PDA

Bekijk Volledige Versie : Doden en gewonden in moskee Filipijnen na aanslag.



Zwarte Schaap
03-10-03, 10:24
Doden en gewonden in moskee Filipijnen na aanslag


COTABATA (ANP) - Door een aanslag in een stampvolle moskee op het eiland Mindanao in de Filipijnen zijn vrijdag zeker drie doden gevallen. Tientallen mensen raakten gewond. Dat heeft de politie gezegd.

Volgens een legerwoordvoerder ging het om een bom, een politiewoordvoerder en een ooggetuige zeiden dat er granaten naar binnen werden gegooid. De moskee was overvol wegens het vrijdaggebed. Mindanao ligt in het zuiden van de Filipijnen.

Bron: ANP 03/10/03

Blade20
03-10-03, 14:07
Tja, net als alles werkt ook terrorisme tweezijdig.
Je kunt niet verwachten dat burgers zomaar zich laten terroriseren als ze weten waarom ze worden geterroriseerd.

Zwarte Schaap
03-10-03, 14:19
Geplaatst door Blade20
Tja, net als alles werkt ook terrorisme tweezijdig.
Je kunt niet verwachten dat burgers zomaar zich laten terroriseren als ze weten waarom ze worden geterroriseerd.


Volgens een politiewoordvoerder gooide een man een granaat naar binnen. De moskee was op dat moment overvol wegens het vrijdaggebed.

In het gebouw zaten vooral regeringsfunctionarissen en ambtenaren van het nationale irrigatiebeheer (NIA). Volgens de lokale autoriteiten heeft de aanslag te maken met een opvolgingsstrijd binnen de NIA en zit er geen religieus motief achter.

Geactualiseerd om 12.12 uur

Waarschijnlijk heb je gelijk dat een bron van terrorisme staatsterreur kan zijn.

Maslov
03-10-03, 14:28
Zwart Schaap

Wie pleegt er aanslagen in het zuiden van de Filipijnen? Wie pleegt daar steeds weer ontvoeringen? Wie intimideren in het zuiden de christenen en ongelovigen?

Dit is een logische ontwikkeling, vreselijk maar waar.

Onno26
03-10-03, 14:30
Grappig zwart schaap, je plaatst een artikel waar bijna geen informatie instaat, zonder ook maar het minste commentaar te leveren.

Doordat jij het plaatst gaan de lezers ervan uit dat het wel weer een "wij moslims zijn altijd het zwarte schaap" verhaal zal zijn en als dit dan dus ook geconcludeerd wordt, ga jij FF snel een puntje scoren door missende informatie toe te voegen.

Vraagje? Waarom plaats je dit artikel?

lennart
03-10-03, 14:30
Geplaatst door Maslov
Wie pleegt er aanslagen in het zuiden van de Filipijnen?

Het leger.... daarom ook die coup poging.

Maslov
03-10-03, 14:32
Coup-poging? Gewoon opstandige moslims, die een eigen staat willen.

lennart
03-10-03, 14:34
Geplaatst door Maslov
Coup-poging? Gewoon opstandige moslims, die een eigen staat willen.

Je kijkt niet naar het nieuws? Er was een coup poging eerder dit jaar op de Filipijnen en de militairen die deze uitvoerden hebben bevestigd dat het leger achter veel aanslagen zat die zogenaamd uitgevoerd zouden zijn door 'moslimterroristen'.

Maslov
03-10-03, 14:46
Die paar militairen, dat kun je geen coup-poging noemen :gniffel:

lennart
03-10-03, 14:49
Geplaatst door Maslov
Die paar militairen, dat kun je geen coup-poging noemen :gniffel:

Nou daar dachten ze in de Filippijnen toch anders over dan :p

Maargoed, je geeft dus toe dat het Filippijnse leger achter aanslag op Mindanao zit en niet zogenaamde "moslimterroristen".

Zwarte Schaap
03-10-03, 15:08
Geplaatst door Onno26
Grappig zwart schaap, je plaatst een artikel waar bijna geen informatie instaat, zonder ook maar het minste commentaar te leveren.


Op dat moment was dat het enige beschikbare nieuws, verder geef ik bijna nooit commentaar op mijn geplaatste artikelen. Ik reageer meestal op andermans postings.


