PDA

Bekijk Volledige Versie : Ebru weer...



Tomas
09-10-03, 12:45
WIR HABEN ES GEWUSST ABER WOLLTEN ES NICHT WISSEN

Jeroen Pauw mag dan 'een lekker blondje zijn', ook hij is liever lui dan moe. Volledig in de traditie van Willem Lust, Matthijs van Nieuwkerk en Felix Rottenberg. Wat dat betreft volhardt NOVA in haar tunnelvisie. Beetje jammer wel dat ze zich daarmee scharen onder de tunnelvisionairen Hitler, Saddam, Bin Laden en de Paus.

NOVA kreeg meer dan vier weken geleden de primeur dat zich onder de noemer 'Eerwraak' in Almelo Middeleeuwse praktijken voltrokken binnen de Turkse gemeenschap. Een van God en Allah verlaten vader had zijn bloedeigen dochter omgelegd omdat zij in zijn ogen de eer van de familie geschaad zou hebben. Dit soort praktijken moest toch eens aan de orde gesteld worden, vindt u ook niet NOVA? luidde – vrij vertaald - de in een noodkreet verpakte primeur. Kortom NOVA was vier weken geleden al op de hoogte van het feit dat er een heuse moord met middeleeuwse motieven gepleegd was.

Het was tegen dovemansoren. NOVA reageerde niet. Waarom niet, vraag je je af. Eerwraak? Omdat dat een zaak is van allochtonen? Moeten we ons natuurlijk niet mee bemoeien, laten we vooral geen beerputten opentrekken. Voor je het weet krijg je namelijk een nationaal debat en moet je journalistiek bedrijven. Werken voor je toch al niet onaanzienlijke salaris, moe worden. Met een cameraploeg naar Almelo afreizen. Bovendien Almelo ligt toch in Turkije? Miss World komt uit Almelo en die vertegenwoordigde toch Turkije?

Pas toen het lokale sufferdje in haar zaterdagbijlage een artikel aan de moord wijdde werd NOVA wakker. Doornroosje deed er 100 jaar over zullen we maar zeggen.

Als door een wesp gestoken werden maandagavond drie Nederlandse Turken opgetrommeld: Zeki Arslan, beroepsallochtoon, Nebahat Albayrak, Pvda'er en Nilay Kulci, een Turkse studente uit Amsterdam. Om te praten over het drama in Almelo. Moord onder de noemer Eerwraak.

En dan het moment waar ik mij helemaal op verheugd had: Jeroen Pauw, een meer dan goed alternatief voor de blonde god -o.k. hij moet zijn haar wat vaker kammen en 'ns een maatpak bestellen, maar dat zijn details- mag de gasten genadeloos aan de tand voelen over waar het in hemelsnaam mis is gegaan met de emancipatie in Almelo. De uit de klei getrokken Ariër versus mediterrane compassie. Vuurwerk!

Helaas gaat de illusie dat Pauw 'all this and brains too' is genadeloos aan diggelen. Zijn gebrek aan kennis over multiculti Nederland wordt weergaloos blootgelegd. Bijna juichend stortte hij zich op Arslans uitspraak dat vele in Nederland wonende Turken achterlijk zijn. 'Wonen er in Nederland meer achterlijke Turken dan in Turkije?' hapte hij gretig.

Je vraagt je af op welke planeet Pauw de afgelopen jaren geleefd heeft. Het uitschot van de hele wereld vlucht naar Nederland, inclusief achterlijke Turken en inclusief terroristen. Naar welk ander land zouden ze anders KUNNEN Jeroen? Jeroen maar denken dat 'ie stoer is omdat hij 'achterlijke Turken' durft te zeggen. Hij leek wel een kind die voor het eerst de woorden poep pis pik en kut durfde uit te spreken.

De meest intrigerende uitspraak van de uitzending werd volledig genegeerd door Pauw. De goedgebekte studente Nilay vertelde dat ze 'ook in Amsterdam op haar gedrag moest letten, dat ze zich wel netjes gedroeg zodat dat geen aanstoot zou geven'. 'Van wie moet dat dan?' vroeg Pauw. 'Van de omgeving', antwoordde Nilay. 'De omgeving? Waar woonde ze dan?' 'In West' was het antwoord. 'O West', klonk het lacherig. Het antwoord 'West' was voor Jeroen Pauw voldoende.

ALSOF HET GVD LEGITIEM IS DAT IN AMSTERDAM WEST ACHTERLIJK GEDRAG GETOLEREERD WORDT.

