PDA

Bekijk Volledige Versie : Olievoorraad bijna op!



Sawda
02-10-03, 11:43
De wereldwijde voorraad olie is tachtig procent minder dan men had gedacht. Tussen 2010 en 2020 zal er een productiecrash plaatsvinden, omdat er niet genoeg geleverd kan worden. Deze onderzoeksresultaten hebben geologiewetenschappers deze week gepresenteerd op de Universiteit van Uppsala in Zweden.

Er werd altijd gedacht dat er rond 2050 een dergelijke produktiestop zou plaatsvinden, maar uit nieuwe data en onderzoek is gebleken dat dit al veel eerder plaatsvindt.

Kjell Aleket van het onderzoeksteam zegt dat eerdere schattingen "compleet onrealistisch" zijn. Hierin wordt gezegd dat de aarde nog 18.000 miljard vaten met olie en gas in voorraad heeft, waarvan 1.000 miljard vaten opgebruikt zijn. Aleket, Anders Sivertsson en Colin Cambell schrijven in New Scientist dat er slechts 3.500 miljard vaten ter beschikking zijn.

Het huidige olieverbruik ligt op 25 miljard vaten per jaar, en er zijn geen tekenen te zien dat dit aan het verminderen is. Een positief neveneffect van de lagere voorraad is dat de eerdere voorspellingen over het broeikaseffect en de klimaatverandering er beter uitzien. Door de lagere olievoorraad wordt de verbranding van fossiele brandstoffen eerder gestopt wat een gunstig effect heeft op het klimaat.

bron (http://www.fok.nl)

lennart
02-10-03, 11:53
Ik dacht het al!

Vandaar dat de VS Centraal Azie wil veroveren.

Wizdom
02-10-03, 12:05
Geplaatst door Sawda
De wereldwijde voorraad olie is tachtig procent minder dan men had gedacht. Tussen 2010 en 2020 zal er een productiecrash plaatsvinden, omdat er niet genoeg geleverd kan worden. Deze onderzoeksresultaten hebben geologiewetenschappers deze week gepresenteerd op de Universiteit van Uppsala in Zweden.

Er werd altijd gedacht dat er rond 2050 een dergelijke produktiestop zou plaatsvinden, maar uit nieuwe data en onderzoek is gebleken dat dit al veel eerder plaatsvindt.

Kjell Aleket van het onderzoeksteam zegt dat eerdere schattingen "compleet onrealistisch" zijn. Hierin wordt gezegd dat de aarde nog 18.000 miljard vaten met olie en gas in voorraad heeft, waarvan 1.000 miljard vaten opgebruikt zijn. Aleket, Anders Sivertsson en Colin Cambell schrijven in New Scientist dat er slechts 3.500 miljard vaten ter beschikking zijn.

Het huidige olieverbruik ligt op 25 miljard vaten per jaar, en er zijn geen tekenen te zien dat dit aan het verminderen is. Een positief neveneffect van de lagere voorraad is dat de eerdere voorspellingen over het broeikaseffect en de klimaatverandering er beter uitzien. Door de lagere olievoorraad wordt de verbranding van fossiele brandstoffen eerder gestopt wat een gunstig effect heeft op het klimaat.

bron (http://www.fok.nl)

Nog effe en ze kunnen al die tanks en vliegtuigen in de prullenbak gooien...

ZbaqZbaq
02-10-03, 12:07
op het moment dat de olie op is gaan we weer terug naar 1880.

ik voorspel dat in het westen de hel los breekt....armoede....ziektes en gaos zullen de norm worden.

Het westen zal alsnog haar levensstandaard willen behouden door haar economie tenkoste van het bloed van de mensen in de 3e wereld draaiende te houden......met de oorlog tegen Irak is daar al een begin aan gemaakt.

Victory
02-10-03, 13:59
Geplaatst door Sawda
De wereldwijde voorraad olie is tachtig procent minder dan men had gedacht. Tussen 2010 en 2020 zal er een productiecrash plaatsvinden, omdat er niet genoeg geleverd kan worden. Deze onderzoeksresultaten hebben geologiewetenschappers deze week gepresenteerd op de Universiteit van Uppsala in Zweden.

Er werd altijd gedacht dat er rond 2050 een dergelijke produktiestop zou plaatsvinden, maar uit nieuwe data en onderzoek is gebleken dat dit al veel eerder plaatsvindt.

Kjell Aleket van het onderzoeksteam zegt dat eerdere schattingen "compleet onrealistisch" zijn. Hierin wordt gezegd dat de aarde nog 18.000 miljard vaten met olie en gas in voorraad heeft, waarvan 1.000 miljard vaten opgebruikt zijn. Aleket, Anders Sivertsson en Colin Cambell schrijven in New Scientist dat er slechts 3.500 miljard vaten ter beschikking zijn.

Het huidige olieverbruik ligt op 25 miljard vaten per jaar, en er zijn geen tekenen te zien dat dit aan het verminderen is. Een positief neveneffect van de lagere voorraad is dat de eerdere voorspellingen over het broeikaseffect en de klimaatverandering er beter uitzien. Door de lagere olievoorraad wordt de verbranding van fossiele brandstoffen eerder gestopt wat een gunstig effect heeft op het klimaat.

bron (http://www.fok.nl)

Onzin, het olie van Arabie begint alleen op te raken omdat ze een enorm hoeveelheid aan America en de zionistische staat verkopen. Meer dan wie dan ook koopt/verkoopt. Ze zijn al vaak genoeg gewaarschuwd.... maar het kan hun niks schelen... ze willen meer geld zien... het liefst nog meer verkopen...

Puk
02-10-03, 14:03
Geplaatst door Victory
Onzin, het olie van Arabie begint alleen op te raken omdat ze een enorm hoeveelheid aan America en de zionistische staat verkopen. Meer dan wie dan ook koopt/verkoopt. Ze zijn al vaak genoeg gewaarschuwd.... maar het kan hun niks schelen... ze willen meer geld zien... het liefst nog meer verkopen...

En dan is het op. En dan kan je zandtaartjes gaan bakken in SA.
Ik rij vandaag nog een paar extra kilometers!
Ook i.v.m. het broeikaseffect.
Zouden alle moslims moeten doen!
Lekker warm.

freya
02-10-03, 14:22
Geplaatst door Sawda
De wereldwijde voorraad olie is tachtig procent minder dan men had gedacht. Tussen 2010 en 2020 zal er een productiecrash plaatsvinden, omdat er niet genoeg geleverd kan worden. Deze onderzoeksresultaten hebben geologiewetenschappers deze week gepresenteerd op de Universiteit van Uppsala in Zweden.

Er werd altijd gedacht dat er rond 2050 een dergelijke produktiestop zou plaatsvinden, maar uit nieuwe data en onderzoek is gebleken dat dit al veel eerder plaatsvindt.

Kjell Aleket van het onderzoeksteam zegt dat eerdere schattingen "compleet onrealistisch" zijn. Hierin wordt gezegd dat de aarde nog 18.000 miljard vaten met olie en gas in voorraad heeft, waarvan 1.000 miljard vaten opgebruikt zijn. Aleket, Anders Sivertsson en Colin Cambell schrijven in New Scientist dat er slechts 3.500 miljard vaten ter beschikking zijn.

Het huidige olieverbruik ligt op 25 miljard vaten per jaar, en er zijn geen tekenen te zien dat dit aan het verminderen is. Een positief neveneffect van de lagere voorraad is dat de eerdere voorspellingen over het broeikaseffect en de klimaatverandering er beter uitzien. Door de lagere olievoorraad wordt de verbranding van fossiele brandstoffen eerder gestopt wat een gunstig effect heeft op het klimaat.

bron (http://www.fok.nl)

Ah, dit is een aanzet tot het aantonen van de noodzakelijkheid van de bezetting van Iraq :moe:

En het onder westerse controle brengen van nog meer oliebronnen natuurlijk

GroteWolf
02-10-03, 16:15
Nee, er wordt hier eerder aangetoond waarom Iran kernenergie nodig heeft. Ze hebben groot gelijk.

taouanza
02-10-03, 16:53
Geplaatst door EdV
Victory niet uit de tent lokken en vervolgens zaniken dat hij schuttingtaal gebruikt, Stay on-topic of reageer niet...:) [mod]



:hihi:

000NobelPrizes
02-10-03, 17:30
Aha. Een vooruitziende blik leert mij dat er enkele opties zijn.

Fietsenmaker worden.
Blaarpleisters produceren.
Natuurkunde studeren en schone energie ontwikkelen.
Zeilboten bouwen.
Stoomtreinen weer hip maken.

Of een megavoorraad drank en sigaretten inslaan en het einde niet meer meemaken.


