PDA

Bekijk Volledige Versie : Prijs voor onderzoek 'homoseksuele necrofilie bij eend'



Waterval
01-10-03, 16:59
Prijs voor onderzoek 'homoseksuele necrofilie bij eend'



ROTTERDAM - Conservator K. Moeliker van het Natuurmuseum in Rotterdam ontvangt donderdag de Ig-Nobelprijs voor 'het meest nutteloze onderzoek'. Hij publiceerde in 2001 een artikel onder de titel 'Het eerste geval van homoseksuele necrofilie bij de wilde eend'. Een uiterst opmerkelijk ooggetuigenverslag, dat volgens Moeliker grappig is "maar de mens ook aan het denken zet over de diversiteit in de natuur".


Moeliker schrok enige jaren geleden op toen een wilde eend tegen de glazen gevel van het Natuurmuseum vloog. Het dier viel vervolgens twee meter verderop dood neer, waarna de conservator ooggetuige was van een vreemd tafereel. De woerd bleek namelijk te zijn achtervolgd door een soortgenoot, eveneens een mannetje, die het dode dier vervolgens vijf kwartier achter elkaar verkrachtte. Sectie op het eendenkadaver wees uit dat het daadwerkelijk om twee mannetjes ging. Het dode dier is opgenomen in de collectie van het museum.

Nadat Moeliker de gebeurtenis een tijdje had laten bezinken, besloot hij zijn ervaring op te schrijven. Volgens hem waren er drie opmerkelijke zaken aan het voorval: de woerd vertoonde homoseksueel en necrofiel gedrag en de paring duurde opvallend lang. Het artikel verscheen in het wetenschappelijk tijdschrift van het museum en in NRC Handelsblad.

"Ik vind het een grote eer dat ik de prijs krijg. Het is inderdaad een wonderlijk gedrag van die eend. Ik heb het, zoals een bioloog betaamt, netjes geobserveerd en gerapporteerd."

De conservator is speciaal naar Harvard in de Verenigde Staten afgereisd om de prijs donderdag in ontvangst te nemen. De onderscheiding wordt elk jaar uitgereikt door het Amerikaanse tijdschrift Annals of Improbable Research, een wetenschappelijk tijdschrift met een grappig tintje.

Telegraaf.nl