PDA

Bekijk Volledige Versie : Lastpakken Borneolaan bedreigd met uitzetting



Jimi
25-09-03, 14:38
Lastpakken Borneolaan bedreigd met uitzetting


AMSTERDAM - Woningbedrijf Amsterdam waarschuwt zeven gezinnen in het complex Hoop, Liefde en Fortuin aan de Borneolaan in het Oostelijk Havengebied dat hun huizen ontruimd worden als ze hun gedrag niet veranderen. De gezinnen veroorzaken extreem veel overlast in de buurt. ''De bedoeling is dat er orde op zaken wordt gesteld. Er zijn echt zeer ernstige klachten, zoals bedreiging, vernieling en aanranding,'' zegt advocaat Bernard Tomlow.

Het Woningbedrijf heeft Tomlow in de arm genomen om de notoire overlastveroorzakers aan te pakken, omdat hij veel ervaring heeft met ontruiming van panden.

Op zeer korte termijn worden de onruststokers per brief gesommeerd, verzekert Tomlow. ''Als zich dan weer een ernstig conflict voordoet, ligt binnen een paar dagen een dagvaarding bij de rechter. Dat hoeft allemaal geen weken te duren,'' zegt de advocaat vastberaden.

Als met verklaringen van omwonenden aannemelijk kan worden gemaakt dat het weer mis is gegaan, spreekt de rechter een officiële waarschuwing uit. Gaat het vervolgens nog eens fout, dan wordt de woning ontruimd en staan de bewoners op straat.

Woningbedrijf Amsterdam, dat een deel van de appartementen in het complex verhuurt, en het stadsdeel Zeeburg hebben geen medelijden.

''De bewoners kunnen nu hun verantwoordelijkheid nog nemen. Doen ze dat niet, dan hebben ze hun rechten verspeeld,'' vindt Roeleke Vunderink, manager van Woonbedrijf Amsterdam in deze buurt. Stadsdeelvoorzitter Tjeerd Herrema: ''De ultieme sanctie is ontruimen, maar wij hopen natuurlijk dat het niet zo ver hoeft te komen.''

Ongeveer 370 huishoudens zijn in Hoop, Liefde en Fortuin gehuisvest. Bij de bouw van het wooncomplex is geprobeerd een gemêleerde bevolkingsgroep te creëren, door zowel koop- als huurwoningen aan te bieden: 167 koop en 202 huur. Deze variatie is mislukt, erkent Vunderink.

Veel huurders in het nieuwe complex zijn afkomstig uit de Bijlmer. Zij kregen voorrang omdat hun appartementen daar moesten worden gesloopt. Verhuizing naar de Borneolaan was zeer aantrekkelijk. Daar waren net grote woningen opgeleverd, waarvan negentig dankzij veel subsidie een voordelige huur hebben.

''Het is een heel eenzijdige bevolkingssamenstelling geworden,'' geeft Roeleke Vunderink toe. Het zijn voornamelijk Antillianen die de buurt onveilig maken. ''Het gaat om hun levensstijl en sociale achtergrond,'' aldus Vunderink.



Tomlow noemt het 'een drama van het conflict van culturen'. ''Ze hebben geen enkel respect voor het gebouw en de bewoners. Ze begrijpen niet hoe belangrijk het woongenot voor een ander is.''

Om problemen in de toekomst te beperken, wil het Woningbedrijf een deel van die gesubsidieerde woningen alsnog op de vrije markt brengen. Daarmee loopt het bedrijf subsidie mis, maar wordt de kans op meer kansarme, overlast veroorzakende bewoners verkleind. De duurdere woningen zullen door meer welvarende gezinnen worden bewoond .

''Dit zijn de gevolgen van fouten die zijn gemaakt bij de 'inplaatsing','' vertelt Herrema. ''Als je dossiers over het gedrag van bewoners doorgeeft van de ene naar de andere woningcorporatie die voor sociale huur zorgt, kun je beter inplaatsen,'' stelt hij. Nu zijn beruchte gezinnen ongewild bij elkaar gezet.

''Er zitten twintig à dertig potentiële probleemgezinnen bij elkaar, die in de Bijlmer ook al als zodanig bekend stonden. Hoe hebben ze dat kunnen laten gebeuren?'' vraagt Loek Genet van het huurdersoverleg van Hoop, Liefde en Fortuin zich verontwaardigd af. ''Het is geen beleid om mensen, bewust of niet bewust, bij elkaar te zetten,'' zegt Roeleke Vunderink van Woonbedrijf Amsterdam ter verdediging.

Geluidsoverlast van jongeren wekt de meeste ergernis, aldus Genet.

''Deze zomer stonden er bijna dagelijks tot half drie 's nachts jongens buiten,'' vertelt hij. Herrie is snel veroorzaakt, erkent Genet. ''Er is te veel beton, waardoor alle geluiden weergalmen.''

Een babbeltje kan omwonenden al wakker houden, maar meer dan eens wordt er gekeet, gevoetbald of gevochten, aldus Genet. ''De jeugdigen komen maar gedeeltelijk uit de buurt. Die trekken hangjongeren aan uit de Bijlmer, Noord en de Indische Buurt.''

Met gezamenlijke activiteiten hebben buurtbewoners geprobeerd de onderlinge contacten te verbeteren. ''We hebben samen geveltuintjes geplant,'' vertelt Genet. ''Maar die gezinnen waar het om gaat, waren er niet bij.''


Parool

ZbaqZbaq
25-09-03, 14:40
100 tegen 1 dat deze lastpakken autochtonen zijn

taouanza
25-09-03, 14:44
Ik vind dit echt een vervelend bericht.:moe:
Het lijkt me vreselijk als je de hele dag werkt en thuis niet uit kan rusten.

Zagora
25-09-03, 14:44
Geplaatst door ZbaqZbaq
100 tegen 1 dat deze lastpakken autochtonen zijn


''Het is een heel eenzijdige bevolkingssamenstelling geworden,'' geeft Roeleke Vunderink toe. Het zijn voornamelijk Antillianen die de buurt onveilig maken. ''Het gaat om hun levensstijl en sociale achtergrond,'' aldus Vunderink.

Simon
25-09-03, 14:45
Het lijkt wel een schip dat gebouw ...

http://www.erabouw.nl/single.asp?item=39

Maar wel jammer want het is een hele leuke buurt geworden qua opzet. Dus ik zou zeggen: harde maatregelen.

ZbaqZbaq
25-09-03, 14:48
Geplaatst door Zagora
''Het is een heel eenzijdige bevolkingssamenstelling geworden,'' geeft Roeleke Vunderink toe. Het zijn voornamelijk Antillianen die de buurt onveilig maken. ''Het gaat om hun levensstijl en sociale achtergrond,'' aldus Vunderink.

Vooralsnog zijn de antillen deel van het Koninkrijk

Zagora
25-09-03, 14:55
Geplaatst door ZbaqZbaq
Vooralsnog zijn de antillen deel van het Koninkrijk

hahahahhaha

Zagora
25-09-03, 14:55
Geplaatst door ZbaqZbaq
100 tegen 1 dat deze lastpakken autochtonen zijn

Je begint een Telegraaf lezer te worden

Mark
25-09-03, 14:56
Geplaatst door ZbaqZbaq
Vooralsnog zijn de antillen deel van het Koninkrijk

Ahhh dat verklaart dat er ook nog autochtonen voorkomen in de misdaadstatistieken :)

Canaris
25-09-03, 15:44
en maar doorlullen over verplichte spreiding

Het gaat overal fout.

Het echte schandaal hier in dit stukje ligt verstopt. Behalve een bijzinnetje zegt hij er niet veel over

167 families hebben daar dus gekocht en zitten nu met een stel tuig opgezadeld omdat Amsterdam maar weer sociolarifarichogisch moest Spreiden.


ben benieuwd hoeveel verlies die mensen maken als het verkopen en of er een regress mogenlijkheid bestaat. Laat Amsterdam er maar voor opkomen. Misschien leren ze dan dat ze met deze Socio-onzin moeten ophouden.

GroteWolf
25-09-03, 15:52
Ongeveer 370 huishoudens zijn in Hoop, Liefde en Fortuin gehuisvest. Bij de bouw van het wooncomplex is geprobeerd een gemêleerde bevolkingsgroep te creëren, door zowel koop- als huurwoningen aan te bieden: 167 koop en 202 huur. Deze variatie is mislukt, erkent Vunderink.

Veel huurders in het nieuwe complex zijn afkomstig uit de Bijlmer.

De Ongedeelde Stad van de PvdA en GroenLinks. Nog even en het wordt 'de zwarte stad'. Dus ongedeeld, inderdaad.

jaja
25-09-03, 15:59
Geplaatst door Canaris
en maar doorlullen over verplichte spreiding

Het gaat overal fout.

Het echte schandaal hier in dit stukje ligt verstopt. Behalve een bijzinnetje zegt hij er niet veel over

167 families hebben daar dus gekocht en zitten nu met een stel tuig opgezadeld omdat Amsterdam maar weer sociolarifarichogisch moest Spreiden.


ben benieuwd hoeveel verlies die mensen maken als het verkopen en of er een regress mogenlijkheid bestaat. Laat Amsterdam er maar voor opkomen. Misschien leren ze dan dat ze met deze Socio-onzin moeten ophouden. sorry, maar je kunt ze niet altijd ontlopen. Wat kun je er aan doen. Hard optreden tegen overtreders van de wet. Maar je zult ze ergens moeten laten wonen. En daar zul je over moeten nadenken. Het enige alternatief dat ik gehoord heb, is alle slecht bekend staande huurders bij elkaar in een flat of woonwijk zetten en ze lekaar maar laten lastig vallen ... dat is dus bewust een getto met jungle -regels creëren ... lijkt me ook niet echt een oplossing.

Ellendelingen bestaan ... daar moeten we mee leren leven .. we hebben er ook altijd mee geleefd. Het enige wat je er tegen kan doen is de mogelijkheden tot straffen verruimen en echt van die mogelijkheden gebruik maken. Uitzetten alleen lost het probleem niet op ... Die mensen verdwijnen daardoor niet, en houden zo ook niet op om overlast te veroorzaken.

Simon
25-09-03, 16:04
Geplaatst door jaja
Ellendelingen bestaan ... daar moeten we mee leren leven .. we hebben er ook altijd mee geleefd. Het enige wat je er tegen kan doen is de mogelijkheden tot straffen verruimen en echt van die mogelijkheden gebruik maken. Uitzetten alleen lost het probleem niet op ... Die mensen verdwijnen daardoor niet, en houden zo ook niet op om overlast te veroorzaken.

Nou dat eerste plan dat je opperde vind ik ook niet zo gek. Alle asocialen op één hoop gooien. Ik heb overal waar ik in amsterdam gewoond heb wel een gek in de buurt meegemaakt. Gelukkig altijd net een straat verder maar ik heb medelijden met die mensen die er in dichtbij moeten wonen. Maar wat men nu van plan is vind ik ook wel goed: laten die mensen maar hun woonrechten verspelen. Als je je niet aan de regels houdt heb je geen recht op een woning. Simpel. Als het ze niet bevalt gaan ze maar terug naar de Antillen.

Simon

jaja
25-09-03, 16:12
Geplaatst door Simon
Nou dat eerste plan dat je opperde vind ik ook niet zo gek. Alle asocialen op één hoop gooien. Ik heb overal waar ik in amsterdam gewoond heb wel een gek in de buurt meegemaakt. Gelukkig altijd net een straat verder maar ik heb medelijden met die mensen die er in dichtbij moeten wonen. Maar wat men nu van plan is vind ik ook wel goed: laten die mensen maar hun woonrechten verspelen. Als je je niet aan de regels houdt heb je geen recht op een woning. Simpel. Als het ze niet bevalt gaan ze maar terug naar de Antillen.

Simon leuke theorie ... praktijk : .. ze kraken gewoon wat in de buurt ... Die gaan niet terug!! En de ellende blijft gewoon voortduren.

Nee, gewoon duidelijke regels opstellen .. geluidsoverlast? Boete of celstraf of opvoedingskamp! Te vaak een boete? Cel of opvoedingskamp.
Politie of bewakingsdienst patrouilleert en grijpt ook zelf in als er nog geen klacht ligt. (geluidsoverlast hoor je ook op straat!!)
Bedreigingen en fysiek geweld: zeker cel of opvoedingskamp ... wellicht een variant op three strikes you're out! (hoewel je wel moet beperken waar je dat op gaat toepassen.)

GroteWolf
25-09-03, 16:49
Het enige alternatief dat ik gehoord heb, is alle slecht bekend staande huurders bij elkaar in een flat of woonwijk zetten en ze lekaar maar laten lastig vallen ... dat is dus bewust een getto met jungle -regels creëren ... lijkt me ook niet echt een oplossing.



Dat lijkt je dan geen oplossing op basis van je ideologische waarden en normen. Dat is het namelijk wel en het werkt ook: Er is een gemeente die dergelijk types in stacaravanparken buiten de gewone woonwijken laat wonen en iedereen is blij. Zelfs de overlastveroorzakers.

Die andere oplossing van jou vraagt om duizenden extra cellen. Dus, ook zo'n woonwijk maar dan met cipiers. Lijkt mij een dure oplossing.