PS: wederom herbergt de religie geen antwoord hierop

Simon
02-10-03, 18:00
Geplaatst door Sawda
Kjell Aleket van het onderzoeksteam zegt dat eerdere schattingen "compleet onrealistisch" zijn. Hierin wordt gezegd dat de aarde nog 18.000 miljard vaten met olie en gas in voorraad heeft, waarvan 1.000 miljard vaten opgebruikt zijn. Aleket, Anders Sivertsson en Colin Cambell schrijven in New Scientist dat er slechts 3.500 miljard vaten ter beschikking zijn.


Na het rapport van de Club van Rome geloof ik die wetenschappers ook niet meer klakkeloos. Misschien hopen ze de olieprijs op te drijven?

Simon (op een laptop van LIDL)

sadeeQ
02-10-03, 18:04
Geplaatst door Simon
Simon (op een laptop van LIDL)

:knipoog: ik zag ze ergens staan voor nog geen 900€ :hihi: :hihi:

Simon
02-10-03, 18:06
Geplaatst door sadeeQ
:knipoog: ik zag ze ergens staan voor nog geen 900€ :hihi: :hihi:

Ja vast ... ze zijn echt niet duur gezien de specificaties!

http://www.lidl.nl/nl/index.nsf/pages/c.o.oow.20031002.p.Notebook_2500

Dutchguy
02-10-03, 18:16
Geplaatst door Simon
Ja vast ... ze zijn echt niet duur gezien de specificaties!

http://www.lidl.nl/nl/index.nsf/pages/c.o.oow.20031002.p.Notebook_2500

En, bevalt ie een beetje Simon?

Maar ff ontopic. Ik heb eens gehoord dat Rusland echt gigantische olievoorraden heeft, maar niet het geld en de knowhow heeft om het uit de grond te krijgen op dusdanige manier dat ze kunnen concurreren met de bekende olielanden. Als de nood echt hoog is denk ik dat de VS en/of Europa graag bereid is om ze daarbij te helpen.

sadeeQ
02-10-03, 18:19
Geplaatst door Simon
Ja vast ... ze zijn echt niet duur gezien de specificaties!

http://www.lidl.nl/nl/index.nsf/pages/c.o.oow.20031002.p.Notebook_2500

http://is41.introweb.nl/isroot/salland/SiteImages/d270s_45.gif

Promedion D270E Cel 2,2 60GB 256MB DVD 14,1TFT

€ 739,00


:nerveus: deze armoedige allo heeft maar deze besteld :ego:

Blade20
02-10-03, 18:24
Geplaatst door Dutchguy
En, bevalt ie een beetje Simon?

Maar ff ontopic. Ik heb eens gehoord dat Rusland echt gigantische olievoorraden heeft, maar niet het geld en de knowhow heeft om het uit de grond te krijgen op dusdanige manier dat ze kunnen concurreren met de bekende olielanden. Als de nood echt hoog is denk ik dat de VS en/of Europa graag bereid is om ze daarbij te helpen.

Ach ja, Rusland is een deel van Europa.
Ik denk dat de VS daarom een grote voorraad olie wil hebben. Het is simpel. Olie raakt op, zij verkopen de laatste tegen woekerprijzen en komen dan met een oplossing op te proppen die ze allang hadden. Vervolgens worden ze opgehemeld tot redders van het milieu.

Victory
02-10-03, 18:25
Geplaatst door Dutchguy
En, bevalt ie een beetje Simon?

Maar ff ontopic. Ik heb eens gehoord dat Rusland echt gigantische olievoorraden heeft, maar niet het geld en de knowhow heeft om het uit de grond te krijgen op dusdanige manier dat ze kunnen concurreren met de bekende olielanden. Als de nood echt hoog is denk ik dat de VS en/of Europa graag bereid is om ze daarbij te helpen.

Grappemaker, Rusland werkt goed samen met de landen in het midden oosten. Wat jij dus zegt kan helemaal niet kloppen, want dan waren ze allang al geholpen. En bovendien gaat het in tegen wat tot nu toe door iedereen beweerd was... inclusief hunzelf....

Lijkt meer op zo'n fabeltje van... (laten we zeggen dat Rusland meer olie heeft, zodat de mensen niet bang worden als de olie opraakt of als het midden oosten ons geen olie meer geeft).

000NobelPrizes
02-10-03, 18:37
Geplaatst door Blade20
Ach ja, Rusland is een deel van Europa.
Ik denk dat de VS daarom een grote voorraad olie wil hebben. Het is simpel. Olie raakt op, zij verkopen de laatste tegen woekerprijzen en komen dan met een oplossing op te proppen die ze allang hadden. Vervolgens worden ze opgehemeld tot redders van het milieu.

Oh welja. Zo'n plan ligt allang klaar. Nog afgezien van de ridders/redders van het milieu.

Nijpender is de situatie voor de oliestaten. Wat als hun bron van inkomsten is leeggeslorpen? Wat is hun plan om hun welvaartspeil in stand te houden, of wachten ze rustig het wassen van de Nijl af? :)

Dutchguy
02-10-03, 18:43
Geplaatst door Victory
Grappemaker, Rusland werkt goed samen met de landen in het midden oosten. Wat jij dus zegt kan helemaal niet kloppen, want dan waren ze allang al geholpen. En bovendien gaat het in tegen wat tot nu toe door iedereen beweerd was... inclusief hunzelf....

Lijkt meer op zo'n fabeltje van... (laten we zeggen dat Rusland meer olie heeft, zodat de mensen niet bang worden als de olie opraakt of als het midden oosten ons geen olie meer geeft).

Misschien, alhoewel onderstaand deel van een artikel aangeeft dat ze hun eigen plan trekken en weinig van de Opec aantrekken:

"Capacity constraints

Despite Russia's surging production, the industry is already pumping near full capacity and any future increase in volumes requires sustained investment into new deposits.

That contrasts sharply with Saudi Arabia, which is currently producing at just two-thirds capacity and is sitting on thousands of idle wells that have already been drilled.

But despite this discrepancy, Opec members remain heavily concerned at Russia's turnaround, because it poses a threat to Opec's efforts to manage the price of oil.

As Russian oil companies improve efficiency and bring down costs, the industry is finding it easier to maintain profitability at lower prices for crude.

And while production grows, the Kremlin, which relies heavily on oil revenues to balance the budget, is also becoming less sensitive to lower prices.

With such dramatic changes underway, it is clear that no matter what takes place in Vienna, Russia has little incentive to heed Opec calls to curb production.

"If we curb production we will destroy our field development plans which are optimal from an economic and technological point of view," says Alexander Korsik, chief operating officer of Sibneft.

"We will not do it. We will develop production in accordance with our own plans and will not submit to restrictions imposed from outside."

Bron: http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/2058214.stm

Simon
02-10-03, 19:37
Geplaatst door Dutchguy
En, bevalt ie een beetje Simon?

Maar ff ontopic. Ik heb eens gehoord dat Rusland echt gigantische olievoorraden heeft, maar niet het geld en de knowhow heeft om het uit de grond te krijgen op dusdanige manier dat ze kunnen concurreren met de bekende olielanden. Als de nood echt hoog is denk ik dat de VS en/of Europa graag bereid is om ze daarbij te helpen.

De VS zelf heeft ook enorme olievoorraden maar die zijn nu nog wat duur om te winnen. Maar dat zou wel eens kunnen veranderen. In ieder geval ben ik niet zo bang voor een tekort. Ik ben eerder bang dat men investeringen vertraagd voor alternatieve energiebronnen die relatief veel goedkoper zijn.

Simon

Joesoef
02-10-03, 19:46
Olie is er genoeg. Het probleem is alleen de capaciteit voor het verwerken er van, deze voldoet niet aan de groeiende vraag. En tegen die tijd heb je allang de waterstof auto.

barfly
02-10-03, 20:40
T zou toch geweldig zijn!? Olie op... Dan gaan we we met z'n allen weer oude schepen nabouwen en op stoom. De ruiterkunst wordt weer gewaardeerd. Landbouw is weer een noest bestaan en slagvelden liggen weer als vanouds vol met sukkelaars... Ohnee das nu ook al.
Maar bovenal, de hele MO problematiek is verplaatst naar de grenzen van de EU en kost geen zak meer :)
Wat nóg mooier is: Ik ga het dan ook nog allemaal meemaken!

*May you live in intresting times*

~Panthera~
02-10-03, 20:43
Geplaatst door barfly
T zou toch geweldig zijn!? Olie op... Dan gaan we we met z'n allen weer oude schepen nabouwen en op stoom. De ruiterkunst wordt weer gewaardeerd. Landbouw is weer een noest bestaan en slagvelden liggen weer als vanouds vol met sukkelaars... Ohnee das nu ook al.
Maar bovenal, de hele MO problematiek is verplaatst naar de grenzen van de EU en kost geen zak meer :)
Wat nóg mooier is: Ik ga het dan ook nog allemaal meemaken!

*May you live in intresting times*
-----------------


Keep on dreaming, in space noone will hear you moo........ :hihi:

Tomas
02-10-03, 20:45
Geplaatst door Joesoef
Olie is er genoeg. Het probleem is alleen de capaciteit voor het verwerken er van, deze voldoet niet aan de groeiende vraag. En tegen die tijd heb je allang de waterstof auto.

Waterstof is geen energiebron, slechts een drager.

Nee, het enige alternatief tegen die tijd is kernenergie. Hoezeer ik ook zou willen dat er voldoende alternatieven waren. De romantische voorstelling van Barfly is alleen maar te realiseren met een aanzienlijke reductie van het warme mensenvlees.

Nee, ik denk dat tegen die tijd de publieke opinie opeens opvallend genuanceerd denkt over kernenergie. Net zoals nu opeens millieu niet meer zo belangrijk is als pak-m-beet 10 jaar geleden.

barfly
02-10-03, 20:49
Geplaatst door Tomas
Waterstof is geen energiebron, slechts een drager.

Nee, het enige alternatief tegen die tijd is kernenergie. Hoezeer ik ook zou willen dat er voldoende alternatieven waren. De romantische voorstelling van Barfly is alleen maar te realiseren met een aanzienlijke reductie van het warme mensenvlees.

Nee, ik denk dat tegen die tijd de publieke opinie opeens opvallend genuanceerd denkt over kernenergie. Net zoals nu opeens millieu niet meer zo belangrijk is als pak-m-beet 10 jaar geleden.

Inderdaad het valt me ook op hoe eenvoudig kernenergie ineens ter spraken komt. In de 80'tiger jaren was dat absoluut not done.
Je bent trouwens zonne-energie en wind-energie vergeten. En wellicht ook waterkracht.

lennart
02-10-03, 20:50
ik denk dat tegen die tijd de publieke opinie opeens opvallend genuanceerd denkt over kernenergie


De kentering is reeds te zien. Natuurlijk kan die opinie weer flink keren wanneer er weer eens een flink nucleaire ramp plaats vind.

Bijvoorbeeld een Al-Qa'ida terrorist die zijn vliegtuig neerstort op Dimona ofziets.

Overigens een energiebron die tot nu toe onbenut blijft is de druk en onderdruk van biljarden liters water in onze wereldzeeen.

barfly
02-10-03, 20:51
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------


Keep on dreaming, in space noone will hear you moo........ :hihi:

Ssssssst! Ik ben niet zo vaak optimistisch! :mad:

000NobelPrizes
02-10-03, 22:37
Geplaatst door lennart
De kentering is reeds te zien. Natuurlijk kan die opinie weer flink keren wanneer er weer eens een flink nucleaire ramp plaats vind.

Bijvoorbeeld een Al-Qa'ida terrorist die zijn vliegtuig neerstort op Dimona ofziets.

Overigens een energiebron die tot nu toe onbenut blijft is de druk en onderdruk van biljarden liters water in onze wereldzeeen.

Het is toch een crime, he Lennart? Al jouw briljante ideeen niet worden opgepikt door de TU in Delft, de UV in Cambridge of Oxford of Harvard in the US.
Maar jij weet het wel. Oh hemel, quelle crime om zo miskend door de wereld te moeten gaan, en geen ander uitlaatklep te kennen dan de wacko's op maroc.nl

Want die domme mocro's weten niks, maar kijken vast tegen je op vanwege jouw inzichten, allemaal gestoeld op superieur westerse leest.

Hoop je.

Al Sawt
03-10-03, 00:39
Geplaatst door Dutchguy
En, bevalt ie een beetje Simon?

Maar ff ontopic. Ik heb eens gehoord dat Rusland echt gigantische olievoorraden heeft, maar niet het geld en de knowhow heeft om het uit de grond te krijgen op dusdanige manier dat ze kunnen concurreren met de bekende olielanden. Als de nood echt hoog is denk ik dat de VS en/of Europa graag bereid is om ze daarbij te helpen.
Simpel, omdat het exploitatie van Russische olie zeer duur is en niet afweegt tegen de kosten.

