PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrijspraak: Amina Lawal wordt niet gestenigd



Marsipulami
25-09-03, 13:05
Amina Lawal wordt niet gestenigd


12:29:51


BRUSSEL - Een Nigeriaans hof van Beroep heeft Amina Lawal vanmiddag vrijgesproken van overspel. Ze zal dus niet worden gestenigd.


Amina Lawal (32) werd in maart 2002 in de noordelijke Nigeriaanse deelstaat Katsina door een (islamitische) rechtbank in eerste aanleg veroordeeld tot de doodstraf. Ze werd schuldig bevonden aan overspel, na godslastering de ergste zonde volgens de sharia. Lawal had een kind gekregen, twee jaar nadat ze was gescheiden. Volgens de sharia is ongehuwd moederschap ook overspel.


25/09/2003 - belga, reuters -

plexus
25-09-03, 13:14
Geplaatst door Marsipulami
Amina Lawal wordt niet gestenigd


12:29:51


BRUSSEL - Een Nigeriaans hof van Beroep heeft Amina Lawal vanmiddag vrijgesproken van overspel. Ze zal dus niet worden gestenigd.


Amina Lawal (32) werd in maart 2002 in de noordelijke Nigeriaanse deelstaat Katsina door een (islamitische) rechtbank in eerste aanleg veroordeeld tot de doodstraf. Ze werd schuldig bevonden aan overspel, na godslastering de ergste zonde volgens de sharia. Lawal had een kind gekregen, twee jaar nadat ze was gescheiden. Volgens de sharia is ongehuwd moederschap ook overspel.


25/09/2003 - belga, reuters -


:duim: :fparty:

Mark
25-09-03, 13:15
Ik had uiteraard alle vertrouwen in je Mars!

Marsipulami
25-09-03, 13:25
Geplaatst door Mark
Ik had uiteraard alle vertrouwen in je Mars!

:D :D Nee nee, het was de handtekening van Plexus daarstraks die het verschil gemaakt heeft.

Mafkees
25-09-03, 15:12
Mooi....:)

jaja
25-09-03, 15:17
Geplaatst door Marsipulami
Amina Lawal wordt niet gestenigd


12:29:51


BRUSSEL - Een Nigeriaans hof van Beroep heeft Amina Lawal vanmiddag vrijgesproken van overspel. Ze zal dus niet worden gestenigd.


Amina Lawal (32) werd in maart 2002 in de noordelijke Nigeriaanse deelstaat Katsina door een (islamitische) rechtbank in eerste aanleg veroordeeld tot de doodstraf. Ze werd schuldig bevonden aan overspel, na godslastering de ergste zonde volgens de sharia. Lawal had een kind gekregen, twee jaar nadat ze was gescheiden. Volgens de sharia is ongehuwd moederschap ook overspel.


25/09/2003 - belga, reuters - Hiep hiep hoera!!

ik blijf toch een beetje benieuwd naar de motivatie voor de vrijspraak ... de vorige keer was de vrijspraak ook gebaseerd op het feit dat er tijdens de procesgang fouten waren gemaakt ... waarmee dus over het principe "op overspel (=kind krijgen zonder getrouwd te zijn) staat steniging" niet werd weersproken, maar men enkel een gemakkelijke uitweg koos. Dat leidde tot dit proces ... en als er weer geen principiele uitspraak ligt tegen deze manier van denken zal de volgende zaak zich zeer snel aanbieden .. en gaat het hele gebeuren opnieuw van start!

Marsipulami
25-09-03, 15:56
Geplaatst door jaja
Hiep hiep hoera!!

ik blijf toch een beetje benieuwd naar de motivatie voor de vrijspraak ... de vorige keer was de vrijspraak ook gebaseerd op het feit dat er tijdens de procesgang fouten waren gemaakt ... waarmee dus over het principe "op overspel (=kind krijgen zonder getrouwd te zijn) staat steniging" niet werd weersproken, maar men enkel een gemakkelijke uitweg koos. Dat leidde tot dit proces ... en als er weer geen principiele uitspraak ligt tegen deze manier van denken zal de volgende zaak zich zeer snel aanbieden .. en gaat het hele gebeuren opnieuw van start!

