PDA

Bekijk Volledige Versie : AEL pleidooi voor Islamitische scholen legitiem en terecht !!!!



ZbaqZbaq
08-10-03, 18:16
Fundamentalisme op islamitische scholen
Het onderwijs op islamitische scholen is nergens in strijd met de beginselen van de democratie. Bovendien bevorderen de scholen in meer of mindere mate de integratie van hun leerlingen.
-----------------------------------------------------------------------

Toen een AEL bestuurder tijdens een debat georganiseerd door Groen Links pleite voor islamtischescholen omdat deze de integratie zou bevoorderen werd hij uitgejoeld.

Columnist Frits Abrahams schreef zelfs dat hij hiermee een project voor seggregratie aan het opzetten was.

Nu blijkt het tegendeel.

Het AEL pleidooi voor meer islamtische scholen is dus goed en verdient steun vanuit de politiek.

ZbaqZbaq
08-10-03, 18:21
ISLAMITISCHE SCHOLEN ZIJN GEEN BELETSEL VOOR INTEGRATIE
Het onderwijs op islamitische scholen is nergens in strijd met de beginselen van de democratie. Dit is een belangrijke conclusie uit het onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs naar de rol van islamitische scholen bij de bevordering van integratie. Uit het inspectieonderzoek blijkt verder dat de scholen, in meer of mindere mate, de integratie van hun leerlingen bevorderen. De onderwijskansen van deze leerlingen zijn niet anders, soms zelfs beter, dan op scholen met een vergelijkbare leerlingpopulatie.
De scholen en hun besturen zijn druk bezig met de door inspectie in het vorige rapport (2002) voorgestelde verbeterpunten. Minister Van der Hoeven wil dat de inspectie de voortgang van de scholen hierin nauwlettend blijft volgen. Daarnaast is verbetering van de kwaliteit van de godsdienstlessen gewenst. De inspectie acht eveneens een verdere professionalisering van de besturen van belang.
Het rapport 'Islamitische scholen nader onderzocht' van de onderwijsinspectie en de reactie van de minister zijn vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd. Tussen april en juli 2003 heeft de inspectie uitgebreid twintig scholen onderzocht. Deze scholen zijn onderzocht als vervolg op een onderzoek van de inspectie in 2002 naar islamitische scholen en sociale cohesie. Dit vervolgonderzoek richtte zich vooral op de leergebieden waarin mens- en wereldbeelden een rol kunnen spelen zoals godsdienst, onderwijs in allochtone levende talen en wereldoriëntatie. De onderzoekgegevens zijn binnen én buiten de scholen verzameld en gebaseerd op lesobservaties, gesprekken en analyses van materialen als lesmethoden en leerlingwerk. Verder is gekeken naar het documentatiecentrum, de bibliotheek en mediatheek op school, de software op de computers en de website van de school.

Godsdienstonderwijs
Op alle scholen heeft de inspectie vastgesteld dat de inhoud van het godsdienstonderwijs niet in strijd is met de basiswaarden van de Nederlandse samenleving. In het onderzoek van de inspectie is nadrukkelijk naar de godsdienstlessen gekeken. De lessen zijn geobserveerd, het lesmateriaal is bekeken, net als het leerlingwerk. Ook het didactisch gehalte van het lesgeven van de godsdienstleerkrachten is geobserveerd. Op basis van deze observaties concludeert de inspectie dat de pedagogisch-didactische kwaliteit van de godsdienstlessen over het algemeen matig is. Als één van de mogelijke oorzaak daarvoor wordt gewezen op het feit dat veel van deze leerkrachten geen lerarenopleiding hebben gehad. Dat is voor deze lessen ook niet vereist. Andere oorzaken zijn: ontbreken van een duidelijk leerplan en een lesmethode, de beperkte contacten tussen leraar en leerlingen over de lesstof en de geringe aansluiting tussen wat leerlingen al weten en de lesstof die aan de orde is.
De Islamitische-Scholen-Besturen-Organisatie (ISBO) is bezig met het ontwikkelen van een op de Nederlandse context toegesneden leermethode voor het islamitisch godsdienstonderwijs zoals dat op islamitische basisscholen en een aantal openbare basisscholen wordt aangeboden. Hierdoor zal de kwaliteit van dit onderwijs verbeteren. Voor de begeleiding van dit project is een stuurgroep in het leven geroepen waarin de ISBO, Stichting Leerplan Ontwikkeling en het openbaar onderwijs zijn vertegenwoordigd.

