PDA

Bekijk Volledige Versie : Ebru weer...



Tomas
01-10-03, 19:43
Later...


De afgelopen week was er veel goed nieuws. Het beste nieuws was dat het goed gaat met de integratie. Zo goed dat Ali Lazrak de commissie integratie vaarwel zei. Het blijft een leuke partij de SP. Ook gehoord dat Agnes Kant wordt aangeklaagd door DSB Bank? De LPF wordt links ingehaald door de club van Jan. Beetje 'camp', je zou er bijna op stemmen.

Terug naar de integratie. Ik heb er geen enquêtecommissie voor nodig, en in het kader van de democratie mag Stef Blok best bewijzen dat de integratie niet is mislukt. Ik ben het trouwens nu al helemaal met hem eens. De integratie is niet mislukt. Het is erger: de integratie is genegeerd.

Het zijn details, ik weet het. Toch wil ik zoals gebruikelijk voor mijn beurt spreken en het ongetwijfeld welkome beleidsbegrip 'genegeerde integratie' toelichten.

Allereerst een stukje geschiedenis:

35 Jaar geleden, eind jaren '60 begin '70, kwamen de eerste gastarbeiders naar Nederland. In tegenstelling tot wat wij tegenwoordig gewend zijn, waren dat keurige mensen in pak. Enigszins afwijkend van de gelukszoekers die de grote steden nu bevolken. Denk maar'ns na: heeft u 35 jaar geleden burka's, pofbroeken of hoofddoekjes gezien? Kunt u zich een gezichtsluier, chador of 'respect' discussie herinneren uit de jaren '70, begin '80?

Ik niet.

Ik herinner mij maar een ding: er waren hier gastarbeiders, die 'later' 'terug' zouden gaan.
Velen van die mensen waren simpel, boeren uit de binnenlanden van Anatolië, of het Rifgebergte. Ze werkten in een fabriek, een scheepswerf of bij Fokker. Ze waren er wel maar toch weer niet. Voor het werk wat ze deden hoefden niet echt veel Nederlands te kunnen. Bovendien, voor die paar jaar dat ze hier zouden zijn, was dat al helemaal niet nodig. Als ze eenmaal terug waren zouden ze toch nooit meer Nederlands spreken. Hard werken, veel sparen en lange zomers naar het land van herkomst. Het beloofde land.

Het boeide ons allemaal niet, het boeide de gastarbeiders al helemaal niet. Iedereen leefde met respect voor elkaar keurig naast elkaar. 'Later' zouden ze teruggaan. Those were the days my friend, we thought they'd never end...

En nog benoemt niemand waar het mis is gegaan. Een tijdstip weet ik ook niet maar de beleidsmatige beslissing die tot de hedendaagse ellende geleid heeft, heet: gezinshereniging.

Iemand heeft in de jaren '70 bedacht dat het vrij wreed is dat mannen die hier in fabrieken werken ver van hun vrouwen en kinderen leefden. Omdat zij in de landen van herkomst waren achtergebleven. En diezelfde iemand heeft bedacht dat het verstandiger was dat een vrouw met enkele kinderen naar Nederland kwam in het kader van gezinshereniging, dan dat die éne gastarbeider een enkeltje terug richting het land van herkomst kreeg. Omdat die man na het geweldige Nederland van de jaren '70 niet meer zou kunnen aarden in zijn geboortedorp. Die vrouw met haar kinderen wel in Nederland natuurlijk. Die iemand die dit bedacht heeft kan alleen maar een PvdA'er geweest zijn.

Niet nagedacht over huisvesting van complete gezinnen. Niet nagedacht over scholing. Niet nagedacht over taalbeheersing. Niet nagedacht over 'later'. Zéker niet nagedacht over integratie. Kortom, moet een PvdA'er geweest zijn.

De gastarbeiders bleven dus en waren 'gast' af. Ze promoveerden tot 'anderstaligen'. Echter nu leefde niet een enkele man, maar een compleet gezin met de illusie 'later' terug te keren.

En nu? 30 jaar 'later'?

Anno 2003 leven enorme groepen kansarme allochtonen in achterstandswijken in de grote steden bijelkaar, spreken velen gebrekkig tot geen Nederlands, is de werkeloosheid én de criminaliteit onder hen stijgende, groeien ouders en kinderen uit elkaar, en is iedereen ongelukkig en teleurgesteld. Niet in de laatste plaats degenen die dachten dat de PvdA'er het ei van Columbus had uitgevonden met zijn 'gezinshereniging'. Ze zijn nog steeds anderstaligen. Daarom noemen we ze nu allochtonen, vreemdelingen. Maar dan van het soort dat geen plek meer heeft om 'later' naar 'terug' te keren.

En tóch is de integratie niet mislukt: jonge allochtonen spreken gebrekkig Nederlands, zijn slecht opgeleid, noemen zich Turk, Marokkaan of iets anders dan Nederlands, leiden onder het verdriet van hun ouders, kijken uit naar vakanties in 'het land van herkomst', kleden zich idioter dan hun ouders ooit gedaan hebben, belijden hun godsdienst fanatieker dan hun ouders ooit gedaan hebben en zijn gewelddadiger en luidruchtiger dan hun ouders ooit geweest zijn. Allemaal tot schande van hun ouders.

Hun kinderen maken er een zooitje van. Maken hun school niet af, zijn onbeschoft tegen hun leraren, geraken in de criminaliteit en volharden in hun allochtoon-zijn. Grijpen terug op iets ontastbaars als geloof, iets wat hun ouders in de landen van herkomst 30 jaar geleden al los lieten. Maar geen Nederlander die ze daarop durft te wijzen, dan roepen ze namelijk heel hard 'DISCRIMINATIE' en eisen ze respect. Alle kansen die Nederland hen biedt, waar hun ouders van gehoopt hadden dat ze er gebruik van zouden maken, laten ze links liggen.

