijden. Wel was de nadruk volgens haar te zeer op de individuele verlossing gericht. ,,Ik kom de Heilige Geest ook tegen in de mensen die afgelopen woensdag in Den Haag demonstreerden voor een ruimer asielbeleid.''

Touw gaf vier ,,handgrepen'' die dienstig zijn bij de beoordeling van buitengewone verschijnselen. Af te wijzen is alles wat psychisch ongezond is, zoals occulte technieken, die angsten en psychosen opwekken. Hetzelfde geldt voor wat tegen het geloof is, zoals spiritisme en reïncarnatie, en wat tegen de liefde is of de eigen verantwoordelijkheid aantast, zoals hypnose, channeling en trance. Tenslotte wees hij op de stelregel dat God bevrijdend werkt, maar de duivel verslavend. God wil volgens Touw geen slaafjes die willoos doen wat Hij zegt.

Bron: ANP

Marsipulami
20-09-03, 23:56
:D :hihi: Ik was dat artikeltje daarstraks ook al ergens tegengekomen. Ik moest vooral lachen om de uitspraak van die bisschop die zei dat ,,Zolang ik hier bisschop ben, gebeuren hier geen Mariaverschijningen''.

Ik moet niet veel hebben van al die flauwekul over Mariaverschijningen. Ik vind geloven in God al ingewikkeld genoeg zonder al dat Maria-gedoe. Anderzijds voel ik wel genegenheid voor die eenvoudige katholieken die hun zielepijn blootleggen in een smeekgebed terwijl ze een kaarsje voor Maria branden.

De Mariaverering is de katholieke correctie op een al te mannelijke voorstelling van het goddelijk Geheim dat het leven draagt.

Ron Haleber
21-09-03, 07:33
Geplaatst door Marsipulami

De Mariaverering is de katholieke correctie op een al te mannelijke voorstelling van het goddelijk Geheim dat het leven draagt.

Mars, toch vind ik het standpunt van de heilige maagd Maria tegenover het Communisme zeer aanvechtbaar... :gechoquee

Zoals je beter weet dan ik, Mars, heeft Maria haar "geheimen" via het Portugese meisje Fatima toevertrouwd aan de Poolse paus - een door jou hogelijk gewaardeerd persoon - die daar behoorlijk wat puur politieke propaganda uit heeft geslagen...

De Poolse paus doet echt meer dan een vroom kaarsje branden voor een beeld als hij naar Polen gaat... :gniffel: