PDA

Bekijk Volledige Versie : "Samenscholingsverbod Diamantbuurt"



Zagora
04-10-03, 23:20
"Samenscholingsverbod Diamantbuurt"


De politiek in stadsdeel Oud-Zuid wil een samenscholingsverbod instellen in de Diamantbuurt.
In deze wijk in De Pijp zijn steeds meer problemen met een groep bestaande uit circa veertig hangjongeren. Buurtbewoners worden geintimideerd en durven nauwelijks de straat op. De situatie loopt zo uit de hand, dat de PvdA en de VVD in het stadsdeel verregaande maatregelen noodzakelijk vinden.
De beslissing om een samenscholingsverbod in te stellen, ligt bij de burgemeester. De PvdA en de VVD in Oud-Zuid dringen er bij Cohen op aan de maatregel snel in te voeren.

TonH
05-10-03, 00:07
Kleine, maar niet onbelangrijke aanvullng gezien de naam van deze site, denk ik:

Die veertig zgn. hangjongeren zouden Marokanen betreffen. Past dus prima in de jacht die kennelijk nu volledig geopend wordt. (zie ook de activiteiten rond de Ar-rahmane moskee, waar de VVD en PvdA ook de grote trekkers zijn)

Dat buurtbewoners worden geintimideerd en nauwelijks de straat nog op durven te gaan wordt door zeer veel anderen ten stelligste ontkent. M.n. enkele raadsleden van Zuid Pijpbelangen Tegen Deelraadswillekeur (whats in a name :corcky: ) die in de Diamantbuurt wonen en nooit te beroerd zijn een flinke rel te schoppen verzetten zich hevig tegen het beeld dat door PvdA en VVD wordt opgeroepen.

De VVD voorzitter van het Dagelijks Bestuur van Oud Zuid heeft op verschillende commissievergaderingen de beweringen van zowel zijn partijgenoten als PvdA te stelligste weersproken. Alle cijfers en meldingen van de politie weerspreken dat er ook maar in het minst sprake zou zijn van een uitzonderlijke situatie. Toch blijven deze partijen maar gillen om, eerst cameratoezicht en inzet van bewakingsdiensten en nu ze dat niet hebben gekregen schrijven ze briefjes naar Cohen om zo'n beetje de noodtoestand uit te roepen :verward:

Sorry, maar ik begrijp er inmiddels echt geen ene moer meer van, wat deze dames en heren nu eigenlijk willen. :verward: :boos:

Enig idee onder u, wijzen? :student:

Zal wel niks te maken hebben met wat in die NIPO-enquete werd gezegd (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?threadid=73439 ) toch? :rolleyes:

lennart
05-10-03, 04:11
Waarom heb ik vooroordelen wanneer ik diamantbuurt hoor?

Waarom is dat?

freya
05-10-03, 06:04
Geplaatst door Zagora
"Samenscholingsverbod Diamantbuurt"


De politiek in stadsdeel Oud-Zuid wil een samenscholingsverbod instellen in de Diamantbuurt.
In deze wijk in De Pijp zijn steeds meer problemen met een groep bestaande uit circa veertig hangjongeren. Buurtbewoners worden geintimideerd en durven nauwelijks de straat op. De situatie loopt zo uit de hand, dat de PvdA en de VVD in het stadsdeel verregaande maatregelen noodzakelijk vinden.
De beslissing om een samenscholingsverbod in te stellen, ligt bij de burgemeester. De PvdA en de VVD in Oud-Zuid dringen er bij Cohen op aan de maatregel snel in te voeren.

:moe:

Het moet niet gekker worden.

De diamantbuurt is onder deel van de Pijp waar ik woon.

Van de zomer hoop tumult in mijn straatje, midden in de nacht.
Duurt zo lang dat ik opsta en ga kijken wat er aan de hand is.

Groepje Marokkaanse jongens (ca 7) staat te discussieren met een motoragent. Die agent vind dat ze hun fiets moeten neerzetten en verder moeten lopen, het wordt mij niet precies duidelijk wat er aan de hand is. 1 van de jongens windt zich op (is duidelijk dronken) de anderen proberen de boel te sussen.
Er komt steeds meer politie bij. De fiets wordt op slot gezet en ondertussen staan er: 2 motoragenten, 2 gewone politieauto's en 1 busje van de hondenbrigade!!! En een stuk of 7 discussierende, maar absoluut niet agressieve Marokkanen dus.

Ik besluit om me aan te kleden en te gaan vragen wat er nu eigenlijk aan de hand is.
Als ik beneden kom zijn de jongens al (rustig) weggelopen en staan de agenten na te praten. Op mijn vraag waarom ze nou met zo'n overweldigende overmacht in mijn straatje staan (waar je normaal gesproken alleen 1 x per week de wijkagent ziet als het ware) wordt geirriteerd gereageerd. En dan komt nu waarom ik dit hier schrijf:

"Mevrouw, weet u wel dat deze groep de hele buurt terroriseert?!"
Ik zei nog dat ik een etterbak herken als ik er eentje zie en dat deze jongens een hele rustige en beschaafde indruk op me maakten.
"Nou ze hebben anders wel een vrouw op de Ruysdaelkade lastig gevallen" (Op de Ruysdaelkade (2 straten verderop) oefenen dames van lichte zeden hun beroep uit, achter gezellig rood-verlichte ramen)
"U moet blij zijn dat wij de straat voor vrouwen als u weer veilig maken, bla bla enz"

Dit verhaal heeft een staartje:

Uur later wordt ik weer wakker van gepraat in de straat, een schelle vrouwen stem. Nieuwsgierig als ik ben ga ik weer kijken.
3 jongens van het eerdere groepje staan te praten met een van de dames van lichte zeden van de Ruysdaelkade. Wat zij zegt komt op het volgende neer:
"Wat was dat nou voor toestand? Jullie hadden toch niks gedaan. Ze hebben de verkeerde gearresteerd, die jongen deed niks. En die vent die mij lastig viel loopt hier nog steeds rond met een blikje bier in z'n hand."

Toen kwam tergend langzaam het busje van de hondenbrigade langsrijden en de jongens liepen maar snel door.

En ik dacht: Mijn Godin de razzia's zijn begonnen.

mrz
05-10-03, 08:47
Hmm lekker verhaal ja beter zouden ze paar marrokanen "recruteren" (begeef me op glas ijs met dat woord I know maar achja is toech niet voor mezelf lol) bij de politie zodat die weer meer natuurlijk overwicht krijgt ofzo... :rolleyes:

freya
05-10-03, 11:19
Geplaatst door mrz
Hmm lekker verhaal ja beter zouden ze paar marrokanen "recruteren" (begeef me op glas ijs met dat woord I know maar achja is toech niet voor mezelf lol) bij de politie zodat die weer meer natuurlijk overwicht krijgt ofzo... :rolleyes:

De point van mijn verhaal was juist dat er helemaal geen overwicht nodig was :moe:

mrz
05-10-03, 11:25
Haha ok maar wie noemt zich hier nu freya? ;)

taouanza
05-10-03, 14:37
Geplaatst door freya
:moe:

Het moet niet gekker worden.

De diamantbuurt is onder deel van de Pijp waar ik woon.

Van de zomer hoop tumult in mijn straatje, midden in de nacht.
Duurt zo lang dat ik opsta en ga kijken wat er aan de hand is.

Groepje Marokkaanse jongens (ca 7) staat te discussieren met een motoragent. Die agent vind dat ze hun fiets moeten neerzetten en verder moeten lopen, het wordt mij niet precies duidelijk wat er aan de hand is. 1 van de jongens windt zich op (is duidelijk dronken) de anderen proberen de boel te sussen.
Er komt steeds meer politie bij. De fiets wordt op slot gezet en ondertussen staan er: 2 motoragenten, 2 gewone politieauto's en 1 busje van de hondenbrigade!!! En een stuk of 7 discussierende, maar absoluut niet agressieve Marokkanen dus.

Ik besluit om me aan te kleden en te gaan vragen wat er nu eigenlijk aan de hand is.
Als ik beneden kom zijn de jongens al (rustig) weggelopen en staan de agenten na te praten. Op mijn vraag waarom ze nou met zo'n overweldigende overmacht in mijn straatje staan (waar je normaal gesproken alleen 1 x per week de wijkagent ziet als het ware) wordt geirriteerd gereageerd. En dan komt nu waarom ik dit hier schrijf:

"Mevrouw, weet u wel dat deze groep de hele buurt terroriseert?!"
Ik zei nog dat ik een etterbak herken als ik er eentje zie en dat deze jongens een hele rustige en beschaafde indruk op me maakten.
"Nou ze hebben anders wel een vrouw op de Ruysdaelkade lastig gevallen" (Op de Ruysdaelkade (2 straten verderop) oefenen dames van lichte zeden hun beroep uit, achter gezellig rood-verlichte ramen)
"U moet blij zijn dat wij de straat voor vrouwen als u weer veilig maken, bla bla enz"

Dit verhaal heeft een staartje:

Uur later wordt ik weer wakker van gepraat in de straat, een schelle vrouwen stem. Nieuwsgierig als ik ben ga ik weer kijken.
3 jongens van het eerdere groepje staan te praten met een van de dames van lichte zeden van de Ruysdaelkade. Wat zij zegt komt op het volgende neer:
"Wat was dat nou voor toestand? Jullie hadden toch niks gedaan. Ze hebben de verkeerde gearresteerd, die jongen deed niks. En die vent die mij lastig viel loopt hier nog steeds rond met een blikje bier in z'n hand."

Toen kwam tergend langzaam het busje van de hondenbrigade langsrijden en de jongens liepen maar snel door.

En ik dacht: Mijn Godin de razzia's zijn begonnen.


Goh dus moet er maar in elke wijk toevallig een prikker wonen die het allemaal gezien heeft anders leven we nog in doodsangst.

Ik hoorde op mijn vorige baan ook veel geklaag over overlast bezorgd door vandalisme van hangjongeren. Villawijkhangjongeren welliswaar maar de klachten zijn hetzelfde.
Ik woon zelf in een wijk vol antillianen heb nergens last van.
:moe:

sadeeQ
05-10-03, 22:53
Geplaatst door EdV
Dood aan de jeugd!
Hoewel...

Ed

hoewel,eerst moeten de bejaarde lullen opzouten :gniffel:

TonH
06-10-03, 13:15
Aanvulling:


Oud-Zuid: niet hangen

AMSTERDAM - De fracties van PvdA en de VVD in stadsdeel Oud-Zuid hebben gezamenlijk gepleit voor een samenscholingsverbod in de Diamantbuurt. De overlast van enkele tientallen jongeren in vooral één stuk van de Van Woustraat is volgens deze partijen zo ernstig dat ze naar dit zware middel willen grijpen.

Job van Amerongen van de PvdA-deelraadsfractie noemt het een buitengewoon onsympatieke maatregel, die echter onvermijdelijk is geworden nu alle andere methoden om een einde te maken aan het intimiderende optreden van de jongeren hebben gefaald.
< Al twee jaar is er volgens Van Amerongen 'veel gedonder' in de Van Woustraat. Bewoners moeten zich bij de jongeren verantwoorden alvorens ze worden doorgelaten en keer op keer worden ze door hen uitgescholden en bespuugd.
Alleen als de politie in de buurt is, wordt het volgens Van Amerongen even rustig.
Alle 'welzijnsgerichte maatregelen' zijn al op de groep jongeren losgelaten en ook optreden van de buurtregisseur mocht niet baten.
De twee partijen willen tevens een signaal geven aan hangjongeren op het Smaragdplein en in de Van Goghbuurt dat overlast niet langer wordt getolereerd. Stadsdeelvoorzitter Jan Coen Hellendoorn (VVD) vindt een samenscholingsverbod wel een erg zwaar middel. Hij betwijfelt bovendien of het zal werken.
Volgens Hellendoorn verplaatst de overlast van de jongeren zich dan alleen maar. Een samenscholingsverbod verandert wat hem betreft ook niets aan de situatie. Ook nu zijn de jongeren in geen velden of wegen te bekennen zodra de politie in de buurt komt. Hij blijft daarom vertrouwen op jeugdwerkers en het streetcornerwork. Stadsdeel Oud-Zuid kan overigens niet zelf een samenscholingsverbod afkondigen. Daartoe is alleen burgemeester Job Cohen bevoegd.

© Het Parool, 6-10-2003


Geplaatst door Freya
En ik dacht: Mijn Godin de razzia's zijn begonnen.

Helaas, helemaal uit mijn hart gegrepen.

GroteWolf
06-10-03, 17:23
De Diamantbewerkersbuurt is eigenlijk één van de mooiste buurten van Amsterdam. Maar het ziet er nu niet meer uit, totaal verpauperd.

Natuurlijk, Freya, is er weer helemaal niks waar van dit verhaal. Zo is ook de Tuyl van Serooskerkbuurt in Zuid helemaal niet tot een crimineel rampgebied verworden toen opeens een groep voornamelijk Marokkaanse jongeren er ging rondhangen, mensen terroriseren en de politie treiteren. Nee, dat doen ze nooit, dat is de schuld van de omwonenden en de politie. Dat die jongens elkaar opzoeken om in elkaars wijken rond te hangen is ook niet zo. Dat er draaideurcriminelen tussen zitten die mensen beroven en dan met de dood bedrijgen als ze naar de politie gaan is ook nooit waar.
Het Parool lees je vast niet, of je gelooft gewoon niet wat er staat.

Die pizzabezorgers bezorgen echt alleen pizza en dat geld dat ze afgeven aan die jongens in die BMW cabrio's is liefdadigheid.
Freya, er is geen enkele reden om 's nachts wakker te worden. Slaap zacht. Er zijn geen problemen.

TonH
06-10-03, 21:38
Geplaatst door GroteWolf
De Diamantbewerkersbuurt is eigenlijk één van de mooiste buurten van Amsterdam. Maar het ziet er nu niet meer uit, totaal verpauperd.

Ga er eens lopen, of is er iets waardoor je niet durft. Kun je eens zien wat voor onzin je hier uitkraamt


Natuurlijk, Freya, is er weer helemaal niks waar van dit verhaal. Zo is ook de Tuyl van Serooskerkbuurt in Zuid helemaal niet tot een crimineel rampgebied verworden toen opeens een groep voornamelijk Marokkaanse jongeren er ging rondhangen, mensen terroriseren en de politie treiteren. Nee, dat doen ze nooit, dat is de schuld van de omwonenden en de politie. Dat die jongens elkaar opzoeken om in elkaars wijken rond te hangen is ook niet zo. Dat er draaideurcriminelen tussen zitten die mensen beroven en dan met de dood bedrijgen als ze naar de politie gaan is ook nooit waar.

Ja, er is niets waar van dit verhaal. Verder hebben we het over de Diamantbuurt. Dáár wil men een samenscholingsverbod. En die buurt maakt men zwart vanuit een waanidee of erger. Er is daar niets in de verste verte aan de hand wat ook maar het nadenken over dit soort noodtoestandachtige gedrochten rechtvaardigt. In tegendeel. Ik ben er van overtuigd dat wanneer men één mevrouw voldoende sociaal/psychisch zou begeleiden en één raadslid laat opnemen op z'n eigen werkplek er weinig anders over zou zijn dan een probleem dat in elke wijk in Amsterdam wel eens boven water komt.

En die redenering in de trant van: ik ben bestolen door een VVD-er - mijn buurman is een VVD-er - mijn buurman steelt - verbied de VVD!!! mag in dit voorbeeld wel aantrekkelijk zijn, maar is natuurlijk beneden elk niveau.


Het Parool lees je vast niet, of je gelooft gewoon niet wat er staat.

Wat Freya leest weet ik niet. Ik lees in het Parool dezelfde uitgekauwde onzin voor de zoveelste maal. En ze gieten het niet eens in een nieuw jasje. Ook zie ik op AT5 hetzelfde druilerige type dat er kennelijk groot genoegen in beleeft in exibitionistische zelfverheerlijking zijn onzin uit te kramen.


Die pizzabezorgers bezorgen echt alleen pizza en dat geld dat ze afgeven aan die jongens in die BMW cabrio's is liefdadigheid.
Freya, er is geen enkele reden om 's nachts wakker te worden. Slaap zacht. Er zijn geen problemen.

De hyperbool is een mooie stijlvorm maar op deze wijze gebruikt wordt het smerig. Er ís rond dit onderwerp geen reden om 's nachts wakker te worden en zacht te slapen. Anders dan het naderende klikken van de genagelde laarzen der Zeloten. Blijf verd***e van mijn buurt en buurtgenoten af!!! :zweep:

Tomas
06-10-03, 22:10
Geplaatst door TonH

Blijf verd***e van mijn buurt en buurtgenoten af!!! :zweep:

Ah! Zie je wel, er is wel een probleem.

freya
07-10-03, 09:03
Geplaatst door GroteWolf
De Diamantbewerkersbuurt

Alleen al het feit dat je de naam van de buurt niet kent, geeft al aan dat echt niet weet waar je het over hebt.

Mark
07-10-03, 09:25
Persoonlijk zie ik het probleem niet van het concentreren van lastige mensen in ghetto's. Des te minder last heb ik van ze!

:fpetaf:

GroteWolf
07-10-03, 12:14
Ga er eens lopen, of is er iets waardoor je niet durft. Kun je eens zien wat voor onzin je hier uitkraamt


Ik nam aan dat duidelijk was dat ik de buurt ken. Bedreigend vind ik het er niet (overdag). Maar triest wel.



Alleen al het feit dat je de naam van de buurt niet kent, geeft al aan dat echt niet weet waar je het over hebt.

Of ik weet juist heel goed waardoor deze prachtige buurt bestaat, wie 'm zelf (onder moeilijke omstandigheden) gefinancierd en gebouwd hebben. En wie bewust vooruitstrevende architectuur verkozen. Net als de Transvaalbuurt. In beide buurten kom ik veel. Maar de mensen die er aanvankelijk gewoond hebben wonen er niet meer.


Persoonlijk zie ik het probleem niet van het concentreren van lastige mensen in ghetto's. Des te minder last heb ik van ze!


Mee eens. Maar dan wel tesamen met de mensen die er juist nooit last van hebben (Escape from New York is 1 van mijn favoriete films).