PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlands met 'taalfouten' wordt over tien jaar normaal



Zwarte Schaap
04-10-03, 20:23
Nederlands met 'taalfouten' wordt over tien jaar normaal

Van onze verslaggeefster Margreet Vermeulen


AMSTERDAM - Hun hebben. Groter als. Het boek wat ik lees. U gruwt ervan? U kunt er maar beter aan wennen. Want binnen tien jaar is dit goedgekeurd standaardnederlands.

Johan Cruijff-taal wordt massaal overgenomen

Dat voorspelt Hans Bennis, bijzonder hoogleraar taalvariatie van het Nederlands aan de universiteit van Amsterdam en directeur van het Meertens Instituut, beter bekend als Het Bureau uit het gelijknamige werk van Voskuil.

Bennis deed zijn voorspelling op het congres 'Waar gaat het Nederlands naar toe'. En vrijwel alle taalkundigen vielen hem bij.

'Bij het Journaal hoor je de nieuwslezers dat nog niet zeggen. Maar dat gaat veranderen', meent Joop van der Horst, hoogleraar historische taalkunde aan de universiteit van Leuven. 'Ik schat dat het vijftien jaar duurt voordat die constructies tot het officiële taalgebruik behoren.'

De taal is dynamisch, zo onderstrepen de taalkundigen. Weemoed is hier dan ook in het geheel niet op zijn plaats. Fred Weerman, hoogleraar Nederlandse taalkunde aan de universiteit van Amsterdam, geeft ons Nederlanders tot hooguit 2010 de tijd om te wennen aan de volgende constructie: een mooie verhaal. Het is toch ook een mooie vrouw en een grote man.

Waarom dan opeens een mooi verhaal? Of een groot huis? 'De meeste kinderen zeggen tot hun zevende: een mooie verhaal', weet Weerman. 'Pas daarna valt het kwartje. Maar allochtone kinderen? Die leren deze uitzondering op de regel nooit.'

In de Randstad is meer dan de helft van de kinderen allochtoon. En zij bouwen ook mee aan het Nederlands van de toekomst. 'Dit taalgebruik zal zich heel snel verspreiden', meent Weerman. 'Uit onderzoek blijkt dat witte kinderen op zwarte scholen zwart Nederlands spreken.'

Een speciaal ingestelde commissie van de Nederlandse Taalunie (waarin België en Nederland samenwerken) heeft inmiddels voorgesteld om het Algemeen Nederlands om de zoveel jaar aan te passen als het dagelijks taalgebruik gaat afwijken van wat als Algemeen Nederlands geldt.

Het advies is inmiddels overgenomen door de Raad voor de Nederlandse Taal- en Letterkunde en wordt nu voorgelegd aan de ministers van Onderwijs en Cultuur in Nederland en België.

Dus als TV-presentatoren, Tweede Kamerleden en leraren straks in navolging van Johan Cruijff massaal spreken over de man wie de bal heeft, dan wordt het vanzelf Algemeen (Beschaafd) Nederlands.


Bron: Volkskrant 04/10/03

lennart
04-10-03, 20:25
Ja dit vond ik ook zo schokkend!

Voorstel: per direct alle Amerikaanse en Engelse televisieseries van de televisie halen en alleen nog maar echt Nederlands.

Ik haat al dat PolderNederlands.

TonH
05-10-03, 01:33
Potjandorie :boos: kan ik wel inpakken met het privé-lessen Nederlands geven. Dacht ik hier zulk een goudmijn met neo-cursisten aangetroffen te hebben. Nu is zeker niemand meer geïnteresseerd in een cursusje?! :brozac:

Victory
05-10-03, 01:39
Ik heb een cursus accentloos praten/foutloos schrijven nodig. :watte?:

TonH
05-10-03, 02:04
De inhoud kan ik niet verbeteren :hihi: , maar ik ben wel erg goed in het opkrikken van de vorm. Interesse?

btw beheer: er staat een knoert van een fout op de antwoordpagina

Jow antwoord: :nerd:

Dutchguy
05-10-03, 02:09
Zegt ook niemand meer van "Hee, daar staat Zwarte Schaap, moet dat niet Zwart Schaap zijn?" :hihi:

Mafkees
05-10-03, 11:47
Shit, nu zal het verschil tussen `n hoogopgeleide en `n mavo-monteurtje niet meer te zien zijn...:maf:

Tomas
05-10-03, 11:58
Dan duurt het nog wel even voor we uit de huidige economische recessie raken. Minstens 10 jaar dus.

