PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerwraak/ Een stug probleem



Zagora
01-10-03, 11:27
Eerwraak/ Een stug probleem


door Gonny ten Haaft, Ingrid Weel, Edwin Kreulen en Henriëtte Lakmaker
2003-10-01

Over de dood van de Turkse Zarife, door haar vader neergeschoten, is wekenlang gezwegen. De directeur van haar school maakt deze week duidelijk hoe lastig het voor scholen is om in traditionele moslimgezinnen zich te mengen in de opvoeding. Een stug probleem, zegt bestuurder Schutte van een roc op deze pagina. We kunnen niet alles aan de mentor vertellen, zeggen de Marokkaanse meisjes Semah en Warda, allebei 16. Leraren moeten zich meer bemoeien met allochtone ouders en leerlingen, zegt onderzoekster Trees Pels. Op pagina 15: onderzoeker Sezai Aydogan over Zarife en het fenomeen eerwraak: ,,Dit kan jou overkomen. En jij moet misschien ooit eerwraak plegen.''


School

Op het Roc Zadkine te Rotterdam is ongeveer 55 procent van de 30000 studenten allochtoon. De school probeert er al van alles aan te doen om de leerlingen én de ouders de Nederlandse normen en waarden bij te brengen, vertelt collegevoorzitter Henri van Vlodrop. ,,Het is onze verantwoordelijkheid, onze pedagogische opdracht, om ze de Nederlandse cultuur eigen te laten maken.''

Het contact met andere instanties vindt hij daarbij heel belangrijk. Een docent die opmerkt dat een leerling al lange tijd om onbekende redenen thuisblijft en dat niet vertrouwt, moet jeugdzorg in kunnen schakelen. Wat ook al gebeurt. Van Vlodrop is het eens met Krikke, directeur van de school waarvan een Turkse leerlinge uit eerwraak door haar vader vermoord is: ,,Het is een goed idee om nu eens een nationale discussie te starten.''

Daar is Hans Schutte, de voorzitter van het college van bestuur van het Roc Nijmegen (13000 deelnemers, 25 procent allochtoon), het helemaal mee eens. De mbo-bestuurder vindt het belangrijk én ook de verantwoordelijkheid van de school problemen rond thuissituaties bespreekbaar te maken. ,,Het is een stug probleem - ook bij ons zijn er meisjes die thuis moeilijkheden hebben - maar het helpt zeker mee als er over wordt gepraat.''

Hij wil het onderwerp eerwraak zo snel mogelijk op de agenda zetten tijdens het overleg met gemeente en welzijnsinstellingen. Daar worden maatschappelijke problemen als de loverboys (jongens die meisjes de prostitutie inlokken) en gezichtssluiers al besproken.

Schutte: ,,Eerder vertelde de politie hoe wij het kunnen herkennen als jongeren worden geronseld voor de djihad. Wij waarschuwen sindsdien de politie als we iets vermoeden.''

Het Roc van Amsterdam (35000 studenten, circa 50 procent allochtoon) schuwt de discussie niet, maar is ook niet van plan om contact met andere scholen op te nemen. ,,Wij willen ons met van alles en nog wat bezighouden hoor, maar we hebben het al zo druk'', zegt een woordvoerder. ,,Bovendien zijn gevallen zoals in Almelo bij ons onbekend.'' Bij de Amsterdamse mbo letten klassendocenten extra op leerlingen die niet zo lekker in hun vel zitten. Die kunnen ze vervolgens doorverwijzen naar de schoolarts of naar een welzijnsinstelling. Hoe vaak dat gebeurt, is onbekend.

Op het Roc Eindhoven (22000 leerlingen, 9 procent allochtoon) blijven de incidenten met allochtone meisjes vrij onschuldig. ,,Ze hebben wel eens ruzie met hun vriend, maar als je aan hen vraagt wat er aan de hand is, krijg je vaak het teleurstellende antwoord: 'niets'. Je krijgt er ook geen vinger achter als je het betreffende vriendje aanspreekt'', vertelt een woordvoerder.

