PDA

Bekijk Volledige Versie : AEL geeft oplossing begrotingstekort



ZbaqZbaq
05-10-03, 09:30
Oplossing voor het begrotingstekort
(Zaterdag 04 Oktober 2003 18:02:06)

Het is alweer een tijd geleden dat ik in de schoolbanken van mijn zwarte school heb gezeten. Maar dankzij mijn werk kom ik vaak scholieren tegen die met hun zware boekentassen en wallen onder hun ogen, 's ochtends vroeg de bus of tram pakken om weer braaf hun lessen te gaan volgen. Er is niet zoveel veranderd in de laatste 15 jaar. De stelling van Pythagoras is vooralsnog niet gewijzigd, moment is nog steeds kracht maal arm, en de Duitse naamvallen zijn nog steeds hoofdverantwoordelijke voor het gebruik van paracetamol bij de jeugd. Behalve een paar wijzigingen in de Nederlandse grammatica en duurdere strippenkaarten voor het openbaar vervoer, herken ik mij volledig in de hedendaagse scholier.

Er heeft echter wel een andere belangrijke verandering plaats gevonden op de scholen. Waar wij, vrij eensgezind, in de aula spraken over de dreiging van het rode gevaar en de angst voor de Bom, domineert nu een heel ander onderwerp de gesprekken van de dag. Een onderwerp dat op veel minder eensgezindheid kan rekenen dan de onderwerpen van mijn
scholierentijd. Een onderwerp waarover dagelijks in de kranten en op televisie bericht wordt en die de gemoederen hoog doet oplopen. Moslims; dat is het toverwoord waarmee je hevige discussies kunt laten losbarsten, kijkcijfers kunt opkrikken en dagbladen kunt verkopen.
Ook vandaag was het weer zover. Een krant in mijn winkel, die veel bezocht wordt door jongeren, heeft de woede van een aantal van hen op de hals gehaald. "Lage kinderbijslag na antisemitisme" staat er in het AD. De Amsterdamse wethouder Rob Oudkerk pleit voor een strafkorting op de kinderbijslag als kinderen zich schuldig maken aan antisemitisme. Het artikel maakt deel uit van een brede discussie die op gang is gekomen door klachten van leraren die zeggen dat de lesgeven over de holocaust onmogelijk wordt gemaakt door Moslimjongeren.


Ik deel het standpunt van deze jonge mensen, dat het een "k**-idee" is van Rob Oudkerk. Maar als we praten over lessen over de holocaust merk ik dat ze een belangrijke fout maken. Een fout die ik ze niet kwalijk kan nemen, omdat ik duidelijk zie dat ze slachtoffer zijn geworden van zionistische propaganda.

Zelf ben ik vroeger 6 jaar lang, rond de maand mei geconfronteerd met lessen over de holocaust, Anne Frank, de nazi's en de bevrijding. Na de basisschool werd het geleidelijk minder, maar in de lessen maatschappijleer en geschiedenis was elk jaar wel ruim de tijd voor dit onderwerp. Xenofobie, racisme en genocide zijn deel geweest van een gruwelijk "menselijk" handelen in het verleden. Zo heb ik dat vroeger geleerd en ik stond en sta daar volledig achter.

Maar naarmate je ouder wordt mag je wat langer opblijven en kijk je naar bepaalde programma's op tv en lees je bepaalde stukken, die je dan ook beter kan begrijpen. Hetzelfde is gebeurd bij de jongeren die in mijn winkel het krantenartikel uit de AD hebben gelezen. En net als ik zijn ze tot de conclusie gekomen dat xenofobie, racisme en genocide niet alleen dingen uit het verleden zijn, maar dat het zaken zijn waarvan mensen dagelijks het slachtoffer zijn over de hele wereld.

Waarom zou je bezig moeten zijn met genocide uit het verleden onder het mom "daar moeten we van leren" en "dat nooit meer" terwijl vandaag de dag op talloze plaatsen in de wereld gelijkwaardige gebeurtenissen plaatsvinden waar we niets aan doen ? Waarom focussen op de ellende van een bepaalde groep mensen uit het verleden terwijl andere groepen mensen vandaag de dag in een gelijkwaardige hel worden gedreven? Waarom leren over de haat tegen een bepaalde groep mensen vanwege hun etniciteit of hun religie terwijl je het gevoel hebt hier zelf ook slachtoffer van te zijn, maar niemand die dit erkent of er daadkrachtig tegen optreedt?
Allemaal zeer legitieme vragen die door gezonde, weldenkende scholieren worden gesteld. Maar het zijn wel vragen waar ik geen bevredigend antwoord op kan geven omdat er simpelweg geen bevredigend antwoord op bestaat.


Er zijn echter vragen waar ik erg veel moeite mee heb als ik deze niet eenduidig beantwoord.
Waarom moeten we leren over jodenhaat terwijl Joden zelf veroorzaker zijn van onbeschrijfelijk veel ellende bij een ander volk? Waarom zou ik sympathie moeten hebben met de slachtoffers van nazi's terwijl die zelfde slachtoffers vandaag dood en verderf zaaien onder een ander volk? Waarom wordt er zoveel aandacht besteed aan de Joden terwijl andere volkeren nog geen 1/1000 van diezelfde aandacht krijgen voor vergelijkbaar leed?


Duidelijk is dat ze op de rand staan van een valkuil. Een valkuil dat gegraven is door zionisten. Als zij hier in vallen zijn ze geen haar beter dan hun gehate vijanden. De vijanden van hun broedervolk in Palestina. Als zij een heel volk gaan haten omdat ze last hebben van subgroepen die er verderfelijke gedachten op na houden, zijn ze duidelijk verliezers.

Wat deze jongeren nodig hebben is lessen in het verschil tussen anti-joods en antizionisme. Ze moeten lessen krijgen over het verderfelijke gedachtegoed dat geleid heeft tot het kolonialiseren van een gebied in het Midden-Oosten en de etnische schoonmaak die er heeft plaats gevonden en nog steeds plaats vind. Een belangrijke rol hierin zou gespeeld moeten worden door Joden zelf. Deze moeten openlijk afstand nemen van invloedrijke clubjes in Nederland die zich profileren als Joods maar feitelijk zionistisch zijn. Het door Joden ontmaskeren van deze organisaties, die het Joods-zijn koppelen aan zionisme, zal een sleutelrol spelen in het onderwijzen van jongeren. Hierbij kan samenwerking met Moslims een duidelijke voorbeeldfunctie zijn in dat Moslims en Joden gebroederlijk kunnen samen werken en samen verderfelijke ideeën bestrijden.

