PDA

Bekijk Volledige Versie : "Eenzijdige aandacht voor theologie mede oorzaak verval Islam"



Marsipulami
02-10-03, 10:02
--------------------------------------------------------------------------------
"Eenzijdige aandacht voor theologie mede oorzaak verval Islam"
--------------------------------------------------------------------------------

Geplaatst op 2-10-2003 om 8:49u.

BRUSSEL (KerkNet/ArabNews) – “Moslimlanden gaan gebukt onder de verschillende interpretatie van sharia en hadith, waardoor ze de bevolking verward en verdeeld achterlaten”, zegt de Maleisische premier Mahthir Mohammed.

Hij roept de moslims op de islam die ze beoefenen opnieuw te bekijken: “De islam opnieuw moet niet opnieuw uitgevonden worden als we geconfronteerd worden met de problemen van vandaag. We moeten wel zeker en vast de verkeerde interpretaties corrigeren.”

De Maleisische premier heeft een lezing over de islam en de oemmah-raden gegeven aan de School voor Afrikaanse en Oosterse Studies in Londen. Mahthir Mohammed is een rijzende ster in de islamwereld. Dat blijkt ook uit het feit dat prins Turki Al-Faisal, de Saudische ambassadeur in Londen, en tal van andere hoogwaardigheidsbekleders de lezing bijwoonden.

Een grote beschaving van 1300 jaar

Mahthir Mohammed herinnert eraan dat de islam destijds erin slaagde de rivaliserende Arabische stammen te verenigen en een grote beschaving van 1300 jaar tot stand te brengen. “Maar die grote moslimbeschaving is vandaag bijna volledig verdwenen. Op moslims wordt vandaag neergekeken. Ze worden verdrukt en vernederd.”

De Maleisische premier wijt het verval onder meer aan het feit dat de islam zich eeuwenlang niet alleen heeft toegelegd op de theologie, maar ook op wiskunde, astronomie en andere wetenschappen. Later concentreerde men zich eenzijdig op de religieuze kennis, met als gevolg dat de moslimgeleerden een steeds grotere macht kregen in hun gemeenschap.

Islam heeft industriële revolutie node gemist

“Dat heeft ervoor gezorgd dat de islam een achterstand heeft opgelopen op het vlak van meetkunde, astronomie en geneeskunde. Het valt dan ook niet te verwonderen dat de islam de industriële revolutie compleet gemist heeft. Vandaag kunnen moslims zichzelf zelfs niet meer fatsoenlijk verdedigen en moeten ze wapens van anderen kopen.”

Mahthir Mohammed sloot zijn lezing af met erop te wijzen dat islam letterlijk “vrede” betekent en dat terwijl moslims vandaag wereldwijd ten onrechte als terroristen worden gebrandmerkt. Hij herinnerde eraan dat in de eeuwenlange traditie van de islam moslims alleen vechten als ze door anderen, moslim of geen moslim, worden bedreigd. “Als een vijand vrede wil, moet een moslim daarop positief antwoorden.”

ZbaqZbaq
02-10-03, 10:07
het is nu wachten op een vijand die vrede wil :aanwal:

Tomas
02-10-03, 11:00
Geplaatst door ZbaqZbaq
het is nu wachten op een vijand die vrede wil :aanwal:

Ik denk niet dat deze meneer dat bedoelt. Hij is volgens mij niet zo extreem passief ingesteld.

Het is nu eenmaal wel zo, dat veel mensen hun leven inrichten met behulp van imaginaire vijandsbeelden. En ik vraag mij vaak af waarom?

freya
02-10-03, 11:03
“Als een vijand vrede wil, moet een moslim daarop positief antwoorden.”

mooi geformuleerd

die kan Bush in zn ***** steken

freya
02-10-03, 11:05
Het is nu eenmaal wel zo, dat veel mensen hun leven inrichten met behulp van imaginaire vijandsbeelden. En ik vraag mij vaak af waarom?