Volgens Jeroen Pauw, grachtengordelyup avant la lettre die op een boot ergens in het land woont wel dus. Nog nooit een allochtoon in het echt gezien. Laat staan in Amsterdam West geweest. Daar wonen achterlijke Turken en andere achterlijke allochtonen en daar moet je je als niet-achterlijke aan aanpassen. Juist. HOE FASCISTISCH KUNNEN WE HIER NOG WORDEN. LATEN WE ACHTERLIJKE TURKEN ACHTERLIJKE MOSLIMS EN ALLE ACHTERLIJKE NIET-NEDERLANDERS DOODZWIJGEN. ALSMEDE NATUURLIJK ALLE ACHTERLIJKE WEL-NEDERLANDERS. LATEN WE ZE NEGEREN ZODAT ZE DE RUIMTE KRIJGEN OM DOOR TE FOKKEN, DOOR TE MORALISEREN EN VERDER TE INTIMIDEREN ZODAT WIJ –DE NIET ACHTERLIJKEN- STRAKS IN DE MINDERHEID GERAKEN EN ZIJ DE MACHT KUNNEN GRIJPEN.

Waar maak ik me toch allemaal druk over, zo een vaart zal het in Nederland niet lopen... Toch? Yeah right. WAS ik maar Doornroosje, dan had ik nog jaren van dromen voor de boeg.

Vier weken de tijd gehad om je in een onderwerp te verdiepen en dan nog zo oppervlakkig. Welkom bij NOVA, het geweten van intellectueel Nederland, bij de NPS op 3.

De niet oncharmante jonge studente Nilay verhinderde Pauw blijkbaar zijn hersencapaciteiten ten volle te gebruiken. Mannen zijn ook zo snel afgeleid. Ik had wel willen weten waarom de hippe jongedame vindt dat ze op haar gedrag moet letten. Waarom de mening van die achterlijke Turken zo belangrijk voor haar is. Hoe ze de toekomst van haar kinderen ziet. Of zij hen ook de beperkingen die zij ondergaan heeft, zal opleggen. Zo ja, waarom? Zo nee, hoe en waar zal ze dat anders doen. En hoe denkt zij, Eerste Generatie Nederlander van Turkse afkomst, dat gedrags- en mentaliteitsverandering van achterlijke Turken bewerkstelligd kan worden?

Helaas, het lekkerdje Pauw nam haar niet serieus. Hij zag haar als een Turkse dame uit Amsterdam West. Niet als een Eerste Generatie Nederlander die door achterlijke Turken beperkt wordt in haar gedrag. Dit land gaat niet alleen onder aan achterlijk allochtonen maar ook aan ijdele journalisten.

Ach ja. Een ding pleit weer wel voor Pauw. Evenmin als dat hij geïnteresseerd is in het voortbestaan van onze samenleving, is hij niet geïnteresseerd in zijn kleding- en kapperkeuze.

Na een fatwa van TROUW roep ik nu natuurlijk een fatwa van NOVA over me af. Laat ik daar nou écht wakker van liggen, het Doornroosje-bestaan gaat werkelijk volledig aan mij voorbij. Gelukkig heeft de meest verguisde hoofdredacteur van Nederland ooit gezegd: een goede journalist houdt geen vrienden over.

Jammer dat ik geen journalist ben, had ik tenminste nog een excuus gehad.

Ebru Umar

Lekker blondje slaat terug

From: "Jeroen Pauw"
To: Subject: eerwraak e.a.
Date: Mon, 6 Oct 2003 19:04:29 +0200

Ik heb niet het idee dat je goed heb opgelet.
Een korte reactie, ik hou de volgorde van je stukje aan.
Mijn vraag of er meer achterlijke turken wonen in NL dan in Turkije kwam niet voort uit onbesuisde gretigheid, of stoerheid. Het was slechts bedoeld om de bevestiging te verkrijgen van de drie gasten aan tafel. En dat gebeurde ook.
Je suggestie dat ik nog nooit een allochtoon heb gezien klopt niet. Ik woon in Amsterdam Westerpark, overigens keurig tussen allochtonen.
Ik benoemde zelf de buurt waar Nilay woonde, en besprak met haar en de anderen, dat de zgn "turkse gemeenschap" een eigen verantwoordelijkheid heeft en of zij een toekomst zagen en welke dat dan was. En hoe je dit soort achtelijke praktijken moet aanpakken. Zo werd er gesuggereerd om de straffen te verhogen en er openlijk en veel over te praten. Dat laatste hebben we gedaan.
Ik ken je angst voor een fatwa niet, maar het is waar dat een goed journalist vrienden verliest. Maar het is niet zo dat als je weinig vrienden hebt, je daarom een journalist bent...

Met een vriendelijke groet, Jeroen P

(c) http://www.theovangogh.nl

Tomas
09-10-03, 12:48
'k vinner wel leuk. :p




Totdat ze natuurlijk haar gifpijlen op mijn soort gaat richten...

freya
09-10-03, 13:18
Jeroen Pauw een lekker blondje? :zegniets:

:moe:

Tomas
09-10-03, 13:21
Geplaatst door freya
Jeroen Pauw een lekker blondje? :zegniets:

:moe:

Ja, die snap ik ook niet. Maar dat soort dingen heb ik wel vaker met vrouwen.

lennart
09-10-03, 13:50
Hehe, Ebru slaat wel weer de spijker op z'n kop. Eerwraak komt al 20 jaar voor in Nederland, waarom komt er dan nu pas aandacht voor? Dat Jeroentje zich daarop richt, ipv de vooronderstellingen van Ebru over zijn persoontje.