PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgisch Al Qaedaproces: Uitspraak verwacht in proces Trabelsi



Marsipulami
30-09-03, 08:48
Uitspraak verwacht in proces Trabelsi


BRUSSEL -- Vandaag wordt de uitspraak verwacht in het Belgische proces tegen de voormalige profvoetballer Nizar Trabelsi en 22 andere terreurverdachten.

Trabelsi, een Tunesiër, wordt beschuldigd van het beramen van een aanslag op de kantine van de Amerikaanse luchtmachtbasis Kleine Brogel. Hij werd twee dagen na de aanslagen van 11 september 2001 aangehouden en bleek materiaal voor een enorme bom in huis te hebben. De verdenking bestond dat die bedoeld was voor een aanslag op de Amerikaanse ambassade in Parijs, maar Trabelsi ontkent betrokken te zijn geweest bij dat plan. Hij heeft alleen de aanslagpoging in België bekend, waarvoor hij maximaal tien jaar kan krijgen.

Omdat België geen antiterreurwetten kent, is Trabelsi aangeklaagd wegens poging tot vernietiging van publieke eigendommen, illegaal wapenbezit en lidmaatschap van een privé-militie.

Tarek Maroufi, een landgenoot van Trabelsi, kan ook tien jaar krijgen. Hij wordt verdacht van betrokkenheid bij de moord op de Afghaanse rebellenleider Ahmed Shah Massoud. Hij zou de paspoorten hebben geregeld voor de moordenaars van Massoud, die twee dagen voor de aanslagen van 11 september werd vermoord. Ook zou hij in België strijders hebben geronseld voor Al-Qaeda.

De meeste andere verdachten zijn van medeplichtigheid beschuldigd en zien minder zware straffen tegemoet. Het proces in Brussel heeft vier maanden geduurd.


30/09/2003 - ap - llc
Overzicht snelnieuws

000NobelPrizes
30-09-03, 08:53
Jaaaa... en gaan jullie Belgen Dutroux nog 's veroordelen oid?

Ik weet het, hij zit nog maar een jaar of 6 vast of zo, maar zelfs voor Belgische begrippen is dat proces wat aan de trage kant.

Marsipulami
30-09-03, 09:06
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Jaaaa... en gaan jullie Belgen Dutroux nog 's veroordelen oid?

Ik weet het, hij zit nog maar een jaar of 6 vast of zo, maar zelfs voor Belgische begrippen is dat proces wat aan de trage kant.

Al meer dan zeven jaar wacht Dutroux op zijn proces. :maf2: Ik begrijp ook niet waar al dat getreuzel voor nodig is.