PDA

Bekijk Volledige Versie : Mullah Omar reorganiseert Taliban en laat weer van zich horen.



Wizdom
21-09-03, 21:10
'Mullah Omar reorganiseert Taliban' 21-09-2003


De commandant van de Taliban, mullah Mohammed Omar, heeft onlangs met andere Talibanleiders vergaderd over het reorganiseren van de strijd tegen de Amerikaanse troepen en de Afghaanse regering. Dat heeft een woordvoerder van de Taliban zondag gezegd.

De afgelopen paar dagen hebben we onder leiding van mullah Omar een raad opgericht, verklaarde de woordvoerder in een over de telefoon voorgelezen verklaring. De raad heeft vier commissies opgericht, een militaire, politieke, culturele en economische commissie om alle relevante zaken te kunnen behandelen.

Een verslaggever van AP herkende de stem van de woordvoerder als die van een Talibanstrijder met wie hij contact heeft gehad. De verklaring werd ook op papier aan AP geleverd door een man met banden met de Taliban uit Peshawar in Pakistan.

De eenogige mullah Omar is na Osama bin Laden een van de meest gezochte terroristen ter wereld. Omar verbergt zich waarschijnlijk in de bergen in Oost-Afghanistan of in de door conservatieve stamhoofden geregeerde regio's in Pakistan. Hij leidde de Taliban toen die de dienst uitmaakten in Afghanistan.

Agha zei te bellen van buiten Afghanistan, maar weigerde vragen te beantwoorden over de verblijfplaats van mullah Omar. Hij las ook een lijst met vermeende overwinningen van de Taliban in Afghanistan van de afgelopen dagen voor. De Taliban zouden onlangs tien Amerikaanse soldaten hebben gedood. Een woordvoerder van het Amerikaanse leger zei echter dat afgelopen maand drie soldaten waren omgekomen.

Sinds eind augustus is er een offensief van Afghaanse opstandelingen gaande in het oosten en zuiden van het land, waarbij de strijders zich vooral richten op Afghaanse en Amerikaanse troepen, ambtenaren en medewerkers van internationale hulporganisaties.

000NobelPrizes
22-09-03, 11:38
Geplaatst door Yehi 24
De taliban hebben Allah zij geprezen al vele steden terugveroverd en hebben de volledige controle over een groot deel van het platteland.

DE overwinning is dichtbij..

Bij de Sovjet supermacht duurde het circa tien jaar, men zal zien dat de Westerse Kruisvaarders een snellere ondergang tegemoet komen..

wa lilahi lhamd
Blablabla. Oorlogstaal terwijl je met je weke reet en een gevulde proviandkast aan de zijlijn zit uit te buiken.

Kruisvaarders...

In 1 koran-wonder wil ik best wel geloven: dat er in staat hoe je een tijdmachine moet bouwen. Anders kan ik jouw archaische getetter met de beste wil van de wereld niet plaatsen.

an3sdej
22-09-03, 11:53
Zijn hier ook nog moslims die de Taliban niet zien zitten, die vinden dat de Taliban anachronismen zijn die het volk proberen te onderdrukken en valse leren verkondigen??

Zgeheu
22-09-03, 11:55
Er was eens....

Mulah Omar...een eenoogige man met een ak-47 en een paard.

George Bush....President van het "machtigste rijk op aarde" beschikkende over de meest dodelijke technologieen die de mensheid ooit gekend heeft.

hehehehehe......alvast een begin voor een verhaal aan de kindjes van 2060

Mark
22-09-03, 11:58
Geplaatst door an3sdej
Zijn hier ook nog moslims die de Taliban niet zien zitten, die vinden dat de Taliban anachronismen zijn die het volk proberen te onderdrukken en valse leren verkondigen??

Het bericht van yehi 24 is voor mij voldoende bewijs dat ALLE moslims 100% achter de taliban staan.


:haha:

plexus
22-09-03, 12:06
Geplaatst door an3sdej
Zijn hier ook nog moslims die de Taliban niet zien zitten, die vinden dat de Taliban anachronismen zijn die het volk proberen te onderdrukken en valse leren verkondigen??

u are missing the point! de ooooohhhhh zo machtige vs is aan het verliezen!