Toch vindt collegevoorzitter Kees Tetteroo het een goed idee om het debat met andere scholen aan te gaan over wat zij kunnen en zouden moeten doen aan de problemen waar sommige allochtone meisjes mee worstelen. Deze week overlegt Tettero met de opleidingsdirecteuren over dit probleem.

Scholen in het voortgezet onderwijs denken dat de roc's meer met de door Krikke geschetste problemen te maken hebben dan zijzelf. De roc's zijn doorgaans massaler en dus anoniemer, en de leerlingen op een roc zijn jonger. ,,Meisjes komen hier als ze twaalf zijn, dan staan ze vaak nog sterk onder invloed van hun ouders en zijn ze nog volgzaam'', zegt directeur A. Holster van de christelijke scholengemeenschap De Goudse Waarden (vmbo, havo, atheneum gymnasium, 400 vmbo-leerlingen, circa 10 procent allochtoon).

Holster zou niet weten wat hij meer zou moeten of kunnen doen om problemen tussen allochtone leerlingen en hun (traditionele) ouders vroegtijdig te signaleren. Net als andere scholen voor voortgezet onderwijs, heeft zijn school een zogeheten zorgstructuur met mentoren, leerlingbegeleiders, maatschappelijk werk, schoolarts. Zelf zit hij er al jaren bovenop als leerlingen van hun ouders niet meemogen op kamp. ,,Ik heb zelfs wel eens elke dag enkele leerlingen heen en weer gebracht, dat mocht van de ouders dan weer wel, maar dat kan je natuurlijk niet blijven doen. Soms staan we toch machteloos: als de bussen vertrekken, ontbreken er gewoon een paar, terwijl dit wél leerlingen zijn die zich opgegeven hebben.''

Ook vmbo-directeur P. Blonk van het Casparus College, afdeling vmbo-beroepsgericht (400 leerlingen, 14 procent allochtoon) in Weesp noemt als als voorbeeld het schoolkamp waarbij hij op traditionele ouders stuit. Twee eerstejaars vmbo-leerlingen mochten dit jaar niet mee. ,,Ik heb indringend met deze twee vaders gesproken, maar ik kwam er niet doorheen. Ik kon nog zo hard roepen dat ze op ons moesten vertrouwen, maar vanuit hun moskee mocht het gewoon niet. Ik heb nog aangeboden dat er gratis een begeleider mee mocht gaan, of dat de meisjes op eigen kamers mochten slapen, maar het hielp allemaal niet. De leerplichtambtenaar kan niets doen, de inspectie kennelijk ook niet. Vorig jaar heb ik proces-verbaal laten opmaken, maar dat is geseponeerd.''

Eén van Blonks leerlingen kwam vorig jaar niet meer opdagen omdat ze uitgehuwelijkt bleek te zijn. ,,Ineens zat ze in Marokko, dat was heel pijnlijk. Ook dan kan je niets doen.''

Ook Blonk vertelt uitvoerig over de 'zorgstructuur' op zijn school. Veel meer kan hij niet doen, vindt Blonk, en directeur C. de Groot van de Westhage Scholengemeenschap (een vmbo-school met 800 leerlingen, 35 procent allochtoon) deelt deze mening. De Groot vertelt over situaties waarin zijn school er 'keihard tegenin gaat'. ,,Soms houden ouders hun dochter een week thuis. Op die manier hopen ze hun 'vrije' dochter weer van de eigen waarden en normen te overtuigen. Wij roepen hen op hun dochter wél naar school te sturen. Als dat niet helpt, houden wij hen voor dat de Nederlandse wet verplicht dat kinderen naar school gaan.'' Als het kind plotseling een week thuisblijft, stelt De Groot, weet hij nagenoeg zeker dat er 'iets misgaat'. ,,Ik heb ook wel eens ouders die hun kind een week willen meenemen naar Mekka. Op die manier proberen ze, via het geloof, de band met hun kind weer te versterken. Wij geven daar geen toestemming voor. De leerling is dan uit zicht, als onderwijzer is dat het laatste dat je wilt.''

