PDA

Bekijk Volledige Versie : INSPECTIE prijst MOSLIMSCHOLEN !!!!



ZbaqZbaq
07-10-03, 15:37
113 Teletekst di 07 okt
***************************************
Inspectie prijst moslimscholen

***************************************
DEN HAAG Het onderwijs op islamitische
scholen in ons land is niet in strijd
met de beginselen van de democratie.Dat
schrijft de Onderwijsinspectie na een
onderzoek op twintig scholen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de
scholen de integratie van de leerlingen
bevorderen.De onderwijskansen zijn op
islamitische scholen niet anders en
soms beter dan op niet-islamitische
scholen met min of meer hetzelfde
leerlingenbestand.

De inspectie stelde ook vast dat het
godsdienstonderwijs niet in strijd is
met de basiswaarden van de Nederlandse
samenleving.
***************************************

ZbaqZbaq
07-10-03, 15:40
oei oei oei...wat zal dit hard aan komen bij al die varkens die tegen islamitischonderwijs zijn.

Wat zal dit hard aankomen bij al die schreeuwers die riepen dat AEL met haar pleidooi voor Islamitische scholen segregratie bevoordert en integratie tegen gaat.

freya
07-10-03, 15:42
Vanavond in NOVA:

Islamitisch onderwijs
Ondanks de conclusie van de onderwijsinspectie dat Islamitische scholen niet aanzetten tot haat, blijkt uit onderzoek van NOVA dat zes scholen nog steeds banden hebben met fundamentalistische stichtingen.

:moe:

lennart
07-10-03, 15:42
En nu eens uitzoeken of Joodse scholen wel helpen bij hun integratie.

Ga zo door inspectie :duim:

freya
07-10-03, 15:45
Geplaatst door lennart
En nu eens uitzoeken of Joodse scholen wel helpen bij hun integratie.

Ga zo door inspectie :duim:

En vrije scholen, hoe zit het daarmee?

ZbaqZbaq
07-10-03, 15:45
Geplaatst door freya
Vanavond in NOVA:

Islamitisch onderwijs
Ondanks de conclusie van de onderwijsinspectie dat Islamitische scholen niet aanzetten tot haat, blijkt uit onderzoek van NOVA dat zes scholen nog steeds banden hebben met fundamentalistische stichtingen.

:moe:

wat is er mis met een stichting die het fundament van haar religie predikt ?

duidelijk dat die NOVA de tegenaanval inzet tegen dit goed nieuws

Onno26
07-10-03, 15:48
Uit het onderzoek blijkt verder dat de scholen de integratie van de leerlingen bevorderen.

Ik vraag me toch echt af hoe dit onderzocht is. Zijn die resutlaten te zien ergens? Zijn leerlingen die ooit op een Islamitische school gezeten hebben succesvoller t.o.v. hun minder verzuilde geloofsgenootjes?

Is het sowieso niet wat vroeg om deze conclusies te trekken? Hoelang bestaan er al Islamitische scholen in Nederland?

lennart
07-10-03, 15:49
Geplaatst door ZbaqZbaq
wat is er mis met een stichting die het fundament van haar religie predikt ?

duidelijk dat die NOVA de tegenaanval inzet tegen dit goed nieuws

Sja fundamentalistisch is op een gegeven moment ook terroristisch gaan beteken. Ondertussen weten de Hollanders het verschil niet meer.

Ik ben bijvoorbeeld een fundamentalistisch Libertijn, maar ik ben echt niet gevaarlijk hoor, Nova. :stout:

lennart
07-10-03, 15:51
Geplaatst door Onno26
Ik vraag me toch echt af hoe dit onderzocht is. Zijn die resutlaten te zien ergens? Zijn leerlingen die ooit op een Islamitische school gezeten hebben succesvoller t.o.v. hun minder verzuilde geloofsgenootjes?

Is het sowieso niet wat vroeg om deze conclusies te trekken? Hoelang bestaan er al Islamitische scholen in Nederland?

Raport gelezen? Nee? Misschien eerst doen, misschien dat daar alle antwoorden in staan die je wilt weten...... Tenzij je ze natuurlijk niet weten, maar gewoon je wereldje wil blijven leven waarin moslims terroristen zijn.

Puk
07-10-03, 15:55
Ik geloof best dat leerlingen op islamitische scholen op tijd hun bammetjes kauwen. En dat je op straat relatief minder last van ze hebt. Is dat integratie? Er geen last van hebben?

Onno26
07-10-03, 15:55
Raport gelezen? Nee? Misschien eerst doen, misschien dat daar alle antwoorden in staan die je wilt weten...... Tenzij je ze natuurlijk niet weten, maar gewoon je wereldje wil blijven leven waarin moslims terroristen zijn.

Jij hebt het geloof ik ook niet gelezen, maar jij bent in jou naive roze droomwereldje klaar om victorie victorie mee te roepen met alle berichten die in jou straatje passen.

De eerste moslim basisscholen werden opgericht in 1988, dus de allereerste lichting moslimjongeren die hun basisschool geheel op Islamitische wijze hebben mogen doorbrengen zijn nu tussen de 15-21 jaar. Dat lijkt me enigzins vroeg om conclusies te gaan trekken als "er wordt beter geintegreerd".

Tomas
07-10-03, 15:59
Geplaatst door Onno26
Ik vraag me toch echt af hoe dit onderzocht is. Zijn die resutlaten te zien ergens? Zijn leerlingen die ooit op een Islamitische school gezeten hebben succesvoller t.o.v. hun minder verzuilde geloofsgenootjes?

Is het sowieso niet wat vroeg om deze conclusies te trekken? Hoelang bestaan er al Islamitische scholen in Nederland?

Ik ben ook wel benieuwd hoe je zoiets meet. Vreemd dat niemand daar over valt, nu het gunstig uitpakt voro een Islamitische school.

Maargoed, desalniettemin kan ik me er wel wat bij voorstellen. In een onlangs verschenen onderzoek bleek dat de resultaten va neen leerling sterk afhankelij kwaren van het niveau waarop de leerkracht het kind inschatte. Dat zou de reden zijn dat welgestelde kinderen hoger scoren dan aremere kinderen. Maar dat geldt natuurlijk ook voor auto- en allochtoon.

Ik vond zelf Taouanza's beschrijving van de situatie in haar klas erg opvallend wat dit betreft. Het autochtonenclubje kreeg volgens haar alle aandacht van een aantal leerkrachten en de Moslimah's werden nogal genegeerd. Daar zit voor mij dus hoedanook een kern van waarheid in.

En dat is dus op een Islamitische school veel gunstiger voor Islamitische kinderen.

En wat ik ook denk is dat de orde op een veel Marokkaansere manier wordt gehandhaafd. Als ze vervelend zijn dan worden die kinderen gewoon uit het dakraam geflikkerd. Dat helpt ook.

lennart
07-10-03, 16:07
Geplaatst door Onno26
Jij hebt het geloof ik ook niet gelezen, maar jij bent in jou naive roze droomwereldje klaar om victorie victorie mee te roepen met alle berichten die in jou straatje passen.


Ik ben tegen dubbele standaarden. Als Moslim scholen worden onderzocht, moeten ook Joodse Scholen en Christelijke scholen worden onderzocht.

En Montisori scholen, zo ken ik iemand die daar op heeft gezeten, maar om haar nu echt geintegreerd te noemen, vind ik dan weer een stap te ver gaan :)

Puk
07-10-03, 16:09
Geplaatst door aQua
Waaruit concludeer jij dat dit de maatstaaf voor het onderzoek was?
Wat is integratie volgens jou

Neen, dat is niet mijn conclusie. Daarvoor moet ik het rapport nog lezen. Wel is het een overweging van wat de criteria die in het rapport zijn gesteld zouden kunnen zijn...

Integratie gaat verder dan op tijd je bammetjes kauwen. Er moet ook aansluiting zijn bij de Nederlandse maatschappij. Je bijvoorbeeld eerst Nederlander voelen en dan moslim. Vraag me af hoe dat zit bij leerlingen die van een islamitische school komen.

MO_NL
07-10-03, 16:11
Ik ben het er helemaal mee eens dat iemand die 21 is nog geen succesvolle integratie kan worden verweten.

Je weet immers nooit wat hij verder nog in zijn leven uit gaat halen. Het kan best zo zijn dat iemand op de basisschool uitstekende CITO-toetsen maakt en tijdens zijn middelbare schooltijd 10-en haalt op het lyceum. Dat iemand 2 universitaire studies cum laude afrond en voutloos Nederlands spreekt.

Dit is echter geenszins een verzekering dat iemand geintegreerd is. Pas als iemand in zijn kist ligt zonder een vliegtuig gekaapt te hebben en/of op werkvakantie te zijn geweest naar de BoraBora dan pas mag er gesproken worden over een onder voorbehoud succesvolle integratie.

MVG

:p

Onno26
07-10-03, 16:13
Ik ben tegen dubbele standaarden. Als Moslim scholen worden onderzocht, moeten ook Joodse Scholen en Christelijke scholen worden onderzocht

Misschien dat Moslimscholen worden onderzocht omdat ze in tegenstelling tot Joodse en Christelijke scholen een vrij nieuwe ontwikkeling zijn, ze zijn immers allemaal in de laatste 15 jaar opgezet.
Dus dubbele standaard, ik weet het niet, misschien is jouw klacht wel weer gewoon selectief gezeur.

Tomas
07-10-03, 16:14
Geplaatst door Puk

Je bijvoorbeeld eerst Nederlander voelen en dan moslim.

Dat lijkt mij een hele persoonlijke interpretatie van integratie.

Volgens jou ben ik dus ook niet geintegreerd. Eerst kat, dan vader, dan man, dan prikker, en dan ook nog fundamentalistische extremistische agnost en misschien dan een keer nederlander.

Puk
07-10-03, 16:14
Geplaatst door MO_NL
Ik ben het er helemaal mee eens dat iemand die 21 is nog geen succesvolle integratie kan worden verweten.

Je weet immers nooit wat hij verder nog in zijn leven uit gaat halen. Het kan best zo zijn dat iemand op de basisschool uitstekende CITO-toetsen maakt en tijdens zijn middelbare schooltijd 10 haalt op het lyceum. Dat iemand 2 universitaire studies cum laude afrond en voutloos Nederlands spreekt.

Dit is echter geenszins een verzekering dat iemand geintegreerd is. Pas als iemand in zijn kist ligt zonder een vliegtuig gekaapt te hebben en/of op werkvakantie te zijn geweest naar de BoraBora dan pas mag er gesproken worden over een onder voorbehoud succesvolle integratie.

MVG

:p

Zeker. Die Arabieren die met vliegtuigen het WTC in zijn gevlogen kauwden hun bammetjes ook op tijd. Je hebt dus helemaal gelijk.

Puk
07-10-03, 16:17
Geplaatst door Tomas
Dat lijkt mij een hele persoonlijke interpretatie van integratie.

Volgens jou ben ik dus ook niet geintegreerd. Eerst kat, dan vader, dan man, dan prikker, en dan ook nog fundamentalistische extremistische agnost en misschien dan een keer nederlander.

Da's waar Tomas. Puur persoonlijk. Ik relativeer mijn geboorteland niet weg. Ik ben Nederlander en ik ben er trots op.

lennart
07-10-03, 16:18
Geplaatst door Onno26
Misschien dat Moslimscholen worden onderzocht omdat ze in tegenstelling tot Joodse en Christelijke scholen een vrij nieuwe ontwikkeling zijn, ze zijn immers allemaal in de laatste 15 jaar opgezet.
Dus dubbele standaard, ik weet het niet, misschien is jouw klacht wel weer gewoon selectief gezeur.

Selectief gezeur wellicht. Maar de hetze is alleen gericht tegen moslims, moslim scholen, moslim moskeeen etc. Integratie komt nu eenmaal van twee kanten, en ik twijfel aan de inzet van "onze" kant aan de integratie. Behalve natuurlijk dan dat we met veel passie aan het zeuren zijn over moslims.

TonH
07-10-03, 16:23
Kunnen we nog even terug naar het onderwerp?

Op nosnieuws.nl staan nog een paar extra bijzonderheden:


De onderzoekers keken vooral naar het wereld- en mensbeeld dat de islamitische scholen uitdragen. Daarbij werd vooral op het godsdienstonderwijs gelet. De inspectie stelde vast dat de godsdienstlessen niet in strijd zijn met de waarden die op andere scholen worden overgedragen. Wel is de kwaliteit van het godsdienstonderwijs matig.

Didactische kwaliteiten
Volgens de inspectie ligt dat onder meer dan het gebrek aan didactische kwaliteiten van de godsdienstleraren. Die hebben vaak geen lerarenopleiding gehad. Andere oorzaken zijn het ontbreken van een duidelijk leerplan en een lesmethode, de geringe contacten tussen leraar en leerlingen over de lesstof en de geringe aansluiting tussen de lesstof en wat de leerlingen al weten. De inspectie merkt op dat er wel wordt gewerkt aan de verbetering van het godsdienstonderwijs.

Zeggen ze hier nu echt dat de godsdienstige indoctrinatie op islamitische scholen veel minder effectief is dan op de christelijke? Mooi is dat, en ik zou me zorgen moeten maken over de indoctrinatie op deze scholen? :nerveus:


Verder stelt de Onderwijsinspectie vast dat islamitische school in bestuurlijk opzicht kwetsbaar zijn door vermenging van school- en bestuursfuncties met andere functies in de eigen gemeenschap. De inspectie heeft weliswaar geen twijfel aan de openheid en het streven van de scholen naar integratie, maar vindt wel dat de vermenging van functies dat doel in de weg staat.

Ja, dat is een probleem zeg. De directeur van mijn school zat vroeger ook in het kerkbestuur en daar heb ik nog altijd last van. :maf2:

mrz
07-10-03, 16:30
Een nederlander die hele zomer zich brandt aan de zon - en het is niet in het buitenland en als hij/zij de regen moet missen - voelt zich denk niet echt meer nederlander...

Maar je vroeg het aan Thomas zie ik. :P

En verder is vraag waar je als nederlander trots op kunt zijn. Taal misschien... :moe:

an3sdej
07-10-03, 16:33
In de ziekenhuizen wisten we ook wanneer de inspectie zou komen.
Voordat zij dus kwamen, werden alle vlekjes weggewerkt, werd alles dusdanig op orde gebracht dat er geen klachten konden zijn, en de mensen van de inspectie werden dusdanig in de watten gelegd en "gemasseerd" dat alles altijd prima in orde LEEK!

lennart
07-10-03, 16:35
Geplaatst door an3sdej
In de ziekenhuizen wisten we ook wanneer de inspectie zou komen.
Voordat zij dus kwamen, werden alle vlekjes weggewerkt, werd alles dusdanig op orde gebracht dat er geen klachten konden zijn, en de mensen van de inspectie werden dusdanig in de watten gelegd en "gemasseerd" dat alles altijd prima in orde LEEK!

Nou dat laat dan toch zien dat die moslims goed geintegreerd zijn. Ze nemen de gewoontes van Hollanders over, teminste als ik jou moet geloven.

Puk
07-10-03, 16:38
Geplaatst door aQua
Vergeef me, ik verdacht je ervan al bij voorbaat de conclusie te trekken dat een dergelijke onderzoeksuitkomst alleen tot stand gedaan zou kunnen komen dmv een bagger onderzoek…..:argwaan:

Je eerst Nederlander voelen......:) Ik ben een Marokkaanse, ik ben een vrouw, ik ben een Nederlandse, ik ben een Moslim, ik ben een twintiger, ik ben student, ik ben hetro, ik ben stedeling, ik ben .... Ik ben er nog niet uit welke eerst en welke tweedst komt :tik:

Hoe zit het volgens jou met Nederlanders die zich geen Nederlander voelen

Vergeef me, ik heb hier al zo vaak gelezen dat men zich eerst Moslim voelt en dan een hele tijd later pas ook een inwoner van Nederland. En dat men dan ook nog de wens heeft, zo snel als mogelijk, te vertrekken naar het thuisland. Voor de samenhang van de Nederlandse samenleving verwacht ik daar niet veel van. Islamitische scholen bevorderen wellicht eerder de segregatie. Maar okay... eerst maar eens dat rapport doornemen en NOVA kijken.

Wil jij ook heel snel naar Marokko verhuizen?

nefertiti
07-10-03, 16:51
***********************************




Inspectie prijst moslimscholen

DEN HAAG Het onderwijs op islamitische scholen in ons land is niet in strijd met de beginselen van de democratie.Dat schrijft de Onderwijsinspectie na een onderzoek op twintig scholen.

Niet in strijd = gewoon "normaal" zou ik denken! hoeft iemand daarvoor geprezen te worden?





Uit het onderzoek blijkt verder dat de scholen de integratie van de leerlingen bevorderen.De onderwijskansen zijn op islamitische scholen niet anders en soms beter dan op niet-islamitische scholen met min of meer hetzelfde leerlingenbestand.

De onderwijskansen zijn ook al hetzelfde (en soms beter? "Soms" in vergelijking met welke scholen?



De inspectie stelde ook vast dat het godsdienstonderwijs niet in strijd is met de basiswaarden van de Nederlandse samenleving.

Allez! Hallelujah! Praize the Lord! En Praize de Islamitische Scholen dan maar! :cool:

lennart
07-10-03, 17:00
Geplaatst door nefertiti
***********************************
Niet in strijd = gewoon "normaal" zou ik denken! hoeft iemand daarvoor geprezen te worden?

De onderwijskansen zijn ook al hetzelfde (en soms beter? "Soms" in vergelijking met welke scholen?

Allez! Hallelujah! Praize the Lord! En Praize de Islamitische Scholen dan maar! :cool:

Was je ook maar zo kritisch over de motieven van de hetze tegen moslims, zoals zo elegant beschreven door Eric Krebbers.

Zagora
07-10-03, 17:27
Onderwijs Inspectie verdedigt onderzoek
Bron: Radio 2

De inspecteur-generaal van de inspectie van het Onderwijs, mr. drs. Catharine Kervezee, heeft vanmiddag op Radio 2 toegegeven dat de inspectie van het Onderwijs niet ten alle tijde een goed beeld kan krijgen van de scholen die ze onderzoekt. Ze deed dat naar aanleiding van het vanmiddag verschenen bericht, dat islamitische scholen op geen enkel punt in strijd zijn met de grondbeginselen van de democratie en een aanvulling zijn op de integratie in Nederland.

Kervezee kreeg een fragment te horen dat Radio 1 gistermorgen uitzond en dat werd opgenomen op het schoolplein van een islamitische school in Amsterdam. Daar zeiden vijf tot zes jarige scholieren: ''Joden moet je doden'' in de microfoon van de verslaggever. Op de vraag hoe de kinderen aan die uitspraak kwamen zeiden ze die van de juf te hebben geleerd.

De inspecteur benadrukte dat ze niet iedere dag op een school aanwezig kunnen zijn. Scholen worden zo'n twee keer per jaar gecontroleerd. Soms aangekondigd, maar soms ook onaangekondigd. De onderzoekgegevens zijn volgens de inspecteur binnen én buiten de scholen verzameld tussen april en juli 2003 op twintig islamitische scholen. De gevens zijn gebaseerd op lesobservaties, gesprekken en analyses van materialen als lesmethoden en leerlingwerk. Verder is gekeken naar het documentatiecentrum, de bibliotheek en mediatheek op school, de software op de computers en de website van de school. Daaruit blijkt dat islamitische scholen geen beletsel zijn voor integratie.

Wanneer de samenleving wil dat incidenten onderzocht worden, zoals het aangehaalde geluidsfragment van Radio 1, dan moeten daar andere onderzoeksmethoden voor worden gehanteerd volgens de inspecteur, die niet door de Inspectie kunnen worden gedaan.

Kervezee benadrukte dat er op de onderzochte islamitische scholen geen enkel strafbaar of laakbaar feit is geconstateerd. Het standpunt van de ex-minister van integratie, Rogier van Boxtel, die indertijd stelde dat al het religieuze onderwijs beter kan worden afgeschaft, deelde ze dan ook geenszins.

Zagora
07-10-03, 17:29
Geplaatst door ZbaqZbaq
oei oei oei...wat zal dit hard aan komen bij al die varkens die tegen islamitischonderwijs zijn.



Dat heb je op een islamitische school geleerd?

Marsipulami
07-10-03, 18:07
Geplaatst door lennart
Ik ben tegen dubbele standaarden. Als Moslim scholen worden onderzocht, moeten ook Joodse Scholen en Christelijke scholen worden onderzocht.

en rijscholen :maf:

freya
07-10-03, 19:58
Geplaatst door Zagora

Kervezee kreeg een fragment te horen dat Radio 1 gistermorgen uitzond en dat werd opgenomen op het schoolplein van een islamitische school in Amsterdam. Daar zeiden vijf tot zes jarige scholieren: ''Joden moet je doden'' in de microfoon van de verslaggever. Op de vraag hoe de kinderen aan die uitspraak kwamen zeiden ze die van de juf te hebben geleerd.


Wat stoer zeg om een stel kleuters iets in de microfoon te laten roepen.

:moe:

lennart
07-10-03, 20:27
Microfoon nog niet aan:

Hallo kinderen willen jullie 50 cent verdienen? Zeg maar: "Joden moet je Doden"

Microfoon aan:

"Joden moet je doden"

Interviewer: En heeft jullie juf dat geleerd? Ja toch? [op dit moment worden de euros uit de zak gehaald]

Kindje: Ja!

Zagora
07-10-03, 21:11
Geplaatst door freya
Wat stoer zeg om een stel kleuters iets in de microfoon te laten roepen.

:moe:


Lennart

Microfoon nog niet aan:

Hallo kinderen willen jullie 50 cent verdienen? Zeg maar: "Joden moet je Doden"

Microfoon aan:

"Joden moet je doden"

Interviewer: En heeft jullie juf dat geleerd? Ja toch? [op dit moment worden de euros uit de zak gehaald]

Kindje: Ja!








Wat een trieste manier om hierop te reageren. Kennelijk zien jullie niet dat die Kervezee zijn eigen onderzoek onderuit haalt.

Marsipulami
07-10-03, 21:20
Geplaatst door Puk
Vergeef me, ik heb hier al zo vaak gelezen dat men zich eerst Moslim voelt en dan een hele tijd later pas ook een inwoner van Nederland.

Ik zou me rot schamen, moesten mensen van mij denken dat ik een Hollander was. :p

Puk
07-10-03, 21:24
Geplaatst door Marsipulami
Ik zou me rot schamen, moesten mensen van mij denken dat ik een Hollander was. :p

Daar zou ik me ook voor schamen, moesten mensen dat van jou denken.

Marsipulami
07-10-03, 21:27
Geplaatst door Puk
Daar zou ik me ook voor schamen, moesten mensen dat van jou denken.


:haha:

Puk
07-10-03, 21:31
Geplaatst door aQua
Lijkt me sterk dat een inwoner van Nederland hierover in ontkenning overgaat.
Enfin, Afrux schreef daarover laatst een treffend stuk. Eerst, tweedst heeft niet veel van doen met de persoon die je bent. Je kunt jezelf niet opdelen in niveaus. Alle identiteiten die jij hebt, je sekse, je geaardheid, je levensbeschouwing, je leeftijd, je woonplaats, je achtergrond enz spelen allemaal in rol in je (verdere) ontwikkeling als individu. Het een beïnvloed het ander, de Islam net zo goed als alle anderen. Soms op andere vlakken, soms op dezelfde



Eigenlijk wel. Maar de sfeer is hier zo vriendelijk...dat ik de druk voel te blijven...................:argwaan: Of was het nou andersom

Zie je, ik denk dat iedereen graag blijft waar deze bekend en opgegroeid is. Dus mag jij me uitleggen of de vertrekkers hier weggaan omdat ze zo graag in Marokko willen zijn (waar de rechten niet alleen in de praktijk falen maar ook in de theorie), of dat ze eigenlijk verbaal, non-verbaal en door daden weggepest zijn....?

Neen, de sfeer is er niet beter op geworden.

De vraag is of islamitische scholen daar wat aan helpen.

Als je je bedenkt dat het geschiedenisonderwijs op VMBO-scholen al moet worden aangepast in de richting van de politieke overtuigingen van de leerling-filosofen met het morele gelijk aan hun kant die een direct lijntje hebben met de VN (volgens Maarten) dan verwacht ik van dat onderwijs op islamitische scholen niet veel.

freya
08-10-03, 07:47
TROUW

Islamitisch basisonderwijs / Inspectie hoorde ook klokkenluiders
door Henriëtte Lakmaker
2003-10-08

Het islamitische onderwijs deugt, meldt de onderwijsinspectie. Dit in tegenstelling tot wat in de pers bericht wordt. De hoofdinspecteur: ,,Er worden verkeerde verbanden gelegd.''


ZOETERMEER - ,,Wij te aardig? De scholen klaagden over ons, dat we zo onaangenaam te werk gingen'', zegt Kete Kervezee, inspecteur-generaal van het onderwijs. Het islamitische onderwijs krijgt van haar overwegend een voldoende in het laatste inspectierapport. Deze keer kunnen de Kamer en deskundigen niet meer zeggen dat het 'te licht' is. De inspectie is ongewoon streng en grondig te werk gegaan.

Behalve bij schooldirecties en besturen wonnen inspecteurs informatie in bij de leerplichtamb tenaar, de wijkagent, de ggd, en meer dan voorheen, bij ouders en leerlingen. En -een novum bij de inspectie- bij klokkenluiders. Op enkele scholen kwamen inspecteurs in teams van twee of drie onverwacht langs. Vaak wisten scholen wel dat de inspecteur kwam, maar niet wat zijn programma was.

Kervezee: ,,Maar wij zijn niet de AIVD. We kunnen niet afluisteren of infiltreren.'' Toch heeft ook de inspectie zo haar bronnen. De inspecteur-generaal buigt over tafel: ,,Weet je hoe lang een leerling zich houdt aan de afspraak om alleen een positief verhaal te houden? Vijf minuten. Daarna vertelt ie wat er echt aan de hand is.''

De verhalen over mistige connecties met antiwesterse organisaties en over antisemitische opmerkingen tijdens de godsdienstles heeft de inspectie niet kunnen bevestigen. ,,Er worden vaak verkeerde verbanden gelegd'', zegt Leon Henkens, hoofdinspecteur. ,,We hoorden: de As Siddieq in Amsterdam, daar lopen onbevoegde docenten rond, daar worden leerlingen geslagen. We hebben de onderste steen boven gehaald'' -,,met onze instrumenten'' benadrukt Kervezee- ,,en wat wij concludeerden is dat dit zich afspeelde op de Koranschool, die in het weekend van hetzelfde gebouw gebruikmaakt. Daarom zeggen we nu: bestuur, wees alert en geef geen aanleiding tot onrust. Zorg dat zo'n koranschool niet jouw schoolgebouw gebruikt.'' Kervezee: ,,Dat zijn activiteiten in kerkelijk of verenigingsverband, dat valt niet onder de inspectie.'' Henkens: ,,In biologieboeken zouden aanstootgevende plaatjes zijn afgeplakt. Dat bleek ook materiaal van de zondagschool te zijn. De biologieboeken op de school zelf waren in orde.'' Op deze school, vertelt Henkens, werden posters met afbeeldingen van mensen of dieren, volgens de islam verboden, vrijdag van de muur gehaald en maandag weer opgehangen.

Wie zegt dat de school niet nauw verweven is met de koranschool?

,,Dat zijn ze niet'', zegt Henkens stellig. ,,De leerlingen gaan daar ook niet per se heen. Alleen, gezien de maatschappelijke onrust moeten scholen dat misschien maar niet meer doen.''

De godsdienstles bleek geen broedplaats van extremistisch activisme te zijn, wel schort er het een en ander aan de kwaliteiten van de gemiddelde godsdienstleraar-soms een imam, bijna nooit een bevoegd docent. ,,Ook hier speelt die kwetsbaarheid van schoolbesturen. De schoolleider en het bestuur moeten weten wat zich in die lessen afspeelt en hoe ze gegeven worden, dus moeten ze zorgen voor geschoolde docenten en goed materiaal.''

Kunnen christelijke scholen nu ook zo'n uitgebreide visitatie verwachten tijdens de godsdienstles?

Kervezee: ,,Als er aanleiding toe is, zullen we dat zeker doen.''

Zagora
08-10-03, 10:29
Mea Culpa. Ze hebben inderdaad hun onderzoeksmethoden gewijzigd.

Alleen jammer dat juist het godsdienstonderwijs op deze scholen ronduit belabberd scoort.

freya
08-10-03, 10:41
Geplaatst door Zagora

Alleen jammer dat juist het godsdienstonderwijs op deze scholen ronduit belabberd scoort.

Hoezo vindt jij als atheist dat jammer?

De boodschap komt met die slechte lesmethodes toch niet over. Daar zouden islamhaters juist blij mee moeten zijn. Toch? :fplet:

Zagora
08-10-03, 10:45
Geplaatst door freya
Hoezo vindt jij als atheist dat jammer?

De boodschap komt met die slechte lesmethodes toch niet over. Daar zouden islamhaters juist blij mee moeten zijn. Toch? :fplet:

Een confessionele school die belabberd godsdienstonderwijs geeft? Moslimhater? Wie bedoel je?

youssef_007
08-10-03, 12:43
Geplaatst door Onno26
Jij hebt het geloof ik ook niet gelezen, maar jij bent in jou naive roze droomwereldje klaar om victorie victorie mee te roepen met alle berichten die in jou straatje passen.

De eerste moslim basisscholen werden opgericht in 1988, dus de allereerste lichting moslimjongeren die hun basisschool geheel op Islamitische wijze hebben mogen doorbrengen zijn nu tussen de 15-21 jaar. Dat lijkt me enigzins vroeg om conclusies te gaan trekken als "er wordt beter geintegreerd".


hoe ging het ook alweer ....oooja




mijn eerlijke woorden doen zeer aan je oren,
ze willen ons zwart maken als ze over ons praten
we hebben ze niks gedaan en alsnog willen ze ons haten....

Onno26
08-10-03, 12:46
mijn eerlijke woorden doen zeer aan je oren, ze willen ons zwart maken als ze over ons praten, we hebben ze niks gedaan en alsnog willen ze ons haten....

Ik begrijp je eerlijke woorden eigenlijk niet zo. Wie zijn ze, en wie zijn we? En waarom willen ze we haten?

Puk
08-10-03, 14:45
Geplaatst door youssef_007
hoe ging het ook alweer ....oooja




mijn eerlijke woorden doen zeer aan je oren,
ze willen ons zwart maken als ze over ons praten
we hebben ze niks gedaan en alsnog willen ze ons haten....

Mwahhh... nummer van niks.
Dan maar liever NAG!

youssef_007
08-10-03, 15:05
Geplaatst door Onno26
Ik begrijp je eerlijke woorden eigenlijk niet zo. Wie zijn ze, en wie zijn we? En waarom willen ze we haten?

moet je aan raymster vragen

Onno26
08-10-03, 15:23
moet je aan raymster vragen

Sorry mijn fout, ik dacht dat omdat je mij citeerde en vervolgens die teskt plaatste dat er een verband was tussen de twee. In ieder geval vanuit jouw oogpunt dan.