Ik denk dat de motivatie van de uitspraak hier ook zo is. Het ging over vorm of procedurefouten waarbij de rechten van de verdediging geschonden waren. Voor zover ik begrepen heb uit het middagjournaal. De rechtslogica die steniging toestaat blijft helemaal overeind. Ik meen ook begrepen te hebben dat de advokaten de shariawetgeving waarop het vonnis gebaseerd was niet in twijfel trekken. (Wat eigenlijk logisch is. Hier bij ons kan een advokaat ook geen zaak winnen door te zeggen dat de wetgeving niet deugt.)

freya
25-09-03, 18:15
:duim:



En ik ben de hele dag gebombardeerd met e-mails die opriepen meer handtekeningen opte sturen :moe:

Zeepaardje
25-09-03, 20:32
Geplaatst door Marsipulami
Ik denk dat de motivatie van de uitspraak hier ook zo is. Het ging over vorm of procedurefouten waarbij de rechten van de verdediging geschonden waren. Voor zover ik begrepen heb uit het middagjournaal. De rechtslogica die steniging toestaat blijft helemaal overeind. Ik meen ook begrepen te hebben dat de advokaten de shariawetgeving waarop het vonnis gebaseerd was niet in twijfel trekken. (Wat eigenlijk logisch is. Hier bij ons kan een advokaat ook geen zaak winnen door te zeggen dat de wetgeving niet deugt.)

Het feit dat Amina nu is vrijgesproken maakt mijn hele dag weer goed!

Het vonnis, en met name de motivatie daarvan, is in mijn ogen een gemiste kans.
Het is toch bezopen dat die belachelijke sharia ook geldt voor CHRISTELIJKEN?? Je zult maar de pech hebben om in het verkeerde dorp te wonen. Je dorpsoudste besluit de sharia in te voeren en jij hangt. Het is geen wonder dat juist de invoering van die sharia al vele conflicten (met de daarbijbehorende slachtoffers) heeft opgeleverd.

Zo blijkt maar weer: religie en geloof horen gescheiden te blijven.

Marsipulami
25-09-03, 22:05
Geplaatst door jaja
ik blijf toch een beetje benieuwd naar de motivatie voor de vrijspraak ...

Amina Lawal wordt niet gestenigd (update)

KATSINA - Een islamitisch hof van beroep in Nigeria heeft donderdag de alleenstaande moeder Amina Lawal alsnog vrijgesproken van overspel, zodat zij aan de doodstraf door steniging ontsnapt.


Een panel van vijf islamitische rechters in Katsina herriep de veroordeling van Lawal omdat zij onvoldoende gelegenheid heeft gehad om zich te verdedigen. Volgens het hof is de 32-jarige vrouw niet bij het overspel betrapt en is haar onvoldoende tijd gegund om de aanklachten tegen haar te begrijpen.

Daarnaast wijst het hof op procedurele fouten, waaronder de omstandigheid dat bij haar oorspronkelijke veroordeling in maart 2002 maar één rechter aanwezig was in plaats van drie, zoals de islamitische wet voorschrijft.

De zaak van Amina Lawal heeft in de wereld veel aandacht getrokken. Zij zou de eerste vrouw zijn die gestenigd zou worden sinds twaalf deelstaten in het noorden van Nigeria in 1999 de islamitische rechtspraak of shariah invoerden. De federale regering van president Olusegun Obasanjo en verschillende wereldleiders hadden opgeroepen het leven van Lawal te sparen. Brazilië bood haar vorige week zelfs asiel aan.

Lawal was van overspel beschuldigd omdat zij ongehuwd een kind had gekregen. Haar nu bijna twee jaar oude dochtertje werd twee jaar na haar scheiding geboren. De man die door Lawal als verwekker was aangewezen is wegens gebrek aan bewijs vrijgesproken.

De verdediger van Lawal voerde tijdens het proces aan dat geen advocaat aanwezig was toen Lawal in eerste instantie toegaf dat ze met een andere man naar bed was geweest. Ook wees hij er op dat volgens sommige interpretaties van sharia een zwangerschap wel vijf jaar kan duren, zodat ook de ex-man de verwekker kon zijn geweest.

De invoering van de sharia heeft op verschillende plaatsen in Nigeria tot heftige botsingen tussen christenen en moslims geleid, waarbij duizenden mensen zijn omgekomen. Tot dusver zijn vijf mensen tot de dood door steniging veroordeeld. Krachtens de shariah is een man opgehangen wegens moord op een vrouw en haar twee kinderen. Van drie anderen is een hand afgekapt wegens diefstal van respectievelijk een geit, een koe en drie fietsen.

25/09/2003 - belga, reuters - ht

sadeeQ
25-09-03, 22:14
Geplaatst door Zeepaardje
Het feit dat Amina nu is vrijgesproken maakt mijn hele dag weer goed!

Het vonnis, en met name de motivatie daarvan, is in mijn ogen een gemiste kans.
Het is toch bezopen dat die belachelijke sharia ook geldt voor CHRISTELIJKEN?? Je zult maar de pech hebben om in het verkeerde dorp te wonen. Je dorpsoudste besluit de sharia in te voeren en jij hangt. Het is geen wonder dat juist de invoering van die sharia al vele conflicten (met de daarbijbehorende slachtoffers) heeft opgeleverd.

Zo blijkt maar weer: religie en geloof horen gescheiden te blijven.

:melig: :melig:

ga je ons ook nog vertellen hoe je aan je achterlijke informatie bent gekomen :denk:

Puk
25-09-03, 22:18
Geplaatst door Marsipulami
Amina Lawal wordt niet gestenigd


12:29:51


BRUSSEL - Een Nigeriaans hof van Beroep heeft Amina Lawal vanmiddag vrijgesproken van overspel. Ze zal dus niet worden gestenigd.


Amina Lawal (32) werd in maart 2002 in de noordelijke Nigeriaanse deelstaat Katsina door een (islamitische) rechtbank in eerste aanleg veroordeeld tot de doodstraf. Ze werd schuldig bevonden aan overspel, na godslastering de ergste zonde volgens de sharia. Lawal had een kind gekregen, twee jaar nadat ze was gescheiden. Volgens de sharia is ongehuwd moederschap ook overspel.


25/09/2003 - belga, reuters -

Zwak. Een Trotse Arabische Rechtbank had haar veroordeeld. Voorwaar!

Orakel
25-09-03, 22:21
Geplaatst door Zeepaardje
Het feit dat Amina nu is vrijgesproken maakt mijn hele dag weer goed!

Het vonnis, en met name de motivatie daarvan, is in mijn ogen een gemiste kans.
Het is toch bezopen dat die belachelijke sharia ook geldt voor CHRISTELIJKEN?? Je zult maar de pech hebben om in het verkeerde dorp te wonen. Je dorpsoudste besluit de sharia in te voeren en jij hangt. Het is geen wonder dat juist de invoering van die sharia al vele conflicten (met de daarbijbehorende slachtoffers) heeft opgeleverd.

Een dorpoudste kan geen sharia invoeren. Dat kan alleen de Raad van Wijzen des Oorsprongs.


: religie en geloof horen gescheiden te blijven.
:rolleyes:

Zeepaardje
25-09-03, 22:47
Geplaatst door sadeeQ
:melig: :melig:

ga je ons ook nog vertellen hoe je aan je achterlijke informatie bent gekomen :denk:


Geplaatst door Marsipulami Zij zou de eerste vrouw zijn die gestenigd zou worden sinds twaalf deelstaten in het noorden van Nigeria in 1999 de islamitische rechtspraak of shariah invoerden.

Zo goed? Of denk je dat in die deelstaten alleen moslims wonen?

Zeepaardje
25-09-03, 22:49
Geplaatst door Puk
Zwak. Een Trotse Arabische Rechtbank had haar veroordeeld. Voorwaar!

Tot wat dan, 100 zweepslagen of steniging?

Wees jij maar trots op dergelijke achterlijke barbaarse ideeën/straffen.

Zeepaardje
25-09-03, 22:51
Geplaatst door Orakel
Een dorpoudste kan geen sharia invoeren. Dat kan alleen de Raad van Wijzen des Oorsprongs. :rolleyes:

En die gaat over die deelstaten, ja nu wordt het me allemaal duidelijk. Het is allemaal uiteraard volstrekt legaal gegaan die invoering van de sharia. Geen gezeur over democratische beginselen graag.

Mafkees
25-09-03, 22:53
Geplaatst door Zeepaardje
En die gaat over die deelstaten, ja nu wordt het me allemaal duidelijk. Het is allemaal uiteraard volstrekt legaal gegaan die invoering van de sharia. Geen gezeur over democratische beginselen graag.


:moe:

Oké Wijs Opperhoofd.

sadeeQ
25-09-03, 22:57
Geplaatst door Zeepaardje
Zij zou de eerste vrouw zijn die gestenigd zou worden sinds twaalf deelstaten in het noorden van Nigeria in 1999 de islamitische rechtspraak of shariah invoerden.

Zo goed? Of denk je dat in die deelstaten alleen moslims wonen?

er wonen ook koeien en varkens en kamelen daar ,nog geen gestenigde varken of zo gezien ,waar lees je dat de sharia voor christenen geldt?


uit je duim gezogen liegbeest :melig:

~Panthera~
25-09-03, 23:01
Gelukkig kan Anwal nu weer gewoon voor haar kinderen zorgen.

Heel fijn. :tik:

Afrux
25-09-03, 23:06
Geplaatst door ~Panthera~
Gelukkig kan Anwal nu weer gewoon voor haar kinderen zorgen.

Heel fijn. :tik:

Dat is geen oplossing, d ereden dat ze vrij is, wordt gewijt aan vormfouten, dus niet aan het principe dat dit soort straffen baarbaars zijn en iedereen die een klein beetje verstand heeft ze niet kan uitspreken.

De werkelijke reden in dit geval is natuurlijk de druk vanuit het buitenland, dat resulteerde in de druk van de centrale overheid.

Deze straffen moeten gewoon totaal afgeschaft worden en verwijderd wordne uit de Sharia. Sterker nog relegie en staat moeten gescheiden blijven. Dat mag je pas zeggen gellukig....

Puk
25-09-03, 23:10
Geplaatst door Zeepaardje
Tot wat dan, 100 zweepslagen of steniging?

Wees jij maar trots op dergelijke achterlijke barbaarse ideeën/straffen.

Die had ik verwacht.

Maar ik ga met mijn tijd mee!
Wat dacht je van ophangen aan een hoogwerker en dan stenigen?
Een hoogwerker vind ik tamelijk modern.

Zeepaardje
25-09-03, 23:26
Geplaatst door Puk
Die had ik verwacht.

Maar ik ga met mijn tijd mee!
Wat dacht je van ophangen aan een hoogwerker en dan stenigen?
Een hoogwerker vind ik tamelijk modern.

En wie betaald de huur van die hoogwerker dan? :hihi:
Maar ik geef toe: je hebt erover nagedacht.

Puk
26-09-03, 11:21
Geplaatst door Zeepaardje
En wie betaald de huur van die hoogwerker dan? :hihi:
Maar ik geef toe: je hebt erover nagedacht.

De huur wordt voor geschoten. En dan later uit het islamitische spaarpotje van het bastaardkind terug betaald.

Zo hou jij je verre van overspel Zeepaardje!

Mijn versie van de sharia is klaar om in Nederland ingevoerd te worden. Voorwaar! Iedereen zal gelukkig zijn en Allah aanbidden en hoofddoekjes dragen vanaf haar derde jaar of eerder en vitamine-pillen uitgereikt krijgen. Alle kelders zullen worden volgestort met beton. Want je weet maar nooit.

Zeepaardje
26-09-03, 12:43
Geplaatst door Puk
De huur wordt voor geschoten. En dan later uit het islamitische spaarpotje van het bastaardkind terug betaald.

Zo hou jij je verre van overspel Zeepaardje!

Mijn versie van de sharia is klaar om in Nederland ingevoerd te worden. Voorwaar! Iedereen zal gelukkig zijn en Allah aanbidden en hoofddoekjes dragen vanaf haar derde jaar of eerder en vitamine-pillen uitgereikt krijgen. Alle kelders zullen worden volgestort met beton. Want je weet maar nooit.

Ik heb overigens geen sharia nodig om me ver van overspel te houden. In tegenstelling tot diegenen die dat blijkbaar wél nodig hebben, heb ik een geweten die mij van dergelijk gedrag afhoudt.

Maar als jij gelukkig bent in het aanbidden van Allah en het dragen van je hoofddoekje: mijn (christelijke) zegen heb je. :wink:

Syphax
26-09-03, 15:04
Geplaatst door Puk
De huur wordt voor geschoten. En dan later uit het islamitische spaarpotje van het bastaardkind terug betaald.

Zo hou jij je verre van overspel Zeepaardje!

Mijn versie van de sharia is klaar om in Nederland ingevoerd te worden. Voorwaar! Iedereen zal gelukkig zijn en Allah aanbidden en hoofddoekjes dragen vanaf haar derde jaar of eerder en vitamine-pillen uitgereikt krijgen. Alle kelders zullen worden volgestort met beton. Want je weet maar nooit.

Alles goed en wel, maar die vrouw is vrijgesproken in dat onderontwikkelde land.
Ik ga een woordspelletje met je spelen.
Doodstraf
Democratie
Verstandelijk gehandicapt
1 op de tien onschuldig

Weet jij het onderwerp?? :aftel:

~Panthera~
26-09-03, 17:56
Geplaatst door Syphax
Alles goed en wel, maar die vrouw is vrijgesproken in dat onderontwikkelde land.
Ik ga een woordspelletje met je spelen.
Doodstraf
Democratie
Verstandelijk gehandicapt
1 op de tien onschuldig

Weet jij het onderwerp?? :aftel:
------------------------------------


3 x raden. :moe:

Syphax
26-09-03, 19:06
Geplaatst door ~Panthera~
------------------------------------


3 x raden. :moe:

:jumping: :melig2: