PDA

Bekijk Volledige Versie : Bewoners dreigen recht in eigen hand te nemen na mishandeling bewoner in moskee



Zwarte Schaap
22-09-03, 09:57
Spanningen Mathenesserkwartier lopen op

Bewoners dreigen recht in eigen hand te nemen na mishandeling bewoner in moskee

Door Abdel Ilah Rubio

Bewoners van de Mathenesserdijk dreigen het recht in eigen hand te nemen als de criminaliteit en overlast van Antilliaanse mannen niet snel door politie en gemeente wordt aangepakt. Donderdagavond liepen de gemoederen in de buurt hoog op, nadat een oude bewoner door een groep Antillianen werd mishandeld in de kantine van de Turkse moskee Ayasofya. Voorzitter Y. Duran en deelraadsvoorzitter T. Harreman, die direct ter plekke was, wisten de woedende moskeegangers met moeite af te houden van een strafexpeditie.

Rotterdam - Volgens Duran probeerde het groepje het slachtoffer, een Rotterdammer van Marokkaanse afkomst, op straat te beroven van zijn fiets. Toen hij verzet bood, werd hij op straat in elkaar geslagen. ,,De man vreesde voor zijn leven en rende de kantine van onze moskee binnen. De daders liepen hem achterna en tuigden hem binnen verder af. Bestuurders van de moskee wisten ze uiteindelijk uit de kantine weg te jagen en belden een ambulance en de politie. De man werd vervolgens pas drie kwartier later zwaar verminkt in een ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. De menigte in de moskee was woest. De situatie dreigde dan ook te escaleren. De mensen wilden de Antillianen uit de straat hebben.''


Het incident van donderdag is slechts een van vele, vertelt Duran. Het zit de bewoners van de Mathenesserdijk volgens hem al geruime tijd hoog. Zo zou de groep automobilisten bedreigen, vrouwen bespugen, kinderen lastig vallen, garage-eigenaren intimideren, ouderen uitschelden, met scooters door de straat racen, harde muziek op straat draaien en in het openbaar alcohol drinken. De overlastgevers zouden allemaal in de buurt wonen. ,,In een woning wonen dertig, veertig man. Wij hebben daar geen problemen mee, zolang ze zich maar gedragen.''

Voor de zomer hebben de bewoners met een petitie aandacht gevraagd voor de problemen bij het college, de deelgemeente Delfshaven en de korpschef. ,,Maar jammer genoeg hebben wij als bewoners geen zichtbare actie gezien. De situatie is naar onze mening ongewijzigd gebleven. Onze achterban heeft ook geen vertrouwen meer in de politie. Het valt hen op dat de politie als het om Antillianen gaat alles door de vingers ziet, terwijl andere bewoners voor de minste geringste parkeerovertreding worden bekeurd.''

De mensen zijn het nu zat, weet Duran. ,,Wij willen als moskee en buurt een leefbare straat. Als het dadelijk gaat escaleren ben ik bang dat niemand het meer in de hand kan houden, ook de overheid niet.''

Volgens Harreman is het bekend bij de deelgemeente en politie dat er problemen zijn in deze buurt. Hij wist echter niet dat ze zo heftig waren. De deelgemeente en politie zijn volgens hem bezig om alles in kaart te brengen, en te kijken wie de grootste lastpakken zijn. Voor de zomer zijn er ook al maatregelen genomen in het gebied, vertelt hij. Maar die waren volgens hem meer op sociaal vlak. ,,We moeten nu meer zicht krijgen in de criminele handelingen.''

Harreman raadt de bewoners aan niet het recht in eigen handen te nemen. Tussen het bestuur van de moskee en de politie is gisteren overleg gevoerd over de problematiek. De voorzitter spoort ondernemers en bewoners die bedreigd worden aan om aangifte te doen. ,,Ik kan me wel voorstellen dat mensen angstig zijn om dit soort dingen te melden, maar als ze het niet doen kunnen we als overheid niets doen.''

Harreman heeft de korpsleiding gevraagd om het gebied wat nadrukkelijker in de gaten te houden. Hij wil eerst kijken of hij de problemen binnen het district kan oplossen. ,,Pas als dat niet lukt, kunnen we het opschalen naar de burgemeester.'' Waarschijnlijk zal wel al binnenkort gebruik worden gemaakt van de binnen de gemeente bestaande expertise op het gebied van Antilliaanse jongeren.

Bron: Rotterdams Dagblad 22/09/03

000NobelPrizes
22-09-03, 10:00
Oy: wat zal dit bericht een storm van protesten ontketenen omdat de afkomst van de criminelen erbij is vermeld :moeilijk:

an3sdej
22-09-03, 12:04
Komen deze moskee gangers ook in verzet als oude vrouwtjes worden beroofd door jonge Marokkanen?? Waarbij de beroofde oude vrouwen vaak ook tegen de grond gewerkt worden?

Mark
22-09-03, 12:14
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Oy: wat zal dit bericht een storm van protesten ontketenen omdat de afkomst van de criminelen erbij is vermeld :moeilijk:

Ook ik was geshockeerd over dit racistische stukje verslaggeving.

Uit statistiek is duidelijk af te leiden dat autochtonen verantwoordelijk zijn voor het merendeel van scooterrijden en drinken op straat.

000NobelPrizes
22-09-03, 12:26
Geplaatst door an3sdej
Komen deze moskee gangers ook in verzet als oude vrouwtjes worden beroofd door jonge Marokkanen?? Waarbij de beroofde oude vrouwen vaak ook tegen de grond gewerkt worden?


Die opmerking is net zo overbodig als glijmiddel in de snee van Xaviera Hollander.

Mark
22-09-03, 12:57
hehehehe

zo alle autochtonen hebben hun lolletje weer gehad :)

Onno26
22-09-03, 13:21
FF een niet zo flauwe reactie. 'tis natuurlijk van de gekke dat onschuldige burgers op deze manier worden lastiggevallen en dat de politie daar niet tegen optreedt.

We kunnen een debat beginnen over hoe irritant het is dat de politie wel het lef heeft om onschuldige burgers die een overtreding begaan te bekeuren maar niet de ballen heeft om de echte probleemschoppers aan te pakken.

We kunnen een discussie aangaan over het dat dat justitie niet genoeg wapens heeft om dit soort lui aan te pakken en dat het dus begrijpelijk is dat de politie geen zin heeft om te dweilen met de kraan open.

We kunnen een discussie beginnen over het feit dat de turkse/marokkaanse gemeenschap daar al na enkele incidenten geen onderscheid meer wenst te zien tussen de ene antiliaan en de andere, en dat de reactie dus vergelijkbaar is met die van de autochtonen t.o.v. de zogenaamde ***-marokkanen.

Maar dat is allemaal zinloos. Laten we hopen dat de zwaar verminkte man binnenkort weer de oude is.

an3sdej
22-09-03, 13:26
FF een niet zo flauwe reactie. 'tis natuurlijk van de gekke dat onschuldige burgers op deze manier worden lastiggevallen en dat de politie daar niet tegen optreedt.

OK Onno je hebt gelijk, alleen ik vind het gewoon irritant, dat als een moslim of Marokkaan dit op deze wijze overkomt Schaap dit hier neerzet, en als bijv. ik iets zeg over mihandelende Marokkaanse jongens hij/zij het bagatelliseert.

Geweld in onze maatschappij moet gewoon in het geheel sterk bestreden worden.

aliabab
22-09-03, 17:30
Het is volgens mij niets meer dan een media hetze tegen die onschuldige antillianen.
alsof die Marokkanen zulke lieverdjes zijn..

Marsipulami
22-09-03, 19:26
Geplaatst door Zwarte Schaap
De man werd vervolgens pas drie kwartier later zwaar verminkt in een ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis.

Huh ? Wat voor ontwikkelingsland is dit ? Is de benzine op in Nederland of zo ?

Zgeheu
22-09-03, 19:31
Nee hoor vollop benzine hiero....maar als ze de melding krijgen "marokkaan gewond" mogen ze hun kop koffie eerst op drinken :D

Zwarte Schaap
22-09-03, 21:08
Geplaatst door an3sdej
OK Onno je hebt gelijk, alleen ik vind het gewoon irritant, dat als een moslim of Marokkaan dit op deze wijze overkomt Schaap dit hier neerzet, en als bijv. ik iets zeg over mihandelende Marokkaanse jongens hij/zij het bagatelliseert.

Geweld in onze maatschappij moet gewoon in het geheel sterk bestreden worden.

Hallo calimero andriesje !

Hahahaha......lachen met jou.

Ik zeg alleen iets tegen jou als je individuele gebeurtenissen doortrekt naar het marokkaanse volk en hun cultuur of geloof. Ik heb nog niets gezegd over deze nieuwsbericht en zeker niet doorgetrokken naar de antiliaanse cultuur of volk. Ik vraag ze ook niet om zich van deze misselijke misdaad te distanieren, iets waar jij om de haverklap om bedelt.

:hihi:

an3sdej
22-09-03, 22:28
Ja Schaap, soms heb ik er ook last van :fuckit:

Zwarte Schaap
23-09-03, 00:41
Geplaatst door an3sdej
Ja Schaap, soms heb ik er ook last van :fuckit:

Sukkel andries je weet dat ik een hekel heb aan middelvingertjes opsteken !

an3sdej
23-09-03, 08:32
Daarom juist blatend schaap :p

Zwarte Schaap
23-09-03, 09:31
Geplaatst door an3sdej
Daarom juist blatend schaap :p

Je wilt dus niet discusseren maar irriteren. Goed dat ik het weet. Van pubers kun je zulke gedrag verwachten, maar van een ouwe lul van boven de 50 jaar verwacht je goede voorbeelden van de autochtone cultuur.

Je gedrag komt overeen met mijn ervaringen met autochtonen. Je moet harder en beter kunnen schelden voordat de autochtoon je respecteert. I