PDA

Bekijk Volledige Versie : Amina Lawal: ,,Mijn proces was eerlijk''



Marsipulami
02-10-03, 22:24
Amina Lawal: ,,Mijn proces was eerlijk''


02/10/2003

ABUJA (ap) -- Amina Lawal, de Nigeriaanse die vorige week aan steniging ontsnapte, hoopt naar haar dorp terug te keren en te hertrouwen. Tijdens haar proces was ze nooit bang, zei ze gisteren, ,,want de sharia, het islamitische recht, laat ruimte voor een eerlijk proces''.


Lawal (32) werd in maart 2002 veroordeeld tot steniging door een islamitische rechtbank. Ze werd schuldig bevonden aan overspel omdat ze als gescheiden vrouw een kind kreeg. De vermoedelijke vader ontkende alles en bleef buiten schot. Het vonnis leidde tot internationaal protest. Enkele kandidaten voor de titel van Miss World, onder wie de Belgische Ann Van Elsen, bleven weg op de verkiezingen in Nigeria.

Vorige week werd Lawal vrijgesproken door een islamitisch hof van beroep. In haar eerste interview sinds haar vrijspraak zei Lawal dat haar geloof in de islam niet is verminderd door wat haar is overkomen. Het hele interview door getuigde ze van haar geloof. ,,De sharia waarborgt een eerlijk proces en dus was ik nooit bang'', zei ze.

Ze hoopt naar haar dorp in het islamitische noorden van Nigeria terug te keren en te hertrouwen. ,,Wie god ook kiest als mijn echtgenoot, voor mij is alles goed. Alles is in handen van god.''

Tijdens haar proces sprak Lawal, die kan lezen noch schrijven, alleen om de internationale mensenrechtenorganisaties te smeken zich niet te mengen in de islamitische rechtspraak.

Onder de moslimbevolking bestaat er veel steun voor de sharia, maar critici zeggen dat het vooral de armen en de analfabeten zijn die gestraft worden. De meesten van die mensen kennen hun rechten niet en kunnen geen advocaat betalen, zegt Katherine Mabille van de Franse afdeling van Advocaten zonder Grenzen.

,,Advocaten die geen moslim zijn, durven sharia-zaken niet aan'', zegt Mabille. ,,Ze voelen zich niet veilig omdat ze gezien worden als anti-moslim, en ze verdienen er niets mee.'' Ook Lawal werd verdedigd door buitenlandse vrijwilligers.

De noordelijke deelstaten van Nigeria voerden het islamitische recht in 1999 in. De rechtbanken springen evenwel vrij gematigd om met de hardste straffen. Sinds 2000 werden bij drie mannen de hand afgehakt omdat ze een geit, een koe en twee fietsen stalen, een man werd opgehangen omdat hij een vrouw en kind vermoordde. Christenen in Nigeria worden door burgerrechtbanken gevonnist.

Lawals Nigeriaanse advocaat zei gisteren dat islamitische rechters veel fouten maken in de toepassing van de sharia. Saudati Mahdi, de voorzitster van een Nigeriaanse vrouwengroep, vindt dat de rechters beter moeten worden opgeleid.



©Copyright De Standaard

Hudhaifa
02-10-03, 23:12
Tijdens haar proces was ze nooit bang, zei ze gisteren, ,,want de sharia, het islamitische recht, laat ruimte voor een eerlijk proces'' .

En zo is het maar net..... :)

barfly
02-10-03, 23:19
Geplaatst door Hudhaifa
En zo is het maar net..... :)

Ik vind dat jij een heel agressieve avatar hebt. :jammer:

Hudhaifa
02-10-03, 23:26
Ik vind dat jij een heel agressieve avatar hebt

Klaag me maar aan.. :slapen:

Marsipulami
02-10-03, 23:28
Geplaatst door barfly
Ik vind dat jij een heel agressieve avatar hebt. :jammer:

Ik vind dat eigenlijk ook. :(

barfly
02-10-03, 23:33
Geplaatst door Hudhaifa
Klaag me maar aan.. :slapen:

Welnee, boontje komt om z'n loontje :D

Tomas
03-10-03, 09:05
Geplaatst door Marsipulami
,,Mijn proces was eerlijk''

Lawals Nigeriaanse advocaat zei gisteren dat islamitische rechters veel fouten maken in de toepassing van de sharia. Saudati Mahdi, de voorzitster van een Nigeriaanse vrouwengroep, vindt dat de rechters beter moeten worden opgeleid.