Doordat jij het plaatst gaan de lezers ervan uit dat het wel weer een "wij moslims zijn altijd het zwarte schaap" verhaal zal zijn en als dit dan dus ook geconcludeerd wordt, ga jij FF snel een puntje scoren door missende informatie toe te voegen Dat is een algemeen probleem van de mensen zelf die klakkeloos van alles aannemen en niet zelf op onderzoek uit gaan.

De missende informatie lag niet aan mij maar aan de nieuwsbron het ANP. Zoals je ziet staat er bij (mijn tweede berichtje) de aanvullende informatie ''Geactualiseerd om 12.12 uur'' mijn eerste berichtje is geplaatst op 11:24.


Vraagje? Waarom plaats je dit artikel? Waarom ben je hier?

Maslov
03-10-03, 15:18
Maargoed, je geeft dus toe dat het Filippijnse leger achter aanslag op Mindanao zit en niet zogenaamde "moslimterroristen".

NEE.

Ik weet niet precies wat daar gebeurt, ik was er niet bij, maar jij lijkt het wel zker te weten, jij was er zeker bij? Jij woont op de Filipijnen?

lennart
03-10-03, 15:21
Geplaatst door Maslov
NEE.

Ik weet niet precies wat daar gebeurt, ik was er niet bij, maar jij lijkt het wel zker te weten, jij was er zeker bij? Jij woont op de Filipijnen?

Oh je weet niet precies wat er gaande is? Waarom was je daarnet dan zo zeker van je zaak?

Maslov
03-10-03, 15:24
Lennart, ik stelde daar vragen!

De bevolking weet dat daar die bende van Aboe Sayaf daar terreur uitoefent, volgens de berichten zijn dat boeven, die de religie misbruiken.

Maslov
03-10-03, 15:27
Is there a link between bin Laden and the Abu Sayyaf?
By Ann Bernadette S. Corvera

In a move aimed at cutting off the flow of funds to terrorist Osama bin Laden, the United States government froze the assets of 27 individuals and organizations that include the Abu Sayyaf Group (ASG), a band of terrorists and bandits based in the southern Philippine island of Mindanao.

A report on the Philippine STAR dated Sept. 18 said a captured leader of the notorious Abu Sayyaf (Bearer of the Sword) admitted that bin Laden, a Saudi millionaire who is the "prime suspect" in the terrorist attacks on the US last Sept. 11, extended financial support to the bandit group in the past.

Nabbed extremist leader Jimmy Theng and two of his cohorts were linked by authorities to bin Laden through his brother-in-law Mohammad Jafal Khalifa who manages the non-government organization, International Islamic Relief Organization (IIRO).

Khalifa reportedly frequents the Philippines because of two of his Filipino wives. The second of Khalifa’s four wives is bin Laden’s sister.

The IRRO is the "social arm" of the Muslim World League, which is based in Jeddah, Saudi Arabia. Authorities, however, suspect the IRRO is involved in sending Filipino rebels along with fundamentalists from Malaysia and Indonesia to bin Laden’s training camps in Afghanistan.

Philippine Senator Rodolfo Biazon revealed last July that at least 50 Abu Sayyaf members were undergoing training in Afghanistan. The retired Armed Forces chief said the information came from a Philippine official in the United Nations mission to Afghanistan, which is largely controlled by the Taliban Islamic fundamentalist group. The United States accuses the Taliban of harboring terrorists, notably bin Laden.

The Philippines does not recognize the Taliban government nor does it have diplomatic ties with Afghanistan.

Vice President and Foreign Affairs Secretary Teofisto Guingona Jr. confirmed Biazon’s claim. Former ambassador to Thailand Reynaldo Arcilla said the information was based on a Russian intelligence report submitted to the United Nations Security Council.

Also in July, Malacañang received intelligence reports that bin Laden gave direct financial aid to Abu Sayyaf bandits to deploy highly trained bomb experts and suicide bombers to assassinate President Gloria Macapagal-Arroyo.

The intelligence report dated July 5, 2001, cited bin Laden as calling upon all Muslims "mujahideen" (religious warriors) to step up their "jihad" (holy war) against the US and Israel.

While links between the Abu Sayyaf and bin Laden surfaced during the late 1980s, it was only in 1991 that the Saudi terrorist was said to have started financing the ASG, which operates mostly in the island-provinces of Sulu and Basilan.

The Philippines’ National Intelligence Coordinating Agency (NICA) expressed belief that the ASG received some P20 million from bin Laden and his al Qaida (The Base) in 1997.

Bin Laden, who is among the Federal Bureau of Investigation’s (FBI’s) Ten Most Wanted, and his network the al Qaida are believed to be operating in at least 34 countries throughout the Middle East and Africa as well as in Malaysia, the Philippines, Ecuador, Bosnia, Albania, Britain, Canada and even the United States.

Bin Laden has a $5 million reward on his head for allegedly masterminding the terrorist attacks on the US embassies in Kenya and Tanzania in 1998 that killed more than 200 people.

Bin Laden is estimated to have about $300 million in personal financial assets to fund his network.

Terrorism in RP

The Abu Sayyaf was founded by Abdurajak Janjalani, a Muslim scholar or "ustadz," who was among the 1,000 Southeast Asian Muslims who were supposedly recruited by American intelligence operation to help the Taliban in their guerilla war of independence against the Soviet Union in the 1980s.

It was during this training that Janjalani and the other recruits from the Philippines, Indonesia and Malaysia came into contact with bin Laden’s group.

When the Muslim militants returned to the Philippines, most of them joined the secessionist Moro National Liberation Front (MNLF) and the breakaway the Moro Islamic Liberation Front (MILF). The MNLF signed a peace pact with the Philippine government in 1996. The MILF, on the other hand, continues to talk peace with the Arroyo administration.

In 1992, Janjalani returned to the Philippines and tried to build a religious base by espousing fundamentalist Muslim principles. It was the raid in Ipil town in Zamboanga del Sur in April 1995 that the Abu Sayyaf felt their dreadful presence felt in the South.

After Janjalani was killed by government forces in Lamitan, Basilan on Dec. 18, 1998, the ASG openly pursued criminal activities in Mindanao and neighboring Malaysia.

Who is Abdurajak Janjalani?

Janjalani received training in the early 1990s at a commando camp near Khost, in Afghanistan. This camp was run by an Islamic Professor Abdur Rab Rasul Sayyaf, whose belief in the strict Wahabi interpretation of Islam found him favor with many wealthy Saudis, including bin Laden.

When Janjalani was killed, his younger brother, Khadaffy Janjalani, took over the leadership and mercenaries joined the group, watering down its Islamic goals.

The Abu Sayyaf has grabbed headlines with its kidnap-for-ransom schemes that have netted an estimated $25 million in ransoms. It has bought high-powered speedboats and armaments, and its number has grown to about 1,200 soldiers by paying for recruits in the poor, remote islands where it operates. ( Click here for more information about the Abu Sayyaf )


http://www.philstar.com/philstar/americawar2.htm

Zwarte Schaap
03-10-03, 15:30
Geplaatst door Maslov
Lennart, ik stelde daar vragen!

De bevolking weet dat daar die bende van Aboe Sayaf daar terreur uitoefent, volgens de berichten zijn dat boeven, die de religie misbruiken.

Waarom stel je vragen als je het antwoord zelf geeft? Je kunt beter vragen stellen over zaken waar je niets tot weinig over weet.

lennart
03-10-03, 15:32
Geplaatst door Maslov
Lennart, ik stelde daar vragen!

De bevolking weet dat daar die bende van Aboe Sayaf daar terreur uitoefent, volgens de berichten zijn dat boeven, die de religie misbruiken.

Maar Aboe Sayaf is niet de afscheidingsbeweging in de Filipijnen, dat is het MILF. Die strijden al meer dan 30 jaar, met op en aflopen militair geweld tegen het regime uit het Christelijke noorden dat de olieschatten van het eiland steelt maar niet terug geeft aan de bevolking.

Volgens de berichten heeft het Filippijnse leger wapens en explosieven geleverd aan Aboe Sayyaf en heeft het zelf aanslagen gepleegd om zo steun van de Amerikanen te krijgen om het MILF aan te pakken, dat voor de bevolking opkomt. Door het MILF te associeren met terreur en onmenselijke bloedbaden, heeft het leger nu flink militaire steun van de Amerikanen gekregen.

lennart
03-10-03, 15:39
Voor de duidelijkheid Abu Sayyaf is slechts een hele kleine marginale beweging van wie het aantal leden in de jaren negentig op slechts 200 werd geschat, van wie een aantal heeft gevochten in Afghanistan tegen de Russen. Hun impact is dan ook marginaal, ze streven naar een Islamistische staat in het hele verre Oosten (Filippijnen, Malesie, Indonesie, etc.) dit in tegenstelling tot het MILF, dat autonomie voor Midanao wil.

Onno26
03-10-03, 15:39
Volgens de berichten heeft het Filippijnse leger wapens en explosieven geleverd aan Aboe Sayyaf en heeft het zelf aanslagen gepleegd om zo steun van de Amerikanen te krijgen om het MILF aan te pakken, dat voor de bevolking opkomt. Door het MILF te associeren met terreur en onmenselijke bloedbaden, heeft het leger nu flink militaire steun van de Amerikanen gekregen.

Ze zijn ook wel achterlijk he die Moslimrebellen. Ze vallen steeds voor dezelfde truc. Overal op de wereld passen Kruisvaarders deze methode toe en steeds weer vallen ze d'r voor.

Zwarte Schaap
03-10-03, 15:46
Geplaatst door Onno26
Ze zijn ook wel achterlijk he die Moslimrebellen. Ze vallen steeds voor dezelfde truc. Overal op de wereld passen Kruisvaarders deze methode toe en steeds weer vallen ze d'r voor.

Dat was met o.a ook bij de taliban, hamas..enz. Dit bewijst dat de ''kruisvaarders'' goed georganiseerd zijn in het ondersteunen en exporteren van geweld.

lennart
03-10-03, 15:47
Geplaatst door Onno26
Ze zijn ook wel achterlijk he die Moslimrebellen. Ze vallen steeds voor dezelfde truc. Overal op de wereld passen Kruisvaarders deze methode toe en steeds weer vallen ze d'r voor.

Dit soort mensen willen dit! Omdat ze weten dat wanneer zij zich laten misbruiken door beide partijen ze eerder hun apocalyptische strijd zal opleveren.

Zij begrijpen dat ze gebruikt worden, en dit het past precies in hun straatje. Ze willen een strijd tegen christenen en moslims, met het liefst zoveel mogelijk dood en geweld. Maar nogmaals de schatting is dat er maar 200 mensen lid zijn van dat clubje, dus hun impact kunnen ze alleen maar behalen als ze elke hulp die ze kunnen krijgen aannemen en zoveel mogelijk bloedvergieten.

Onno26
03-10-03, 15:56
Maar Aboe Sayaf is niet de afscheidingsbeweging in de Filipijnen, dat is het MILF. Die strijden al meer dan 30 jaar, met op en aflopen militair geweld tegen het regime uit het Christelijke noorden dat de olieschatten van het eiland steelt maar niet terug geeft aan de bevolking.

Je bedoelt zoals de Protestanten in Nederland de rijkdom van de kolen niet aan de Katholieken in Limburg teruggaven?

Maar als ik het goed begrijp is de MILF een rechtvaardige onafhankelijksheids beweging.

Hoe gaat dat daar, worden wegen en scholen die op Midanao worden gebouwd/gelegd niet betaalt door de Filippijnse regering in tegenstelling tot alle andere eilanden? Waaruit blijkt de verkeerde behandeling van dit eiland en haar bewoners tov andere Fillipijnse eilanden?

lennart
03-10-03, 16:04
Geplaatst door Onno26
Hoe gaat dat daar, worden wegen en scholen die op Midanao worden gebouwd/gelegd niet betaalt door de Filippijnse regering in tegenstelling tot alle andere eilanden? Waaruit blijkt de verkeerde behandeling van dit eiland en haar bewoners tov andere Fillipijnse eilanden?


Moderates

The Moros, who converted to Islam in the 14th century, have long resisted the Philippines' Catholic rulers, dating back to the Spanish colonial period.

Abu Sayyaf is the most militant of the anti-Manila groups and wants an independent Islamic state in Mindanao - an impoverished region with an annual income a mere fifth of the national Philippines average.

Moderates are calling simply for the implementation of a planned 13-province autonomous region in the southern Philippines.

Another group, the MNLF - from which Abu Sayyaf split - announced a ceasefire in 1996, and has been pursuing talks with government officials.

A third group - the Moro Islamic Liberation Front, which numbers around 15,000 fighters - had also started a ceasefire, but then halted all dialogue with the government after military assaults on its camps in July 2000.

Wat je leest is dat meer dan 60% van de moslim bevolking op Midanao in armoede leeft. De centrale overheid heeft een verchristelijking van het eiland ingezet, door Christenen van andere eilanden naar Midanao te verhuizen, en deze mensen hebben het stukken beter dan de moslims.

Vandaar de boosheid over de economische situatie. Overigens zouden ze een veel betere kans hebben als ze gewoon gerechtelijke stappen zouden nemen, maar ik weet niet of het justicieel systeem eerlijk is in de Filippijnen.

Onno26
03-10-03, 16:31
Lennart,

Ik moet zeggen dat ik een beetje huiverig ben over dit soort situaties.
Het feit dat het inkomen op dit eiland een stuk lager ligt dan in de rest van de Filippijnen hoeft niet zo heel erg veel te zeggen.

Limburg was ten tijde van de kolenmijnen ook het armste deel van Nederland, terwijl Nederland als geheel veel verdiende aan diezelfde kolen.

Als deze Moslimrebellen als eerste de wapens opgepakt hebben zie ik niet in waarom de Fillipijnen daar niet tegen mogen optreden.

Een verchristening van het eiland is misschien niet zo een heel scleht idee. Als de geimporteerde Christenen geld hebben zal dat ook voor de moslimbevolking op termijn een verbetering van hun leefsituatie meebrengen.

Zowel door het feit dat deze Christenen moeten eten en drinken, en omdat ze bepaalde services zullen verwachten die dan ook weer door Moslims gebruikt kunnen worden.

lennart
03-10-03, 16:35
Geplaatst door Onno26
Lennart,

Ik vind dat het pacificeren van de barbaren helemaal niet fout is

Onno,

Jij herhaalt het sprookje dat de Romeinen reeds hun onderdanen voorhielden. Dat de Barbaren gepacificeerd moeten worden.

:slapen:

Als ik jouw verhaaltje lees, dan moet ik direct terug denken aan onze vrijheidsstrijd tegen de Spaanse Katholieken. Als ik jou goed begrijp, dan was die strijd ook fout, want de Spanjaarden brachten ons immers beschaving. Vandaar ook dat onze Gouden eeuw juist in deze tijd plaats vond.

Onno26
03-10-03, 16:49
Jij herhaalt het sprookje dat de Romeinen reeds hun onderdanen voorhielden. Dat de Barbaren gepacificeerd moeten worden.

Lennart, je quote iets wat ik niet geschreven hebt, en vervolgens kom je met een vergelijking die nergens over gaat.
In het orgineel staat dat de Fillipijnse regering bewust Christenen over brengt naar een ander eiland binnen de Fillipijnen wat dominant Moslim is.
Wat is daar mis mee? En hoe staat dat in vergelijking met het pacificeren van barbaren door Romeinen?

Ik kom volgens mij met aardig relevante vragen en ik heb tot nu toe nog geen enkel voorbeeld gezien van de verkeerde behandeling van de bevolking van dit eiland door de Fillipijnse regering.

Ik vind het hebben van een ander geloof dan de meerderheid geen goed excuus om je met geweld af te scheiden van het land waarin je woont. Noch vind ik het hebben van een laag inkomen een bewijs van verkeerde behandeling.

taouanza
03-10-03, 16:51
Geplaatst door Onno26
Ze zijn ook wel achterlijk he die Moslimrebellen. Ze vallen steeds voor dezelfde truc. Overal op de wereld passen Kruisvaarders deze methode toe en steeds weer vallen ze d'r voor.


Hadden ze maar net als het normenenwaardenwesten nou maar wel de Ghandi-ideologie.:rolleyes:

Onno26
03-10-03, 16:54
Als ik jouw verhaaltje lees, dan moet ik direct terug denken aan onze vrijheidsstrijd tegen de Spaanse Katholieken. Als ik jou goed begrijp, dan was die strijd ook fout, want de Spanjaarden brachten ons immers beschaving. Vandaar ook dat onze Gouden eeuw juist in deze tijd plaats vond.

Vind er op Midanao een inquisitie plaats? Mogen Moslims daar hun geloof niet belijden? Word het eiland militair bezet?

Ik heb je nou al tien keer gevraagd, geef me eens wat voorbeelden van hoe de Fillipijnse regering de bevolking van dit eiland anders behandelt dan andere inwoners van de Fillipijnen?

lennart
03-10-03, 16:57
Geplaatst door Onno26
Lennart, je quote iets wat ik niet geschreven hebt, en vervolgens kom je met een vergelijking die nergens over gaat.
In het orgineel staat dat de Fillipijnse regering bewust Christenen over brengt naar een ander eiland binnen de Fillipijnen wat dominant Moslim is.
Wat is daar mis mee? En hoe staat dat in vergelijking met het pacificeren van barbaren door Romeinen?


Omdat die christenen helemaal niets geven om Moslims misschien. Jij bent wel de grootste randdebiel op dit forum of niet dan.




Ik kom volgens mij met aardig relevante vragen en ik heb tot nu toe nog geen enkel voorbeeld gezien van de verkeerde behandeling van de bevolking van dit eiland door de Fillipijnse regering.


Gestolen land, massaslachtingen van moslims, etc. etc.

http://www.victorynewsmagazine.com/TheMoro.htm

Zoals je ziet de verchristelijking is al lang voltooid. Maar gek genoeg hebben de moslims hiervan nooit geprofiteerd.

In 1913 was 98% van Mindanao moslim, tegenwoordig nog maar 17% en deze mensen zijn verdreven naar de onvruchtbare gedeelten in de bergen.

He verdorie! Daar gaat je theorie :jammer:

lennart
03-10-03, 17:00
Geplaatst door Onno26
[B]Vind er op Midanao een inquisitie plaats? Mogen Moslims daar hun geloof niet belijden? Word het eiland militair bezet?


Sukkeltje, het leger pleegt aanslagen om zo militaire steun van de Amerikanen te krijgen om de moslims te bestrijden. Wat denk je nu eigenlijk.



Ik heb je nou al tien keer gevraagd, geef me eens wat voorbeelden van hoe de Fillipijnse regering de bevolking van dit eiland anders behandelt dan andere inwoners van de Fillipijnen?

Ik heb je ook al 10 keer antwoord gegeven. Voor de grap zou je het ook zelf kunnen opzoeken natuurlijk.

Zwarte Schaap
03-10-03, 17:04
Geplaatst door Onno26
Vind er op Midanao een inquisitie plaats? Mogen Moslims daar hun geloof niet belijden? Word het eiland militair bezet?

Ik heb je nou al tien keer gevraagd, geef me eens wat voorbeelden van hoe de Fillipijnse regering de bevolking van dit eiland anders behandelt dan andere inwoners van de Fillipijnen?



Posted August 14, 2003

LOOKOUT by Naomi Klein

Mutiny in Manila


Click here to read more from Naomi Klein.
hat does it take to become a major news story in the summer of Arnold and Kobe, Ben and Jen?

A lot, as a group of young Philippine soldiers discovered recently. On July 27, 300 soldiers rigged a giant Manila shopping mall with C-4 explosives, accused one of Washington's closest allies of staging terrorist attacks to attract US military dollars--and still barely managed to make the international news.

That's our loss, because in the wake of the Marriott bombing in Jakarta and newly leaked intelligence reports claiming that the September 11 attacks were hatched in Manila, it looks like Southeast Asia is about to become the next major front in Washington's War on Terror™.

The Philippines and Indonesia may have missed the cut for the Axis of Evil, but the two countries do offer Washington something Iran and North Korea do not: US-friendly governments willing to help the Pentagon secure an easy win. Both Philippine President Gloria Macapagal-Arroyo and Indonesian President Megawati Sukarnoputri have embraced Bush's crusade as the perfect cover for their brutal cleansing of separatist movements from resource-rich regions--Mindanao in the Philippines, Aceh in Indonesia.

The Philippine government has already reaped a bonanza from its status as Washington's favored terror-fighting ally in Asia. US military aid increased from $2 million in 2001 to $80 million a year while US soldiers and Special Forces flooded into Mindanao to launch offensives against Abu Sayyaf, a group the White House claims has links to Al Qaeda.

This went on until mid-February, when the US-Philippine alliance suffered a major setback. On the eve of a new joint military operation involving more than 3,000 US soldiers, a Pentagon spokesperson told reporters that US troops in the Philippines would "actively participate" in combat--a deviation from the Arroyo administration's line that the soldiers were only conducting "trainings."

