PDA

Bekijk Volledige Versie : Kardinaal waarschuwt voor moslimfundamentalisme



Zwarte Schaap
23-09-03, 23:57
Kardinaal waarschuwt voor moslimfundamentalisme


FULDA (ANP) - De Duitse kardinaal Karl Lehmann heeft dinsdag gewaarschuwd voor moslimfundamentalisme. De militante islam is ook in Duitsland een bedreiging voor het vreedzaam samenleven, zei Lehmann in Fulda bij de najaarsvergadering van de Duitse bisschoppen.

Het wantrouwen tussen christenen en moslims mag als gevolg van islamitische terreur niet groeien, zei Lehmann. Veel christenen staan volgens hem of bevooroordeeld of naïef tegenover de islam. Met de uitgave van de brochure 'Christenen en moslims in Duitsland' willen de bisschoppen de kennis over en weer verbeteren.

Lehmann, voorzitter van de Duitse bisschoppenconferentie en bisschop van Mainz, hekelde de onwil bij moslims om een dialoog te voeren. Fundamentalistische stromingen hebben in de moskeeën ,,tamelijk veel macht'', aldus Lehmann. Verder wordt de dialoog bemoeilijkt, doordat het nog onduidelijk is welke moslimorganisatie de gesprekspartner is.

Bron: ANP 23/09/03

Timoesh
24-09-03, 07:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kardinaal waarschuwt voor moslimfundamentalisme


FULDA (ANP) - De Duitse kardinaal Karl Lehmann heeft dinsdag gewaarschuwd voor moslimfundamentalisme. De militante islam is ook in Duitsland een bedreiging voor het vreedzaam samenleven, zei Lehmann in Fulda bij de najaarsvergadering van de Duitse bisschoppen.

Het wantrouwen tussen christenen en moslims mag als gevolg van islamitische terreur niet groeien, zei Lehmann. Veel christenen staan volgens hem of bevooroordeeld of naïef tegenover de islam. Met de uitgave van de brochure 'Christenen en moslims in Duitsland' willen de bisschoppen de kennis over en weer verbeteren.

Lehmann, voorzitter van de Duitse bisschoppenconferentie en bisschop van Mainz, hekelde de onwil bij moslims om een dialoog te voeren. Fundamentalistische stromingen hebben in de moskeeën ,,tamelijk veel macht'', aldus Lehmann. Verder wordt de dialoog bemoeilijkt, doordat het nog onduidelijk is welke moslimorganisatie de gesprekspartner is.

Bron: ANP 23/09/03


En hoe zou dat nou komen?!.......:jammer:

Onno26
24-09-03, 08:54
En hoe zou dat nou komen?!.......

Nou? Zeg het eens?

Waterval
24-09-03, 09:10
Geplaatst door Onno26
Nou? Zeg het eens?

Is de jouwe ook retorisch.....?

Onno26
24-09-03, 09:14
Is de jouwe ook retorisch.....?

Nee, ik ben blijkbaar wat idioot. Ik zie de logica van het antwoord op "hoe zou dat nou komen" niet echt. Vandaar dat ik graag van Lalla_fatoes wil horen wat zij schijnbaar de logische reden vindt.

Waterval
24-09-03, 09:18
Geplaatst door Onno26
Nee, ik ben blijkbaar wat idioot. Ik zie de logica van het antwoord op "hoe zou dat nou komen" niet echt. Vandaar dat ik graag van Lalla_fatoes wil horen wat zij schijnbaar de logische reden vindt.

Ok. Ik weet eigenlijk niet eens waar die "hoe zou dat nou komen" van L_F op slaat. Welk deel van de tekst? Op de titel? Op het weigeren van een dialoog?

TonH
24-09-03, 09:45
Meneer is lid van deze club:

Vaticaan wil meisjes uit kinderkoren weren

Het Vaticaan zal tegen het einde van dit jaar een nieuwe lijst met verbodsbepalingen publiceren. Dat heeft het katholieke Italiaanse maandblad Jésus dinsdag gemeld. Volgens het blad zou het Vaticaan onder andere meisjes willen verbieden om te zingen in kerkkinderkoren.

Het Vaticaan stoomt volgens Jésus een lijst van 37 nieuwe verboden klaar. Andere bepalingen zijn minder verrassend, zoals die over applaus tijdens de kerkdiensten of de lectuur van teksten die niet uit de bijbel komen. Het Vaticaan zou ook de gemeenschappelijke erediensten met bijvoorbeeld protestantse priesters strenger willen aanpakken. Dat voornemen dreigt volgens het blad een grote polemiek uit te lokken. De gelovigen worden ook aangemoedigd om misbruiken aan te klagen. Het document met verbodsbepalingen, dat door paus Johannes Paulus II vorig jaar was aangekondigd in zijn encycliek over de eucharistieviering, is opgemaakt door experts van de Vaticaanse congregaties en zal gepubliceerd worden tegen het einde van dit jaar of begin 2004. (DWM)
http://www.hln.be/hln/art/pag/hln_index.jsp?page=Nieuws&cat=Buitenland&scherm=1&artId=5341&lijst=1#artikel

Waterval
24-09-03, 09:51
Hmm, wil hij ook alleen maar jongetjes hebben...?