Het reden, de meeste olievelden in Rusland zitten diep onder de grond die tijdens de barre wintermaanden de exploitatie onmogelijk maken.

Net als Canada, die behoorlijk grote olievelden heeft. Maar de olie is vermengd met zand en het zuiveren ervan, kost gigantisch veel geld.

Al Sawt
03-10-03, 00:42
Geplaatst door 151 NobelPrizes


Want die domme mocro's weten niks, maar kijken vast tegen je op vanwege jouw inzichten, allemaal gestoeld op superieur westerse leest.

Hoop je. Volgens mij, leed je aan een zeer bijtende en vooral misplaatse superieure denkbeelden.

Tomas
03-10-03, 08:53
Geplaatst door barfly
Je bent trouwens zonne-energie en wind-energie vergeten. En wellicht ook waterkracht.

Nee, die ben ik niet vergeten. Ik realiseer me alleen al één van de weinige hoe beperkt die energiebron is. Het kan wel, maar dan moeten we de enorme berg aan menselijk vlees drastisch reduceren. Dat gaat meestal niet vrijwillig en zonder veel protesten gepaard. Daarom denk ik dat iedereen voor zichzelf kiest en dus voor alternatieven die voldoende energie opleveren ook al hebben ze wat afvalproducten.

Het valt mij op hoe makkelijk mensen tegenwoordig geloven dat de millieuvriendelijke alternatieven het wel zullen oplossen. En al helemaal dat waterstofgas de oplossing is, dat is slechts de oplossing om kernenergie toepasselijk te maken voor transport.

freya
03-10-03, 09:12
Geplaatst door Tomas
Nee, die ben ik niet vergeten. Ik realiseer me alleen al één van de weinige hoe beperkt die energiebron is. Het kan wel, maar dan moeten we de enorme berg aan menselijk vlees drastisch reduceren. Dat gaat meestal niet vrijwillig en zonder veel protesten gepaard. Daarom denk ik dat iedereen voor zichzelf kiest en dus voor alternatieven die voldoende energie opleveren ook al hebben ze wat afvalproducten.

Het valt mij op hoe makkelijk mensen tegenwoordig geloven dat de millieuvriendelijke alternatieven het wel zullen oplossen. En al helemaal dat waterstofgas de oplossing is, dat is slechts de oplossing om kernenergie toepasselijk te maken voor transport.


dat wind-, zonne- en waterenergie op dit moment nog niet zo rendabel zijn heeft er volgens mij vooral mee te maken dat er niet voldoende geinvesteerd wordt in onderzoek daarnaar.

Sawda
03-10-03, 09:22
Geplaatst door freya
dat wind-, zonne- en waterenergie op dit moment nog niet zo rendabel zijn heeft er volgens mij vooral mee te maken dat er niet voldoende geinvesteerd wordt in onderzoek daarnaar.

Ik heb een vriendin die in TU-Delft onderzoek deed naar zonne-energie dit was echter gefinancierd door een bedrijf en niet door de overheid. Ze zei toen dat het heel erg kostbaar is om zonne-enerie te gebruiken omdat het zeer ingewikkeld is om het uit te voeren.
Eigenlijk verbaast het mij waarom de overheid geen subsidie verleent om deze vorm van energie te onderzoeken. Maar ja, Nederland staat bekend dat zij niet veel geld investeert in kenniseconomie.

Tomas
03-10-03, 09:37
Geplaatst door freya
dat wind-, zonne- en waterenergie op dit moment nog niet zo rendabel zijn heeft er volgens mij vooral mee te maken dat er niet voldoende geinvesteerd wordt in onderzoek daarnaar.

Ja, het kan heus nog wel rendabeler.

Maar je kunt gewoon berekenen hoeveel oppervlak je nodig hebt per persoon om hem a. in leven te houden met voedsel en b. voldoende energie te geven om zijn luxe leventje te behouden.

De zon geeft namelijk een vaste heoveelheid energie af per vierkante meter. Dat kan je wel rendabeler benutten, maar nooit voor meer dan 100%. Misschien is 90% het uiteindelijke maximaal haalbare.

Die hoeveelheid aan oppervlak die dan nodig is, is er simpel weg niet voor ons allemaal.

De fossiele brandstof die we nu misbruiken is dan ook zonne-energie die met dat oppervlak is opgespaard over een periode van miljarden jaren. Dan kan dat wel.

Dan moeten we de ruimte in en het daar volbouwen met zonnepanelen en op de maan etc... Nou, dat is ook een toekomst, alleen nog weer ietsje verder weg. En heeeel erg kostbaar. Oh ja, en initieel energie verslindend. Of wat ook kan is Jupiter aanboren, dat is een waterstofvoorrraad van heb ik jou daar. Dan ontstaat het volgende probleem namelijk: brandstof is niet meer beperkt, maar zuurstof is dan blijkbaar opeens erg beperkt aanwezig in ons zonnestelsel...

Mafkees
03-10-03, 13:43
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Want die domme mocro's weten niks, maar kijken vast tegen je op vanwege jouw inzichten, allemaal gestoeld op superieur westerse leest.

Hoop je.

Sarcastisch bekeken vanuit Lennarts point-of-view of niet?!

rja
28-11-03, 22:52
Geplaatst door ZbaqZbaq
Het westen zal alsnog haar levensstandaard willen behouden door haar economie tenkoste van het bloed van de mensen in de 3e wereld draaiende te houden......met de oorlog tegen Irak is daar al een begin aan gemaakt. [/B]
Nee,

Dan maken we eindelijk werk van de alternatieve energiebronnen, maar als dit waar is, mogen we wel haast maken, ik zou niet rouwig als de olie snel op raakt, goed voor mileu.

Maar het land, waar dit het hardste zal aankomen is Amerika, met z'n benzine slurpende grote auto's

Maslov
28-11-03, 22:54
De Suzuki Alto wint daar ook terrein hoor :D

Blade20
29-11-03, 09:54
Gaaaaap!!!

Ik heb dit al twee keer van tevoren aangegeven. Er is allang een oplossing voor olie, het wordt alleen niet vrijgegeven door het westen. Auto's rijden zelfs op frietvet. (echt waar!)
Het westen heeft allang nagedacht aan de opvolger van olie, in alle richtingen. Ik maak me geen zorgen over de toekomst. Ik ben allang blij dat de olie opraakt, wellicht komt er nu een milieuvriendelijkere oplossing.

De oliepiek wordt bereikt zo rond 2010, de gaspiek zo rond 2020. De alternatieve bronnen voor energiecentrales op dit moment zijn kernenergie, windenergie, waterkrachtenergie en zonneenergie. Toekomstige energiebronnen zijn kernfusie, antimaterie (de VS dit al gemaakt) en plasmaenergie (dit hebben de Russen al ontwikkeld). Het probleem is nog dat het opwekken ervan meer energi kost wat het opleverd.

Geen breekdown van de economie dus, hooguit van de landen die olie als hoofdexport hebben.
Dit is allemaal allang behandeld in de media en besprekingen van wetenschappers. Het stond zelfs in de Kijk! en het komt op Discovery. Dat mensen zich hier bangmaken voor.
Het enigste nadeel is het omschakelen van technologie. Maar dit zal een economische impuls geven uiteindelijk. (denk maar eens aan de productie van dergelijke nieuwe wagens\systemen)

nefertiti
29-11-03, 10:54
Geen breekdown van de economie dus, hooguit van de landen die olie als hoofdexport hebben.

Aiaiai! welk excuus gaan die niet-meer-olie-exporterende landen dan moeten gaan zoeken als ze niet-meer-omwille-van-de-olie-uitgebuit worden?

Big problem! :aanwal:

:lole: Ze kunnen misschien omwille-van-de-zonne-energie-uitgebuit worden?
In die zandbakken is er toch veel zon hé?
Als ze nu lang genoeg wachten tot iemand anders die technologie heeft uitgevonden en op punt gesteld, kunnen ze lekker in hun ik-word-uitgebuit rolletje blijven zitten!

So! Problem solved :fpetaf:

~Panthera~
29-11-03, 11:55
Het zal niet: koop ik eindelijk een putputkar, is de olie op. :moe:

lennart
29-11-03, 14:16
Geplaatst door Gerrit Jan
Leg dat nou eens uit...

Simpel, de VS hebben olie nodig voor het geval dat SA uitvalt uit de productie. Zoals je weet, als SA niet meer kan produceren dan kunnen andere olie producerende landen dit niet opvangen.

Centraal Azie heeft bewezen olievoorraden en daarom is het ook mogelijk dat de VS Saddam beschuldigen van wreedheden en hem afzetten, terwijl de brute dictator van Turkmenistan, die zijn politieke opponenten in kokend water onderdompeld, met egards wordt behandeld door Tony en George.