PDA

Bekijk Volledige Versie : Van Basten roept op terrorisme tegen FIFA



lennart
27-09-03, 16:48
Van Basten roept op tot actie tegen FIFA

Uitgegeven: 26 september 2003 17:24

AMSTERDAM - In zijn streven naar een ingrijpende wijziging van de spelregels in het internationale voetbal heeft Marco van Basten vrijdag opgeroepen tot actie tegen de FIFA. "Als die club jullie zo frustreert, ga er dan tegen tekeer. Of ben ik nou de enige die zo opstandig is?"

Op een seminar ter gelegenheid van het vertrek van Michael van Praag als voorzitter van Ajax sprak Van Basten (beroep: wereldspits, stond op de aankondiging) een groot deel van de (bestuurlijke) top van het Nederlands voetbal toe. Het verbaasde hem dat zijn oproep tot veranderingen, een jaar geleden gedaan, zo weinig vervolg had gekregen. "Kennelijk zijn we de veranderingen in ons leven moe."

Iedereen in het gezelschap in de Arena was het eens met de oproep. Maar: de FIFA houdt ons tegen, was steevast het argument van beleidsbepalers als Henk Kesler (directeur KNVB) en Jaap Uilenberg (hoofd van de scheidsrechters). "Er heerst bij de FIFA een schijndemocratie."

Van den Herik

In elk geval aan een persoon was dat niet besteed. Jorien van den Herik (voorzitter Feyenoord): "Laten we in Nederland gewoon beginnen op de barricaden te gaan staan. Ik accepteer niet te moeten wachten tot meneer Blatter er niet meer is. Dan ben ik er misschien ook niet meer. Ik wil meer eerlijkheid. Doen wij niets, dan verandert er ook niets."

Meer eerlijkheid was ook wat Van Basten wil. FC Twente dat een doelpunt krijgt toegewezen hoewel de bal niet over de lijn is (wedstrijd tegen RKC, vorige week), dat noemt hij oneerlijk. "Ik begrijp ook niet dat scheidsrechters pikken dat de regels niet veranderen. Zij staan voor een onmogelijke taak en krijgen alle kritiek. Terwijl er andere opties zijn."

Aanpassen

Twee 'simpele' dingen wil Van Basten aanpassen. Hij praat dan in eerste instantie over het betaalde voetbal. Camera's op de doellijn, die heel simpel duidelijkheid geven: wel of geen treffer.

Het andere is spelen met officiële speeltijd. De aanvaller van Ajax, Milan en Oranje, tegenwoordig assistent-coach (onder Van 't Schip) van Ajax II, pleitte voor twee keer 35 minuten. "Nu duurt het ene duel 60 minuten en het ander 75. Dat is niet eerlijk."

Van Basten kreeg nadrukkelijk bijval. Wat Van Praag, ook oud-scheidsrechter, betreft mogen er zelfs meer veranderingen komen. Van Basten wil ook afschaffing van de buitenspelregel, invoering van het P-systeem, directe straf bij gele kaart (bijvoorbeeld tien minuten uit het veld), twee scheidsrechters ("zien veel meer dan één") en televisiebeelden gebruiken. "Maar deze zaken zet ik nog aan de kant. Om dat voor elkaar te krijgen is toch veel te veel tijd nodig."

http://www.nu.nl/news.jsp?n=210306&c=43