Schoolbestuur
De eerder geconstateerde vermenging van bestuurstaken en schooltaken, dubbelfuncties binnen de eigen gemeenschap, de twijfel over de openheid van de school en over de wil van scholen het gesprek met de samenleving aan te gaan, maken dat de scholen in bestuurlijk opzicht kwetsbaar zijn. De inspectie heeft weliswaar geen twijfel over de openheid en het streven naar integratie van de scholen, maar vermenging van bestuurstaken en dubbelfuncties komen nog op enkele scholen voor. Daarnaast zijn vele besturen nog bezig met de verbetering van punten die in het eerste onderzoek door de inspectie zijn geconstateerd. De vraag is of de besturen van deze scholen voldoende slagvaardig zijn bij het onderkennen en oplossen van toekomstige problemen en incidenten. Ieder incident op een school raakt de beeldvorming van de hele groep. De inspectie meent dat de opgaven waarvoor de scholen staan en de beeldvorming waar zij mee kampen om een professioneel bestuur vragen. De inspectie wijst daarom met nadruk op de bestuurlijke kwetsbaarheid van het islamitisch onderwijs. ISBO wil dat de besturen van de scholen over voldoende deskundigheid beschikken. Daarom werkt de ISBO in samenwerking met andere organisaties aan een gericht cursusaanbod voor de verschillende doelgroepen (bestuursleden en directieleden van islamitische scholen).

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Informatie bij Ministerie van OCW: Marian Bestelink tel. 079-3232219/06-51285619 of bij de Onderwijsinspectie: Hanneke van Heijningen tel. 030-6690524/06-14685547.
Het rapport 'Islamitische scholen nader onderzocht' van de Onderwijsinspectie staat op www.minocw.nl en www.onderwijsinspectie.nl

Hudhaifa
08-10-03, 22:47
Mee eens ...

De AEL heeft zeer positieve en haalbare doelstellingen..mijn steun hebben ze in iedere geval.

barfly
08-10-03, 22:53
Geplaatst door Hudhaifa
Mee eens ...

De AEL heeft zeer positieve en haalbare doelstellingen..mijn steun hebben ze in iedere geval.

Ik vind ook dat we ze mores moeten leren! :wohaa:

Hudhaifa
08-10-03, 22:56
Ik vind ook dat we ze mores moeten leren!

Wat hebben je pa en ma je nou weer aangedaan vliegje van me?...:gniffel:

Simon
08-10-03, 22:59
Geplaatst door ZbaqZbaq
Toen een AEL bestuurder tijdens een debat georganiseerd door Groen Links pleite voor islamtischescholen omdat deze de integratie zou bevoorderen werd hij uitgejoeld.

Columnist Frits Abrahams schreef zelfs dat hij hiermee een project voor seggregratie aan het opzetten was.


Ik vind het nog steeds een slechter middel voor integratie dan een gemengde school en ben dan ook nog steeds voor afschaffing van het bijzonder onderwijs. Dat neemt niet weg dat ik de uitkomsten van het onderzoek wel accepteer. Maar daarin wordt met name geconstateerd dat er geen dingen onderwezen worden die integratie zouden belemmeren. Met andere woorden men is voor volwaardige deelname van moslims aan de nederlandse samenleving. Maar aparte scholen voor moslims of katholieken vind ik net zo iets als blanken en zwarten op aparte scholen onderwijzen (hetgeen in praktische zin overigens ook al een feit is in amsterdam). Het is toch een vorm van apartheid.
Overigens, sinds wanneer is de AEL voor integratie? Uit die hoek hoor ik daar steeds andere verhalen over.

Simon

barfly
08-10-03, 23:06
Geplaatst door Hudhaifa
Wat hebben je pa en ma je nou weer aangedaan vliegje van me?...:gniffel:

Die hebben gewoon van me gehouden! :p
Vertel es? Wat heeft je bewogen om eindelijk te reageren? :)

Hudhaifa
08-10-03, 23:22
Die hebben gewoon van me gehouden!

Khad het kunnen weten...incest is inderdaad diep verweven in het westerse culturele erfgoed.. :cool:

barfly
09-10-03, 06:52
Geplaatst door Hudhaifa
Khad het kunnen weten...incest is inderdaad diep verweven in het westerse culturele erfgoed.. :cool:

Probeer je nu te vertellen dat je pappie en je mammie niet van je hielden? Of bedoel je eigenlijk dat je de liefde van een ouder voor het kind in jouw ogen incest is? T verklaard dan wel wat over je :)

freya
09-10-03, 07:51
Geplaatst door Simon
Ik vind het nog steeds een slechter middel voor integratie dan een gemengde school en ben dan ook nog steeds voor afschaffing van het bijzonder onderwijs. Dat neemt niet weg dat ik de uitkomsten van het onderzoek wel accepteer. Maar daarin wordt met name geconstateerd dat er geen dingen onderwezen worden die integratie zouden belemmeren. Met andere woorden men is voor volwaardige deelname van moslims aan de nederlandse samenleving. Maar aparte scholen voor moslims of katholieken vind ik net zo iets als blanken en zwarten op aparte scholen onderwijzen (hetgeen in praktische zin overigens ook al een feit is in amsterdam). Het is toch een vorm van apartheid.
Overigens, sinds wanneer is de AEL voor integratie? Uit die hoek hoor ik daar steeds andere verhalen over.
Simon

Ouders hebben gewoon het recht om een school uit te kiezen vor hun kind die het beste aansluit bij hun ideeen over opvoeding.
Ik hoor nooit iemand klagen over het gebrek aan integratie van kinderen van een vrije school bv.
Die antroposofen zijn ook een fundamantalistisch clubje hoor. En vrije scholen willen nog al eens wereldvreemde kindertjes kweken.

Zo heb (had?) je ook de Platoschool, verbonden aan de school van filosofie. Daar wilde ik mijn eigen kind naartoe doen, totdat ik hoorde dat er erg veel onderscheid werd gemaakt tussen jongens en meisjes daar. Paar jaar later kwamen er ook berichten over lijfstraffen, maar toen zat mijn zoon al lang op het montessori.

Montessori, ook zo'n dogmatisch clubje, waar men eigenlijk niet aan de citotoets wilde meedoen en waar ze geen pestprotocol wilden opstellen, omdat dat allemaal al in de werkwijze van de school verweven zou zijn. (niet dus)

Ik vind islamitisch onderwijs een verrijking voor de maatschappij.
Moslims willen hun kinderen met bepaalde waarden laten opgroeien, daar is niks mis mee. Het zijn niet de waarden die ik voor mijn kind zou kiezen, vandaar dat die naar een andere school is gegaan. En die keus moet er gewoon voor iedereen zijn.

Ik denk dat islamitische scholen kinderen kweken die stevig in hun schoenen staan, bewust van hun culturele en religeuze achtergrond en dus vol zelfvertrouwen om er iets van te maken in de maatschappij.
Bewuste burgers dus.

Simon
09-10-03, 08:11
Geplaatst door freya

Ik denk dat islamitische scholen kinderen kweken die stevig in hun schoenen staan, bewust van hun culturele en religeuze achtergrond en dus vol zelfvertrouwen om er iets van te maken in de maatschappij.
Bewuste burgers dus.

Ja ik respecteer dat standpunt. Ik heb zelf overigens ook op de lagere school Montessori onderwijs genoten. Dat heeft voordelen en nadelen heb ik later ontdekt dus ik herken ook wel iets in wat je daarover schrijft. Zoals ook in de verzuilde nederlandse samenleving voor en na-delen zitten.

Simon