PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgische salam-cola verdringt coca-cola van de internationale markt



Marsipulami
27-09-03, 11:36
REPORTAGE. Made in Belgium is in de moslimwereld goed gezien
Ons doel is de wereld

Hasan Syed en Rabah Kechiche
© bdw
Coca-Cola heeft er een concurrent bij. Vanuit Hornu, in Henegouwen, hopen twee zakenlui met Salam-Cola de Arabische wereld te veroveren. Ze rekenen daarvoor op de anti-Amerikaanse gevoelens en de kracht van het keurmerk Made in Belgium. ,,Er is in de moslimwereld veel sympathie voor ons land.''


HORNU, BIJ BERGEN, langs een drukke weg in de Borinage. Ik heb het adres op zak, maar het kost me toch een extra telefoontje om het hoofdkwartier van Salam-Cola te vinden. De kleine affiche naast de deur had ik helemaal over het hoofd gezien. Maar de ambitie van Hasan Syed en Rabah Kechiche is groot, hun enthousiasme ook. Ze willen al wie het niet eens is met de Amerikaanse politiek in Irak en het Midden-Oosten, een volwaardig alternatief bieden voor de icoon bij uitstek van de Amerikaanse economie: Coca-Cola.

,,Zo'n jaar geleden was ik enkele dagen in Dubai'', vertelt Hasan Syed, terwijl hij enkele blikjes Salam-Cola opent. Op zijn bureau ligt, goed zichtbaar, het boek La guerre des Bush. Les secrets inavouables d'un conflit , over de financiële banden tussen de families Bush en Bin Laden. Hasan veroordeelt de Amerikaanse Midden-Oostenpolitiek. Het is de Amerikanen volgens hem louter om geld en olie te doen. Maar pas in Dubai drong het tot hem door hoe sterk de anti-Amerikaanse gevoelens in de moslimwereld waren.

,,Dubai is een commercieel centrum en het viel me op dat veel inwoners de Amerikaanse producten boycotten. Vandaar reisde ik door naar Pakistan, waar ik hetzelfde merkte. Alleen, de mensen hadden geen alternatief. Ik besefte dat er een gat in de markt was. Mensen willen cola, maar geen Amerikaanse. Wij bieden ze een volledig Belgisch alternatief; Salam-Cola.''

Hasan Syed is een Belg van Pakistaanse origine. Hij begon zijn zakencarrière met enkele tankstations, veertien jaar geleden. Hij deed er goede zaken mee, want Syed Petrol is ondertussen opgegaan in Euro+, dat een vijftigtal benzinestations in de omgeving van Bergen uitbaat. Hasan Syed is bestuurder en medeaandeelhouder van Euro+. Zijn partner in Salam-Cola, Rabah Kechiche, is een Franse ingenieur van Algerijnse origine. Hij gaf zijn vaste baan op om zich aan Salam-Cola te wijden. ,,Ik wilde me voor honderd procent kunnen inzetten. Ik heb er alle vertrouwen in.''

De voorbereiding van Salam-Cola nam zo'n tien maanden in beslag. Eerst ontwikkelden Hasan en Rabah het concept. Want Salam-Cola is meer dan een product, het is een idee. ,,Als je de concurrentie met een groot merk wilt aangaan, moet je een sterk concept hebben'', zegt Rabah Kechiche. ,,Salam betekent vrede. Het is een universele waarde. Wij wilden geen cola maken voor alleen moslims, maar voor al wie het niet eens is met de Amerikaanse politiek. Dat onderscheidt ons van bijvoorbeeld Mecca-Cola, wat een puur islamitische naam is.''

Die Mecca-Cola kwam een dik jaar geleden op de markt volgens hetzelfde principe; een alternatief voor de cola van de 'imperialisten'. Maar volgens Hasan Syed viel de keuze voor de naam Mecca bij nogal wat moslims in slechte aarde. ,,Mecca is een heilige naam, daar mag je niet aan raken. Je brengt toch ook geen Vaticaan-Cola op de markt.''

Buvez Utile , staat op de drankverpakking. Drink nuttig. ,,Salam-Cola is een politiek product. We willen de consumenten sensibiliseren. Ze ervan bewust maken dat hun geld niet dient om de verkiezingscampagne te financieren van een regering die onschuldigen bombardeert. Maar los daarvan is Salam-Cola neutraal. We willen Salam-Cola bijvoorbeeld niet aan pakweg de Palestijnse zaak linken. Als moslim vind ik het niet kunnen dat je het lot van de Palestijnse kinderen uitspeelt om iets te verkopen.''

Hasan en Rabah verwijzen naar Mecca-Cola, dat op de flessen schrijft dat een deel van de winst bestemd is voor Palestijnse sociale organisaties. Toch rekent ook Salam-Cola voor zijn verkoop op de anti-Amerikaanse gevoelens in de Arabische wereld. En dat biedt volgens Hasan Syed mooie zakelijke vooruitzichten. ,,Ik denk niet dat de Amerikaanse politiek de komende jaren zal wijzigen. Integendeel, ik vrees dat Amerika nog agressiever zal optreden in de wereld en nog meer vijanden zal maken. Dat betekent dat er een groeimarkt is voor Salam-Cola. De Amerikaanse politiek helpt ons om Salam-Cola te lanceren. Het publiek vraagt er gewoon om.''

SALAM-COLA DAAGT coca-Cola uit. Het lettertype en het design verwijzen duidelijk naar de grote concurrent. Over alles is nagedacht. Neem de kleuren. Wit is de kleur van de vrede, groen van de islam en geel van de hoop. En rood, dat is de kleur van de Rode Duivels. Want Salam-Cola is Made in Belgium en is daar trots op.

,,Wij profileren ons als een voor honderd procent Belgisch product. Noem het nationale trots. We voelen ons Belg. Belgische moslims. Op mijn reizen door de Arabische wereld heb ik gemerkt dat er enorm veel sympathie is voor ons land. Het optreden van Michel, de klacht tegen Sharon, het verzet tegen de oorlog in Irak, dat alles heeft ervoor gezorgd dat de hele wereld België kent. Made in Belgium is in de moslimwereld goed gezien.''

Maar een goed concept is niet genoeg. Je moet ook een goed product hebben. ,,Het aroma is essentieel'', zegt Hasan Syed. ,,Het zorgt ervoor dat consumenten een nieuw product lusten of niet lusten. Wij willen ons niet alleen met onze boodschap onderscheiden, maar ook met kwaliteit. Mensen proeven een nieuwe cola uit nieuwsgierigheid, maar zullen het pas blijven kopen als het ook goed is.''

Vandaar dat Hasan en Rabah een van de grootste Europese aromahuizen inschakelden om het concentraat van Salam-Cola te ontwikkelen. De naam van dat bedrijf willen ze me niet vertellen, maar Hasan neemt me wel mee naar een lunch met een vertegenwoordiger van het huis. In een lekkere brasserie ergens te lande legt de man me uit hoe een colaconcentraat wordt gemaakt en waarom er zo geheimzinnig over wordt gedaan.

,,Cola is gemaakt van vele aroma's; het cola-extract, citrusvruchten, kruiden. Daarmee kun je honderden verschillende cola's maken. Wij ontwikkelen de smaak precies zoals de klant het wil, en we garanderen hem een exclusief product. Vandaar dat het beroepsgeheim in deze sector zo belangrijk is. Noch wij noch onze klanten zijn erbij gebaat te weten wie welke aroma's ontwikkelt voor welke concurrenten.''

De ontwikkeling van aroma's is een gratis service van het bedrijf. Het rekent op de verkoop van het concentraat om de researchkosten terug te verdienen. Want hoe meer Salam-Cola verkoopt, hoe meer concentraat het bedrijf mag aanmaken. En ze geloven erin. ,,Salam-Cola is het juiste product op het juiste moment op de juiste plaats'', zegt de vertegenwoordiger.

Salam-Cola bracht vorige week een eerste partij van 250.000 blikjes en 150.000 flessen Salam-Cola op de markt in Brussel, Bergen, Noord-Frankrijk en Parijs. Ik beslis een klein marktonderzoekje te doen en ga naar een van de soeks van Brussel, aan de Gentsesteenweg in Molenbeek. Bij de Pakistaanse kruidenier Mohamed Tariq hangen enkele affiches voor Salam-Cola aan het raam. Binnen staat een volle pallet 1,5-literflessen. Een week eerder had hij al enkele stalen gekregen, die naar eigen zeggen vlot van de hand gingen. ,,De mensen waren nieuwsgierig, omdat het tegen de Amerikanen is.'' Maar of de nieuwe cola ook goed zal verkopen, weet hij niet. ,,Mecca-Cola is in elk geval geen succes bij mij. We zullen zien wat Salam-Cola geeft.''

Zelfde verhaal bij Pakistan Food Store, enkele huizen verder. In de koelkast staan blikjes Salam-Cola. Ook hier hangt er een affiche aan het raam. ,,Comme ci, comme ça '', noemt de eigenaar de verkoop van de alternatieve cola's. ,,Van de vijfentwintig blikjes die ik verkoop, zijn er drie of vier van Mecca of Salam-Cola. Coca-Cola blijft de eerste keus van de klant.''

In een grote Marokkaanse, maar naamloze supermarkt hebben ze nog nooit van Salam-Cola gehoord. Bij hen verkoopt Mecca-Cola wel goed, maar zeker niet beter dan Coca-Cola. Ook in de snackbar Chez Akim noemen ze Mecca-Cola een succes. Voor Salam-Cola vinden ze het nog te vroeg om te oordelen. Maar van een boycot van Coca-Cola merken ze niets.

Laatste halte, in het theesalon met opschrift Piknik Sport . De eigenaar heeft de affiches voor Salam-Cola gezien, maar haalt het drankje niet in huis. Waarom? ,,Omdat de klant alleen Coca-Cola vraagt. De macht der gewoonte, zeker?''

Hasan Syed heeft er alle vertrouwen in. De wil tot boycot is volgens hem in de Arabische wereld groter dan in de migrantengemeenschap hier. Er zou ondertussen al interesse voor Salam-Cola zijn vanuit Lybië, Saoedi-Arabië, Marokko en Pakistan. ,,Ons doel is niet België, maar de wereld. De markt voor cola is gigantisch. Zelfs als we daar maar een deel van inpalmen, kan de verkoop enorm zijn. En elk verkocht flesje brengt geld in het laatje.''


27/09/2003 Lieven Sioen

©Copyright De Standaard

taouanza
27-09-03, 11:58
Ik denk dat de Amerikanen dit niet gaan pikken.Voor je het weet regent het beschuldigen van links met al-Qaida en dergelijke. :vreemd:

Marsipulami
27-09-03, 12:07
Geplaatst door taouanza
Ik denk dat de Amerikanen dit niet gaan pikken.Voor je het weet regent het beschuldigen van links met al-Qaida en dergelijke. :vreemd:

Alweer een nieuw argument voor de Amerikanen om de zetel van de Navo weg te halen uit België.

-Eerst was er de genocidewet en de aanklacht tegen Sharon in België.
-Toen was er de Belgische arrogantie om een veto te stellen binnen de Navo tegen de oorlog tegen Irak.
- Nu hebben we Salam-Cola :wohaa:

plexus
27-09-03, 12:32
Geplaatst door Marsipulami
Alweer een nieuw argument voor de Amerikanen om de zetel van de Navo weg te halen uit België.

-Eerst was er de genocidewet en de aanklacht tegen Sharon in België.
-Toen was er de Belgische arrogantie om een veto te stellen binnen de Navo tegen de oorlog tegen Irak.


inderdaad..Belgie laat een verscheurd VS achter en dat allemaal dankzij die maatregelen! Salam-cola zal de genade-klap zijn.

ps. onder wiens druk moest belgie ook alweer de genocidewet veranderen/schrappen :argwaan:

Marsipulami
27-09-03, 12:38
Geplaatst door plexus
ps. onder wiens druk moest belgie ook alweer de genocidewet veranderen/schrappen :argwaan:

Ja, ja, lach die brave Belgen maar uit. Ze hebben zich meer verzet tegen de oorlog in Irak dan alle Islamitische landen bij elkaar. En van de Hollanders zullen we maar zwijgen. Wat de genocidewet betreft en het proces tegen Sharon, idem dito. :kwaad:

Blade20
27-09-03, 12:57
salam-cola, was da??
In ieder geval geen goede marketing naam.

plexus
27-09-03, 13:10
Geplaatst door Marsipulami
Ja, ja, lach die brave Belgen maar uit. Ze hebben zich meer verzet tegen de oorlog in Irak dan alle Islamitische landen bij elkaar. En van de Hollanders zullen we maar zwijgen. Wat de genocidewet betreft en het proces tegen Sharon, idem dito. :kwaad:

http://www.smiliegenerator.de/s19/smilies-26100.png

Shaheen
27-09-03, 13:39
bah namaak cola :aftel: , geef mij maar coca cola.

Victory
27-09-03, 14:25
Summary: Losing 300 million Arab consumers from an annual Middle Eastern market worth $20 million became more serious, so that a Russian newspaper wrote in the middle of 2002 that about 4 million bottles of Iranian Zamzam had been sold in the eastern parts of Saudi Arabia in a single week. Coca Cola reported a 10-percent fall in sales in such countries as Saudi Arabia, Bahrain and Lebanon while non-American sources announced that Coca Cola imports to Saudi Arabia were slashed by 40 percent during the first quarter of 2003.



Managing director of Zamzam company, Mohammad Taghavi-Manesh says, "To register a trademark, your country must be a member of relevant conventions. Iran was previously a member of those conventions, while it is not a member anymore. Therefore, we have problems for registering our products."



Coca Cola has also registered 325 trademarks in 200 countries and produces its products with other names than Coca Cola in countries where anti-American sentiments are high. Some examples of those trademarks include: Fanta, Canada Dry, Mickey Mouse, Schwepps, Dorna, Hawaii, Fontana and Supa.



Text: Businesspeople will not suffer more from anything than losing a market. Perhaps nobody understands it better than the managing director of Zamzam soft drink company because the new market that his company conquered without any difficulty and on mere chance about one and a half years ago is most probably on the verge of being recaptured by Coca Cola Company.

The Iranian company of Zamzam managed to secure a good foothold in the Middle East and Arab countries and marginalize a giant like Coca Cola by taking advantage of anti-American sentiments in the Arab world. Now, it is going to lose its markets to Coca Cola again. For directors of a company whose annual sales exceeded $17 billion, it was not acceptable to be deprived of the profitable market of the Arab countries by an Iranian company whose name was barely known until several year ago, only due to negative sentiments toward their government in the Arab world.



The Iranian soft drink trademark Zamzam was received so enthusiastically in the Arab countries of the Middle East including Saudi Arabia, Bahrain, the United Arab Emirates, Lebanon and Iraq in less than five months that nobody believed that the market already belonged to Coca Cola.

The US support for Israel, negative propaganda against the Arabs after 9/11 attacks and the probability of a US attack on Iraq all gave rise to anti-American sentiments among the Arabs leading to a general ban on the use of all American commodities, which seriously jeopardized the interests of such American companies as Coca Cola and McDonald.



Losing 300 million Arab consumers from an annual Middle Eastern market worth $20 million became more serious, so that a Russian newspaper wrote in the middle of 2002 that about 4 million bottles of Iranian Zamzam had been sold in the eastern parts of Saudi Arabia in a single week. Coca Cola reported a 10-percent fall in sales in such countries as Saudi Arabia, Bahrain and Lebanon while non-American sources announced that Coca Cola imports to Saudi Arabia were slashed by 40 percent during the first quarter of 2003.



An spokesman for Pepsi Cola, Charles Nicolas, stated that during the third quarter of 2003, the sanctions by the Arab people have severely affected the situation of their company as well as its rival, the Coca Cola.



Der Spiegel also reported that Zamzam sales increased to 12 million bottles, which was three times its normal sales during past years.



Anti-American feelings led to a ban on the use of American products in Bahrain; a country where the fifth fleet of US Navy is stationed and is a non-member ally of Nato and a close friend of Washington.



Another factor that led to Arabs' enthusiasm for Zamzam was the resemblance between the word "Zamzam" and the spring of Zamzam in Mecca.



Sales of Zamzam, which was known among Arabs as Zamzam Cola reached such an extent by September 2002 that managing director of al-Mojara Company, Hussein al-Baqashi, which represented Zamzam in Saudi Arabia announced that Iran's 'Zamzam Cola' was planning to build a factory in Saudi Arabia at the cost of $20 million to bottle its products there. Some European observers even studied the negative effects of sanctioning American commodities on the economies of the Arab countries.



The weekly Economist wrote that the share of transnational Western companies in sales of Western commodities in the region was very low, therefore, sanctioning Western goods would have a more deleterious effect on domestic economies of regional countries. For example, 200,000 people in the Middle East alone earn a living through sales of Coca Cola.



It concluded that refraining from using American goods will undoubtedly have serious negative effects on domestic economies of Arab countries.



Saudi Arabia, Lebanon, Bahrain, Iraq, Kuwait, Qatar, Pakistan and several African countries had opened their markets to Zamzam and, as put by sales manager of the company, Bahram Kheiri; orders were coming from Canada, France, Norway, the Netherlands, Germany, Indonesia, Malaysia and Bangladesh. Conquering Middle East markets was so pleasant for the managers of Zamzam directors in Iran that they were dreaming of entering European countries with Denmark as the first target.



When plans for entering European markets and building a factory in Saudi Arabia were being completed, the directors of Iran's Zamzam company were suddenly informed that the American Coca Cola Company was registering the trademark Zamzam for its products in Saudi Arabia. Coca Cola has also registered 325 trademarks in 200 countries and produces its products with other names than Coca Cola in countries where anti-American sentiments are high. Some examples of those trademarks include: Fanta, Canada Dry, Mickey Mouse, Schwepps, Dorna, Hawaii, Fontana and Supa.



After Coca Cola directors noticed that their products would not sell under trademark Coca Cola, they decided to register the trademark Zamzam for their products taking advantage of ignorance of directors of Zamzam Company of Iran. Meanwhile, if they do this, selling Iranian drinks under that trademark would be illegal in Saudi Arabia. Managing director of Zamzam company, Mohammad Taghavi-Manesh says, "To register a trademark, your country must be a member of relevant conventions. Iran was previously a member of those conventions, while it is not a member anymore. Therefore, we have problems for registering our products."



"Even if all domestic permits are issued only 10 percent of the process has been completed. International registration would need extensive support of the government."



Taghavi-Manesh added that the company officials have done everything to register their trademark, but without result.



"Such products as Coca Cola and Pepsi are supported by the government of the United States, while we don't have any supports," he said.



The reality is that Zamzam is rapidly losing the lucrative market of Saudi Arabia, which is the most populous market of the Muslim countries. It is probable that the company will also lose its markets in other Muslim countries because registration of Zamzam trademark by Coca Cola would be an international registration and after it is done, Iran can no longer market its soft during under the trademark Zamzam; neither in Muslim nor non-Muslim countries.

an3sdej
27-09-03, 15:48
Jammer dat de echte smaak van Coca-cola door niemand nagemaakt kan worden. Anders kocht ik het ook.

Alleen de echte cola, van Coca cola is lekker. :fpimp: :cola:

Victory
27-09-03, 16:02
Dan heb je ZamZam cola nog niet geproeft. (moet je echt eens proberen). het is 10x beter (het roelt echt alle cola's).... maar ZamZam Orange (Fanta)... is nog niet beter dan fanta... maar wel lekker.

an3sdej
27-09-03, 17:33
HÉ Victory, wil je wel tegen mij praten?? Waarom sta ik dan op je negeerlijst?? :loog: Als je mij wil negeren, doe het dan wel consequent!! :regie:

Mafkees
27-09-03, 17:43
Ik wil Golden Power...:)

aliabab
27-09-03, 17:50
is cola dan niet haram