PDA

Bekijk Volledige Versie : Het Vaticaan wil volwaardig lid worden van de Verenigde Naties.



Zagora
23-09-03, 22:45
BRUSSEL (Kerknet/RKnieuws.net) -

Het Vaticaan wil volwaardig lid worden van de Verenigde Naties. Dat heeft de Vaticaanse staatssecretaris kardinaal Sodano verklaard, zo meldt het Romeinse persagentschap ZENIT.

De kardinaal zei dat er op basis van het internationale recht geen bezwaar is tegen het volwaardige lidmaatschap van de VN.

Nog geen stemrecht

De Heilige Stoel is nu al permanente waarnemer. Daardoor kan het Vaticaan wel interventies kan doen bij de VN, maar heeft het geen stemrecht.

De Heilige Stoel, de kleinste staat ter wereld, onderhoudt momenteel diplomatieke relaties met 174 landen.

Vrede bevorderen

Kardinaal Sodano zei dat de Heilige Stoel met haar diplomatieke activiteiten vooral twee doelen heeft: ze wil het welzijn van de Kerk behartigen en zich ten dienste stellen van alle volkeren, ongeacht hun godsdienst.

"Wegens haar religieus karakter wil de Heilige Stoel steeds de vrede bevorderen en wegens haar universeel karakter volgt ze de crisissituaties in de wereld op de voet. Wegens haar humanitair karakter dringt ze er tenslotte op aan dat alle nodige maatregelen worden genomen voor de bescherming van de burgerbevolking".

barfly
23-09-03, 22:48
SECULARISATIE :duim:

opzouten dus!

Tomas
23-09-03, 22:57
Als dit betekent dat we dan een pre-emptive strike op het vaticaan mogen uitvoeren ben ik ervoor!

an3sdej
23-09-03, 23:09
Zodra een vrouw PAUS mag worden, mogen ze van mij toetreden :duivel:

Orakel
23-09-03, 23:11
Geplaatst door Tomas
Als dit betekent dat we dan een pre-emptive strike op het vaticaan mogen uitvoeren ben ik ervoor!

Pre-emptive is Vaticaans voor anti-conceptie en daar hebben die jongens het niet zo op.

Marsipulami
24-09-03, 00:01
Geplaatst door Zagora
BRUSSEL (Kerknet/RKnieuws.net) -

Het Vaticaan wil volwaardig lid worden van de Verenigde Naties.

Dit is natuurlijk een volkomen terechte vraag. Behalve het feit dat Vaticaanstad een onafhankelijke staat is, net zoals de VS, Nederland, Marokko of Saudi Arabië (en als onafhankelijke staat ook wereldwijd erkend). Volgens een objectieve interpretatie van het handvest van de VN, zou het vaticaan sowieso al stemrecht moeten hebben...

Bovendien is het Vaticaan ook nog de spreekbuis van ongeveer één miljard (katholieke) christenen op een wereld, waarin ongeveer 95% van de mensheid aanhanger is van één of ander geloof in God.

Ik vind het in ieder geval een behartenswaardige doelstelling dat religieuze vertegenwoordigers meer inspraak krijgen. Dat is in ieder geval veel beter dan het karakterloos accepteren van medogenloze dictators -die zichzelf verrijken op de kap van hun bevolking en al moordend hun macht proberen te behouden. Dat soort leiders mogen wél als volwaardig lid van de VN worden beschouwd.

Over de zogenaamde 'democratische leiders', wiens woorden en daden worden gedicteerd door het grootkapitaal en de bedrijven die hun verkiezingscampagne sponsoren heb ik al geen beter beeld.

Het lijkt me wenselijk dat in de veiligheidsraad niet de VS, China, Rusland, Groot Britannië en Frankrijk zitten. Vetorecht binnen de VN zou beter veleend worden aan de de paus, een kalief die de islam vertegenwoordigd, de Dalai Lama en een Opper Rabbijn. Pas dan zal menselijkheid zegevieren en zullen oorlogen stoppen en zullen dictators en opportunistische, populistische, democratisch verkozen leiders, teruggefloten worden en zo nodig verdreven. Pas dan zal gerechtigheid zegevieren. :fpiraat:

Simon
24-09-03, 08:11
Geplaatst door Marsipulami
Bovendien is het Vaticaan ook nog de spreekbuis van ongeveer één miljard (katholieke) christenen op een wereld, waarin ongeveer 95% van de mensheid aanhanger is van één of ander geloof in God.


Je vergeet even voor het gemak dat deze katholieken daar reeds vertegenwoordigd zijn via de landen waarin ze wonen. Als kerken op wereldniveau overleg willen kunnen ze dat via de wereldraad van kerken.

Simon

Canaris
24-09-03, 09:37
Ik draag het vatikaan ook een warm hart toe ,maar zie ook geen reden waarom het Vatikaan volwaarid lid van de UNO moet worden.

De status van het vatikaan is een apart en baseerd enkelt op het religeuse verschijnsel . rooms Katholioeke kerk.

Ik hun enclave mogen ze doen en laten wat ze willen , maar juist in het politieke machtorgaan UNO horen ze eigenlijk niet thuis.