PDA

Bekijk Volledige Versie : Integratie verloopt goed, autochtonen gewoon jaloers!



barfly
25-09-03, 08:18
De integratie verloopt in ons land op schema. Dat is de belangrijkste conclusie van het rapport van het Verwey-Jonker Instituut, zo meldt de Volkskrant. Het rapport over dertig jaar integratie in Nederland wordt vandaag onder grote druk vervroegd openbaar gemaakt.

Uit het rapport, dat is geschreven in opdracht van de parlementaire onderoekscommissie Integratiebeleid, zou verder blijken dat het ongenoegen over de multiculturele samenleving vooral een uitdrukking van jaloezie van autochtone Nederlanders op het succes van migranten is.

Hirsi Ali
Het onderzoek raakte in opspraak nadat de Kamerleden Hirsi Ali van de VVD en Lazrak van de SP de objectiviteit van het Verwey-Jonker Instituut in twijfel hadden getrokken, omdat het de overheid jarenlang geadviseerd heeft over integratie. Lazrak stapte vorige week om die reden uit de commissie.

Beiden wezen in dat verband met de beschuldigende vinger naar directeur Duyvendak van het Verwey-Jonker Instituut. "Duyvendak zegt dat het beleid niet heeft gefaald, maar dat is juist wel zo", aldus Hirsi Ali. Duyvendak had volgens haar deelname aan het onderzoek "moeten weigeren om te voorkomen dat zijn integriteit ter discussie komt te staan".

VVD-fractievoorzitter Van Aartsen deelde de kritiek van Hirsi Ali. Maar commissievoorzitter Blok en Kamervoorzitter Weisglas, ook partijgenoten van Hirsi Ali, vinden dat het Kamerlid voor haar beurt heeft gesproken. "Ze schendt de spelregels van de Tweede Kamer. Op dit moment reageert ze op geruchten. Een gefundeerd oordeel is pas mogelijk als het onderzoek klaar is", aldus Blok.

Herstelbare schade
Commissievoorzitter Blok maakte woensdagavond in NOVA bekend dat de commissie had besloten het publicatieverbod op het rapport op te heffen. De commissie hoopte daarmee een einde te maken aan de discussie in de media. Blok erkende dat de ophef het aanzien van het integratieonderzoek wel enige schade heeft toegedaan. Maar hij verwachtte deze in de loop van het openbare onderzoek nog wel te kunnen herstellen.

GroenLinks-Kamerlid Van Gent, lid van de Kamercommissie Integratiebeleid, wees er op dat de hele Kamer destijds akkoord is gegaan met de opdracht aan het Verwey-Jonker Instituut. "De commissie is nog volop bezig. Het is jammer dat sommigen nu al conclusies trekken."

De SP'er Lazrak is inmiddels vervangen door partijgenoot Vergeer. Door ziekte heeft zij nog niet actief deel kunnen nemen aan de verhoren die de commissie afneemt. De SP liet weten dat Vergeer nog voor onbepaalde tijd thuis blijft.

bron: http://www.omroep.nl/nos/nieuws/binnenland/2003/september/250903/integratie.html

Het gaat allemaal goed jongens! Die k*t-autochtonen zijn gewoon jaloers! :haha:

Zwarte Schaap
25-09-03, 08:27
Verwey: integratie loopt op schema

Door Rachida Azough en Martin Sommer

DEN HAAG/AMSTERDAM - Het integratiebeleid is niet mislukt. Het ongenoegen over de multiculturele samenleving is eerder de uitdrukking van jaloezie van autochtone Nederlanders op het succes van migranten.

Dat blijkt uit een rapport van het Verwey-Jonker Instituut dat vandaag onder grote druk vervroegd verschijnt. Dit dient als uitgangspunt voor het parlementaire onderzoek naar het integratiebeleid, waarvoor de openbare hoorzittingen maandag zijn begonnen.


In het bronnenonderzoek distantieert het instituut zich van de opdracht die het van de Tweede Kamer had gekregen om de 'onvoldoende geslaagde integratie' te onderzoeken. Er zou juist sprake zijn van een relatief succesvolle integratie. Dat is 'niet ondubbelzinnig', maar de integratie ligt op hoofdlijnen 'redelijk op schema'.

Het onderzoek is in opspraak geraakt doordat SP-Kamerlid Lazrak vorige week de objectiviteit van het instituut in twijfel trok. Hij kreeg woensdag bijval van het VVD-Kamerlid Hirsi Ali dat stelt dat het instituut de opdracht had moeten weigeren, omdat 'de kliek beleidsonderzoekers' jarenlang de multiculturele samenleving heeft onderzocht, in opdracht van dezelfde rijksoverheid die ze nu moet beoordelen.

Commissievoorzitter Blok en Kamervoorzitter Weisglas, (beiden VVD), laken haar uitspraken. 'Ze spreekt voor haar beurt. Een gefundeerd oordeel is pas mogelijk als het onderzoek klaar is', aldus Blok. Volgens VVD-fractievoorzitter Van Aartsen zal ze echter met haar eindoordeel wachten tot de commissie klaar is.

Hoogleraar intercultureel bestuur Erik Snel, weigerde wél vanwege te verwachten belangenverstrengeling. 'Misschien had de rapportage beter door Nyfer verricht kunnen worden. Dat kan evalueren, maar heeft nog nooit iets met onderzoek naar de multiculturele samenleving gedaan.'

Bron: Volkskrant 25/09/03

Mark
25-09-03, 08:36
Ik denk dat die autochtonen die zoveel zaten te zeuren over terreur van Marokkaanse jongeren zich nu diep schamen.

Tijd voor een excuus aan de Marokkaanse jongeren wegens de beschuldigingen al die jaren die nu onterecht zijn gebleken....

plexus
25-09-03, 08:38
Geplaatst door Mark
Ik denk dat die autochtonen die zoveel zaten te zeuren over terreur van Marokkaanse jongeren zich nu diep schamen.




wat heeft dat met integratie te maken...?

Mark
25-09-03, 08:44
Geplaatst door plexus
wat heeft dat met integratie te maken...?

Ze waren zogenaamd niet geintegreerd, therefore waren ze niet bekend met de normen en waarden en daarom veroorzaakten ze overlast.

Heb je de hele opkomst van de LPF gemist?

plexus
25-09-03, 08:46
Geplaatst door Mark
Ze waren zogenaamd niet geintegreerd, therefore waren ze niet bekend met de normen en waarden en daarom veroorzaakten ze overlast.

Heb je de hele opkomst van de LPF gemist?

ja

Mark
25-09-03, 08:59
Geplaatst door plexus
ja

ohw :cheefbek:

Hoe dan ook: ik voorspel een vrij lage graad van acceptatie van de resultaten van dit onderzoek bij de autochtone bevolking (is maar een gok natuurlijk).

Yasmeen
25-09-03, 09:04
Geplaatst door Mark
ohw :cheefbek:

Hoe dan ook: ik voorspel een vrij lage graad van acceptatie van de resultaten van dit onderzoek bij de autochtone bevolking (is maar een gok natuurlijk).

lijkt mij een zeer realistische gok. Het gaat men (de politiek en de "klagers") niet om een relatief goede integratie, maar om volstrekte assimilatie. Daarbij mag er maar een cultuur (de nederlandse...) de beste zijn.

Simpel...

Mark
25-09-03, 09:09
Geplaatst door Yasmeen
lijkt mij een zeer realistische gok. Het gaat men (de politiek en de "klagers") niet om een relatief goede integratie, maar om volstrekte assimilatie. Daarbij mag er maar een cultuur (de nederlandse...) de beste zijn.

Simpel...

Het gaat de politici er om om een onderzoek achter de hand te hebben waaruit blijkt dat het probleem eigenlijk niet bestaat en ook al zou het bestaan dat het niet aan "hun" beleid heeft gelegen. Bekostigd door de Nederlandse bevolking :wijs:

Mark
25-09-03, 09:10
Geplaatst door Yasmeen
lijkt mij een zeer realistische gok. Het gaat men (de politiek en de "klagers") niet om een relatief goede integratie, maar om volstrekte assimilatie. Daarbij mag er maar een cultuur (de nederlandse...) de beste zijn.

Simpel...

Hmmm ik denk niet dat het zo zit. De mensen die nu om integratie schreeuwen doen dit omdat ze van sommige mensen last hebben en denken dat "integratie" dit zal oplossen.

Immers: heeft het mensen ooit geboeid dat Chinezen zich compleet afzonderen?

Yasmeen
25-09-03, 09:15
Geplaatst door Mark
Het gaat de politici er om om een onderzoek achter de hand te hebben waaruit blijkt dat het probleem eigenlijk niet bestaat en ook al zou het bestaan dat het niet aan "hun" beleid heeft gelegen. Bekostigd door de Nederlandse bevolking :wijs:

het gaat ze erom dat ze te lezen krijgen, zwart op wit, dat het WEL bestaat, zodat ze een beleid kunnen vormen en het kunnen aanpakken. Men wil ACTIE! BBB he: betrokken, betrouwbaar B.u.l.l.s.h.i.t. :wijs:

000NobelPrizes
25-09-03, 09:18
Verzamel eens een handjevol quotes op buurt-inspraakavonden die her en der worden gehouden. Of wees 's een vliegje op de muur in een kroeg. Vraag het een gemiddelde buschauffeur in een grote stad, een treinconducteur of een middenstander die z'n winkel heeft moeten opdoeken wegens overlast/diefstal/buurtverpaupering. Vraag het een homoseksuele leraar. Vraag het de bounty's.

Elke keer wordt er een nieuwe term verzonnen om het overwegend terechte ongenoegen over alles wat er mis is, te bestempelen. Aha: en het nieuwe woordje van de maand is nu weer *trompetgeschal* 'jaloezie'. Om de mensen die problemen hebben maar weer 's als malloten af te kunnen schilderen.

En zelfkritisch als de Hollanders zijn, gaan zij nu huisweegs met de vraag of ze dan misschien jaloers zijn. Ze hebben hun ongenoegen over wat er gebeurt al langs diverse meetlatten gelegd. Racisme, xenofobie, imperialisme, monoculturalisme, angst, gierigheid: en nu is het weer jaloezie.

Het houdt het gepeupel weer even stil tijdens dit nieuwe hoofdstukje van de zelfreflectie. Jaloezie zal het dus ook niet blijken te zijn, maar het zal amusant zijn om te zien met welk nieuw paradepaardje ze de volgende keer komen aanzetten. We kunnen een loterij in bijvoeglijke naamwoorden beginnen.

Yasmeen
25-09-03, 09:21
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Verzamel eens een handjevol quotes op buurt-inspraakavonden die her en der worden gehouden. Of wees 's een vliegje op de muur in een kroeg. Vraag het een gemiddelde buschauffeur in een grote stad, een treinconducteur of een middenstander die z'n winkel heeft moeten opdoeken wegens overlast/diefstal/buurtverpaupering. Vraag het een homoseksuele leraar. Vraag het de bounty's.

Elke keer wordt er een nieuwe term verzonnen om het overwegend terechte ongenoegen over alles wat er mis is, te bestempelen. Aha: en het nieuwe woordje van de maand is nu weer *trompetgeschal* 'jaloezie'. Om de mensen die problemen hebben maar weer 's als malloten af te kunnen schilderen.

En zelfkritisch als de Hollanders zijn, gaan zij nu huisweegs met de vraag of ze dan misschien jaloers zijn. Ze hebben hun ongenoegen over wat er gebeurt al langs diverse meetlatten gelegd. Racisme, xenofobie, imperialisme, monoculturalisme, angst, gierigheid: en nu is het weer jaloezie.

Het houdt het gepeupel weer even stil tijdens dit nieuwe hoofdstukje van de zelfreflectie. Jaloezie zal het dus ook niet blijken te zijn, maar het zal amusant zijn om te zien met welk nieuw paradepaardje ze de volgende keer komen aanzetten. We kunnen een loterij in bijvoeglijke naamwoorden beginnen.

:hihi: aaah de zieligerds

plexus
25-09-03, 09:23
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Verzamel eens een handjevol quotes op buurt-inspraakavonden die her en der worden gehouden. Of wees 's een vliegje op de muur in een kroeg. Vraag het een gemiddelde buschauffeur in een grote stad, een treinconducteur of een middenstander die z'n winkel heeft moeten opdoeken wegens overlast/diefstal/buurtverpaupering. Vraag het een homoseksuele leraar. Vraag het de bounty's.

Elke keer wordt er een nieuwe term verzonnen om het overwegend terechte ongenoegen over alles wat er mis is, te bestempelen. Aha: en het nieuwe woordje van de maand is nu weer *trompetgeschal* 'jaloezie'. Om de mensen die problemen hebben maar weer 's als malloten af te kunnen schilderen.

En zelfkritisch als de Hollanders zijn, gaan zij nu huisweegs met de vraag of ze dan misschien jaloers zijn. Ze hebben hun ongenoegen over wat er gebeurt al langs diverse meetlatten gelegd. Racisme, xenofobie, imperialisme, monoculturalisme, angst, gierigheid: en nu is het weer jaloezie.

Het houdt het gepeupel weer even stil tijdens dit nieuwe hoofdstukje van de zelfreflectie. Jaloezie zal het dus ook niet blijken te zijn, maar het zal amusant zijn om te zien met welk nieuw paradepaardje ze de volgende keer komen aanzetten. We kunnen een loterij in bijvoeglijke naamwoorden beginnen.


vertel 's nobel151 wat leeft er zoal op straat...laatste nieuwtjes

000NobelPrizes
25-09-03, 09:28
Geplaatst door Yasmeen
:hihi: aaah de zieligerds

Oh ja, zelfmedelijden; best wel goeie in de reeks stopwoordjes. Gooi het alvast in de groep als volgende optie, daar het excuus van de jaloezie niet lang zal standhouden.

Yasmeen
25-09-03, 09:31
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Oh ja, zelfmedelijden; best wel goeie in de reeks stopwoordjes. Gooi het alvat in de groep als volgende optie, daar het excuus van de jaloezie niet lang zal standhouden.

Jah, wil je er nog meer? Heb een heeeel scala aan onderhuidse, hollandse gevoelens paraat :D heeft het vak Vaderlandsche Geschiedenis toch ze nut gehad :hihi:

Zwarte Schaap
25-09-03, 09:37
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Verzamel eens een handjevol quotes op buurt-inspraakavonden die her en der worden gehouden. Of wees 's een vliegje op de muur in een kroeg. Vraag het een gemiddelde buschauffeur in een grote stad, een treinconducteur of een middenstander die z'n winkel heeft moeten opdoeken wegens overlast/diefstal/buurtverpaupering. Vraag het een homoseksuele leraar. Vraag het de bounty's.

Elke keer wordt er een nieuwe term verzonnen om het overwegend terechte ongenoegen over alles wat er mis is, te bestempelen. Aha: en het nieuwe woordje van de maand is nu weer *trompetgeschal* 'jaloezie'. Om de mensen die problemen hebben maar weer 's als malloten af te kunnen schilderen.

En zelfkritisch als de Hollanders zijn, gaan zij nu huisweegs met de vraag of ze dan misschien jaloers zijn. Ze hebben hun ongenoegen over wat er gebeurt al langs diverse meetlatten gelegd. Racisme, xenofobie, imperialisme, monoculturalisme, angst, gierigheid: en nu is het weer jaloezie.

Het houdt het gepeupel weer even stil tijdens dit nieuwe hoofdstukje van de zelfreflectie. Jaloezie zal het dus ook niet blijken te zijn, maar het zal amusant zijn om te zien met welk nieuw paradepaardje ze de volgende keer komen aanzetten. We kunnen een loterij in bijvoeglijke naamwoorden beginnen.

Ben ook benieuwd naar het nieuwe paradepaardje. Sinds mijn entree in Nederland hoor ik het zelfde liedje. Er zijn gewoon genoeg autochtonen die nooit een allochtoon als gelijkwaardig zullen zien.

De eerste rassenrellen waren al begin jaren 70 ingezet door autochtonen. Was er toen al sprake van een integratieprobleem? Jazeker, bij de autochtonen !

mulan
25-09-03, 09:38
Ik weet niet of de integratie goed verloopt gewoonweg omdat iedereen er zijn eigen definitie van heeft,volgens Nobelprize moet elke allochtoon namelijk het volkslied uit zijn kop kennen en de hele geschiedenis van Nederland met zijn Joods-Christelijke tradities :engel: kennen.

Iemand zei een keer tegen mij,jij bent wel gewoon geintegreerd en toch met behoud van eigen cultuur,dat vond ze echt goed van me en dit was na 1!!! minuut gesproken te hebben met mij waarbij ik niets gezegd had over wat ik wel en niet deed.Nu vond ze mij gewoon aardig :engel: en vond ze dat ik 'goed' Nederlands sprak.

People...it is all in your head.Als je denkt dat je mensen kunt plaatsen in 'geintegreerd' of 'ongeintegreerd'(nieuw woord :maf: ) ben je behoorlijk simpel bezig.

000NobelPrizes
25-09-03, 09:40
Geplaatst door Yasmeen
Jah, wil je er nog meer? Heb een heeeel scala aan onderhuidse, hollandse gevoelens paraat :D heeft het vak Vaderlandsche Geschiedenis toch ze nut gehad :hihi:
Prima: zolang je maar met stopwoordjes blijft komen die eenzijdige zelfreflectie stimuleren. Anders wordt er aan 2 kanten nagedacht, en dat betekent vooruitgang - dat moeten we niet hebben natuurlijk.

GroteWolf
25-09-03, 09:40
zou verder blijken dat het ongenoegen over de multiculturele samenleving vooral een uitdrukking van jaloezie van autochtone Nederlanders op het succes van migranten is.


Hahahahahahahahahahahaha! HAHAHAHAHAhAHaHahahahahahahaha! HAHAHAHAHAHAHAHA! Hahahahahahaha!!!

Dat het er ook echt staat! Wat hebben die wetenschappers gestudeerd? Links Ideologisch Onderzoek?

Ik ben wel blij dat nu vastgesteld is dat er in Charlois juist een oververtegenwoordiging van succesvolle mensen woont. Dan is dat probleem opgelost.

Yasmeen
25-09-03, 09:43
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Prima: zolang je maar met stopwoordjes blijft komen die eenzijdige zelfreflectie stimuleren. Anders wordt er aan 2 kanten nagedacht, en dat betekent vooruitgang - dat moeten we niet hebben natuurlijk.

ah, zie je wel?? Jaloezie!! :hihi:

onzinnigheid allemaal

plexus
25-09-03, 09:43
Geplaatst door mulan


Iemand zei een keer tegen mij,jij bent wel gewoon geintegreerd en toch met behoud van eigen cultuur,dat vond ze echt goed van me en dit was na 1!!! minuut gesproken te hebben met mij waarbij ik niets gezegd had over wat ik wel en niet deed.Nu vond ze mij gewoon aardig :engel: en vond ze dat ik 'goed' Nederlands sprak.

People...it is all in your head.Als je denkt dat je mensen kunt plaatsen in 'geintegreerd' of 'ongeintegreerd'(nieuw woord :maf: ) ben je behoorlijk simpel bezig.

Mulan jij ben een uitzondering ;)

Zwarte Schaap
25-09-03, 09:45
Geplaatst door GroteWolf
Hahahahahahahahahahahaha! HAHAHAHAHAhAHaHahahahahahahaha! HAHAHAHAHAHAHAHA! Hahahahahahaha!!!


Dit hysterische lachje veraadt veel.

Yasmeen
25-09-03, 09:46
Geplaatst door plexus
Mulan jij ben een uitzondering ;)

dat zeggen ze nou allemaal: Jaaa maar JIJ he, JIJ bent anders!!

:maf:

Mark
25-09-03, 09:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dit hysterische lachje veraadt veel.

Frustraties vanwege de conclusies uit dit onderzoek vermoed ik.

Frustraties kom ik hier vaker tegen op het prikbord :)

Yasmeen
25-09-03, 09:48
Geplaatst door Mark
Frustraties vanwege de conclusies uit dit onderzoek vermoed ik.

Frustraties kom ik hier vaker tegen op het prikbord :)

ja, erg he? En maroc.nl geeft gewoon een vertekend beeld van de normale samenleving.... :hihi:

mulan
25-09-03, 09:52
Geplaatst door Yasmeen
dat zeggen ze nou allemaal: Jaaa maar JIJ he, JIJ bent anders!!

:maf:

Ja maar IK ben ook anders dan de anderen....plexus zegt het :p

Mark
25-09-03, 09:53
Geplaatst door Yasmeen
ja, erg he? En maroc.nl geeft gewoon een vertekend beeld van de normale samenleving.... :hihi:

Als er een ding is wat duidelijk is dan is het wel dat maroc.nl geen afspiegeling is van de samenleving. :loens:

GroteWolf
25-09-03, 09:53
Toegegeven: Het overweldigende succes van jonge Marokkaanse ondernemers in de cocainebranche is wel iets wat mij steekt.

En als ik door die onafgebroken reeks villawijken in Nieuw West en Noord rijdt denk ik toch: wat mooi dat al die elders hoogopgeleide mensen hier zo'n fijn bestaan hebben kunnen opbouwen.
Maar als ik dan terug rijdt naar mijn eigen rietendakenkrotje in Laren moet ik mijn auto wel eens langs de snelweg parkern omdat ik van de woedetranen niet verder kan rijden.

Zwarte Schaap
25-09-03, 10:04
Geplaatst door GroteWolf
Toegegeven: Het overweldigende succes van jonge Marokkaanse ondernemers in de cocainebranche is wel iets wat mij steekt.

En als ik door die onafgebroken reeks villawijken in Nieuw West en Noord rijdt denk ik toch: wat mooi dat al die elders hoogopgeleide mensen hier zo'n fijn bestaan hebben kunnen opbouwen.
Maar als ik dan terug rijdt naar mijn eigen rietendakenkrotje in Laren moet ik mijn auto wel eens langs de snelweg parkern omdat ik van de woedetranen niet verder kan rijden.




Marrokkaanse ondernemer is jong

Het landschap van ondernemend Nederland wordt nog altijd gedomineerd door autochtonen. Onder allochtonen ligt het aantal ondernemers ook relatief stukken lager waarbij de uit Marokko afkomstigen het minst ondernemend zijn. Maar met name de jonge Marokkanen lijken de smaak te pakkken te krijgen. Uit cijfers van de Kamers van Koophandel over startende ondernemers blijkt dat ze aan een inhaalslag bezig zijn.

Slechts 31 op de 1000 Marokkanen in Nederland hebben een onderneming, zo blijkt uit de cijfers per 1 juni dit jaar. Ter vergelijking: onder Surinamers is dat 41 op de 1000 en onder Turken zelfs 63. Van de duizend autochtonen zijn er 90 ondernemer.

Maar de autochtone ondernemer is oud. Terwijl de Marrokkaanse ondernemer jong is. De meeste autochtone ondernemers zitten in de leeftijdscategorie 'ouder dan vijftig' (35 procent), terwijl slechts 8 procent van de autochtone ondernemingen een eigenaar jonger dan 29 heeft. Bij de Marrokaanse ondernemers is dit beeld tegenovergesteld: 45 procent is jonger dan 29 jaar terwijl slechts 3,5 procent ouder dan 50 jaar is. De Vereniging van Kamers van Koophandel concludeert dat de Marokkanen eraan komen als ondernemers.

De vereniging telde het aantal inschrijvingen en kwam tot 860000 ondernemingen in Nederland. Net iets minder dan de helft (360000) daarvan is een bedrijf zonder personeel en nog eens 310000 houdt maximaal 4 personen (inclusief de eigenaren) aan het werk. Ruim 90000 ondernemingen zijn van Nederlanders van buitenlandse origine. Het aantal vrouwelijke ondernemers bedraagt 216000, oftewel 27 procent.

Bron: Trouw, Zaterdag 26 Oktober 2002

GroteWolf
25-09-03, 11:15
People...it is all in your head.Als je denkt dat je mensen kunt plaatsen in 'geintegreerd' of 'ongeintegreerd'(nieuw woord ) ben je behoorlijk simpel bezig.


Ik denk dat 'integratie' veel te veel als toverwoord wordt gebruikt. Iemand met een Noord Afrikaans uiterlijk die mensen overvalt en jonge meisjes aanrandt spreekt wellicht vloeiend Nederlands en eet regelmatig een varkens sateetje. Toch zijn dat de mensen waar 'men' moeite mee heeft, niet de hardwerkende tankschoonmaker of groenteman die misschien vrijwel geen Nederlands spreekt en nooit drinkt.

Immigratie in een mate zoals nu in Europa gebeurt brengt problemen met zich mee. Die problemen zijn zeker niet allemaal verbonden aan de mate van integratie die de nieuwkomers bereiken.


Geplaatst door Zwarte Schaap
Dit hysterische lachje veraadt veel.

Vind je het zelf niet heel grappig dan?

000NobelPrizes
25-09-03, 11:22
Ik vraag me af of integratie betekent dat men door het succes van vele allochtonen de criminaliteit en werkeloosheid maar op de koop toe moet nemen (dus er niet over moeten zeuren).

Lijkt mij irreeel: daarvoor is het een te ernstig probleem. Het wegstrepen tegen van een maatschappelijk succes tegen een maatschappelijk probleem is nog altijd geen oplossing.

jaja
25-09-03, 11:25
Geplaatst door GroteWolf
Ik denk dat 'integratie' veel te veel als toverwoord wordt gebruikt. Iemand met een Noord Afrikaans uiterlijk die mensen overvalt en jonge meisjes aanrandt spreekt wellicht vloeiend Nederlands en eet regelmatig een varkens sateetje. Toch zijn dat de mensen waar 'men' moeite mee heeft, niet de hardwerkende tankschoonmaker of groenteman die misschien vrijwel geen Nederlands spreekt en nooit drinkt.

Immigratie in een mate zoals nu in Europa gebeurt brengt problemen met zich mee. Die problemen zijn zeker niet allemaal verbonden aan de mate van integratie die de nieuwkomers bereiken.



Vind je het zelf niet heel grappig dan? eerlijk gezegd spreek je jezelf hier een beetje tegen. Waar je op tegen bent is ongepast gedrag zoals overvallen en aanranden en meer van die zaken. Voor jou is iemand die dat doet niet "geïntegreerd" of anders gezegd "daar heeft men moeite mee". Het spreken van de taal, uiterlijk of wat dan ook doet er niet toe, als men maar niet voor overlast zorgt. Dan is de immigratie niet het probleem maar het gedrag van sommige mensen in dit land. Probleem is dat een bepaalde groep van de nieuwkomers procentueel oververtegenwoordigd zijn bij bepaalde vormen van overlast, maar dat ze zeer zeker niet de enigen zijn die het veroorzaken. Dan zou de aanpak dus gericht moeten zijn op de overlast!!
Met andere woorden, in zekere zin zeg je dat de rapporteurs gelijk hebben ... iedereen waarvan je geen overlast ervaart is opgenomen in de samenleving, is geïntegreerd, dus de integratie gaat redelijk.

jaja
25-09-03, 14:27
Verwey-Jonker Instituut bijt van zich af
Uitgegeven: 25 september 2003 12:39

DEN HAAG - Voormalig directeur prof. J. Duyvendak van het Verwey-Jonker Instituut heeft donderdag op een persconferentie stevig van zich af gebeten.

Hij bestreed de kritiek dat het onderzoek van het instituut vooringenomen en dus niet objectief was. Het gaat om het voorwerk dat Verwey-Jonker deed voor de commissie uit de Tweede Kamer die het integratiebeleid onderzoekt. "Alle feiten en conclusies zijn te controleren", aldus Duyvendak. "Het integratiebeleid is voor een deel mislukt en voor een deel geslaagd."

Verwijt

Hij probeerde het verwijt van de VVD en SP te weerleggen dat zijn instituut niet bij het Tweede Kamer-onderzoek betrokken had mogen worden. Hij zou zelf als wetenschappelijk onderzoeker bovendien vooringenomen positief zijn over de integratie van allochtonen in Nederland. Duyvendak schreef mee aan het partijprogramma van GroenLinks en was tot kort directeur van het Verwey-Jonker.

Onafhankelijk

De nieuwe directeur J. Bouttelier wees er op dat het Verwey-Jonker een politiek onafhankelijk instituut is. Bovendien was het nooit actief betrokken bij de beleidsontwikkeling rond integratie. Wel erkende hij een spanningsveld omdat er onderzoeken over minderheden en integratie werden gedaan. "Maar zonder kennis hadden wij het vooronderzoek onmogelijk kunnen doen in twee maanden", zei Bouttelier.

Hij wierp de "lelijke verdachtmakingen" verre van zich. "We moeten af van de suggesties dat er een complot zou zijn van wetenschappers, beleidsmakers en meningsvormers over integratie."

Volgens Duyvendak was het instituut slechts een kleine speler in het veld. ,Tot mijn vreugde hoor ik nu van collega's dat wij marginaal en vrij onbeduidend zijn." Het heeft hem verrast dat er zoveel ophef is ontstaan. "Het onderwerp is totaal gepolitiseerd." Duyvendak vindt dat hij als onderzoeker een politieke kleur mag hebben en wijst erop dat vele anderen dat ook zijn. Hij vermoedt dat het alleen erom gaat dat hij lid is van GroenLinks.

Duyvendak wees erop dat geen sprake was van een schema in het integratiebeleid omdat de doelstellingen in de loop der tijd steeds verschoven. Ook de politiek was de afgelopen dertig jaar slecht op de hoogte van het 'weinig gerichte' minderhedenbeleid. Bovendien wijzigden ze telkens hun standpunt erover.

Er werd wel veel over integratie gepraat maar nauwelijks specifiek beleid gevoerd, niet voor migranten maar ook niet voor autochtonen die ook in de achterstandswijken woonden. Daardoor ontstond er ook veel frustratie op die plekken.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=209638&c=11


---------------------------------------------------
Voor wie veel tijd heeft ... hier staat het rapport
http://www.verwey-jonker.nl/images/dynamisch/bronnenonderzoek.pdf
ook te bereiken vanaf:
http://www.verwey-jonker.nl/index.asp

GroteWolf
25-09-03, 14:47
... iedereen waarvan je geen overlast ervaart is opgenomen in de samenleving, is geïntegreerd, dus de integratie gaat redelijk.


Nou JaJa, dat is dan weer een deductie waar ik weinig van begrijp (terwijl je voor de rest heel logisch redeneerde).
Ik maak het simpeler: We 'importeren' (oneerbiedig gezecht) vooral jonge mannen met een lage (of geen) opleiding en geen geld. Dat wordt de komende decennia alleen maar erger aangezien er op het continent Afrika een bevolkingsexplosie gaande is.
We hebben voor deze groep absoluut niet voldoende werk en woonruimte. Een groot deel komt hier nooit legaal binnen en verblijft in een schemergebied. Daarnaast blijkt dat sommige jonge mannen uit andere culturen grote moeite hebben zich aan de regels te houden.
Met integratie heeft dat niks te maken. Een niet Nederlands sprekende Marokkaan die nul Nederlanders kent is wellicht niemand tot last en levert wellicht zelfs een bijdrage aan onze maatschappij.
Een perfect Amsterdams vloekend Antilliaantje of Marokkaantje kan wel eens enorm veel materiele en psychische shcade aanrichten. Er is dus gewoon geen verband.

De aanpak moet gericht zijn op de bestrijding van de overlast: Ben ik het deels mee eens (ik vind daarnaast dat Autochtone Nederlanders een ruime meerderheid in hun eigen land moeten blijven vormen). Dat kan door mensen op te sluiten maar wellicht ook door te voorkomen dat ze hier misdrijven komen plegen. Maar ga de mensen nou niet voorspiegen dat het allemaal wel goed komt zolang nieuwkomers maar stamppot van een delftsblauw bord gaan oppeuzelen terwijl ze luisteren naar Frans Bauer.

Jimi
25-09-03, 15:06
Geplaatst door GroteWolf


En als ik door die onafgebroken reeks villawijken in Nieuw West en Noord rijdt denk ik toch: wat mooi dat al die elders hoogopgeleide mensen hier zo'n fijn bestaan hebben kunnen opbouwen.
Maar als ik dan terug rijdt naar mijn eigen rietendakenkrotje in Laren moet ik mijn auto wel eens langs de snelweg parkeren omdat ik van de woedetranen niet verder kan rijden.

:haha:

taouanza
25-09-03, 15:16
Ik zag dit weekend een knap staaltje ondernemingschap van jonge Marokkanen, na sluitingstijd weliswaar. :moe:

Ik fietste na zessen door de Kruiskade toen ik ff stopte om iets uit mijn tas te pakken,toen er rolluiken omhoog gingen van een Marokkaanse slagerij.Ik hoorde iemand achter mij roepen:He wat doe je daar!
Toen een groep gouden kettingen mijn richting op liep en de winkel in ging.
Nou wat zouden ze daar doen denk je?:argwaan:

jaja
25-09-03, 15:36
Geplaatst door GroteWolf
Nou JaJa, dat is dan weer een deductie waar ik weinig van begrijp (terwijl je voor de rest heel logisch redeneerde).
Ik maak het simpeler: We 'importeren' (oneerbiedig gezecht) vooral jonge mannen met een lage (of geen) opleiding en geen geld. Dat wordt de komende decennia alleen maar erger aangezien er op het continent Afrika een bevolkingsexplosie gaande is.
We hebben voor deze groep absoluut niet voldoende werk en woonruimte. Een groot deel komt hier nooit legaal binnen en verblijft in een schemergebied. Daarnaast blijkt dat sommige jonge mannen uit andere culturen grote moeite hebben zich aan de regels te houden.
Met integratie heeft dat niks te maken. Een niet Nederlands sprekende Marokkaan die nul Nederlanders kent is wellicht niemand tot last en levert wellicht zelfs een bijdrage aan onze maatschappij.
Een perfect Amsterdams vloekend Antilliaantje of Marokkaantje kan wel eens enorm veel materiele en psychische shcade aanrichten. Er is dus gewoon geen verband.

De aanpak moet gericht zijn op de bestrijding van de overlast: Ben ik het deels mee eens (ik vind daarnaast dat Autochtone Nederlanders een ruime meerderheid in hun eigen land moeten blijven vormen). Dat kan door mensen op te sluiten maar wellicht ook door te voorkomen dat ze hier misdrijven komen plegen. Maar ga de mensen nou niet voorspiegen dat het allemaal wel goed komt zolang nieuwkomers maar stamppot van een delftsblauw bord gaan oppeuzelen terwijl ze luisteren naar Frans Bauer. Het overgrote deel van de nieuwkomers veroorzaakt geen overlast ... ergo .. volgens jouw weergave van het probleem zijn zij min of meer "opgenomen" in de maatschappij. De "overlast" aanpakken betekent niet een onderscheid maken tussen kleurtje - geen kleurtje omdat die relatie dus zo niet bestaat. Nogmaals er zijn bepaalde groepen met een kleurtje die buitenproportioneel bij de overlastveroorzakers horen, maar zelfs deze groep bestaat niet alleen uit nieuwkomers, maar uit mensen die hier geboren zijn! Daarnaast zijn er ook voldoende kleurloze overlastveroorzakers waar wat aangedaan mag worden!
Dus de oplossing van het probleem overlast lijkt mij niet in eerste instantie te liggen in het weren van immigranten.
Je hebt het over illegalen .. en daar zijn er best veel van in Nederland, maar verhoudingsgewijs nu weer net weinig marokkanen behoren tot die groep - veeleer Nigerianen, Bulgaren etc etc

verder wil ik absoluut niet dat ze delftsblauw kopen en stamppot eten .. als ze dat niet willen. De discussie gaat terecht over het normen en waarden systeem - en daar zal allengs grosso modo iedereen mee moeten instemmen. En daar hebben de nieuwkomers weliswaar een stem in het kapittel, maar zal toch het dominante systeem de leidraad blijven.
Het voorbeeld van Tomas over de posters in Antwerpen is wat betreft erg goed. Verschillende groepen hebben een verschillende kijk op "afzichtelijke" posters ... en allengs zal dat weer tot een gezamenlijke definitie van "afzichtelijk" moeten komen ..(waarbij moet worden opgemerkt dat ook in autochtoon nederland de variatie in denkwijze over "afzichtelijk" groot is .. denk aan de discussie over de plasposter van het Groningsmuseum en het daaaropvolgende debat of denk aan de reactie in meer strikt confessionele regio's in Nederland op bloot-posters etc etc)

Daarmee blijft eigenlijk als argument voor een immigratie stop alleen jouw opmerking dat autochtone nederlanders een meerderheid in Nederland moeten vormen. Dat is een valide kijk op de zaak. Ieder volk bepaalt zelf hoe ze met immigratie omgaat. Ik moet wel zeggen dat wat wij nu autochtoon noemen veel allochtoons bloed in de aderen heeft ... duits, frans, surinaams en ga zo maar door ... Als het puntje bij paaltje komt gaat het waarschijnlijk toch weer over "normen en waarden" en dat de samenleving zoals we hem nu hebben min of meer moet blijven bestaan, of beter gezegd op dezelfde route zich moet verder ontwikkelen (verschil tussen waarden en normen 1970 en 2003 is groot!! maar bepaalde aspecten zijn herkenbaar die bepalend zijn voor de ontwikkeling: individuele vrijheid (en verantwoordelijkheid) is daarbij iets wat sterk vertegenwoordigd is).
Wederom denk ik dat immigratie daarbij niet per definitie het grootste probleem is ... als je kijkt naar wat statitisch de "allochtonen" zijn dan worden de marokkanen en Turken echt niet de meerderheid. De import van europeanen is minstens net zo groot als de marokkanen. Wederom zijn het de nieuwe generaties van Marokkanen en Turken, die in Nederland geboren worden die numeriek het beeld zullen bijstellen.
Dat is een feit .. en niet meer omkeerbaar - als je tenminste niet aan deportaties wilt beginnen ..:) . Echter, hoewel in die jonge generaties proportioneel veel ettertjes zitten en ook veel mondige lieden die hun eigen identiteit willen gewaarborgd zien, moet je niet onderschatten hoe sterk de "nederlandse" normen en waarden al bij die generaties een rol gaan spelen. In Turkije en Marokko worden ze al als "vreemd" ervaren. En dat proces zet zich voort. De individuele vrijheid begint ook als ze hun eigen identiteit verdedigen een steeds belangrijkere rol te spelen. Kijk naar hoe de moslimah's hun hoofddoek verdedigen .. dat zou zo niet in een moslim land gebeuren. Op die manier past men zich al aan aan de nederlandse samenleving. Op den duur zal de overgrote meerderheid zich bij de nederlandse mainstream aansluiten - dat doen al heel veel van hen - maar met een iets andere achtergrond (zoals onze mainstream een christelijke achtergrond heeft waar ze bijna niets meer meedoet, komt er een grote groep semi-seculiere moslims bij) en worden we verrijkt met nog een strikte groep confessionelen, alleen dit keer van velerlei islamitische snit.
Het belangrijkste waar we daarbij op moeten letten is dat de invloed van dubieuze kringen uit het buitenland op vooral die striktere confessionele niet te groot wordt. En juist dat lijkt steeds hoger op de agenda te prijken, ook van de moslim-organisaties in Nederland (getuige oproepen als Marokkanen willen hun moskee terug!)

Al met al .. we leven in "opwindende tijden", maar ik zou een beetje preciezer zijn met de doelen waar tegen je wilt strijden. Overlast: absoluut! onze individualisering en gedogen is wat dat betreft duidelijk te ver gegaan. Maar dan moet je strijden tegen de veroorzakers van overlast, niet tegen te algemeen gedefinieerde groepen.
Normen en waarden: bedenk dat dit altijd een dynamisch systeem is geweest en zal zijn. Zorg ervoor dat het geliefde systeem bloeit en van waarde is voor de mensen in de samenleving (waarbij punt 1 overlast bestrijding je ook bij de nieuwkomers echt een goede naam bezorgd omdat veel nieuwkomers en hun nakomelingen ook gek worden van de overlast!). Dat betekent dat veel van de nieuwgekomenen en hun nakomelingen zich met dat systeem min of meer moeten identificeren ... en gek genoeg zijn daar meer dan genoeg aanknopingspunten voor (NB: maroc.nl is absoluut NIET representatief voor wat er in moslim-kringen allemaal leeft - zeker waar het over dit onderwerp gaat.) ... we leven in een beweeglijke wereld .. daar is niets aan te doen. Onze technologische ontwikkelingen hebben dat op hun geweten. En omdat op dat gebied nog steeds zeer snel nieuwe dingen opgezet worden zullen we eraan moeten wennen dat het snel zal blijven gaan en bovendien dat grenzen vervagen en de wereld "kleiner" is geworden .. met alle gevolgen van dien.

barfly
25-09-03, 15:40
Geplaatst door taouanza
Ik zag dit weekend een knap staaltje ondernemingschap van jonge Marokkanen, na sluitingstijd weliswaar. :moe:

Ik fietste na zessen door de Kruiskade toen ik ff stopte om iets uit mijn tas te pakken,toen er rolluiken omhoog gingen van een Marokkaanse slagerij.Ik hoorde iemand achter mij roepen:He wat doe je daar!
Toen een groep gouden kettingen mijn richting op liep en de winkel in ging.
Nou wat zouden ze daar doen denk je?:argwaan:

Boodschappen doen natuurlijk! Die jongens die werken overdag en als je dan eindelijk klaar bent dan zijn al die pokkewinkels dicht! Gelukkig zijn er dan nog ondernemers die met de werkenden meedenken en na sluitings tijd de gelegenheid bieden om alsnog even je kostje aan te schaffen :moe:

GroteWolf
25-09-03, 16:40
verder wil ik absoluut niet dat ze delftsblauw kopen en stamppot eten .. als ze dat niet willen. De discussie gaat terecht over het normen en waarden systeem - en daar zal allengs grosso modo iedereen mee moeten instemmen. En daar hebben de nieuwkomers weliswaar een stem in het kapittel, maar zal toch het dominante systeem de leidraad blijven.
Het voorbeeld van Tomas over de posters in Antwerpen is wat betreft erg goed. Verschillende groepen hebben een verschillende kijk op "afzichtelijke" posters ... en allengs zal dat weer tot een gezamenlijke definitie van "afzichtelijk" moeten komen ..(waarbij moet worden opgemerkt dat ook in autochtoon nederland de variatie in denkwijze over "afzichtelijk" groot is .. denk aan de discussie over de plasposter van het Groningsmuseum en het daaaropvolgende debat of denk aan de reactie in meer strikt confessionele regio's in Nederland op bloot-posters etc etc)



Maar...wat voor problemen hebben we het dan over? Dat sommige allochtonen sommig gedrag van ons niet waarderen op basis van hun overtuiging? Ik heb nog niet gemerkt dat dat ooit tot gewelddadigheden heeft geleid. Dus het is helemaal hun probleem. Zij zitten er mee, wij niet.
Als allochtonen elkaars kinderen onderling uithuwelijken, wie heeft er last van zolang het geen massale importbruidjes en gommen oplevert? Wij niet.
Ik zie dus niet in wat voor problemen het oplevert als een kleine minderheid in ons land er andere opvattingen en leefwijze op na houdt. Beschouw ze als Hare Krishna's of Blauwe Kousen. Wie heeft er dan last van dat hun kerken er wat anders uit zien of ze een jurk dragen? Of dat hun moeders geen Nederlands spreken? Ik niet.

Yasmeen
26-09-03, 09:18
Geplaatst door jaja
---------------------------------------------------
Voor wie veel tijd heeft ... hier staat het rapport
http://www.verwey-jonker.nl/images/dynamisch/bronnenonderzoek.pdf
ook te bereiken vanaf:
http://www.verwey-jonker.nl/index.asp

:) thanks, wilde er nog naar op zoek gaan.

Verder heb ik weinig toe te voegen aan de discussie: de wereld wordt, hoewel kleiner, steeds ingewikkelder. De grenzen tussen prive en publieke sferen worden daarnaast ook nog steeds vager. Men beseft niet, of negeert dit, dat het ontwikkelen van een identiteit veelal een prive-gebeuren is. We zouden duidelijker moeten opkomen voor onze individuele vrijheid, maar ook het publieke domein duidelijker moeten (proberen) af te bakenen. Denk daar maar eens over na :) zelf ben ik er ook nog niet helemaal uit.

000NobelPrizes
26-09-03, 09:28
Geplaatst door jaja
De discussie gaat terecht over het normen en waarden systeem - en daar zal allengs grosso modo iedereen mee moeten instemmen. En daar hebben de nieuwkomers weliswaar een stem in het kapittel, maar zal toch het dominante systeem de leidraad blijven.

Hoe enorm verschillend kan een normen- en waardenstelsel nu zijn? Resepct, mekaar niet afmaken, werken voor de kost, blablabla.



Het voorbeeld van Tomas over de posters in Antwerpen is wat betreft erg goed. Verschillende groepen hebben een verschillende kijk op "afzichtelijke" posters ... en allengs zal dat weer tot een gezamenlijke definitie van "afzichtelijk" moeten komen ..

Oh.. duh... als daar al een punt over gemaakt moet worden. Onlangs was in het nieuws hoe een Marokkaanse moslim die voor zijn uitkering naar een openbare gelegenheid moest, aanstoot nam aan een schilderij dat er hing. Als gemeente moet je op zo'n moment zeggen "pech, kijk maar de andere kant op". Maar nee hoor, het werd weggehaald. Belachelijk. Een openbare gelegenheid aanpassen aan de norm van een minderheid. En dan nog om zoiets doms als een schilderijtje.

Yasmeen
26-09-03, 09:33
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Oh.. duh... als daar al een punt over gemaakt moet worden. Onlangs was in het nieuws hoe een Marokkaanse moslim die voor zijn uitkering naar een openbare gelegenheid moest, aanstoot nam aan een schilderij dat er hing. Als gemeente moet je op zo'n moment zeggen "pech, kijk maar de andere kant op". Maar nee hoor, het werd weggehaald. Belachelijk. Een openbare gelegenheid aanpassen aan de norm van een minderheid. En dan nog om zoiets doms als een schilderijtje.

tjah, wat voor openbare ruimte was het? Een openbaar overheidsgebouw? Of een openbaar gebouw van een prive-instelling? In hoeverre zijn deze twee verschillende "gebouwen" bezit van het publiek? In hoeverre mag het publiek dus bepalen wat er wel en niet gehangen wordt op zo een plek? En hoe bepaal je wie wel en wie niet tot "het publiek" behoort? Ga dat eens na voor beide gevallen.

taouanza
26-09-03, 09:34
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Hoe enorm verschillend kan een normen- en waardenstelsel nu zijn? Resepct, mekaar niet afmaken, werken voor de kost, blablabla.




Oh.. duh... als daar al een punt over gemaakt moet worden. Onlangs was in het nieuws hoe een Marokkaanse moslim die voor zijn uitkering naar een openbare gelegenheid moest, aanstoot nam aan een schilderij dat er hing. Als gemeente moet je op zo'n moment zeggen "pech, kijk maar de andere kant op". Maar nee hoor, het werd weggehaald. Belachelijk. Een openbare gelegenheid aanpassen aan de norm van een minderheid. En dan nog om zoiets doms als een schilderijtje.

Ik zou tegen die man zeggen:Als jij een baan zoekt dan halen wij het schilderij weg.:wink:

Vind het raar dat zo'n man wel zijn zin krijgt, maar als een moslima voor haar geld wil werken wordt ze geweigerd om haar hoofddoek.:moe:

GroteWolf
26-09-03, 13:39
Ik vind die andere Ruud Koopmans een stuk slimmer.

GroteWolf
26-09-03, 13:43
,,Als alle pleitbezorgers van multiculturalisme die hun kinderen zelf niet naar een zwarte school willen sturen hun mond zouden houden, zou het heel stil worden in het

Alhoewel ie niet alleen maar domme dingen zegt, natuurlijk. Deze mensen zouden eens eerlijk moeten zijn tegen zichzelf voordat ze weer wat zeggen.

GroteWolf
26-09-03, 13:50
Daarmee blijft eigenlijk als argument voor een immigratie stop alleen jouw opmerking dat autochtone nederlanders een meerderheid in Nederland moeten vormen. Dat is een valide kijk op de zaak. Ieder volk bepaalt zelf hoe ze met immigratie omgaat.

Ja JaJa, dat lijkt me de essentie. met als extra incentive dat als je dat niet doet strals anderen bepalen hoe jij moet leven. Dan worden wij de Palestijnen in ons eigen bezet gebied.
Dat lijkt nu nog overdreven maar in het verleden zijn talloze volkeren in volksverhuizingen verdwenen of geknecht. En 20 jaar geleden dacht niemand dat Rotterdam en Amsterdam voor meer dan 50% allochtoon konden worden. Nu is het bijna zo ver.

Simon
26-09-03, 16:39
Steun voor conclusie van Verwey-Jonker

Door een onzer redacteuren

DEN HAAG, 26 SEPT. De conclusie van het Verwey-Jonker Instituut dat het integratiebeleid niet ,,geheel en al is mislukt'' wordt onderschreven door dertien oud-ministers, oud-ambtenaren, vertegenwoordigers van organisaties van Marokkaanse en Turkse minderheden en een oud-vakbondsbestuurder.


Dat bleek afgelopen dagen tijdens de openbare verhoren van de parlementaire commissie-Blok die het integratiebeleid onderzoekt. Wel kwam een reeks tekortkomingen aan de orde. Het belang van de beheersing van de Nederlandse taal is té lang onderschat, de deelname van allochtonen op de arbeidsmarkt is nog steeds onvoldoende, allochtonen en autochtonen denken nog teveel in termen van 'wij' en 'zij' en allochtonen worden gedoogd in plaats van geaccepteerd, zo luidde de teneur.

Voorzitter Tonca van het Inspraakorgaan Turken en el Boujoufi, vice-voorzitter van de Unie Marokkaanse Moslim Organisaties Nederland, verwoordden vooral het gevoel van Nederlandse Turken en Marokkanen dat zij niet worden geaccepteerd maar slechts worden gedoogd. Het integratiebeleid is naar hun mening te veel toegespitst op allochtonen, terwijl ook autochtonen volgens hen aan integratie moeten meewerken.

Oud-voorzitter Hofstede van de vakfederatie CNV constateerde wel dat het ,,nergens beter gaat dan in Nederland.'' Maar er was geen sprake van geïntegreerd beleid, benadrukten oud-ministers d'Ancona (PvdA) van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk (CRM) en Van Kemenade (CDA) van Onderwijs en oud-staatssecretaris Netelenbos (PvdA) van Onderwijs. Ministeries werkten langs elkaar heen, centrale aansturing ontbrak, ook nadat Binnenlandse Zaken begin jaren tachtig een coördinerende rol kreeg, betoogden de oud-ambtenaren Kloprogge van Onderwijs en Molleman van Binnenlandse Zaken.

Ook was het integratiebeleid niet consistent. ,,Het hing vaak af van de zittende minister'', meende Tonca van het Inspraakorgaan Turken. Bovendien veranderden definities over minderheden in de tijd, ontbraken meetbare doelstellingen en was er onvoldoende evaluatie.

Oud-bewindslieden grepen de verhoren aan om hun beleid nog eens uit te leggen. En om de onderzoekscommissie op het hart te drukken dat ,,de maatregelen wel in hun tijd moeten worden geplaatst'', aldus oud-minister Van Boxtel (D66) van Grote Stedenbeleid en Integratie. Volgens Hofstede van het CNV namen de meeste bedrijven tot in de jaren negentig liever geen buitenlanders aan. ,,Dit gebeurde ook in overheidsinstellingen en op universiteiten.''


NRC, 26 september 2003

© Op dit artikel berust auteursrecht