Er is wel hoop: meisjes doen het beter dan jongens. En prompt komt Darwin tot leven: de sterkeren (kerels) onderdrukken, intimideren en mishandelen de zwakkeren (vrouwen) en dreigen hel en verdoemenis met in hun handen een Arabischtalig boek, dat ze 'het woord van Allah' noemen en vrij interpreteren. De remmende voorsprong van de Westerse mondigheid.

Kortom, de integratie is niet mislukt, maar genegeerd. De eerdergenoemde PvdA'er vergat de integratiespelregels te definiëren. Dus daarom nu als doekje voor het bloeden de inburgeringscursussen met trivialiteiten als 'waar woont de koningin?' Allemaal weggegooid belastinggeld, dat weten u en ik, maar de nieuwe lichting PvdA'ers nog steeds niet. Ze hebben namelijk het succesnummer van de integratie in huis: Fatima Elatik.

Het Parool had zaterdag de enige juiste kop: 'volledig verbod chador bepleit'. Die regel had 30 jaar geleden ingevoerd moeten worden. Hadden alle gastarbeiders een vanzelfsprekendheid gevonden: 's lands wijs, 's lands eer. De reactie van Nederlandse allochtonen anno 2003 zal vast niet lang op zich laten wachten.

Ik kijk er naar uit. Er was namelijk nog meer goed nieuw de afgelopen week: in 2006 krijgen we de gekozen burgermeester. Wellicht ben ik tegen die tijd toe aan een nieuwe uitdaging.

Ebru Umar

(c) www.Later...


De afgelopen week was er veel goed nieuws. Het beste nieuws was dat het goed gaat met de integratie. Zo goed dat Ali Lazrak de commissie integratie vaarwel zei. Het blijft een leuke partij de SP. Ook gehoord dat Agnes Kant wordt aangeklaagd door DSB Bank? De LPF wordt links ingehaald door de club van Jan. Beetje 'camp', je zou er bijna op stemmen.

Terug naar de integratie. Ik heb er geen enquêtecommissie voor nodig, en in het kader van de democratie mag Stef Blok best bewijzen dat de integratie niet is mislukt. Ik ben het trouwens nu al helemaal met hem eens. De integratie is niet mislukt. Het is erger: de integratie is genegeerd.

Het zijn details, ik weet het. Toch wil ik zoals gebruikelijk voor mijn beurt spreken en het ongetwijfeld welkome beleidsbegrip 'genegeerde integratie' toelichten.

Allereerst een stukje geschiedenis:

35 Jaar geleden, eind jaren '60 begin '70, kwamen de eerste gastarbeiders naar Nederland. In tegenstelling tot wat wij tegenwoordig gewend zijn, waren dat keurige mensen in pak. Enigszins afwijkend van de gelukszoekers die de grote steden nu bevolken. Denk maar'ns na: heeft u 35 jaar geleden burka's, pofbroeken of hoofddoekjes gezien? Kunt u zich een gezichtsluier, chador of 'respect' discussie herinneren uit de jaren '70, begin '80?

Ik niet.

Ik herinner mij maar een ding: er waren hier gastarbeiders, die 'later' 'terug' zouden gaan.
Velen van die mensen waren simpel, boeren uit de binnenlanden van Anatolië, of het Rifgebergte. Ze werkten in een fabriek, een scheepswerf of bij Fokker. Ze waren er wel maar toch weer niet. Voor het werk wat ze deden hoefden niet echt veel Nederlands te kunnen. Bovendien, voor die paar jaar dat ze hier zouden zijn, was dat al helemaal niet nodig. Als ze eenmaal terug waren zouden ze toch nooit meer Nederlands spreken. Hard werken, veel sparen en lange zomers naar het land van herkomst. Het beloofde land.

Het boeide ons allemaal niet, het boeide de gastarbeiders al helemaal niet. Iedereen leefde met respect voor elkaar keurig naast elkaar. 'Later' zouden ze teruggaan. Those were the days my friend, we thought they'd never end...

En nog benoemt niemand waar het mis is gegaan. Een tijdstip weet ik ook niet maar de beleidsmatige beslissing die tot de hedendaagse ellende geleid heeft, heet: gezinshereniging.

Iemand heeft in de jaren '70 bedacht dat het vrij wreed is dat mannen die hier in fabrieken werken ver van hun vrouwen en kinderen leefden. Omdat zij in de landen van herkomst waren achtergebleven. En diezelfde iemand heeft bedacht dat het verstandiger was dat een vrouw met enkele kinderen naar Nederland kwam in het kader van gezinshereniging, dan dat die éne gastarbeider een enkeltje terug richting het land van herkomst kreeg. Omdat die man na het geweldige Nederland van de jaren '70 niet meer zou kunnen aarden in zijn geboortedorp. Die vrouw met haar kinderen wel in Nederland natuurlijk. Die iemand die dit bedacht heeft kan alleen maar een PvdA'er geweest zijn.

Niet nagedacht over huisvesting van complete gezinnen. Niet nagedacht over scholing. Niet nagedacht over taalbeheersing. Niet nagedacht over 'later'. Zéker niet nagedacht over integratie. Kortom, moet een PvdA'er geweest zijn.

De gastarbeiders bleven dus en waren 'gast' af. Ze promoveerden tot 'anderstaligen'. Echter nu leefde niet een enkele man, maar een compleet gezin met de illusie 'later' terug te keren.

En nu? 30 jaar 'later'?