En vergeet vooral niet de leerlingen zelf, beklemtoont De Groot. De onderlinge band is vaak zo sterk, dat zij in moeilijke situaties op elkaar letten. ,,Zodra er maar ééntje in een moeilijke positie dreigt te raken, zijn er wel één of meer medeleerlingen die zeggen 'daar moet je mee naar je mentor'. Dreigend laten ze daar ook op volgen: 'Als jij het niet doet, doe ik het'. Dat werkt.''




Meiden


Stel: Semah en Warda, twee zestienjarige meiden, verzorging op het vmbo, zouden thuis erge ruzie hebben. Zouden zij hun klassementor om hulp vragen? Semah grijnst verlegen. ,,Dat is een beetje lastig. Je kan niet alles vertellen.'' Warda, een rustige oogopslag onder haar blauwe sjaal: ,,Sommige dingen zijn geheim, die wil je niet doorvertellen.''

Het is pauze. De twee Marokkaanse meisjes zitten in de zon, op een stenen bankje voor hun school. Hun naam en die van de school hoeven niet in de krant, vinden ze. De zaak van het door haar vader doodgeschoten Turkse meisje is hen nog niet bekend. Ze schrikken er erg van. ,,Maar wij zijn Marokkaans'', zeggen ze in koor.

Spanningen thuis, dat herkennen ze evengoed. Ze sommen wat problemen op, van vriendinnen, van henzelf: jongens die met je willen trouwen maar in wie de ouders niets zien. Broers die de baas spelen. Ouders die geen zakgeld willen geven en ook niet willen dat je een baantje neemt. ,,We hadden het net over een meisje dat verliefd was op een jongen. Ze werden samen gezien door een vriend van haar ouders, die werden kwaad en nu heeft ze het uitgemaakt. Die jongen wilde zich in de rivier gooien, hij was zo verdrietig.''

Onderling hebben zij en hun vriendinnen het vaak over dit soort kwesties. Met de mentor of een docent er over praten is iets heel anders. Semah: ,,Vorig jaar werd ik door mijn broer geslagen, die speelde heel erg de baas over mij. Ik was heel boos en heb het tegen de mentor verteld. Je moet dat niet laten gebeuren, zei hij, en dat ik anders naar de politie moest gaan. Maar dat kan helemaal niet, het gaat om mijn familie!''

Wat zouden ze er van vinden als een docent of mentor uit zichzelf zou vragen hoe het thuis met hen gaat? Daar zijn ze nog niet helemaal uit. Ze zou het wel prettig vinden, zegt Warda. Semah aarzelt. ,,Ik zou wel wat dingen vertellen... maar ik ben bang dat mijn ouders boos worden als hij dan met ze gaat praten.'' Een kringgesprek in de klas is al helemaal niet de plek om problemen te bespreken. ,,Dan gaan anderen je daarna toch maar pesten.''

Ja, ze kennen wel meiden die geslagen worden thuis, maar die zeggen niets tegen hun mentor. ,,Ze zijn veel te bang dat hun ouders daar weer van horen.'' Dus ingrijpen door de school, dat gaat niet? Nee, zeggen ze stellig.

Aan de andere kant: ze weten ook van meisjes die weglopen en bij vriendinnen onderduiken, of die dat zouden willen doen maar teveel in de gaten gehouden worden. Zoiets moet je wel aan de school melden, vinden Semah en Warda. En mocht je vader je mee willen nemen naar Marokko, tegen je zin, dan ook. Semah knikt overtuigd. Dat probleem is te groot om niet te delen. ,,Maar een klap, dat is van jezelf.''




Deskundige


Scholen zijn te huiverig om nauwe banden aan te knopen met allochtone families en hun netwerken, zegt onderzoekster Trees Pels. ,,Leraren zijn voor deze ouders en hun kindearen veel belangrijker dan ze zelf beseffen.''