De hypocrisie die in de klaslokalen geslopen is moet bestreden worden. Er moet duidelijk gemaakt worden dat de wereld helemaal niets geleerd heeft van de gruwelijke geschiedenis en dat het drama van een uitgemoord joods gezin niet erger is dan dat van een gezin in Tsjetsjenië de Balkan, Rwanda of Palestina. De aandacht voor het heden is minimaal net zo belangrijk als de aandacht voor het verleden.

Deze jongeren alleen maar confronteren met theorie is niet voldoende. De praktijk is altijd de beste les. De Nederlandse overheid moet in haar beleid het voorbeeld geven door zionisme en de zionistische entiteit geheel af te wijzen. Media moeten het bloedvergieten van het ene volk niet boven dat van een ander volk plaatsen, en haar aandacht in de juiste verhoudingen spreiden.

Zo zou Rob Oudkerk al lang geleden hebben moeten roepen dat Moslimhaat bestraft moet worden met een financiële sanctie.

AEL is altijd tegen elke vorm van discriminatie en racisme geweest tegen welk volk dan ook. Als Moslims zien wij Joden als "volk van het boek" en is het een verplichte taak, om waar mogelijk, de haat tegen deze mensen tegen te gaan.
Net zoals AEL met dezelfde furie zal strijden tegen nazisme en zionisme.


Nabil Marmouch
Secretaris externe activiteiten
AEL-NL

----------------------------------

bron: ael.nl

Afrux
05-10-03, 09:35
Hahaha

Simplistisch en vol stereotypen en cliches..

Trouwens waar blijft de alternatieve begroting of is deze naar het rekencentrum gestuurd voor een berekening!!! Dit artikel staat geheel los van de titel, er is geen enkel verband te vinden...

Als ael hiermee denkt Nederland te veroveren dan lach ik me rot...

ZbaqZbaq
05-10-03, 10:06
ik weet dat het expiriment om apen te leren lezen mislukt is...


Zo zou Rob Oudkerk al lang geleden hebben moeten roepen dat Moslimhaat bestraft moet worden met een financiële sanctie.

freya
05-10-03, 10:18
Geplaatst door ZbaqZbaq
Oplossing voor het begrotingstekort
(Zaterdag 04 Oktober 2003 18:02:06)

Het is alweer een tijd geleden dat ik in de schoolbanken van mijn zwarte school heb gezeten. Maar dankzij mijn werk kom ik vaak scholieren tegen die met hun zware boekentassen en wallen onder hun ogen, 's ochtends vroeg de bus of tram pakken om weer braaf hun lessen te gaan volgen. Er is niet zoveel veranderd in de laatste 15 jaar. De stelling van Pythagoras is vooralsnog niet gewijzigd, moment is nog steeds kracht maal arm, en de Duitse naamvallen zijn nog steeds hoofdverantwoordelijke voor het gebruik van paracetamol bij de jeugd. Behalve een paar wijzigingen in de Nederlandse grammatica en duurdere strippenkaarten voor het openbaar vervoer, herken ik mij volledig in de hedendaagse scholier.

Er heeft echter wel een andere belangrijke verandering plaats gevonden op de scholen. Waar wij, vrij eensgezind, in de aula spraken over de dreiging van het rode gevaar en de angst voor de Bom, domineert nu een heel ander onderwerp de gesprekken van de dag. Een onderwerp dat op veel minder eensgezindheid kan rekenen dan de onderwerpen van mijn
scholierentijd. Een onderwerp waarover dagelijks in de kranten en op televisie bericht wordt en die de gemoederen hoog doet oplopen. Moslims; dat is het toverwoord waarmee je hevige discussies kunt laten losbarsten, kijkcijfers kunt opkrikken en dagbladen kunt verkopen.
Ook vandaag was het weer zover. Een krant in mijn winkel, die veel bezocht wordt door jongeren, heeft de woede van een aantal van hen op de hals gehaald. "Lage kinderbijslag na antisemitisme" staat er in het AD. De Amsterdamse wethouder Rob Oudkerk pleit voor een strafkorting op de kinderbijslag als kinderen zich schuldig maken aan antisemitisme. Het artikel maakt deel uit van een brede discussie die op gang is gekomen door klachten van leraren die zeggen dat de lesgeven over de holocaust onmogelijk wordt gemaakt door Moslimjongeren.


Ik deel het standpunt van deze jonge mensen, dat het een "k**-idee" is van Rob Oudkerk. Maar als we praten over lessen over de holocaust merk ik dat ze een belangrijke fout maken. Een fout die ik ze niet kwalijk kan nemen, omdat ik duidelijk zie dat ze slachtoffer zijn geworden van zionistische propaganda.

Zelf ben ik vroeger 6 jaar lang, rond de maand mei geconfronteerd met lessen over de holocaust, Anne Frank, de nazi's en de bevrijding. Na de basisschool werd het geleidelijk minder, maar in de lessen maatschappijleer en geschiedenis was elk jaar wel ruim de tijd voor dit onderwerp. Xenofobie, racisme en genocide zijn deel geweest van een gruwelijk "menselijk" handelen in het verleden. Zo heb ik dat vroeger geleerd en ik stond en sta daar volledig achter.

Maar naarmate je ouder wordt mag je wat langer opblijven en kijk je naar bepaalde programma's op tv en lees je bepaalde stukken, die je dan ook beter kan begrijpen. Hetzelfde is gebeurd bij de jongeren die in mijn winkel het krantenartikel uit de AD hebben gelezen. En net als ik zijn ze tot de conclusie gekomen dat xenofobie, racisme en genocide niet alleen dingen uit het verleden zijn, maar dat het zaken zijn waarvan mensen dagelijks het slachtoffer zijn over de hele wereld.

Waarom zou je bezig moeten zijn met genocide uit het verleden onder het mom "daar moeten we van leren" en "dat nooit meer" terwijl vandaag de dag op talloze plaatsen in de wereld gelijkwaardige gebeurtenissen plaatsvinden waar we niets aan doen ? Waarom focussen op de ellende van een bepaalde groep mensen uit het verleden terwijl andere groepen mensen vandaag de dag in een gelijkwaardige hel worden gedreven? Waarom leren over de haat tegen een bepaalde groep mensen vanwege hun etniciteit of hun religie terwijl je het gevoel hebt hier zelf ook slachtoffer van te zijn, maar niemand die dit erkent of er daadkrachtig tegen optreedt?
Allemaal zeer legitieme vragen die door gezonde, weldenkende scholieren worden gesteld. Maar het zijn wel vragen waar ik geen bevredigend antwoord op kan geven omdat er simpelweg geen bevredigend antwoord op bestaat.