Anno 2003 leven enorme groepen kansarme allochtonen in achterstandswijken in de grote steden bijelkaar, spreken velen gebrekkig tot geen Nederlands, is de werkeloosheid én de criminaliteit onder hen stijgende, groeien ouders en kinderen uit elkaar, en is iedereen ongelukkig en teleurgesteld. Niet in de laatste plaats degenen die dachten dat de PvdA'er het ei van Columbus had uitgevonden met zijn 'gezinshereniging'. Ze zijn nog steeds anderstaligen. Daarom noemen we ze nu allochtonen, vreemdelingen. Maar dan van het soort dat geen plek meer heeft om 'later' naar 'terug' te keren.

En tóch is de integratie niet mislukt: jonge allochtonen spreken gebrekkig Nederlands, zijn slecht opgeleid, noemen zich Turk, Marokkaan of iets anders dan Nederlands, leiden onder het verdriet van hun ouders, kijken uit naar vakanties in 'het land van herkomst', kleden zich idioter dan hun ouders ooit gedaan hebben, belijden hun godsdienst fanatieker dan hun ouders ooit gedaan hebben en zijn gewelddadiger en luidruchtiger dan hun ouders ooit geweest zijn. Allemaal tot schande van hun ouders.

Hun kinderen maken er een zooitje van. Maken hun school niet af, zijn onbeschoft tegen hun leraren, geraken in de criminaliteit en volharden in hun allochtoon-zijn. Grijpen terug op iets ontastbaars als geloof, iets wat hun ouders in de landen van herkomst 30 jaar geleden al los lieten. Maar geen Nederlander die ze daarop durft te wijzen, dan roepen ze namelijk heel hard 'DISCRIMINATIE' en eisen ze respect. Alle kansen die Nederland hen biedt, waar hun ouders van gehoopt hadden dat ze er gebruik van zouden maken, laten ze links liggen.

Er is wel hoop: meisjes doen het beter dan jongens. En prompt komt Darwin tot leven: de sterkeren (kerels) onderdrukken, intimideren en mishandelen de zwakkeren (vrouwen) en dreigen hel en verdoemenis met in hun handen een Arabischtalig boek, dat ze 'het woord van Allah' noemen en vrij interpreteren. De remmende voorsprong van de Westerse mondigheid.

Kortom, de integratie is niet mislukt, maar genegeerd. De eerdergenoemde PvdA'er vergat de integratiespelregels te definiëren. Dus daarom nu als doekje voor het bloeden de inburgeringscursussen met trivialiteiten als 'waar woont de koningin?' Allemaal weggegooid belastinggeld, dat weten u en ik, maar de nieuwe lichting PvdA'ers nog steeds niet. Ze hebben namelijk het succesnummer van de integratie in huis: Fatima Elatik.

Het Parool had zaterdag de enige juiste kop: 'volledig verbod chador bepleit'. Die regel had 30 jaar geleden ingevoerd moeten worden. Hadden alle gastarbeiders een vanzelfsprekendheid gevonden: 's lands wijs, 's lands eer. De reactie van Nederlandse allochtonen anno 2003 zal vast niet lang op zich laten wachten.

Ik kijk er naar uit. Er was namelijk nog meer goed nieuw de afgelopen week: in 2006 krijgen we de gekozen burgermeester. Wellicht ben ik tegen die tijd toe aan een nieuwe uitdaging.

Ebru Umar

(c) www.theovangogh.nl

nl-x
01-10-03, 19:46
Mij een te lange tekst alweer... Maar kent iemand die Ebru kippenworst :) van de turkse slagerij?

Kostte fl 7,50 in de gulden tijdperk, Weet iemand wat ie nu kost? En of ie nog bestaat :) ?

ZbaqZbaq
01-10-03, 19:47
jammer dat haar vader niet aan eerwraak doet. :stout:

Mark
01-10-03, 19:51
Geplaatst door ZbaqZbaq
jammer dat haar vader niet aan eerwraak doet. :stout:

wie heeft ze geneukt?

sadeeQ
01-10-03, 20:07
Geplaatst door Mark
wie heeft ze geneukt?

:argwaan: een varken


http://home.quicknet.nl/qn/prive/informatica/fortuyn/images/theovg.jpg

Orakel
01-10-03, 20:48
Geplaatst door Tomas
[b]Later...

...jonge allochtonen spreken gebrekkig Nederlands, zijn slecht opgeleid, leiden onder het verdriet van hun ouders, zijn gewelddadiger en luidruchtiger dan hun ouders ooit geweest zijn. Allemaal tot schande van hun ouders.
Hun kinderen maken er een zooitje van. Maken hun school niet af, zijn onbeschoft tegen hun leraren, geraken in de criminaliteit....
Alle kansen die Nederland hen biedt, waar hun ouders van gehoopt hadden dat ze er gebruik van zouden maken, laten ze links liggen.


Dit is het zinnigste stukje uit de colum/collumn/kollummer (rotwoord).




Het Parool had zaterdag de enige juiste kop: 'volledig verbod chador bepleit'. Die regel had 30 jaar geleden ingevoerd moeten worden.

Had geen zin muts, want volgens je eigen zeggen werd ie toen niet gedragen.

Maar verders niet slecht voor een broodcriticus. Kan me niet voorstellen dat het veel schuift, maar een kniesoor die daar op let. :boer:

Tomas
01-10-03, 21:18
Geplaatst door Orakel
Dit is het zinnigste stukje uit de colum/collumn/kollummer (rotwoord).


En dat over het niet maken van de keuz dan? Ik bedoel vele gastarbeiders hebben nooit gekozen voor nl, maar door de gezinshereniging min of meer overgegen aan geen keuze. Niet kunnen terug gaan en niet willen blijven... Zit daar niet iets in?



Maar verders niet slecht voor een broodcriticus. Kan me niet voorstellen dat het veel schuift, maar een kniesoor die daar op let. :boer:

Zeker niet in dienst van Theo.

Ik gok een boekenbon van 25 euro.

Orakel
01-10-03, 21:33
Geplaatst door Tomas
En dat over het niet maken van de keuz dan? Ik bedoel vele gastarbeiders hebben nooit gekozen voor nl, maar door de gezinshereniging min of meer overgegen aan geen keuze. Niet kunnen terug gaan en niet willen blijven... Zit daar niet iets in?

Zit zeker wat in, want die spagaat is er mede debet aan dat men de knoop niet doorhakt en zich niet focust op die keuze.
Dat niet kunnen kiezen heeft er b.v. ook aan bijgedragen dat er in mijn tijd ( :alien: ) verrekte veel jongeren na de LTS gingen, ondanks het mavo/havo advies dat er lag. "Wordt maar automonteur want daar is veel emplooi voor in Marokko en het kan zijn dat we terugkeren".

Alleen Ebru blért daarover alsof haar ouders die ellende niet hebben hoeven doorstaan.




Zeker niet in dienst van Theo.

Ik gok een boekenbon van 25 euro.

Ik denk een consumptiebon of twee.

Tomas
01-10-03, 21:42
Geplaatst door Orakel
"Wordt maar automonteur want daar is veel emplooi voor in Marokko en het kan zijn dat we terugkeren".

Ja.. Dat begrijp ik. Zo concreet had ik er niet eens oer nagedacht. Ik dacht meer aan de altijd maar onzekere toekomst. Geen doel. Niet dat ik me altijd met een doel bezig hield vroeger, maar ik had in ieder geval niet deze onzekerheid... Mijn toekomst lag in nl en anders wel een land waar ik dan zelf voor zou kiezen tzt. Die onzekerheid lijkt mij zo rusteloos. Zo'n gevoel van tijdelijkheid... Kweenie..


Alleen Ebru blért daarover alsof haar ouders die ellende niet hebben hoeven doorstaan.

Snap ik niet.


Ik denk een consumptiebon of twee.

Voor Theo's drankkast.

Orakel
01-10-03, 22:32
Geplaatst door Tomas
Ja.. Dat begrijp ik. Zo concreet had ik er niet eens oer nagedacht. Ik dacht meer aan de altijd maar onzekere toekomst. Geen doel. Niet dat ik me altijd met een doel bezig hield vroeger, maar ik had in ieder geval niet deze onzekerheid... Mijn toekomst lag in nl en anders wel een land waar ik dan zelf voor zou kiezen tzt. Die onzekerheid lijkt mij zo rusteloos. Zo'n gevoel van tijdelijkheid... Kweenie..

Wat ik van de ouderen begrepen heb, is dat ze gedurende de eerste 10 a 15 jaar vastbesloten waren om terug te keren. De bedoeling was om een hoop geld te verdienen en daarmee een beter bestan in het thuisland op te bouwen. De gezinshereniging had niet alleen een emotionele, maar ook een praktische basis: de kinderen konden hier naar school of aan het werk zodat het sparen sneller ging.
Na verloop van tijd ontstond echter de twijfel waar jij het over hebt: men vroeg zich af of men het de kinderen die hier opgroeiden wel aan kon doen om terug te keren, of het gespaarde geld wel voldoende was om een bestaan op te bouwen en behouden, of ondanks het gespaarde het welvaartsniveau (zorg e.d.) wat men hier inmiddels gewend was wel behouden kon blijven, etc.
Wat daarnaast ook meespeelde is dat men min of meer statenloos geworden was: men voelde zich zowel hier als daar niet geaccepteerd. Hier een buitenlander en daar ook.
Die vanzelfsprekendheid over waar je thuis is, was er inderdaad.


Snap ik niet.

Ebru:

35 Jaar geleden, eind jaren '60 begin '70, kwamen de eerste gastarbeiders naar Nederland. In tegenstelling tot wat wij tegenwoordig gewend zijn, waren dat keurige mensen in pak. Enigszins afwijkend van de gelukszoekers die de grote steden nu bevolken. Denk maar'ns na: heeft u 35 jaar geleden burka's, pofbroeken of hoofddoekjes gezien? Kunt u zich een gezichtsluier, chador of 'respect' discussie herinneren uit de jaren '70, begin '80?

Ik niet.

Ik herinner mij maar een ding: er waren hier gastarbeiders, die 'later' 'terug' zouden gaan.

Volgens mij is ze nog niet eens zo oud dat ze de jaren 60/70 zo bewust mee heeft kunnen maken en ze schrijft alsof haar ouders van gegoede burgerij waren en hier op konklijke uitnodiging zijn gekomen.

Maar ja, ik ken haar ouders niet.




Voor Theo's drankkast.

Dan moet ze stevig doorschrijven, zeker als ie net zoveel drinkt als ie rookt.

Ramzi
01-10-03, 22:35
Geplaatst door sadeeQ
:argwaan: een varken


http://home.quicknet.nl/qn/prive/informatica/fortuyn/images/theovg.jpg


:haha:

Wellicht staat er geen eerwraak op het pakken van dieren... :rolleyes:

mulan
02-10-03, 09:41
Om Tomas even een gunst te doen......"BLA"...zo gereageerd.
You're welcome :o

Ik ken een vele leukere column....alleen jammer dat die zo lang op zich laat wachten,hint,hint...ja snap je 'em pino....mooi zo!

Wie is trouwens die blije die eergisteren in de Trouw een column had staan.....kun je er nog meer naast zitten dan dat!...

Tomas
02-10-03, 10:45
Geplaatst door Orakel
Wat ik van de ouderen begrepen heb, is dat ze gedurende de eerste 10 a 15 jaar vastbesloten waren om terug te keren. De bedoeling was om een hoop geld te verdienen en daarmee een beter bestan in het thuisland op te bouwen.

Ja, dat is duidelijk.


De gezinshereniging had niet alleen een emotionele, maar ook een praktische basis: de kinderen konden hier naar school of aan het werk zodat het sparen sneller ging.

Dit echter niet. Waarom zou dat dan sneller gaan? Juist niet lijkt mij, want het onderhoud van de kinderen wordt opeens veel duurder. Dan krijg je met het nl kostenniveau te maken ipv de Marokkaanse. Of wat begrijp ik niet?


Na verloop van tijd ontstond echter de twijfel waar jij het over hebt: men vroeg zich af of men het de kinderen die hier opgroeiden wel aan kon doen om terug te keren, of het gespaarde geld wel voldoende was om een bestaan op te bouwen en behouden, of ondanks het gespaarde het welvaartsniveau (zorg e.d.) wat men hier inmiddels gewend was wel behouden kon blijven, etc.
Wat daarnaast ook meespeelde is dat men min of meer statenloos geworden was: men voelde zich zowel hier als daar niet geaccepteerd. Hier een buitenlander en daar ook.

Dat laatste betekende dus dat er naast de praktische problemen van remigreren ook een emotionele aan het ontstaan was: Je werd daar ook niet meer zomaar geaccepteerd. Ja, ik begrijp wel waarom de twijfel ontstond. Ik kan me dat goed voorstellen. En ook kan ik me voorstellen dat dit als het ware sluimerend ontstond. Stilzwijgend... Gewoon door geen beslissing te nemen. Niet te veel me spreken over de terug keer of als je het er over hebt, steeds abstracter als iets wat misschien ooit een keer gaat gebeuren... Maar belangrijker: ook niet kiezen voor het blijven. Je leven leven alsof je hier slechts op bezoek bent.

Dat laatste lijkt mi j2 dingen in de hand werken. Ten eerste een soort opvakantiesyndroom. Als jongeren op vakantie gaan, zijn ze niet meer zo heel prettig in de omgang voor de lokale bewoners. Het "Je kunt me niks maken, want ik ben toch zo weer weg"-syndroom...

En ten tweede er is niks dat van jou is. Wat je ook doet, je doet het altijd voor een ander. De extreme loonwerker. Je bouwt niks op voor jezelf. Je hebt geen doel meer in je leven. Of voor de tweede generatie zelfs nog sterker: Je hebt zelfs nooit een doel gehad. De niet-keuze bestaat namelijk niet.

Of overdrijf ik nou?


Die vanzelfsprekendheid over waar je thuis is, was er inderdaad.

Was er niet, bedoel je?


Volgens mij is ze nog niet eens zo oud dat ze de jaren 60/70 zo bewust mee heeft kunnen maken en ze schrijft alsof haar ouders van gegoede burgerij waren en hier op konklijke uitnodiging zijn gekomen.

Ik meen ergens een keer gelezen te hebben dat één van haar ouders dokter is. Of beide. Niet slecht getroffen dus.

En Mulan, jij ook bedankt voor je bijdrage. Daar zit zeker wel wat in. :moe:

Tomas
02-10-03, 11:27
Geplaatst door Tomas
Of overdrijf ik nou?


Daar zou ik trouwens nog een derde aan toe willen voegen: Geen verantwoordelijkheid. Je bent altijd de onschuldige buitenstaander. Niets wat hier gebeurt in dit land ben jij verantwooordelijk voor of voel je je op de een of andere wijze verantwoordelijk voor.

Opmerkingen als "Kijk wat jullie hypocriete regering in Irak doet!" is daar een voorbeeld van.

Of overdrijf ik nu helemaal?

Ik voel nog ergens een vierde knagen, maar die krijg ik ff nog niet concreet.

dehmed
02-10-03, 11:51
En nog benoemt niemand waar het mis is gegaan. Een tijdstip weet ik ook niet maar de beleidsmatige beslissing die tot de hedendaagse ellende geleid heeft, heet: gezinshereniging.

Iemand heeft in de jaren '70 bedacht dat het vrij wreed is dat mannen die hier in fabrieken werken ver van hun vrouwen en kinderen leefden. Omdat zij in de landen van herkomst waren achtergebleven. En diezelfde iemand heeft bedacht dat het verstandiger was dat een vrouw met enkele kinderen naar Nederland kwam in het kader van gezinshereniging, dan dat die éne gastarbeider een enkeltje terug richting het land van herkomst kreeg. Omdat die man na het geweldige Nederland van de jaren '70 niet meer zou kunnen aarden in zijn geboortedorp. Die vrouw met haar kinderen wel in Nederland natuurlijk. Die iemand die dit bedacht heeft kan alleen maar een PvdA'er geweest zijn.

Dus die Turk is boos omdat ze niet in Turkije was gebleven. :duizelig:



Geplaatst door Tomas

En ten tweede er is niks dat van jou is. Wat je ook doet, je doet het altijd voor een ander. De extreme loonwerker. Je bouwt niks op voor jezelf. Je hebt geen doel meer in je leven. Of voor de tweede generatie zelfs nog sterker: Je hebt zelfs nooit een doel gehad. De niet-keuze bestaat namelijk niet.

Of overdrijf ik nou?


Overdrijven is ook een vak. Onze ouders hadden en hebben wel een duidelijk doel. Dat dat doel niet volgens plan is verlopen heeft ze juist harder laten werken voor hun aangepast doel. Want het onderhouden van je bloed, het kopen van een huis in Marokko, het beginnen van iets in Marokko en zorgen dat je kinderen het beter en makkelijker zullen krijgen dan jij hebt gehad, lukt zelfs superman niet met werk in het magazijn of in de aow.

Tomas
02-10-03, 14:01
Geplaatst door dehmed
Dus die Turk is boos omdat ze niet in Turkije was gebleven. :duizelig:


Dat zou ik niet weten, volgens mij heeft ze het hier best wel naar d'r zin.