,,Je kunt van leraren natuurlijk niet verwachten dat ze zo'n extreme actie van een Turkse vader voorkomen, maar ze kunnen veel meer doen dan ze vaak denken'', vindt Pels. Als onderzoeker op de Erasmus Universiteit publiceerde ze een studie naar de bemoeienis van de school bij de (allochtone) opvoeding. Daarin deed ze onder meer de aanbeveling om vaders nauwer te betrekken bij opvoedingsondersteuning: bijna alle activiteiten zijn op moeders gericht.

Na deze publicatie verruilde Pels de universiteit voor het Verwey-Jonker Instituut. Daar stemt ze na enige reflectie -'we hebben het op dit moment nogal druk met een ander onderwerp'- in met het pleidooi van de Twentse mbo-directeur Krikke. ,,Het is goed om vervelende gebeurtenissen niet onder de tafel te houden. En ik denk ook dat scholen meer moeite moeten doen om aan te sluiten op het netwerk van allochtonen. Ik kan me goed voorstellen dat zo'n vader die zijn dochter doodschiet, lange tijd worstelt met de vraag hoe hij daarmee moet omgaan. Als zo iemand alleen in contact komt met de verkeerde, meer traditionele imans en andere moslims, wordt hij versterkt in zijn gedachten. Als er een netwerk is waarbij ook de school aansluit, gebeurt dat misschien minder snel. En zo'n netwerk is best te vinden: naast imams die er niets voor voelen zijn er inmiddels ook imams die het land afreizen om ouders aan te sporen contact op te nemen met school. En in de Marokkaanse gemeenschap zie je steeds meer lokale oudergroepen die beseffen dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen als er iets met hun kinderen misgaat.''

Leraren zijn veel belangrijker voor allochtonen dan ze zelf vaak beseffen, bleek uit het onderzoek van Pels. ,,Voor ouders zijn leerkrachten vaak het eerste contact met de Nederlandse samenleving, zeker als het gaat om opvoeding. Veel ouders worstelen met de vraag hoe ze hun eigen normen moeten verenigen met het leven buiten het gezin, maar leerkrachten willen meestal alleen over schoolse zaken praten. Best begrijpelijk, maar je mist zo wel een kans. En voor allochtone kinderen is school sinds de gebeurtenissen van 11 september 2001 alleen maar belangrijker geworden. Niet alleen omdat anderen hen associëren met gewelddadige gebeurtenissen, maar ook omdat ze zelf worstelen met de vraag hoe dit soort dingen in hun eigen kring kunnen gebeuren.''

Veel scholen doen inmiddels mee met projecten om de 'ouderbetrokkenheid' van allochtonen te vergroten. ,,Het is mooi om te zorgen dat ouders hun kinderen meer gaan helpen met huiswerk, maar de school moet ook iets extra's doen'', concludeert Pels.


Trouw.nl

Marsipulami
01-10-03, 11:39
Ik vind het toch maar bizar -om niet te zeggen- misdadig om mediagewijze een gruwelijke misdaad zoals deze kindermoord te gaan koppelen aan noties als 'traditionele opvoeding bij allochtonen' enz. :(

jaja
01-10-03, 11:51
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind het toch maar bizar -om niet te zeggen- misdadig om mediagewijze een gruwelijke misdaad zoals deze kindermoord te gaan koppelen aan noties als 'traditionele opvoeding bij allochtonen' enz. :( eehh . wellicht omdat de dader die link al heeft gelegd ...???

ZbaqZbaq
01-10-03, 11:55
nee Mars,

de druk moet op de ketel blijven....

er mag niet gestopt worden of zelfs maar even gepauzeerd worden als het gaat om het als idiooten en beesten afschilderen van Moslims.

Er moet een continue offensief gevoerd worden om ze te brandmerken als achterlijk. Zoveel mogelijk generaliseren en stigmatiseren is het doel.

Anders krijg je nooit de steun voor het repressieve beleid dat langzaam tegen Moslims wordt opgebouwd.

Je moet ze eerst ontmenselijken alvorens je ze als beesten gaat behandelen.

Ik denk dat er nog een jaar of 8 nodig is voodat het uiteindelijke plan daadwerkelijk kan worden voltrokken.

Marsipulami
01-10-03, 11:59
Geplaatst door jaja
eehh . wellicht omdat de dader die link al heeft gelegd ...???

Ga eens in een doordeweekse psychiatrische instelling kijken wat voor linken daar allemaal gelegd worden door de aanwezige patiënten. Meestal volgt men psychiatrische patiënten niet kritiekloos in hun waanideeën en hallucinaties. Er zitten bijvoorbeeld heel wat ingebeelde Jezus Christussen opgesloten in psychiatrische instellingen wereldwijd die ook allerlei gekke dingen doen.

Zagora
01-10-03, 12:02
Geplaatst door ZbaqZbaq


Ik denk dat er nog een jaar of 8 nodig is voodat het uiteindelijke plan daadwerkelijk kan worden voltrokken.

Welk plan?

freya
01-10-03, 12:04
Geplaatst door ZbaqZbaq


er mag niet gestopt worden of zelfs maar even gepauzeerd worden als het gaat om het als idiooten en beesten afschilderen van Moslims.

Er moet een continue offensief gevoerd worden om ze te brandmerken als achterlijk.

En zo'n man die z'n dochter neerknalt wegens onislamitisch gedrag werkt daar vrolijk aan mee :cheefbek:

Net als de moslims die moord en brand schreeuwen omdat de media daar aandacht aan besteden. :p

Simon
01-10-03, 12:05
Geplaatst door ZbaqZbaq
de druk moet op de ketel blijven....

er mag niet gestopt worden of zelfs maar even gepauzeerd worden als het gaat om het als idiooten en beesten afschilderen van Moslims.


Het was het derde incident op deze school binnen één jaar en de school weet niet precies hier op te reageren. Ik vind het zeker niet verkeerd dit openlijk aan de orde te stellen. Dat gebeurt ook met andere maatschappelijke problemen.
Je reactie komt voort uit een typisch trekje van de allochtone gemeenschap: die dingen houdt je binnen de groep en daar praat je verder niet over. Welnu, dit meisje had ook medeleerlingen die geschokt rondlopen. Het zijn incidenten die terugkeren en waarover gepraat mag worden. Dat lijkt mij zelfs erg nuttig. Overigens vond ik de reactie van de turkse organisaties heel goed.

Simon

Marsipulami
01-10-03, 12:08
Geplaatst door ZbaqZbaq
nee Mars,

de druk moet op de ketel blijven....

er mag niet gestopt worden of zelfs maar even gepauzeerd worden als het gaat om het als idiooten en beesten afschilderen van Moslims.

Er moet een continue offensief gevoerd worden om ze te brandmerken als achterlijk. Zoveel mogelijk generaliseren en stigmatiseren is het doel.

Anders krijg je nooit de steun voor het repressieve beleid dat langzaam tegen Moslims wordt opgebouwd.

Je moet ze eerst ontmenselijken alvorens je ze als beesten gaat behandelen.

Ik denk dat er nog een jaar of 8 nodig is voodat het uiteindelijke plan daadwerkelijk kan worden voltrokken.


In plaats van een poltieke moslimpartij zou er eerst eens een kwaliteitsvolle moslimkrant moeten komen in Nederland die de collectieve xenofobe massahysterie van de bevolking in Nederland probeert te doorprikken. Je houdt het gewoon niet voor mogelijk wat voor onzin mensen kritiekloos doorslikken en voor waarheid nemen.

jaja
01-10-03, 12:08
Geplaatst door Marsipulami
Ga eens in een doordeweekse psychiatrische instelling kijken wat voor linken daar allemaal gelegd worden door de aanwezige patiënten. Meestal volgt men psychiatrische patiënten niet kritiekloos in hun waanideeën en hallucinaties. Er zitten bijvoorbeeld heel wat ingebeelde Jezus Christussen opgesloten in psychiatrische instellingen wereldwijd die ook allerlei gekke dingen doen. ik begrijp dat eerwraak helemaal niet bestaat ... :p :rolleyes:

Mafkees
01-10-03, 12:09
Geplaatst door Marsipulami
In plaats van een poltieke moslimpartij zou er eerst eens een kwaliteitsvolle moslimkrant moeten komen in Nederland die de collectieve xenofobe massahysterie van de bevolking in Nederland probeert te doorprikken.


Iets wat binnen 3 minuten als propaganda bestempeld wordt.

Marsipulami
01-10-03, 12:16
Geplaatst door Al3arbi
Iets wat binnen 3 minuten als propaganda bestempeld wordt.

Tenzij het een kwaliteitskrant is en simplistische propaganda geweerd wordt. weetikveel

Marsipulami
01-10-03, 12:23
Geplaatst door jaja
ik begrijp dat eerwraak helemaal niet bestaat ... :p :rolleyes:

Eerwraak ? Wat is dat ? Ik dacht tot nog toe dat daarmee bedoeld was het vermoorden van de man die je dochter of je echtgenoot sexueel had misbruikt. Dat 'eerwraak' ook al de term is die voor de moord op je eigen kind van toepassing is, dat is nieuw voor mij.

Ik kan me vergissen maar ik denk dat een heel groot aantal moorden in de lage landen bestaat uit partnermoorden waarbij de éne partner de (overspelige ?) andere partner vermoord of de rivaliserende partner. Daar heb je helemaal geen allochtonen voor nodig. Ik denk dat de sentimenten die schuil gaan achter de notie eerwraak niet cultureel gebonden zijn. Die komen overal voor.

ZbaqZbaq
01-10-03, 12:27
Marketing Mars....het is pure marketing.

Zagora
01-10-03, 12:29
Geplaatst door ZbaqZbaq
Marketing Mars....het is pure marketing.

Je hebt nog steeds niet verteld welk plan je bedoelt ZbaqZbaq

jaja
01-10-03, 12:32
Geplaatst door Marsipulami
Eerwraak ? Wat is dat ? Ik dacht tot nog toe dat daarmee bedoeld was het vermoorden van de man die je dochter of je echtgenoot sexueel had misbruikt. Dat 'eerwraak' ook al de term is die voor de moord op je eigen kind van toepassing is, dat is nieuw voor mij. eerwraak is een poging om de reputatie van de familie "zuiver" te houden ... dat betekent dat je binnen je familieclan die lieden die de reputatie van de clan bezoedelen corrigeert ... en dat kan dus zover gaan dat je ze vermoord. Het is een veel voorkomende vorm van gedrag in bepaalde vormen van samenleving die vaak worden aangeduid als "schaamculturen". Als je er meer over wilt weten, duik in een beetje goed handboek over Anthropologie ... dan vind je wel meer informatie. (Overigens, het is niet iets specifiek "islamitisch" ... de grieken hebben er ook last van gehad etc etc ... je vindt het all over the world ... )


Ik kan me vergissen maar ik denk dat een heel groot aantal moorden in de lage landen bestaat uit partnermoorden waarbij de éne partner de (overspelige ?) andere partner vermoord of de rivaliserende partner. Daar heb je helemaal geen allochtonen voor nodig. Ik denk dat de sentimenten die schuil gaan achter de notie eerwraak niet cultureel gebonden zijn. Die komen overal voor. partnermoord is vaak iets anders omdat daar geen sprake is van de reputatie van de familie / de groep, maar van individuele trots, die gekrenkt is. Het grote verschil is dan ook dat de rest vand e groep het gedrag van de partner-doder afwijst, terwijl bij eerwraak dit gedrag door delen van de groep gedragen wordt. Dat toont zich enerzijds uit het feit dat men de dader helpt, of lage straffen voor de dader eist ... anderzijds doordat men leden van een familie aanspreekt op het gedrag van andere leden van de familie als zijnde bezoedelaars van de eer van de familie.

Het verschil zit hem dus dat eerwraak bij een "groep" hoort, partnermoord zoals jij het beschrijft een individueel gevoel is.

ZbaqZbaq
01-10-03, 12:34
Het plan om onze identiteit, vrijheid en waardigheid te ontnemen.

en als dat niet lukt.....zullen ze ongetwijveld een stap verder gaan.

Zagora
01-10-03, 12:35
Geplaatst door ZbaqZbaq
Het plan om onze identiteit, vrijheid en waardigheid te ontnemen.

en als dat niet lukt.....zullen ze ongetwijveld een stap verder gaan.

Heb je al een vluchtplan gereed?

Marsipulami
01-10-03, 12:41
Geplaatst door jaja
Het verschil zit hem dus dat eerwraak bij een "groep" hoort,

Lijkt me ook erg relatief hoor. Ik herinner me een assissenproces van enkele jaren geleden in België. Daar stond een vader terecht wiens dochter verkracht was. Ongeveer een jaar nadien pleegde die man -met voorbedachte rade- een moord op de verkrachter van zijn dochter.

Die dader kreeg massaal steun van het publiek in en buiten de rechtszaal. De gerechtelijke uitspraak was ook erg mild. Deze moordenaar kreeg vijf jaar (in België moet je dat delen door drie). Wat betekende dat hij er met zijn voorarrest vanaf kwam.

De dader (s) en slachtoffer waren allemaal Belgen in deze zaak. De éne moord kan bij de 'groep' op al wat meer begrip rekenen dan de andere moord. Daar is dus ook al niets allochtoons aan.

ZbaqZbaq
01-10-03, 12:42
ja...toevallig wel.

Veel zweten in tijd van vrede, is minder bloeden in tijd van oorlog.

Puk
01-10-03, 12:43
Geplaatst door Marsipulami
Lijkt me ook erg relatief hoor. Ik herinner me een assissenproces van enkele jaren geleden in België. Daar stond een vader terecht wiens dochter verkracht was. Ongeveer een jaar nadien pleegde die man -met voorbedachte rade- een moord op de verkrachter van zijn dochter.

Die dader kreeg massaal steun van het publiek in en buiten de rechtszaal. De gerechtelijke uitspraak was ook erg mild. Deze moordenaar kreeg vijf jaar (in België moet je dat delen door drie). Wat betekende dat hij er met zijn voorarrest vanaf kwam.

De dader (s) en slachtoffer waren allemaal Belgen in deze zaak. De éne moord kan bij de 'groep' op al wat meer begrip rekenen dan de andere moord. Daar is dus ook al niets allochtoons aan.

Ik heb er ook al voor gepleit Eerwraak te legaliseren. Klaar.

000NobelPrizes
01-10-03, 12:43
Geplaatst door ZbaqZbaq
Het plan om onze identiteit, vrijheid en waardigheid te ontnemen.

en als dat niet lukt.....zullen ze ongetwijveld een stap verder gaan.
Met die identiteit zit het wel snor: je hebt er zelfs 2.

Qua vrijheid: bel een familielid in Marokko.

Waardigheid heb je zelf in de hand (en niet die zo vlak voor het slapen gaan).

Mill
01-10-03, 12:50
Geplaatst door Marsipulami
Lijkt me ook erg relatief hoor. Ik herinner me een assissenproces van enkele jaren geleden in België. Daar stond een vader terecht wiens dochter verkracht was. Ongeveer een jaar nadien pleegde die man -met voorbedachte rade- een moord op de verkrachter van zijn dochter.

Die dader kreeg massaal steun van het publiek in en buiten de rechtszaal. De gerechtelijke uitspraak was ook erg mild. Deze moordenaar kreeg vijf jaar (in België moet je dat delen door drie). Wat betekende dat hij er met zijn voorarrest vanaf kwam.

De dader (s) en slachtoffer waren allemaal Belgen in deze zaak. De éne moord kan bij de 'groep' op al wat meer begrip rekenen dan de andere moord. Daar is dus ook al niets allochtoons aan.

Aha, dus de vrijwillige seks van een dochter met haar vriendje is op een lijn te stellen met de verkrachting van een dochter door een vreemde.

Duidelijk.

Simon
01-10-03, 12:54
Geplaatst door Mill
Aha, dus de vrijwillige seks van een dochter met haar vriendje is op een lijn te stellen met de verkrachting van een dochter door een vreemde.