Er zijn echter vragen waar ik erg veel moeite mee heb als ik deze niet eenduidig beantwoord.
Waarom moeten we leren over jodenhaat terwijl Joden zelf veroorzaker zijn van onbeschrijfelijk veel ellende bij een ander volk? Waarom zou ik sympathie moeten hebben met de slachtoffers van nazi's terwijl die zelfde slachtoffers vandaag dood en verderf zaaien onder een ander volk? Waarom wordt er zoveel aandacht besteed aan de Joden terwijl andere volkeren nog geen 1/1000 van diezelfde aandacht krijgen voor vergelijkbaar leed?


Duidelijk is dat ze op de rand staan van een valkuil. Een valkuil dat gegraven is door zionisten. Als zij hier in vallen zijn ze geen haar beter dan hun gehate vijanden. De vijanden van hun broedervolk in Palestina. Als zij een heel volk gaan haten omdat ze last hebben van subgroepen die er verderfelijke gedachten op na houden, zijn ze duidelijk verliezers.

Wat deze jongeren nodig hebben is lessen in het verschil tussen anti-joods en antizionisme. Ze moeten lessen krijgen over het verderfelijke gedachtegoed dat geleid heeft tot het kolonialiseren van een gebied in het Midden-Oosten en de etnische schoonmaak die er heeft plaats gevonden en nog steeds plaats vind. Een belangrijke rol hierin zou gespeeld moeten worden door Joden zelf. Deze moeten openlijk afstand nemen van invloedrijke clubjes in Nederland die zich profileren als Joods maar feitelijk zionistisch zijn. Het door Joden ontmaskeren van deze organisaties, die het Joods-zijn koppelen aan zionisme, zal een sleutelrol spelen in het onderwijzen van jongeren. Hierbij kan samenwerking met Moslims een duidelijke voorbeeldfunctie zijn in dat Moslims en Joden gebroederlijk kunnen samen werken en samen verderfelijke ideeën bestrijden.

De hypocrisie die in de klaslokalen geslopen is moet bestreden worden. Er moet duidelijk gemaakt worden dat de wereld helemaal niets geleerd heeft van de gruwelijke geschiedenis en dat het drama van een uitgemoord joods gezin niet erger is dan dat van een gezin in Tsjetsjenië de Balkan, Rwanda of Palestina. De aandacht voor het heden is minimaal net zo belangrijk als de aandacht voor het verleden.

Deze jongeren alleen maar confronteren met theorie is niet voldoende. De praktijk is altijd de beste les. De Nederlandse overheid moet in haar beleid het voorbeeld geven door zionisme en de zionistische entiteit geheel af te wijzen. Media moeten het bloedvergieten van het ene volk niet boven dat van een ander volk plaatsen, en haar aandacht in de juiste verhoudingen spreiden.

Zo zou Rob Oudkerk al lang geleden hebben moeten roepen dat Moslimhaat bestraft moet worden met een financiële sanctie.

AEL is altijd tegen elke vorm van discriminatie en racisme geweest tegen welk volk dan ook. Als Moslims zien wij Joden als "volk van het boek" en is het een verplichte taak, om waar mogelijk, de haat tegen deze mensen tegen te gaan.
Net zoals AEL met dezelfde furie zal strijden tegen nazisme en zionisme.


Nabil Marmouch
Secretaris externe activiteiten
AEL-NL

----------------------------------

bron: ael.nl

:lole: :lole: :lole:

freya
05-10-03, 10:27
Geplaatst door Afrux
Hahaha

Trouwens waar blijft de alternatieve begroting of is deze naar het rekencentrum gestuurd voor een berekening!!! Dit artikel staat geheel los van de titel, er is geen enkel verband te vinden...


Dat is een doordenkertje :hihi:

Misschien te moeilijk voor een zondagochtend?

hint:

korten op kinderbijslag bij intollerant gedrag

Tomas
05-10-03, 10:27
Geplaatst door ZbaqZbaq

AEL is altijd tegen elke vorm van discriminatie en racisme geweest tegen welk volk dan ook. Als Moslims zien wij Joden als "volk van het boek" en is het een verplichte taak, om waar mogelijk, de haat tegen deze mensen tegen te gaan.


De NAZI's zijn atlijd tegen elke vorm van discriminatie en racisme geweest tegen welk volk dan ook. Als NAZI zien wij de Engelsen als "volk van germanen" en is het een verplichte taak, om waar mogelijk, de haat tegen deze mensen tegen te gaan.

De interne tegenstrijdigheid in dit NAZI equivalent valt u vast en zeker direct op?

Ron Haleber
05-10-03, 10:28
AEL geeft oplossing begrotingstekort




Goed voorstel voor onderwijsvernieuwing


Het lijkt me dat Nabil hier in een goed leesbaar stuk "het redelijk alternatief" aanreikt voor Oudkerk's toch wel erg instinctmatige reactie van repressie op een foute methodiek van het Nederlands onderwijs...

Oudkerk schreeuwt tegenwoordig wel meer en dat wordt hem ook binnen zijn eigen partij niet altijd met dank afgenomen.



Nabil legt de vinger op de zere wonde van de tegenspraken die in dit onderwijs bestaan. Nabil heel concreet spreekt vanuit zijn eigen ervaring als scholier en maakt duidelijk dat de allang bestaande spagaat voor de leerlingen van vandaag onverteerbaar is.

Hij heeft het niet enkel over moslimleerlingen maar in het algemeen. Ook bij Nederlandse jongeren dringt het langzamerhand door dat de kijk op wat er in de wereld gebeurt vergeleken met wat in hun lesboeken staat, een wel erg eenzijdige voorstelling van zaken is.

Nabil overvalt ons daarbij niet meteen met een pamflet boordevol ideologische ballast die opgediend wordt vanuit het onderwijs dat duidelijk zijn voorkeur heeft, de islamitische scholen...




Tijdens een bijeenkomst van Groen Links onlangs hier in Amsterdam - onder leiding van Naima Azough - bleek bij Nabil het alternatief van zijn islamitisch onderwijs niet overtuigend over te komen. Het bleek te veel met segregatie en gettovorming te corresponderen, zoals een Marokkaans bestuurslid van een stadsdeel aantoonde...