Nou, volgens mij heeft ze niet helemaal door waar ze haar leven aan dankt. Aan advocaten die blijkbaar een compleet andere mening zijn toegedaan en de buitenlandsedruk die ze afwijst.

De volgende keer ga ik gewoon meegooien. De slet.

Sawda
03-10-03, 09:11
Geplaatst door Hudhaifa
Klaag me maar aan.. :slapen:

Barfly heeft inderdaad gelijk.
Het is zo jammer dat je zo een mooie nickname gebruikt met deze avatar. :(
Beschouw dit niet als een aanval jegens jou maar gewoon als een tip. :)

Tomas
03-10-03, 12:05
Geplaatst door Yehi 24
Dus eigenlijk verwoordden die idioten van de Ongelovigen die zogenaamd voor amina opkwamen alleen hun angstgevoelens t.o.v de shariah..

Wij als moslims beschouwen het goddelijke wet , de shariah als het enige rechtvaardige recht!

En amina vindt hetzelfde :melig2:


ALlahu akbar

Wel aardig van je dat je ongelovigen met een hoofdletter schrijft.

Mill
03-10-03, 12:12
Eerlijk proces? Eerlijk proces? Wat boeit het of het proces eerlijk is? Dat je een proces aan je broek krijgt als je zwanger wordt, dat vind ik nou weer van de ratten besnuffeld. Gewoon stenigen zonder proces, die kelderslet!

Onno26
03-10-03, 13:59
Dus eigenlijk verwoordden die idioten van de Ongelovigen die zogenaamd voor amina opkwamen alleen hun angstgevoelens t.o.v de shariah..

Angstgevoelens misschien, afschuw zeker. Op de een of andere manier lijkt het gooien van stenen op een vrouw die ongetrouwd met iemand geslapen heeft wat primitief en niet erg rechtvaardig, zeker niet als men bedenkt dat de man in kwestie vrijuit gaat.


Wij als moslims beschouwen het goddelijke wet , de shariah als het enige rechtvaardige recht!

Praat vooral voor jezelf, ik ken aardig wat Moslims in mijn omgeving die het ook niet met deze manier van doen eens waren.


En amina vindt hetzelfde

Amina is een analfabete vrouw die nog nooit de kans tot enige geestelijke ontwikkeling heeft gekregen. Zelfs al gaat het om haar, wil het feit dat zij dit alles rechtvaardig vindt niet zeggen dat het rechtvaardig is.

freya
03-10-03, 14:45
Geplaatst door Onno26

Amina is een analfabete vrouw die nog nooit de kans tot enige geestelijke ontwikkeling heeft gekregen. Zelfs al gaat het om haar, wil het feit dat zij dit alles rechtvaardig vindt niet zeggen dat het rechtvaardig is.

En zou ze het ook rechtvaardig hebben gevonden als ze wel gestenigd werd?

Dat is voor mij de vraag :s

Mill
03-10-03, 14:54
Geplaatst door freya
En zou ze het ook rechtvaardig hebben gevonden als ze wel gestenigd werd?

Dat is voor mij de vraag :s

Moet je haar sowieso op haar woord geloven? Dat mens is natuurlijk doodsbang. Als ik wist dat ik voor het minste geringste gestenigd kon worden dan zong ik ook wel een toontje lager.

Dat Noord-Nigeriaanse recht is gewoon klassiek totalitarisme. Alle aspecten van het leven (kleding, seksueel gedrag, religie, expressie) worden gecontroleerd door de staat en op deviantie wordt met barbaarse straffen gereageerd. Dan kan het honderd keer het woord van God zijn, ik vind het ordinaire machtswellust.

Ze blijft natuurlijk een vuile kelderslet, dat wel.

freya
03-10-03, 15:01
Geplaatst door Mill
Moet je haar sowieso op haar woord geloven? Dat mens is natuurlijk doodsbang. Als ik wist dat ik voor het minste geringste gestenigd kon worden dan zong ik ook wel een toontje lager.

Dat Noord-Nigeriaanse recht is gewoon klassiek totalitarisme. Alle aspecten van het leven (kleding, seksueel gedrag, religie, expressie) worden gecontroleerd door de staat en op deviantie wordt met barbaarse straffen gereageerd. Dan kan het honderd keer het woord van God zijn, ik vind het ordinaire machtswellust.

Ze blijft natuurlijk een vuile kelderslet, dat wel.

Dat is het nou net. Het is het woord van God niet eens.
Stenigen staat nergens in de koran :moe:

Onno26
03-10-03, 15:14
Ze blijft natuurlijk een vuile kelderslet, dat wel.

:handbang: