PDA

Bekijk Volledige Versie : Splinternieuwe kardinaal schuwt de controverse niet.



Marsipulami
06-10-03, 17:00
Nieuwe kardinaal schuwt de controverse niet
--------------------------------------------------------------------------------

Geplaatst op 6-10-2003 om 15:00u.

EDINBURGH (van onze redactie/Scotsman.com) - Hij is voorstander van getrouwde priesters, erkent dat er homoseksuele priesters zijn en vraagt om een herziening van het Vaticaanse standpunt ten aanzien van contraceptie. En hij is één van de nieuwe kardinalen die de paus onlangs aankondigde: de Schotse aartsbisschop Keith OŽBrien. "Wat ik vraag is een open discussie over deze kwesties", aldus OŽBrien.

Volgens de nieuw gekozen kardinaal uit Schotland kan er geen verandering komen in de leer van de kerk over fundamentele kwesties, zoals de afwijzing van abortus, oorlog en echtscheiding.

Maar hij roept op tot een "volledige en open discussie" over ander kwesties, inclusief het celibaat, getrouwde priesters en geboortebeperking. De aankondiging dat OŽBrien kardinaal zou worden kwam dan ook voor velen als een verrassing.

Controverse

Tijdens een eucharistieviering in de Saint Mary kathedraal van Edinburgh zei OŽBrien dat zijn nieuwe status hem er niet van zal weerhouden om zijn mening uit te spreken, zelfs als dit controverse zou oproepen.

"Ik moet zeggen dat als er een kwestie is waarover ik mij sterk wil uitspreken, het niet uitmaakt wie er tegen is - het is mijn taak. Net als bij de H. Paulus gaat het erom dat het evangelie verkondigd wordt in alle omstandigheden."

Celibaat

"Er is een duidelijk onderscheid tussen kwesties waarmee de kerk in de huidige tijd wordt geconfronteerd en waar GodŽs wet geldt, zoals moord, abortus. Daarover kan geen compromis worden gesloten", vervolgde hij.

"Andere kwesties van het kerkelijk recht, en het celibaat van priesters, zijn van die dingen waarover gediscussieerd kan worden. In andere delen van de katholieke kerk in de wereld zijn er getrouwde priesters, en in Engeland zijn er een aantal bekeerlingen uit de Anglicaanse kerk die getrouwd zijn en die Rooms-katholieke priesters zijn geworden. Dus daarvan wordt geen probleem gemaakt."

Open discussie

"Wat ik zou willen vragen in de kerk, op elk niveau, inclusief dat van kardinaal en paus, is dat het mogelijk is om een volledige en open discussie over deze kwesties te hebben, om te zien waar we staan en wat nodig is, en wat de implicaties zijn."

Aartsbisschop OŽBrien zegt geen probleem te hebben met homoseksuele priesters. "Als tien procent van de mensen homoseksueel is, dan is het een redelijke aanname dat tien procent van de priesters en tien procent van de bisschoppen homoseksueel is. Maar het gaat erom wat je er mee doet. Als ze een celibatair leven leiden, laat ze dan door God gezegend zijn."

Schotland

OŽBrien is blij met de uitverkiezing als kardinaal. "Het laat zien hoe er door de katholieke kerk in de wereld, en door de paus en zijn adviseurs tegen Schotland wordt aangekeken."

"Er zijn landen die veel groter zijn, maar geen kardinaal hebben. Wij hebben minder dan een miljoen katholieken, en toch stelt de paus hier een kardinaal aan".

Aartsbisschop OŽBrien is 65 jaar oud; hij zal op 21 oktober in het Vaticaan kardinaal gecreëerd worden. (RV)


http://www.rorate.com/rorate/scripts/nws_show.php?id=4238