The difference is significant: A clause in the Philippine constitution bans combat by foreign soldiers on its soil, a safeguard against a return of the sprawling US military bases that were banished from the Philippines in 1992. The public outcry was so strong that the entire operation had to be called off, and future joint operations suspended.

In the six months since, while all eyes have been on Iraq, there has been a spike in terrorist bombings in Mindanao. Now, post-mutiny, the question is: Who did it? The government blames the Moro Islamic Liberation Front. The mutinous soldiers point the finger back at the military and the government, claiming that by inflating the terrorist threat, they are rebuilding the justification for more US aid and intervention.

Among the soldiers' claims:

§ that senior military officials, in collusion with the Arroyo regime, carried out last March's bombing of the airport of the southern city of Davao, as well as several other attacks. Thirty-eight people were killed in the bombings. The leader of the mutiny, Lieut. Antonio Trillanes, claims to have "hundreds" of witnesses who can testify to the plot.

§ that the army has fueled terrorism in Mindanao by selling weapons and ammunition to the very rebel forces the young soldiers were sent to fight.

§ that members of the military and police helped prisoners convicted of terrorist crimes escape from jail. The "final validation," according to Trillanes, was Fathur Rohman al-Ghozi's July 14 escape from a heavily guarded Manila prison. Al-Ghozi is a notorious bomb-maker with Jemaah Islamiyah, which has been linked to both the Bali and Marriott attacks.

§ that the government was on the verge of staging a new string of bombings to justify declaring martial law.

Arroyo denies the allegations and accuses the soldiers of being pawns of her unscrupulous opponents. The mutineers insist they were not trying to seize power but only wanted to expose a top-level conspiracy. When Arroyo promised to launch a full investigation into the allegations, the mutiny ended without violence.

Though the soldiers' tactics were widely condemned in the Philippines, there was widespread recognition in the press, and even inside the military, that their claims were "valid and legitimate," as retired Navy Capt. Danilo Vizmanos put it to me.

Local newspaper reports described the army's selling of weapons to rebels as "an open secret" and "common knowledge." The army's chief of staff, Gen. Narciso Abaya, conceded that there is "graft and corruption at all levels." And police have admitted that al-Ghozi couldn't have escaped from his cell without help from someone on the inside. Most significant, Victor Corpus, chief of army intelligence, resigned, though he denies any role in the Davao bombings.

Besides, the soldiers were not the first to accuse the Philippine government of bombing its own people. Days before the mutiny, a coalition of church groups, lawyers and NGOs launched a "fact-finding mission" to investigate persistent rumors that the state was involved in the Davao explosions. It is also investigating the possible involvement of US intelligence agencies.

These suspicions stem from a bizarre incident on May 16, 2002, in Davao. Michael Meiring, a US citizen, allegedly detonated explosives in his hotel room, injuring himself badly. While recovering in the hospital, Meiring was whisked away by two men, who witnesses say identified themselves as FBI agents, and flown to the United States. Local officials have demanded that Meiring return to face charges, to little effect. BusinessWorld, a leading Philippine newspaper, has published articles openly accusing Meiring of being a CIA agent involved in covert operations "to justify the stationing of American troops and bases in Mindanao."

Yet the Meiring affair has never been reported in the US press. And the mutinous soldiers' amazing allegations were no more than a one-day story. Maybe it just seemed too outlandish: an out-of-control government fanning the flames of terrorism to pump up its military budget, hold on to power and violate civil liberties.

Why would Americans be interested in something like that?

Bron: The Nation

Zwarte Schaap
03-10-03, 17:15
Geplaatst door Onno26
Lennart,

Ik moet zeggen dat ik een beetje huiverig ben over dit soort situaties.
Het feit dat het inkomen op dit eiland een stuk lager ligt dan in de rest van de Filippijnen hoeft niet zo heel erg veel te zeggen.

Limburg was ten tijde van de kolenmijnen ook het armste deel van Nederland, terwijl Nederland als geheel veel verdiende aan diezelfde kolen.

Als deze Moslimrebellen als eerste de wapens opgepakt hebben zie ik niet in waarom de Fillipijnen daar niet tegen mogen optreden.

Een verchristening van het eiland is misschien niet zo een heel scleht idee. Als de geimporteerde Christenen geld hebben zal dat ook voor de moslimbevolking op termijn een verbetering van hun leefsituatie meebrengen.

Zowel door het feit dat deze Christenen moeten eten en drinken, en omdat ze bepaalde services zullen verwachten die dan ook weer door Moslims gebruikt kunnen worden.





Basilan's social history is a microcosm of forces that have transformed the region of Mindanao and made it a land of permanent war. Muslims belonging to the Yakan ethnolinguistic group form the majority, but large numbers of them have been dispossessed by a migrant Christian population that streamed into the island with the logging concessions, agribusiness firms and multinational corporations, some of which arrived as early as eighty years ago. José Torres Jr., a specialist in Basilan society, estimates that today Muslims constitute 71 percent of the population but Christians own 75 percent of the land, with ethnic Chinese controlling 75 percent of local trade. The result is a combustible mixture that has produced unending streams of resentful recruits first for the MNLF, then for the MILF and the Abu Sayyaf

Bron: The Nation; Posted, February 28, 2002
A 'Second Front' in the Philippines
by Walden Bello

Kennelijk heeft die verchristelijking de onderdrukking en ongelijkheid alleen maar versterkt.

Onno26
03-10-03, 17:30
Lennart, ik zie niet in waarom jij scheldwoorden gaat gebruiken als ik je vragen stel. Ik vroeg om voorbeelden van slechte behandeling van Moslims in de Fillipijnen omdat ik niet bekend met de situatie aldaar, tot mijn vragen had jij nog geen voorbeelden geplaatst dus zo onredelijk was mijn vraag niet.

Ik ging ervan uit dat de meerderheid van dit eiland Moslim was, en dat de verchristelijking daar iets was van de laatste jaren. Blijkbaar is dit al zo'n honderd jaar bezig en zijn er bijna geen Moslims meer over op dit eiland.

Alhoewel ik het, na jou voorbeelden volkomen eens ben de schofterigheid van de Christelijke bevolking naar de Moslim bevolking aldaar vraag ik me af wat nu, in 2003 de beste oplossing zou zijn.

Het strijden naar een onafhankelijke moslim staat met 17% moslim inwoners lijkt me niet realistisch en het bestaan van de genoemde moslim groeperingen alleen is schijnbaar genoeg excuus om de andere kant op te kijken.

Wat stel je voor?

lennart
03-10-03, 17:37
Geplaatst door Onno26
Lennart, ik zie niet in waarom jij scheldwoorden gaat gebruiken als ik je vragen stel. Ik vroeg om voorbeelden van slechte behandeling van Moslims in de Fillipijnen omdat ik niet bekend met de situatie aldaar, tot mijn vragen had jij nog geen voorbeelden geplaatst dus zo onredelijk was mijn vraag niet.


Onzin, want ik had al voorbeelden gegeven. Jij ging er vreemd genoeg vanuit dat een verchristelijking van een eiland blijkbaar iets goed zou moeten zijn, zonder je te verdiepen in de Filippijnse geschiedenis. Precies het probleem van onze Judeo-Christelijke medemens. Hij denkt heel wat te mogen veronderstellen, maar er blijkt maar weinig waar van die veronderstellingen.



Ik ging ervan uit dat de meerderheid van dit eiland Moslim was, en dat de verchristelijking daar iets was van de laatste jaren. Blijkbaar is dit al zo'n honderd jaar bezig en zijn er bijna geen Moslims meer over op dit eiland.

Alhoewel ik het, na jou voorbeelden volkomen eens ben de schofterigheid van de Christelijke bevolking naar de Moslim bevolking aldaar vraag ik me af wat nu, in 2003 de beste oplossing zou zijn.

Het strijden naar een onafhankelijke moslim staat met 17% moslim inwoners lijkt me niet realistisch en het bestaan van de genoemde moslim groeperingen alleen is schijnbaar genoeg excuus om de andere kant op te kijken.
[/B]

Als je nu eens wat zou lezen over de situatie daar, dan kun je zien dat het MILF, en nog een andere organisatie, al jarenlang wacht totdat de centrale overheid eens een goed aanbod doet aan de moslim minderheid, waarbij hun leed eindelijk eens wordt erkent. Tot die tijd zullen zij officieel streven naar onafhankelijkheid. Maar wanneer het leger allerlei terroristische aanslagen in scene gaat zetten om zo de vervolging van het MILF door te zetten, dan kan je toch helemaal niet spreken van een strijd, dat is gewoon vervolging en zelfverdediging.