PDA

Bekijk Volledige Versie : Verlamde man na poging euthanasie overleden



Simon
26-09-03, 13:47
Verlamde man na poging euthanasie overleden

Uitgegeven: 26 september 2003 12:28

BERCK-SUR-MER - De ernstig verlamde 22-jarige Vincent Humbert die woensdag in een ziekenhuis in het Noord-Franse Berck-sur-Mer in coma raakte, nadat zijn moeder had geprobeerd een overdosis slaapmiddelen in zijn infuus te doen, is vrijdag overleden. Dat is vrijdag in justitionele kringen in Berck-sur-Mer vernomen.

De politie had zijn moeder Marie Humbert (48) donderdag gearresteerd, omdat zij heeft geholpen bij deze poging tot euthanasie. Toen een arts merkte dat ze een overdosis in het infuus van Vincent had gedaan, werd de zoon in coma naar de afdeling intensieve zorg gebracht. Marie Humbert is donderdag met haar eigen toestemming opgenomen in een ziekenhuis.

Vincent raakte door een verkeersongeluk in september 2000 volledig verlamd. Sindsdien lag hij in het ziekenhuis aan een infuus. Hij kon niet meer spreken en was vrijwel blind. Alleen zijn duim kon hij nog een beetje bewegen. Op die manier heeft hij zijn moeder letter voor letter een tweehonderd pagina's dik boek gedicteerd. Daarin legde hij zijn hopeloze situatie uit en vroeg hij toestemming om te sterven. Dat boek was donderdag verschenen.

Eerder had Vincent op die manier ook een brief geschreven aan president Chirac. Hij vroeg de president daarin zijn moeder toestemming te geven hem het leven te ontnemen. "Zij heeft mij het leven gegeven, laat haar mij nu het cadeau van de dood geven. Zelf kan ik het niet", schreef Vincent. Chiracs antwoord was afwijzend, omdat euthanasie in Frankrijk is verboden. Ook kregen de Humberts geen toestemming naar een ander land te gaan waar euthanasie wel mogelijk is.

De afgelopen weken hakten moeder en zoon de knoop door. Marie zou haar zoon hoe dan ook helpen te sterven.

Bron: nu.nl

Moge hij ruste in vrede. Het is hem gegund.

Mark
26-09-03, 13:49
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=72807

:moe:

~Panthera~
26-09-03, 16:58
R.I.P. hij wilde het zo.
Respect voor zijn moeder.