PDA

Bekijk Volledige Versie : Identiteitsplicht vanaf 14 jaar



Pixelshade
22-09-03, 10:32
Vanaf 2004 moet iedereen van 14 jaar en ouder een identiteitsbewijs bij zich dragen, zo blijkt uit een wetsvoorstel van CDA-minister Piet Hein Donner (Justitie). Politieagenten en toezichthouders mogen naar het identiteitsbewijs vragen als dat voor de uitvoering van hun taak nodig is, maar er komen géén afzonderlijke controles op het bezit van het bewijs.

Als identiteitsbewijs kunnen mensen gebruik maken van hun paspoort of rijbewijs, mits ze niet verlopen zijn. Als de controle van de nationaliteit nodig is, is een rijbewijs niet voldoende. Er komt geen nieuwe aparte identiteitskaart. Wie niet meewerkt, maakt zichzelf een verdachte van een strafbaar feit, kan worden meegenomen naar het bureau en riskeert een boete van 2.250 euro.

Het wetsvoorstel geeft de politie geen mogelijkheid om het toezicht op vreemdelingen te verscherpen. De identiteit mag alleen gecontroleerd worden als de politie al op grond van, objectief vast te stellen, feiten vermoedt dat iemand illegaal in Nederland is.

Donner vindt 14 jaar niet te jong om altijd papieren bij zich te moeten dragen. In ons omringende landen geldt een hogere leeftijdsgrens; in Duitsland 16 jaar en in België 15 jaar. De Raad van Hoofdcommissarissen had liever een grens van 12 jaar gezien.

Het wetsvoorstel zal vrijwel zeker worden aangenomen, daar een meerderheid van de Kamer (CDA, VVD, LPF en D66) er nu al achter lijkt te staan.

http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1064033907048.html

:fpuh:

Zgeheu
22-09-03, 10:41
Geplaatst door Pixelshade

Het wetsvoorstel geeft de politie geen mogelijkheid om het toezicht op vreemdelingen te verscherpen. De identiteit mag alleen gecontroleerd worden als de politie al op grond van, objectief vast te stellen, feiten vermoedt dat iemand illegaal in Nederland is.


Krijgen we dat gedonder nu ook hier ?
Wat zijn die objectieve feiten dan ?
Kan maar 1 bedenken........uiterlijk.

Zal weer een leuk stukje gereedschap zijn voor de politie om mensen te treiteren en te vernederen.

! ding is zeker....blanke Pietje zal er geen last van krijgen.

Pixelshade
22-09-03, 10:45
Geplaatst door Zgeheu
Krijgen we dat gedonder nu ook hier ?
Wat zijn die objectieve feiten dan ?
Kan maar 1 bedenken........uiterlijk.

Zal weer een leuk stukje gereedschap zijn voor de politie om mensen te treiteren en te vernederen.

! ding is zeker....blanke Pietje zal er geen last van krijgen.

was dus ook mijn eerste gedachte

000NobelPrizes
22-09-03, 10:47
Geplaatst door Zgeheu
Krijgen we dat gedonder nu ook hier ?
Wat zijn die objectieve feiten dan ?
Kan maar 1 bedenken........uiterlijk.

Zal weer een leuk stukje gereedschap zijn voor de politie om mensen te treiteren en te vernederen.

! ding is zeker....blanke Pietje zal er geen last van krijgen.

Geheugensteuntje: de illegale Bulgaren die de Mokumse straten afstroopten met oplichting en bedrog. Ze heten dan wel Slarotdiemov, Neukopdepov, Fukkov en Pissov, maar blank zijn ze wel.

Zgeheu
22-09-03, 10:53
Het enige wat deze nieuwe regel zal bewerkstelligen is dat racistische agenten (en dat zijn er heel veel) elke allochtoon waarvan ze de kop niet aanstaat met z'n handen tegen de muur zullen zetten.

Als dit huichelachtige kabinet daadwerkelijk illegalen wil oppakken dan is dat zo gepiept. Iedereen weet waar ze zitten en waar ze werken. Ik alleen zou er op 1 dag wel 100 kunnen opsporen.

Maar die hypocrieten weten dondersgoed dat veel bedrijfstakken niet kunnen overleven zonder illegalen. Nederland kan niet overleven zonder illegalen.

000NobelPrizes
22-09-03, 11:00
Geplaatst door Zgeheu
Maar die hypocrieten weten dondersgoed dat veel bedrijfstakken niet kunnen overleven zonder illegalen. Nederland kan niet overleven zonder illegalen.
Jawel hoor. Kwestie van minder makkelijk uitkeringen verschaffen, en Nederland beter later rivaliseren met lage-lonenlanden. Maar zodra ons huichelachtige kabinet, zoals het je zo hysterisch noemt, hiertoe een aanzetje zou geven zou links stembanden tekort komen om hun ongenoegen te gillen.

Zgeheu
22-09-03, 14:07
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Jawel hoor. Kwestie van minder makkelijk uitkeringen verschaffen, en Nederland beter later rivaliseren met lage-lonenlanden. Maar zodra ons huichelachtige kabinet, zoals het je zo hysterisch noemt, hiertoe een aanzetje zou geven zou links stembanden tekort komen om hun ongenoegen te gillen.

:haha: :haha:

Dus jij wilt de lonen gaan verlagen tot een niveau dat concurrentie met lage-lonenlanden mogelijk maakt ?

Uitkering makkelijk ? Regel er dan gelijk voor ook mij een.

nefertiti
22-09-03, 15:07
Waarom heeft men in Nederland zo'n probleem met een identiteitsbewijs? In Belgie is dat altijd al verplicht geweest vanaf de leeftijd van 12 jaar!

Geen kat die daarover zeurt! (behalve degenen die liever zonder identiteit willen blijven rondlopen misschien)

000NobelPrizes
22-09-03, 15:10
Nederland loopt achter. Ook in Frankrijk lopen al decennia speciale Flics over straat (flink gewapend) die ID controleren. Ook worden regelmatig razzia's gehouden en illegalen opgepakt & uitgezet.

Zgeheu
22-09-03, 15:33
Geplaatst door nefertiti
Waarom heeft men in Nederland zo'n probleem met een identiteitsbewijs? In Belgie is dat altijd al verplicht geweest vanaf de leeftijd van 12 jaar!

Geen kat die daarover zeurt! (behalve degenen die liever zonder identiteit willen blijven rondlopen misschien)

In belgie bestaat helemaal geen identiteisplicht v.a. 12 jaar !!!

Het is daar 16 of 15 jaar en we weten inmiddels dondersgoed wat voor vervelende praktijken dit met zich mee brengt.

sadeeQ
22-09-03, 20:28
Geplaatst door aQua
:haha:

151 waarlijk! je bent grappig :D


:aanwal: grappig?

een geflipte maffe geit is het.maar wel de mijne :stout:

http://www.vfa.us/burqa.jpg

151 NP na een jaartje samen wonen met sadeeQ :jeweetog:

lennart
22-09-03, 20:47
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Nederland loopt achter. Ook in Frankrijk lopen al decennia speciale Flics over straat (flink gewapend) die ID controleren. Ook worden regelmatig razzia's gehouden en illegalen opgepakt & uitgezet.

Dit is jouw droombeeld van de Nederlandse samenleving over 4 jaar?

Zwarte Schaap
22-09-03, 22:21
Geplaatst door nefertiti
Waarom heeft men in Nederland zo'n probleem met een identiteitsbewijs? In Belgie is dat altijd al verplicht geweest vanaf de leeftijd van 12 jaar!

Geen kat die daarover zeurt! (behalve degenen die liever zonder identiteit willen blijven rondlopen misschien)

Omdat onze geliefde autochtonen nare herrineringen hebben bij een identiteitsplicht. Ausweis BITTE ! Zegt dat je wat?

Maar lang doorzeuren over illegalen en allochtonen doet wonderen in de meningsvorming betreffende ''ausweisen''.

nefertiti
23-09-03, 10:43
Ik vind dat jullie zwaar overdrijven.

Als ik op verlof ga moet ik ook steeds mijn ID tonen! so what?
Op de bank, bij officiele documenten e.d. wordt steeds mijn ID gevraagd, so what?
Ik heb er meer problemen mee dat ze die kaart BIJHOUDEN! daar kan ik niet echt mee om: vb. in egypte werden onze paspoorten opgehaald en kregen we die pas na een week terug! volgende keer geef ik ze een fotokopij!
Op de een of andere manier voel ik me veiliger met een ID of paspoort in mijn zakken.
Het is maar hoe je het bekijkt zeker ?