PDA

Bekijk Volledige Versie : Irak binnenkort ook mobiel bereikbaar



Ramzi
06-10-03, 21:23
Uitgegeven: 6 oktober 2003 15:13

BAGDAD - Drie consortia op het gebied van de mobiele telefonie hebben maandag toestemming gekregen GSM-netwerken in Irak op te zetten. Het gaat om een bedrijf uit Egypte en twee ondernemingen die Koeweit als thuisbasis hebben.

Het Egyptische Orascom heeft een vergunning voor de Iraakse hoofdstad Bagdad en Midden-Irak. National Mobile Telecommunications, ook wel Wataniya Telecom genoemd, en het consortium MTC mogen netwerken opzetten en beheren in respectievelijk het noorden en het zuiden van Irak.

GSM is het gangbare systeem voor mobiele telefonie in het Midden-Oosten. In de gehele regio kan een en hetzelfde mobieltje worden gebruikt.

Rumsfeld

Het besluit van het Iraakse ministerie van Communicatie druist in tegen Amerikaanse belangen. Eerder hadden politici in de VS, onder wie de minister van Defensie Donald Rumsfeld, gepleit voor netwerken met het op Amerikaanse technologie gebaseerde CDMA.

De vergunningen worden beschouwd als een van de lucratiefste in het naoorlogse Irak. Tijdens de dictatuur van Saddam Hussein kende Irak geen mobiel telefoonnetwerk.

Minister Haidar al-Abbadi van Communicatie zei te verwachten dat de dienst over enkele weken, eind oktober, operationeel zal zijn.

Bron (http://nu.nl/news.jsp?n=214823&c=51)

mrz
06-10-03, 21:50
Haha da's leuk met alle criminelen op straat... :rolleyes:

Joesoef
06-10-03, 22:09
Voda zit binnenkort in Iran. Hoezo vrijheid.

barfly
06-10-03, 22:31
Ach tis weer eens wat anders dan water uit de kraan en voldoende eten en veiligheid enzo... Als doekje voor 't bloeden is er dan nu het onmisbare mobiele telefonie! :lole:

Kunnen we ze mobiel vragen hoe ellendig het daar is.

Joesoef
06-10-03, 22:34
Die mobieltjes zijn heel handig voor criminelen. Leuke driehoek zometeen, Afganistan-Iran-Irak. Rusland ligt ook lekker dichtbij.

Simon
06-10-03, 22:35
Verstandig dat ze niet voor het amerikaanse systeem gekozen hebben. Het wordt verder niet gebruikt in het MO en is technologisch slechter. Verder weet ik zeker dat de VS alle faciliteiten zou inbouwen om iedere mobiel te kunnen afluisteren die van het netwerk gebruik maakt. Maar wellicht doen ze dat nu ook wel.

Simon

Abdul Karim
06-10-03, 22:39
Geplaatst door barfly
Ach tis weer eens wat anders dan water uit de kraan en voldoende eten en veiligheid enzo... Als doekje voor 't bloeden is er dan nu het onmisbare mobiele telefonie! :lole:

Kunnen we ze mobiel vragen hoe ellendig het daar is.

Op deze plek heb ik Barfly gesproken ;)

barfly
06-10-03, 22:43
Geplaatst door Abdul Karim
Op deze plek heb ik Barfly gesproken ;)

Ehm, ik ben niet zo snel licht es toe? :)

Abdul Karim
06-10-03, 22:52
Geplaatst door barfly
Ehm, ik ben niet zo snel licht es toe? :)

Heb je niet van die poster gezien op de verschillende NS-Stations en op de tv van Nokia N-Gage? Van Hier ben ik een nieuwe leven begonnen

barfly
06-10-03, 22:57
Geplaatst door Abdul Karim
Heb je niet van die poster gezien op de verschillende NS-Stations en op de tv van Nokia N-Gage? Van Hier ben ik een nieuwe leven begonnen

Nee, sorrie ik kom niet vaak op NS stations, gelukkig maar, ik haat wachten!
Ik verkeer in de plezierige situatie dat ik op mijn fiets naar mijn werk kan :)

Abdul Karim
06-10-03, 23:05
Geplaatst door barfly
Nee, sorrie ik kom niet vaak op NS stations, gelukkig maar, ik haat wachten!
Ik verkeer in de plezierige situatie dat ik op mijn fiets naar mijn werk kan :)

Da's beter ook OV :o . Tegenwoordig kan je niet vertrouwen, het is maar afwachten of morgen de metro's in A'dam rijden. :(

lennart
06-10-03, 23:07
Geplaatst door Simon
Verstandig dat ze niet voor het amerikaanse systeem gekozen hebben. Het wordt verder niet gebruikt in het MO en is technologisch slechter. Verder weet ik zeker dat de VS alle faciliteiten zou inbouwen om iedere mobiel te kunnen afluisteren die van het netwerk gebruik maakt. Maar wellicht doen ze dat nu ook wel.

Simon

Israel heeft een goed systeem, naar het schijnt ;)

barfly
06-10-03, 23:10
Geplaatst door Abdul Karim
Da's beter ook OV :o . Tegenwoordig kan je niet vertrouwen, het is maar afwachten of morgen de metro's in A'dam rijden. :(

Brrr, wat een lijdensweg, ik voel met je mee! Ik heb ook jaren OV moeten ondergaan....