PDA

Bekijk Volledige Versie : Achterbakse rascisme van loketbeambte. Excuses van directie dubieus of toch blunder?



Zwarte Schaap
07-10-03, 21:08
'Ga je handen wassen, zei de man achter het loket'

RET biedt excuus aan met een manicuresetje

Door Paul Smits

http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/upload/rdagblad.artikel.foto/1065517307_8720.jpg

Fatna: ’Enerzijds geven ze me gelijk. Anderzijds moet ik het als een grap opvatten? Ze nemen mij niet serieus.’ (Foto Dick Sluijter)


Rotterdam - Klagen over een kaartjesverkoper die je zijn pen uitleent en daarna zegt dat die pen stinkt en dat je je handen moet schoonmaken, en dan als goedmakertje van het Rotterdamse vervoerbedrijf RET een manicuresetje krijgen. Het is de Rottterdamse Fatna (29) overkomen. Ze kan er zuur om lachen, maar is toch vooral boos.

Het begon op donderdag 25 september 's ochtends vroeg bij het loket van de RET voor het Centraal Station in Rotterdam. Fatna: ,,Ik wilde een strippenkaart kopen. Ik had daarvoor een kortinsgcoupon die ik moest invullen, maar had geen pen bij me. Daarom heb ik even aan die man achter het loket gevraagd of ik er eentje mocht lenen. Dat ging al niet makkelijk. Toen ik hem teruggaf, gebeurde het. Hij vond de pen stinken, zei dat ik mijn handen moest wassen. Echt ongelooflijk.''

Een poging haar gelijk te halen bij de chef verliep volgens Fatna niet naar wens. ,,Want ik pikte het niet. Ben kwaad geworden. Heb om de leidinggevende gevraagd. Maar dat haalde weinig uit. Ik ben daarna meteen naar het RET- punt aan de Coolsingel gegaan. Werd alsnog die chef erbij gehaald die mij eerst alleen maar heeft aangehoord zonder verder wat te doen. Daar werd ik door een mevrouw wel heel vriendelijk geholpen. Later ben ik door de manager, dus nog hoger dan die chef, gebeld. Die gaf toe dat het niet kon.''


Niet toelaatbaar
Per brief kreeg Fatna afgelopen weekeinde te lezen wat er met haar klacht is gebeurd. ,,Ik heb uw klacht over het ongewenste gedrag van een medewerker en het handelen van diens leidinggevende op het Centraal Station nagetrokken. Hieruit heb ik kunnen vaststellen dat het gedrag van beide personen voor mij niet toelaatbaar is geweest. Inmiddels heb ik interne maatregelen genomen om soortgelijk gedrag in de toekomst te voorkomen. Uiteraard zijn de betrokken medewerkers op hun gedrag aangesproken.'' Was getekend: de manager verkoop en informatie.

En er zat een presentje bij het aangetekend afgeleverde pakket. ,,Ik dacht nog eerst vanwege de verpakking aan parfum. Maar nee, het was een setje met schaartjes en een vijltje. Nu vertrouw ik die brief niet. Wat is dit? Enerzijds geven ze me gelijk. Anderzijds moet ik het als een grap opvatten? Ze nemen mij niet serieus. Terwijl het me echt diep heeft geraakt, die behandeling aan het loket. Ik was toen helemaal van slag. Ik laat het er ook niet bij zitten. Heb een klacht wegens discriminatie ingediend bij Radar.''

Een RET-woordvoerster stelt dat het een wat ongelukkige gang van zaken is geweest. ,,Bij de afdeling Klantenreactie is gevraagd om die mevrouw een aardigheidje op te sturen. Voor dames is dat standaard een manicuresetje. Niet met de bedoeling haar in de maling te nemen. Dat setje is verstuurd door die afdeling zonder dat die bekend was met de inhoud van de klacht. We hebben al telefonisch contact gehad met de klaagster over de afhandeling. En sorry gezegd, dat dit niet onze bedoeling was. Ze hoefde ook niks anders.''

Het laatste klopt, bevestigt Fatna. ,,Van mij hoeft een bos bloemen niet meer.''

Bron: Rotterdams Dagblad 07/10/03

nefertiti
08-10-03, 08:13
nou, misschien kan ze er goed aan doen het manicure setje ineens maar terug te sturen?

Maar discriminatie op het openbaar vervoer is ook in Belgie schering en inslag! Een vriendin van me reed met een rittenkaart waarop ze een foutje had verbeterd. De conducteur pikte dat niet en beschuldigde haar van vervalsing! Alhoewel ze nog een oude rittenkaart bijhad waarop de andere datum stond ingevuld én afgestempeld, weigerde de conducteur haar nog verder te laten meereizen én nam hij haar (nieuwe) rittenkaart in beslag!

Nadien heeft ze ook klacht neergelegd wegens discriminatie!

Nooit heeft ze er nog iets van gehoord: haar nieuwe kaart was ze kwijt en zelfs geen manicuresetje werd haar opgestuurd!

Een echte schande!

Mark
08-10-03, 08:46
Ik weet dat het niet mag maar dan een manicuresetje sturen is toch wel een cynische grap van het lot hehehehehe.

Ze ziet er niet uit alsof ze stinkt maar ik heb geen geurcomputer... we zullen het nooit weten!