Zoals de US doet bedoel je?

Marsipulami
02-10-03, 11:11
Geplaatst door Tomas
Het is nu eenmaal wel zo, dat veel mensen hun leven inrichten met behulp van imaginaire vijandsbeelden. En ik vraag mij vaak af waarom?

Zwarte katten hebben ook de bedenkelijke reputatie om het symbool van de duivel te zijn.

Tomas
02-10-03, 11:15
Geplaatst door freya
Zoals de US doet bedoel je?

Ik heb het over individuen en heb altijd wat moeite met miljoenen mensen op basis van hun hudige locatie, nationaliteit, religie of ras ergens van te beschuldigen. Ik heb wel door dat dit voor velen een leuke hobby is geworden.

Ik denk wel dat Bush en zijn maatjes meer vijanden zien, dan er in werkelijkheid bestaan. Imaginair dus. Met de oorlog tegen Irak als bewijs.

freya
02-10-03, 11:16
Geplaatst door Marsipulami
Zwarte katten hebben ook de bedenkelijke reputatie om het symbool van de duivel te zijn.

Nee hoor, katten zijn symbool van de Godin Freya :strik:

Dat dat een duivel zou zijn dat hebben die paapse hypocriten ervan gemaakt :boos:

Marsipulami
02-10-03, 11:21
Geplaatst door freya
Nee hoor, katten zijn symbool van de Godin Freya :strik:

Dat dat een duivel zou zijn dat hebben die paapse hypocriten ervan gemaakt :boos:

Pff de godin Freya staat voor een terugval in het heidendom en de barbarij uit pre-monotheïstische tijden. Dat is ongeveer even erg als een zwarte kat.

freya
02-10-03, 11:24
Geplaatst door Marsipulami
Pff de godin Freya staat voor een terugval in het heidendom en de barbarij uit pre-monotheïstische tijden. Dat is ongeveer even erg als een zwarte kat.

Heidenen hebben nooit massaal andersgelovigen afgeslacht. Ze zagen gewoon de overeenkomsten in elkaars Goden en namen die over of combineerden de cultus.

monotheisten daarintegen................

over barbaren gesproken :moe:

Marsipulami
02-10-03, 11:30
Geplaatst door freya
Heidenen hebben nooit massaal andersgelovigen afgeslacht. Ze zagen gewoon de overeenkomsten in elkaars Goden en namen die over of combineerden de cultus.

monotheisten daarintegen................

over barbaren gesproken :moe:

Hmm, ik dacht in de lagere school geleerd te hebben dat de religie van de Noormannen vooral om oorlog voeren draaide en dat het vooral de fascisten waren die geïnteresseerd waren in hun heidense roots.

Tomas
02-10-03, 11:30
Geplaatst door freya
monotheisten daarintegen................


...zijn onverdraagzame in zichzelf gericht, van superioriteit vergeven machtswellustelingen.

Denk ik wel eens.

Maaruh... Ik ben dus jouw symbool? :)

freya
02-10-03, 12:07
Geplaatst door Tomas


Maaruh... Ik ben dus jouw symbool? :)

Als je mij als godin beschouwd wel ja :strik:

Marsipulami
02-10-03, 12:07
Geplaatst door Tomas
(Monotheïsten)...zijn onverdraagzame in zichzelf gericht, van superioriteit vergeven machtswellustelingen.

Denk ik wel eens.

De invallen der Noormannen

Vooral sedert de dood van Lodewijk de Vrome was het Frankische Rijk het mikpunt van Noormannen of Vikingen, bewoners van Denemarken, Noorwegen en Zweden. Vanaf de 8ste-9de-eeuw maakten zij, als zeerovers en plunderaars, de Frankische, Ierse en Engelse kusten onveilig. Hun tactiek bestond er in dikwijls en onverhoeds aan te vallen, meestal in kleine benden. Tijdens de winter vestigden ze zich in bepaalde gewesten langs de kust, van waaruit ze in de lente het binnenland onveilig maakten. De Noorse Vikingen hielden de Faeroëreilanden en de Hebriden bezet en vernietigden de christelijke beschaving in Ierland. Van daaruit trokken ze verder naar Spanje en Portugal. Zij vestigden zich later in IJsland en iets later in Groenland. De Deense Vikingen plunderden langs de Engelse kust, verwoestten het hinterland en haalden de bisschoppelijke paleizen en abdijen leeg. In 911 verkreeg de Vikingenleider Rollo van Karel de Eenvoudige de toelating om zich in het mondingsgebied van de Seine te vestigen, in een gewest dat later Normandië (van Noormannen) werd genoemd. Daarmee eindigden de invallen der Noormannen in onze gewesten.Aan de vooravond van de 10de eeuw was Europa door toedoen van Vikingen, een verarmd, bloedeloos, versnipperd en verarmd continent geworden.

http://home.pi.be/~tthijs/page3-3-5.html



Maaruh... Ik ben dus jouw symbool? :)

Waar komen ze vandaan?
De oudste vermeldingen van de Noorse boskat gaan terug tot Noorse sagen en legenden. Daar komen we de Noorse boskat al tegen als de kat die de strijdwagen van de godin Freya voorttrekt. Het verhaal gaat dat de Vikingen tijdens gevechten hun eigen Noorse boskat op hun schouder bonden. Als tegenstanders te dichtbij kwamen, raakten ze door de scherpe klauwen van de kat hun ogen kwijt.

http://www.fantestreker.nl/herkomst.htm

freya
02-10-03, 12:18
Geplaatst door Marsipulami
Hmm, ik dacht in de lagere school geleerd te hebben dat de religie van de Noormannen vooral om oorlog voeren draaide en dat het vooral de fascisten waren die geïnteresseerd waren in hun heidense roots.


Hmz, dat was zeker een katholieke school? Paapse propaganda dus :moe:

Noormannen voerden oorlog om economische redenen, niet om hun geloof aan anderen op te dringen.
En oorlog voeren was echt niet het enige wat de Noormannen deden. Bovendien werd de Godin Freya in een veel groter gebied dan dat van ve Noormannen vereerd.

Je hebt in feite dus niks geleerd over de pre-christelijke Noord-Europese godsdiensten. Onthou je dan ook maar van een oordeel, zou ik zeggen.

Fascisten misbruiken Asatru idd voor politieke doeleinden en dan vooral de runen. De meesten hebben eigenlijk geen flauw idee wat deze religie inhoud. Deden ze dat wel dan zouden ze niet zo raar doen :moe:
Is dus gewoon een soort modieuse flirt met "eigen cultuur" dat zich uit in het rondstrooien van oude symbolen buiten hun context en het organiseren van zuip en vreetpartijen. Behoorlijk kinderachtig allemaal.

Er zijn in Europa ook mensen die heel bewust terug gaan naar oude spirituele roots, omdat ze zichzelf niet kunnen vinden in het monotheistische dogma. Deze mensen zijn gewoon bezig met hun eigen spiriuele ontwikkeling en hebben weinig behoefte om naar buiten te treden.

Marsipulami
02-10-03, 22:15
Geplaatst door EdV
Polytheistische godsdiensten zijn eigenlijk uit hun aard veel vriendelijker dan monotheistische. Je hebt gewoon een pantheon vol goden en waar er zoveel goden zijn is er altijd wel plaats voor eentje meer. Die mag best van anderen afkomstig zijn.
In zoverre was de pre-Islamitische tijd in Arabie een religieus paradijs, vol verdraagzaamheid.

De drie grote monotheistische religies beginnen hun geboden met steeds dezelfde regel: gij zult geen andere goden (die er wel waren zogezegd) naast mij aanbidden.
Dat gaf al vanaf het begin heibel in de keet.
In de ogen van de polytheistisch ingestelde Romeinen, die zelfs in hun tempels plaats maakten voor de onbekende god (je zou er zo licht eentje vergeten en goden doe je zo iets natuurlijk niet aan) waren de Joden en de Christenen dan ook zeer onfatsoenlijke mensen.

Ed

Je gelooft maar wat je wil. De pre-monotheïstische stamgoden stonden aan de kant van hun eigen stam in de strijd tegen de andere stammen en hun goden. Het monotheïsme maakte daarmee komaf. Eén God zorgt ervoor dat godsdienst nooit meer de reden kan zijn om elkaar te bestrijden. De islam maakte een einde aan de eeuwenlange stammenoorlogen op het Arabische schiereiland. Dat is gewoon een historisch feit, daarvoor hoef je geen moslim te zijn om dat te erkennen.

freya
03-10-03, 07:51
Geplaatst door Marsipulami
Eén God zorgt ervoor dat godsdienst nooit meer de reden kan zijn om elkaar te bestrijden.


2000 jaar ellende, kruistochten, heksenverbranding, jodenvervolging en islamfobie en dan komt Mars met dit.

Ik hoop dat men begrijpt dat ik na dit geen enkele post van Mars meer serieus zal nemen.

Tomas
03-10-03, 08:35
Geplaatst door Marsipulami
De islam maakte een einde aan de eeuwenlange stammenoorlogen op het Arabische schiereiland. Dat is gewoon een historisch feit, daarvoor hoef je geen moslim te zijn om dat te erkennen.

Niet de Islam, maar de grote krijgsheer Mohammed maakte er 1 rijk van, net zoals je wel meer krijgsheren hebt gehad die grote rijken voor elkaar hebben gekregen.

Dus komen we terug op het principe dat een monotheistische religie versus een politheistische godsdienst in zich heeft en dat is dat de monotheistische een onverdraagzame machtsconcentratie in zich heeft. Het polytheistische is de religieuze variant van het poldermodel. Kom ik weer terug op onze Noord-Europese oer cultuur, waarin overleg, inspraak, het compromis, verdeelde macht etc.. etc.. een ingebakken eigenschap is. Slechts door de opkomst van het christendom voor de periode van ongeveer 300 tot 1800 na christus verminkt door het monotheisme. En natuurlijk schuif ik ook alle grote oorlogen op dat conto als laatste stuiptrekkingen opweg naar de echte verlichting.

Zo.

Marsipulami
03-10-03, 14:23
Geplaatst door freya
2000 jaar ellende, kruistochten, heksenverbranding, jodenvervolging en islamfobie en dan komt Mars met dit.

Ik hoop dat men begrijpt dat ik na dit geen enkele post van Mars meer serieus zal nemen.

Je kan het gewoon niet hebben dat de monotheïstische religies de grootste vredestichters op deze planeet zijn. :ego: Hou jij het maar bij je polytheïstische Noormannen die al moordend, plunderend en brandschattend hoogstaande beschavingen en culturen hebben vernietigd.

freya
03-10-03, 14:38
Geplaatst door Marsipulami
Je kan het gewoon niet hebben dat de monotheïstische religies de grootste vredestichters op deze planeet zijn. :ego: Hou jij het maar bij je polytheïstische Noormannen die al moordend, plunderend en brandschattend hoogstaande beschavingen en culturen hebben vernietigd.

Domme Belg :moe:

lennart
03-10-03, 18:59
Geplaatst door aQua
Jammer dat er op het internet zo weinig over hem te vinden is. Krijg een link terug naar dit topic :moe:

Dat komt omdat zijn naam verkeerd is gespeld in het artikel :)

Het moet zijn: Mahathir Mohammed.

:fpetaf:

freya
03-10-03, 19:01
hier staat nog een speech van hem

http://www.bernama.com/events/ulama/rspeech.shtml?speech/se0608_pm