En dat vind ik dus omdat de laatste jaren, tiental jaren het onderwijs steeds "taliger" is geworden. Taal is zo belangrijk geworden dat zelfs de betavakken ermee besmet zijn geraakt. Wiskunde, natuurkunde en biologie zijn qua inhoud opde middelbare scholen erg achteruit gegaan, maar het aspect taal is enorm toegenomen in die vakken. Zo is hetbelangrijker om de som uit een stukje tekst te halen, dan een ingewikkelde som op te kunnen lossen. Zo is het belangrijker om de gegevens uit een tekst te halen dan het ruimtelijk inzicht te vergroten. Het is belangrijker om de namen van ontdekkers te weten en wanneer dit gebeurt is dan wat ze nu precies ontdekt hebben. Zelfs het aantal talen waarin examen moet worden afgelegd is toegenomen.

Ik ben ervan overtuigd dat alle vakken, inclusief de beta-vakken steeds meer gericht worden op de alfa-student.

Dit is het gevolg van de invloed en macht van ex alfa-studenten. Hun wereld draait om taal en dus moet ook alles echt om taal draaien.

Het gevolg is dat jongens die nu eenmaal meer beta georienteerd zijn van nature steeds vroeger met school stoppen. Mijn zoon b.v. die een kei is in exacte vakken, zal nooit de universiteit kunnen halen omdat ie zoveel moeite heeft met taal. Die drempel kan hij gewoon niet nemen.

Het positieve resultaat is dat uit de statistieken blijkt dat meisjes het steeds beter doen en waarschijnlijk zelfs de jongens voorbij zullen streven. Da's mooi.

Maar het negatieve resultaat is volgens mij dat we als samenleving nog maar weinig meer kunnen innoveren dan de interne organisatie van een willekeurig bedrijf. Het innoveren van het openbaar vervoer anders dan op het economische vlak, dus op het vlak van techniek zit er voorlopig niet in. Privatiseren dat lukt wel, maar verbeteren dat lukt niet.

Marsipulami
05-10-03, 12:08
Geplaatst door TonH


btw beheer: er staat een knoert van een fout op de antwoordpagina
:nerd:

Jow antwoord


Ahum, bij het posten verschijnt er altijd zo'n rare zin in de trant van: 'Als het prikbord beheer er voor gekozen heeft om jouw antwoord te beheren, dan keer je nu terug naar het forum' of zoiets. Ik heb die zin nooit begrepen.

Mark
05-10-03, 12:26
Taelvervuilers!! :student:

Ik ben nog steeds boos over het feit dat hun hen aan het vervangen is :(

Zagora
05-10-03, 13:22
Ik schrijf de goeiste Nederlands van jullie allen. En Al3arbi, schaam je niet voor je MAVO-diploma. Het kan de beste overkomen.

Zahera29
06-10-03, 10:25
Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in
wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.
Geen znrgeon meer om je slpeutfoen!!!

Mooi!!!!

Zwarte Schaap
06-10-03, 10:41
Geplaatst door Dutchguy
Zegt ook niemand meer van "Hee, daar staat Zwarte Schaap, moet dat niet Zwart Schaap zijn?" :hihi:

Leg dan eens uit wat grammaticaal onjuist is.

Yasmeen
06-10-03, 10:41
Geplaatst door Zahera29
Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in
wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.
Geen znrgeon meer om je slpeutfoen!!!

Mooi!!!!

kennen we al :moe:

Yasmeen
06-10-03, 10:43
Geplaatst door Zwarte Schaap


Waarom dan opeens een mooi verhaal? Of een groot huis? 'De meeste kinderen zeggen tot hun zevende: een mooie verhaal', weet Weerman. 'Pas daarna valt het kwartje. Maar allochtone kinderen? Die leren deze uitzondering op de regel nooit.'


...waarom leren allo's deze uitzondering op de regel nooit? Vind dit maar vreemd...dan is er kennelijk iets mis met het (ned) taalonderwijs...

Zahera29
06-10-03, 11:43
Geplaatst door Yasmeen
kennen we al :moe:

Ja en? :maf2:

Yasmeen
06-10-03, 11:47
Geplaatst door Zahera29
Ja en? :maf2:

en? boeie... :moe:

Yasmeen
06-10-03, 14:37
Geplaatst door Gerrit Jan
Bij alle zelfstandig naamwoorden die onzijdig zijn (waarbij we dus 'het' als bepaald lidwoord gebruiken), valt bij de combinatie met het onbepaald lidwoord ('een') en een bijvoeglijk naamwoord de e in het bijvoeglijk naamwoord weg.
Ook wanneer het zelfstandig naamwoord met een bijvoeglijk naamwoord zonder een lidwoord wordt gebruikt, valt de e weg.

Voorbeelden:

Het schaap, het zwarte schaap, een zwart schaap, Zwart Schaap
Het huis, het mooie huis, een mooi huis, mooi huis
Het meisje, het aardige meisje, een aardig meisje, aardig meisje.

Bij mannelijke of vrouwelijke woorden is dit niet het geval.

De computer, de snelle computer, een snelle computer, snelle computer.
De tafel, de brede tafel, een brede tafel, brede tafel.

Vraag niet waarom, maar het is wel zo.

heb dit altijd op gevoel gedaan...moest niks hebben van regels....