Onze ouders hadden en hebben wel een duidelijk doel. Dat dat doel niet volgens plan is verlopen heeft ze juist harder laten werken voor hun aangepast doel. Want het onderhouden van je bloed, het kopen van een huis in Marokko, het beginnen van iets in Marokko en zorgen dat je kinderen het beter en makkelijker zullen krijgen dan jij hebt gehad, lukt zelfs superman niet met werk in het magazijn of in de aow.

Dus je bedoelt te zeggen dat velen nu een droom najagen...? Een doel dat niet te bereiken valt. Dat is toch hetzelfde als geen keuze maken?

En mag ik vragen wat jouw doel is? Heb jij vaste plannen om terug te gaan of weet jij zeker voor jezelf dat je een plek in de nederlandse samenleving wilt veroveren?

dehmed
02-10-03, 15:01
Geplaatst door Tomas
Dat zou ik niet weten, volgens mij heeft ze het hier best wel naar d'r zin.

Waarom zegt ze dan dat gezinshereniging een fout was als ze daar nu de vruchten van plukt?


Dus je bedoelt te zeggen dat velen nu een droom najagen...? Een doel dat niet te bereiken valt. Dat is toch hetzelfde als geen keuze maken?

Iedereen weet dat weinig mensen al hun dromen helemaal werkelijkheid zien worden. Helemaal als die dromen veel geld kosten en je in een fabriek werkt is het moeilijk. Hoeveel overuren je dan ook draait. De dromen die ze hadden hebben ze voor een groot deel bewerkstelligd. Iedere Marokkaan heeft wel een huis in Marokko, stuurt geld naar familie en heeft zijn kinderen hier leven. Of dat een keus was of niet moet je maar aan Allah vragen. Alleen de terugkeer naar Marokko is een beetje door ons verneukt. Maar dat doel is allang als onrealistisch geaccepteerd. Of is dat geen keuze? Gedwongen of niet.
Maar praat is wat concreter. Die vage shit vertel je me maar in de koffieshop.


En mag ik vragen wat jouw doel is? Heb jij vaste plannen om terug te gaan of weet jij zeker voor jezelf dat je een plek in de nederlandse samenleving wilt veroveren?

Hetzelfde verhaal. Ik ben hier geboren dus ik heb mijn plek al in Nederland. Wat mijn doel is is me nog niet helemaal duidelijk. En het lijkt wel of het i.p.v. duidelijker steeds onduidelijker is gaan worden. Maar komt tijd komt raad Inshaa Allah

Tomas
02-10-03, 17:55
Geplaatst door dehmed
Waarom zegt ze dan dat gezinshereniging een fout was als ze daar nu de vruchten van plukt?

Ze zegt niet dat zij de vruchten ervan heeft geplukt. Ik weet dus niet of zij hierheen is gekomen door de gezinshereniging of omdat haar ouders allebei gewoon hier wilden komen wonen, werken en uiteindelijk sterven.

Ze geeft wel aan wat de fout was van gezinshereniging. Fout in die zin, dat het mensen in een toestand heeft gebracht waarin ze gen keuze meer maken. Ze hebben nooti gekozen om hierheen te emigreren en dus 's lands taal, 's lands wijs etc te adopteren, maar ook niet meer de keus volbracht om terug te gaan. Dat is zo ongeveer, denk ik de strekking van haar verhaal.



Iedereen weet dat weinig mensen al hun dromen helemaal werkelijkheid zien worden. Helemaal als die dromen veel geld kosten en je in een fabriek werkt is het moeilijk. Hoeveel overuren je dan ook draait.

Ja, maar je dromen nastreven is wat anders dan in een land wonen waar je niet wilde wonen, maar toch blijft wonen... Emigreren is een verdomd moeilijke keuze. Je kiest dan niet alleen voor een ander land, maar voor een andere taal, cultuur en andere vrienden. Als je het dan uiteindelijk wel doet, maar daar niet voor kiest, lijkt mij dat iets heel anders dan een droom najagen die niet haalbaar is.


De dromen die ze hadden hebben ze voor een groot deel bewerkstelligd. Iedere Marokkaan heeft wel een huis in Marokko, stuurt geld naar familie en heeft zijn kinderen hier leven.

Maar dat is toch geen doel opzich? Je koopt toch geen huis in MArokko om je kinderen in Nederland te hebben?


Of dat een keus was of niet moet je maar aan Allah vragen.

Ander keertje.


Alleen de terugkeer naar Marokko is een beetje door ons verneukt. Maar dat doel is allang als onrealistisch geaccepteerd. Of is dat geen keuze? Gedwongen of niet.

Ja, de terugkeer is als doel als onrealistisch geaccpeteerd. Maar dat betekent niet dat je echt kiest om hier te blijven. Dat kan wel, dat je dat doet, maar hoeft niet. Iemand die in de gevangenis zit, kan best wel accepteren dat ie voorlopig niet vrij komt. Maar dat wil neit zeggen dat ie het naar zijn zin heeft. Niet dat Nederland als gevangenis moet gezie nworden, maar dat is wat ik bedoel met accepteren.

na die acceptatie, moet je dus bewust kiezen voor dit land, lijkt mij. En als je dat niet doet, behoudt je die toestand van niet-kiezen. Met de door mij genoemde nadelen die daar aan verbonden zijn.
- Je niet verantwoordelijk voelen.
- Het vakantiesyndroom.
- Eeuwig buitenstaander.
- Geen eigen bezit.
- etc.


Maar praat is wat concreter. Die vage shit vertel je me maar in de koffieshop.

huh?