Ditmaal geeft hij volgens mij wel een duidelijk alternatief waar het onderwijs over racisme in de historie verbonden kan worden met de actualiteit...


Onvolkomenheden van het voorstel

In een voor de goegemeente wat overhaaste conclusie komt hij echter aan met dat "de Nederlandse overheid in haar beleid het voorbeeld moet geven door zionisme en de zionistische entiteit geheel af te wijzen."

Dit is natuurlijk gezien de gegeven situatie een onhaalbare kaart getrokken uit het partij-program van de AEL. Hier begint Nabil zich net als Oudkerk te overschreeuwen...

Een meer diplomatieke formulering die aansluiting zoekt bij de feitelijke mogelijkheden had volgens mij veel verstandiger geweest...!



Daarnaast is het natuurlijk onzin dat zijn suggesties een "Oplossing voor het begrotingstekort"zouden geven...

Integendeel, voor dat wat Nabil terecht suggereert, zouden de leerboeken herschreven moeten worden door de onderwijscentra en als schoolboeken opnieuw moeten worden aangeschaft, hetgeen een flinke duit kost...



Maar waarom zou dat niet meegenomen kunnen worden in alle "onderwijsvernieuwing" waar het onderwijs zo tragisch - meest zigzaggend - aan lijdt...?

Kortom een goed voorstel waar wel het kostenplaatje aan ontbreekt en waar Nabil zich wat de overheid betreft nogal overschreeuwt.


Ron Haleber, steunlid AEL.

freya
05-10-03, 10:29
Geplaatst door Tomas
De NAZI's zijn atlijd tegen elke vorm van discriminatie en racisme geweest tegen welk volk dan ook.

Doe niet zo belachelijk Tomas, je schiet door.

Kater?

Tomas
05-10-03, 10:31
Geplaatst door freya
Doe niet zo belachelijk Tomas, je schiet door.

Kater?

Nee hoor, maar jij citeert gewoon half. En geeft daardoor aan dat je het ook maar half begrijpt.

Geloof jij nu maar dat Nabil het beste met iedereen voor heeft.

freya
05-10-03, 10:36
Geplaatst door Tomas
Nee hoor, maar jij citeert gewoon half. En geeft daardoor aan dat je het ook maar half begrijpt.

Geloof jij nu maar dat Nabil het beste met iedereen voor heeft.

Half of heel citaat, maakt niet uit als je met zo'n belachelijke bewering begint :moe:

En ja, ik geloof 100% in de goede bedoelingen van Nabil.

Ben nl div keren zelf gaan luisteren naar wat die AELers te zeggen hebben en daarna heb ik pas een oordeel gevormd. :strik:

Tomas
05-10-03, 10:42
Geplaatst door freya
Half of heel citaat, maakt niet uit als je met zo'n belachelijke bewering begint :moe:

Nabil begint met de belachelijke bewering. Hij schrijft de interne tegenstrijdigheid. Ik moet 'm voor jou begrijpelijk maken door een NAZI wquivalent te gebruiken. Maar zelfs dat helpt niet, want dan val je over de tegenstrijdigheid ipv dat je in ziet dat die ook in Nabil's opmerking zit.


En ja, ik geloof 100% in de goede bedoelingen van Nabil.

Ik niet.



Ben nl div keren zelf gaan luisteren naar wat die AELers te zeggen hebben en daarna heb ik pas een oordeel gevormd. :strik:

Fijn. Ik ken 'm 2 jaar ofzo van het prikbord hier. Hij generaliseert en discrimineert alsof het een verplichting is en voelt zichzelf bij iedere persoonlijke tegenslag gediscrimineerd.

Ken dat soort figuren. Hij zal alles doen om macht te vergaren. Zelfs zo nu en dan genuanceerd overkomen als het echt moet.

En het is trouwens ook in zijn beeldvorming de Moslims tegen de rest.

Mafkees
05-10-03, 10:43
Nabil heeft `n zware zaterdagnacht gehad, clown.

freya
05-10-03, 11:00
Geplaatst door Tomas
Nabil begint met de belachelijke bewering. Hij schrijft de interne tegenstrijdigheid. Ik moet 'm voor jou begrijpelijk maken door een NAZI wquivalent te gebruiken. Maar zelfs dat helpt niet, want dan val je over de tegenstrijdigheid ipv dat je in ziet dat die ook in Nabil's opmerking zit.


Jij ziet een tegenstrijdigheid die er gewoon niet is.


Geplaatst door ZbaqZbaq

AEL is altijd tegen elke vorm van discriminatie en racisme geweest tegen welk volk dan ook. Als Moslims zien wij Joden als "volk van het boek" en is het een verplichte taak, om waar mogelijk, de haat tegen deze mensen tegen te gaan.

Waar zit die tegestrijdigheid?
Je beschuldigd de AEL van Racisme? Is dat het?
Op Basis waarvan? Het Arabisch in de naam?

Tomas ziet achter elke boom een gevaarlijke Arabier staan :moe:

ZbaqZbaq
05-10-03, 11:38
Geplaatst door Tomas
De NAZI's zijn atlijd tegen elke vorm van discriminatie en racisme geweest tegen welk volk dan ook. Als NAZI zien wij de Engelsen als "volk van germanen" en is het een verplichte taak, om waar mogelijk, de haat tegen deze mensen tegen te gaan.

De interne tegenstrijdigheid in dit NAZI equivalent valt u vast en zeker direct op?

Nee niet echt...leg eens uit.

Marsipulami
05-10-03, 11:39
Geplaatst door ZbaqZbaq


Ik ben het ongeveer helemaal eens met deze tekst. Ik denk dat er belangrijke gelijkenissen zijn tussen het vooroorlogse antisemitisme bij het brede publiek en het actuele antimoslimisme bij het brede publiek.

Het demoniseren van moslims is al zo lang aan de gang en zo universeel geworden, dat men het niet eens meer merkt. Sterker zelfs, die holocaustlessen dienen tegenwoordig niet om het antisemitisme te bestrijden maar vooral om het antimoslimisme nog wat te versterken. Immers het zijn toch die barbaarse moslims die die arme vervolgde joden geen eigen plekje willen gunnen op deze planeet.

Moslims zijn verantwoordelijk voor oplaaiend antisemitisme
Moslims zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de criminaliteit.
Moslims zijn verantwoordelijk voor het terrorisme.
Moslims onderdrukken vrouwen.
Moslims profiteren van de sociale zekerheid.
Moslims halen geld weg uit onze economie door de mensen in hun herkomst land te steunen.
Moslims verpesten de sfeer in zwembaden.
Moslims vermoorden hun eigen kinderen uit eerwraak, enz, enz,

Blade20
05-10-03, 12:36
Waarom zou je bezig moeten zijn met genocide uit het verleden onder het mom "daar moeten we van leren" en "dat nooit meer" terwijl vandaag de dag op talloze plaatsen in de wereld gelijkwaardige gebeurtenissen plaatsvinden waar we niets aan doen ? Waarom focussen op de ellende van een bepaalde groep mensen uit het verleden terwijl andere groepen mensen vandaag de dag in een gelijkwaardige hel worden gedreven? Waarom leren over de haat tegen een bepaalde groep mensen vanwege hun etniciteit of hun religie terwijl je het gevoel hebt hier zelf ook slachtoffer van te zijn, maar niemand die dit erkent of er daadkrachtig tegen optreedt?

Wellicht omdat die mensen maar eens hun eigen bonntjes moeten doppen. Wellicht omdat we ze niet aan het lijntje willen houden? Wellicht omdat er dan weer van die idioten zijn die bomaaanslagen plegen? Wellicht omdat er dan weer beelden op Al Jazeera komen van de grote boze westerlingen die de arme kleine Midden Oosterlingen aan het afranselen zijn?

Het is heus geen wonder dat er zo weinig wordt gedaan door het westen in het Midden-Oosten. En idd, naar het verleden moet je niet kijken, dat doen wij kruisvaarders veels te vaak (over hypocriet gesproken)

Zagora
05-10-03, 12:50
Zielig en onbeholpen. Dat zijn de twee woorden waarmee je dit kreupel stukje proza kunt samenvatten


Een fout die ik ze niet kwalijk kan nemen, omdat ik duidelijk zie dat ze slachtoffer zijn geworden van zionistische propaganda.

Wanneer het hem uitkomt zijn ze het slachtoffer van zionistische propaganda. Ik dacht juist dat ze tegen deze 'zionistische propaganda' ageerden en daarom juist als anti-semitisch werden bestempeld.





Maar naarmate je ouder wordt mag je wat langer opblijven en kijk je naar bepaalde programma's op tv en lees je bepaalde stukken, die je dan ook beter kan begrijpen.

En we hoeven niet uit te leggen welke media dat zijn.


Waarom zou je bezig moeten zijn met genocide uit het verleden onder het mom "daar moeten we van leren" en "dat nooit meer" terwijl vandaag de dag op talloze plaatsen in de wereld gelijkwaardige gebeurtenissen plaatsvinden waar we niets aan doen ? Waarom focussen op de ellende van een bepaalde groep mensen uit het verleden terwijl andere groepen mensen vandaag de dag in een gelijkwaardige hel worden gedreven? Waarom leren over de haat tegen een bepaalde groep mensen vanwege hun etniciteit of hun religie terwijl je het gevoel hebt hier zelf ook slachtoffer van te zijn, maar niemand die dit erkent of er daadkrachtig tegen optreedt?


Gelijkwaardige gebeurtenissen?!?! Zijn er ergens nog plekken waar mensen worden vergast waar wij geen weet van hebben? Een gelijkwaardige hel?!?! Worden er ergens op deze wereld met tienduizenden in veewagons getransporteerd? Wordt Nabil gehaat vanwege zijn etniciteit of zijn religie, of vanwege zijn onmogelijk polariserend gedrag? Of wordt hij wellicht gehaat omdat hij mensen berooft? Maybe. Wat wel zo is, is dat het waarschijnlijk geen enkel mens kan schelen of hij nou moslim is of niet. Of hij nou Marokkaan is of niet. Wie het hier niet mee eens is moet mij vertellen of hij vanwege zijn afkomst of vanwege zijn geloofsovertuigingen stelselmatig wordt mishandeld, gediscrimineerd, van werk uitgesloten.


Er zijn echter vragen waar ik erg veel moeite mee heb als ik deze niet eenduidig beantwoord.
Waarom moeten we leren over jodenhaat terwijl Joden zelf veroorzaker zijn van onbeschrijfelijk veel ellende bij een ander volk? Waarom zou ik sympathie moeten hebben met de slachtoffers van nazi's terwijl die zelfde slachtoffers vandaag dood en verderf zaaien onder een ander volk? Waarom wordt er zoveel aandacht besteed aan de Joden terwijl andere volkeren nog geen 1/1000 van diezelfde aandacht krijgen voor vergelijkbaar leed?



Je hoeft met niemand sympathie te hebben. Als jij er voor kiest om doden tegen elkaar weg te strepen is dat jouw keuze. Maar toon je wrevel op een correcte manier en ga geen leraren bedreigen of de sfeer verpesten. Maar iemand die niet voor geweld terugschrikt zal dat waarschijnlijk niet begrijpen.



Wat deze jongeren nodig hebben is lessen in het verschil tussen anti-joods en antizionisme. Ze moeten lessen krijgen over het verderfelijke gedachtegoed dat geleid heeft tot het kolonialiseren van een gebied in het Midden-Oosten en de etnische schoonmaak die er heeft plaats gevonden en nog steeds plaats vind. Een belangrijke rol hierin zou gespeeld moeten worden door Joden zelf. Deze moeten openlijk afstand nemen van invloedrijke clubjes in Nederland die zich profileren als Joods maar feitelijk zionistisch zijn. Het door Joden ontmaskeren van deze organisaties, die het Joods-zijn koppelen aan zionisme, zal een sleutelrol spelen in het onderwijzen van jongeren. Hierbij kan samenwerking met Moslims een duidelijke voorbeeldfunctie zijn in dat Moslims en Joden gebroederlijk kunnen samen werken en samen verderfelijke ideeën bestrijden.

Wat deze jongeren nodig hebben zijn lessen in fatsoen en redelijkheid. Zolang ze dat niet leren kunnen ze schreeuwen en dreigen wat ze willen, maar geen hond zal ze serieus nemen. AEL, een emancipatieclubje, zou hierin de voortrekkersrol kunnen spelen. Maar volgens mij zullen jullie die kinderen eerder aanmoedigen om de boel te verzieken dan dat jullie ze iets bijbrengen over conversatiekunst.


De hypocrisie die in de klaslokalen geslopen is moet bestreden worden. Er moet duidelijk gemaakt worden dat de wereld helemaal niets geleerd heeft van de gruwelijke geschiedenis en dat het drama van een uitgemoord joods gezin niet erger is dan dat van een gezin in Tsjetsjenië de Balkan, Rwanda of Palestina. De aandacht voor het heden is minimaal net zo belangrijk als de aandacht voor het verleden.


Nogmaals, wat bestreden moet worden in de klaslokalen is het ontolereerbaar gedrag van enkele huftertjes die alleen willen provoceren en zieken. Ik heb zelf op een zwarte school gezeten en ik weet van de geschiedenislessen dat elk onderwerp bespreekbaar was, mits je jezelf helder en rustig wist uit te drukken. Zo hebben we in de klas, waar twee serven en een bosnische-moslims zaten, de situatie in joegoslavie kunnen bespreken (de moorden in joegoslavie waren toen in volle gang waren), zonder ook maar een wanklank.



Deze jongeren alleen maar confronteren met theorie is niet voldoende. De praktijk is altijd de beste les. De Nederlandse overheid moet in haar beleid het voorbeeld geven door zionisme en de zionistische entiteit geheel af te wijzen. Media moeten het bloedvergieten van het ene volk niet boven dat van een ander volk plaatsen, en haar aandacht in de juiste verhoudingen spreiden.

Wat dit met de Holocaust te maken heeft is mij niet duidelijk. Ook zie ik niet in hoe het geziek in de klassen kan ophouden als de Nederlandse overheid afstand neemt van de zionistische entiteit. Dat zijn woorden waar die jongens en meisjes waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebben.


AEL is altijd tegen elke vorm van discriminatie en racisme geweest tegen welk volk dan ook. Als Moslims zien wij Joden als "volk van het boek" en is het een verplichte taak, om waar mogelijk, de haat tegen deze mensen tegen te gaan.
Net zoals AEL met dezelfde furie zal strijden tegen nazisme en zionisme


Ik krijg er tranen in mijn ogen van.

Tomas
05-10-03, 12:51
Geplaatst door Marsipulami
Ik ben het ongeveer helemaal eens met deze tekst. Ik denk dat er belangrijke gelijkenissen zijn tussen het vooroorlogse antisemitisme bij het brede publiek en het actuele antimoslimisme bij het brede publiek.

Het demoniseren van moslims is al zo lang aan de gang en zo universeel geworden, dat men het niet eens meer merkt. Sterker zelfs, die holocaustlessen dienen tegenwoordig niet om het antisemitisme te bestrijden maar vooral om het antimoslimisme nog wat te versterken. Immers het zijn toch die barbaarse moslims die die arme vervolgde joden geen eigen plekje willen gunnen op deze planeet.

Moslims zijn verantwoordelijk voor oplaaiend antisemitisme
Moslims zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de criminaliteit.
Moslims zijn verantwoordelijk voor het terrorisme.
Moslims onderdrukken vrouwen.
Moslims profiteren van de sociale zekerheid.
Moslims halen geld weg uit onze economie door de mensen in hun herkomst land te steunen.
Moslims verpesten de sfeer in zwembaden.
Moslims vermoorden hun eigen kinderen uit eerwraak, enz, enz,

Ik had niet van jou verwacht om dit allemaal aan de Islam te verbinden. Valt me van je tegen.

ZbaqZbaq
05-10-03, 12:59
Geplaatst door Zagora


Ik krijg er tranen in mijn ogen van.

Wil je een zakdoekje ? :roken:

Marsipulami
05-10-03, 13:02
Geplaatst door Tomas
Ik had niet van jou verwacht om dit allemaal aan de Islam te verbinden. Valt me van je tegen.

Oh ja, en jouw bijdrage hoger in deze thread slaat ook absoluut nergens op. Dat was ik nog vergeten te vermelden :fpiraat:

Blade20
05-10-03, 13:56
Waarom moeten we leren over jodenhaat terwijl Joden zelf veroorzaker zijn van onbeschrijfelijk veel ellende bij een ander volk? Waarom zou ik sympathie moeten hebben met de slachtoffers van nazi's terwijl die zelfde slachtoffers vandaag dood en verderf zaaien onder een ander volk? Waarom wordt er zoveel aandacht besteed aan de Joden terwijl andere volkeren nog geen 1/1000 van diezelfde aandacht krijgen voor vergelijkbaar leed?

Heeft iemand die gast uitgelegd dat hij zich in Europa bevindt en dus lessen worden gegeven die door mensen zijn ontworpen die WW II zelf hebben meegemaakt?!?!

Schijnbaar dringt het bij hem niet door in die twee grijze hersencellen dat er een reden is waarom er zoveel wordt stilgestaan bij de Jodenvervolging.
Er wordt niet bij stilgestaan omdat het Joden waren, maar omdat er massagenocide werd gepleegd. En idd dit mag nooit meer in Europa voorkomen (jaja, ik weet Joegoslavie, maar die gasten begonnen WW I ook (zie ook 'De Zwarte Hand'))

Wat er buiten Europa gebeurd kan Europa aleen maar ondersteuning bieden nadat het is afgelopen, of diplomatieke acties nemen. Aangezien de holocaust die de Zionisten nu daar veroorzaken niet met diplomatie is te stoppen (en stoppen met handelen alleen broodroof voor onszelf is) kunnen we dus alleen maar afwachten tot het conflict is afgelopen. (over een jaartje of honderd)

nefertiti
05-10-03, 13:57
Zo zou Rob Oudkerk al lang geleden hebben moeten roepen dat Moslimhaat bestraft moet worden met een financiële sanctie.

Nou ! en dan tevens een financiele sanctie voor mensen die hun haat tegen het Westerse gedachtengoed menen te mogen ventileren!
Mensen die Nederlanders de verdoemmenis in wensen!
Mensen die rechtsgezinde lieden haten!

toch?

Blade20
05-10-03, 14:15
Geplaatst door nefertiti
Nou ! en dan tevens een financiele sanctie voor mensen die hun haat tegen het Westerse gedachtengoed menen te mogen ventileren!
Mensen die Nederlanders de verdoemmenis in wensen!
Mensen die rechtsgezinde lieden haten!

toch?

Precies. Het is een keuze. Of allemaal geen vrijheid van meningsuiting op dat punt. Of allemaal tolereren wat er wordt gezegd

freya
05-10-03, 14:18
Geplaatst door Blade20
Heeft iemand die gast uitgelegd dat hij zich in Europa bevindt en dus lessen worden gegeven die door mensen zijn ontworpen die WW II zelf hebben meegemaakt?!?!

Schijnbaar dringt het bij hem niet door in die twee grijze hersencellen dat er een reden is waarom er zoveel wordt stilgestaan bij de Jodenvervolging.
Er wordt niet bij stilgestaan omdat het Joden waren, maar omdat er massagenocide werd gepleegd. En idd dit mag nooit meer in Europa voorkomen (jaja, ik weet Joegoslavie, maar die gasten begonnen WW I ook (zie ook 'De Zwarte Hand'))

Wat er buiten Europa gebeurd kan Europa aleen maar ondersteuning bieden nadat het is afgelopen, of diplomatieke acties nemen. Aangezien de holocaust die de Zionisten nu daar veroorzaken niet met diplomatie is te stoppen (en stoppen met handelen alleen broodroof voor onszelf is) kunnen we dus alleen maar afwachten tot het conflict is afgelopen. (over een jaartje of honderd)

Begrijpend lezen is een kunst. :moe:

Deze vragen worden niet door de schrijver gesteld, maar zijn de vragen van leerlingen die tijdens de geschiedenisles worden gesteld.

Als je even door had gelezen, had je kunnen zien dat de schrijver verder gaat met:


Duidelijk is dat ze op de rand staan van een valkuil. Een valkuil dat gegraven is door zionisten. Als zij hier in vallen zijn ze geen haar beter dan hun gehate vijanden. De vijanden van hun broedervolk in Palestina. Als zij een heel volk gaan haten omdat ze last hebben van subgroepen die er verderfelijke gedachten op na houden, zijn ze duidelijk verliezers.

Wat deze jongeren nodig hebben is lessen in het verschil tussen anti-joods en antizionisme.

Hij stelt dus ook vraagtekens bij die vragen.

ZbaqZbaq
05-10-03, 15:21
Geplaatst door Blade20
Precies. Het is een keuze. Of allemaal geen vrijheid van meningsuiting op dat punt. Of allemaal tolereren wat er wordt gezegd

Laat dat nou precies zijn wat Marmouch bedoelt.

Of iedereen een boete of niemand...maar er niet pas mee komen opdraven als het gaat om anti-semitisme.

Zagora
05-10-03, 16:59
Geplaatst door ZbaqZbaq
Wil je een zakdoekje ? :roken:

Ik had liever een inhoudelijke reactie van je

ZbaqZbaq
05-10-03, 17:17
Geplaatst door Zagora
Ik had liever een inhoudelijke reactie van je

geloof me...ik ben inhoudelijk genoeg geweest

Marsipulami
05-10-03, 17:51
Geplaatst door Zagora


Waarom zou je bezig moeten zijn met genocide uit het verleden onder het mom "daar moeten we van leren" en "dat nooit meer" terwijl vandaag de dag op talloze plaatsen in de wereld gelijkwaardige gebeurtenissen plaatsvinden waar we niets aan doen ? Waarom focussen op de ellende van een bepaalde groep mensen uit het verleden terwijl andere groepen mensen vandaag de dag in een gelijkwaardige hel worden gedreven? Waarom leren over de haat tegen een bepaalde groep mensen vanwege hun etniciteit of hun religie terwijl je het gevoel hebt hier zelf ook slachtoffer van te zijn, maar niemand die dit erkent of er daadkrachtig tegen optreedt?

Gelijkwaardige gebeurtenissen?!?! Zijn er ergens nog plekken waar mensen worden vergast waar wij geen weet van hebben? Een gelijkwaardige hel?!?! Worden er ergens op deze wereld met tienduizenden in veewagons getransporteerd? Wordt Nabil gehaat vanwege zijn etniciteit of zijn religie, of vanwege zijn onmogelijk polariserend gedrag? Of wordt hij wellicht gehaat omdat hij mensen berooft? Maybe. Wat wel zo is, is dat het waarschijnlijk geen enkel mens kan schelen of hij nou moslim is of niet. Of hij nou Marokkaan is of niet. Wie het hier niet mee eens is moet mij vertellen of hij vanwege zijn afkomst of vanwege zijn geloofsovertuigingen stelselmatig wordt mishandeld, gediscrimineerd, van werk uitgesloten. [/B]

Ik denk dat Nabil het niet alleen heeft over racisme bij ons, maar ook over hetgeen de Palestijnen de laatste decennia is overkomen.

Verder waren de gaskamers niet het werk van Jan Modaal, maar van een kleine minderheid van zieke geesten die toevallig aan de macht waren. Maar het vooroorlogse wijdverbreide antisemitisme was wel de context waarbinnen de holocaust werd mogelijk gemaakt en kon plaatsvinden zonder noemenswaardig verzet van de massa. Ik denk dat er terecht parallellen getrokken worden tussen het antisemitisme van voor de oorlog en het antimoslimisme van vandaag. Ik hoop dat je geen genocide nodig hebt om ervan overtuigd te geraken dat racisme en discriminatie bestaat.

Tal van problemen worden vandaag geïslamiseerd, geculturaliseerd en geëthniseerd. Dat is gewoon een foute evolutie. De weg tussen alledaags racisme, demonisering in de media, discriminatie en een genocide is een erg lange weg, maar het is wel dezelfde weg die men aan het bewandelen is.

Persoonlijk acht ik het volkomen uitgesloten dat er zelfs in het ergste doemscenario ooit iets zal zijn als een genocide op moslims in het westen. Omwille van het simpele feit dat moslims in tegenstelling tot de joden destijds wereldwijd geen kwetsbare minderheid zijn zonder land. Maar ik vind dat men de lat wel wat hoger mag leggen dan enkel niet vermoord worden. Men mag er best naar blijven streven dat mensen niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk niet te lijden hebben onder racisme.

Maatschappelijke problemen weigeren toe te schrijven aan religie of afkomst is niet hetzelfde als de problemen ontkennen of toedekken. De nieuwe openheid sedert Paul Scheffer en Pim Fortuyn heeft nog niets bijgedragen tot een oplossing van werkloosheid, straatcriminaliteit, vrouwenonderdrukking, enz. Integendeel dit soort 'openheid' waar maatschappelijke problemen worden gelinkt aan religie en afkomst, is alleen maar goed geweest om de maatschappelijke verhoudingen verder te verzieken en oplossingen te bemoeilijken.

Zagora
05-10-03, 17:57
Geplaatst door ZbaqZbaq
geloof me...ik ben inhoudelijk genoeg geweest

ja, veel beter kun je niet.

ZbaqZbaq
05-10-03, 18:06
Geplaatst door Zagora
ja, veel beter kun je niet.

uhhh...je hebt helemaal gelijk :fuckit:

000NobelPrizes
05-10-03, 18:13
Geplaatst door Zagora
ja, veel beter kun je niet.

Het zal je eerder lukken om een aap een ei te laten leggen, Zaggie.

ZbaqZbaq
05-10-03, 18:29
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Het zal je eerder lukken om een aap een ei te laten leggen, Zaggie.

Is het je dan uiteindelijk toch gelukt 151uilskuikens ? Ik wist dat het je zou lukken. Gefeliciteerd met het ouderschap.


ps.....wie is de vader ?

000NobelPrizes
05-10-03, 18:32
Geplaatst door ZbaqZbaq
Is het je dan uiteindelijk toch gelukt 151uilskuikens ? Ik wist dat het je zou lukken. Gefeliciteerd met het ouderschap.


ps.....wie is de vader ?
Een superieure Duitse adelaar!

ZbaqZbaq
05-10-03, 18:52
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Een superieure Duitse adelaar!

die klauwen zullen dan zeker hun sporen hebben nagelaten :D

Mark
05-10-03, 21:48
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Een superieure Duitse adelaar!

jatmoos!

Zagora
05-10-03, 21:52
Geplaatst door Mark
jatmoos!

que?

Mark
05-10-03, 21:56
Goed, de eerste alinea van het stukje van Nabil was erg leuk, daarna begon het helaas een beetje op de propoganda te lijken zoals in de jaren 70 veelvuldig gebruikt door de linkse partijen in Nederland. Natuurlijk zullen politieke bewegingen altijd graag de geschiedenis zo verwoordt willen zien zoals hun politieke agenda uitkomt.

Ik snap de ophef eigenlijk niet....

Het gaat hier om het bespreken van de laatste oorlog waarin Nederland is binnengevallen en staatsburgers zijn afgevoerd om te sterven. Een belangrijk moment in de geschiedenis van Nederland waar nu nog de effecten merkbaar van zijn. Nabil heeft zelf vaak genoeg aangegeven hoe hij vindt dat de holocaust doorwerkt in een schuldgevoel van Nederlanders naar joden. Het is en blijft een belangrijk onderwerp voor onze geschiedenis. Als Europees land is de tweede wereldoorlog nou eenmaal een belangrijk deel van de geschiedenis. Hoewel ik vroeger ook best vond dat het wat minder kon. Excessieve aandacht slijt vanzelf weg.

Daarnaast heb je nog de moderne wereldgeschiedenis waartoe het Israelisch-Palestijns conflict behoort. Dit is ook interessant om te behandelen omdat het zoveel repercussies heeft voor de wereldpolitiek van belangrijke machten in de wereld. Wat mensenlevens etc. betreft kan niemand het winnen van Afrika. Als je echt onrecht wil laten zien moet je elk uur 50 minuten Afrika bespreken.

Al met al: het is nou eenmaal onze geschiedenis en het midden oosten is EEN VAN DE wereldconflicten. Belangrijk om te behandelen maar niet belangrijker dan onze eigen geschiedenis.

Dat je de wereldpolitiek niet rechtvaardig vindt en de aandacht voor de Palestijnen te gering vindt (totaal bizar naar mijn mening) is iets anders dan een geschiedenisles.

:watte?:

Mark
05-10-03, 21:57
Geplaatst door Zagora
que?

dat is een intieme grap tussen 151 en mijzelf. :zozo:

freya
06-10-03, 09:38
Geplaatst door Mark
Goed, de eerste alinea van het stukje van Nabil was erg leuk, daarna begon het helaas een beetje op de propoganda te lijken zoals in de jaren 70 veelvuldig gebruikt door de linkse partijen in Nederland. Natuurlijk zullen politieke bewegingen altijd graag de geschiedenis zo verwoordt willen zien zoals hun politieke agenda uitkomt.

Ik snap de ophef eigenlijk niet....

Het gaat hier om het bespreken van de laatste oorlog waarin Nederland is binnengevallen en staatsburgers zijn afgevoerd om te sterven. Een belangrijk moment in de geschiedenis van Nederland waar nu nog de effecten merkbaar van zijn. Nabil heeft zelf vaak genoeg aangegeven hoe hij vindt dat de holocaust doorwerkt in een schuldgevoel van Nederlanders naar joden. Het is en blijft een belangrijk onderwerp voor onze geschiedenis. Als Europees land is de tweede wereldoorlog nou eenmaal een belangrijk deel van de geschiedenis. Hoewel ik vroeger ook best vond dat het wat minder kon. Excessieve aandacht slijt vanzelf weg.

Daarnaast heb je nog de moderne wereldgeschiedenis waartoe het Israelisch-Palestijns conflict behoort. Dit is ook interessant om te behandelen omdat het zoveel repercussies heeft voor de wereldpolitiek van belangrijke machten in de wereld. Wat mensenlevens etc. betreft kan niemand het winnen van Afrika. Als je echt onrecht wil laten zien moet je elk uur 50 minuten Afrika bespreken.

Al met al: het is nou eenmaal onze geschiedenis en het midden oosten is EEN VAN DE wereldconflicten. Belangrijk om te behandelen maar niet belangrijker dan onze eigen geschiedenis.

Dat je de wereldpolitiek niet rechtvaardig vindt en de aandacht voor de Palestijnen te gering vindt (totaal bizar naar mijn mening) is iets anders dan een geschiedenisles.

:watte?:

Ik herinner mij van mijn geschiedenis lessen (lang geleden) dat het ontstaan van Israel als een logisch gevolg van de holocaust werd gepresenteerd. Wat niet waar is, Israel is het gevolg van de Balfour-verklaring. Maar dat wist ik toen niet.

Ik weet niet of het nu nog steeds zo gebracht wordt, maar heb wel een vermoeden :moe:

Dan zijn het de boekjes en de leraren zelf dus die over het verband met het huidige M-O conflict beginnen. En de leerlingen hebben dan gelijk dat ze die gekleurde visie niet voor zoete koek slikken.

Het blijft wel heel belangrijk om de holocaust te behandelen en vooral de demonisering, haat en discriminatie die daaraan vooraf gingen.
Vanwege de paralellen met nu. :jammer: