PDA

Bekijk Volledige Versie : Israël gaat 1300 nieuwe woningen bouwen in de bezette gebieden.



Marsipulami
02-10-03, 13:33
Israël plant honderden nieuwe woningen in bezet gebied


11:31:02

JERUZALEM - Israël wil meer dan vijfhonderd nieuwe woningen bouwen in drie stedelijke kolonies op de Westelijke Jordaanoever. Het Israëlische ministerie van Huisvesting heeft daarvoor een openbare aanbesteding uitgeschreven.


De meeste woningen worden opgericht in de ultra-orthodoxe joodse vestiging Beitar Elit, vlakbij Bethlehem. Ook in Maalé Adoemim, ten oosten van Jeruzalem, en Ariel, in het noorden van de Westoever, komen nieuwe woningen.

In totaal heeft de regering-Sharon dit jaar al 1.300 nieuwe woningen gepland in de bezette gebieden. Die zijn goed voor de huisvesting van minstens 5.000 joodse kolonisten.


02/10/2003 - afp - kld
Overzicht snelnieuws

freya
02-10-03, 13:49
:dood: :duivels: :moeilijk: :jammer:

:fuckit2: :vingers: :vlammen: :aftel:

:motorzaag :terrorist :sniper: :kalasniko


Sorry kon me ff niet inhouden.
En dit is niet door het cidi te citeren :hihi:

Marsipulami
02-10-03, 13:52
ANALYSE. Waarom zijn de nederzettingen zo belangrijk in het Israëlisch-Palestijns conflict?
Nederzettingen frontlijn van midden-oosten

05/06/2003

De Israëlische premier Ariel Sharon doet uiterst voorzichtige toegevingen inzake de nederzettingen. Samen met de beloften van zijn Palestijnse evenknie Mahmoud Abbas over de aanpak van het terrorisme moet de inschikkelijkheid over de kolonies het vredesproces weer op het spoor zetten. Waarom zijn de nederzettingen zo belangrijk in het Israëlisch-Palestijns conflict?


In essentie draait het Israëlisch-Palestijns conflict om land: twee volkeren die elk hetzelfde territorium opeisen. De nederzettingen vormen de frontlijn van de strijd. Voor veel Israëli's hebben de joden het recht zich overal in het ,,Beloofde Land'' te vestigen. Voor de Palestijnen zijn de kolonies het symbool bij uitstek van de Israëlische bezetting. Het uitdijen van de nederzettingen knaagt aan hun grond -- en we hebben al zoveel moeten opgeven, zeggen de Palestijnen.

Want hoewel kinderen van Palestijnse vluchtelingen nog altijd leren dat hun wortels in het grondgebied van de staat Israël liggen, hebben de meeste Palestijnen en zeker het Palestijnse leiderschap zich neergelegd bij het bestaan van de joodse staat. Waar het nu om gaat, is hoe op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook een levensvatbare Palestijnse staat tot stand kan komen en hoeveel nederzettingen Israël bereid is op te geven.

In de Zesdaagse Oorlog van 1967 veroverde Israël het grondgebied van het voormalige Britse mandaatgebied Palestina dat na de onafhankelijkheidsoorlog van 1948 nog in Arabische handen was gebleven. De bouw van nederzettingen bleef onder regeringen van de Arbeidspartij aanvankelijk beperkt. Nadat het rechtse Likoed-blok in 1977 aan de macht was gekomen, werd de vestiging van kolonisten een wapen om de aanspraken op veroverd grondgebied kracht bij te zetten en de internationale gemeenschap, die de nederzettingen als illegaal beschouwde, voor voldongen feiten te plaatsen. De bouw en uitbreiding van de kolonies bleven doorgaan, vooral onder rechtse regeringen, maar ook onder linkse.

Op dit ogenblik zijn er ongeveer 200.000 kolonisten op de Westelijke Jordaanoever en ongeveer 7.000 in de Gazastrook. Overigens zijn in deze tellingen de 180.000 bewoners van tien nederzettingen rond Jeruzalem niet meegeteld. Die zijn gevestigd in gebied dat Israël geannexeerd heeft en bij het grondgebied van Jeruzalem heeft gevoegd. Over die ,,wijken'' wil Israël niet discussiëren.

Waarover wil premier Sharon dan wel praten? De voormalige premier Ehud Barak was bereid tot 95 procent van de Westelijke Jordaanoever en de hele Gazastrook aan de Palestijnen te laten, waardoor volgens de ultieme voorstellen 35 procent van de kolonisten zou moeten vertrekken. Sharon is altijd een tegenstander geweest van verregaande toegevingen. Hij was hoogstens bereid circa 40 procent van de Westoever en het grootste deel van de Gazastrook op te geven, wat het overgrote deel van de kolonies in stand zou houden.

Onlangs heeft Sharon toch laten verstaan dat hij bereid is tot ,,pijnlijke concessies'', mee onder druk van de Amerikaanse president George Bush die de Arabische wereld wil bewijzen dat hij niet onvoorwaardelijk Israël steunt. Maar het valt te betwijfelen of Sharon tot spectaculaire concessies bereid is. Hoewel slechts een minderheid van de kolonisten religieus geïnspireerd is -- de meeste bewoners van nederzettingen worden aangetrokken door economische voordelen -- moet de premier rekening houden met de gevoeligheden van de religieuze partijen binnen zijn coalitie. En verder wil Sharon geen toegevingen doen inzake de veiligheid van het Israëlische grondgebied. De bouw van een muur rond de Palestijnse bevolkingscentra die het Palestijnse gevaar moet ,,insnoeren'' en de nederzettingen beschermen, is een illustratie van deze militaire logica. Het is zeer de vraag hoe een versplinterde Palestijnse staat levensvatbaar kan zijn.

De afbraak van de ,,illegale'' nederzettingen die Sharon onmiddellijk in het vooruitzicht stelt, zal in Palestijnse ogen geen potten breken. Het gaat om een aantal ,,buitenposten'' van bestaande nederzettingen, opgericht na maart 2001 toen Sharon voor het eerst premier werd. Ze bestaan meestal slechts uit een paar caravans op heuveltoppen. Er zouden er een zeventigtal zijn, maar Israëlische militaire bronnen lieten de afgelopen dagen verstaan dat hoogstens een tiental posten ontmanteld zou worden. Organisaties van kolonisten hebben al grootschalige protest aangekondigd tegen deze voor hen onaanvaardbare maatregelen.

Een volgende test van Sharons bereidwilligheid wordt zijn houding tegenover de ,,natuurlijke groei'' van de nederzettingen. Volgens de ,,road map'' mag geen enkele nederzetting uitgebreid worden, ook niet om aan de aangroei van de bevolking te voldoen. De Israëlische regering heeft hier bezwaar tegen aangetekend.

En dan vraagt de ,,routekaart'' ook ,,verdere acties inzake nederzettingen'', een codewoord voor de ontmanteling van kolonies. Daarover wil Israël alleen maar praten in een verdere fase van de gesprekken, in de eindfase van de onderhandelingen. Dan zullen ook de andere struikelblokken aangepakt moeten worden: de Palestijnse vluchtelingen, de verdeling van de watervoorraden, het statuut van Jeruzalem.

Manu Tassier is redacteur buitenland.

Elke dag beantwoordt de redactie een actuele vraag.



©Copyright De Standaard

plexus
02-10-03, 14:34
Geplaatst door freya
:dood: :duivels: :moeilijk: :jammer:

:fuckit2: :vingers: :vlammen: :aftel:

:motorzaag :terrorist :sniper: :kalasniko


Sorry kon me ff niet inhouden.
En dit is niet door het cidi te citeren :hihi:

..ik haal er duidelijk het woord anti-semiet... uit http://smile.smilies.nl/444.gif

freya
02-10-03, 14:39
Geplaatst door plexus
..ik haal er duidelijk het woord anti-semiet... uit http://smile.smilies.nl/444.gif

Dat bewijst dan dat jij een undercover agent van het cidi bent :p

bedoel het duidelijk anti-zionistisch :aanwal:

Dutchguy
02-10-03, 15:51
Walchelijk besluit van Israel. Nu zoveel mogelijk land inpikken van de Palestijnen om zo later als er echt onderhandeld moet worden onder internationale druk zelf zoveel mogelijk land over te houden.

Schofterig.

lennart
02-10-03, 17:03
Geplaatst door Arjan1
Ik heb die freya de afgelopen weken eens gevolgd op dit medium.
Als ik dit soort Nederlanders zie en hoor, ben ik blij dat de tweede wereldoorlog al lang voorbij is, helaas blijkt echter weer dat het anti semitisme van alle tijden is.

Al jouw 10 berichten stond vol haat jegens buitenlanders en andersdenkende.

freya
02-10-03, 17:49
Geplaatst door Arjan1
Ik heb die freya de afgelopen weken eens gevolgd op dit medium.
Als ik dit soort Nederlanders zie en hoor, ben ik blij dat de tweede wereldoorlog al lang voorbij is, helaas blijkt echter weer dat het anti semitisme van alle tijden is.

Ik ben overtuigd anti-zionist.

Dat jij het verschil niet weet tussen mij en een anti-semiet zegt meer over jou dan over mij :staart:

Simon
02-10-03, 19:04
Ik zou wel eens willen weten hoeveel Israelische woningen er leeg staan in de bezette gebieden en dan ook nog hoeveel er te koop staan. In een documentaire laatst op TV trachtte iemand dat uit te zoeken maar die kreeg geen enkele medewerking. Maar enige interviews met locale settlers zei genoeg. Er stonden er vele leeg en ook veel te koop. Alleen die woningen zijn weinig waard natuurlijk bij zo'n overaanbod waardoor niemand wil verkopen etc..

Simon

freya
02-10-03, 19:19
Geplaatst door Simon
Ik zou wel eens willen weten hoeveel Israelische woningen er leeg staan in de bezette gebieden en dan ook nog hoeveel er te koop staan. In een documentaire laatst op TV trachtte iemand dat uit te zoeken maar die kreeg geen enkele medewerking. Maar enige interviews met locale settlers zei genoeg. Er stonden er vele leeg en ook veel te koop. Alleen die woningen zijn weinig waard natuurlijk bij zo'n overaanbod waardoor niemand wil verkopen etc..

Simon

En joodse huizen mogen natuurlijk niet door Palestijnen gekocht worden.

(Mochten die tussen een stel reli-fanaten willen wonen)

Al Sawt
02-10-03, 19:50
Geplaatst door Simon
Ik zou wel eens willen weten hoeveel Israelische woningen er leeg staan in de bezette gebieden en dan ook nog hoeveel er te koop staan. In een documentaire laatst op TV trachtte iemand dat uit te zoeken maar die kreeg geen enkele medewerking. Maar enige interviews met locale settlers zei genoeg. Er stonden er vele leeg en ook veel te koop. Alleen die woningen zijn weinig waard natuurlijk bij zo'n overaanbod waardoor niemand wil verkopen etc..

Simon Interssant punt Simon.

Tijdje geleden, toen Netanjahu de Oslo-akkoorden zat te wurgen, lekten geheime rapporten uit van de Israelische ministerie van volkshuisvesting, volgens die cijfers zou van elke nederzetting, 40% van alle woningen leeg staan. Ook zou het overgrote gedeelte van de niet religeuze bewoners, zo snel mogelijk weg willen gaan.

Je begrijpt dat die cijfers voor opschudding hebben gezorgd. En niemand haalt het in zijn hoofd om dergelijke onderzoek te steunen of openheid van zaken te geven.

~Panthera~
02-10-03, 20:46
Geplaatst door Dutchguy
Walchelijk besluit van Israel. Nu zoveel mogelijk land inpikken van de Palestijnen om zo later als er echt onderhandeld moet worden onder internationale druk zelf zoveel mogelijk land over te houden.

Schofterig.
--------------------


Tering ! dit riekt ergens naar. :hihi:

plexus
02-10-03, 20:54
Geplaatst door ~Panthera~
--------------------


Tering ! dit riekt ergens naar. :hihi:


anti-semi... :hihi:

(ik durf het niet volledig uit te schrijven...ben al bedreigd)

lennart
02-10-03, 20:55
Geplaatst door plexus
anti-semi... :hihi:

(ik durf het niet volledig uit te schrijven...ben al bedreigd)

Kzou Nova maar gaan bellen :D

~Panthera~
02-10-03, 20:58
Geplaatst door plexus
anti-semi... :hihi:

(ik durf het niet volledig uit te schrijven...ben al bedreigd)
------------

:schok: Ohhhhhhhhhhhhhhhhhhh......... je deed het BIJNA ! :hihi: