PDA

Bekijk Volledige Versie : 150.000 Joodse soldaten tijdens WW2 in de wehrmacht.. (Duits)



barfly
25-09-03, 10:44
Hamburg (dpa) - In der deutschen Wehrmacht haben nach einer Studie
des US-Historikers Bryan M. Rigg viele Soldaten jüdischer Abstammung
während des Zweiten Weltkrieges gedient - mit falschen Papieren oder
mit Sondererlaubnis Adolf Hitlers. "Das Überraschendste für mich war,
dass es überhaupt Soldaten jüdischer Abstammung in der Nazi-Wehrmacht
gab, und nicht nur einige, sondern schätzungsweise 150 000", sagte
Rigg dem ARD-"Kulturweltspiegel", der am Sonntag (28. September) um
22.45 Uhr ausgestrahlt wird.

Uhoh, dat gaan de Joodse instellingen niet leuk vinden denk ik zo :)

mrz
25-09-03, 10:46
Ik heb meer medelijden met whomever it may be voor wie de cijfers 1 & 5 significante betekenis hebben tegenwoordig. Maar ik loop ook maar te ijlen natuurlijk en medelijden is best wel iets onzinnigs.

Waterval
25-09-03, 10:46
Dit geloof ik niet...

jaja
25-09-03, 11:08
Geplaatst door barfly
Hamburg (dpa) - In der deutschen Wehrmacht haben nach einer Studie
des US-Historikers Bryan M. Rigg viele Soldaten jüdischer Abstammung
während des Zweiten Weltkrieges gedient - mit falschen Papieren oder
mit Sondererlaubnis Adolf Hitlers. "Das Überraschendste für mich war,
dass es überhaupt Soldaten jüdischer Abstammung in der Nazi-Wehrmacht
gab, und nicht nur einige, sondern schätzungsweise 150 000", sagte
Rigg dem ARD-"Kulturweltspiegel", der am Sonntag (28. September) um
22.45 Uhr ausgestrahlt wird.

Uhoh, dat gaan de Joodse instellingen niet leuk vinden denk ik zo :) het aantal was mij onbekend maar het feit dat ze er waren was wel bekend ... Het was één van de weinige mogelijkheden om SOMS aan de vervolging te ontsnappen. De controle was afhankelijk van de felheid van de commandanten ... Het bood mensen die hun afkomst verzwegen een kans om te overleven. Verder was het leger vaak pragmatisch .. goede soldaten waren schaars dus werd het joods zijn "vergeten".
Als je de keus hebt tussen vervolging en concentratiekamp of soldaat worden in het leger ... tja ... moeilijke keuze ... gek he, dat zovelen voor het leger kozen en niet de martelarendood ...??

Overigens, bedenk ik me net .. er staat "Soldaten jüdischer Abstammung" ... dat is dus toepassing van nazi-definities voor wie joods is ... dwz iedereen die één joodse grootouder heeft valt onder deze groep ...!!

Canaris
25-09-03, 11:18
Ik geloof wel dat vele half kwart of 16 deelste Joden gediend hebben , maar of dat er 150.000 waren?

Men weet bijv dat Egon Bahr of Helmut Schmidt Joodse wortels hebben en toch dienden.

Echter is geen van beide zich zelfs ook maar bewust geweest dat ze eigenlijk , volgens Nürnberg , Joods waren.

In het hele leger , dienden voor Hitler aan de macht kwam 150.000 echte Joden . van deze hebben er waarschijnlijk 400 hun carreiere kunnen redden (idd meestal met Hitelers zegen)

Al Sawt
25-09-03, 14:58
Het was bij mij wel bekend, dat Milch, die de Duitse oorlogs docterine vorm gaf een Jood was

Simon
25-09-03, 15:04
Hitler had toch ook Joodse familie?

Adolf Hitler

Jeugd

Hitler’s vader, Alois, werd geboren in 1837. Hij was een bastaardkind van Maria Anna Schicklgruber en haar buurjongen, de arme Joodse molenaar Johann Georg Hiedler. Maar het is ook mogelijk dat een 19-jarige jongen uit de rijke Joodse familie Frankenberger haar zwanger maakte. Hij stuurde haar regelmatig geld op. Hitler zou nooit weten wie zijn opa was.
Toen de 39-jarige Alois veranderde in 1876 zijn naam. Voordien werd hij Alois Schicklgruber genoemd, naar zijn moeder. Hij moest niet verbergen dat hij een bastaard was want in Oostenrijk was dit zeert gewoon. Maar onder druk van zijn nonkel, veranderde hij zijn naam in Hiedler, zodat hij die familienaam kon voortzetten. Gelukkig voor het Duitse volk: stel je voor dat ze Heil Schicklgruber moesten roepen. Maar in het register werd het fout genoteerd. En zo werd als Hitler ipv Hiedler geregistreerd.
Alois was 48 en trouwde voor de derde keer, deze keer met 24-jarige zwangere Klara Polzl, het kleinkind van zijn oom.
Op 20 april 1889 om 18.50 werd zijn vierde kind Adolf geboren.
Adolf verbleef het grootste deel van zijn jeugd in de omgeving van Linz, de toenmalige hoofdstad van Oostenrijk. Zijn vader was inmiddels met pensioen gegaan na werkzaam te zijn geweest als douanebeambte
Toen zijn vader overleed in 1903 was dat een vreselijke klap voor Adolf. Maar vader liet voldoende middelen na zodat hij en zijn moeder er goed van konden rondkomen. Adolf zat op school en kreeg ook een vorm van hogere school. Die heeft hij echter niet afgemaakt omdat zijn cijfers nogal teleurstellend waren; hij verliet daarom de school toen hij 16 was. Hij bracht 2 jaar in de plaats Linz door waar hij het idee kreeg dat hij kunstenaar wilde worden. Hij heeft 2 keer geprobeerd om toegelaten te worden tot de kunstacademie in Wenen, maar zijn werk werd elke keer afgewezen. Toen in 1908 zijn moeder dood ging bleef hij alleen achter. Adolf verdiende de kost als kruier en door het maken van kleine tekeningen en ansichtkaarten die hij aan toeristen verkocht. Als vijfentwintigjarige was hij een maatschappelijke mislukte jongeman.

Zeker wat last van wrok gehad jegens zijn grootvader?

Simon

Shaheed
25-09-03, 15:23
Geplaatst door jaja
soldaten waren schaars dus werd het joods zijn "vergeten".
Als je de keus hebt tussen vervolging en concentratiekamp of soldaat worden in het leger ... tja ... moeilijke keuze ... gek he, dat zovelen voor het leger kozen en niet de martelarendood ...??



Koran:
Ooh gij joden, als gij denkt dat gij met uitsluiting van anderen de vrienden van allah zijt, wenst dan de dood als gij de waarheid spreekt.
Maar zij zullen dit nooit wensen vanwege hetgeen hen handen hebben uitgevoerd.