Mark
22-09-03, 12:11
Geplaatst door plexus
u are missing the point! de ooooohhhhh zo machtige vs is aan het verliezen!

yep!

het genoegen om de VS op hun bek te zien gaan is mij ook wel wat onderdrukte afghaanse vrouwtjes waard :)

plexus
22-09-03, 12:24
Geplaatst door Mark
yep!

het genoegen om de VS op hun bek te zien gaan is mij ook wel wat onderdrukte afghaanse vrouwtjes waard :)

dat zijn jou woorden! Ik zie niemand graag op zijn bek gaan en zeker niet een volk wat al deccenia lang genaaid wordt! De vs heeft er gewoon geen zin meer in...afghanistan is geen prioriteit voor de vs...nooit geweest!

an3sdej
22-09-03, 14:33
Als jij Yehi het verschil niet weet tussen de supermacht VS en USSR, dan denk ik dat je een misrekening maakt. De USSR was indertijd al ondermijnt door corruptie en geldgebrek.

De huidige VS kun je niet vergelijken met de USSR van toen. Maar ja, de wens is bij jou de vader van de gedachte neem ik aan!

Puk
22-09-03, 14:44
Geplaatst door Mark
yep!

het genoegen om de VS op hun bek te zien gaan is mij ook wel wat onderdrukte afghaanse vrouwtjes waard :)

Onderdrukt, onderdrukt, ik wil ze ouderwets zien hangen!! In 1 burqa.

jaja
22-09-03, 14:58
Geplaatst door plexus
dat zijn jou woorden! Ik zie niemand graag op zijn bek gaan en zeker niet een volk wat al deccenia lang genaaid wordt! De vs heeft er gewoon geen zin meer in...afghanistan is geen prioriteit voor de vs...nooit geweest! Je hebt gelijk als je zegt dat Amerika het afghaanse volk veel hoger op haar prioriteitenlijst zou moeten zetten, maar jij zet het volk duidelijk nog lager op jouw prioriteitenlijstje. Voor jou zijn jouw "wraakgedachten" belangrijker dan de gedachte aan dat volk en wat er met dat volk gaat gebeuren, mochten de amerikanen vertrekken en het aan de Taliban en Hekhmathiar overlaten .... Denk je echt dat de Afghanen er op vooruit gaan als de Taliban en Hekhmathiar aan de macht komen?? Gun jij dat volk nog een keer hetzelfde als in de tweede helft van de negentiger jaren? Hoeveel mensen zijn toen ook al weer gevlucht? Hoeveel mensen zijn toen vermoord of van honger gestroven, bijvoorbeeld omdat vrouwen niet mochten werken ... maar men niet de moeite nam om voedsel te verschaffen aan die vrouwen?
Lijkt de toekomst van de Afghanen onder Hekhmathiar en Omar beter dan onder Karzai of mensen als hij?

lennart
22-09-03, 15:25
Geplaatst door jaja
Je hebt gelijk als je zegt dat Amerika het afghaanse volk veel hoger op haar prioriteitenlijst zou moeten zetten, maar jij zet het volk duidelijk nog lager op jouw prioriteitenlijstje. Voor jou zijn jouw "wraakgedachten" belangrijker dan de gedachte aan dat volk en wat er met dat volk gaat gebeuren, mochten de amerikanen vertrekken en het aan de Taliban en Hekhmathiar overlaten .... Denk je echt dat de Afghanen er op vooruit gaan als de Taliban en Hekhmathiar aan de macht komen?? Gun jij dat volk nog een keer hetzelfde als in de tweede helft van de negentiger jaren? Hoeveel mensen zijn toen ook al weer gevlucht? Hoeveel mensen zijn toen vermoord of van honger gestroven, bijvoorbeeld omdat vrouwen niet mochten werken ... maar men niet de moeite nam om voedsel te verschaffen aan die vrouwen?
Lijkt de toekomst van de Afghanen onder Hekhmathiar en Omar beter dan onder Karzai of mensen als hij?

O please, jij kan er gewoon niet tegen dat wij gelijk hebben en jij ongelijk. Hoe vaak hebben wij al niet tegen jou gezegd dat de VS niet geinteresseerd is in vrede en veiligheid voor Afghanen of Iraqi's. De VS zijn alleen geinteresseerd in macht en geld. Dat het in Afghanistan nu mis gaat komt 100% door de VS en dat is precies wat wij altijd al gezegd hebben.

000NobelPrizes
22-09-03, 15:27
Geplaatst door lennart
De VS zijn alleen geinteresseerd in macht en geld.


Gelukkig wordt die macht- en geldwellust van de VS ruimschoots gecompenseerd door vele landen waar de staatshoofden puur streven naar harmonieuze liefde & geluk.

lennart
22-09-03, 15:32
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Gelukkig wordt die macht- en geldwellust van de VS ruimschoots gecompenseerd door vele landen waar de staatshoofden puur streven naar harmonieuze liefde & geluk.

Achja, maar die staatshoofden gaan teminste niet de wereld rond om te zeggen hoe goed zij zijn, en hoe slecht de rest van de wereld wel niet is.

000NobelPrizes
22-09-03, 15:34
Geplaatst door lennart
Achja, maar die staatshoofden gaan teminste niet de wereld rond om te zeggen hoe goed zij zijn, en hoe slecht de rest van de wereld wel niet is.

:giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel:

Dan heb je zeker nog nooit naar een Arabische zender geluisterd?

Mark
22-09-03, 15:37
Geplaatst door lennart
O please, jij kan er gewoon niet tegen dat wij gelijk hebben en jij ongelijk. Hoe vaak hebben wij al niet tegen jou gezegd dat de VS niet geinteresseerd is in vrede en veiligheid voor Afghanen of Iraqi's. De VS zijn alleen geinteresseerd in macht en geld. Dat het in Afghanistan nu mis gaat komt 100% door de VS en dat is precies wat wij altijd al gezegd hebben.

De vlag gaat uit in Kabul!

De vriend van het afghaanse volk Lennart heeft gelijk gekregen :lole:

En het volk is wederom bevrijd door de Taliban van het verschrikkelijke bewind van de Amerikanen :lole:

Eindelijk weer een mooi leven voor allen :duim:

Puk
22-09-03, 15:39
Geplaatst door Mark
De vlag gaat uit in Kabul!

De vriend van het afghaanse volk Lennart heeft gelijk gekregen :lole:

En het volk is wederom bevrijd door de Taliban van het verschrikkelijke bewind van de Amerikanen :lole:

Eindelijk weer een mooi leven voor allen :duim:

Haal de hoogwerkers en de stenen uit het vet!

Lennart for President van Afghanistan!

jaja
22-09-03, 15:41
Geplaatst door lennart
O please, jij kan er gewoon niet tegen dat wij gelijk hebben en jij ongelijk. Hoe vaak hebben wij al niet tegen jou gezegd dat de VS niet geinteresseerd is in vrede en veiligheid voor Afghanen of Iraqi's. De VS zijn alleen geinteresseerd in macht en geld. Dat het in Afghanistan nu mis gaat komt 100% door de VS en dat is precies wat wij altijd al gezegd hebben. omdat jullie wereldbeeld dermate simplistisch is dat zelfs de geitjes en de dwergen uit sprookjesland het nog niet geloven ...
Maar stel dat jij gelijk hebt, gewoon for argument sake, en stel dat de Vs zich terug trekt, ben jij dan blij dat de Taliban het weer overneemt? Ben jij van mening dat de Afghanen dan beter af zijn? Of zouden ze in principe een betere kans voor de toekomst hebben als Karzai of iemand van zijn "type" de leiding heeft in het land?
Als je denkt dat de Taliban de slechtere mogelijkheid is van de twee zou je dus niet zo moeten hopen op een "afgang" van de VS, want daarmee hoop je dus op een verslechtering voor het afghaanse volk, gewoon om voor de lol om gelijk te hebben ...

Pray tell hoe had het goed moeten gaan in Afghanistan ...?? Allereesrst was je al tegen de oorlog ... dus eigenlijk wilde je gewoon het Taliban regime laten zitten waar het zit en laten doen waar het zin in had. (Ik hoorde je nooit over VN acties tegen dit regime ... :))
Vervolgens, nadat de Taliban verslagen was .. wat had men moeten doen zodat het nu een bloeiende democratie zou zijn? Gelijk verkiezingen uitschrijven?? Denk je eerlijke verkieizngen gekregen te hebben? Om maar te zwijgen over een bestuurbaar land?
Nogmaals ik vind dat de VS meer geld en aandacht aan Afghanistan had moeten besteden, aan de opbouw van het land - en aan de vernietiging van de macht van de warlords (inclusief de Taliban), maar om te doen alsof er niets is gebeurt is ook onzin. En om te doen alsof het onder Taliban met Hekhmathiar beter gaat, is .... lachwekkend.

jaja
22-09-03, 15:42
Geplaatst door lennart
Achja, maar die staatshoofden gaan teminste niet de wereld rond om te zeggen hoe goed zij zijn, en hoe slecht de rest van de wereld wel niet is. eehh wat was de klacht van de meeste moslims op dit forum ook al weer over de huidige moslim leiders ...???

lennart
22-09-03, 15:47
Maar stel dat jij gelijk hebt, gewoon for argument sake, en stel dat de Vs zich terug trekt, ben jij dan blij dat de Taliban het weer overneemt?


For argument sake, stel dat mijn mening iets zou uitmaken.... Of nee wacht, mijn mening maakt niets uit, zal ook nooit iets uitmaken.

lennart
22-09-03, 15:50
Geplaatst door Mark
De vlag gaat uit in Kabul!

De vriend van het afghaanse volk Lennart heeft gelijk gekregen :lole:

En het volk is wederom bevrijd door de Taliban van het verschrikkelijke bewind van de Amerikanen :lole:


Weet je wat het trieste is van jouw antwoord. Het Afghaanse volk is eerst het slachtoffer van de Taliban, en is nu het slachtoffer van de Amerikanen die het land weer doodleuk laten afglijden in chaos. Maar ga mijn realisme alsjeblieft niet de schuld ervan geven dat de Taliban weer de macht grijpen in Afghanistan.

Waarom was ik tegen de oorlog tegen het "terrorisme"? Omdat het een oorlog tegen Islam is, de vierde wereldoorlog, zoals jouw vrienden in Washington het noemen.

lennart
22-09-03, 15:54
Geplaatst door 151 NobelPrizes
:giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel:

Dan heb je zeker nog nooit naar een Arabische zender geluisterd?

Ik zie ze eigenlijk ook nooit op het journaal... Ik hoor ze ook nooit schreeuwen dat de Arabische wereld wordt gehaat omdat de rest jaloers is op hen en dat de Arabische wereld daarom het christendom en het kapitalisme moeten aanvallen. Waarom zou dat zijn?

Bush echter zegt dat "ze" ons haten omdat "ze" onze vrijheid haten.

lennart
22-09-03, 16:06
Pray tell hoe had het goed moeten gaan in Afghanistan ...?? Allereesrst was je al tegen de oorlog ... dus eigenlijk wilde je gewoon het Taliban regime laten zitten waar het zit en laten doen waar het zin in had.


Het domme hiervan, is dat jij mijn positie over de oorlog in Afghanistan helemaal niet weet. Ik prikte hier niet op oktober 2001. Dus hoe durf je te claimen, dat jij weet wat ik hiervan vind.

Maar als ik zeg dat ik Libertijnse gedachtes op de wereld heb, dan moet je dat genoeg zeggen.

Overigens jij als prins van het licht, waarom ben jij niet bezig om demostraties te organiseren door heel Europa om de miljarden aan investeringen los te peuteren voor Afghanistan dat het nodig heeft. Of is de waarheid gewoon dat jouw het geen flikker kan schelen wie er aan de macht is in Afghanistan of wat er gebeurt? Nee jouw nep verontwaardiging is niets minder hypocrisie.

Mark
22-09-03, 16:07
Geplaatst door lennart
Weet je wat het trieste is van jouw antwoord. Het Afghaanse volk is eerst het slachtoffer van de Taliban, en is nu het slachtoffer van de Amerikanen die het land weer doodleuk laten afglijden in chaos. Maar ga mijn realisme alsjeblieft niet de schuld ervan geven dat de Taliban weer de macht grijpen in Afghanistan.

Waarom was ik tegen de oorlog tegen het "terrorisme"? Omdat het een oorlog tegen Islam is, de vierde wereldoorlog, zoals jouw vrienden in Washington het noemen.

Niemand ontkent dat het het Aghaanse volk niet meezit en dat de VS eigen motieven heeft om het land te "bevrijden".

Ik vind het alleen een beetje vreemd om een beetje vrolijk te doen omdat de VS faalt terwijl je weet welke consequenties het gaat hebben voor het volk daar. En ik geloof absoluut niet dat de toekomst er rooskleuriger gaat uitzien als de Taliban het land weer overnemen.

lennart
22-09-03, 16:17
Geplaatst door Mark
Niemand ontkent dat het het Aghaanse volk niet meezit en dat de VS eigen motieven heeft om het land te "bevrijden".

Ik vind het alleen een beetje vreemd om een beetje vrolijk te doen omdat de VS faalt terwijl je weet welke consequenties het gaat hebben voor het volk daar. En ik geloof absoluut niet dat de toekomst er rooskleuriger gaat uitzien als de Taliban het land weer overnemen.

Plexus zegt zelf dat hij helemaal niemand op z'n bek wil zien gaan. Alleen hij heeft gelijk als hij zegt dat de VS het Afghaanse volk weer in chaos laten afglijden. Maar om een of andere reden denk jij dat hij het leuk vindt dat de VS op z'n bek gaat, wellicht was zijn intentie om zijn spijt te uiten aan het Afghaanse volk, dat opnieuw wordt gebruikt door een grootmacht om zijn macht te etaleren zonder daadwerkelijk geinteresseerd te zijn in het welzijn van zijn bevolking. En Jaja vindt het nodig is hem de les te lezen over de Taliban. Wat is dit voor hoogmoed, wat doen jullie om het Afghaanse volk te laten slagen? Nou?

VVD stemmen, ja... De enige partij in Nederland die niets ziet in ontwikkelingshulp.

Mark
22-09-03, 16:22
Geplaatst door lennart
Plexus zegt zelf dat hij helemaal niemand op z'n bek wil zien gaan. Alleen hij heeft gelijk als hij zegt dat de VS het Afghaanse volk weer in chaos laten afglijden. Maar om een of andere reden denk jij dat hij het leuk vindt dat de VS op z'n bek gaat,


duh... dat vindt bijna iedereen leuk



Geplaatst door lennart

wellicht was zijn intentie om zijn spijt te uiten aan het Afghaanse volk, dat opnieuw wordt gebruikt door een grootmacht om zijn macht te etaleren zonder daadwerkelijk geinteresseerd te zijn in het welzijn van zijn bevolking. En Jaja vindt het nodig is hem de les te lezen over de Taliban. Wat is dit voor hoogmoed, wat doen jullie om het Afghaanse volk te laten slagen? Nou?

VVD stemmen, ja... De enige partij in Nederland die niets ziet in ontwikkelingshulp.

Jij denkt dat ontwikkelingshulp het bewind van de Taliban had kunnen voorkomen/matigen?

Hoe dan ook, ik was tegen het binnenvallen van Afghanistan toen en ben tegen een verandering van de macht nu, bij revoluties vallen altijd teveel doden.

lennart
22-09-03, 16:29
duh... dat vindt bijna iedereen leuk


Jij dus ook?

Persoonlijk zie ik de VS graag slagen in hun poging om democratie en vrijheid over de hele wereld te promoten. Helaas zijn de mensen aan de macht in Washington helemaal niet geinteresseerd in vrijheid en democratie, maar in een Clash of Civilizations. Een epische strijd tegen het kwaad, een concept dat is gepromoot door Leo Strauss, die een hekel had aan democratie, omdat het de democratie was die Hitler aan de macht had gebracht, volgens hem.


Geplaatst door Mark
Jij denkt dat ontwikkelingshulp het bewind van de Taliban had kunnen voorkomen/matigen?


Ik denk dat een Marshall plan voor Afghanistan de Taliban nu kan stoppen. Maar ik zie dat niet gebeuren, voornamelijk omdat hiervoor absoluut geen draagvlak voor is in de VS en Europa. Er is vooral geen draagvlak onder mensen die zeggen dat de Taliban zo slecht is, mensen zoals Jaja.

Mark
22-09-03, 16:46
Geplaatst door lennart
Jij dus ook?

Persoonlijk zie ik de VS graag slagen in hun poging om democratie en vrijheid over de hele wereld te promoten. Helaas zijn de mensen aan de macht in Washington helemaal niet geinteresseerd in vrijheid en democratie, maar in een Clash of Civilizations. Een epische strijd tegen het kwaad, een concept dat is gepromoot door Leo Strauss, die een hekel had aan democratie, omdat het de democratie was die Hitler aan de macht had gebracht, volgens hem.

Ja hoor ik ook :) Als er maar niet al teveel mensen de dupe van worden.

Ik denk dat er zeker ideologen in de VS zijn die werkelijk geloven dat zij bezig zijn om de wereld een mooiere plek voor iedereen te maken. Helaas wordt dat misbruikt door strategen die ten alle kosten de VS wereldmacht nr. 1 willen houden.

Ik ben overigens pro-europa, de VS is de concurrentie!



Geplaatst door lennart

Ik denk dat een Marshall plan voor Afghanistan de Taliban nu kan stoppen. Maar ik zie dat niet gebeuren, voornamelijk omdat hiervoor absoluut geen draagvlak voor is in de VS en Europa. Er is vooral geen draagvlak onder mensen die zeggen dat de Taliban zo slecht is, mensen zoals Jaja.

Ik weet niet of een soort marshall plan zou helpen. Afhanistan is geen land dat toevallig door een oorlog kapot is gebombardeerd zoals europa na de tweede wereldoorlog. Misschien zitten de mensen daar helemaal niet te wachten op westerse invloeden. Ik had liever gezien dat we ons er helemaal buiten hadden gehouden. De Taliban waren vreselijk tegen sommige bevolkingsgroepen maar het is ons land niet.

jaja
22-09-03, 22:10
Geplaatst door Mark
[B]Ja hoor ik ook :) Als er maar niet al teveel mensen de dupe van worden. ... de koning in zijn ondergoed ..:) wie wil dat niet ... maar je moet je altijd afvragen wat de consequenties zijn ... zoals je zegt .. als mensen er maar niet de dupe van worden ..


Ik denk dat er zeker ideologen in de VS zijn die werkelijk geloven dat zij bezig zijn om de wereld een mooiere plek voor iedereen te maken. Helaas wordt dat misbruikt door strategen die ten alle kosten de VS wereldmacht nr. 1 willen houden. ik denk dat je te zwart wit denkt. Een deel van die strategen gelooft oprecht dat doordat de VS wereldmacht no 1 is de wereld er ook voor andere mensen buiten de VS beter uit zal zien, inclusief de armen en behoeftigen. Andere mensen geloven dat niet zo, maar het is wel hun mening. Juist verwijzingen naar het Marshall-plan etc is bij hen niet van de lucht. Dit soort plannen kunnen alleen als de VS no 1 zijn.


Ik ben overigens pro-europa, de VS is de concurrentie! alleen als je echt de cionsequentie van die stelling accepteert .. heel veel geld aan zaken waar we nu niets aan doen ... inclusief militaire zaken ... anders blijf je altijd afhankelijk van de VS of een andere superpower, die ooit zal opstaan (Rusland, China, India, Brazilië???)


Ik weet niet of een soort marshall plan zou helpen. Afhanistan is geen land dat toevallig door een oorlog kapot is gebombardeerd zoals europa na de tweede wereldoorlog. Misschien zitten de mensen daar helemaal niet te wachten op westerse invloeden. Ik had liever gezien dat we ons er helemaal buiten hadden gehouden. De Taliban waren vreselijk tegen sommige bevolkingsgroepen maar het is ons land niet. marshal-plan in de klassieke variant zeker niet ... daarvoor is er teveel kapot, niet alleen fysiek, maar vooral in de hoofden. Van gewone technische kennis tot meer algemene educatie en hoe daar mee om te gaan. Daarnaast is er het probleem van een gefragmenteerde samenleving langs "warlord grenzen"...
Echter, "het is ons land niet" is onzin ... dan moeten we dus alle landen met problemen aan hun lot overlaten ... van Polpot tot hongersnood in Ethiopië ... dat zou niet mijn wereld zijn!!