Duidelijk.

Wat is er eigenlijk precies gebeurt in die familie? Ik begrijp dat ze eerder in een blijf van mijn lijf huis had gezeten maar verder weet ik niet wat de aanleiding was tot de daad van haar vader.

Simon

000NobelPrizes
01-10-03, 12:56
Geplaatst door Zagora
Heb je al een vluchtplan gereed?

Hahahha... Ik help wel met pakken.

Mill
01-10-03, 13:02
Geplaatst door Simon
Wat is er eigenlijk precies gebeurt in die familie? Ik begrijp dat ze eerder in een blijf van mijn lijf huis had gezeten maar verder weet ik niet wat de aanleiding was tot de daad van haar vader.

Simon

Dit specifieke geval ken ik niet in detail. Wel weet ik uit de literatuur dat eerwraak gaat om het afmaken van vrouwelijke familieleden die het in hun hoofd hebben gehaald om met iemand te vrijen met wie ze niet zijn getrouwd. Marsipulami vindt dat net zoiets als de verkrachter van je dochter doden.

Mark
01-10-03, 14:00
Geplaatst door Mill
Dit specifieke geval ken ik niet in detail. Wel weet ik uit de literatuur dat eerwraak gaat om het afmaken van vrouwelijke familieleden die het in hun hoofd hebben gehaald om met iemand te vrijen met wie ze niet zijn getrouwd. Marsipulami vindt dat net zoiets als de verkrachter van je dochter doden.

In allebei de gevallen is de eer aangetast.

Wordt de eer van vrouwen wel eens aangetast?

Mill
01-10-03, 14:04
Geplaatst door Mark
In allebei de gevallen is de eer aangetast.

Wordt de eer van vrouwen wel eens aangetast?

In het geval van de verkrachting is de eer niet aangetast, de vader wil vergelding voor het leed dat zijn dochter is aangedaan.


Wordt de eer van vrouwen wel eens aangetast?

Ja, als hun familie niet eens de moeite neemt om ze te vermoorden wanneer ze buitenechtelijke seks hebben.

~Panthera~
01-10-03, 14:09
Geplaatst door Al3arbi
Iets wat binnen 3 minuten als propaganda bestempeld wordt.
-------------------------


3 ??? 2. :zweep:

Marsipulami
02-10-03, 23:02
Geplaatst door EdV
Dit is geen zuiver redeneren, beste Mars.
Dat de woede om een verschrikkelijk onrecht en vernedering die je eigen kind zijn aangedaan tot moord kunnen leiden heeft niets met een misplaatst gevoel van eer te maken. Dat is de reactie van een man die zich de levenslange pijn van zijn kind goed kan voorstellen.

Ja, ben ik mee eens.


Daarentegen moet de moord van de vader op zijn dochter die gewoon niet doet wat hij wil in een heel andere categorie worden geplaatst. Een fatsoenlijke vader zou zijn dochter gewoon het huis uitgeschopt hebben. Het kan natuurlijk ook zijn dat zijn dochter gewoon een onmogelijke helleveeg was die hem dagelijks het bloed onder de nagels vandaan haalde waarna hij in een onbewaakt ogenblik helemaal doordraaide, los van enig eergevoel dat te maken zou hebben met de mogelijke mening van zijn familie en de buren en het hele achterlijke dorp.
Maar het blijft toch een ander verhaal.

Ja, dat is een heel ander verhaal. Die vader was gewoon een gestoorde psychopaat. Ik kan geen enkel argument bedenken om ook maar het minste begrip te hebben voor zijn gruwelijke misdaad. Dat is het punt dus niet.

Waar ik het over heb is dat ik het onverantwoord vind dat men een dergelijke gruweldaad ongestraft in de media linkt aan allochtone opvoedingspatronen, de islam, allochtone culturen or whatever. Ik heb nog nooit van een godsdienst of cultuur gehoord waar -om wat voor reden dan ook- begrip wordt opgebracht voor een vader die zijn eigen kind vermoord.



Ed