Hetzelfde verhaal. Ik ben hier geboren dus ik heb mijn plek al in Nederland. Wat mijn doel is is me nog niet helemaal duidelijk. En het lijkt wel of het i.p.v. duidelijker steeds onduidelijker is gaan worden. Maar komt tijd komt raad Inshaa Allah

Ik bedoel niet dat je doel duidelijk moet zijn, maar vraag me af of je.. Ah dat bedoel je met vage shit... OK. Laat ik het concreet proberen te maken:

Stem je?
Kijk je meer naar de nederlandse tv dan naar de buitenlandse?
Vind je nederland hypocriet?
Vind je dat de massa in nederland een abjecte mening heeft.
Voel je je te gast in nederland

Moeilijk om aan te geven wat kiezen nu eigenlijk inhoudt...

dehmed
03-10-03, 14:37
Geplaatst door Tomas

Ze geeft wel aan wat de fout was van gezinshereniging. Fout in die zin, dat het mensen in een toestand heeft gebracht waarin ze gen keuze meer maken. Ze hebben nooti gekozen om hierheen te emigreren en dus 's lands taal, 's lands wijs etc te adopteren, maar ook niet meer de keus volbracht om terug te gaan. Dat is zo ongeveer, denk ik de strekking van haar verhaal.

Hoe oud zijn onze ouders nu? Allemaal in de buurt van de 60. En ze hebben meer gedaan en voor elkaar gekregen dan welke turk die denkt dat ze de gereincarneerde Ataturk is denkt te weten. Wat zij hier schrijft zijn slechts algemeenheden die iedereen kent met conclusies die kant noch wal raken. Dus genoeg over haar en over onze ouders. Ze heben gedaan wat ze deden om redenen die zij goed vonden. Niet omdat nederland dat wou maar omdat ze dat zelf wilden. Dat is allemaal verleden tijd en heeft zijn plaats gekregen.


Ja, maar je dromen nastreven is wat anders dan in een land wonen waar je niet wilde wonen, maar toch blijft wonen... Emigreren is een verdomd moeilijke keuze. Je kiest dan niet alleen voor een ander land, maar voor een andere taal, cultuur en andere vrienden. Als je het dan uiteindelijk wel doet, maar daar niet voor kiest, lijkt mij dat iets heel anders dan een droom najagen die niet haalbaar is.

Ze hebben het voor ons gedaan. Als jij en ik kinderen hebben begrijp je ht misschien.


Maar dat is toch geen doel opzich? Je koopt toch geen huis in MArokko om je kinderen in Nederland te hebben?
En de nederlanders die een huis in Spanje kopen voor hun oude dag?


Stem je?
nee

Kijk je meer naar de nederlandse tv dan naar de buitenlandse?
Deze vraag is zo typisch. Veel nederlanders(zelfs de slimme) denken dat die schotelantenes het probleem zijn. Dat is niet zo. Wij hebben er al een paar jaar zelf geen 1 door omstandigheden maar ik weet wat die arabische landen uitzenden en waar naar gekeken wordt. Van het journaal op zenders als aljazeera, alararabiya en almanar die alles wat er tegenwoordig gebeurt met de gehele Islamitische wereld naar je huis brengt en je een duidelijker beeld geeft van wat er aan de hand is door de handen van het westen, zionisten en onze eigen arabieren dan het joodse 5-minuten odnerwerp van het 8uur journaal. Tot hele zenders die alle aspecten van de Islam uitzenden. Programma’s en films waar je tenminste met het hele gezin naar kunt kijken en niet om de 3 minuten een blote bil of een paar tieten langs ziet huppelen. Zelfs bij het nederlandse journaal moet je nog de afstandbediening altijd bij de hand houden om snel te kunnen reageren als er weer een gayparade is geweest of zo. Dat is dan een onderdeel van jullie hoogstaande cultuur die onze ouders zien. Jullie zetten jezelf te schande thomas en zijn er nog trots op ook.


Vind je nederland hypocriet?
De Nederlandse regering is hypocriet. Het soort schijnheiligheid die zo erg stinkt dat het van een kilometer afstand al zichtbaar is.

Vind je dat de massa in nederland een abjecte mening heeft.
Over ons en het geloof zeker. Iedereen roept maar wat zonder ook maar iets te weten.

Voel je je te gast in nederland
Nee. Mijn jeugd en mijn toekomst liggen hier

Tomas
04-10-03, 13:54
Geplaatst door dehmed
Hoe oud zijn onze ouders nu? Allemaal in de buurt van de 60. En ze hebben meer gedaan en voor elkaar gekregen dan welke turk die denkt dat ze de gereincarneerde Ataturk is denkt te weten. Wat zij hier schrijft zijn slechts algemeenheden die iedereen kent met conclusies die kant noch wal raken. Dus genoeg over haar en over onze ouders. Ze heben gedaan wat ze deden om redenen die zij goed vonden. Niet omdat nederland dat wou maar omdat ze dat zelf wilden. Dat is allemaal verleden tijd en heeft zijn plaats gekregen.


Ik begrijp dat je ergens boos over bent. Alleen begrijp ik niet wat en waarom. Zij (Ebru) veroordeelt deze mensen (Jouw ouders b.v.) niet, noch zegt ze dat ze iets fout hebben gedaan. Ze stelt dat het plan van gezinshereniging niet goed doordacht was. En dat de bedenkers van dat plan fout zaten.

Je hebt gelijk dat dat achteraf gelul is, maar alleen van evalueren kan je een volgende fout voorkomen. En ik probeer nu te achterhalen hoe gelijk ze nu heeft. Het boeit me. Ik probeer me nu in te leven in die situatie van gezinshereniging en wat dat voor je leven betekent. Misschien begrijp ik dan meer van de dingen zoals jij ze ziet. Waarom jij boos bent. Waarom je alles hier van regering tot media hypocriet vind en haat.



Ze hebben het voor ons gedaan. Als jij en ik kinderen hebben begrijp je ht misschien.

Je mag gerust een voorstelling maken van mij situatie. ;)

Maar nogmaals: Ik begrijp heus wel dat de gastarbeiders van toen blij waren met gezinshereniging. En ik begrijp ook dat dit de zekere toekomst die ze daarvoor hadden (Terug gaan) langzaam verandert heeft in een noodgedwongen blijven.


En de nederlanders die een huis in Spanje kopen voor hun oude dag?

Als ze kinderen hebben, doen ze dat niet zo vaak. Dat is een handje vol die waarschijnlijk niet lang gaan of een slechte band met hun kinderen hebben. De meeste opa en oma's willen om onduidelijke redenen altijd graag hun kleinkinderen zien opgroeien.


nee

Je stemt dus niet. Daarmee ontrek je je aan de verantwoordelijkheid die je hebt als burger van dit land voor alles wat er in en door dit land gebeurt. Ja, ik weet wat je nu gaat zeggen. Vanalles over onmacht, machteloosheid, het helpt toch niet, zakke vullers en hypocrieten.

En toch heb ik gelijk. Het zegt iets over hoe jij je voelt en gedraagt in dit land. Als een buitenstaander. Ja, ik weet dat er ook veel autochtonen neit stemmen. Die hebben denk ik hetzelfde gevoel of zijn gewoon te dom.


Deze vraag is zo typisch. Veel nederlanders(zelfs de slimme) denken dat die schotelantenes het probleem zijn. Dat is niet zo. Wij hebben er al een paar jaar zelf geen 1 door omstandigheden maar ik weet wat die arabische landen uitzenden en waar naar gekeken wordt. Van het journaal op zenders als aljazeera, alararabiya en almanar die alles wat er tegenwoordig gebeurt met de gehele Islamitische wereld naar je huis brengt en je een duidelijker beeld geeft van wat er aan de hand is door de handen van het westen, zionisten en onze eigen arabieren dan het joodse 5-minuten odnerwerp van het 8uur journaal. Tot hele zenders die alle aspecten van de Islam uitzenden. Programma’s en films waar je tenminste met het hele gezin naar kunt kijken en niet om de 3 minuten een blote bil of een paar tieten langs ziet huppelen. Zelfs bij het nederlandse journaal moet je nog de afstandbediening altijd bij de hand houden om snel te kunnen reageren als er weer een gayparade is geweest of zo. Dat is dan een onderdeel van jullie hoogstaande cultuur die onze ouders zien. Jullie zetten jezelf te schande thomas en zijn er nog trots op ook.


Ja, je bent dus een buitenstaander. Alleen dan kan je namelijk beweren dat ik (Tomas) mij ten schande zet voor mijn cultuur (Nederland) omdat jij bepaalde nieuwsuitzendingen niet wil zien.

Je hebt nooit gekozen om hier te willen wonen. Je stoort je aan het land, de cultuur, de mensen, het nieuws, wat er op straat gebeurt, de media in het algemeen, de meest voorkomende levensovertuigingen, hun kunst, hun muziek, vooral hun muzieksmaak etc etc...

Normaal gesproken had jij en je ouders nooit gekozen om hier je leven door te brengen lijkt mij. Het is denk ik hetzelfde als ik zou moeten emigreren naar Saoudi Arabie. Ik zou daar wel een jaartje of 2 willen werken en veel geld verdienen. Maar wonen? Never. Dan wordt ik hetzelfde als jij.

Even voro de duidelijkheid: Ik veroordeel niemand. Jou niet. Je ouders helemaal niet. Nooit. Ik probeer alleen te begrijpen. En dat doe ik door jou reactie te lezen, te analyseren en weer te geven in mijn eigen woorden, zodat ik dat kan toetsen aan een tegen reactie.

Ik beweer dus niet dat allochtonen moeten oprotten ofzo. Niemand hoeft van mij weg of is neit welkom. Ik wil slechts begrijpen. OK?


De Nederlandse regering is hypocriet. Het soort schijnheiligheid die zo erg stinkt dat het van een kilometer afstand al zichtbaar is.

Altijd? Of heb je een specifieke hekel aan de vvd en cda? Ik ben het wel eens met je dat het cda schijnheilig is, want dat vind ik van iedere religieuze partij. Maar ik denk niet dat we hier hetzelfde denken. Ik vind de vvd niet schijnheilig, maar ik ben het op maar erg weinig punten met ze eens. Alleen het liberalisme (vrijheid in doen, denken en spreken) vind ik vaak wel terug bij de vvd. Maar op sociaal gebied is het weer een asociaal clubje op dit moment. Maar dat is wat anders dan hypocriet. Het is gewoon een andere mening. Niet de mijne.

Hypocrici zie je heel snel als je geen individueen onderscheidt, maar de mening die je oppikt van een individu op een hele groep projecteert. Zo kan je een groep heel snel als hypocriet beschouwen. Zo kan ik door de verschillende meningen van Marokkanen, van Grietje tot Schaap bij elkaar voegen en als de mening van De Marokkaan tot mij nemen. En daar kan ik dan heel makkelijk op schieten, want de mening is inconsequent en tegenstrijdig.

Maar het is wel duidelijk in dat geval dat de fout bij mij ligt. Ik behandel mensen als groep en niet als individu. Dat is een makkelijke val om in te trappen als je mensen die je vreemd vind en waar je niks mee te maken wilt hebben tot 1 groep bombardeert.

Dus ik zie in dit verhaal dus heel sterk dat jij je distantieert van de Nederlandse samenelving en haar politiek. Je bent een buitenstaander en je kiest daar voor door b.v. niet te stemmen.


Over ons en het geloof zeker. Iedereen roept maar wat zonder ook maar iets te weten.

Ja, eens. En ik vind dat Moslims daar zelf een groot debet aan hebben. Vooral Marokkaanse moslims. Want de Turken doen het al veel beter en verstandiger. Kijk maar naar de Turkse reacties in de mdeia op de eerwraak.


Nee. Mijn jeugd en mijn toekomst liggen hier

Ik betwijfel dat. Die liggen wel ergens hier in de buurt, maar niet in mijn wereld. In een parallelle wereld....